💠 وحى تنها احكام و تعبد نيست؛ كه زندگى و روش و راه و مقصد را با هم دارد:«اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ».
💠 وحى بر حس و احساس و بر فكر و عقل تأثير مىگذارد و به آدمى مىآموزد كه چگونه ببيند و بفهمد و بسنجد و انتخاب كند و بگرود و عمل نمايد.
💠 هدايت به معارف و عقايد و هدايت به مواقف و جايگاهها و روابط و ارتباطها، از كارهاى رسول است. اينكه چه كسى و در كجا با چه كسى باشد، و با چه كسى نباشد، از هدايتهاى اوست. و همين هدايت كارايى و تاثير آدمها را بسيار و يا خنثى مىسازد.
💠 هدايت به معارف و عقايد و مواقف و روابط و تكاليف و احكام را نمىتوان از وحى جدا كرد. اين هدايت و معرفت، با نوع رايج در علم و فلسفه و عرفان متفاوت است: هم در شروع و هم در مراحل و هم در نتايج و هم در آفت پذيرى و سلامت؛ كه با سؤال آغاز مىشود، نه با شك و از حضوريات بهره مىگيرد، نه حسيات و عقليات و به مجموعه و تركيب توجه دارد، نه اجزاء و به كفر و شك و بلاء و تمحيص روى مىآورد، نه تمركز و رياضت و به عبوديت منتهى مىشود، نه علم و قدرت كه: «وَ أَنِ اعْبُدُوني هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ».
📚 از معرفت دینی تا حکومت دینی، ۲۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 مسأله معجزه احتياج به توجيه ندارد كه تمامى هستى معجزه است. طبيعت، معجزهاى است كه ما با آن مأنوس شدهايم و معجزه، طبيعتى است كه هنوز با آن مأنوس نشدهايم. معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت، معجزه مأنوس.
🔶 ما هميشه مىپرسيم: چرا آتش ابراهيم را نسوزاند؟ در حالى كه سؤال اين است چرا آتش بايد بسوزاند؟ اين پيوست و علّيت از كجا به وجود آمده است؟ چرا عصاى موسى مار شد؟ ما مىبينيم در هستى مولكولها مار مىشوند، فيل مىشوند، كرگدن مىشوند. اينها در اثر نظامى به وجود آمدهاند. مگر اينها اعجاز نيستند؟ اينها هم اعجازند. با اين تفاوت كه ما با آنها مأنوس شدهايم و به خاطر همين است كه راحت مىپذيريم وگرنه پرواز پشهها هم اعجاز است.
🔶 در اين آيه آمده است:«إِنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوب». آنهايى كه غير از خدا هستند و شما آنها را مىخوانيد، حتى مگسى را نيافريدهاند. اگر همين مگسها از آنها چيزى بدزدند، نمىتوانند آن را بگيرند. اين عجز است، اين اعجاز است.
📚 حرکت، ص ۸۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ ما خود را از منتظران حساب كردهايم و جاى حرفى باقى نگذاشتهايم. در حالی كه حرفها بسيار است و مىتوانيم خود را دوباره ارزيابى كنيم.
✅ لااقل تا اين قدر كه اگر در متن عدالت و رفاه و حتى آزادى و آگاهى و عرفان، نشستيم. آيا انتظارمان برآورده شده و ديگر مهدى را نمىخواهيم و انتظار قائم آل محمّد را نداريم؟
✅ اگر ما از مهدى تا اين مرحله انتظار داشته باشيم، ديگر انتظارى نخواهيم كشيد و توقعى نخواهيم داشت.
✅ مناسب است كه با اين حساب نگاهى ديگر به انتظار داشته باشيم و مفهوم و حقيقت انتظار، ريشههاى انتظار، ادب انتظار و اثر انتظار را دوباره ارزيابى كنيم.
📚 تو می آیی، ص ۱۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 ميرفطروس در كتاب خود، انتظار را مذهب احتراز معرفى مى كند؛ مذهب كنارهگيرى و گوشهگيرى، مذهبى كه نمىتواند كارى صورت دهد، پس دهنكجى مىكند و كنار مىكشد.
