eitaa logo
سینما اندیشه
411 دنبال‌کننده
208 عکس
37 ویدیو
4 فایل
🎬 سینما اندیشه | نشست‌های تحلیلی و ایده‌پردازانه برای بررسی آثار سینمایی از منظر اندیشه اسلامی، با هدف گفت‌وگو، نقد و تعمیق تفکر در هنر سینما 🎭📽 @Admin_cinema_andisheh
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 اکران و تحلیل و بررسی فیلم در برگزار شد 🔸اکران و تحلیل و بررسی فیلم در با حضور امیر اهوارکی، حامد جلالی و محمدرضا نصیری به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. 🔹این نشست از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی (سینما اندیشه ۲) که گزارش کامل این نشست را بزودی از طریق همین کانال می توانید مشاهده کنید. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
گزارش انتشار در خبرگزاری ها 🔺نشست تحلیل و بررسی فیلم «اوپنهایمر» برگزار شد . بیشتر: 🔶خبرگزاری فارس: https://farsnews.ir/cinema_andisheh/1737803565940802968 🔶خبرگزاری فارس: https://farsnews.ir/cinema_andisheh/1737804047556433864 🔶خبرگزاری فارس: https://farsnews.ir/cinema_andisheh/1737804390044166168 🔶خبرگزاری بین المللی شفقنا: https://fa.shafaqna.com/news/1971552/ 🔸خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/003FHw 🔸خبرگزاری ایکنا https://iqna.ir/00Hsgt 📺 انعکاس ها ادامه دارد... 💡🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | گزارشی از اکران و تحلیل و بررسی فیلم در با حضور: 🔸 آقای اهوارکی ( پژوهشگر ادیان و منتقد سینما) 🔸 آقای جلالی (پژوهشگر، نویسنده، نمایش نامه نویس) 🔸آقای نصیری ( پژوهشگر و منتقد سینما) 🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی 🔹برگزار کننده: سازمان رسانه ای اشراق 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
👇 با سلام و عرض ادب ممنون از جلسات نقد فیلم که برای بنده خیلی مفید بود. فیلم اوپن هایمر جزو سخت ترین فیلم‌هایی بود که تا حالا دیدم. حتی فیلم رو دو قسمت کردم، تا بتونم ببینم. هم از لحاظ مدت زیاد هم سخت فهم بودنش برای بنده .‌ من این فیلم رو چندماه قبل دیدم. چون شنیده بودم فروش خوبی داشته و جدیده تصمیم گرفتم ببینم. اما بین قسمت اول و دوم فیلم حدود یک ماه فاصله افتاد و بالاخره تمومش کردم. سرعت روایت فیلم بسیار بالا بود در عین اینکه تند تند صحنه‌ها جدید میشد. حتی زمانی برای هضم دیالوگ نمی‌ذاشت. شاید برای بقیه مخاطبین طور دیگه‌ای باشه اما اصلا نتونستم درک کنم این فیلم رو. البته وقتی جلسه نقد رو شرکت کردم بهتر متوجه این شدم که فیلم مدرن از ویژگی‌هاش همین تکه‌تکه بودن پازل فیلم هست ولی چون هفته قبل فیلم بیتل جویس دو رو دیدم نمی‌تونستم خیلی این رو بپذیرم. بیتل جویس هم پست مدرن بود ولی وقتی خط داستانی دختر قصه رو دنبال می‌کردی شاهد یه قصه در عین بی‌قصه‌گی بودی، شاهد نظم در عین بی‌نظمی بودی. اما اوپن هایمر این شکلی نبود حس می‌کردی خروج از زاویه دید راوی داره. با اینکه محدود به ذهن اوپن هایمر بود، اما شلختگی تو قصه خیلی فراتر از بی‌نظمی داستان مدرن بود. اطلاعات زیاد بود. کارگردان می‌تونست یه قصه رو از زندگی شخصیت انتخاب کنه و باهمون سبک مدرن نمایش بده. در مورد بخش نقد فیلمنامه نویسی توقع داشتم کارشناس محترم از شخصیت‌پردازی‌ها بگه ولی بیشتر در تمجید کارگردانی نولان بود، با اینکه این قسمت هم واقعا استفاده کردم اما کاش از شخصیت پردازی اوپن هایمر هم می‌گفتن. چون حس می‌کردم این کارکتر باید لایه‌های عمیق و پیچیده‌ای تو زندگی شخصیش داشته باشه، اما خیلی سطحی و ساده از کنارش رد میشد کارگردان. در واقع فرصت این نبود بسکه مخاطب بمباران اطلاعات میشد. البته شاید عده‌ای هم از تماشای فیلم لذت بردن اما من چون قبلا این فیلم رو دیده بودم اونم به سختی 😅، حاضر نبودم بار دیگه اینو ببینم. در حالی که آواتار دو، بیتل جویس، حتی گلادیاتور دو رو با لذت دیدم. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
👇 سلام و ادب، وقت شما به خیر سه درخواست داشتم که مطرح کنم: ۱. مشکلات فنی جلسات آنلاین: لطفاً اگر امکانش هست، تنظیمات فنی مربوط به پخش آنلاین جلسات پیش از برگزاری بررسی شود. متأسفانه هر بار با اشکالات فنی، بخشی از جلسات از دست می‌رود، و این موضوع باعث می‌شود زمان ما که برای حضور در جلسات برنامه‌ریزی کرده‌ایم، هدر برود. قطعاً احترام به زمان شرکت‌کنندگان از اولویت‌های شماست و از شما بابت توجه‌تان به این مسئله سپاسگزارم. ۲. اعلام زودتر فیلم موردنظر: اگر امکان دارد فیلم‌هایی که برای جلسات نقد در نظر گرفته شده‌اند، زودتر اعلام بفرمایید. گاهی برای تحلیل و یادداشت‌برداری از فیلم، یک بار تماشا کافی نیست و به همین دلیل مجبور شدم برای سه فیلم اخیر، شب تا صبح وقت بگذارم تا آماده شوم. ۳. احترام به تنوع نقدها و نگاه فنی: لطفاً در نقدها و تحلیل‌ها تلاش شود که جنبه‌های مختلف یک اثر به‌صورت جامع و متوازن بررسی شود، از جمله نقاط قوت فنی و زیبایی‌شناسی اثر. این رویکرد می‌تواند برای شرکت‌کنندگان مفیدتر و آموزنده‌تر باشد. پیشاپیش از شما بابت پیگیری و توجه به این موارد سپاسگزارم. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات اساتید محترم و تیم اجرایی دوره، که از اولین جلسه تا همین جلسه اخیر با دقت و انرژی بالا، مسیر یادگیری ما را هموار کرده‌اند، لازم می‌دانم نکته‌ای درباره جلسه اخیر و نقد فیلم "اوپنهایمر" مطرح کنم. ما زمانی را اختصاص می‌دهیم و در این جلسات شرکت می‌کنیم تا دانش فنی، تخصصی و علمی‌مان در حوزه نقد فیلم، فیلمنامه و کارگردانی و مباحث اندیشه‌ای فیلم‌ها بالا برود، و از بخش نقد کارگردانی این توقع را داریم که بیشتر بر جنبه‌های فنی و زیبایی‌شناسی فیلم تمرکز داشته باشد. در جلسه اخیر نقدی که قرار بود بر جنبه‌های کارگردانی و زیبایی‌شناسی فیلم متمرکز باشد، با وجود کارگردانی بی‌نظیر شامل دکوپاژ، میزانسن و زوایا، موسیقی فوق‌العاده، نورپردازی و دیگر عناصر برجسته، بیشتر به موضوعاتی مانند فاشیسم و یهودی بودن کاراکترها محدود شد. این در حالی است که چنین موضوعاتی، اگر هم مرتبط باشند، در بخش اندیشه‌ای یا فیلمنامه‌ای جای می‌گیرند و بهتر بود در حد تعادل و اشاره مطرح شوند. به نظرم، اگر منتقد با اثری ارزشمند مواجه می‌شود، شایسته است که علاوه بر کاستی‌ها، به نقاط قوت و زیبایی‌های آن نیز بپردازد. به‌ویژه زمانی که این جنبه‌های مثبت از سوی منتقدان بین‌المللی نیز مورد تحسین قرار گرفته‌اند، نگاه منصفانه و متعادل به اثر می‌تواند آموزنده‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد. فیلم "اوپنهایمر" به نظر من بهترین اثری بود که تاکنون در دوره مورد بررسی قرار گرفته است و حیف شد که به جای یک نقد جامع و متوازن، نقد به شکلی پیش رفت که بیشتر شبیه تخریب به نظر می‌رسید. البته منکر شیطنت‌های هالیوودی نیستم، اما پرداختن به این مسائل اگر در حد اعتدال باشد، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. سپاس از توجه شما. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
🔻اکران و تحلیل و بررسی فیلم در 🎙با حضور: 🔹 بخش محتوایی _ اندیشه ای 🔹 بخش کارگردانی و فیلمنامه 🎙از سلسله نشست های اکران و تحلیل و بررسی و ایده پردازی از دیدگاه اندیشه اسلامی 🔹ژانر فیلم: علمی، تخیلی ، اکشن ⏰زمان: پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه، از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ 🏢 محل اکران: قم، خیابان شهدا(صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، سینما اشراق 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
👇 "اوپنهایمر: تقابل نبوغ، اخلاق و تراژدی در سینمای کریستوفر نولان" کریستوفر نولان همواره به تاریخ، به‌ویژه رویدادهای بزرگ و تأثیرگذار آن، علاقه‌مند بوده است. در این میان، اوپنهایمر و پروژه‌ی منهتن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر، ترکیبی منحصربه‌فرد از علم، سیاست، اخلاق و فلسفه را در خود جای داده‌اند. این رویداد نه‌تنها تحولات علمی و فناورانه‌ی عظیمی را به همراه داشت، بلکه پرسش‌های عمیقی را در مورد مسئولیت اخلاقی دانشمندان و پیامدهای اختراعات آنان مطرح کرد. شخصیت‌هایی مانند جی. رابرت اوپنهایمر که در مرز میان نبوغ علمی، تعهدات اخلاقی و تراژدی انسانی قرار دارند، برای نولان جذابیت ویژه‌ای دارند. اوپنهایمر، به‌عنوان یک دانشمند نابغه که با چالش‌های اخلاقی عمیقی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد، سوژه‌ای ایده‌آل برای نولان بود. این شخصیت پیچیده و چندبعدی، فرصتی استثنایی برای بررسی تقابل میان پیشرفت علمی و مسئولیت‌پذیری انسانی فراهم می‌کرد. فیلم "اوپنهایمر" بر اساس کتاب پرفروش و برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر با عنوان "American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer" نوشته‌ی کای برد و مارتین شروین ساخته شده است. نولان در جریان تحقیقات خود با این کتاب آشنا شد و به‌سرعت تحت تأثیر عمق و غنای آن قرار گرفت. این اثر نه‌تنها زندگی اوپنهایمر را به‌طور جامع بررسی می‌کند، بلکه زمینه‌های تاریخی، سیاسی و اخلاقی پروژه‌ی منهتن را نیز به‌تفصیل تحلیل می‌نماید. تهیه‌کنندگان فیلم مدتها بود که به دنبال اقتباس سینمایی از این کتاب بودند، اما در نهایت این پروژه به نولان پیشنهاد شد و او با اشتیاق فراوان آن را پذیرفت. نولان شخصاً مسئولیت نگارش فیلمنامه را بر عهده گرفت و با دقت فراوان، زندگی پیچیده‌ی اوپنهایمر را به یک روایت سینمایی جذاب تبدیل کرد. او که به‌عنوان کارگردانی شناخته می‌شود که به روایت‌های غیرخطی و ساختارهای پیچیده علاقه‌مند است، در این فیلم نیز از تکنیک‌های روایی منحصربه‌فرد خود بهره برد. چالش تبدیل زندگی پر فراز و نشیب اوپنهایمر به یک اثر سینمایی تاثیرگذار، برای نولان تجربه‌ای هیجان‌انگیز و هنرمندانه بود. برخلاف برخی از فیلم‌های پیشین نولان که بر جلوه‌های بصری خیره‌کننده و صحنه‌های اکشن متکی بودند، "اوپنهایمر" بیشتر بر دیالوگ‌های عمیق، شخصیت‌پردازی ظریف و تعلیق روانی تمرکز دارد. این تغییر رویکرد، چالشی هنری برای نولان محسوب می‌شد، زیرا او می‌بایست بدون اتکا به عناصر بصری پرزرق و برق، مخاطب را درگیر داستانی پیچیده و فکری کند. نولان بر این باور بود که داستان اوپنهایمر به‌طور مستقیم با مسائل امروزی جهان، از جمله اخلاقیات علمی، مسئولیت دانشمندان در قبال اختراعاتشان و خطرات فناوری‌های پیشرفته، مرتبط است. او امیدوار بود که این فیلم بتواند مخاطبان را به تأمل و تفکر درباره‌ی این موضوعات حیاتی وادارد. در عصری که ترس از تسلیحات هسته‌ای و احتمال وقوع جنگ جهانی سوم همچنان وجود دارد، نولان احساس می‌کرد که روایت زندگی اوپنهایمر می‌تواند پیام‌های مهم و هشداردهنده‌ای برای جهان معاصر داشته باشد. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇 بسم الله الرحمن الرحیم تحلیل اندیشه‌ای فیلم سینمایی اوپنهایمر تحلیل‌گر: محمد صادق صارمی فیلم اوپنهایمر مثل دیگر فیلم های کریستوفر نولان فیلمی اندیشه‌ای و ایدئولوژیک محسوب می‌شود. اکثر فیلم هایی که نولان می‌سازد یا در خدمت فلسفه غربی است مثل فیلم تلقین و میان ستاره‌ای یا در خدمت قدرت و سیاست غربی است مثل فیلم دانکرک و سه گانه شوالیه تاریکی. فیلم اوپنهایمر هم از آثاری است که به کمک سیاست‌های غربی آمده و به ماجرای بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی پرداخته است. البته که موضوع اصلی فیلم و آنچه که از فرم به دست می‌آید این مطلب نیست بلکه بیشتر اشاره به خود اوپنهایمر دارد همان طور که اسم فیلم، هم نام این دانشمند است. تفکر اول فیلم این است که از افراد، ثروت و قدرت برای اهداف امپریالسیم استفاده می‌شود حتی به غلط! یعنی تفکر ماکیاولیستی در فیلم حاکم است که حتی اگر لازم باشد بمب اتم تولید می‌شود و بر سر مردم بی‌گناه فرود می‌آید تا قدرت آمریکا بر همه دنیا ثابت شود. در این فیلم به این مسئله دامن زده می‌شود و شخصیت اوپنهایمر را سپر بلا قرار می‌دهد. البته از یک نگاه این فیلم در تمجید این دانشمند تاثیر گذار و جنجالی است که توانسته چنین کار بزرگی انجام دهد. اما از دید دیگر که این نگاه صحیح تر است این دانشمند آلت دست سیاست مداران شده و همانند پرومته آتش را به دیگر انسان ها بخشید و آنان از این آتش سوء استفاده کردند. تفکر دیگر در این فیلم رابطه علم و عدالت است. در این فیلم علم در خدمت قدرت‌های نظامی و سیاسی در آمده ولی در نهایت منجر به برپایی عدالت نشده است. البته این نگاه بستگی به این دارد که دیدگاه ما به بمب باران اتمی ژاپن چه باشد. اگر معتقد باشیم این کار اشتباه بود پس این فیلم علمی را به تصویر می‌کشد که در مسیر ظلم به خدمت در آمده است. 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh
نقد و بررسی فیلم « تِنِت» در سینما اشراق فیلم « تِنِت» اکران، تحلیل و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل، بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی، فیلم « تِنِت» اکران، تحلیل و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این فیلم با مضمون علمی، تخیلی و اکشن محصول کشور آمریکا درسال 2020 و به گارگردانی کریستوفر نولان است.در این نشست حجت الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش محتوایی، اندیشه ای و استاد حنظله تاج الدینی در بخش کارگردانی و فیلمنامه به تحلیل و بررسی این فیلم خواهند پرداخت.پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های تحلیل، بررسی و ایده پردازی تولید فیلم از دیدگاه اندیشه اسلامی پنج شنبه 11 بهمن ماه از ساعت 9 صبح الی 14 در قم، خیابان شهدا، نبش کوچه 17، معاونت فضای مجازی هنر و رسانه (سینما اشراق) برگزار خواهد شد. 🔸خبرگزاری فارس https://farsnews.ir/cinema_andisheh/1738078056124014530 🎥 | ایستگاهی برای اندیشیدن 🆔 @cinema_andisheh