فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازدید نخست وزیر عراق از موکبهای مسیر پیادهروی اربعین
🔻جامۀ حقیقت بر تن رؤیاها:
یکیشدنها در قاب جذبهی حسین
🖊مهدی جمشیدی
۱. استاد عبدالعظیم صاعدی در کتاب «و رؤیاهای جهان به تأخیر افتاده بود»، در قطعهای با عنوان حقیقت مینویسد: فانوسهای جهان/ شعلهاش/ کابوسهای جهان/ بود/ هفتاد و دو تن/ در/ طیف نیمروز/ که هنوز/ و تا ابد/ بیپایان خواهد بود/ هفتاد و دو رؤیا شدند/ تا/ هفتاد و دو ملّتِ جهان را/ حقیقت/ یکی/ بیش نباشد:/ «حسین».
شاید به گمان برخی، این کلمات را باید حاصل ذوق شاعرانهای انگاشت که هرچند حس لطیفی در مخاطب برمیانگیزاند، اما برخلاف عنوانش، نسبتی با حقیقت ندارد و فقط میل ادبی و بازی احساسی با کلمههای سرگردان، آن را آفریده است. اما حقیقت، چنین نیست؛ این قطعه نیز همچون قطعههای دیگر صاعدی، برگردان شاعرانه از تمنّاهای عارفانه است که ریشه در طلب از چشمۀ جوشان معارف توحیدیِ علامۀ طهرانی دارد. صاعدی، همواره کوشیده حالات و مقاماتی را روایت کند که با جان و ضمیر خویش، آنها را یافته و در مکتب ملکوتیِ علامه طهرانی، آن را آموخته است. و من به مثابه مخاطبی که به قدر بضاعت ناچیز خویش، به آثار هر دو بزرگوار، علاقمند هستم، بهروشنی، رگهها و ریشههای عقلِ عارفانۀ علامه طهرانی را در حس شاعرانۀ صاعدی میبینم. یکی اصل است و دیگری فرع؛ یکی ریشه است و دیگری ساقه؛ یکی مرکز است و دیگری پیرامون؛ یکی سرچشمه است و دیگری رود؛ یکی از عرفان، روایت عالمانه دارد و دیگری روایت شاعرانه. و چه زیبا و شوقانگیز است که حقایق قدسی و مشاهدات معنایی را در دو روایت، خواندن و از دو زبان، شنیدن.
۲. عاشورا در ظرف تاریخ به وقوع پیوست اما از تاریخ، بیرون زد و و بر فراز تاریخ نشست. شاعر، از «بیپایانیِ عاشورا» آغاز میکند که در متن ابدیّت، جاری خواهد بود؛ واقعهای که همچون خورشید بیغروب است و زوال و رفتن و تمامشدن برای آن معنا ندارد. واقعهها میآیند و میروند، اما عاشورا، نمیرود؛ چون در آن طیفِ نیمروز، محبوس نشده و تاریخ، عاجزتر از آن است که بتواند زنجیرِ زمان به پای زخمیِ عاشورا افکند و آن را از تداومِ حرکت بازدارد. و نهفقط آن واقعه، بلکه آن هفتاد و دو تن نیز، همچنان در حیات هستند؛ حیاتِ مستمر که با غروب روز عاشورا، پایان نخواهد یافت. چنین وضعی، از «ولایت» بر زمان حکایت دارد؛ چنانکه علامه طهرانی از مقام فنای اصحاب عاشورا سخن میگفت و بر این باور بود که این فنا، ولایت در پی دارد و اهل ولایت نیز، رفتنی و زوالیافتنی نیستند. ولایت از تکوینِ قدسیِ این عالَم حکایت دارد که پیوستن به آن، همصدایی و همداستانی با غایت خلقت است و چنین نسبتی به سبب ذات و سرشت الهیاش، در هیچ نقطه از زمان، متوقف نخواهد ماند. حسی که ما نسبت به عاشورا داریم، همانند چشمۀ تمامنشدنیای است که هیچگاه از طراوت و تازگی، بینصیب نمیماند. آن وضع تکوینی، چنین حاصلی دارد و به این واسطه، سرّ بقاء و دوام، آشکار میشود.