🔷 دكتر شريعتى، انتظار را مذهب اعتراض مىدانست. مذهبى كه حرفى دارد و كارى مىتواند و به آنچه مىگذرد دل نمىبندد و همهى ظلمها و بيدادها را با يك نهى بزرگ كه از سقيفه آغاز شد، پيش مىراند.
🔷 سؤالى كه در ذهن مىآيد دو جلوه دارد: يكى اينكه اعتراض تا كجا ادامه دارد؟ آيا تا عدالت، تا آزادى، تا آگاهى و عرفان و يا تا شكوفايى و تكامل و يا ... دوم اينكه اين اعتراض چه كارى را به دنبال مىآورد و اين نفى با چه اثباتى همراه مىشود؟
🔷 در مورد اول بايد گفت كه آرمان دينى و هدف رسالت بالاتر از تكامل و شكوفايى استعدادهاى آدمى است. چون اين وجود تكامل يافته و شكوفا، مىخواهد در چه جهتى و براى چه مقصدى مصرف شود؟ رشد و خسر، دو بعد تكامل انسانى است.
🔷 همين آرمان و همين مقصد، زمينهها و آمادگىهايى را مىطلبد؛ آمادگى در ذهنيت و روحيه و طرح و تدبير و تربيت نيروها و تشكل و سازماندهى آنها و جاسازى و جايگزينى مستمر و بى وقفهى آنها. و ناچار اين مقصود از انتظار همراه تقيّه و قيام، مىشود سه گام اساسى انقلاب دينى و انقلاب اسلامى.
🔷 پس انتظار نه احتراز، نه اعتراض، كه آمادگى و سازندگى و تقدير و تدبير و تربيت و تشكّل جديد را در دامان خويش دارد.
🔷 روح انتظار با دستيابى به امن و رفاه و رهايى كه آرمانهاى انسان معاصر و شايد خود ما هم باشد، آرام نخواهد گرفت و كسانى كه همراهى حجّت و معيّت محمّد و آل محمّد را مىخواهند نمىتوانند تا اين سطح قرار بگيرند و تا اين حدّ آرام باشند، كه انسان معاصر چه بسا بتواند با تكيه بر علم و عقل و عرفان، بدون نياز به وحى و مذهب تا اين مرحله گام بردارد و با عقل جمعى و روح جمعى و غريزهى جمعى به اين مهم نائل آيد. پس ما كه از ضرورت وحى و اضطرار به حجّت و انتظار حجّت دم مىزنيم بايد از اول حساب را روشن كنيم و سنگمان را حق كنيم.
🔷 چون ما مدعى هستيم كه آدم براى بيشتر از هفتاد سال برنامهريزى شده و معتقد هستيم كه بافت و ساخت انسان و جهان با اين سطح از رفاه و امن و رهايى سازگار نيست. تحول نعمتها و محدوديتها و خودآگاهى و مرگآگاهى، آدمى را در متن رفاه، راحت نمىگذارد و در شب عروسى به فكر عزا و بارهاى سنگين فرداها مىاندازد.
🔷 اگر ما مسألهى قدر و استمرار و ارتباط هاى حتى محتمل و پيچيده با عوالم مشهود و غيب را در نظر بگيريم و اگر ما براى اين وسعت طرح و تدبير و تربيت و تشكّل را دنبال كنيم، ناچار انتظار ما از حجّت و انتظار ما براى حجّت شكل ديگرى مىگيرد و انتظار ما در جايگاه خويش مىنشيند.
📚 تو می آیی، ص ۱۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 اين سؤال اساسى ما است كه آيا در وجود، در خانه، در جمع، در جماعت و جامعه و جهان ما جايى براى حكم و حكومت معصوم باقى و خالى مانده⁉️
🔷 آيا ضرورتى در حضور او هست؟ آيا اضطرارى به امر و حكم و حكومت او هست؟
🔷 اگر اضطرارى نباشد و ما بتوانيم بدون او گردش كار داشته باشيم و سامان و سازمان بگيريم، آيا با حضور او درگير نمىشويم و در برابرش نمىايستيم و سر از پيكرش نمىگيريم⁉️
📚 وارثان عاشورا، ص ۱۴۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🔷 آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمة الله علیه سفارش می کردند شب نیمه شعبان سه بار سوره «یس» خوانده شود.
