سینما🎬
🎞 #پاراکتاب | فیلم و سینما عین جذابیت نیست 🔘 تماشاگر تلویزیون در خانه خود دلمشغولیهایی دارد که او
📺 #پاراکتاب | جذابیت در تلویزیون
♨️ اگر جذابیت در سینما دامی است که میگسترانند، در تلویزیون کمندی است که با آن صید را به دام میکشانند. این مثال شاید قیاس معالفارق باشد، چرا که صید را از درون، جاذبهای برای دام و کمند نیست، اما تماشاگر سینما و تلویزیون به آن دام و این کمند عشق میورزد. پس هر چه هست، در درون بشر چیزی است که این رشته جذابیت بدان بند میشود.
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣
📽 @ciinema
📌موافقت «سازمان سینمایی» با اکران فیلمی که جامعه ایران را زندانی بزرگ ترسیم میکند!
🖇 «ملاقات خصوصی» به لحاظ محتوایی از قد و قامت یک فیلم اولی فراتر بوده و در قالب یک فیلم مثلا اجتماعی، هتاکانه و به صورت نمادین به نقد حاکمیت میپردازد، اما از آنجا که اینگونه پیامها بزرگتر از حد و اندازه فیلمساز جوان فیلم اولی است، از پس کار برنیامده و نمادهای آن، آنچنان الکن است که مخاطب با پیامهای نمادین اثر همراهی نمیکند و در حد لگدپرانی باقی میماند.
🖇 «ملاقات خصوصی» مانند فیلم «مغز و استخوان»، موضوع ملاقات شرعی در زندان را آنچنان بیپروا به تصویر میکشد که دیدن این فیلم را به صورت خانوادگی غیرممکن میسازد. این فیلم اتاق ملاقات خصوصی زندان را ابزار جذابیت و کشش در فیلمش قرار داده و حتی نام آن را بر روی اثر میگذارد و مخاطب را در خصوصیترین لحظات یک زن و شوهر شریک میکند.
#سینما
#نقد_فیلم
📽 @ciinema
سینما🎬
🎶 ای.دی.آر «ADR» 🔘 ضبـط دوبـاره گفتوگوهای بازیگـر در اسـتودیو کـه منطبـق بـا صـدای او سر صحنـه باش
💎 آرک «Arc»
💡 «آرک» دارای دو معنای لغوی و اصلاحی میباشد. در معنای لغوی بهمعنای نـوری قـوی و سـفید رنـگ است کـه بـا الکرتودهـای کاتـودی ایجاد میشود. ایــن نــور در صحنههای وســیع بــرای شبیهسازی یــا تقویــت نــور روز مـورد اسـتفاده قـرار میگیرد. در معنای اصطلاحی نیز به حرکت دایرهای دوربین بر روی ریل گفته میشود.
#اصلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
سینما🎬
📺 #پاراکتاب | جذابیت در تلویزیون ♨️ اگر جذابیت در سینما دامی است که میگسترانند، در تلویزیون کمندی
📌 #پاراکتاب | جذابیت؛ شرط لازم و نه کافی
🔗 جذابیت «شرط لازم» است، اما «کافی» نیست، و چون شرط کافی نیست نمیتوان در باب آن حکمی مطلق صادر کرد. جذب تماشاگر نمیتواند همه هدف فیلمساز باشد، اگرچه جاذبیت اولین شرطی است که اگر وجود نیابد، مفهوم فیلم محقق نمیشود. پس، از این واقعیت نمیتوان حکمی استخراج کرد مبنی بر تأیید آنچه اکنون در سینمای تجاری میگذرد.
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١٣
📽 @ciinema
سینما🎬
🔍 اطلاعرسانی و کشف حقیقت؛ وظیفه فیلمهای مستند 🔘 امروزه فیلمهای مستند شکلها و انواع متفاوتی دارن
🎞 انواع فیلم مستند
🖇 نگاه فیلمسازان به جهان و واقعیتهای پیرامون آنها از همان آغاز با هم متفاوت بود. بعدها با تحول سینما، فیلم مستند مفهوم مستقلی پیدا کرد و به یكی از مهمترین قالبهای سینمایی برای بازنمایی واقعیتهای علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شد.
🖇 علاوه بر اینها خود مستندها نیز بهمرور در انواع مختلفی دستهبندی شدند که مهمترین شکلهای فیلم مستند عبارتند از؛ مستند خبری، مستند علمی، مستند سیاسی، مستند اجتماعی، مستند صنعتی، مستند تبلیغاتی، مستند آموزشی، مستند شاعرانه، مستند تاریخی، مستند جنگی، مستند ورزشی و مستند زندگینامهای.
#مقدمات_سینما
📽 @ciinema
📌 اولویت اکران فیلم در سال ۱۴۰۲ با فیلمهای حاضر در چهل و یکمین جشنواره فجر خواهد بود
سهرابی، مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی تصریح کرد: در سازمان سینمایی مقرر شد، اولویت اکران سال ۱۴۰۲ با آثار حاضر در «جشنواره فیلم فجر» باشد و آن دسته از فیلمهایی که در جشنواره فجر شرکت نکرده باشند و یا فرصت چند ماهه اکران را از دست داده باشند در اولویتهای بعدی اکران قرار خواهند گرفت.
#خبر
#جشنواره
#فیلم_فجر
📽 @ciinema
📌فضاسازی رسانه ای برای نرساندن آثار ارزشی به فجر انقلاب
🖇 «بنیاد روایت فتح» تنها با یک فیلم خانوادگی در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد شد؟!
▪️ در شرایطی که وزیر ارشاد طی یک سال و نیم گذشته بارها و بارها وعده داده است که امسال سال پرباری برای سینمای دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر است، حال یکی از رسانههای معتبر، خبری را منتشر کرده مبنی بر اینکه تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به جشنواره نخواهد رسید! آن هم با دلایلی که قطعا برای سینماگران حرفه ای قابل قبول نخواهد بود.
🔗 با این اوصاف بهنظر می رسد بیشتر فضاسازی رسانهای برای توجیه کم کاری مدیران در فراهم کردن فرآیند تولید آثار باشد.
#جشنواره
#فیلم_فجر
📽 @ciinema
سینما🎬
💎 آرک «Arc» 💡 «آرک» دارای دو معنای لغوی و اصلاحی میباشد. در معنای لغوی بهمعنای نـوری قـوی و سـفی
🌄 بازتاب پسزمینه«Projection Back»
🔸 روشــی کــه در آن نمای فیلمبــرداری شدهای بــر روی یــک پــرده نیمــه شــفاف تابانــده میشود، تــا از آن بهجای پسزمینه نمای در حــال فیلمبــرداری اســتفاده گــردد.
🔸 معروفتریــن کاربــرد ایــن تکنیــک بــرای تصویربــرداری حرکـت اتومبیـل در اسـتودیو بـوده اسـت کـه امـروزه جـای خــود را بــه تکنیکهای دیگــری ماننــد پــرده ســبز داده اســت.
🔚 اینگونـه نماها نیازمنـد نورپـردازی ویژهای بـر روی سـوژه مــورد نظــر اســت و بایــد بــه هــر شــکل ممکــن از تابــش نورهـای جانبـی بـر روی پـرده شـفاف خـودداری گـردد.
#اصطلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
🔰 سینما ملت خانه رسانه و برج میلاد خانه اصلی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر شد
🔹 چهلویکم جشنواره فیلم فجر، برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، میزبان بخش بین الملل، بازار فیلم، میهمانان داخلی و خارجی و صاحبان آثار خواهد بود. همچنین اهالی رسانه و منتقدان در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه) به تماشای آثار این دوره از جشنواره خواهند نشست.
#جشنواره_فجر
#فجر_چهلویکم
📽 @ciinema
📌 برخی مدیران معتقدند که فیلمهای ارزشی مخاطب ندارد!
🎞 مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، مهدی عظیمی میرآبادی: برخی مدیران و اعضای شوراهای مختلف معتقدند که فیلمهای ارزشی دیگر مخاطب ندارد. در صورتی که این نگاه از اساس غلط است، چرا که ملت انقلابی ایران اسلامی در مراسمها و مناسبتهای مختلف ثابت کردهاند، پیرو و پشتیبان اسلام، انقلاب، قرآن و ولایت فقیه هستند.
▪️ کسانی که چنین تصوراتی دارند، میخواهند حدود ۳ میلیون نفری که به سینما میروند را با فیلمهای سطحیشان راضی نگه دارند. در واقع آنها را به ۸۲ میلیون نفر دیگر ترجیح میدهند، در صورتی که رویه باید کاملاً معکوس باشد.
#سینمای_دفاع_مقدس
#سیاستگذاری_سینما
📽 @ciinema
❇️ مهدیه ساداتمحور کارگردان مستند «عزیز» در دیدار بانوان با مقام معظم رهبری تندیس فیروزه بهترین فیلم مستند شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را به رهبر انقلاب اهدا کرد.
#سینما_حقیقت
#هنرمند_متعهد
📽 @ciinema