🔷 هنگامى كه هدف و نياز به رسالت مجهول مىماند، ملاكهاى انتخاب هم گنگ و مبهم مىگردد.
🔷 نياز به رسالت، به خاطر نارسايى انديشه و وجدان انسان است. به خاطر رسيدن به جهان بينى و شناخت هستى و انسان و نقش انسان در اين هستى است.
🔷 و به خاطر سازندگى و تربيت انسان براى اجراى اين نقش است. و به خاطر رهبرى و حكومتى است، هماهنگ با استعدادهاى عظيم انسان. و به خاطر قانونگذارى و تنظيمى است هماهنگ با نظام و قانونهاى حاكم بر هستى و حاكم بر انسان.
🔷 هنگامى كه هدف رسالت اين شكوفايىها در انسان باشد و اين حكومت و اين رشد در جامعه، ناچار رسول بايد با ملاك و خصوصياتى همراه باشد كه بتواند خلق را به رشد برساند و باتلاق استعدادهاى خلق نباشد.
🔷 در اين سطح، ملاك انتخاب رسول مىشود آزادى و پاكى و به تعبير جامع، عصمت، نه قدرت و ثروت و رياست. آيا فرعونى كه او را به خدايى پذيرفتهاند، ادعاى رسالتش را نمىپذيرند و آيا اين پذيرش با رشد و شكوفايى همراه است يا با اسارت و انحطاط⁉️
🔷 اين است كه رسول از ميان آنهايى انتخاب مىشود كه هيچ رنگى ندارند و با ملاكهايى همراه مىشود كه به رشد خلق و تشكيل جامعهاى بر اساس قسط بينجامد. و اين است كه ملاك رسالت مىشود پاكى و آزادى و عصمت.
📚 روش برداشت از قرآن ۷۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 با تفكر در مقدار استعدادها، مىيابيم كه انسان چقدر ادامه دارد و در نتيجه هستى تا كجا گسترده مىشود. ما از مقدار نفتى كه در چراغ است، مىتوانيم حدود روشن بودنش را حدس بزنيم و از مقدار سوختى كه در ماشين است، حدود حركت آن را و ...
🔶 ما از استعدادهاى اضافى جنين در شكم مادر، كشف مىكنيم كه او براى نُه ماه نيست و براى اين محدوده نيست؛ چون او در آنجا بدست و پا و ... كارى ندارد. در آن محدوده به بيش از جفت، نياز نيست. در نتيجه ما از استعدادهاى عظيم انسان كشف مىكنيم كه براى اين محدودهى هفتاد ساله نيست؛ چون بيش از اين حرفها سرمايه دارد.
🔶 براى اين محدوده به فكر و عقل نياز نيست؛ كه غرايز اجتماعى در كندو، جامعهاى را ساخته كه هنوز انسان به آن نرسيده است. تضادها و استعدادها و پاى آزاد او، بىنهايت سرمايه است و در نتيجه انسان بىنهايت ادامه خواهد داشت و هنگامى كه انسان بىنهايت سرمايه داشته باشد و بىنهايت ادامه بيابد، جهان هستى تا بىنهايت گسترده خواهد بود و براى اين بىنهايت راه نه تنها به فكر و عقل كه به وحى هم نياز است؛ چون فكر و عقل ما به تمام راه احاطه ندارد و نمىتواند ما را براى اين راه دراز، آماده كند.
📚 مسئولیت و سازندگی، ص 157
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 تو خدايى را مىبينى كه آگاه و مهربان است. به تو و هستى آگاهى دارد و به همهى خلق مهربان است. اگر آنها را نمىخواست، نمىآفريد. آيا اين مهربان آگاه، تو را با غريزه و فكر و علم و عقل و وجدان رها مىكند و در رابطههاى تو و جهان، حكمى و دستورى نمى دهد؟
💠 نكته همين است كه حجّت باطنى و عقل ما و غريزه و علم ما و وجدان ما، نمىتوانند عهدهدار ما باشند. ما در نظام زندگى مىكنيم و در اين نظام جهانى كه علم شاهد آن است، نمىتوان بىضابطه حركت كرد. كوچكترين حركت و عمل ما، به دستور و برنامهاى نياز دارد كه با وجود ما و با ساخت و بافت جهان هماهنگ باشد.
