https://www.aparat.com/CHSIQS/CHSIQS
جلسه فاتحه مجازی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی رضوان الله علیه
بررسی گزارشهای حوادث تکوینی شگفت پس از شهادت امام حسین علیه السلام
دکتر محمد رضا جباری
چهارشنبه ۲۷ مرداد
ساعت ۱۹
صفحه آپارات مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام
https://www.aparat.com/CHSIQS
استاد محمدهادی یوسفی غروی در نشست علمی تحلیل قیام و زمانه امام حسین (علیه السلام) از نگاه شهید صدر برگزار شده توسط پژوهشگاه شهید صدر (۲۳ مرداد ۱۴۰۰، به گزارش شبکه اجتهاد):
• مشهورات نادرستی درباره عاشورا رواج یافته است
• تصحیح چند اشتباه مشهور
http://ijtihadnet.ir/%d9%85%d8%b4%d9%87%d9%88%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d8%af%d8%b1%d8%b3%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%ac-%db%8c%d8%a7/
@YusufiGharawi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 تشییع غریبانه و مظلومانه پیکر حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی دانشمند و مورخ برجسته و استاد حوزه علمیه قم
🔸 تاریخشناس و عالمی پرتلاش همچون استاد پیشوایی -با آن همه ثمرات علمی که از خود به یادگار گذاشت- اگر نگوییم بینظیر، کمنظیر بود.
اما برای دفن وی جایی در حرم نبود! خبری از تشییع پرشور هم نبود و حتی نمازش هم در حرم خوانده نشد. و غریبانه در امامزاده جمال غریب به خاک سپرده شد. گرچه ائمه اطهار علیهم السلام تنهایش نخواهند گذاشت...
🔺 و این غربت در تشییع و دفن، یعنی هنوز در حوزه علمیه، قدر عالمان بزرگی که فقاهت خود را در خدمت معارف اسلامی مود نیاز جامعه هزینه کردند شناخته نشده است.
🔻 حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی قطعا فقیه بود اما فقاهتش را در تاریخ اسلام صرف کرد. کما اینکه فقاهت علامه طباطبایی برای تفسیر قرآن مبذول شد و این یعنی عمر خود را خرج نیازهای اسلام کردن.
#سرمایه_های_حوزه
@Manahejj
پژوهشهای تاریخ اسلام
🌀 تشییع غریبانه و مظلومانه پیکر حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی دانشمند و مورخ برجسته و استاد حو
برگزاری نماز میت مرحوم حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی توسط حضرت آیت الله یوسفی غروی.
◾ وقایع عصر تاسوعا و شب عاشورا و چگونگی رسیدن اخبار
با حضور محمدهادی یوسفی غروی
🕙 امشب ساعت ۲۲
اینستاگرام:
https://instagram.com/dinonline
همزمان در صفحه آپارات مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
@YusufiGharawi
فایل تصویری نشست علمی بررسی گزارشهای حوادث تکوینیِ شگفت پس از شهادت امام حسین علیه السلام
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا جباری
https://www.aparat.com/v/TB6Rh
جهت دریافت فایل صوتی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.
https://t.me/chsi_qs/14
@YusufiGharawi
باسمه تعالی
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار می کند.
نشست علمی
"تاثیرپذیری مقاتل خوارزمی و لهوف از مقتل ابیمخنف"
ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی صادقی
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
زمان: سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹
ورود از طریق لینک مجازی:
https://www.aparat.com/CHSIQS
مجلس بزرگداشت حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی پیشوایی رحمه الله
امروز ساعت ۱۷:۳۰
پخش از abarat.tv
نشست علمی
سیر تطور مقتل نگاری
آیت الله محمدهادی یوسفی غروی
امروز چهارشنبه ۳ شهریور
ساعت ۱۲
پخش از بستر های مجازی آپارات و اینستاگرام
https://www.aparat.com/CHSIQS
https://instagram.com/yusufigharawi
@YusufiGharawi
هدایت شده از معاونت پژوهش مجتمع عالی تاریخ سیره و تمدن اسلامی
@sokhanetarikh
✅ #نشست
آیت الله محمدهادی یوسفی غروی: برخی میپرسند سیاه پوشی برای ائمه چه ریشهای دارد که ابن ابی دنیا در کتابش نقل میکند وقتی فرزندان امیرالمؤمنین(ع) پیکر وی را برای دفن بردند امام حسن مجتبی(ع) با لباس و عمامه سیاه به مسجد و روی منبر رفت.
👉 https://b2n.ir/n78788
إسهامات العلماء في العادات الدخيلة على الشعائر الحسينية في العراق
د.عمار عبودي نصار
اليوم الخميس
الساعة: ١٠:٣٠ بتوقيت النجف الأشرف
١٢ بتوقيت قم المقدسة
البث المباشر عبر
https://instagram.com/chsiqs
https://aparat.com/chsiqs
https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
@YusufiGharawi
نشست علمی
تحلیل رویکرد قرآنی امام حسین علیه السلام در قیام
د.نجف لکزایی
شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰
ساعت ۱۲
https://instagram.com/chsiqs
https://aparat.com/chsiqs
https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
@YusufiGharawi
نشست علمی
سکونتگاه مسلم بن عقیل در کوفه
د.حسین قاضی خانی
یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰
ساعت ۱۲
https://instagram.com/chsiqs
https://aparat.com/chsiqs
https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
@YusufiGharawi
سلسه نشستهای عاشورایی
پژوهشکده تاریخ و سیره اهلبیت
با همکاری
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام
و انجمن تاریخ پژوهان
از ۳ شهریور
تا ۱۴ شهریور
هر روز ساعت ۱۲
پخش مستقیم از طریق لینک های زیر:
https://instagram.com/chsiqs
https://aparat.com/chsiqs
https://bbb01.dte.ir/b/vv2-jpi-207-uen
@YusufiGharawi
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار می کند:
نشست علمی
"مقاتل و حلقه های مفقوده در عاشورا پژوهی"
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا هدایت پناه
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰
ساعت ۱۹
پخش مستقیم از طریق:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
@YusufiGharawi
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار می کند:
⭕ نشست علمی
"رهیافتی نو به تحلیل قیام امام حسین علیه السلام "
⭕ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد منتظری مقدم
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
⭕ زمان: دوشنبه ۱۵ شهریور
ساعت ۱۸
⭕ پخش مستقیم از طریق:
https://www.aparat.com/CHSIQS/live
@YusufiGharawi
◾️ تأريخ وفاة النبي الأعظم صلى الله عليه وآله
https://www.instagram.com/tv/CUxo4k-AJa-/?utm_medium=copy_link
@YusufiGharawi
با سلام و احترام
بدین وسلیه به اطلاع می رساند درس تاریخ اسلام استاد یوسفی غروی از یکشنبه ادامه خواهد یافت ان شاء الله.
زمان: یک ساعت به غروب
@YusufiGharawi
نشست علمی تاریخ و ماوراء
ارائه: دکتر الویری
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
ساعت: ۱۸:۳۰
جهت شرکت حضوری به شماره ۰۹۳۹۲۸۸۰۵۳۶ پیام دهید.
پخش:
https://b2n.ir//u31518
Tarikh & mavara-1.mp3
15.77M
صوت نخستین نشست علمی تاریخ و ماوراء
با ارائه جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری
1400.09.24
@YusufiGharawi
https://t.me/chsi_qs
🔹 برگزاری نشست علمی "تاریخ و ماوراء"
روز چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ نشست علمی "تاریخ و ماوراء" با حضور آیتالله آقای محمدهادی یوسفی غروی و چند تن از دیگر استادان گرامی در مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام برگزار شد و پس از ارائه یک دیدگاه در این زمینه استادان و صاحبنظران و دانشجویان شرکت کننده حضوری و مجازی در جلسه، به بیان نقدها و پرسشهای خود پرداختند. قرار شد در نشستی دیگر به این نقدها و پرسشها به صورت یکپارچه پاسخ داده شود. امید است به زودی گزارشهای تصویری و صوتی و کتبی این نشست در اختیار تاریخپژوهان عزیز کشور قرار گیرد.
چکیده بحثی که در این نشست ارائه شد، چنین است:
تاریخ و ماوراء عنوانی عام برای مجموعهای گسترده از گفتوگوها در باره مبانی تاریخنگاری به صورت عمومی و تاریخنگاری اسلامی به صورت ویژه است که میکوشد پاسخی روشن به این پرسش را در معرض نقد و داوری قرار دهد که باور به ماوراء الطبیعه چه تأثیری بر فرایند تاریخورزی به مثابه یک دانش دارد؟ آیا این تأثیر را میتوان با صفات مثبت و منفی ستود؟ و یا این تأثیر یک ویژگی گریزناپذیر است که داوری در باره خوب و بد آن هیچ آوردهای ندارد؟ و در هر حال موضع بایسته ما نسبت به آن چه باید باشد؟ این گفتار / گفتارها پس از مروری بر مفاهیم اولیه و اشارهای به قلمرو ماوراء الطبیعه و بیان مسأله و نیز توضیحی کوتاه در باره نگاه پارادایمیک به دانش، از این یافته دفاع میکند که باور به ماوراء الطبیعه و دخالت دادن آن در تاریخنگاری نه تنها عینیت دانش تاریخ را مخدوش نمیکند، بلکه باور یا عدم باور به ماوراء الطبیعه هر دو از نظر اثرگذاری بر تاریخپژوهی و تاریخنگاری همسنگ و همتراز هستند و بنا بر این به جای صرف وقت در باره خوب و بد آن، باید به چگونگی شناخت و باید و نباید کاربست آن اندیشید و برای دور ماندن از آسیبهای برآمده از کژاندیشی در این باره چاره جست.
۲۶ آذر ۱۴۰۰
@MohsenAlviri
@YusufiGharawi
https://t.me/chsi_qs
https://t.me/MohsenAlviri
33.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
من فضائل الزهراء عليها السلام في القرآن الكريم
العلامة الشيخ محمدهادي اليوسفي الغروي
آية الإطعام وآية التطهير
@YusufiGharawi
https://t.me/chsi_qs
https://t.me/alYusufialGharawi
21.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت صدیقه طاهره علیها السلام در آینهٔ وحی
آیه اطعام و آیه تطهیر
وپاسخ به سوالات پیرامون این دو آیه
آیت الله حاج شیخ محمد هادی یوسفی غروی
@YusufiGharawi
https://t.me/chsi_qs
https://t.me/YusufiGharawi
19.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مما أدى إلى استشهاد سيدة نساء العالمين عليها السلام
سماحة العلامة الشيخ محمدهادي اليوسفي الغروي
https://t.me/chsi_qs
https://t.me/alYusufialGharawi
https://eitaa.com/YusufiGharawi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پارهای از حوادث منجر به شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
آیت الله حاج شیخ محمدهادی یوسفی غروی
https://t.me/chsi_qs
https://t.me/YusufiGharawi
https://eitaa.com/YusufiGharawi
● مرگ أبوبکر و ماجرای وصیتش به جانشینی عُمر
ابوبکر در ٢٢ جمادي الآخرة سال ١٣ق از دنیا رفت. وی از پانزده روز پیش از مرگش به تب مبتلا و در خانه بستری شده بود و بجای او عُمر امام جماعت بود. در این مدت مردم به عیادت ابوبکر میرفتند و عثمان همواره نزد او و بعنوان نامهنویسش بود.
روزی در هنگامی که کسی از مردم نزد آنها نبود ابوبکر به عثمان گفت بنویس:
«بسم الله الرحمن الرحیم، این وصیت ابوبکر بن أبي قُحافة به مسلمانان است. أما بعد .. »
و در این لحظه از هوش رفت و عثمان بلافاصله نوشت:
«پس من عمر بن خطاب را جانشین خود و خلیفه بر شما قرار دادم، و سوگند که بهتر از او سراغ ندارم.»
پس از مدتی ابوبکر به هوش آمد و [برای اینکه یادش بیاید تا کجا گفته] به عثمان گفت: بخوان برایم.
عثمان همین نوشته را خواند.
ابوبکر گفت: بنظرم ترسیدی که اگر در این بیهوشی از دنیا روم مردم اختلاف و تفرقه پیدا کنند!
عثمان گفت: بله.
پس ابوبکر همین نوشته را تأیید کرد.
پس از مرگ ابوبکر، عمر به همراه خادمِ ابوبکر که این وصیتنامه را در دست داشت از خانۀ ابوبکر خارج شد. عمر چوب دستی بلندی از نخل خرما به دست گرفته بود و با آن به مردم اشاره میکرد و میگفت: ای مردم وصیت خلیفۀ رسول الله را بشنوید!
و بنا به نقل دیگر، خود عمر آن نوشته را در دست داشت، و [پیش از باز کردن و خواندنش] شخصی از او پرسید: ای ابا حفص در این نوشته چیست؟
عمر گفت: نمیدانم!
آن مرد گفت: ولی من به خدا سوگند میدانم چه در آن است؛ سال اول تو او را به امیری رساندی و امسال او تو را به امیری رساند!
📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٢٥.
از:
تاريخ الطبري ٣: ٤١٩–٤٢٠.
تاريخ الطبري ٣: ٤٢٩؛ و رك: عبد الله بن سبأ (نوشتۀ مرحوم سيد مرتضی عسكري) ٢: ١٠٠.
الإمامة والسياسة (إبن قتيبة): ٢٥.
@YusufiGharawi
دومین نشست علمی تاریخ و ماوراء
ارائه: دکتر الویری
دبیر: دکتر مطهری
ساعت: ۱۹
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
مکان: خیابان دورشهر کوچه ۱۵ پلاک ۴.
جهت دریافت گواهی به شماره ۰۹۳۹۲۸۸۰۵۳۶ پیام دهید.
پخش:
https://aparat.com/chsiqs/live
بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله وإنا إلیه راجعون
ارتحال عالم ربانی، فقیه مکتب اهل بیت علیهم السلام، شیخ المراجع جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی آقای صافی گلپایگانی اعلی الله مقامه اندوهی سنگین بر دل علما و فضلای حوزههای علمیه و شیعیان نشاند.
مرکز حوزوی پژوهشهای تاریخ اسلام ضمن عرض تسلیت این ضایعه غمبار به محضر حضرت ولی عصر عجل الله فرجه و حوزههای علمیه و عموم شیعیان اعلام میدارد برای مشارکت مؤمنین در بزرگداشت آن مرجع عالیمقام دومین نشست تاریخ و ماوراء از چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ به ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۹ موکول گردید.
@YusufiGharawi
♦️ ظلم ستیزی امام جواد(علیه السلام)
❓در فضای اختناق و تقیّۀ دوران عباسی و به ویژه با سیاستی که مأمون در پیش گرفت و وانمود میکرد رابطۀ محبّانه و دوستانهای با آل علی و امامان شیعه دارد و دخترش را نیز به ازدواج امام جواد(علیه السلام) در آورد و با توجه به جوانسالی امام سعی داشت ایشان را فریفتۀ زرق و برق دستگاه خلافت نشان دهد، امام جواد(علیه السلام) در این شرایط چگونه مواضع خود را بیان مینمود؟
● موضعگیریها و اظهارات اهل بیت در برابر حاکمان جائر همواره از ابتدا به گونهای بود که نشان میداد حضور برخی از آنان از جمله امام جواد و پدرشان امام رضا(علیهما السلام) در دربار حاکمانِ وقت و ایجاد ارتباط خانوادگی، تنها و تنها ارتباطی فیزیکی و از روی اجبار بوده است، نه داوطلبانه و به دلخواه ائمه.
یکی از اقدامات امام جواد(علیه السلام) در راستای تبرّی از ظلم دستگاه خلافت عباسیان و باطل نمودن سیاست آنها در نزدیک نشان دادن امام به دستگاه خلافت و با توجه به تظاهر عباسیان به محبت علی بن ابی طالب(علیه السلام)، این بود که با نقل احادیثی از جدشان امیرالمؤمنین(علیه السلام) روح ظالم ستیزی را در متن جامعه تقویت مینمود و مسلمانان را بر ضرورت دوری از ستمگران و مستکبران و همدلی نداشتن با آنها و رویگردانی از آنان فرا میخواند.
از جملۀ آن احادیث اینکه:
«ستمگر، و یاورش، و آنکه به ستمگری او خشنود باشد، در گناه شریکند.»
«الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعينُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَكاءٌ.»1️⃣
و در حدیث دیگر به نقل از جدشان فرمود:
«هرکه کار زشتی را نیکو و پسندیده بخواند در آن زشتی شریک خواهد بود.»
«مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ.»2️⃣
و در تعالیم قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)، شدت قباحت ظلم و دغلبازی و خیانت به مردم و پایمال کردن حقشان کاملاً روشن و بدیهی است.
همچنین حضرت، سخن امیرالمؤمنین(علیه السلام) به ابو ذرّ(رضي الله عنه) را بازگو میکند که میفرماید:
«ای ابو ذرّ! تو برای خدا خشمگین شدی؛ پس امید داشته باش به آنکه خشمت برای او بود. این قوم بخاطر دنیایشان از تو بیمناک شدند و تو از آنان بر دینت ترسیدی،... و اگر آسمانها و زمین (این دنیا با تمام وسعتش) بر بندهای تنگ آید اما او ترس از خدا (صداقت) در پیش گیرد، خدای متعال از آسمان و زمین راهی برای او میگشاید. [به گونهای باش که] چیزی جز حق با تو اُنس و خو نگیرد و چیزی جز باطل از تو گریزان و بیمناک نباشد».
«يَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّكَ غَضِبْتَ للهِ؛ فَارْجُ مَنْ غَضِبْتَ لَه. إِنَّ الْقَوْمَ خَافُوكَ عَلَى دُنْيَاهُمْ وخِفْتَهُمْ عَلَى دِينِكَ،... ولَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ والأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللهَ لَجَعَلَ اللهُ لَه مِنْهُمَا مَخْرَجاً. لَا يُؤْنِسَنَّكَ إِلَّا الْحَقُّ ولَا يُوحِشَنَّكَ إِلَّا الْبَاطِلُ...»3️⃣
از دیگر رهنمودهای امام جواد(علیه السلام) این بود که حقیقت پیروی از منحرفان و دغلبازان را بیان فرمود که:
«هرکه به سخنان گویندهای گوش فرا دهد به یقین او را بندگی کرده است؛ پس اگر گوینده از سوی خدا باشد خدا را بندگی کرده و اگر از زبان ابلیس سخن بگوید، سر به راه بندگی شیطان نهاده است.»
«مَنْ أصْغى إلى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ؛ فَإنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَ اللهَ، وَ إنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبليس فَقَدْ عَبَدَ إبليسَ.»4️⃣
و مفهوم «بندگی» و «دینداری» را از زبان حضرت حق -که در قالب حدیث قدسی بیان شده-، چنین تشریح نمود:
«خدا به یکی از پیامبران وحی فرمود که: زُهد و پارسایی و بیاعتناییاَت به دنیا برایت آسایشِ زودرس در پی دارد، و بریدنت از دنیا و مردم بسوی من عزت و احترامت میبخشد، اما! آیا برای من با دشمنانم دشمنی و با دوستانم دوستی نمودهای!؟»
«أَوْحَى اللهُ إِلَى بَعْضِ اْلأَنْبِيَاءِ: أَمَّا زُهْدُكَ فِي الدُّنْيَا فَتُعَجِّلُكَ الرَّاحَةَ، وَأَمَّا انْقِطَاعُكَ إِلَيَّ فَيُعَزِّزُكَ بِيّ، وَلَكِنْ! هَلْ عَادَيْتَ لِي عَدُوَّاً وَوَالَيْتَ لِي وَلِيَّاً!؟»5️⃣
با این روایت، امام جواد(علیه السلام) روشن نمود که حقیقتِ زهد و عبادت و دینداری همان اصل نهم و دهم فروع دین، یعنی تولّی و تبرّی در راه خداست که انسان برای خدا (و نه برای کسب شهرت یا سایر منافع شخصی) با کسانی که بر خلق خدا ستم میکنند دشمنی کند و ستمدیدگان را یاری رساند حتی اگر به شخص او ظلمی نکرده باشند، و با بندگان خدا و حق پرستان دوستی ورزد حتی اگر آنها با او ارتباط و آشنایی شخصی نداشته باشند.
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٨١٩- ٨٢١.
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ كشف الغمة ٣: ١٤٠.
2️⃣ كشف الغمة ٣: ١٤١.
3️⃣ نهج البلاغة (صالح): ١٨٨/ خ١٣٠.
4️⃣ الكافي ٦: ٤٣٤/ ح٢٤.
5️⃣ تحف العقول: ٤٥٥.
@YusufiGharawi