💫 اصلاح رنگ«correction color»
🔻 منظور از این اصطلاح، اصلاح رنـگ و نـور فیلـم در مرحلـه پایانـی تدویـن است. در ایـن مرحلـه نــور و رنــگ تصاویــر بــا اســتفاده از دســتگاه یــا نرمافزاری ویــژه و همســان اصلاح میگردد. اصطلاح فرانســوی ایــن کار
کـه در سـینمای ایـران نیـز رایـج اسـت«اتالوناژ» اسـت.
#اصطلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
⛔️ آثار مساله دار بدون مجوز انتشار یافت
▪️ سریال «سقوط» بهکارگردانی سجاد پهلوان زاده در حالی از شب گذشته ۱۵ دی ماه پخش اولین قسمت خود را آغاز کرده که پیگیریها از ساترا نشان میدهد که این سریال که این روزها درگیر حواشی مختلفی بوده است به همراه دو اثر دیگر از شبکه نمایشخانگی، هنوز مجوز ندارند.
🔚 پیگیریها از ساترا نشان میدهد که هیچیک از این سه سریال مجوز مربوطه را برای انتشار از ساترا کسب نکردند و ساترا پیشتر در خصوص مجموعههای «پدرخوانده» و «بیگناه» در حال هماهنگی با مرجع قضایی بوده است.
#ساترا
#شبکه_نمایش_خانگی
📽 @ciinema
📌نخستین خُلفوعده از گاهشمار چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
❌معرفی فیلمهای بخش «سودای سیمرغ» به تعویق افتاد
در حالی که بر اساس گاهشمار مندرج در فراخوان این دوره از جشنواره،قرار بود پنجشنبه ۱۵ دی ماه اسامی فیلمهای بخش رقابتی سودای سیمرغ جشنواره اعلام شود، این امر به تعویق افتاد.
⭕️دبیرخانه جشنواره چهل و یکم اعلام کرد:
با توجه به شرایط کشور در ماههای گذشته که روند تولید آثار سینمایی را با تأخیر همراه کرد، بنابر درخواست برخی از صاحبان آثار مبنی بر اختصاص زمان بیشتر جهت تحویل نسخه نهایی فیلم، با موافقت دبیر جشنواره این زمان تمدید شد.
#جشنواره_فجر
#فجر_چهلویکم
📽 @ciinema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قسمتی از سریال پوست شیر که جوابیست به بعضی سلبریتی ها که این روزها به دنبال سیاهنمایی هستند
📽 @ciinema
⭕️ اکران مستند «مشق امشب» در حالی آغاز شده است که دانش آموزان مدارس ایران را در فلاکت غرق در بدبختی نشان میدهد
🔅 این اقدام سازمان سینمایی در حالی است که روزنامه گاردین در یادداشتی فیلم «مشق امشب» را تحسین کرده و درباره اهمیت این فیلم چنین نوشته است: «مستند دلخراش و دردناک «مشق امشب» یک پیشفرض ساده دارد؛ مصاحبه با بچههای مدرسهای ایرانی و قرار دادنشان جلوی دوربین و پرسش درباره زندگی، مدرسه، تکالیفشان و امید به آینده.
🔅 در فیلم همچنین درباره سیستم آموزشی ایران توضیحاتی ارائه میشود، اما چیزی که باقی میماند، تصویر ویرانگری از شکاف بین طبقه فقیر و غنی در جامعه است.
#سیاهنمایی
#سینما
📽 @ciinema
⛔️ اشکان خطیبی قاتلین #شهید_عجمیان را شجاع دل خطاب کرد
پن: شجاعت که نه ولی عجب قساوتی میخواد ۴۰ نفره یکی رو دوره کنن و چندتا چاقو فرو کنی توی پهلوش!
#سلبریتی
#جامعه
📽 @ciinema
📌 جایگاه زنان اثرگذار در حوزه های علمی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و...در آثار سینمایی کجاست
🖇 صبا رادمان منتقد سینما: متأسفانه زنان اثرگذار در حوزه های علمی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و... جایی در آثار سینمایی ندارند. این در حالی است که ما در حوزه های مختلف کشور و همینطور در تاریخ کشورمان شاهد حضور زنان قدرتمند و اثرگذاری بوده و هستیم که زندگی هریک از آن ها می تواند دستمایه تولید فیلم های سینمایی شود.
🔗 در سینمای قبل انقلاب هم وقتی جایگاه زنان را بررسی می کنیم می بینیم یا زنان روسپی بودند یا مادران خانه دار و هیچ گاه هیچ تصویری از زنان اثرگذار جامعه در فیلم ها نشان داده نمی شد؛ این اتفاق شاید برآمده از نگاه مردسالاری است که در بطن جامعه ما وجود دارد و مانع از دیده شدن دستاوردها و پیشرفت زنان می شود.
#سینمای_انقلاب
#زن_و_سینما
📽 @ciinema
💯 به جای اکران فیلمهای خارجی،تدبیری برای تقویت سینمای ملی بیاندیشید
👤 منوچهر مصیری، کارگردان سینما: بنده معتقدم برخی کارها در سینما هیچ فایدهای ندارد و نهتنها نمیتواند مشکلات موجود در سینما را برطرف کند، بلکه مشکلی به مشکلات اضافه میکند. از این رو توصیهام به مدیران سینمایی این است که به جای اکران فیلمهای خارجی تدبیری برای تقویت سینمای ملی داشته باشید و با جسارت و شهامت کمک اقتصادی شایانی را به سمت سینما سرازیر کنید؛ نه اینکه به فکر نمایش فیلمهای خارجی باشید که فایدهای برای اهالی سینما ندارد.
📌 پن: اخیرا محمد خزاعی در حالی که تعداد کثیری فیلمهای ایرانی در صف اکران هستند و اغلب صاحبان آثار از بی عدالتی در حوزه اکران گلایه دارند، از اکران فیلمهای خارجی در سینماهای ایران خبر داده بود.
📽 @ciinema
📮سریال سقوط؛ پروژهای برای نادیدهانگاری زحمات حاج قاسم در موصل
▪️ مهمترین ملاحظه در مورد سریال سقوط این است که معدود نیروهای امنیتی که تصویر آنان در سریال سقوط نمایش داده میشود، توسط دولت عراق و با اصرار حشدالشعبی اخراج شدند و این فانتزیهای عملیات نجات در موصل و اصرار به نمایش پرستوسازی با واقعیت تطبیق ندارد .هر چند در سریال از هماهنگی با نیروی قدس گفته میشودر، اما این سطح از کار امنیتی در موصل، تخیلی غیرواقعی است.
▫️ در پس ساخت این سریال تماما کپی شده از یک نمونه سوئدی، یک پروژه مهم نهفته است. این پروژه خاص، نادیدهانگاری تام و تمام از زحمات سپاه قدس در آزادسازی موصل و فرماندهی حاج قاسم سلیمانی علیه تروریسم داعش را کلید میزند.
🔚 بسیار عجیب است که در انفعال نهادهای فرهنگی مرجع ، آزادسازی موصل یکی از عملیاتهای بزرگ سپاه قدس به فرماندهی سپهبد حاجقاسم سلیمانی نادیدهانگاری میشود و شکوه عظمت تیمی امنیتی به نمایش گذاشته میشود که توسط دولت عراق اخراج شدند.
📽 @ciinema
✂️ جلوهها یا افکتها «Effects»
📍 بهطور کلـی بـه هـر نـوع عنصر تخیلی یـا مصنوعـی که جـزء طبیعی صحنـه نباشـد و بـا روشهای فنـی بـه آن اضافه شـود گفتـه میشود. ایـن خلـق جلـوه بهطور مشـخص، مـترادف مـوارد زیر اسـت؛
1️⃣ جلوههای انتقالـی بیـن دو نما در فیلـم، ماننـد هـمگذاری، محـو تدریجـی و...
2️⃣ جلوههای ویـژه بصری، چـه آنهـا کـه بهطور مکانیکـی جلـوی دوربیـن انجـام میشود «بـرای مثـال ایجـاد صحنـه انفجـار» یـا آنهـا کـه نیازمنـد شیوههای دقیـق و ظریـف فیلمبرداری اند«ماننـد فرآیند نقـاب متحـرک.» برخـی از جلوهها نیـز توسـط نرمافزارهای رایانـه بـه تصویـر افـزوده میشوند.
3️⃣ صداهـای مربـوط بـه زمینـه، حرکـت اشـیاء و شخصیتها کـه در مرحلـه صداگـذاری افـزوده میشوند، مانند افـزودن صـدای طوفـان، تیرانـدازی، قدمزدن و...
#اصطلاحات_سینمایی
📽 @ciinema
🔍 #پاراکتاب | رابطه میان فیلم و تماشاگر
♻️ نوع رابطهای که سینما با انسان امروز برقرار میکند هرگز نظیری در تاریخ نداشته است. تماشاگر سینما «در توهمی از یک واقعیت» غرق میشود و در یک «بازی شبیه زندگی» شرکت میکند، بیآنکه رنجهای آن زندگی دامن او را بگیرد.
🔘 تماشای ریزش برف برای آنکه از پشت پنجره اتاق گرم بدان مینگرد بسیار زیباست، اما برای آنکه خانمانی ندارد تا بدان پناه ببرد، چطور؟ پس «داستان فیلم» نقشی اساسی دارد، اگرچه این داستان نهایتا باید از طریق تصویر بیان شود.
♻️ حالتی که کودکان در برابر قصه دارند شاید نزدیکترین مثال برای درک رابطهای باشد که بین فیلم و تماشاگر برقرار است، اگرچه باز هم این قیاس کامل نیست. در اینجا کودک بر قوّه تصور و تخیل خویش متکی است، اما در آنجا تماشاگر یک «واقعیت مخیَّل و مصور» را میبیند و به همین دلیل سینما در ابتدا با «داستان مصور» اشتباه میشود.
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١۴
📽 @ciinema
📮 سینمای استراتژیک خیلیدور خیلینزدیک
▪️ به وجود آمدن #نگاه_راهبردی به سینما امری غفلت شده است که نیازمند انسجام دیدگاه در نهادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در این زمینه است. امروز حتی کشورهایی نظیر کرهجنوبی و ترکیه نیز به اهمیت #سینمای_استراتژیک توجه دارند و صد افسوس که سینمای ایران همچنان در خواب غفلت و غرق در انجماد است.
📽 @ciinema
📌 برخلاف شایعات منتشر شده در فضای مجازی، «پدر گواردیولا» هنوز برای اخذ مجوز انتشار در #شبکه_نمایش_خانگی اقدام نکرده و بعید است به این زودیها مجوز پخش بگیرد.
پن: بهنظر میرسد شیوه جدید نماوا و فیلیمو برای اخذ مجوز انتشار، پخش چنین شایعاتی برای فشار به ساترا باشد.
📽 @ciinema
📌 جشنواره فجر انقلاب را با محلی برای عرض اندام سلبریتی ها اشتباه نگیرید
▪️ ماشاالله شاهمرادی بازیگر و کارگردان سینما: توصیه بنده به یکایک مدیران سینمایی و مسئولان و سیاست گذاران این است که جشنواره فجر انقلاب را با محلی برای عرض اندام سلبریتی ها و شوی لباس وترویج بی حیایی اشتباه نگیرید؛ این جشنواره باید تماماً بر اساس معیارهای ایرانی و اسلامی برگزار شود و از این رو برگزاری مراسمهایی مانند «فرش قرمز» و «فتوکال» در آن نباید وجود داشته باشد.
▫️ جشنواره فجر انقلاب اسلامی نباید محلی برای ترویج معیارهای فراماسونرها باشد؛ چه از نظر ساختاری و اجرایی و چه از نظر مضمون و محتوای فیلم ها ما باید جشنواره ای در تراز اهداف و آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی برگزار کنیم و هیچ چیز این جشنواره نباید مشابه رویدادهای سینمایی غربی باشد.
#جشنواره_فجر
#فجر_چهلویکم
📽 @ciinema
📌شگرد جدید «ساترا» برای رفع مسئولیت در انتشار غیرقانونی و بدون مجوز سریال «سقوط»ضابط قضائی نیستیم‼️
⚠️از آنجا که ساترا بهعنوان نهاد تنظیمگر خود ضابط قضائی نیست، برای انجام مأموریت محوله و جلوگیری از تخلفاتی که منجر به اخلال در حقوق مردم و دیگر فعالان و رقبای کسب و کار مربوطه میشود، گزارش تخلفات ثبتشده را باید به دستگاه قضائی گزارش کند. بدیهی است اقدامات بعدی در حیطه وظایف دستگاه قضائی است.
📽 @ciinema
📌 رپرتاژ «موزه سینمای ایران» برای «پدر گلشیفته»
▪️ در شرایطی که هتاکی گلشیفته فراهانی علیه جمهوری اسلامی در فضای مجازی همچنان ادامه دارد و این امر با سکوت و بعضا تایید خانواده ایشان همراه بوده، حالا «موزه سینمای ایران» در اقدامی قابل تامل به سراغ «بهزاد فراهانی» پدر او رفته و با لقب پیشکسوت تئاتر و سینما و به بهانه زادروز او با وی گفتگویی تبلیغی و با تنظیمی شبیه رپرتاژ را منتشر کرده است!
📽 @ciinema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ گوشهای از سکانسهای متعدد فیلمهای شبکه #نمایش_خانگی که بهدنبال عادیسازی و کوچکانگاری قتل و آدمکشی است.
📽 @ciinema
📌 اتفاقات فرهنگی و هنریمان را وابسته سلبریتیها نکنیم
▪️ جهانگیر الماسی در واکنش به کسانی که از سلطنت پهلوی حمایت میکنند، گفت: این رفتارها دلایل متعددی دارد؛ اما شاید یکی از مهمترین آنها واگذاری شخصیت و معرفت در آن سوی مرزهاست.
▪️باید بهفکرِ کارهای فاخر و ماندگار و بالا بردن سطح فرهنگ جامعه باشیم نه اینکه همه اتفاقات فرهنگی و هنریمان را وابسته سلبریتیها کنیم. این گلایهها و انتقادات را بارها داشتهام، چون نگرانِ تلاشهاییام که خیلی از پیشکسوتان و کاربلدهای این حوزه برای تعالی فرهنگ و هنرمان به خرج دادهاند.
#جامعه
📽 @ciinema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امروز اسامی فیلمهای جشنواره فجر اعلام میشود
🔹مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر: احتمالا امسال بیشتر از ۲۲ فیلم خواهیم داشت. امروز اسامی فیلم ها اعلام میشوند.
#سینما
#جشنواره_فجر
#فجر_چهلویکم
📽 @ciinema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ اظهارات عجیب یک منتقد سینما
▪️ این مواضع فراستی تناقض آشکاری با مواضع قبلی او دارد.
📽 @ciinema
📸 رفیق قدیمی آقا مرتضی حیف شما بود!/ سقوط یک منتقد
🔹علیرضا افشاری، فعال فرهنگی:مسعود فراستی گفته که دیگه به تلویزیون نمیاد و به فیلمهای جشنواره هم کاری نداره!
🔹ما فراستی را با حمایت از سینمای اصیل و مقابله با جریان روشنفکر و آثار سیاه شناختیم. حالا استاد با این تصمیم در زمین کسانی بازی میکنند که خود سالها از منتقدان جدی آنها بودند.
📽 @ciinema
🌀 #پاراکتاب | توهمی جذاب و لذت بخش از واقعیت
💠 این تعریف که سینما یک داستان مصور است تصوری است عام که هویت تاریخی سینما را نیز تعیین کرده است. تلاش هایی که خواستهاند نقش داستان را در فیلم انکار کنند و آن را به تصویر محض مبدل سازند توفیقی نداشتهاند و سینما اکنون همین است که هست: تصویر متحرکی که در خدمت بیان داستان درآمده.»
💠 جاذبیت سینما از جانبی به داستان برمیگردد، و از جانب دیگر به تصویر و از جانب سوم به این ملغمهای که از ترکیب داستان و تصویر پدید آمده و میتواند توهمی از واقعیت را ایجاد کند. این ملغمه هم دیگر نه داستان است و نه تصویر؛ ماهیتی دیگرگونه یافته است. نه آرد است و نه شکر؛ حلواست. توهمی جذاب و لذتبخش از واقعیت است که میتواند آدم را در خود مستغرق کند و رنج خودآگاهی را در وجود او موقتا تسکین دهد.
📖 آیینه جادو، جلد اول، صفحه١۵
📽 @ciinema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بهروز افخمی: هم مردم میخواهند فیلم ببینند هم بدنه هنر میخواهد کارش را بکند اما تروریسم فرهنگی نمیگذارد
🔻الان شرایط فوقالعاده عجیبی در ایران وجود ندارد، یعنی اتفاق عجیبی نیفتاده و ما یک نمایش زودگذر خیابانی داشتیم که فقط تعداد خیلی کمی از مردم آن را باور کردند؛ آنهایی که تفاوت بین مجاز و واقعیت را تشخیص نمیدهند.
🔻این وهمی را که ایجاد کردهاند و یک عده از فیلمسازان و بازیگران هم در آن نقش داشتند، باید بترکانیم و از بین ببریم. نمیخواهم بگویم اصلا اتفاقی نیفتاده اما این ماجرا، ماجرای زندگی حقیقی مردم نبود و به نظرم یک نمایش مصنوعی بود.
📽 @ciinema
💢 جامجم با اشاره به غیبت برخی از فیلمسازان سرشناس به ویژه کارگردانان نسلهای قدیمی که امسال پشت دوربین قرار نگرفتند یا فیلمهایشان به جشنواره نرسید، از امیدواریها برای برگزاری جشنوارهای پررونق و باشکوه، متمرکز و معطوف به حضور جوانان و جوانترهای فیلمسازی گفته است.
🔘 پن: در چهلویکمین #جشنواره_فجر بخشی از کارگردانان شناخته شده سینما حضور ندارند، اما این غیبت با حضور چهرههای فیلمسازی در کسوت تهیهکنندگی جبران شده و افرادی چون بهروز افخمی و رسول صدرعاملی به عنوان تهیهکننده از استعدادهای تازه کارگردانی حمایت کردهاند.
📽 @ciinema