💠 خدا انسان را رها نمىكند و با حجّت وحى، به عقل او كمك مىنمايد؛ چون علم ما محدود است و غريزهى ما ناقص و آزاد و وجدان ما محكوم محيط و عادت و غريزه.
💠 ما با تمام هستى رابطه داريم و در اين رابطه، او ضابطهها را همراه رسول فرستاده و پيش از آنكه انسان گرفتار شود، چراغ راهش را آورده است. بر خلاف آنچه در تاريخ مىنويسند، انسان با آموزش و آگاهى پا در خاك گذاشته، نه آنكه عريان به دنبال خوراك و لباس و آتش و ابزار راه افتاده باشد و به صنايع و علوم امروز رسيده باشد؛ كه اين همه علوم و صنايع، هنوز براى كوچكترين حركتهاى ما، نورى ندارد؛ كه هنوز تمامى روابط را نمىشناسند.
💠 آدم، همراه آموزش و تعليم، پا بر روى خاك مىگذاشته. و وحى، به علم و غريزهى انسان راه مىدهد و فلسفه و عرفان و علم را، جهت مىدهد.
📚 نامه های بلوغ، ص 34
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 مقدمات لازم برای همراهی با امام حسين عليه السّلام
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🎤👈 علاّمه امینی رحمةالله علیه
💠 من معتقدم همان طوری که آقا أمیرالمؤمنین علیه السلام باب علم رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم است که فرموده:«أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا». هر کس بخواهد به شهر علم رسول الله برود، باید از درب آن وارد شود.
💠 حضرت أبوالفضل العباس علیه السلام هم باب الحسین علیه السلام است و باید از کانال ایشان به حضرت سیّدالشهداء علیه السلام رسید.
📚 بر منبر خاطره، ص ۲۶۸
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🎤👈 حاج آقا فاطمی نیا
🔶 علاّمه طباطبایی از استادشان آیت الله میرزا علی قاضی رحمة الله علیه نقل نمودند که ایشان گفته اند: تمام فیض ها از مسیر حضرت أباعبدالله علیه السلام به عالم می رسد؛ و پیشکار ایشان هم حضرت أبوالفضل علیه السلام هستند.
📚 نکته ها از گفته ها، ج 1 ص 154
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅ دنيا، قانونمند است و نمىتوان بىگُدار به آب زد. دنيا، همه جايش راه نيست؛ يك راه مشخص و يك نظام حاكم دارد؛ كه غريزه در حيوانات و علم در انسان تا اندازهاى اين راه را شناخته است.
✅ و همين محدوديت غريزه و علم، نياز به وحى و نبوت را مطرح نموده است؛ چون انسان چه در رابطه با فكر و عقل و غرايز و غضب و شهوتش و چه در رابطه با اشياء و چيزهايى كه مىخورد و مىپوشد و نگاه مىكند و دست مى گيرد و چه در رابطه با افراد، از همسر و پدر و مادر و فرزند گرفته تا آدمهاى دور و نزديك و چه در رابطه با ملّتهاى ديگر، محتاج وحى است و نياز به رسول دارد تا به او بياموزد، كه چگونه با خودش كار كند و با فكر و عقل و غرايزش برخورد نمايد.
✅ و چگونه با اشياء و زمين و آسمان و اطرافش، رابطه برقرار نمايد. و چگونه با آدمها تماس بگيرد و با ملّتها سياست بگذارد.
✅ براى كسى كه قانونمندى را شناخته، آدمها و اشياء، مثل سرزمينهاى مينگذارى شده هستند. آدمها، حتى با يك كلمه منفجر مىشوند. و همين است كه براى عالِم عارف، حالت دقّت و حذر شكل مىگيرد.
✅ مىبينى، وقتى كه مىخواهى به سيم برق دست بگذارى و يا آتشى را بردارى، چگونه حذر و دقّت دارى. تمامى وجود تو و تمامى جهان اطراف تو و تمامى آدمهايى كه با آنها رابطه دارى، همين حذر و دقّت را مىخواهند؛ چون در كنار قانونمندىها، فقط يك راه هست و بىحساب نمىتوان به هر طرف پريد و هر چيز را زير پا گذاشت.