۳. عاشورا در ظاهر، پردۀ «کثرت» است؛ هفتاد و دو تن، در معرکۀ نبرد هستند و جرعۀ شهادت مینوشند و یکبهیک، مقام فنا را تجربه میکنند؛ هفتاد دو تن، یک طیف هستند در بستر طیف نیمروز. در یک سو، قطعههای روز و در سوی دیگر، قطعههای انسانی. اما این روایت، در ظاهر و پوسته، متوقف مانده و به باطن عاشورا، راه ندارد؛ عاشورا، فقط و فقط، تجلّی یک «حقیقت» است و آن حسین - علیهالسلام- است و دیگران، جملگی پرتوهایی از وجود ایشان هستند. آن طیف، در اثر تابش این پرتو واحد، شکل گرفته است و کثرتی است که در ریشه، اشاره به وحدت دارد و در نهایت نیز، دوباره همان وحدت را متجلّی خواهد کرد. پس عاشورا، آئینۀ وحدت است و حقیقت محض و منحصر را نمایش میدهد. اما از عاشورا که سر به بیرون مینهیم و به عالَم انسانی نظر میافکنیم، «هفتاد و دو ملّت» را میبینیم که طریق تعدّد و کثرت پیمودهاند و در تشتّت و تنش و تلاطم، غوطهورند. هفتاد و دو تن در عاشورا، جام وحدت سر کشیدند و یکی شدند و به مقام «معیّت وجودی» و «اتّحاد روحی» دست یافتند، اما خارج از گسترۀ عاشورا، هفتاد و دو ملّت پدید آمد که مَثَل تفرّق است. در این حال، هفتاد و دو ملت نیز همچون هفتاد و دو تن، چشم شیدایی به روی حسین باز میکنند و مجذوب حقیقت واحد میشوند. عالَم رؤیاییِ عاشورا، عالَم عشق و شیدایی و شیفتگی است و کثرت را برنمیتابد و آدمیان را در امتداد جذبۀ واحد، به سیر و شدن و صیرورت درمیآورد، اما عالَم بریده از عاشورا، چون بیگانه با حقیقت است، به وصال وحدت نیز نخواهد رسید.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
📚 نسخهی اصلی کتابهای استاد صاعدی را در اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/saedi_rahrovan
16.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نوکرت تنهاست ...
یا اباالفضل یه کاری کن برای ابوعباس
مداحی #حاج_مهدی_رسولی برای اسیر مدافع حرم و وطن #محمدرضا_نوری ( #ابوعباس )
در مشایه اربعین حسینی ـ کربلای معلیٰ
#ابوعباس
#محمدرضا_نوری
#مهمانی_اسارت
🔻لینک کانال رسمی جانباز مدافع حرم امیر حسین حاجی نصیری ( اسماعیل حلب )
🔰لینک کانال ایتا
https://eitaa.com/esmaeilhalab64
🔰لینک کانال ایتا مجموعه خاطرات و روایت
https://eitaa.com/Esmaeilhalab64R_K
🔰حزبالله لبنان: اسرائیل موفق به حمله پیشگیرانه علیه ما نشد
🔸اهدافی که اسرائیل از آن صحبت می کند در نتیجه یک حمله اطلاعاتی نادرست است که ما انجام دادیم
🔸ارتش اسرائیل موفق به رهگیری پهپادهای تهاجمی ما نشد
🔰جزئیاتی جدید از مرحله نخست پاسخ حزبالله لبنان به ترور شهید «فواد شکر»
🔸یک منبع آگاه از حزب الله لبنان در گفتگو با شبکه المیادین: پاسخ مقاومت اسلامی لبنان به ترور شهید فؤاد شکر با دقت تمام و موفقیت انجام شد.
🔸آنچه رژیم اشغالگر در موردخنثی کردن عملیات حزب الله گفته است، یک دروغ نظامی، یک ادعای رسانهای و برای گمراه سازی صیهونیست ها در اراضی اشغالی است
🔸آنچه مقاومت در عملیات پاسخ به ترور فواد شکر، برنامه ریزی کرده بود، علیرغم بایکوت خبری گسترده در داخل اسرائیل، با موفقیت کامل به اجرا درآمد.
🔸به رغم آماده باش گسترده رژیم اشغالگر و با وجود پروازهواپیماهای جنگی در طول شب بر فراز حریم هوایی لبنان، با این حال نتوانستند هیچ موشک یا پهپادی را از رسیدن به اهدافش بازدارند.