🔷 یکی به نیّت طول عمر و یکی به نیّت وسعت رزق و یک بار به نیّت صحت جسمانی.
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤👈 حاج آقا حیدری
💟 استاد صفایی رحمة الله علیه می گفت: عشق امام زمان علیه السلام، برداشتن بارهای اوست؛ چون عاشق، امر معشوق را عهده دار می شود.
💟 می گفت: اگر به من بگویند امام زمان علیه السلام در دو خیابان آن طرف تر ایستاده است و در همان حال جوانی از من پرسش داشته باشد، من نزد آن حضرت نمی روم.
💟 چرا که آن وقت حضرت مرا توبیخ می کند: چرا سر پست خودت نایستاده ای.
📚 مشهور آسمان، ص ۹۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 انتظار واقعی
💠 منتظر فرزند محبوب و دلدار عزيز، اقدام مىنمايد و در خود و در محيط اطراف، نشان و اثر مىگذارد.
💠 منتظر مهدى و قائم آل محمد علیهم السلام كه براى تمامى آدمها و براى تمامى قدرتها طرح دارد و حرف دارد و برخورد دارد، چگونه مىتواند آماده نشود و زمينه سازى ننمايد كه در حديث آمده؛«يُوَطّئونَ للمَهدى سُلطانَه».
💠 و اين آماده باش و زمينهسازى در فكر، در روحيه، در طرح و عمل اثر مىگذارد و در واقع تقدير جديد و برنامهريزى و تدبير جديد و مديريت و تربيت مهرههاى كارآمد و جاسازى اين مهرهها در جاى مناسب كه با كار كم، بهرهى زياد بياورند و با قطرههاى محدود حركت و شور ايجاد كنند.
📚 تو می آیی، ص ۲۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 حقیقت انتظار
🔷 انتظار نه احتراز است و حتّى بالاتر نه اعتراض و فرياد، كه اين انتظار آماده باش است. زمينه سازى و آمادگى براى رسيدن به مطلوب است.
🔷 آن كس كه در انتظار است آماده مىشود تا نقطه ضعفهاى خودش را پر كند و مانعها را بشناسد و نقطه ضعفهايشان را بيابد و در نقطه ضعفهاى دشمن خانه بگيرد و از آن سنگر بسازد.
🔷 انتظار پر كردن خانههاى ضعف خويش و تقيّه سنگر گرفتن در خانههاى ضعف دشمن است.
🔷 بىجهت نيست كه انتظار فرج بالاترين اعمال است. آن كس كه بنبست موجود را نمىپذيرد و تحمل نمىكند در انتظار گشايش است و به دنبال مطلوب و براى رسيدن به مطلوب آماده است و مهياست، كه:«مَنْ انْتَظَرَ أَمْراً تَهَيَّأَ لَهُ».
📚 انتظار، ص ۷۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷👈 کو بار من⁉️
✅ شايد ده يا بيست سال پيش بود كه از همين زُشك شما در مشهد رد مى شدم.
✅ بهارى بود و درختهاىِ گيلاس دو طرفِ رودخانه، همه سفيد شده و شكوفه هاى عجيبى داده بودند.
✅ من در يك لحظه با خودم فكر كردم كه يك بهار بر اين چوبها گذشته و اين همه شكوفه گرفته و سفيد شده اند
✅ اما بهارهايى بر ما گذشته است كه براى يك بار، يك شكوفه هم نداده ايم! يك ميوه هم نداشته ايم و دل صاحبمان را خوشحال نكرده ايم.
✅ اين درختها باغبانشان را خوشحال مى كنند: «يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ»،كشاورزشان را دل خوش مى كنند؛ اما ما براى «ولّى» مان جز غم و آفت و رنج، هيچ نتيجه و ثمره اى نداشته ايم.
📚 بهار رویش، ص ۱۴۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
❇️ مواظب باش تا با گذشت بهارهاى عمرت، شكوفه هاى سعادت را بر روى دوش لحظه هایت داشته باشى.
