♦️كسى كه مى خواهد راه را بيابد و به حقيقتى برسد، تنها اين برايش كافى نيست كه تفكراتى داشته باشد؛ گرچه تفكر زيربناى تربيت و عامل رشد است.
♦️ ما مى بينيم چه بسيارند كسانى كه با تفكراتى وسيع، نه تنها به حق نرسيده اند، بلكه يا مأيوس شده اند و مانده اند و يا منحرف گرديده و رفته اند. و اين هر دو دسته، كم نيستند و مشخص هم هستند.
♦️ كسى كه مى خواهد به مقصد برسد بايد هم راه برود و هم از راه برود و در راه شروع كند؛ وگرنه رفتنِ تنها، بدون نتيجه است.
♦️ يك محقق هنگامى به حق مى رسد كه تحقيق صحيحى را شروع كرده باشد و روش صحيحى را به كار گرفته باشد. و اين است كه بايد محقق قبل از هر چيز خود را از كشش هر عقيده و هر مكتب آزاد كند.
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 يكى از بزرگان درباره ى آب چاه تحقيقى كرده بود و به اين نتيجه رسيده بود كه آب چاه تا هنگامى كه تغيير نكند و رنگ و بو و طعمش عوض نشود نجس نخواهد شد و قابل استفاده خواهد بود.
💟 هنگامى كه از اين تحقيق خلاص شد، متوجه گرديد كه خودش در خانه چاهى دارد. اين بود كه با خود گفت: شايد به خاطر اين چاه و راحتى خودم اين چنين فتوايى را داده ام و به اين نتيجه رسيده ام.
💟 از اين رو دستور داد كه چاه را پر كردند و آن گاه دوباره تحقيق را شروع كرد؛ در هنگامى كه چاهى نداشت و منافعى او را منحرف نمى كرد.
💟 انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصبها، عادتها و تقليدها خود را خلاص كند.
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 «دَلِيلُ الْعَقْلِ التَّفَكُّرُ وَ دَلِيلُ التَّفَكُّرِ الصَّمْتُ». نشان عقل و سنجش تفكر است و نشان تفكر، سكوت و خلوت.
🔶 تو تا نشناسى نمى توانى بسنجى و تا خلوتى نداشته باشى نمى توانى فكر كنى.
🔶 حضرت على علیه السلام در نهج البلاغه آنجا كه از برادرش توصيف مى كند، بر همين نكته دست مى گذارد:«إِذا غُلِبَ عَلى الْكَلامِ، فَلا يُغْلَبُ عَلى السُّكُوتِ».
🔶 چه بسا كسى بيشتر از او حرف مى زد، ولى نمى توانست بيشتر از او سكوت كند و سكوت را تحمل نمايد.
🔶 برادر امام على علیه السلام كسى بود كه در سكوت شكست نمى خورد.
🔶 اين ماييم كه غوغاى درونمان را نمى توانيم براى يك لحظه هم تحمل كنيم و مجبوريم كه سر و صدا راه بيندازيم و شادى و نشاط را روپوش شلوغى و غوغاى درونمان كنيم و از خود فرار نماييم.
📙📕 صراط، ص 11
🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ فرار از برابر فكرها و سؤالها و يا مشغول شدن و بى توجهى به آنها، درست مثل اين مى ماند كه من خودم را از آتشى كه در اطراف من شعله مى كشد مشغول كنم و به آن فكر نكنم.
✴️ اين بى توجهى باعث خاموش شدن آتش نخواهد شد، بلكه به گسترش آن كمك خواهد كرد.
✴️ هنگامى كه ما به افكار خود بى اعتنا هستيم و بى تفاوت و مشغول، اين بى اعتنايى باعث گسترش سؤالها در درون ما و تراكم اين نيروها در محدوده ى ذهن ما مى شود
✴️ و اين تراكم ناچار روزى به انفجار و انهدام آرامش و هستى و روح ما منجر خواهد شد. در اين مرحله ديگر هيچ كارى ساخته نيست.
📙📗 مسئولیت و سازندگی، ص 272
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ تفكر، شناخت را ايجاد مى كند و شناخت، ذكر و يادآورى مى خواهد
♦️ وگرنه عالى ترين بذرها كه هيچ، رستم دستان را هم زير خاك كنيم، سر از خاك بيرون نمى آورد تا چه رسد به بذرى كه ضعيف و فرسوده است و جز نيرويى محدود ندارد.
📙📕 حرکت، ص 113
🆔👉 @cheshmeyejarie
❇️ فكر، ذكر مى خواهد و اين ذكر، عهد مى آورد و پيمانها شروع مى شوند.
❇️ عهد، عمل را و عمل در حدى، عملهاى بعد را به دنبال مى آورد.
❇️ اين عملها، يقين را ايجاد مى كنند و يقين، عامل شهود توست.
❇️ شهود و ديدار، عامل احساس و احساس هم، عامل تسليم مى شود و تو مى توانى به راحتى بگذرى.
❇️ رابطه فكر و ذكر و عهد و عمل و يقين و شهود و احساس و تسليم، رابطه مستمرى است.
❇️ ما نمى خواهيم گام به گام پيش برويم. مى خواهيم به شهود برسيم و اگر هم به شهود رسيديم، كار نمى كنيم.
❇️ اينجاست كه خودِ شهادت و شهود، وبال ما مى شود. خودِ آگاهى، زنجير ما مى شود.
📕📚 حرکت، ص 165
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 همان طور که غذا در معده انباشته میشود، مطالعات ذهن را انباشته و خسته میکنند و حتی باعث اختلال دستگاه ذهن می شوند
💟 لذا باید این مطالعات، با تفکّر هضم شوند و دسته بندی شوند و مورد بهره برداری قرار بگیرند.
💟 مطالعات، مانند آب هایی است که در استخرِ ذهنِ آدمی انبار می شوند. این آب ها بر اثرر مرور زمان سبز می شوند و کِرم میگیرند و بر اثر حوادث تبخیر می شوند.
💟 اما تفکرات، مانند چشمه هایی هستند که در درون می جوشند و همیشه زلال و گوارا و پاکیزه هستند و حتی استخرها را به جریان می اندازند و از رکود و از رسوب و از تبخیر و لجن رها میسازند.
💟 مطالعات، عقیم و نازا هستند و شناخت و عشقی نمی آورند، چون معرفت و عشق، نتیجه تفکر است نه مطالعه.
💟 پس باید مطالعات با تفکر تکمیل شوند تا از عُقم و نازایی خلاص شده، معرفت و عشق و حرکت و عمل بیاورند.
📚📕 روحانیت و حوزه ۱۹۳
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 براى به جريان انداختن فكر، گاهى از استدلالها شروع مى كنيم و با دليل و منطق، فكر را به راه مى اندازيم.
🔶 ولى در حقيقت اين به راه انداختن نيست، بلكه فكر را به زير بار كشيدن است. اين روش فكر را مشغول و متوقف مى كند و به زير بار مى كشد.
🔶 سنگينى استدلال براى فكر ركود مى آورد و اگر حركتى هم باشد آن حركتِ فكر نيست. اين حركتِ خود استدلال و حركتِ خود منطق است.
🔶 بهترين راه براى به كار انداختن فكر، طرح سؤالهايى حساب شده است.
🔶 انسان در برابر سؤالها مى خواهد جوابى بياورد و براى بدست آوردن جواب ناچار است كه فكر كند و دست و پا كند. و در نتيجه، فكر به جريان افتاده و حركت كرده است.
🔶 در صورتى كه سؤالها حساب شده و دقيق باشند، فكر زودتر به شناختها و به عقيده و علاقه و به حركت و عمل منتهى مى گردد.
📙📗 مسئولیت و سازندگی، ص 87
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔺طرح سؤال براى حركت فكرى، راهى است كه پيامبران از آنجا رفته اند و قرآن از آن خبر مى دهد و مى بينيم سؤالهايى را كه تلنگرهاى محرك فكر هستند و در قرآن به كار گرفته شده اند. «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثا»
🔺مربى آگاه به جاى اين كه با سنگينى استدلالها فكر را خسته و تنبل كند، با سؤالها و راهنمايى ها فكر را آماده مى كند و حركت مى دهد و به مقصد مى رساند.
🔺مربى آگاه آن نيست كه به جاى افراد فكر بكند و استدلال كند و بفهمد و ببيند.
🔺 مربى آگاه كسى است كه چشم افراد را باز مى كند و پرده ها را كنار مى زند و فكر را حركت مى دهد تا افراد استدلالها را بيابند و بفهمند و زيبايى ها را ببينند.
🔺 در اينصورت استدلالها مستقيماً دريافت شده اند و بدون سنگينى، در فكر هضم گرديده اند.
🔺 و در ضمن شخصيت افراد و استقلال آنها مجروح نگرديده است. طرح سؤال بايد با آگاهى و دقت همراه باشد نه با هجوم و حمله.
📙📕 مسئولیت و سازندگی 87
🆔👉 @cheshmeyejarie
❇️ فكر تو هميشه به دنبال مهمترين كارى خواهد بود كه آن را يافته.
❇️ اگر تمركز ندارى، از همين كشف كن كه تو كارى مهمتر براى خود سراغ دارى
❇️ پس يا به آن بپرداز و يا اهميت كارى را كه به آن مشغول هستى، براى خودت تحليل كن تا فكرت با تو همراه شود
❇️ كه در اين لحظه و با اين بينش تو مى توانى سريع و صحيح حركت كنى.
📙📕 استاد و درس ص 59
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ ذهن ما به آن مسأله اى رو مى آورد كه اهميتش را يافته و ضرورتش را احساس كرده.
♦️ هنگامى كه ذهن من مشغول به كارى باشد كه عهده دارش هستم، به هر كجا كه بروم خيالم راحت نيست و حتى در عروسى خوش نيستم و حاضر نيستم.
♦️ تمركز و حضور ذهن، نتيجه ى درك اهميت مسأله است.
📙📗 بشنو از نی، ص 22
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ ذهن انسان حادثه ها را بر اساس اهميت آنها و علاقه و عشق به آنها دسته بندى مى كند.
♦️ ذهن هنگامى كه در همان موضوع با اهميت و مورد علاقه اش جريان مى گيرد، نفوذ بيشتر و قدرت زيادترى خواهد داشت و در نتيجه از اعماق، ره آورد مهمترى خواهد آورد.
♦️ هنگامى كه مى خواهى از يك موضوع برداشت بيشترى داشته باشى نبايد به خودت فشار بياورى و بى حاصل فكرت را خسته كنى.
♦️ هنگامى كه ضرورت حادثه و اهميت آن مشخص شد ناچار فكر به آن معطوف مى شود و به آن رو مى آورد.
♦️ اهميت حادثه را با ميزان و ترازوى عقل هم مى توان سنجيد.
♦️ كسانى كه ذهنشان به يك مسأله مشغول است و در مسائل ديگرى مى كاوند به جايى نخواهند رسيد. فراغت و خلوت به وسعت برداشتها كمك مى كند.
♦️ ذهن خسته و مشغول و شلوغ برداشتى ندارد و اين است كه راه رفته ها در هر ماه و هفته و روز، حتى در هر ساعت و در هر لحظه، ذهن خود را و درون خود را مراقبت مى كردند
♦️ و با محاسبه ها، اهميتها را در نظر مى گرفتند و با مراقبتها از پارازيتها جلوگيرى مى نمودند و در نتيجه ى فراغت و خلوت درون، حتى با بلبشوى بيرون برداشتها داشتند و نتيجه گيرى ها.
📗📚 مسئولیت و سازندگی، ص 93
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅ بخش زيبايى از حيات طيبه استاد صفایی رحمة الله علیه به سفرهاى مشهد تعلق دارد. چرا كه پايان ماه و اول ماه بعد خود را به مشهد مىرساند.
✅ مىگفت: اگر جسم با دو روز حمام نرفتن بو مىگيرد، روح با يك نيت بد سياه و كدر مىشود. به همين خاطر به امام رضا علیه السلام پناه مىبرد.
✅ مىگفت: زيارت امام رضا علیه السلام مثل حمام است. و با اين نياز به درگاه امام مىشتافت.
✅ روزى يكى از مريدان مشهدى گفته بود: بياييد منزل ما خالى است. ايشان از آدرس خانه آن جوان پرسيد و پاسخ شنيد كه مثلاً نخ ريسى! فرمود: دور است. من جايى دور و بر حرم مىخواهم.
✅ پرسيدند: چرا اينقدر نزديك؟ فرمود: آخر آلودهها لب حوض مىنشينند!
✅ آن قدر يقين به رأفت و دست گشايشگر آقا داشت كه وقتى گدايى در نزديكى حرم امام رضا علیه السلام از او چيزى خواست، با آن همه دست و دلبازى محل نگذاشت و اعتنايى به او نكرد.
✅ وقتى اصرار فقير را ديدند، گفتند:بىسليقهاى! آدم در كنار دريا از يك پيت حلبى آب نمىخواهد❗️❗️
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 یک آقایی تعریف کرد که یک بار شهید محسن حق بین نزد استاد صفایی آمده و گفته بود:چگونه است که وقتی نزد دیگران هستیم، از ما تعریف می کنند و به به و چه چه می گویند!
🔶 اما وقتی که نزد شما می آییم، خود را بدهکار هم می بینیم و کوله باری از گناه بر دوش خود احساس می کنیم⁉️
🔶 استاد فرمود: گاهی می خواهی ماشین را بفروشی در اینجا پیوسته تعریف می کنی که تازه رنگ زده ام. فلان قطعه اش را عوض کرده ام و ...
🔶 ولی وقتی می خواهی سفر کنی، از عیب احتمالی هم نمی گذری.
🔶 در تعبیر دیگر می گفت: گاهی می خواهی پیش دکتر بروی، آن وقت مرض های احتمالی را هم می گویی؛ چرا که قصد تو درمان است
🔶 ما نمی خواهیم خودنمایی و خودفروشی کنیم، تعریف و تمجید با مقصد تربیت و خودسازی، هماهنگ نیست.
📚📕 مشهور آسمان ص ۴۷
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 ببين كه هنگامى كه با فلان شخص يا بهمان نفر مى نشينى او چه چيزى را در تو بزرگ مى كند
💟 خودش را و يا خودت را و يا دنيا را يا خدا را.
💟 تو با اين ملاك دوست بگير و رفيق انتخاب كن و يا مرشد و پير و مرجع بگير.
📗📕 استاد و درس، ص 43
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ اگر بناست رفيقى بگيرى از كسانى بگير كه رو به پيشرفت هستند، حتى اگر عيبشان زياد است
♦️ نه از آنها كه مانده اند، حتى اگر عيبشان يكى است؛ كه اين يكى مىزايد و آن عيبهاى زياد مىميرد و صالح مىشوند.
📚 یادنامه، ص 36
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 دوست تو، كسى است كه تو را براى خودت مى خواهد.
💟 و دشمن تو، كسى است كه تو را براى خودش مى خواهد.
📙📕 تربیت کودک، ص 16
🆔👉 @cheshmeyejarie
❇️ دشمن، كسى است كه مرا براى خودش مى خواهد و از من برداشت مى كند. و دوست، آن كه مرا براى خودم مى خواهد و بر من مى افزايد.
❇️ و همين است كه نفس و خلق و شيطان، دشمن ما معرفى مى شوند. كه: «أعْدى عَدُوِّك نَفْسُكَ الَّتى بَيْنَ جَنْبَيْك»، «إنَّ مِنْ أزْواجِكُمْ وَ أوْلادِكُمْ عَدُوّاً لَكُمْ»، «إنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبينٌ»
❇️ چون اينها در برابر آنچه از ما مى گيرند، چيزى نمى دهند و بر سرمايه هاى ما سودى نمى افزايند و بهره اى نمى آورند.
❇️ و اگر دلى مى سوزانند و پستانى كباب مى كنند و راهى نشان مى دهند مسأله اى نيست.
❇️ كه آن خرسِ بيدار هم، براى زنبورهاى عسل دل مى سوزاند، تا از فلان گل استفاده كنند و در فلان صحرا پرواز كنند؛ چون هر چه عسل مرغوبتر مى شد، خرس نيرومندتر مى گرديد. و هر چه عسل فراهم مى آمد به روده ى خرس راه مى يافت!
📕📗 مسئولیت و سازندگی، ص 96
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 استاد والد مى فرمود، در بازارچه ى نجارهاى قم، دو نفر همسايه ى هفتاد ساله بودند كه با خوبى زندگى مى كردند
🔶 تا آنجا كه به سفر حج آن هم با مدتهاى طولانى موفق شدند
🔶 همانها كه سالها بدون مشكل با هم بودند، بر سر اين كه چه كسى اول قليان بكشد، درگير شدند
🔶 تا آن جا كه مصالحه بر اين شد كه هر دو با هم، از دو طرف با دو نى استفاده كنند.
🔶 بى جهت نيست كه مى فرمايند دوستان را در سفر و حضر و در عشق و غضب امتحان كنيد.
🔶 چون در اين فضاهاست كه برخوردها شكل مى گيرد و افراط و تفريط ها و تجاوزها از حدود سر برمى دارد.
🔶 مى بينيم آنها كه در تنگى زندان با دوستى سر كردند، در وسعت نعمت چگونه به مسابقه و بكش بكش رسيدند.
📕📚 وارثان عاشورا، ص 209
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️آنها كه در راه با رفيقى نباشند، طعمه ى شيطان مى شوند
♦️ و آنها كه همراه عالمى نباشند بت جاهلها مى گردند.
📕📗 بشنو از نی، ص 93
🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ گفت و گوها، گاهى حتّى جمع شدن و ديدار كردن، خستگى ها را مى برد و وسوسه ها را مى شكند.
✴️ حضور و ملاقات دوستان الهى و بيدار، حتّى بدون گفت و گو و داد و ستد، سازنده و آرام بخش است.
✴️ شايد گاهى در اوج خستگى، كنار جارى نهرى و يا خنكاى درختى و يا زمزمه ى شاخه ها و برگهايى نشسته باشى و آرام و روشن و سرشار شده باشى
✴️ در حالى كه درخت براى تو سفارشى و امر و نهى و گفت و گويى نداشته؛ ولى حضورها، سرشار كننده و تأثير گذار هستند.
✴️ و در روايات هست، از جمع همراهان فاصله نگيريد، كه گوسفندهاى تنها، خوراك گرگها هستند: «كَما انَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئبَ».
✴️ تو ناچارى كه در ميان جمعى باشى و يا جمعى را بسازى و از بركت تجمّع و ملاقاتها بهره مند باشى
✴️ كه تواصى به حق و تواصى به صبر، از عوامل و روشهايى است كه به شهادت سوره ى والعصر، آدمى را از خسارت مى رهاند.
📗📙 نامه های بلوغ ص ۲۲۰
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 یکی از علاقهمندان استاد صفایی، ایشان را با تعدادی از دوستان برای صرف ناهار به منزلش دعوت کرده بود.
🔶 وقتی به منزلش رسیدیم، صاحبخانه هنوز نیامده بود.
🔶 پسرش در را باز کرد و گفت: بفرمایید داخل، در همین حین صاحبخانه رسید
🔶 به پسرش گفت: بابا بدو، پسرک دوید داخل خانه، ما نفهمیدیم منظورش چیست؟
🔶 از پله های حیاط که بالا می رفتیم، دیدیم پسرش یک قالیچه که عکس زنی در آغوش مردی که جامی از می به دست داشت نشان می داد، جمع می کند
🔶 استاد صفایی هنگام خروج، صاحبخانه را به کناری کشید و آهسته به او گفت: خانه ات به گونه ای باشد که اگر روزی امام زمان علیه السلام خواست وارد شود، معطلش نکنی
🔶 چه احتیاجی است که قالیچه روی قالی بیندازی آن هم با چنین نقش هایی⁉️
📕📗 حکایت ها و هدایت ها ص ۴۲
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔴 👌👌👌توجه توجه توجه👇👇👇
🔴🔴 امروز آخرین یکشنبه ماه ذی القعده می باشد.
⚠️⚠️ دوستانی که موفق نشدند نماز با فضیلت یکشنبه ماه ذی القعده را بجا بیاورند، امروز آخرین فرصت می باشد.
✅ رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم در یكشنبه ماه ذی القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدامیك از شما می خواهد توبه كند؟
✅ عرض كردیم: همه می خواهیم توبه كنیم.
✅ فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز بخوانید. (دو نماز دو رکعتی)
✅ در هر ركعت یک بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از سوره های ناس و فلق را یک بار بخوانید.
✅ بعد از پایان چهار رکعت نماز، هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید.
✅ آن گاه دستها را بالا آورید و بگویید:«یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.»
🆔👉 @cheshmeyejarie
📌💦📌💦📌💦📌💦📌💦📌💦
🌸🌺 نماز بسیار مهم یکشنبه ماه ذی القعده
✴️پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می شود.
✴️«ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.»
✴️فرشته ای از زیر عرش به او خطاب می كند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!»
✴️فرشته ای دیگر ندا می كند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.»
✴️فرشته ای دیگر ندا می كند:«ای بنده، تو مؤمن از دنیا می روی و دین تو از تو گرفته نمی شود و قبر تو گشوده و نورانی می شود.»
✴️فرشته ای دیگر ندا می كند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.»
✴️جبرئیل ندا می كند: «من همراه با فرشته مرگ می آیم و به او سفارش می كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.»
✴️این سخنان را جبرئیل آنگاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.
📕📙 اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج ۲، ص ۲۰
🆔👉 @cheshmeyejarie
طرح مطالعاتی چشمه.pdf
4.23M
📚 فایلِ معرفیِ کاملِ #طرح_مطالعاتی_چشمه
☘ مرورِ سریعِ آثارِ #استاد_علی_صفایی_حائری
🌿 @GeraFekr
🌐 GeraFekr.ir