🔰نتانیاهو: تهدیدات را از بین بردیم!
🔸بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژيم صهیونیستی : آمادگی حزبالله برای حمله به اسرائیل را زیر نظر گرفتیم و به ارتش دستور دادیم ابتکار عمل را برای رفع تهدیدات به دست بگیرد.
🔸ارتش هزاران موشک به سمت شمال اسرائیل را رهگیری و منهدم کرد و تهدیدات دیگر را از بین برد.
🔸من از اسرائیلی ها می خواهم که از دستورات جبهه داخلی پیروی کنند و ما آماده دفاع هستیم
🔸ما مصمم هستیم که ساکنان شمال را سالم به خانههایشان بازگردانیم.
پهپادها به مقصد رسیدند؛
📣 حضور آمریکاییها دردی را دوا نکرد
🔻 المیادین به نقل از منابع آگاه:
▫️ پاسخ مقاومت به ترور شهید فواد شکر، با نهایت دقت و موفقیت به انجام رسید. ادعای عملیات پیشدستانه صهیونیستها برای جلوگيری از این حمله، کذب است.
▫️ سلاح اصلی مقاومت در این عملیات، پهپادها بودند که موفق شدند یک هدف نظامی حیاتی را هدف قرار دهند و شلیک موشکها برای سردرگمی سامانهها صورت گرفت.
▫️ آنچه صهیونیستها مبنی بر جلوگیری از این حمله در رسانهها مدعی آن هستند، دروغ است. با وجود حمایت و حضور آمریکاییها، حزبالله به اهداف این عملیات دست یافت.
▫️ با وجود بیش از یک ماه آمادهباش صهیونیستها، عملیات حزبالله با موفقیت انجام شد.
🇮🇷🇵🇸
﷽
📝 #یادداشت_کوتاه | حسین بن علی علیه السلام، اربعین و زمینه سازی ظهور آخرین منجی
🍃🌹🍃
🔻بی شک بزرگترین پدیده سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر، پیروزی انقلاب اسلامی است. انقلابی که تمام معادلات ظالمانه حاکم بر جهان را به نفع مظلومین تغییر داد و اثرات آن روز به روز بیشتر و گسترده تر می شود.
🔹رمز پیروزی و بقای این انقلاب را اگر بخواهیم در یک عبارت خلاصه کنیم همان جمله معروفی هست که معمار این انقلاب بیان فرمود که ما هر چه داریم از محرم و صفر است. آغاز این انقلاب با تاسی به اباعبدالله الحسین علیه السلام و شعار معروف هیهات من الذله بوده و آنچه که سالهای طولانی ملت بزرگ ما در برابر تمام توطئه های مستکبران عالم چه هشت سال دفاع مقدس، چه هشت ماه #فتنه و فتنه های بعد آن سربلند کرد چیزی نبود مگر الگو برداری از قیام سید الشهدا علیه السلام و این است راز جمله معروف #حاج_قاسم که ما ملت امام حسین هستیم.
🔸انقلابی که به فرموده بنیان گذارش زمینه ساز انقلاب جهانی به پرچم داری حضرت حجت ارواحنا له الفدا خواهد شد. نقش بی بدیل این انقلاب در زمینه سازی ظهور یکی از آثار خون مطهری هست که عاشورای سال ۶۱ هجری در دشت نینوا بر زمین ریخت.
🔹آثار مهم دیگر آن خون مطهر و آن صدای ملکوتی هل من ناصر ینصرنی که از آن حلقوم تشنه در تاریخ طنین انداز شد، مراسم باشکوه و بی نظیر اربعین هست. اربعینی که به تعبیر حکیم انقلاب، چون میدان مغناطیسی همه پاکان عالم را به خود جذب می کند تا جایی که دلدادگان راه و مرام حسین علیه السلام را از ده ها کشور جهان، همه ساله به خود می خواند.
🔺آری حسین بن علی علیه السلام شناسنامه ظهور آخرین منجی و رمز معرفی اش به همه بشریت است. رازی که به واسطه اربعین بر همه عالم آشکار و آشکار تر می شود و این است رمز ندای ملکوتی حضرت حجت ارواحنا له الفدا در کنار کعبه در معرفی خود که الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتل عطشانا.
✍حمید جعفری
#کربلا | #اربعین