نویسنده در جای جای فیلم، کدهای فراوانی برای شناخت کسی که با ورود به اردوگاه، «شماره ۱۰» نام میگیرد، قرار میدهد. سرنخهایی گاه ضد و نقیض که مکان و جغرافیای اردوگاه کمک خوبی برای این سردرگمیست.
اردوگاهِ «شماره ۱۰» کارخانهای متروکه است که اسیرهای ایرانی خودشان آن را تبدیل به سلولهای زندان میکنند، و وجود سردخانه و دیگر مدلهای اِعمال شکنجه در اردوگاه، تجربهی جدیدی از زندگی اسیران را به مخاطب منتقل میکند.
ورود «شماره ۱۰» به اردوگاه مساوی میشود با آشنایی با دو اسیر ایرانی که قصد فرار دارند، و با دیدن او به سراغش میروند. اما چرا «شماره ۱۰»؟ اردوگاه رازی را درون خودش پنهان کرده که آن دو نفر در کنار همهی تمنیّات شخصیشان از فرار، سعی دارند آن را برملا کنند، و در این راستا «شماره ۱۰» را به همکاری دعوت میکنند.
عملیات فرار و برملا کردن راز اردوگاه، سرشار از گرههای مختلفیست که نویسنده به خوبی آنها را پشت سر هم چیده است.
در «شماره ۱۰» قهرمان داستان در عین مبهم بودنش، یک فرد عادیست، و مخاطب میتواند احساس کند که شاید او روزی شماره دهِ داستان زندگی خودش باشد. احساسی که بتِ ماورایی بودن همیشگی قهرمانها را در هم میشکند، آنها را وارد عرصهی حقیقی زندگی بشر میکند و میتواند از جانهای خسته، ققنوسی به پرواز در بیاورد.
اما آنچه که باعث میشود این اثر مخاطب خود را پیدا کند، مجموعه عواملیست که در کنار هم قرار گرفتهاند.
در کنار داستان جذاب اثر، گریمی که به شخصیتها نشسته، آنچه قرار است از چهرهی بازیگر دریافت شود را به مخاطب منتقل میکند. مخاطب ترس را در چهرهی سرباز حس میکند و رنج را در صورت نفر سوم گروه میبیند.
مکان درست، دست کارگردان را برای پرداخت داستان باز گذاشته، و قابهای جدیدی برای این ژانر خلق کرده است.
انتخاب بازیگران و بازی خوب آنها قصه را باورپذیر میکند، و مخاطب میتواند با شخصیتها ارتباط برقرار کرده و خود را در اتمسفر داستان حس کند.
گرههای داستان، مخاطب «شماره ۱۰» را سر جای خود نگه میدارد، و چشمها را منتظر تصویر بعدی و بعدی میگذارد؛ تا لحظهی آخر فیلم که صدا و بعد تصویر واقعی یک رزمنده پخش میشود.
نویسنده: زینب رنجبرکهن
#اکران_مردمی #شماره_۱۰
@cinemamardom_ksh
🚨 آغاز عملیات #طوفان_الاقصی / لرزه بر اندام نظامیان صهیونیست!
💢 در پی حملات گسترده و بیسابقه مقاومت به اراضی اشغالی تماشاگر بسته فیلم #فتح_قریب با این موضوع باشید🔻
🔹 سینمایی عیون الحرامیه
🔸 سینمایی ابوزینب
🔹 سینمایی فرحه
🔸 سریال نگهبان قدس
🔹 سریال مشت آزادگان
🔸 سریال نشان پیروزی جلبوع
🔹 سریال تولد طلوع
🔸 مستند سلاح مقاومت فلسطین
🔹 مستند دیوار شکسته
🔸 مستند وداع با اسلحه
🔹 مستند پیرمرد و اسلحه
🔸 مستند عملیات سیانور
🔹 مستند سقوط اسطوره
🔸 داستانی نگین سلیمانی
🔹 داستانی هدیه
🔸 داستانی تل آویو
🔹 داستانی ولد
🔸 انیمیشن نافرمانی
🔹 انیمیشن آنتراکت
🔸 انیمیشن روبان
🔹 انیمیشن تا هواپیما
🔸 انیمیشن روزی سگی بود
✌️ نابودی از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتر است!
✅ عماریار، مرجع عرضه آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
🆔 @cinemamardom_ksh
🔴 طوفان الاقصی‼️
بسته پیشنهادی عمار با موضوع مقاومت فلسطین منتشر شد
جهت اکران در دانشگاهها، مساجد، مدارس و...
● فیلم داستانی «نگین سلیمان»
B2n.ir/u08376
● مستند «وداع با اسلحه»
B2n.ir/m31571
●نماهنگ «غزه پیروز»
B2n.ir/z56856
● پویانمایی «چالش سطل آب و یخ»
B2n.ir/h27721
● پویانمایی «پیش از بهشت»
B2n.ir/g71417
● مستند «چریک کوچک»
B2n.ir/a56508
● نماهنگ «دولت کاریکاتور»
B2n.ir/p41142
● مستند « ۷ دقیقه تا تل آویو»
yun.ir/8gemqf
● فیلم کوتاه «رویش»
B2n.ir/k26594
● مستند «به دنبال حقیقت»
B2n.ir/n70986
نهالهای آبياریشده با خون شهدا، نقاشی های محو شده از هجوم و ظلم وَ تونل های اسرار آمیز حمل اسلحه برای مجاهدین فلسطینی...
╔═══ ▶️ ═══╗
EkranMardomi.ir
@cinemamardom_ksh
♨️ آغاز موج جدید اکرانهای دانشجویی فیلم سینمایی #مصلحت
⛔️ اثری عدالتخواه با شعار «عدالت خط قرمز ندارد! » پس از سه سال توقیف؛ اینبار در دانشگاهها
با #شرایط_ویژه
✔️ ثبت درخواست اکران مردمی:
🌐 b2n.ir/mslt
❗️جزئیات بیشتر از مصلحت:
EkranMardomi.ir
🔰 #اکران_مردمی مستند #۷دقیقه_تا_تل_آویو
🔶 به مناسبت عملیات غرورآفرین جبهه مقاومت فلسطین
💠 زمان و مکان: #چهارشنبه ۱۹ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه #مسجد_سلمان_فارسی(ع)
#طوفان_الاقصی
#شهید_طهرانی_مقدم
#حاج_قاسم_سلیمانی
#فلسطین_اشغالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 «شماره 10»؛ روایت تنها فرار موفق اسرای ایرانی
🎬 روایت جذاب و نفسگیر از روزهای پایانی جنگ در یکی از اردوگاههای مخفی عراق است که در خلاصه این فیلم آماده است:
📝 یکی از اسرا که فرارهای ناموفق داشت به یکی از اردوگاههای بعث برده میشود تا راز تلاشهای او معلوم شود، «شماره 10» اینبار برای فرار انگیزه جدیدی دارد...
📽 جهت #اکران در مساجد، دانشگاهها، مدارس و.... درخواست اکران خود را ثبت نمایید:
🌐 B2n.ir/nb10
#تیزر_فیلم_شماره10
@cinemamardom_ksh
🔴 #اکران_مردمی ، مرجع عرضه محصولات فرهنگی و چندرسانهای جبهه انقلاب
کانال جهت اطلاع رسانی،پشتیبانی و هماهنگی اکران های مردمی
جهت اکران در مدارس،دانشگاهها،مساجد و ....
📞 ارتباط با ادمین:
👤 @cinema_mardom_ksh
☎️ شماره تماس
📞09918480775
📥 سایت:
🌐 Ammaryar.ir
📷 ایتا،تلگرام،اینستاگرام
🔗 https://eitaa.com/cinemamardom_ksh
🔗https://t.me/cinemamardom_ksh
🔗
سینما مردم
♨️ آغاز موج جدید اکرانهای دانشجویی فیلم سینمایی #مصلحت ⛔️ اثری عدالتخواه با شعار «عدالت خط قرمز
اکرانهای دانشجویی مصلحت و شماره 10 با شرایط ویژه
به گزارش عمارفیلم، فیلمهای سینمایی «شماره 10» و «مصلحت» با شرایط ویژه آماده اکرانهای دانشجویی شدند.
فیلم مصلحت به کارگردانی حسین دارابی که پس از سه سال توقیف، از اواخر خرداد اکران شد، به علت تعطیلی دانشگاهها به جز در تعداد معدودی دانشگاه به نمایش درنیامد. با توجه به موضوع مرکزی فیلم که عدالت است، دانشگاهها میتوانند محفل مهمی برای اکران این فیلم باشند.
هم چنین فیلم شماره 10 به تهیهکنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی حمید زرگرنژاد با روایت تنها فرار موفق اسرای ایرانی از زندانهای بعث عراق در طول 8 سال دفاع مقدس، فیلم دیگری است که دانشگاهها و تشکلهای دانشجویی میتوانند با شرایط ویژه آن را اکران کنند.
جهت اطلاع از شرایط ویژه اکران دانشجویی فیلمهای مصلحت و شماره 10 به سایت اکران مردمی در آدرسهای زیر مراجعه و یا با شماره 02142795050 تماس حاصل نمایید.
درخواست اکران فیلم مصلحت:
https://ekranmardomi.ir/movie/Maslahat
درخواست اکران فیلم شماره 10:
https://ekranmardomi.ir/movie/number-ten
🔰#اکران_مردمی
#مصلحت
💠زمان و مکان:#سه_شنبه 18 مهر ساعت 19 #آمفی_تئاتر_دانشکده_داروسازی
@cinemamardom_ksh
📽️تقابل ترس و شجاعت در یک فرار منحصربهفرد
با نسلِ جوان، پای «شماره ۱۰» بنشینیم
یادداشت خانم فاطمه حجتی در مورد فیلم سینمایی شماره ۱۰
اگر نگاهی به تاریخچهی فیلم و سریالهای دفاع مقدس بیندازیم و به خصوص آثار انگشتشمار حوزه اسارت و آزادگان و زاویه دید آنها را بررسی کنیم، به خوبی متوجه ظرفیتهای بزرگ و بکر این حوزه خواهیم شد. به طور کلی در حوزهی رشادتهای آزادگان شریف ایران در دوران اسارت، کتابهای خاطرات مورد اقبال بیشتری قرار گرفتهاند و جای آثار تصویری با وجود وظیفه ی سنگینشان در این زمینه برای همراه کردنِ مخاطبان تلویزیون و سینما به شدت خالیست؛ مخصوصا در سالهای اخیر!
در این میان، اثری که علاوه بر پرداخت خاص به این موضوع بکر، سراغ سوژهای پرچالش و هیجانانگیز برای نسل جوان که حتی در کتب خاطرات هم کمتر از آن یاد شده برود، بسیار قابل تحسین است!
🔰ادامه یادداشت 🔰
سینما مردم
📽️تقابل ترس و شجاعت در یک فرار منحصربهفرد با نسلِ جوان، پای «شماره ۱۰» بنشینیم یادداشت خانم فاطمه
تنها فرار موفق اسیران ایرانی از اردوگاههای عراق در دوران جنگ تحمیلی؛ سوژهای که حتی عنوان آن هم میتواند مخاطب را کنجکاو کند. اما این تازه اول ماجراست و وقتی با نشستن پای فیلم، وارد ماجرا شوید خواهد فهمید که تصورتان از فرار، تصور کامل و دقیقی نبوده! قهرمان داستان، مثل فیلمها و سناریوهای خارجی بنای فرار به قصد آسایش یافتن خود را ندارد. این فرار و تلاشهای فراوان و طولانی برای آن، خود نیز معنادار است و در همنشینی با باقی روایت، شجاعت و ایثارگری رزمندگانی را به نمایش میگذارد که جبهه و خط مقدمشان را تغییر داده و به عمق خاک عراق و پشت سیمخاردارهای اردوگاه رساندهاند. «شماره ۱۰» پایش را چند گام از تبیین ستمهای رژیم بعث به اسیران ایرانی فراتر گذاشته و با همراه کردن مخاطب در یک سناریوی پرهیجان، مضامین متعددی را در جانش مینشاند.
هنگام تماشای فیلم به خوبی حس میکنیم که تمام عناصر برای قرار دادن ما در شرایط داستان، دست به دست هم دادهاند. از موسیقی متن تا فضاسازی و ترکیببندی رنگها؛ از بازی متفاوت و دقیق بازیگران در هر نقش علیالخصوص قهرمان داستان و نیز هویت خاص هر شخصیت که پیام مستقلی دارد تا دیالوگهایی که اغلب، بجا بیان میشوند و مخاطب را بیش از پیش مشتاق میکنند.
در «شماره ۱۰» نه تنها نقشها و عملکردشان ما را تا سکانس پایانی غافلگیر خواهند کرد، بلکه لوکیشنها، اشیاء و حتی مراحلی که در ذهنمان برای سناریو در نظر میگیریم هم بعضا همین کار را میکنند. گفتگوها در شرایط حساس نیز از این قاعده مسثتنی نیستند؛ گاهی بدون آنکه انتظار داشته باشی در اوج اضطراب، به اندازهی چندثانیه پای گفتگوی نمکین شخصیتها مینشینی و گاه نمیتوانی تصمیم شخصیت و حرکت یا حرفی که در یک لحظه بعد از او خواهی دید را با اطمینان حدس بزنی.
این فیلم یک سناریوی نسبتا پرتکرار را در زمان و بستری نو به نمایش میگذارد. اقتباس از ماجرای حقیقیِ این فرار هم بر تاثیرگذاری آن میافزاید. در این بین، نه آن قدر در قهرمانسازی و گرههای داستان زیادهروی میکند که دچار کلیشه شود و نه به حکم برداشت از روایتی حقیقی، سبک مستند را در پیش میگیرد و هیجان را از مخاطبش دریغ میکند.
بیشک این اثر نیز همچون سایر آثار، بینقص نیست و فرصتهای از دست رفتهی زیادی برای ارتقا در آن مشاهده میشود. به طور مثال، اقتضای فضای ماجراجویانه و سرعتی که باید در این سبک حفظ شود، از اثرگذاری بخشی کوچک از سوژهها یا صحنهها کاسته و آنها را زودتر از آنچه باید، رها میکند؛ بهحتم محدودیت زمانی هم در این امر تاثیرگذار است.
از طرفی دیگر، گاه ممکن است برای القای بیشتر ژانر، عناصری از قبیل برخی دیالوگهای خاص به چشم بخورند که اتفاقا باید استفاده شوند و به کار بردنشان در این فضای نو قابل تحسین است، اما نتوانستهاند در نقطهای که باید، جا بیفتند. طیف سختپسند مخاطبین ممکن است از این تلاشها، حس شعار دریافت کنند. هرچند وجود شعار همیشه جنبهی منفی ندارد و این نمونهها نیز معدود هستند.
به طور کلی دشواریهای این قهرمانپردازی و جنس تازهی روایت به روشنی مشهود است و عملکرد این اثر را زیر سوال نمیبرد. روند جذاب فیلمِ حمید زرگرنژاد به خوبی توانسته از عهدهی انتقال مضامین، روایت آن دورانِ خاص و برانگیختن هرکدام از احساسات مخاطب در جای خود بربیاید.
ما عمیقا نیاز به تولید و نمایش آثاری داریم که گروههای مختلف مخاطب براساس تجربه و ذائقهی خود با آنها همراه و از حقایق خاموش آگاه شوند. با اکران فیلمهایی همچون «شماره 10»، نسل جوان و نوجوان میتواند وقایعی را لمس کند که تا پیش از این تصوری از آنها نداشت؛ اما اگر کمکم و به واسطهی جذابیتِ همین آثار از آنها آگاه شود، با واقعبینی در بسیاری از دیدگاههایش تجدیدنظر خواهد کرد.
@cinemamardom_ksh