دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و از فرماندهان بزرگ جبهه مقاومت:
خداوند بزرگ اگر یک آیه از آیات خود را از ما گرفت، قطعا او را تبدیل به احسن خواهد کرد و در این زمینه جایگزین قوی تر و بهتری را به جامعه اسلامی عنایت خواهد کرد.
بدون تردید، جبهه جهانی و جنایتکار صهیونیست، سیلی محکمی را از جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد و باید منتظر مجازات سخت باشد.
کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
https://zil.ink/cmir.parliran
برگزاری کارگاه تخصصی نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویهها
✳کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویهها» با حضور بیش از 270 نفر از برگزیدگان فراخوان مشارکت در طرحهای علمی مرکز برگزار شد و دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برخی اساتید و متخصصان عرصه قانونگذاری به ایراد سخن پرداختند.
✅در این کارگاه تخصصی مباحثی مانند فرایند قانونگذاری در جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر محمدصالح تسخیری (عضو هیئت علمی دانشگاه قم)، کارکردهای نظارتی مجلس شورای اسلامی توسط دکتر سید علیرضا میربد (مدرس دانشگاه و پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس)، نهادهای مقررهگذار در جمهوری اسلامی توسط دکتر محمد منصوری بروجنی (عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان)، کارکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی توسط دکتر محمد رجبی (دبیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس)، شیوه اظهار نظر در مورد طرحها و لوایح توسط دکتر جواد ابراهیمی (دبیر گروه فرهنگی ـ اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس) و الزامات قانونگذاری در تعامل فقه و قانون توسط دکتر محمدمهدی سعیدی (کارشناس گروه حقوق مرکز) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
https://zil.ink/cmir.parliran
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه کارگاه تخصصی نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویهها، مراحل پنگانه پژوهش در عرصه قانونگذاری را تشریح کرد.
ایشان «شناسایی مسئله»، «انتخاب چارچوب نظری»، «شناسایی علل ظهور مسئله»، «هدفگذاری»، «ارائه راهکارها و اثرسنجی آن در جامعه» را از فرایندهای پنجگانه پژوهش در عرصه قانونگذاری ذکر کرد و گفت: وقتی یک پژوهشگر و محقق حوزه قانونگذاری بخواهد یک موضوع مبتلابه جامعه را مورد پژوهش قرار دهد، باید این فرایندها را بهصورت دقیق و جدی مورد توجه قرار دهد.
کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
https://zil.ink/cmir.parliran
✳تشریح فرایندهای پنجگانه پژوهش در عرصه قانونگذاری توسط دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
1. «شناسایی مسئله»
اگر پژوهشگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بخواهد در مورد یک موضوع مانند حجاب و عفاف پژوهش کند، یا طرح و لایحهای را در این زمینه بررسی نماید، باید در گام نخست، مسئله را خوب تشخیص دهد. ما در اینجا به پژوهشهای آکادمیک و معمولی نیاز نداریم، بلکه باید برای درمان دردی از دردهای جامعه پژوهش کنیم تا به قانونگذار و مجری کمک کنیم تصمیم درست بگیرد؛ بنابراین پژوهش ما باید ناظر به مسئله اصلی باشد.
گام مهم برای فهم مسئله، داشتن دادههای واقعی خارجی است، بدون تردید در مسائل مهمی که قرار است در اختیار قانونگذار و سیاستگذار قرار گیرد، نمیتوان با توجه به ذهنیات و تعلقات سیاسی یا جناحی، مسئله را ببینیم؛ بلکه باید دادههای خارجی به ما بگوید مسئله چیست و صورتبندی اولیه را از موضوع داشته باشیم. هر اندازه این بخش از کار قویتر باشد، فعالیتها
2. چارچوب نظری
گام دوم، مشخص کردن چارچوب نظری برای بررسی مسئله است. اگر همین لایحه حجاب و عفاف را در چارچوب جامعهشناسی متعارف نگاه کنیم، شاید آنگونه که باید، زوایای کار دیده نشود؛ بنابراین یه یک چارچوب نظری نیاز داریم که به تبیین و تفسیر موضوع کمک کند و علل و دلایل ایجاد این پدیده را برای شما توضیح دهد.
3. شناسایی علل ظهور مسئله
اگر علت و دلایل پدیدار شدن مسئله را خوب فهم نکنیم، در مرحله بعد دچار مشکل خواهیم شد. هر علت و دلیل نیز راهحل خاص خود را میخواهد. بهعنوان نمونه، اگر بگوییم حجاب و عفاف یک موضوع سیاسی، بینالمللی یا فرهنگی است، هر کدام راهحل مخصوص خود را میخواهد. دستگاه نظری کمک خواهد کرد دلایل و علت ایجاد پدیده را بهخوبی فهم و در نهایت تصمیم درستی بگیریم یا به تصمیمگیرنده برای تصمیم درست کمک کنیم.
4. هدف گذاری
اگر علت و دلایل را بهخوبی فهم کنیم، گام بعدی هدفگذاری است. اگر بخواهیم وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب تغییر دهیم باید ببینیم هدف ما چیست و دنبال چه چیزی هستیم. آیا میخواهیم جامعه عفیف شود یا باحجاب؟ هر کدام که انتخاب کردید، راهحل متفاوت است؛ یعنی آن چارچوب نظری به شما کمک میکند که هدفگذاری صحیح داشته باشید. همین چارچوب نظری هم به شما میگوید دولت و حکومت تا چه اندازه در این مباحث حق دخالت دارند؟
5. ارائه راه حل و اثرسنجی آن در جامعه
اگر اهداف را متناسب با آن چارچوب فکری تشخیص دادیم، باید راهحلها را نیز ارائه دهیم. مشکلاتی که مجلس، نظام و قوای دیگر در برخی مسائل دارند با ارائه راهحلهای بدیل، مهم و راهگشا برطرف میشود؛ مثلاً در بحث حجاب و عفاف اگر برخی خیرخواهان راهحلهای فرهنگی و عدهای جزایی را مطرح میکنند، بهدلیل آن است که بنیانهای نظری، نتایج متفاوتی به محقق ارائه میدهد.
اثرسنجی نتایح تحقیقات در جامعه بسیار مهم است، اگر هر کدام از پژوهشگران برای رفع یک مشکل، راهحلهایی مطرح کردند، باید بگویند آثار این راهحلها در جامعه و آینده کشور چیست و اگر این نسخهها پیاده شود چه نتایجی به همراه دارد؛ یعنی اگر به هر کدام از این راهحلها عمل کنیم، جامعه چه به سمت و سویی خواهد رفت.
در حجاب و عفاف، مسئله این بود که اگر ما روی برخی مبانی، قانونگذاری کنیم جامعه عفیفتر میشود؛ ولی وقتی صحنه واقعی را میدیدیم، نتیجه غیر از آن میشد؛ بنابراین نشان دادن نتایج آثار عمل به این تصمیم و راهحلهایی که جلو مجلس شورای اسلامی و نظام جمهوری اسلامی میگذاریم، بسیار مهم است.
وقتی مراحل پنجگانۀ شناسایی مسئله، چارچوب نظری، علل بروز مسئله، هدفگذاری و ارائه راهکار را در تحقیقات خود طی کردیم، در نهایت باید بحث ما یک صورتبندی فقهی و حقوقی پیدا کند؛ یعنی متن نهایی حقوقی تهیه کنیم که دربرگیرنده راهحلهای ماست و در اختیار مجلس شورای اسلامی برای تبدیل به مواد قانونی قرار میگیرد.
کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
https://zil.ink/cmir.parliran
✳کارویژه های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از نظر دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
1. پژوهشهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، محدود و منحصر به طرحها و لوایح نیست، بلکه موضوعات بنیادی مهمی که به دلایل مختلف مورد توجه مجلس قرار نگرفته ولی نیاز مبرم نظام قانونگذاری است را مورد پژوهش قرار میدهد.
2. این مرکز با رویکرد فقهی، برای حمایت از نظام قانونگذاری در چارچوب مأموریت خود طرحها و لوایح را مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد کارشناسی خود را از طریق حضور در کمیسیون های تخصصی و گزارشهای کارشناسی و ... در اختیار نهاد تقنین قرار میدهد.
3. مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در چارچوب علوم اسلامی به معنای عام آن، به بررسی طرحها و لوایح میپردازد، ما آنچه را در چارچوب این علوم اسلامی صحیح میدانیم به مجلس اعلام میکنیم و همۀ علوم انسانی اسلامی جدید در چارچوب اقتصاد اسلامی، علوم سیاسی، اقتصاد، و جامعهشناسی، مدیریت و ... مورد استفاده ما خواهد بود.
4. فقه بهدلیل ماهیت خود، نقش کلیدیتری در رویکردهای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس دارد، نقش فقه بهگونهای است که مرکز هویت خود را از اساس فقهی تعریف کرده و سایر علوم اسلامی مانند حقوق، اقتصاد، مدیریت، سیاست، حکمرانی، در این فرایند مورد استفاده قرار میگیرند.
5.مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مبدل ظرفیتهای حوزههای علمیه سراسر کشور برای قانونگذاری و تأمین نیازهای فکری نظام قانونگذاری و سیاستگذاری است، در این زمینه، کاربردی کردن دستاوردهای حوزههای علیمه برای نیازهای نظام اسلامی از رسالتهای مرکز است.
6.درست است که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بسیاری از افراد حوزوی و دانشگاهی فعالیت دارند، ولی از رویکردهای عام اسلامی تخطی نخواهیم کرد و در پژوهشهای این مرکز، فقه وزن اصلی خود را دارد.
کانال رسمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:
https://zil.ink/cmir.parliran
کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویهها» با حضور بیش از 270 نفر از برگزیدگان فراخوان مشارکت در طرحهای علمی مرکز برگزار شد و دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برخی اساتید و متخصصان عرصه قانونگذاری به ایراد سخن پرداختند.
گزارش کامل کارگاه:
https://B2n.ir/r46805
✳️جلسات علنی مجلس شورای اسلامی
در روزهای یکشنبه ، سهشنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد.
🔰 سلسله نشستهای عدالتپژوهی
«با تأکید بر مطالعات راهبردی عدالت»
✅ نشست پنجم: بررسی نسبت عدالت ذهنی و عینی و تبیین عوامل ارتقاء احساس عدالت
✅ ارائهدهنده: دکتر محمود حکمتنیا
استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🏢 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
🗓 زمان: سهشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۶، ساعت ۱۷
برگزارکنندگان:
◀️ مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
◀️ گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◀️ خانه اندیشهورزان
◀️ بنیاد بینالمللی مطالعات راهبردی، آیندهپژوهی و تمدنی امین (مرآت امین)
لینک مجازی:
https://WWW.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی از کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی .
کارگاه مقدماتی ششمین مدرسه پارلمانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «نظام قانونگذاری جمهوری اسلامی ایران، فرایندها و رویهها» با حضور بیش از 270 نفر از برگزیدگان فراخوان مشارکت در طرحهای علمی مرکز برگزار شد.
لینک:
https://B2n.ir/d45232
✳️ گروه تولیدی و زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار می کنند:
❇️ کرسی علمی ترویجی
«جایگاه شناسی هوش مصنوعی در فرآیند تقنین و سیاست گذاری »
🟢 ارائه دهنده: حجتالاسلام امیر حسین ایمانی مقدم
🟡 ناقدان:
استاد نجفی بستان
دکتر کاظم فولادی قلعه
🔸دبیر علمی: حجتالاسلام احمد شجاعی فر
🕙زمان: چهارشنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۳_۱۵
مکان:قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، بین رجائی ۴و۶ ، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
🛑جهت شرکت حضوری نام، نام خانوادگی و کد ملی خود را به شماره 09922729863 ارسال نمایید.
لینک جهت شرکت به صورت مجازی:
http://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
✳نشست تخصصی در خصوص آسیب شناسی قوانین در حوزه اکتشاف نفت با حضور دکتر بهزاد اسپیدکار مسئول حوزه حفاری و اکتشاف نفت در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.
مسئول حوزه حفاری و اکتشاف نفت در این نشست با اشاره به اینکه برخی حفاریها و اکتشافات صدمات جبرانناپذیری برای محیط زیست و سلامت دارند، گفت: باید قوانین این حوزه به نحوی بازنگری شود که ضمن تسهیل سرمایهگذاری در این عرصه، محیط زیست نیز صیانت و از مخاطرات جدی این اقدامات جلوگیری شود.
دکتر بهزاد اسپیدکار در نشست تخصصی در خصوص آسیب شناسی قوانین در حوزه اکتشاف نفت افزود: روند تکرار حوادث کار در صنایع نفتی نشان میدهد که سختگیرانه بودن قوانین ایمنی و بهداشت کار در این حوزه به تنهایی کافی نیست.
✳ "آسیب شناسی قوانین در حوزه اکتشاف و حفاری"
دکتر بهزاد اسپیدکار مسئول حوزه حفاری و اکتشاف نفت:
✳باید قوانین این حوزه به نحوی بازنگری شود که ضمن تسهیل سرمایهگذاری در این عرصه، محیط زیست نیز صیانت و از مخاطرات جدی این اقدامات جلوگیری شود.
✳روند تکرار حوادث کار در صنایع نفتی نشان میدهد که سختگیرانه بودن قوانین ایمنی و بهداشت کار در این حوزه به تنهایی کافی نیست.
✳باید قانون این سرمایهگذاران را در زمینههای ورود ماشینآلات و ابزارهای دارای استاندارد که که کمترین اثرات مخرب را برای سلامت و محیط زیست داشته باشد، ملزم کند، ولی متاسفانه اکنون چنین قوانینی وجود ندارد.
✳ متاسفانه در صنعت نفت در بعد از انقلاب یک نقشه راه و اولویتبندی برای توسعه منابع هیدروکربنی وجود نداشته است، به همین دلیل نیاز داریم که یک بازنگری در قوانین و برنامهریزی برای این امر صورت گیرد.
✳قانونگذاری همواره یکی از مهمترین، تخصصیترین و اساسیترین امور حاکمیتی یک کشور است. اینکه شیوه قانونگذاری و ماهیت قوانین تصویب شده چیست، نشاندهنده مسیر و چگونگی حرکت یک کشور در رسیدن به اهداف متعالی خود است.
✳صنعت نفت و گاز ایران از ابتدای پیدایش، مهمترین و اصلیترین منبع اقتصادی-درآمدی کشورمان بوده است، به همین دلیل قانونگذاری در این موضوع همواره دقت، ژرفنگری و تخصص مضاعفی را میطلبد زیرا هر گونه تصمیمگیری در این مساله دارای ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و... است و آثار آن میتواند به صورت عمیق هویدا شود.
✳قوانین متعددند، یک دسته، قوانین بالادستی است که منظور از آن قوانینی چون قانون اساسی، قانون سیاستهای اجرایی اصل۴۴، قوانین 5ساله توسعه و قانون تشویق و حمایت سرمایهگذاری خارجی و... مشابه است که سایر قوانین و مقررات باید در راستای اهداف ترسیمی و شرایط تعیین شده این قوانین حرکت کنند. اما، این قوانین به صورت اختصاصی برای صنعت نفت تدوین نیافتهاند و حتی در برخی از آنان نامی از صنعت نفت و گاز نیز برده نشده است.
✳ قوانین پاییندستی نیز مجموعه قوانینی هستند که به صورت اختصاصی مرتبط با صنعت نفت تدوین یافتهاند اما باید الزامات قوانین بالادستی را رعایت کنند. با مطالعه و تدقیق در مجموعه قوانین کشور متوجه نوعی بینظمی و چندگانگی در قوانین نفتی کشورمان میشویم که این مساله به خصوص در زمان تفسیر یا تدوین یک قرارداد نفتی به شدت ذهن حقوقدانان را درگیر می کند و بعضاً باعث رویارویی حقوقدانان برابر یکدیگر میشود.
✳ بحران اصلی صنعت نفت و سازمانهای بخش دولتی و خصوصی، فقدان قوانین تسهیلگر در حوزه فرایندهای عملیاتی است. قوانین تسهیلگر در حوزه فرایندهای عملیاتی مانند نگاه راهبردی به کسبوکار و سازمان، موضوعی فوقالعاده حیاتی است و این نگاه باید در رویکردهای مدیران ارشد تقویت شود، ضمن اینکه همسویی این موضوع با توانمندسازی، انگیزش و سلامت سازمانی سبب عملکرد برتر و مزیت رقابتی میشود.
✳ نداشتن قوانین تسهیلگر، سبب میشود بدون اولویتبندی و بدون توجه به محدودیت منابع و ظرفیتها، منابع ملی تلف شود.
✳ممنوعیت سرمایهگذاری بخش خصوصی در نفت و گاز در حالی که قانون سیاستهای اجرایی اصل ۴۴، با تقسیمبندی اقتصاد به ۳ گروه، در ماده ۲و۳ معادن نفت و گاز را در گروه بخش دولتی اقتصاد قرارداده و لذا هر نوع «سرمایهگذاری، مدیریت و مالکیت» بخش خصوصی در این بخش را مطلقاً ممنوع کرده است (مگر قراردادهای خرید خدمات)، بند۳ بخش ت ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت به این وزارتخانه اجازه «جذب و هدایت سرمایههای داخلی و خارجی...» را داده است.
✳وزارت نفت میتواند جهت اکتشاف یا تولید پروانه صادر کند! در قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت به این وزارتخانه اجازه داده شده تا نسبت به «صدورمجوز فعالیت و پروانه بهره برداری... برای اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید از کلیه میادین نفت وگاز» (بند۴بخش پ ماده۳) جهت اشخاص حقوقی اقدام کند.
✳ اعمال و تشدید تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بهویژه تحریمهای اخیر، ایجاب میکند راهحلهای جدیدی به منظور مقابله با این تحریمها پیش گرفته شود. از آنجا که عمده این تحریمها، صنعت نفت و گاز و شبکه بانکی را مورد هجمه قرار داده، بدیهی است بهکار نگرفتن روشهای مقابله با تحریمها، میتواند در بخش مولد آسیبهای زیادی به اقتصاد کشور وارد کند.
✳در این نشست تخصصی اعضای گروه علمی تولیدی زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و با مطرح کردن سوالاتی در بحث مشارکت کردند.
الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر جهاد تبیین.pdf
1.64M
در خلاصه مدیریتی گزارش کارشناسی "الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسالمی ایران مبتنی بر جهاد تبیین" آمده است:
توسعه فضای مجازی و ماهیت پیچیده، رقابتی، مرززُدا، هویت زدا و عدم قطعیت آن باعث شده کشورهای پیشرو برای تقویت حکمرانی ، تحقق مقاصد و تأمین منافع ملی خود مکانیسمهایی از طریق تدوین استراتژی امنیت ملی سایبری طراحی و اجرا کنند.
جمهوری اسلامی ایران با وجود اسناد بالادستی فراوان در خصوص فضای سایبر، هنوز موفق به تهیه سند استراتژی امنیت ملی سایبری نشده است. در ادامه ضمن آشنایی با ویژگی ها و الزامات این استراتژی، با تکیه بر مفهوم جهاد تبیین«، الگوی مفهومی را برای تحقق این مهم صورت بندی میکنیم. این تحقیق، مفهوم »جهاد تبیین« را به عنوان استعاره مولّد و دارای قدرت آفرینش الگوی نوینی در سیاستگذار ی فضای سایبر و جایگزین کردن آن با الگوهای پیشین انتخاب کرده است.
الگوی مفهومی استراتژی امنیت سایبری جمهوری اسلامی ایران براساس تحقیق حاضر از چهار مضمون پایه، 17 مضمون سازمان دهنده و 41 مضمون فراگیر تشکیل شده است. مضامین چهارگانه اصلی که منتهی به توصیه های سیاستی در این خصوص میشوند، شامل عناصر سیاستگذار ی، بازیگران، گفتمان و ژئوپلیتیک سایبری هستند. در پایان توصیه هایی در چهار حوزه سیاستگذاری، کنشگران، گفتمان و ژئوپلیتیک سایبری مدنظر قرار گرفته است.
بر مدار قانون 1403-03-02.mp3
37.87M
ویژه برنامه بر مدار قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(3)
کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رادیو معارف
موضوع: ادامه بحث نهضت ملی مسکن
در این برنامه، دکتر حمید رضا آرامی و دکتر محمدرضا زهرایی نسبت به نهضت ملی مسکن با نگاهی اجتماعی بحث می کنند.
کارشناس مجری این برنامه نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا غریبی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.
برنامه بر مدار قانون 1403-03-09.mp3
36.8M
ویژه برنامه بر مدار قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(4)
کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رادیو معارف
موضوع: سومین برنامه نهضت ملی مسکن
در این برنامه، دکتر حمید رضا آرامی و دکتر محمدرضا زهرایی نسبت به نهضت ملی مسکن با نگاهی اجتماعی بحث می کنند.
کارشناس مجری این برنامه نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا غریبی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.
بر مدار قانون 1403-03-16 (1).mp3
36.24M
ویژه برنامه بر مدار قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(5)
کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رادیو معارف
موضوع: چهارمین برنامه نهضت ملی مسکن
در این برنامه، دکتر حمید رضا آرامی و دکتر محمدرضا زهرایی نسبت به نهضت ملی مسکن با نگاهی اجتماعی بحث می کنند.
کارشناس مجری این برنامه نیز حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا غریبی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.
گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی از نشست تخصصی «آسیبشناسی قوانین در حوزه اکتشاف و حفاری»
لینک کامل گزارش:
https://B2n.ir/r43454
بر مدار قانون 1403-05-10.mp3
35.93M
ویژه برنامه بر مدار قانون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی(6)
کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و رادیو معارف
موضوع: جامعه خانواده محور و محوریت خانواده در قوانین و مقررات(2)
در این برنامه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ولی الله نقی پور فر مدیر گروه مطالعات مدیریتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و دکتر مهدی محمدی نسب جانشین گروه مطالعات مدیریتی مرکز با موضوع تاثیر اشتغال در تشکیل خانواده بحث می کنند.
کارشناس مجری این برنامه نیز برعهده حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا غریبی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می باشد.
هم اندیشی "دفتر امور موقوفات و منابع پایدار" از طرف گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حال برگزاری است.
لینک ورود به نشست:
https://ad.ismc.ir/rxggruu8kvhw/?proto=true
✳️ویژه برنامه بر مدار قانون، کاری مشترک از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و رادیو معارف، امروز چهارشنبه 17 مردادماه 1403 نیز از ساعت 14:50 از رادیو معارف پخش خواهد شد.
از مخاطبان محترم تقاضا می شود، ضمن دنبال کردن این برنامه، نقطه نظرات خود را پیرامون این برنامه و پشنهادات لازم جهت ارتقای آن را به مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اعلام کنند.
لازم به ذکر است: مباحث ارائه شده در این برنامه، ناظر به مباحث قانونگذاری، طرحها و لوایح و مباحث روز جامعه می باشد.
این برنامه هر هفته روزهای چهارشنبه پخش خواهد شد.
گروه تولیدی و زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار میکند:
💠نشست تخصصی با عنوان
«چالش ها و راهکارهای فقهی _حقوقی ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی »
✳️ ارائهدهندگان:
🔹 حجتالاسلام سید تراب موسوی عارف (کارشناس ارشد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس)
🔸 دکتر حمید رضا نریمانی (مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور اراضی کشور)
❎ دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر کیانپور (مشاور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی)
⏰ زمان: شنبه ۲۰مرداد ماه ساعت ۱۰_۱۲
📍 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، بین رجائی ۴و۶ ، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
🖇لینک جهت شرکت به صورت مجازی:
http://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir