🔶 یک آقایی تعریف کرد که یک بار شهید محسن حق بین نزد استاد صفایی آمده و گفته بود:چگونه است که وقتی نزد دیگران هستیم، از ما تعریف می کنند و به به و چه چه می گویند!
🔶 اما وقتی که نزد شما می آییم، خود را بدهکار هم می بینیم و کوله باری از گناه بر دوش خود احساس می کنیم⁉️
🔶 استاد فرمود: گاهی می خواهی ماشین را بفروشی در اینجا پیوسته تعریف می کنی که تازه رنگ زده ام. فلان قطعه اش را عوض کرده ام و ...
🔶 ولی وقتی می خواهی سفر کنی، از عیب احتمالی هم نمی گذری.
🔶 در تعبیر دیگر می گفت: گاهی می خواهی پیش دکتر بروی، آن وقت مرض های احتمالی را هم می گویی؛ چرا که قصد تو درمان است
🔶 ما نمی خواهیم خودنمایی و خودفروشی کنیم، تعریف و تمجید با مقصد تربیت و خودسازی، هماهنگ نیست.
📚📕 مشهور آسمان ص ۴۷
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 ببين كه هنگامى كه با فلان شخص يا بهمان نفر مى نشينى او چه چيزى را در تو بزرگ مى كند
💟 خودش را و يا خودت را و يا دنيا را يا خدا را.
💟 تو با اين ملاك دوست بگير و رفيق انتخاب كن و يا مرشد و پير و مرجع بگير.
📗📕 استاد و درس، ص 43
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ اگر بناست رفيقى بگيرى از كسانى بگير كه رو به پيشرفت هستند، حتى اگر عيبشان زياد است
♦️ نه از آنها كه مانده اند، حتى اگر عيبشان يكى است؛ كه اين يكى مىزايد و آن عيبهاى زياد مىميرد و صالح مىشوند.
📚 یادنامه، ص 36
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 دوست تو، كسى است كه تو را براى خودت مى خواهد.
💟 و دشمن تو، كسى است كه تو را براى خودش مى خواهد.
📙📕 تربیت کودک، ص 16
🆔👉 @cheshmeyejarie
❇️ دشمن، كسى است كه مرا براى خودش مى خواهد و از من برداشت مى كند. و دوست، آن كه مرا براى خودم مى خواهد و بر من مى افزايد.
❇️ و همين است كه نفس و خلق و شيطان، دشمن ما معرفى مى شوند. كه: «أعْدى عَدُوِّك نَفْسُكَ الَّتى بَيْنَ جَنْبَيْك»، «إنَّ مِنْ أزْواجِكُمْ وَ أوْلادِكُمْ عَدُوّاً لَكُمْ»، «إنَّ الشَّيْطانَ لَكُما عَدُوٌّ مُبينٌ»
❇️ چون اينها در برابر آنچه از ما مى گيرند، چيزى نمى دهند و بر سرمايه هاى ما سودى نمى افزايند و بهره اى نمى آورند.
❇️ و اگر دلى مى سوزانند و پستانى كباب مى كنند و راهى نشان مى دهند مسأله اى نيست.
❇️ كه آن خرسِ بيدار هم، براى زنبورهاى عسل دل مى سوزاند، تا از فلان گل استفاده كنند و در فلان صحرا پرواز كنند؛ چون هر چه عسل مرغوبتر مى شد، خرس نيرومندتر مى گرديد. و هر چه عسل فراهم مى آمد به روده ى خرس راه مى يافت!
📕📗 مسئولیت و سازندگی، ص 96
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 استاد والد مى فرمود، در بازارچه ى نجارهاى قم، دو نفر همسايه ى هفتاد ساله بودند كه با خوبى زندگى مى كردند
🔶 تا آنجا كه به سفر حج آن هم با مدتهاى طولانى موفق شدند
🔶 همانها كه سالها بدون مشكل با هم بودند، بر سر اين كه چه كسى اول قليان بكشد، درگير شدند
🔶 تا آن جا كه مصالحه بر اين شد كه هر دو با هم، از دو طرف با دو نى استفاده كنند.
🔶 بى جهت نيست كه مى فرمايند دوستان را در سفر و حضر و در عشق و غضب امتحان كنيد.
🔶 چون در اين فضاهاست كه برخوردها شكل مى گيرد و افراط و تفريط ها و تجاوزها از حدود سر برمى دارد.
🔶 مى بينيم آنها كه در تنگى زندان با دوستى سر كردند، در وسعت نعمت چگونه به مسابقه و بكش بكش رسيدند.
📕📚 وارثان عاشورا، ص 209
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️آنها كه در راه با رفيقى نباشند، طعمه ى شيطان مى شوند
♦️ و آنها كه همراه عالمى نباشند بت جاهلها مى گردند.
📕📗 بشنو از نی، ص 93
🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ گفت و گوها، گاهى حتّى جمع شدن و ديدار كردن، خستگى ها را مى برد و وسوسه ها را مى شكند.
✴️ حضور و ملاقات دوستان الهى و بيدار، حتّى بدون گفت و گو و داد و ستد، سازنده و آرام بخش است.
✴️ شايد گاهى در اوج خستگى، كنار جارى نهرى و يا خنكاى درختى و يا زمزمه ى شاخه ها و برگهايى نشسته باشى و آرام و روشن و سرشار شده باشى
✴️ در حالى كه درخت براى تو سفارشى و امر و نهى و گفت و گويى نداشته؛ ولى حضورها، سرشار كننده و تأثير گذار هستند.
✴️ و در روايات هست، از جمع همراهان فاصله نگيريد، كه گوسفندهاى تنها، خوراك گرگها هستند: «كَما انَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئبَ».
✴️ تو ناچارى كه در ميان جمعى باشى و يا جمعى را بسازى و از بركت تجمّع و ملاقاتها بهره مند باشى
✴️ كه تواصى به حق و تواصى به صبر، از عوامل و روشهايى است كه به شهادت سوره ى والعصر، آدمى را از خسارت مى رهاند.
📗📙 نامه های بلوغ ص ۲۲۰
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 یکی از علاقهمندان استاد صفایی، ایشان را با تعدادی از دوستان برای صرف ناهار به منزلش دعوت کرده بود.
🔶 وقتی به منزلش رسیدیم، صاحبخانه هنوز نیامده بود.
🔶 پسرش در را باز کرد و گفت: بفرمایید داخل، در همین حین صاحبخانه رسید
🔶 به پسرش گفت: بابا بدو، پسرک دوید داخل خانه، ما نفهمیدیم منظورش چیست؟
🔶 از پله های حیاط که بالا می رفتیم، دیدیم پسرش یک قالیچه که عکس زنی در آغوش مردی که جامی از می به دست داشت نشان می داد، جمع می کند
🔶 استاد صفایی هنگام خروج، صاحبخانه را به کناری کشید و آهسته به او گفت: خانه ات به گونه ای باشد که اگر روزی امام زمان علیه السلام خواست وارد شود، معطلش نکنی
🔶 چه احتیاجی است که قالیچه روی قالی بیندازی آن هم با چنین نقش هایی⁉️
📕📗 حکایت ها و هدایت ها ص ۴۲
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔴 👌👌👌توجه توجه توجه👇👇👇
🔴🔴 امروز آخرین یکشنبه ماه ذی القعده می باشد.
⚠️⚠️ دوستانی که موفق نشدند نماز با فضیلت یکشنبه ماه ذی القعده را بجا بیاورند، امروز آخرین فرصت می باشد.
✅ رسول خدا صلیالله علیه و آله و سلم در یكشنبه ماه ذی القعده میان مردم آمد و فرمود: ای مردم، كدامیك از شما می خواهد توبه كند؟
✅ عرض كردیم: همه می خواهیم توبه كنیم.
✅ فرمود: غسل كنید و وضو بگیرید و چهار ركعت نماز بخوانید. (دو نماز دو رکعتی)
✅ در هر ركعت یک بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله أحد» و هر كدام از سوره های ناس و فلق را یک بار بخوانید.
✅ بعد از پایان چهار رکعت نماز، هفتاد بار استغفار كنید و آن را به «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم» ختم كنید.
✅ آن گاه دستها را بالا آورید و بگویید:«یا عَزِیزُ یَا غَفَّارُ، اِغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ.»
🆔👉 @cheshmeyejarie
📌💦📌💦📌💦📌💦📌💦📌💦
🌸🌺 نماز بسیار مهم یکشنبه ماه ذی القعده
✴️پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمود: هر بنده ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می شود.
✴️«ای بنده خدا، عمل خود را از نو آغاز كن؛ زیرا توبه تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد.»
✴️فرشته ای از زیر عرش به او خطاب می كند: «ای بنده، خجسته باد بر تو و خاندان و فرزندان تو!»
✴️فرشته ای دیگر ندا می كند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند گردید.»
✴️فرشته ای دیگر ندا می كند:«ای بنده، تو مؤمن از دنیا می روی و دین تو از تو گرفته نمی شود و قبر تو گشوده و نورانی می شود.»
✴️فرشته ای دیگر ندا می كند: «ای بنده، پدر و مادر تو از تو راضی خواهند گردید، اگر چه از تو ناخشنود باشند و پدر و مادر و فرزندان تو آمرزیده شدند و روزی تو در دنیا و آخرت گسترده و فراوان خواهد بود.»
✴️جبرئیل ندا می كند: «من همراه با فرشته مرگ می آیم و به او سفارش می كنم كه با تو به نرمی رفتار كند و اثر مرگ حتی خراشی در تو ایجاد نخواهد كرد، و فقط روح تو به آرامی از بدنت خارج خواهد شد.»
✴️این سخنان را جبرئیل آنگاه كه خداوند مرا به آسمان [معراج] برد، به من آموخت.
📕📙 اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج ۲، ص ۲۰
🆔👉 @cheshmeyejarie
طرح مطالعاتی چشمه.pdf
4.23M
📚 فایلِ معرفیِ کاملِ #طرح_مطالعاتی_چشمه
☘ مرورِ سریعِ آثارِ #استاد_علی_صفایی_حائری
🌿 @GeraFekr
🌐 GeraFekr.ir
✳️ طرح مطالعاتی چشمه
#یک_قرار_جمعی_در_سراسر_کشور
📚 گامِ دومِ مطالعه آثار
استاد علی صفایی حائری (عین-صاد)
🔹 جهت ثبتنام، با آیدی زیر در ارتباط باشید؛
@mostafasaadatimajd
[افرادی که در «گامِ اول» شرکت کردهاند، نیازی به ثبتنامِ مجدد ندارند.]
🍃 هر زمان که بخواهید،
میتوانید به ما ملحق شوید.
🔖 در ادامه، فایلهای «معرفی طرح مطالعاتی» و «مقرریهای گام دوم» را میتوانید ملاحظه بفرمائید.
🌿 @GeraFekr l 🌐 GeraFekr.ir
♦️هنگامى كه انسان خود را بيشتر از يك دهان نمى بيند كه با يك مشت روده گره خورده و به آلت تناسليش ختم مى شود.
♦️اين دهان دراز، ديگر نه دين مى خواهد و نه امام و نه رهبرى و ولايت؛ كه غريزه براى اين و بالاتر از اينها كافى است.
♦️اما انسانى كه مى خواهد انسان باشد و جامعه اى انسانى تشكيل دهد، نه يك دامپرورى بزرگ و يك كندوى عادل
♦️اين انسان ضرورت اين حجت و نور و امام و امين را مى يابد و به سوى او مى شتابد و او را بر خويشتن مقدم مى دارد؛ كه او از او به او آگاهتر و مهربانتر و نزديكتر است.
📗📙 غدیر، ص 24
🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ همان طور كه من وقتى مى يابم كه فلان مكانيك آگاهى و دلسوزى دارد، تمام اجزاء ماشين را تحت اختيار او مى گذارم و تمام مسايل را از او مى پرسم و از او مى گيرم.
✴️ آنها كه ولايت را قبول كردند، آنهايى هستند كه يافتند ماشين پيچيده ى وجود آنها را امام و ولى بهتر از خود آنها رهبرى مى كند
✴️ و در اين راه شلوغ هستى كه اعمال و افكار انسان غوغايى بپا كرده، او بهتر انسان را به مقصد مى رساند و نجات مى دهد.
📕📚 غدیر، ص 20
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️توضيح ولايت و سرسپردگى در آگاهى نهفته است.
♦️وجود ما، جسم ما، جان ما، براى خداست و از اوست.
♦️هر كس كه اينها را بهتر به كار بگيرد، در اينها حق تصرف دارد.
♦️و همين است كه رسول خدا و پيشوايان اولويت دارند.
♦️به تصرف در هستى ما، سزاوارتر از ما هستند.
📙📗 غدیر، ص 20
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 تو براى محدوده هفتاد سال نيستى، تا فقط براى همين محدوده حاكم بخواهى❗️
💟 اين جاست كه حكومت و حاكم تو، معيارهاى انتخابش متفاوت مى شوند.
💟 لذا حكومت تو براى هفتاد سال نيست و با هدف پاسدارى يا پرستارى، آموزش يا بهداشت هم نمى تواند باشد.
💟 تو حكومتى را مى خواهى كه به تو بينش بدهد. و حاكمى را مى خواهى كه به تمامى راه تو واقف باشد و از تمامى جاذبه ها فارغ.
💟 آگاهى و آزادى، تركيبى است كه عصمت را به وجود مى آورد. يعنى تو حاكمى را مى خواهى كه اين عصمت را داشته باشد.
💟 با اين ديد است كه تو به حضرت على علیه السلام گره مى خورى.
📕📙 فوز سالک، ص 245
🆔👉 @cheshmeyejarie
❇️حكومتهايى كه مى خواهند پاسدار امنيت باشند، و حكومتهايى كه مى خواهند پرستار رفاه و خدمات باشند، مى توانند با شورا و انتخاب ملت مشخص شوند.
❇️اما حكومتهايى كه مى خواهند به آدمى بياموزند كه چگونه با حواس، با احساس، با فكر و عقل و قلب و وهم و خيال خود برخورد كند
❇️و مى خواهند به او هدايت و فرقان و ميزان ببخشند، و او را براى تمامى رابطه هاى محتمل و يا مظنون و يا متيقن، آماده سازند، بايد به آگاهى و آزادى رسيده باشند.
❇️آگاهى از تمامى اندازه و راه و روابط انسان و آزادى از تمامى كششها و جاذبه ها.
❇️و تركيب آگاهى و آزادى، همان عصمتى است كه در فرهنگ سياسى شيعه مطرح است.
❇️و عصمت ملاك انتخاب حاكمى است كه مردم به آن راه ندارند. چون نه از دلها آگاهند و نه بر فردا، مسلط هستند.
❇️آدمى كه بيش از هفتاد سال است و حكومتى كه قلمرو آن وسيعتر از خانه و جامعه و دنياست، حاكمى مى خواهد كه بر اين مجموعه آگاه باشد و بر اين مجموعه مسلط باشد.
📕وارثان عاشورا، ص 34
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 چرا ولايت بزرگترين نعمتهاست و بالاترين نعمتهاست و به تعبير قرآن متمّم نعمتهاست؟؛ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي»
🔶 چون اين مقام ولايت است كه تمام نعمتها را به كار مى گيرد و به جريان مى اندازد و اين مقام ولايت است كه تمام استعدادها را شكفته مى كند و بارور مى نمايد
🔶 درست مثل اينكه من يك كارخانه ى بزرگ وسيع را دارا باشم اما از طرز كار و طرز بهره بردارى از آن بى خبر باشم.
🔶 اين كارخانه كه مى تواند در روز، بى نهايت به من سود برساند، بر اثر نبود آگاهى و جهالت من، يك بار سنگين مى شود كه به مرور زمان مرا از پاى در مى آورد و خودش هم مى پوسد و هدر مى شود.
🔶 يك مهندس آگاه و مهربان متمم اين كارخانه ى وسيع و عظيم است. بدون او اين همه نعمت، اين همه استعداد، راكد مى ماند و حتى به هدر مى رود و ضايع مى گردد.
🔶 ولايت او و سرپرستى اوست كه نعمتهاى نهفته و سودهاى پيچيده در كارخانه را آشكار مى كند و به جريان مى اندازد.
🔶 و اين ولايت متمم آن همه سرمايه و آن همه نعمت است.
📕 غدیر، ص 20
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅ تعبيرى است از حضرت فاطمه سلام الله علیها در مورد رسول خدا كه مى فرمايند: «انّا فَقَدْناكَ فَقْدَ الْارْضِ وابِلَها»؛ مثل اينكه زمين بارش بى امانش را از دست داده باشد
✅ تا چنين افتقار و از دست دادنى را احساس نكنيم، به ولايت ولى نخواهيم رسيد. نكته ى اساسى در مسأله ى ولايت و وحى و توحيد همين نكته است.
✅ بحث از اثبات خدا و رسول و نبى و ولى نيست كه صحبت از اضطرار به ولى و احتياج به خداست. من نياز به رسول و وصى او دارم.
✅ اگر فرضم بر اين باشد كه در اين زندگى با اين شرائط موجود، مى توانم مسائل را خودم حل و فصل كنم ديگر به خدا چه نيازى دارم⁉️
✅ بر فرض هم كه خدا باشد به رسول او چه احتياجى دارم⁉️ به ولىّ او چه احتياجى⁉️
✅ اما وقتى اين معنا در انسان شكل مى گيرد كه هم وجودش محدود است و هم امكاناتش ناتمام و ناقص هستند و حتى علم و تجربه و عقل و فلسفه و قلب و عرفانش كفاف او را نمى دهند.
✅ اينجاست كه خدا و رسول و ولى ضرورت پيدا مى كنند و اضطرار به آنها مطرح مى شود. و با اين معنا از اضطرار و احتياج، مسأله شكل جديدى به خود مى گيرد.
📗📙 روزهای فاطمه ص ۲۶
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 ولايت على، نه على را دوست داشتن كه فقط على را دوست داشتن است.
💟 يعنى تنها على را حاكم گرفتن و تنها او را دوست داشتن و اين ولايت و سرپرستى است كه معاويه و احمد حنبل و جرج جرداق و و و از آن بهره اى ندارند
💟 كه حاكم در درون آنها و محرك در وجود آنها امر على و دستور على نيست؛ كه هواها و حرفها و جلوهها در آنها حكومت دارند.
💟 معاويه گر چه على را دوست دارد، ولى سلطنت را بيشتر از على خواهان است و دوستدار آن است. و احمد حنبل گر چه براى على شعر مى سرايد اما حكومت ديگرى را به عهده دارد. و جرج جرداق گر چه از على مى نويسد، اما براى على نمى نويسد؛ كه محركى ديگر دارد و عاطفهاى فقط او را به چرخ انداخته است.
💟 اما مالك؟ اين مالك است كه ولايت على را به عهده دارد و اين بار گران را به آسانى مى كشد. چرا؟ چون در درون مالك، ديگر هواها و غريزه ها حرفها و زمزمه هاى زنهاى عرب جلوه هاى پررنگ و برق دنيا حاكم نيست، اينها كوچكتر از اين هستند كه در روح بزرگ مالك موجى و حركتى ايجاد كنند.
💟 او به ولايت رسيده و از نعمت ولايت برخوردار است. نشستن و ايستادن و آمدن و رفتن و دوست داشتن و دشمن داشتن او همه از سمت ولىّ كنترل مى شود؛ نه از طرف هواها و حرفها و جلوه ها.
📚 غدیر، ص 13
🆔👉 @cheshmeyejarie
استاد صفایی رحمة الله علیه
🌹 خدای ابراهیم نمی خواهد اسماعیل ها کشته شوند. می خواهد ابراهیم ها آزاد شوند.
❤️❤️ عید سعید «قربان»، جشن «تقرب» عاشقان حق مبارک
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟آخر مردم چه كاره اند كه رسول و يا خليفه ى او را كه خليفه ى خداست انتخاب كنند در حالى كه نه به دلها آگاهى دارند و نه بر فردا احاطه دارند.
💟 چگونه مردم مى توانند مرجع در انتخاب خليفه اى باشند كه بايد خصوصيات رسول را دارا باشد، در حالى كه آنها در انتخاب خليفه اى براى خودشان گرفتارند.
💟 و چگونه رسول بى اعتنا به امر مردم مى شود و آنها را رها مى كند در حالى كه ديگر خلفا به فكر مردم بودند و براى آنها برنامه مى گذاشتند.
📚 تقیّه، ص 34
🆔👉 @cheshmeyejarie
❇️ «مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ». امام حسين عليه السلام فرمود:«هر كس ما را دوست بدارد از ما اهل بيت است».
❇️ معناى دوست و مودت، از خواستن و حاجت داشتن جداست
❇️ گاهى كسى را براى خودت مى خواهى، براى اينكه به تو سودى برساند و تو را به خواسته هايت راه بدهد
❇️ گاهى كسى را براى خودش مى خواهى، چون حساب كرده اى و فهميده اى كه اگر براى او بسوزى و حتى نيست شوى او تو را مى سازد و هستى مى دهد.
❇️ در اين مرحله مى توانى خودت را فدا كنى و بخاطر خواسته ى او، از خواسته ى خودت چشم بپوشى.
❇️ بخاطر محبت او با دشمن و بدخواه خودت دوست باشى و برايش اقدام كنى.
❇️ اين نوع دوست داشتن است كه به ولايت و متابعت مى انجامد.
❇️ تو سرپرستى خودت را به او واگذار مى كنى و در زندگى و مرگ و دوستى و دشمنى و قطع و وصلها به او توجه دارى.
❇️ او مدار و معيار زندگى و هستى توست. اين متابعت به وحدت و اتحاد مى رسد و تو را به اهل بيت پيوند مى زند.
📘📘 چهل حديث، ص 97
🆔👉 @cheshmeyejarie