امروز بازدیدی داشتیم از آزمایشگاه #علوم_شناختی دانشگاه فردوسی مشهد
البته این بازدید در راستای درس روشهای پژوهش در علوم اعصاب شناختی بود و استاد ما جناب آقای دکتر غنایی توضیحاتی راجع به کار با دستگاه نوروفیدبک به ما دادند
نکتهای که توجه بنده را به خود جلب کرد این بود که بیشتر تجهیزات این آزمایشگاه تولید داخل 🇮🇷 بودند و این باعث افتخاره
چرا بعضی از غذاها را دوست نداریم؟
مطالعات ژنتیکی نشان میدهند که ژنها بر حس چشایی و بویایی افراد تأثیرگذارند و میتوانند باعث شوند که برخی افراد غذاهای خاصی را دوست داشته یا از آنها متنفر باشند. برای مثال، ژنهای خاصی مانند OR6AS و TAS2R38 ممکن است باعث شوند فردی طعم برخی غذاها را متفاوت حس کند. علاوه بر ژنتیک، تجربههای زندگی مانند تغذیه دوران بارداری مادر نیز در تشکیل ذائقه تأثیر دارد. با وجود تأثیرات ژنتیکی، ذائقه قابل تغییر است و افراد میتوانند با تاثیر پذیرش از عوامل خارجی، ذائقه خود را تغییر دهند. بهطور کلی، تنوع غذایی و یادگیری درباره ترکیبات غذایی میتواند به بهبود تغذیه و سلامتی افراد کمک کند.
برگرفته از سایت: سلامت نیوز
منبع : sciencefocus
-----------------------------------------------
علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰
@cognitivescience
چهار وضعیت اصلی قرار گرفتن در معرض رسانه ها:
وضعیت خودکار و غیرارادی: مثل تماشای تلویزیون در حین انجام کارهای دیگر 😴
وضعیت توأم با توجه: مثل دنبال کردن یک فیلم هیجانانگیز 🍿
وضعیت جذب و شیفتگی: مثل غرق شدن در یک کتاب جذاب 📚
وضعیت بازاندیشی: مثل تحلیل یک مقاله🧐
برگرفته از کتاب: فرایندها و تاثیرات رسانهها
چاپ مرکز تحقیقات صدا و سیما
-------------------------------------------
علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰
https://eitaa.com/cognitiveScience
نوروفیدبک روشی برای آموزش فعالیت مغز است که در آن با استفاده از حسگرهایی که روی پوست سر کار گذاشته می شوند، فعالیت مغز اندازه گیری و کنترل می شود. نوروفیدبک برای درمان طیف وسیعی از بیماریها و اختلالات از جمله اختلال نقص توجه و تمرکز (ADHD)، افسردگی، اضطراب، پانیک، سردرد میگرنی و تنشی، وسواس فکری، مشکلات خواب، کاهش تشنج، عوارض سکته مغزی، اتیسم و آسپرگر کاربرد دارد. این روش بدون عارضه است، اثرات ماندگاری دارد و نیاز به دارو را کم کرده یا قطع می کند.
دکتر مهدی دهقانی
منبع : http://clinicbrain.com
-------------------------------------------------
علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰
https://eitaa.com/cognitiveScience
آموزش و پرورش #شناختی ✅
یکی از جنبه های کاربردی #علوم_شناختی ، بحث آموزش و پرورش شناختی هست
نگاه شناختی به مقوله آموزش و پرورش، موجب توجه به توانمندی های شناختی دانش آموزان و توسعه و ارتقاء سطح دانش و فهم دانش آموزان و همچنین توجه به تفاوت های فردی در امر یادگیری آینده سازان کشور است
در این نگاه، یادگیری صرفاً نگهداری محفوظات نیست بلکه درک عمیق و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل و توانایی حل مسئله و تصمیم گیری در دانش آموز مد نظر هست .
سلمان بهادران✏️
دانشجوی ارشد علوم شناختی
👾🤖👾🤖👾🤖
اینجا علوم شناختی را به زبان ساده خواهیم آموخت 👌
@cognitiveScience💻🧠📲📝
اولین کانال تخصصی علوم شناختی در ایتا😍 📢
✅ اطلاع رسانی رویداد ها
✅ تازه های علوم شناختی
✅مطالب آموزشی
ارتباط با ادمین:
@sbb4962
لینک عضویت :
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
@cognitiveScience🧠📲🖥✅
آی دی کانال علوم شناختی
انقلاب #شناختی ✅:
سال ۱۹۵۶ یعنی میانه قرن بیستم اتفاقات مهمی در تاریخ علم افتاد و در نهایت منجر به تولد علمی جدید به نام علوم شناختی شد و از این سال به عنوان مبدأ پیدایش علوم شناختی یاد میشه
در این سال همایشی در شهر دارتموث برگزار شد و دانشمندانی در این همایش حضور داشتند که در فکر طراحی ماشین هایی هوشمند که همچون انسان فکر کنند، بودند و میتوان از این همایش به عنوان مراسم رسمی پیدایش دانش هوش مصنوعی نام برد
همچنین در این سال چامسکی، نظریات جدیدی در رابطه با زبان داد که در حقیقت نقدی بر زبان شناسی رفتاری بود . چامسکی زبان را زایا و پویا و دارای قانون نحوی دانست ، بر خلاف رفتارگرایی اسکینری که زبان را رفتاری شرطی شده می دانست
همچنین مقاله ی جرج میلر با عنوان عدد جادویی ۷ به عنوان ظرفیت و فراخنای حافظه کوتاه مدت در این سال ارائه شد
پس از اتفاقات سال ۱۹۵۶ ، مطالعات مغزی و عصبی نیز با ظهور روش های نوین تصویر برداری مغزی و ثبت سیگنالهای مغزی، دریچه های جدیدی به روی دانشمندان علوم شناختی باز کرد .
مطالعات روی افراد آسیب دیده مغزی همچون فینیس گیج که پس از آسیب مغزی، انسانی متفاوت از لحاظ شناختی و رفتاری شده بودند نیز در بخش علوم اعصاب شناختی، شتاب این علم را دو چندان کرد
سلمان بهادران📝
کانال علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
بازنمایی چیست ؟؟ 🤔
بازنمایی ذهنی یکی از نظرات تأثیر گذار در علوم شناختی است .
به زبان ساده، بازنمایی یعنی چیزی به جای چیزی دیگه یا به عنوان بدل اون چیز اصلی
درون ذهن ما، برای هر گزاره ای در خارج، بازنمایی ذهنی وجود داره
مثلا شما وقتی به سیب فکر میکنید، در واقع تصویر اون سیب، طعم و بو، بافت سیب و ... رو در ذهن خودتون بازنمایی میکنید
جالبه بدونید که بازنمایی ها در ذهن، خصوصیات ابعاد و ظاهر تقریباً یکسان با شیٕ واقعی دارن
مثلا وارسی ذهنی تصویر و بررسی ابعاد یک اتوبوس در ذهن، نسبت به وارسی یک پراید، زمان بیشتری صرف میکنه!
سلمان بهادران✏️
👾🤖👾🤖👾🤖
اینجا علوم شناختی را به زبان ساده خواهیم آموخت 👌
@cognitiveScience💻🧠📲📝
اولین کانال تخصصی علوم شناختی در ایتا😍 📢
✅ اطلاع رسانی رویداد ها
✅ تازه های علوم شناختی
✅مطالب آموزشی
ارتباط با ادمین:
@sbb4962
لینک عضویت :
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
@cognitiveScience🧠📲🖥✅
آی دی کانال علوم شناختی
🧠 نظریه ذهن (Theory of Mind)
در دنیای پیچیده روانشناسی، یکی از مفاهیم مهم، نظریه ذهن (ToM) است. این مفهوم به معنای توانایی درک و تشخیص حالات ذهنی دیگران است؛ یعنی توانایی حدس زدن آنچه در ذهن دیگران میگذرد و آگاهی از اینکه این حالات میتوانند با حالات ذهنی خود ما متفاوت باشند.
👥 نقش حیاتی نظریه ذهن
داشتن نظریه ذهن برای موفقیت در تعاملات اجتماعی روزمره حیاتی است. ما با تحلیل، قضاوت و استنباط رفتار دیگران از این توانایی بهره میبریم. به عبارت دیگر، نظریه ذهن ابزاری است که ما را قادر میسازد ارتباطات مؤثری با دیگران برقرار کنیم.
⚠️ عواملی که تأثیرگذارند
مواردی چون مصرف مواد مخدر و الکل، تأخیرهای شناختی، سن و فرهنگ میتوانند بر ظرفیت فرد برای نمایش نظریه ذهن تأثیر بگذارند. برای مثال، اختلال در این توانایی ممکن است در افراد مبتلا به اوتیسم، اسکیزوفرنی و اختلال بیشفعالی با کمبود توجه (ADHD) مشاهده شود.
💔 نظریه ذهن و همدلی
برخی محققان بر این باورند که نظریه ذهن میتواند در تقویت همدلی و همدردی مؤثر باشد، زیرا درک حالات ذهنی دیگران ما را به احساسات و نیازهای آنان نزدیکتر میکند.
🧒 نظریه ذهن در دوران کودکی
نظریه ذهن در طول دوران کودکی و با رشد قشر پیشپیشانی شکل میگیرد. جالب است که اکثر کودکان از حدود چهار سالگی میتوانند باورهای مختلف و گاه نادرست همسالان خود را درک کنند. بررسیها نشان دادهاند که کودکان ایرانی و چینی، به دلیل فرهنگ جمعگرایی خود، زودتر از کودکان غربی که در فرهنگ فردگرایی بزرگ میشوند، به این دانش دسترسی پیدا میکنند.
به یاد داشته باشید که نظریه ذهن نه تنها برای تعاملات اجتماعی، بلکه برای ایجاد همدلی و درک بهتر از یکدیگر ضروری است. 🧩
برای دریافت مطالب بیشتر در حوزه علوم و سواد شناختی، به ما بپیوندید!
----------------------------------------------🔗
https://eitaa.com/joinchat/3862560966Cb8366af48f
علوم و سواد شناختی | بهادران 🔰
@cognitiveScience🔥
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنهای: 🔰🔰
اگر اندکی از کاروان حرکت علمی دنیا عقب بمانیم، دیگر به این کاروان و قله های علمی نخواهیم رسید، بنابراین هیچگونه توقفی در زمینه حرکت علمی نباید ایجاد شود.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
کشف حقایق عجیب مغز 🧠
شگفتیهای دنیای پیچیده ذهن 😳
آشنایی با رشته علوم شناختی
(cognitive science)
آشنایی با هوش مصنوعی 🦾
______________________________
همه در کانال علوم شناختی 🔰🔰
https://eitaa.com/cognitiveScience
علوم و سواد شناختی | بهادران
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنهای: 🔰🔰 اگر اندکی از کاروان حرکت علمی دنیا عقب بمانیم، دیگر
🇮🇷جهت حمایت از گروه و ترویج دانش شناختی، این پیام را در گروهها و کانالهایی که صلاح میدانید بازنشر دهید🇮🇷
باتشکر از همه همراهان گرامی 🌹🌹🌹
علوم و سواد شناختی 🧠