📚 نامه های بلوغ، ص ۸۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 وحى تنها احكام و تعبد نيست؛ كه زندگى و روش و راه و مقصد را با هم دارد:«اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ».
💠 وحى بر حس و احساس و بر فكر و عقل تأثير مىگذارد و به آدمى مىآموزد كه چگونه ببيند و بفهمد و بسنجد و انتخاب كند و بگرود و عمل نمايد.
💠 هدايت به معارف و عقايد و هدايت به مواقف و جايگاهها و روابط و ارتباطها، از كارهاى رسول است. اينكه چه كسى و در كجا با چه كسى باشد، و با چه كسى نباشد، از هدايتهاى اوست. و همين هدايت كارايى و تاثير آدمها را بسيار و يا خنثى مىسازد.
💠 هدايت به معارف و عقايد و مواقف و روابط و تكاليف و احكام را نمىتوان از وحى جدا كرد. اين هدايت و معرفت، با نوع رايج در علم و فلسفه و عرفان متفاوت است: هم در شروع و هم در مراحل و هم در نتايج و هم در آفت پذيرى و سلامت؛ كه با سؤال آغاز مىشود، نه با شك و از حضوريات بهره مىگيرد، نه حسيات و عقليات و به مجموعه و تركيب توجه دارد، نه اجزاء و به كفر و شك و بلاء و تمحيص روى مىآورد، نه تمركز و رياضت و به عبوديت منتهى مىشود، نه علم و قدرت كه: «وَ أَنِ اعْبُدُوني هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ».
📚 از معرفت دینی تا حکومت دینی، ۲۸
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 مسأله معجزه احتياج به توجيه ندارد كه تمامى هستى معجزه است. طبيعت، معجزهاى است كه ما با آن مأنوس شدهايم و معجزه، طبيعتى است كه هنوز با آن مأنوس نشدهايم. معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت، معجزه مأنوس.
🔶 ما هميشه مىپرسيم: چرا آتش ابراهيم را نسوزاند؟ در حالى كه سؤال اين است چرا آتش بايد بسوزاند؟ اين پيوست و علّيت از كجا به وجود آمده است؟ چرا عصاى موسى مار شد؟ ما مىبينيم در هستى مولكولها مار مىشوند، فيل مىشوند، كرگدن مىشوند. اينها در اثر نظامى به وجود آمدهاند. مگر اينها اعجاز نيستند؟ اينها هم اعجازند. با اين تفاوت كه ما با آنها مأنوس شدهايم و به خاطر همين است كه راحت مىپذيريم وگرنه پرواز پشهها هم اعجاز است.
🔶 در اين آيه آمده است:«إِنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوب». آنهايى كه غير از خدا هستند و شما آنها را مىخوانيد، حتى مگسى را نيافريدهاند. اگر همين مگسها از آنها چيزى بدزدند، نمىتوانند آن را بگيرند. اين عجز است، اين اعجاز است.
📚 حرکت، ص ۸۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ ما خود را از منتظران حساب كردهايم و جاى حرفى باقى نگذاشتهايم. در حالی كه حرفها بسيار است و مىتوانيم خود را دوباره ارزيابى كنيم.
✅ لااقل تا اين قدر كه اگر در متن عدالت و رفاه و حتى آزادى و آگاهى و عرفان، نشستيم. آيا انتظارمان برآورده شده و ديگر مهدى را نمىخواهيم و انتظار قائم آل محمّد را نداريم؟
✅ اگر ما از مهدى تا اين مرحله انتظار داشته باشيم، ديگر انتظارى نخواهيم كشيد و توقعى نخواهيم داشت.
✅ مناسب است كه با اين حساب نگاهى ديگر به انتظار داشته باشيم و مفهوم و حقيقت انتظار، ريشههاى انتظار، ادب انتظار و اثر انتظار را دوباره ارزيابى كنيم.