❇️ لحظه ها، حتّى لحظه ها را كم نگير، كه آنچه تمامى بهشت و تمامى جهنّم در آن شكل مى گيرد، كم نيست.
❇️ و كسى كه اين سنگينى را در هر لحظه احساس كند، بى كار نيست، مشغول است و اهتمام دارد؛كه مولاى تو مى گويد: «شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَالنَّارُ أَمامَهُ»
❇️ آن كس كه بهشت و جهنّم، در هر لحظه ى او نهفته است؛ كسى كه هر نگاهش، هر تصميمش و هر اقدامش، بهشت و يا جهنّم را به دنبال مى كشد، بى كار نيست؛ آرام نيست.
❇️ كسى كه با يك امضا مى خواهد ميلياردها و ميليونها و حتّى صدها و هزارها را جابه جا كند، بى خيال نيست، كه مشغول است، گرفتار است، دقيق است.
❇️ پس چگونه هنگام جابه جايى دنيايى بزرگتر از تمامى عوالم گذشته، بى خيال، بى باك و سر به هوا مى ماند و كليد لحظه ها را در چاه غفلت مى اندازد.
📙نامه هاى بلوغ ص ۵۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 انسان از سنگ، از خاك، از خورشيد، از شاخهها و درختها، جلوتر است اما نه جوشش دارد و نه رويش و نه جنبش و نه شكوفه و نه كوششى.
💠 سنگها فجر داشتهاند و شكافته شدهاند، اما من فجرى نداشتهام و نجوشيدهام. خاكها اين همه روياندهاند، اما من رويشى نداشتهام. خورشيدها، اين همه حركت و جنبش، اين همه بخشش و دهش داشتهاند، اما من هيچ نورى و حرارتى و هيچ شورى و جنبشى، نيافريدهام.
💠 وقتى هنگام بهار، به باغ مىرفتم و شاخهها را غرق در شكوفه مىديدم، راستى شرمم مىآمد كه چندين بهار بر ما گذشته و هنوز چوبيم ... ولى چوبهاى مرده شكفتهاند و در گُل، غرقند.
📚 روش نقد، ج ۱، ص ۴۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💟 همه هستى به تو منتهى شده تا تو به بلوغ برسى، حال تو خودت را براى چه كسى خرج مى كنى؟ زير دندان چه كسى مى روى؟
💟 در چراگاه سبز عمر تو چه كسى خيمه مى زند و از اين لحظه هاى عمر تو چه كسى بهره بردارى مى كند؟
💟 در دعاى مكارم الاخلاق آمده است:«إنْ كانَ عُمْرى مَرْتَعاً لِلشَّيْطانِ فَأقْبِضْنى الَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ الَىَّ أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَىَّ»
💟 خدايا! اگر عمر من مرتع و چراگاه شيطان شده و در عمر من او پروار مى شود، قبل از اينكه غضب تو مرا در هم پيچد و مَقْت تو بر من استوار و محكم شود، مرا ببر.
📗اخبات، ص ۹۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 ای برادر و خواهر! در حالى كه فرصتها چون ابر مى گريزند و زمان همچون كودكان پابرهنه در كوچه هاى شهر مى دود و ما در كار تماشاى «خسران» خويش، در معامله اى كه هر ثانيه، «هستى» را با «نيستى» مبادله مى كنيم.
🔶 آيا لحظه اى انديشيده اى؟ و با طرح چند سؤال از خويش، ابرهاى بارور در گذر زمان را به «باريدن» و سيراب كردن، واداشته اى تا در بارش زلال آن به «رويش» و «فلاح» برسى؟
🔶 كه «كه هستى»، «چه مى كنى»، «براى كه كار مى كنى»، «چرا كار مى كنى»، «در كجا هستى»، «به كجا مى خواهى بروى»، «به كجا رسيده اى» و «به كجا رسانده اى»⁉️
📚تربيت كودك ص 9
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 من حساب مىكنم كه در اين راه چقدر لذّت بردهام، چقدر عزّت گرفتهام، چقدر خوش بودهام، اما لذّتم و عزّتم و عيشم، همه به خاطر بىخبرى و كورى و نادانى من بوده.
🔶 من اينها را بردهام، اما چه باختهام؟ چه چيزهايى از دست دادهام. عمرم را، دلم را، وجودم را.
🔶 من ارزش اينها را نمىدانم، من اينها را خوب نشناختهام؛ چون براى اينها پول ندادهام. براى اينها زحمت نكشيدهام. اينها را به خيال خودم مفت بدست آوردهام.
📚 روش نقد، ج ۱، ص ۵۲
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد كه حكومت اسلامى، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، با همين ديد توضيح مى يابد كه حكومتهاى موجود و سيستمهاى شناخته شده در رابطه ى انسان و جامعه طرح شده اند، نه در رابطه ى انسان و هستى و انسان و نظام، آن هم انسانى مستمر و نظام مداوم. و اين است كه نمى توانند با اين طرح حكومتى تركيب شوند و مونتاژ شوند.
🔷 تو يا بايد انسان را در جامعه مطرح كنى، آن وقت به اسلام احتياج نيست تا چه رسد به تشيع و يا انسان را در هستى مطرح كنى، آن وقت جز تشيع، اسلامى نيست و جز طرح حكومتى شيعى، طرحى اسلامى وجود ندارد.
📚 تو می آیی، ص ۶۷
🌺 ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی گرامی باد.
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 سيزده بدر ما چه جور بايد باشد؟
🎤👈 شهید مطهری رحمة الله علیه
💠 سيزده بدر واقعى ما اين است كه از خودمان بيرون بياييم، از خانههاى تنگ و تاريك افكار خرافى خودمان به صحراى دانش و بينش خارج شويم.
💠 از ملكات پست خودمان خارج شويم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنيده است خارج شويم.
📚 یادداشت های استاد مطهری، ج ۶ ص ۱۳۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🎤👈 حاج آقا پورسید آقایی
🔷 سال ۵۹ یا ۶۰ بود، پیش از غروب روز آخر ماه شعبان و حلول ماه مبارک رمضان در بالا سر حرم امام رضا علیه السلام کنار استاد صفایی رحمة الله علیه نشسته بودم.
🔷 اعمال ماه مبارک رمضان را از مفاتیح می خواند. به من اشاره کرد که من هم با او بخوانم، با انگشتش خط می برد.
🔷 خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در فضیلت ماه رمضان در آخرین جمعه ماه شعبان بود که صاحب مفاتیح بخش هایی از آن را آورده بود.
🔷 قطرات اشکش روی مفاتیح می ریخت. سال های بعد هم شاهد همین ماجرا بودم.
🔷 گویا عادت همه ساله ایشان بود که آنچه در فضیلت ماه مبارک رمضان در ابتدای اعمال ماه رمضان در مفاتیح آمده، بازخوانی کند.
📚 حکایت ها و هدایت ها، ص ۳۴
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 من عادت کرده ام همیشه در اوایل ماه رمضان یک جمع بندی از دلم داشته باشم، ببینم بغض ها، کینه ها و خستگی هایم از چیست؟ به چی دل خوش کرده ام؟
🔷 بنابراین کسی که میخواهد از ماه رمضان بهره ای بگیرد، باید در اوّل ماه بنشیند و این دل و تَهِ کیسه را بتکاند، تا اگر رنجی از برادری، از دوستی، از کسی دارد، به یک حسابی آن را بتکاند و خالی کند و ببیند که در آن چیست؟
🔷 به خدا قسم! وقتی که آدم به دلش سر کشی می کند، دل او از انبار جحودها، از انبار یهودی ها، از انبارهایی که گاهی چهل یا پنجاه سال نمی دانند چه چیزی در آن هاست، از همه این ها پست تر است. این دل آدمی، رنج و ملالش، شادی و شَعَفش، از چیز هایی است که بیا و ببین!
📚 فوز سالک، ص ۲۰۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 در روايت آمده است كه حضرت رسول در همين ماه رمضان خطبهاى خواندند. يكى از اصحاب گفت: چه عنايات زيادى هست! حضرت فرمودند: چه شرط سنگينى هم دارد! امكانات زياد است ولى وقتى تو جمع نمىكنى و بعد از جمع كردن نگهدارى نمىكنى، خواه و ناخواه چيزى باقى نمىماند. فردايى كه روز برداشت توست، مىبينى كه دست تو بسته است و فقيرى و خيال مىكردهاى كه خيلى چيز دارى.
🔷 مادربزرگى داشتم كه مىگفت: بابايى بود، زن گرفت و زنش از او خواست كه من فارغ و بيكارم، يك مقدار پشم بياور كه گاه گاهى دوكى بريسم. همان طور مختصر پشمى، گاه گاهى مىآورد و او هم آنها را مىانداخت در زيرزمينى كه داشتند.
🔷 مدتها گذشت و اين مرد شكسته شد و به دنبال امكانى مىگشت. وقتى كه درِ زيرزمين را باز كردند، كلى امكانات جمع شده بود و خروارها دوك ريسيده داشتند. اين خوشحالى مىآورد.
🔷اما اگر يك عمر، مرتب ما خيال كرديم كه جمع آورى كردهايم، تحصيل علم كردهايم، خدمت به دين كردهايم، هدايت و ارشاد كردهايم، احسان كردهايم، با نعمتها كار كردهايم، خيال كرديم كه ما آمدهايم براى تربيت نفوس، آمدهايم براى ... حالا وقتى كه درب انبار را باز مىكنند، مىبينيم كه هيچ چيزى نيست. ويل و عذاب است، چاهى است كه به جهنم كشيده شده است.
🔷 مىبينيم كه چقدر آنجا مدعى داريم، خونهايى كه با يك كلاممان ريختيم، جانهايى كه امنيتش را گرفتيم، دلهايى را كه گمراه كرديم، فسادهايى را كه به بار آورديم.
📚 بهار رویش، ص ۳۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 این شب ها، شب های بررسی و محاسبه است و این ماه، ماهی است که آدمی باید به حسّ اش، به چشمش، به دستش، به پایش، و به موجودی اش نگاهی بکند. واقع قضیه این است که ما اصلاً اینها را جزء موجودی خودمان نمیدانیم.
🔶 ما گاه گاهی سال به سال که می شود، یک خانه تکانی ای میکنیم، پرده ها را بر می داریم و می شوییم، چرک هایش را پاک میکنیم. فرش، گلیم، زیر و زبر، همه را شست و شو می دهیم. واقع قضیه این است که ما خودمان را جزء موجودی ها نمیدانیم.
🔶 یک پارچه و گلیم پاره ای را مواظبیم، به یک فرش دقت داریم ولی خود ما پر از کدورت و رنج ایم و پر از ضعف ایم. این ضعفها چه بسا هزار بحران در ما ایجاد کنند، هزار درگیری بیاورند و با خدا درگیر شویم اما بی خیالیم.
🔶 دل هایمان پر از کینه و سوءظن نسبت به یکدیگر شده است. آیا حسادت ها در ما نیست؟ یعنی ما نعمتها را ملاک ارزش نمیدانیم؟
🔶 اینکه او از من زیباتر است، رنج نمی برم؟ اینکه او از من امکانات، ارتباطات و شرایطش بیشتر و بهتر است مرا نمی سوزاند؟ یعنی ته دلم بحرانی ندارم؟
📚 بهار رویش، ص ۳۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 ماه رمضان، ماه ضيافت خداست. او رزق بدن ما را از سالهاى سال تهيه كرده. پس در اين ماه، دنبال رزقى براى فكر و عقل و قلب و روح خودت باش.
🔶 كه رزق فكر، خلوت و توجّه و مطالعه و نظر است؛ و رزق عقل، معرفت؛ و رزق قلب، اطاعت؛ و رزق روح، قرب و انس؛ كه هر كدام، از كار نيروى سابق تأمين مى شوند. فكر، رزق عقل را مى سازد و عقل، رزق قلب را و قلب، رزق روح را.
🔶 در اين ماه، رزقهاى واسع و سفره هاى گسترده فراهم است. خدا را به محمّد و آل محمّد قسم بده و با تضرّع و زارى، بخواه كه محرومت مگذارد. و به خاطر آمال و اعمال، در را به روى تو نبندد؛ كه ما در نوبت ايستاده ايم: «قَدْ تَكَرَّرَ وُقُوفِى ...».
📚 نامه های بلوغ، ص ۳۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ روزه مهمانی و ضیافت خداست، یعنی تو اگر بر میزبانی وارد بشوی، میزبان به اندازه فهمش و وسعتش و کرامتش به تو رزق می دهد.
✅ اول، فهم است و او باید بفهمد که تو چه چیزی میخواهی، اگر خسته ای برای تو جایی پهن کند و اگر غذا میخواهی بفهمد که چه غذایی برای تو بیاورد.
✅ دوم، توان و وسعت داشته باشد. سوم، کرامت داشته باشد که بتواند بدهد و ببخشد. و چه میزبانی از خدا علیم تر، واسع تر و کریم تر...
✅ این میزبان برای ما میهمانی بر پا کرده، ضیافتش هم رمضان است: «قَد دُعیتُِم فِیِه إِلی ضِیَافَةِ الله». این میهمانی تنها یک بُعد ما را نباید تأمین کند.
✅ چون او به همه ابعاد ما علیم است و نباید همین طوری سر و ته قضیه ما را به هم بیاورد، که باید بدهد و ما را پر کند و فیضش را بریزد، چرا که واسع و کریم است.
✅ ما در این ماه روزه گرفتیم، این رزق ما بود. آیا تن ما هم رزق پیدا کرد، به سلامت رسید؟ آیا قلب ما هم رزق پیدا کرد، به صفایی رسید؟ آیا فکر ما هم رزق پیدا کرد: به معرفتی رسید؟ آیا روح ما هم رزقی پیدا کرد و به قدرتی رسید؟
✅ هر كدام از اينها رزقى مى خواهند: عقل ما رزقش نور است، روح ما رزقش قرب است، فكر ما رزقش معرفت است، قلب ما رزقش حب است و تن ما هم كه رزقش سلامت است.
✅ ميزبان ما براى تمام ابعاد ما رزقى معين كرده است. بايد بدانيم كه علامت اين رزقها چيست؟ و ببينيم كه كدام رزق را خورده ايم؟
✅ بايد ببينيم كه آيا دل تنگ ما، وسعتى پيدا كرده است؟ آيا «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» را گذرانده ايم؟ آيا براى ما شرح صدر آمده؟ فراغت و امن آمده؟
✅ آيا بعد از امن، عافيت آمده كه انسان بتواند از نيروهايش بهره بردارى كند؟ آيا در اين ماه چيزى به دست آورده ايم؟ ديد تازه اى به دست آورده ايم؟
📙 بهار رویش ص ۱۲۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷👈 یار باش، نه بار
✅ سالهای اول طلبگی خیلی پرخاطره و با ابتلاءات زیادی همراه بود. خود را عاشق امام زمان علیه السلام میدانستیم و به دنبال دیدن روی چون ماهش هر هفته پیاده به اتّفاق چند تن از دوستان به بیابانهای جمکران رفته و تا صبح با ناله و زاری به دنبال آقا و مولایمان بودیم.
✅ شبی در جمکران استاد صفایی را با جمعی یافتم، شنیده بود چه میکنیم، پرسید: اگر الان آقا را ملاقات کنی چه میکنی؟
✅ گفتم به دست و پایش میافتم چون پروانه به دورش می گردم و...گفت: اگر پرسید در راه ما چه کردهای چه؟ چه بارهایی برداشتی؟ با شیعیان و دوستان گرفتار ما چه کردی؟ چه جوابی داری⁉️
✅ به چشمانم نگاهی سرشار از محبت نمود و ادامه داد خودت باری بر دوش مولا نباشی⁉️ این را گفت و رفت، به دنبالش دویدم، پس چه کنیم؟
✅ فرمود مالک اشترها به دنبال علی علیه السلام نبودند که فقط رویش را ببینند بلکه عهدهدار اموری میشدند که رضایت حضرت در آن بود ولو فرسنگها از او دور بودند و زبیرها در کنار علی علیه السلام بودند ولی طاقت امر او را نداشتند و در مقابل او لشگرکشی کردند!
✅ ولایی بودن فقط اشک و آه و... نیست بلکه کسب نمودن رضایت ولی شرط است.
📚 خاطره یکی از طلاب.
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie