eitaa logo
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
2.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
41 ویدیو
144 فایل
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی https://zil.ink/cmir.parliran سایت https://cmir.parliran.ir تلفن: 02537732131-132 عضویت در این کانال: https://eitaa.com/joinchat/1021771898C48c711af96 ارتباط با ادمین: @cmiradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در روزهای یکشنبه ، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.
🔰 سلسله نشست‌های عدالت‌پژوهی «با تأکید بر مطالعات راهبردی عدالت» ✅ نشست پنجم: بررسی نسبت عدالت ذهنی و عینی و تبیین عوامل ارتقاء احساس عدالت ✅ ارائه‌دهنده: دکتر محمود حکمت‌نیا استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی 🗓 زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶، ساعت ۱۷ برگزار‌کنندگان: ◀️ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ◀️ گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ◀️ خانه اندیشه‌ورزان ◀️ بنیاد بین‌المللی مطالعات راهبردی، آینده‌پژوهی و تمدنی امین (مرآت امین) لینک مجازی: https://WWW.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی از کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی . کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویه‌ها» با حضور بیش از 270 نفر از برگزیدگان فراخوان مشارکت در طرح‌های علمی مرکز برگزار شد. لینک: https://B2n.ir/d45232
✳️ گروه تولیدی و زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار می کنند: ❇️ کرسی علمی ترویجی «جایگاه شناسی هوش مصنوعی در فرآیند تقنین و سیاست گذاری » 🟢 ارائه دهنده: حجت‌الاسلام امیر حسین ایمانی مقدم 🟡 ناقدان: استاد نجفی بستان دکتر کاظم فولادی قلعه 🔸دبیر علمی: حجت‌الاسلام احمد شجاعی فر 🕙زمان: چهارشنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۳_۱۵ مکان:قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، بین رجائی ۴و۶ ، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی 🛑جهت شرکت حضوری نام، نام خانوادگی و کد ملی خود را به شماره 09922729863 ارسال نمایید. لینک جهت شرکت به صورت مجازی: http://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
نشست تخصصی در خصوص آسیب شناسی قوانین در حوزه اکتشاف نفت با حضور دکتر بهزاد اسپیدکار مسئول حوزه حفاری و اکتشاف نفت در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد. مسئول حوزه حفاری و اکتشاف نفت در این نشست با اشاره به اینکه برخی حفاری‌ها و اکتشافات صدمات جبران‌ناپذیری برای محیط زیست و سلامت دارند، گفت: باید قوانین این حوزه به نحوی بازنگری شود که ضمن تسهیل سرمایه‌گذاری در این عرصه، محیط زیست نیز صیانت و از مخاطرات جدی این اقدامات جلوگیری شود. دکتر بهزاد اسپیدکار در نشست تخصصی در خصوص آسیب شناسی قوانین در حوزه اکتشاف نفت افزود: روند تکرار حوادث کار در صنایع نفتی نشان می‌دهد که سختگیرانه بودن قوانین ایمنی و بهداشت کار در این حوزه به تنهایی کافی نیست.
"آسیب شناسی قوانین در حوزه اکتشاف و حفاری" دکتر بهزاد اسپیدکار مسئول حوزه حفاری و اکتشاف نفت: ✳باید قوانین این حوزه به نحوی بازنگری شود که ضمن تسهیل سرمایه‌گذاری در این عرصه، محیط زیست نیز صیانت و از مخاطرات جدی این اقدامات جلوگیری شود. ✳روند تکرار حوادث کار در صنایع نفتی نشان می‌دهد که سختگیرانه بودن قوانین ایمنی و بهداشت کار در این حوزه به تنهایی کافی نیست. ✳باید قانون این سرمایه‌گذاران را در زمینه‌های ورود ماشین‌آلات و ابزارهای دارای استاندارد که که کمترین اثرات مخرب را برای سلامت و محیط زیست داشته باشد، ملزم کند، ولی متاسفانه اکنون چنین قوانینی وجود ندارد. ✳ متاسفانه در صنعت‌ نفت در بعد از انقلاب یک نقشه راه و اولویت‌بندی برای توسعه منابع هیدروکربنی وجود نداشته است، به همین دلیل نیاز داریم که یک بازنگری در قوانین و برنامه‌ریزی برای این امر صورت گیرد. ✳قانونگذاری همواره یکی از مهم‌ترین، تخصصی‌ترین و اساسی‌ترین امور حاکمیتی یک کشور است. اینکه شیوه قانونگذاری و ماهیت قوانین تصویب شده چیست، نشان‌دهنده مسیر و چگونگی حرکت یک کشور در رسیدن به اهداف متعالی خود است. ✳صنعت نفت و گاز ایران از ابتدای پیدایش، مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع اقتصادی-درآمدی کشورمان بوده است، به همین دلیل قانونگذاری در این موضوع همواره دقت، ژرف‌نگری و تخصص مضاعفی را می‌طلبد زیرا هر گونه تصمیم‌گیری در این مساله دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... است و آثار آن می‌تواند به صورت عمیق هویدا شود. ✳قوانین متعددند، یک دسته، قوانین بالادستی است که منظور از آن قوانینی چون قانون اساسی، قانون سیاست‌های اجرایی اصل۴۴، قوانین 5ساله توسعه و قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی و... مشابه است که سایر قوانین و مقررات باید در راستای اهداف ترسیمی و شرایط تعیین شده این قوانین حرکت کنند. اما، این قوانین به صورت اختصاصی برای صنعت نفت تدوین نیافته‌اند و حتی در برخی از آنان نامی از صنعت نفت و گاز نیز برده نشده است. ✳ قوانین پایین‌دستی نیز مجموعه قوانینی هستند که به صورت اختصاصی مرتبط با صنعت نفت تدوین یافته‌اند اما باید الزامات قوانین بالادستی را رعایت کنند. با مطالعه و تدقیق در مجموعه قوانین کشور متوجه نوعی بی‌نظمی و چندگانگی در قوانین نفتی کشورمان می‌شویم که این مساله به خصوص در زمان تفسیر یا تدوین یک قرارداد نفتی به شدت ذهن حقوقدانان را درگیر می کند و بعضاً باعث رویارویی حقوقدانان برابر یکدیگر می‌شود. ✳ بحران اصلی صنعت نفت و سازمان‌های بخش دولتی و خصوصی، فقدان قوانین تسهیل‌گر در حوزه فرایندهای عملیاتی است. قوانین تسهیل‌گر در حوزه فرایندهای عملیاتی مانند نگاه راهبردی به کسب‌وکار و سازمان، موضوعی فوق‌العاده حیاتی است و این نگاه باید در رویکردهای مدیران ارشد تقویت شود، ضمن این‌که همسویی این موضوع با توانمندسازی، انگیزش و سلامت سازمانی سبب عملکرد برتر و مزیت رقابتی می‌شود. ✳ نداشتن قوانین تسهیل‌گر، سبب می‌شود بدون اولویت‌بندی و بدون توجه به محدودیت‌ منابع و ظرفیت‌ها، منابع ملی تلف شود. ✳ممنوعیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در نفت و گاز در حالی که قانون سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، با تقسیم‌بندی اقتصاد به ۳ گروه، در ماده ۲و۳ معادن نفت و گاز را در گروه بخش دولتی اقتصاد قرارداده و لذا هر نوع «سرمایه‌گذاری، مدیریت و مالکیت» بخش خصوصی در این بخش را مطلقاً ممنوع کرده است (مگر قراردادهای خرید خدمات)، بند۳ بخش ت ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت به این وزارتخانه اجازه «جذب و هدایت سرمایه‌های داخلی و خارجی...» را داده است. ✳وزارت نفت می‌تواند جهت اکتشاف یا تولید پروانه صادر کند! در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت به این وزارتخانه اجازه داده شده تا نسبت به «صدورمجوز فعالیت و پروانه بهره برداری... برای اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید از کلیه میادین نفت وگاز» (بند۴بخش پ ماده۳) جهت اشخاص حقوقی اقدام کند. ✳ اعمال و تشدید تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه تحریم‌های اخیر، ایجاب می‌کند راه‌حل‌های جدیدی به منظور مقابله با این تحریم‌ها پیش گرفته شود. از آنجا که عمده این تحریم‌ها، صنعت نفت و گاز و شبکه بانکی را مورد هجمه قرار داده، بدیهی است به‌کار نگرفتن روش‌های مقابله با تحریم‌ها، می‌تواند در بخش مولد آسیب‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کند. ✳در این نشست تخصصی اعضای گروه علمی تولیدی زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و با مطرح کردن سوالاتی در بحث مشارکت کردند.
گزارش کارشناسی "الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسالمی ایران مبتنی بر جهاد تبیین" از طرف گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و منتشر شد.
الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر جهاد تبیین.pdf
1.64M
در خلاصه مدیریتی گزارش کارشناسی "الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسالمی ایران مبتنی بر جهاد تبیین" آمده است: توسعه فضای مجازی و ماهیت پیچیده، رقابتی، مرززُدا، هویت زدا و عدم قطعیت آن باعث شده کشورهای پیشرو برای تقویت حکمرانی ، تحقق مقاصد و تأمین منافع ملی خود مکانیسم‌هایی از طریق تدوین استراتژی امنیت ملی سایبری طراحی و اجرا کنند. جمهوری اسلامی ایران با وجود اسناد بالادستی فراوان در خصوص فضای سایبر، هنوز موفق به تهیه سند استراتژی امنیت ملی سایبری نشده است. در ادامه ضمن آشنایی با ویژگی ها و الزامات این استراتژی، با تکیه بر مفهوم جهاد تبیین«، الگوی مفهومی را برای تحقق این مهم صورت بندی می‌کنیم. این تحقیق، مفهوم »جهاد تبیین« را به عنوان استعاره مولّد و دارای قدرت آفرینش الگوی نوینی در سیاستگذار ی فضای سایبر و جایگزین کردن آن با الگوهای پیشین انتخاب کرده است. الگوی مفهومی استراتژی امنیت سایبری جمهوری اسلامی ایران براساس تحقیق حاضر از چهار مضمون پایه، 17 مضمون سازمان دهنده و 41 مضمون فراگیر تشکیل شده است. مضامین چهارگانه اصلی که منتهی به توصیه های سیاستی در این خصوص می‌شوند، شامل عناصر سیاستگذار ی، بازیگران، گفتمان و ژئوپلیتیک سایبری هستند. در پایان توصیه هایی در چهار حوزه سیاستگذاری، کنشگران، گفتمان و ژئوپلیتیک سایبری مدنظر قرار گرفته است.
بر مدار قانون 1403-03-02.mp3
37.87M
ویژه برنامه بر مدار قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(3) کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رادیو معارف موضوع: ادامه بحث نهضت ملی مسکن در این برنامه، دکتر حمید رضا آرامی و دکتر محمدرضا زهرایی نسبت به نهضت ملی مسکن با نگاهی اجتماعی بحث می کنند. کارشناس مجری این برنامه نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا غریبی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.
برنامه بر مدار قانون 1403-03-09.mp3
36.8M
ویژه برنامه بر مدار قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(4) کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رادیو معارف موضوع: سومین برنامه نهضت ملی مسکن در این برنامه، دکتر حمید رضا آرامی و دکتر محمدرضا زهرایی نسبت به نهضت ملی مسکن با نگاهی اجتماعی بحث می کنند. کارشناس مجری این برنامه نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا غریبی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.
بر مدار قانون 1403-03-16 (1).mp3
36.24M
ویژه برنامه بر مدار قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(5) کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رادیو معارف موضوع: چهارمین برنامه نهضت ملی مسکن در این برنامه، دکتر حمید رضا آرامی و دکتر محمدرضا زهرایی نسبت به نهضت ملی مسکن با نگاهی اجتماعی بحث می کنند. کارشناس مجری این برنامه نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا غریبی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.