💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۹
🌀آیا #سرایت بیماری، وجود دارد؟
✍روایاتی که درباره سرایت وارد شده است، دو بخش است.
یک بخش بیان می کند که سرایت و انتقال بیماری از شخصی به شخص دیگر با از حیوانی به حیوان دیگر وجود دارد و یک بخش از روایات، بیان می کند که سرایتی وجود ندارد.
🍃 به روایات زیر توجه کنید:
«سرایتی وجود ندارد. (پیامبر اکرم ) »
«از جذامی فرار کنید، همان گونه که از شیر درنده فرار می کنید. (پیامبر اکرم) »
«اگر شنیدید که در یک شهر طاعون هست، وارد آن شهر نشوید. اگر در یک سرزمین طاعون وجود داشت، از آن فرار نکنید.( پیامبر اکرم )»
«پیامبر در دست یک جذامی را گرفتند و در ظرف غذای خود قرار دادند و به او فرمود: بخور، من اعتقادم به خداست..»
«شخصی جذامی آمد تا با پیامبر بیعت کند، پیامبر و فرمود: جلو نیا، بیعت شما پذیرفته است».
«امام سجاد ع جذامی ها را به خانه دعوت کرد و با آنها غذا خورد»
«کمتر به اهل بلا و بیماران نگاه کنید و بر آنها وارد نشوید. وقتی از کنار آنها رد می شوید، سریع رد شوید , تا به بلایی مبتلا نشوید»
✍ متوجه می شوید که بخشی از روایات بیان می کند که سرایتی وجود ندارد و بخشی بیان می کند که بیماری مسری است. حال برای بررسی تعارض این روایات، لازم است احتمالاتی مطرح کنیم
👌احتمال اول: می توان گفت که سرایت بیماری هم مانند درمان، بستگی به #اعتقاد دارد؛ یعنی اگر کسی اعتقاد داشته باشد که سرایت وجود دارد، بیماری به او سرایت می کند و اگر اعتقاد به سرایت بیماری نداشته باشد، بیماری به او سرایت نمی کند.
اینکه پیامبر می فرماید: «سالم را بر فرد بیمار وارد نکنید یا از جذامی فرار کنید»، منظورش این است، شما که اعتقاد به سرایت بیماری دارید، باید سالم را بر فرد بیمار وارد نکنید یا از جذامی فرار کنید؛
ولی من پیامبر که سرایت را قبول ندارم، از جذامی فرار نمی کنم و با او هم غذا میشوم، پس سرایتی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد ، بستگی به اعتقاد افراد دارد.
🤔اکنون این سؤال به ذهن می آید که اگر این را بپذیریم که اعتقاد، سبب سرایت بیماری می شود، درباره حیوانات که اعتقادی به سرایت ندارند، چه باید گفت؟ در پاسخ می توان گفت که در اینجا، اعتقاد #صاحب حیوانات ملاک است؛ مثلا اگر شتربان اعتقاد به سرایت بیماری از یک شتر به شتر دیگر داشته باشد، این اعتقاد سبب می شود که سرایت بیماری از یک شتر به شتر دیگر اتفاق بیفتد.
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۹
2⃣🍃نوع دوم ؛ یک سری از داروها برای این که موثر واقع شود نیاز اعتقاد داشتن به خود #دارو است
مثلاً در روایت آمده است ؛ تربت امام حسین ع درمان هر دردی است حالا اگر کسی یقین داشته باشد که تربت امام حسین ع او را شفا خواهد داد شفایش می دهد ؛ ولی اگر کسی اعتقاد به شفا دادن این خاک نداشته باشد ، درمان نمی شود...
3⃣🍃 نوع سوم ؛ یک سری از داروها به #نیت و قصد خوردن شما بستگی دارد
در روایت پیامبر اکرم می فرمایند ؛ آب زمزم برای آن بیماری درمان است که به قصد آن خورده شده باشد پس اگر بیمار آب زمزم را به قصد رفع تب بخورد تب را درمان میکند ولی ورم چشمش را درمان نمیکند و اگر همان بیمار آب زمزم به قصد رفع ورم چشم بخورد، ورم چشمش را خوب میکند ،ولی تبش را خوب نمیکند..