📚 تو می آیی، ص ۱۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 ميرفطروس در كتاب خود، انتظار را مذهب احتراز معرفى مى كند؛ مذهب كنارهگيرى و گوشهگيرى، مذهبى كه نمىتواند كارى صورت دهد، پس دهنكجى مىكند و كنار مىكشد.
🔷 دكتر شريعتى، انتظار را مذهب اعتراض مىدانست. مذهبى كه حرفى دارد و كارى مىتواند و به آنچه مىگذرد دل نمىبندد و همهى ظلمها و بيدادها را با يك نهى بزرگ كه از سقيفه آغاز شد، پيش مىراند.
🔷 سؤالى كه در ذهن مىآيد دو جلوه دارد: يكى اينكه اعتراض تا كجا ادامه دارد؟ آيا تا عدالت، تا آزادى، تا آگاهى و عرفان و يا تا شكوفايى و تكامل و يا ... دوم اينكه اين اعتراض چه كارى را به دنبال مىآورد و اين نفى با چه اثباتى همراه مىشود؟
🔷 در مورد اول بايد گفت كه آرمان دينى و هدف رسالت بالاتر از تكامل و شكوفايى استعدادهاى آدمى است. چون اين وجود تكامل يافته و شكوفا، مىخواهد در چه جهتى و براى چه مقصدى مصرف شود؟ رشد و خسر، دو بعد تكامل انسانى است.
🔷 همين آرمان و همين مقصد، زمينهها و آمادگىهايى را مىطلبد؛ آمادگى در ذهنيت و روحيه و طرح و تدبير و تربيت نيروها و تشكل و سازماندهى آنها و جاسازى و جايگزينى مستمر و بى وقفهى آنها. و ناچار اين مقصود از انتظار همراه تقيّه و قيام، مىشود سه گام اساسى انقلاب دينى و انقلاب اسلامى.
🔷 پس انتظار نه احتراز، نه اعتراض، كه آمادگى و سازندگى و تقدير و تدبير و تربيت و تشكّل جديد را در دامان خويش دارد.
🔷 روح انتظار با دستيابى به امن و رفاه و رهايى كه آرمانهاى انسان معاصر و شايد خود ما هم باشد، آرام نخواهد گرفت و كسانى كه همراهى حجّت و معيّت محمّد و آل محمّد را مىخواهند نمىتوانند تا اين سطح قرار بگيرند و تا اين حدّ آرام باشند، كه انسان معاصر چه بسا بتواند با تكيه بر علم و عقل و عرفان، بدون نياز به وحى و مذهب تا اين مرحله گام بردارد و با عقل جمعى و روح جمعى و غريزهى جمعى به اين مهم نائل آيد. پس ما كه از ضرورت وحى و اضطرار به حجّت و انتظار حجّت دم مىزنيم بايد از اول حساب را روشن كنيم و سنگمان را حق كنيم.
🔷 چون ما مدعى هستيم كه آدم براى بيشتر از هفتاد سال برنامهريزى شده و معتقد هستيم كه بافت و ساخت انسان و جهان با اين سطح از رفاه و امن و رهايى سازگار نيست. تحول نعمتها و محدوديتها و خودآگاهى و مرگآگاهى، آدمى را در متن رفاه، راحت نمىگذارد و در شب عروسى به فكر عزا و بارهاى سنگين فرداها مىاندازد.
🔷 اگر ما مسألهى قدر و استمرار و ارتباط هاى حتى محتمل و پيچيده با عوالم مشهود و غيب را در نظر بگيريم و اگر ما براى اين وسعت طرح و تدبير و تربيت و تشكّل را دنبال كنيم، ناچار انتظار ما از حجّت و انتظار ما براى حجّت شكل ديگرى مىگيرد و انتظار ما در جايگاه خويش مىنشيند.
📚 تو می آیی، ص ۱۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 اين سؤال اساسى ما است كه آيا در وجود، در خانه، در جمع، در جماعت و جامعه و جهان ما جايى براى حكم و حكومت معصوم باقى و خالى مانده⁉️
🔷 آيا ضرورتى در حضور او هست؟ آيا اضطرارى به امر و حكم و حكومت او هست؟
🔷 اگر اضطرارى نباشد و ما بتوانيم بدون او گردش كار داشته باشيم و سامان و سازمان بگيريم، آيا با حضور او درگير نمىشويم و در برابرش نمىايستيم و سر از پيكرش نمىگيريم⁉️
📚 وارثان عاشورا، ص ۱۴۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🔷 آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمة الله علیه سفارش می کردند شب نیمه شعبان سه بار سوره «یس» خوانده شود.
🔷 یکی به نیّت طول عمر و یکی به نیّت وسعت رزق و یک بار به نیّت صحت جسمانی.
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤👈 حاج آقا حیدری
💟 استاد صفایی رحمة الله علیه می گفت: عشق امام زمان علیه السلام، برداشتن بارهای اوست؛ چون عاشق، امر معشوق را عهده دار می شود.
💟 می گفت: اگر به من بگویند امام زمان علیه السلام در دو خیابان آن طرف تر ایستاده است و در همان حال جوانی از من پرسش داشته باشد، من نزد آن حضرت نمی روم.
💟 چرا که آن وقت حضرت مرا توبیخ می کند: چرا سر پست خودت نایستاده ای.
📚 مشهور آسمان، ص ۹۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 انتظار واقعی
💠 منتظر فرزند محبوب و دلدار عزيز، اقدام مىنمايد و در خود و در محيط اطراف، نشان و اثر مىگذارد.
💠 منتظر مهدى و قائم آل محمد علیهم السلام كه براى تمامى آدمها و براى تمامى قدرتها طرح دارد و حرف دارد و برخورد دارد، چگونه مىتواند آماده نشود و زمينه سازى ننمايد كه در حديث آمده؛«يُوَطّئونَ للمَهدى سُلطانَه».
💠 و اين آماده باش و زمينهسازى در فكر، در روحيه، در طرح و عمل اثر مىگذارد و در واقع تقدير جديد و برنامهريزى و تدبير جديد و مديريت و تربيت مهرههاى كارآمد و جاسازى اين مهرهها در جاى مناسب كه با كار كم، بهرهى زياد بياورند و با قطرههاى محدود حركت و شور ايجاد كنند.
📚 تو می آیی، ص ۲۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 حقیقت انتظار
🔷 انتظار نه احتراز است و حتّى بالاتر نه اعتراض و فرياد، كه اين انتظار آماده باش است. زمينه سازى و آمادگى براى رسيدن به مطلوب است.
🔷 آن كس كه در انتظار است آماده مىشود تا نقطه ضعفهاى خودش را پر كند و مانعها را بشناسد و نقطه ضعفهايشان را بيابد و در نقطه ضعفهاى دشمن خانه بگيرد و از آن سنگر بسازد.
🔷 انتظار پر كردن خانههاى ضعف خويش و تقيّه سنگر گرفتن در خانههاى ضعف دشمن است.
🔷 بىجهت نيست كه انتظار فرج بالاترين اعمال است. آن كس كه بنبست موجود را نمىپذيرد و تحمل نمىكند در انتظار گشايش است و به دنبال مطلوب و براى رسيدن به مطلوب آماده است و مهياست، كه:«مَنْ انْتَظَرَ أَمْراً تَهَيَّأَ لَهُ».
📚 انتظار، ص ۷۳
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷👈 کو بار من⁉️
✅ شايد ده يا بيست سال پيش بود كه از همين زُشك شما در مشهد رد مى شدم.
✅ بهارى بود و درختهاىِ گيلاس دو طرفِ رودخانه، همه سفيد شده و شكوفه هاى عجيبى داده بودند.
✅ من در يك لحظه با خودم فكر كردم كه يك بهار بر اين چوبها گذشته و اين همه شكوفه گرفته و سفيد شده اند
✅ اما بهارهايى بر ما گذشته است كه براى يك بار، يك شكوفه هم نداده ايم! يك ميوه هم نداشته ايم و دل صاحبمان را خوشحال نكرده ايم.
✅ اين درختها باغبانشان را خوشحال مى كنند: «يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ»،كشاورزشان را دل خوش مى كنند؛ اما ما براى «ولّى» مان جز غم و آفت و رنج، هيچ نتيجه و ثمره اى نداشته ايم.
📚 بهار رویش، ص ۱۴۹
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
❇️ مواظب باش تا با گذشت بهارهاى عمرت، شكوفه هاى سعادت را بر روى دوش لحظه هایت داشته باشى.
❇️ لحظه ها، حتّى لحظه ها را كم نگير، كه آنچه تمامى بهشت و تمامى جهنّم در آن شكل مى گيرد، كم نيست.
❇️ و كسى كه اين سنگينى را در هر لحظه احساس كند، بى كار نيست، مشغول است و اهتمام دارد؛كه مولاى تو مى گويد: «شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَالنَّارُ أَمامَهُ»
❇️ آن كس كه بهشت و جهنّم، در هر لحظه ى او نهفته است؛ كسى كه هر نگاهش، هر تصميمش و هر اقدامش، بهشت و يا جهنّم را به دنبال مى كشد، بى كار نيست؛ آرام نيست.
❇️ كسى كه با يك امضا مى خواهد ميلياردها و ميليونها و حتّى صدها و هزارها را جابه جا كند، بى خيال نيست، كه مشغول است، گرفتار است، دقيق است.
❇️ پس چگونه هنگام جابه جايى دنيايى بزرگتر از تمامى عوالم گذشته، بى خيال، بى باك و سر به هوا مى ماند و كليد لحظه ها را در چاه غفلت مى اندازد.
📙نامه هاى بلوغ ص ۵۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💠 انسان از سنگ، از خاك، از خورشيد، از شاخهها و درختها، جلوتر است اما نه جوشش دارد و نه رويش و نه جنبش و نه شكوفه و نه كوششى.
💠 سنگها فجر داشتهاند و شكافته شدهاند، اما من فجرى نداشتهام و نجوشيدهام. خاكها اين همه روياندهاند، اما من رويشى نداشتهام. خورشيدها، اين همه حركت و جنبش، اين همه بخشش و دهش داشتهاند، اما من هيچ نورى و حرارتى و هيچ شورى و جنبشى، نيافريدهام.
💠 وقتى هنگام بهار، به باغ مىرفتم و شاخهها را غرق در شكوفه مىديدم، راستى شرمم مىآمد كه چندين بهار بر ما گذشته و هنوز چوبيم ... ولى چوبهاى مرده شكفتهاند و در گُل، غرقند.
📚 روش نقد، ج ۱، ص ۴۷
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
💟 همه هستى به تو منتهى شده تا تو به بلوغ برسى، حال تو خودت را براى چه كسى خرج مى كنى؟ زير دندان چه كسى مى روى؟
💟 در چراگاه سبز عمر تو چه كسى خيمه مى زند و از اين لحظه هاى عمر تو چه كسى بهره بردارى مى كند؟
💟 در دعاى مكارم الاخلاق آمده است:«إنْ كانَ عُمْرى مَرْتَعاً لِلشَّيْطانِ فَأقْبِضْنى الَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ الَىَّ أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَىَّ»
💟 خدايا! اگر عمر من مرتع و چراگاه شيطان شده و در عمر من او پروار مى شود، قبل از اينكه غضب تو مرا در هم پيچد و مَقْت تو بر من استوار و محكم شود، مرا ببر.
📗اخبات، ص ۹۶
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 ای برادر و خواهر! در حالى كه فرصتها چون ابر مى گريزند و زمان همچون كودكان پابرهنه در كوچه هاى شهر مى دود و ما در كار تماشاى «خسران» خويش، در معامله اى كه هر ثانيه، «هستى» را با «نيستى» مبادله مى كنيم.
🔶 آيا لحظه اى انديشيده اى؟ و با طرح چند سؤال از خويش، ابرهاى بارور در گذر زمان را به «باريدن» و سيراب كردن، واداشته اى تا در بارش زلال آن به «رويش» و «فلاح» برسى؟
🔶 كه «كه هستى»، «چه مى كنى»، «براى كه كار مى كنى»، «چرا كار مى كنى»، «در كجا هستى»، «به كجا مى خواهى بروى»، «به كجا رسيده اى» و «به كجا رسانده اى»⁉️
📚تربيت كودك ص 9
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 من حساب مىكنم كه در اين راه چقدر لذّت بردهام، چقدر عزّت گرفتهام، چقدر خوش بودهام، اما لذّتم و عزّتم و عيشم، همه به خاطر بىخبرى و كورى و نادانى من بوده.