4⃣🍃نوع چهارم ؛ یکسری داروها اگر به قصد شفا دادن استفاده شود شفا میدهد
در روایتی حضرت امیر ع می فرماید؛ #غذاهایی که داخل یا بیرون سفره می افتد بخورید که درمان هر دردی به اذن خداوند است برای کسی که بخواهد خود را با آن درمان کند؛ بنابراین اگر کسی این ریزه های غذا را به قصد شفا بخورد ،خوب میشود، ولی اگر بدون قصد شفاگرفتن بخورد خوب نمی شود...
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۸
🍃چگونه با #اعتقادات بیماریها را درمان کنیم ؟!!
🌺انواع دارو از حیث اعتقاد :
داروها از حیث اعتقاد مختلف است و به پنج قسمت تقسیم می شود:
1⃣🍃 نوع اول یک سری از داروها برای اینکه تاثیر بگذارند نیاز به اعتقاد به خداوند و #طبیب بودن پیامبر دارد....
مثلاً در روایتی از امام صادق ع آمده است ؛ امیر مدینه از درد درون به امام شکایت کرد. امام فرمود : مقداری عسل بگیر و سه یا پنج یا هفت دانه سیاه دانه در آن بریز و بخور به اذن خداوند خوب میشود ...
مردی از اهل مدینه اعتراض کرد و گفت این روایت از پیامبر به ما رسیده است که اگر عسل و سیاهدانه بخورید خوب می شود ، ولی من این کار را کردم و #سودی نداشت!
امام صادق فرمودند خداوند با این دارو افرادی را خوب میکند که به خداوند ایمان داشته باشند و پیامبر را هم قبول داشته باشد، ولی کسانی که منافق اند از آن نفع نمی برند!!!
چون آن شخص منافق بود سرش را پایین انداخت چون دید این حرف با خودش منطبق است!
👌کپی فقط با ذکر منبع
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 #آموزش
#آموزش
#قسمت۲۰
5⃣🍃نوع پنجم:
این دارو دارویی عجیبی است که اگر به قصد دارو خورده شود درمان میکند ولی اگر به قصد بیماری خود شود بیماری زا می شود
مانند بادمجان
در روایتی پیامبر اکرم می فرمایند :
✍بادمجان بخورید اگر کسی اعتقاد داشته باشد که بادمجان برایش ضرر دارد بیمار می شود
ولی اگر کسی عقیده داشته باشد که بادمجان درمان اوست برایش دارو خواهد بود...
🍃پس مسئله خیلی حساس است اکنون در طب سنتی می گویند بادمجان سودا زاست واقعا هم درست است چون عقیده شان این است ولی در روایتی میفرمایند : « بادمجان سودابر است»
این هم درست است
بنابراین برای کسی که اعتقاد دارد بادمجان سودا زاست سودازا خواهند بود و برای کسی که معتقد است درمان سوداست درمان سودا خواهد بود
👌کپی فقط با ذکر لینک
♨️ @setad_ehya_teb_eslami
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۱
🍃چگونه اعتقادات افراد در درمانشان موثر است؟!!!
در روایات می خوانیم که ائمه ع برای درمان یک بیماری به شخصی میگویند که دعا بخواند ؛ به شخصی میگویند که از داروی ساده استفاده کند و به شخصی هم می گویند که از داروی مرکب استفاده کن
🤔 علت این تفاوت درمان از کجاست؟؟!!!
✍ این بستگی به #اعتقادات افراد دارد....
روایتی میفرماید: « شخصی نزد پیامبر اکرم ص آمد و عرض کرد برادرم مبتلا به اسهال شده است. پیامبر فرمود به او عسل بده...
رفت و دوباره برگشت و گفت به برادرم عسل دادم ولی خوب نشد
واسهالش شدیدتر شده است...
پیامبر اکرم ص فرمود خداوند راست گفت و شکم برادرت دروغ گفت.
برو به او عسل بده ؛ آن مرد رفت به برادرش عسل داد و خوب شد »
✍در این اتفاق چون در مرحله اول بیمار عقیده داشت که عسل #مسهل و ملین(روان کننده) است، خوب نشد ؛ ولی با اصرار پیامبر اکرم ص این اعتقاد در بیمار به وجود آمد که عسل ، #قابض(قبض کننده) است پس خوب شد...
👌کپی فقط با ذکر لینک
♨️ @setad_ehya_teb_eslami
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۱۵
5⃣🍃 گام پنجم: چگونه #طبیب خود را انتخاب کنیم؟
گام پنجم در ورود به بیمارستان طب اسلامی، انتخاب طبیب است. عقل و ضرورت اقتضا می کند که بیمار در انتخاب طبیب خود دقت کافی بکند و طبیبی را انتخاب کند
که #مؤمن و متقی باشد، #مهارت پزشکی داشته باشد، به طب اسلامی اعتقاد داشته باشد، دارو و درمان اسلامی را #بشناسد، قدرت #تشخیص بیماری را داشته باشد، روش و منشش این باشد که همیشه پزشکی و طب اسلامی را بر دیگر طب های رایج مقدم بدارد، مگر در صورت ناچاری، با خواص داروهای قدیم و جدید آشنا باشد و از همه مهم تر، #اخلاق طبی اسلامی داشته باشد.
طبیب در تئوری اسلامی، شخصی است که بیمار را دلخوش کند، او را تقویت کند و به او امید، روحیه و اعتماد به نفس بدهد.
در روایت آمده است که حضرت موسی عام به خداوند عرض کرد: بیماری از کیست؟ خداوند فرمود: از من است.
موسی ع فرمود: درمان از کیست؟ خداوند فرمود: از من است.. موسی عیلام فرمود: پس مردم در درگاه طبیب چه می کنند؟ خداوند فرمود: دلهایشان را خوش می کنند، طبیب خداست.
♨️مثلا بیماری پیش طبیب می رود، او برایش آزمایش می نویسد، بیمار می رود و آزمایش می گیرد و بر می گردد، پزشک با دیدن آزمایش بیمار می گوید که شما مشکلی ندارید و به زودی #خوب می شوید. گفتن این جمله که شما مشکلی ندارید و به زودی خوب می شوید»، همین کار طبيب است.
بیمار دیگری هم به طبيب مراجعه می کند، طبیب او را برای آزمایش می فرستد، هنگامی که بیمار جواب آزمایشش را می آورد، طبيب بدون مقدمه می گوید که شما سرطان دارید و بیمار با شنیدن آن می افتد.😒 چرا بیمار افتاد؟ چون طبيب به وظیفه خود عمل نکرد!!!
وظیفه اصلی طبیب، دلخوش کردن و روحيه دادن به بیمار است و کسانی که بیمار را می ترسانند، اینها طبيب نیستند و کاسبند، چون به وظیفه خود عمل نمی کنند.
🍃وقتی انسان بیمار می شود، خودش #بدترین احتمال را می دهد و می ترسد که مبادا بیماری ام سخت باشد و درمان نداشته باشد، به همین دلیل، نباید طبیب هم او را بترساند و مانعی بر سر در راه درمانش ایجاد کند.تقویت و روحیه دادن به بیمار از ویژگی های بارز یک طبیب خوب است.
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۲
🍃در روایت دیگری آمده است:
دست شخصی در جنگ صفین قطع شد، دستش را برداشت و نزد حضرت امیر ع آورد، امام علی ع دستش را گرفت و #دعایی خواند و دستش را به قسمتی که بریده شده بود، چسباند.
آن شخص از حضرت سؤال کرد که چه خواندید که دستم چسبید و به حال اول برگشت؟
امام ع فرمود: سوره #حمد را خواندم.
آن مرد گفت: فاتحة الكتاب😳😳
سپس دستش جدا شد و امام ع او را رها کرد...
✍ اگر توجه داشته باشید، می بینید که چون این فرد عقیده به سوره حمد نداشت و آن را #کوچک شمرد، دستش جدا شد. اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا امام غلام دستش را دوباره نچسباند؟چون می دانست که او اعتقاد ندارد ؛ بنابر این اثر نمیکند!!!!
✍کپی این مطالب پیگرد الهی دارد
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 #نعمت_سلامتی
🍃پیامبر اکرم(ص):
#دو نعمت اند که قدرشان #ناشناخته است؛
✔️ #امنیت
✔️ #سلامت
📚 بحارالأنوار جلد۸۱
🍃 هرچند بیماری خیر است ، ولی انسان نباید از خداوند بیماری را بخواهد و همواره باید از خداوند عافیت و سلامتی را بخواهد...
بیماری خوب است ولی سلامتی #بهتر است به همین دلیل در روایات نیامده است که پیامبر و ائمه از خداوند بیماری بخواهند ؛ ولی روایات زیادی وارد شده است که ائمه از خداوند عافیت میطلبند...
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 #آموزش
#جلد۲
#قسمت۲۳
🍃چگونه #اعتقاد در بیماران به وجود آوریم؟
اعتقاد نقش زیادی در درمان دارد و کاری که باید یک طبیب اسلامی انجام دهد، این است که اعتقاد در بیماران به وجود آورد و آن را تقویت کند.
✍در روایتی پیامبر اکرم می فرماید:
با شنبلیله خود را درمان کنید. اگر امت من بدانند که چه خواص و منافعی در #شنبلیله است، خود را با آن درمان
می کردند، هر چند #معادل آن #طلا میدادند»
🍃پیامبر اکرم ص با معادل قرار دادن طلا و شنبلیله می خواهد، این اعتقاد را در نظر شنونده ایجاد کند که همان طور که طلا ارزشمند است و همه به ارزشمندی آن واقفند، شنبلیله هم #ارزشمند است و قیمتی معادل طلا دارد.
✍پیامبر اکرم و در حدیث دیگر می فرماید:
اکسی که او را سوره #حمد درمان نکند، هیچ وقت خداوند خوبش نکند!!!
🍃 پیامبر ص در این حدیث هم میخواهد بگوید که شما باید این قدر به سوره حمد #اعتقاد داشته باشید که هر وقت سوره حمد را می خوانید، بیماری تان خوب شود و اگر چنین اعتقادی نداشته باشید، مستحق خوب شدن نیستید....(اشاره قوی به #اثر قرآن و دعا در درمان)
✍بنابراین پیامبر اکرم و با تقویت اعتقاد و اطمینان در پیروان خود، آنها را تشویق به استفاده از داروها و درمان ها می کند.
در نتیجه، یکی از روش هایی که می توانیم اعتقاد در بیماران به وجود آوریم، این است که داروها را با بیان #خاصیتش ترویج و مدح کنیم؛
🍃 مثلا امام صادق ع در روایتی می فرماید:
«عسل را با سیاه دانه مخلوط کنید و سه قاشق مرباخوری
بخورید، تب بر طرف می شود، این دو #مبارکند»
👌 می بینید که امام صادق ع در انتهای حدیث از دارو مدح
می کند.
و در پایان می خواهم نظر شما را به این نکته جلب کنم که مسئله اعتقاد، در طب اسلامی یک مسئله اساسی است و حتی در طب رایج و کلاسیک هم این مسئله مهم است!!!
👌کپی فقط با ذکر لینک
🆔 @setad_ehya_teb_eslami
💠 #اقسام_علم
🍃 حضرت علی علیه السلام می فرماید:
«العلم علمان، علم الادیان و علم الأبدان فبعلم الأدیان حیاة النّفوس و بعلم الأبدان حیاة الأجساد و اعلم انّ الادیان اشرف من الأبدان و حراسة الأدیان أوجب من حراسة الأبدان؛
🍃علم بر دو گونه است: علم #دین و علم #بدن.
#حیات_روح بوسیله علم #دین و #حیات_جسد بواسطه علم #بدن است
و بدان که دین بر بدن #شرافت دارد و نگهداری دین از نگهداری بدن لازم تر است....
📚الحکم الزاهرة با ترجمه انصاری، ص 49
الخصال۳۴
🆔 @setad_ehya_teb_eslami