🔶 من اينها را بردهام، اما چه باختهام؟ چه چيزهايى از دست دادهام. عمرم را، دلم را، وجودم را.
🔶 من ارزش اينها را نمىدانم، من اينها را خوب نشناختهام؛ چون براى اينها پول ندادهام. براى اينها زحمت نكشيدهام. اينها را به خيال خودم مفت بدست آوردهام.
📚 روش نقد، ج ۱، ص ۵۲
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد كه حكومت اسلامى، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، با همين ديد توضيح مى يابد كه حكومتهاى موجود و سيستمهاى شناخته شده در رابطه ى انسان و جامعه طرح شده اند، نه در رابطه ى انسان و هستى و انسان و نظام، آن هم انسانى مستمر و نظام مداوم. و اين است كه نمى توانند با اين طرح حكومتى تركيب شوند و مونتاژ شوند.
🔷 تو يا بايد انسان را در جامعه مطرح كنى، آن وقت به اسلام احتياج نيست تا چه رسد به تشيع و يا انسان را در هستى مطرح كنى، آن وقت جز تشيع، اسلامى نيست و جز طرح حكومتى شيعى، طرحى اسلامى وجود ندارد.
📚 تو می آیی، ص ۶۷
🌺 ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی گرامی باد.
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅👈 سيزده بدر ما چه جور بايد باشد؟
🎤👈 شهید مطهری رحمة الله علیه
💠 سيزده بدر واقعى ما اين است كه از خودمان بيرون بياييم، از خانههاى تنگ و تاريك افكار خرافى خودمان به صحراى دانش و بينش خارج شويم.
💠 از ملكات پست خودمان خارج شويم، از اعمال زشت خودمان كه مانند تار عنكبوت دور ما تنيده است خارج شويم.
📚 یادداشت های استاد مطهری، ج ۶ ص ۱۳۱
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🎤👈 حاج آقا پورسید آقایی
🔷 سال ۵۹ یا ۶۰ بود، پیش از غروب روز آخر ماه شعبان و حلول ماه مبارک رمضان در بالا سر حرم امام رضا علیه السلام کنار استاد صفایی رحمة الله علیه نشسته بودم.
🔷 اعمال ماه مبارک رمضان را از مفاتیح می خواند. به من اشاره کرد که من هم با او بخوانم، با انگشتش خط می برد.
🔷 خطبه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در فضیلت ماه رمضان در آخرین جمعه ماه شعبان بود که صاحب مفاتیح بخش هایی از آن را آورده بود.
🔷 قطرات اشکش روی مفاتیح می ریخت. سال های بعد هم شاهد همین ماجرا بودم.
🔷 گویا عادت همه ساله ایشان بود که آنچه در فضیلت ماه مبارک رمضان در ابتدای اعمال ماه رمضان در مفاتیح آمده، بازخوانی کند.
📚 حکایت ها و هدایت ها، ص ۳۴
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 من عادت کرده ام همیشه در اوایل ماه رمضان یک جمع بندی از دلم داشته باشم، ببینم بغض ها، کینه ها و خستگی هایم از چیست؟ به چی دل خوش کرده ام؟
🔷 بنابراین کسی که میخواهد از ماه رمضان بهره ای بگیرد، باید در اوّل ماه بنشیند و این دل و تَهِ کیسه را بتکاند، تا اگر رنجی از برادری، از دوستی، از کسی دارد، به یک حسابی آن را بتکاند و خالی کند و ببیند که در آن چیست؟
🔷 به خدا قسم! وقتی که آدم به دلش سر کشی می کند، دل او از انبار جحودها، از انبار یهودی ها، از انبارهایی که گاهی چهل یا پنجاه سال نمی دانند چه چیزی در آن هاست، از همه این ها پست تر است. این دل آدمی، رنج و ملالش، شادی و شَعَفش، از چیز هایی است که بیا و ببین!
📚 فوز سالک، ص ۲۰۵
🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie