eitaa logo
دانش حیاتی
336 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
523 ویدیو
9 فایل
کانالی برای نخبگان: مطالب حیاتی با رویکرد بین-رشته‌ای: فلسفه، الهیات، سیاست و اقتصاد. هشتگ #مقاله، #تحلیل و #نقد برای مطالب خودم: https://eitaa.com/criticalknowledge/460 @mshessami87 تماس نامزد دکتری فلسفه اسلامی و محقق #سیاست و #اقتصاد و #رسانه و #تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟥 اگر به مجلس وارد شوم پرونده دریافت خودروهای رانتی را پیگیری می کنم‌! ✅️ دکتر مجتبی زارعی؛ کاندیدای تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ( کُد: ۴۶۷۱ ) 🟥 کاندیدای جبهه متحد و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ، جبهه پایداری انقلاب اسلامی ، جبهه ایران قوی و گروه های مستقل مردمی _ دانشگاهی و فرهنگی و جریان مردمی تمدنی طب ایرانی اسلامی 🔹️کانال رسمی در ایتا https://eitaa.com/Dr_Zareii_Siasatefetrat 🔹️آدرس صفحه توئیتر: http://mobile.twitter.com/MojtabaZarei50
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
دکتر جبرائیلی اولین کسی است که در ایران (به جز اوائل انقلاب و منشور حزب جمهوری)، انتخاب نماینده مجلس را از یک امر سیاسی_حزبی به یک امر سیاسی_اندیشه‌ای تبدیل کرد. او با روی زمین آوردنِ حاصلِ نظامِ فکری افراد و مصداقی و عینی کردن دستگاه تحلیلی آنها تلاش کرد انتخاب آگاهانه معنای دقیق‌تری پیدا کند و مردم به‌جای رای دادن به اسم و حزب و شهرت و... به اثرِ رایشان بر سفره خودشان رای دهند. اندیشکده قصد نیز با همین رویکرد در این امر سیاسی ورود کرد و لیستی از افرادی که از نظر تفکر اقتصادی منطبق با معیارهای اسلامی و انقلابی هستند را معرفی کرد. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
گروه مطالعاتی «هاد» مواضع و دیدگاه‌های داوطلبان مطرح در حوزه انتخابیه تهران را بر اساس «۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران» ارزیابی کرده است. به فهرست سبز حتما رای دهید. به فهرست قرمز حتما رای ندهید. https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN
✍️ فهرست پیشنهادی من برای انتخابات مجلس، تهران بسم الرب الحکیم سلام و ادب لیستی که بنده رای خواهم داد. ۲ نفر کسر دارد که دوستان خودشان میتوانند اضافه کنند. رویکرد غالب در این لیست، اقتصادی و اجتماعی است، با محوریت اهدافی مثل کاهش تورم، دلارزدایی، اصلاح نظام بانکی (کاهش نرخ بهره و حذف بانک‌های خصوصی)، عدالت اجتماعی، حقوق کارگران، توسعه مسکن مطلوب (غیرآپارتمانی)، تسهیل ازدواج برای جوانان، مبارزه با مفاسد اقتصادی. از لیست اندیشکده اقتصادی قصد کمک گرفتم. همچنین برخی شخصیت‌ها به دلیل توانایی‌شان در راهبری اعتقادی و روحیه شهامت سیاسی اضافه شدند. دکتر حسین صمصامی ۵۷۱۵ دکتر روح‌الله ایزدخواه ۱۹۷۳ دکتر مجتبی زارعی ۴۶۷۱ دکتر مهدی عسگری (فرزند محمدرضا کد ۶۱۷۲؛ دارای تشابه اسمی!) حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدعلی یوسفی ۹۲۵۲ دکتر محمدطاهر رحیمی ۴۲۸۳ دکتر محمود دهقانی ۴۱۳۳ دکتر امیرحسین ثابتی ۲۸۷۵ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رسایی ۴۳۲۵ جناب آقای باقر ابراهیمی لویه ۱۱۷۱ سید جواد حسینیان ۳۵۱۱ کامران غضنفری ۶۳۷۷ علی خضریان ۳۷۸۳ احمد نادری ۸۴۴۷ پیمان فلسفی ۶۶۵۷ سیدمنصور میرزایی ۸۳۹۴ صالح اسکندری ۱۵۲۵ سعید کرمی ۷۱۲۵ سمیه گلپور ۷۲۹۸ بهروز جعفری ۲۹۴۶ سیدمهدی رفیعی راد ۴۵۲۳ سیدنظام‌الدین موسوی ۸۲۷۵ محمد خوش چهره ۳۸۵۶ سیدمحمود نبویان ۸۴۸۹ مرتضی چیت سازیان ۷۴۸۶ مالک شریعتی نیاسر ۵۲۹۲ سیدرضا تقی پور ۲۷۹۷ طهورا نوروزی ۸۶۷۹ @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از صابرین نیــوز
🛑 🔻نتایج اولیه از شمارش آرای تهران ۱. سید محمود نبویان ۲. حمید رسایی ۳. محمدباقر قالیباف ۴. امیرحسین ثابتی ۵. روح اله ایزدخواه ۶. منوچهر متکی ۷. مرتضی آقاطهرانی ۸. رضا تقی پور ۹. مهدی کوچک زاده ۱۰. اسماعیل کوثری ۱۱. سید علی یزدیخواه ۱۲. کامران غضنفری ۱۳. احمد نادری ۱۴. مالک شریعتی ۱۵. ابراهیم عزیزی ۱۶. علی خضریان ۱۷. سمیه رفیعی ۱۸. پیمان فلسفی ۱۹. ابوالقاسم جراره ۲۰. محمد سراج ۲۱ ریحانه اخلاقی ۲۲. زینی قیصری ۲۳. ابوالفضل ظهره وند ۲۴. حسین نجابت ۲۵. سید مرتضی محمودی ۲۶. صالح اسکندری ۲۷. غلامحسین روح الامینی ۲۸. علیرضا سلیمی ۲۹. زهره سادات لاجوردی ۳۰. زهره طبیب زاده 👈 با ما همراه باشید با پوشش زنده شمارش آرا👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3446145028C5debdd19a3
بسم الرب الحکیم ✍️ نتایج اولیه تهران: هنوز از آفات لیست‌بازی جناحی و پوپولیسم فمینیستی رها نشده‌ایم! در نتایج اولیه تهران گرچه طبق پیش‌بینی بسیاری از افراد مشترک در لیست‌ها رأی آوردند، اما حضور برخی چهره‌های میان‌مایه و حذف برخی چهره‌های ارزشمند نشان می‌دهد هنوز تا نیل به یک انتخابات با رویکرد تخصصی و نخبگانی فاصله زیادی داریم! اغلب پیشتازان چهره‌های سیاسی هستند نه تخصصی و صاحب برنامه‌های روشن و در میان زنان هم فلان خانم هست که دکتری زبان انگلیسی دارد و آن یکی فوق لیسانس کامپیوتر (بی‌رتباط با مسائل کشور) که با چاشنی یک سری افاضات کلیشه‌ای علیه زن زندگی آزادی و برای تأمین ژست فمینیستی جبهه حزب‌الله وارد لیست امنا شدند و جای شخصیت‌های علمی انقلابی ارزنده‌ای چون دکتر زارعی، دکتر صمصامی و دکتر احمدعلی یوسفی و چهره‌های جوان صاحب برنامه‌ای چون سید جواد حسینیان و مهدی عسگری را گرفتند! با این حال برخی از این چهره‌ها دارای امتیازهای اعتقادی و اخلاقی و فسادستیزی هستند که جای شکرش باقی است اما امیدواری من که با ورود دکتر صمصامی و دکتر یوسفی که از اقتصادانان باسابقه طرفدار دلارزدایی و منتقد بانک‌های خصوصی و مخالف سیاست‌های یارانه‌زدایی هستند، مجلس جدید بتواند گام‌های استوارتری در حل بحران اقتصادی کشور و مهار تورم بردارد ناامید شد. با این حال هنوز جای امیدواری است که از بین چهره‌های سیاسی موجود تعداد قابل توجهی از آن‌ها با مواضع اقتصاددانان ضد دلاری‌سازی و ضدتورم موافق هستند و امیدوارم طرح‌هایی برای حذف قوانین دلاری‌سازی و توقف همیشگی گفتمان یارانه‌زدایی و تعطیلی بانک‌های خصوصی تحت مشورت چهره‌های اقتصادی منتقد در دستور کار قرار گیرد. @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
💡مطالبه گری بعد از انتخابات 📌اسامی موجود در تصویر، براساس ۱۴ شاخص اقتصادی(نرخ ارز، جهانی سازی مواد اولیه ایرانی، تورم، انفال، خلق پول توسط بانک های خصوصی، اقتدار حاکمیت و ...) براساس بررسی گروه مطالعاتی «هاد»، نمرات مذکور را گرفته اند و مورد تایید جریان مقابله با جهانی سازی و دلاریزه سازی اقتصاد ایران هستند. ⚠️یکی از نکات مهم بعد از ورود این بزرگواران به مجلس، مطالبه بدنه انقلابی در این حوزه ها از این نمایندگان می باشد. 👈🏻این پیام و تصویر را بخاطر داشته باشید. @jebhetse
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
اختیارات ولیّ فقیه در نظام اقتصادی اسلام چیست؟ ‏‏امام خمینی رحمت‌الله‌علیه: ‏‏ اسلام با مستمندان بیشتر آشنایی دارد تا با آن اشخاصی که ‏‏[‏‏ثروتمند‏‏]‏‏ هستند. آن‏‎ ‎‏اشخاص هم اموالشان همان طوری که گفتید، این اموالِ بسیار، مجتمعِ از راه مشروع‏‎ ‎‏نیست، اسلام این طور اموال را به رسمیت نمی شناسد. و در اسلام اموال، مشروع و‏‎ ‎‏محدود به حدودی است و زاید بر این معنا ما اگر فرض بکنیم که یک کسی اموالی هم‏‎ ‎‏دارد که خیر، اموالش هم مشروع است، لکن اموال طوری است که حاکم شرع، فقیه، ولیّ‏‎ ‎‏امر تشخیص داد که این به این قدر که هست نباید این قدر باشد، برای مصالح مسلمین او‏‎ ‎‏می تواند قبض کند و تصاحب کند. و یکی از چیزهایی که مترتّب بر ولایت فقیه است و‏‎ ‎‏مع الأسف این روشنفکرهای ما نمی فهمند که ولایت فقیه یعنی چه، یکیش هم تحدید‏‎ ‎‏این امور است. مالکیت را در عین حال که شارع مقدّس، محترم شمرده است، لکن‏‎ ‎‏ولیّ امر می تواند همین مالکیت محدودی که ببیند خلاف صلاح مسلمین و اسلام است،‏‎ ‎‏همین مالکیت مشروع را محدودش کند به یک حدّ معیّنی و با حکم فقیه از او ‏‎ ‎‏بشود صحیفه امام خمینی ج10 ص481- 13 آبان 1358 ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🔻دست ناپیدای تقدیر ۱. قالیباف، جوهره‌ی شخصیتی عمل‌گرا دارد و اطرافیانش نیز او را در این جهت، بیشتر و بیشتر، تهییج می‌کنند. از جمله درباره‌ی مدیریت فضای مجازی، او نشان داد که اهل حقیقت و سیاست‌ورزی مؤمنانه نیست. مگر رهبری در اول مجلس نگفتند که برای مدیریت فضای مجازی، در کوتاه‌مدت فکر کنید؟! مگر مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح ننوشت؟! مگر این طرح در کمیسیون بحث نشد؟! مگر خود قالیباف آن را تأیید نکرد؟! ۲. آری، اندکی که گذشت، اصلاح‌طلبان علیه طرح، جوسازی کردند و نظرسنجی‌ها از مخالفت مردم با طرح حکایت داشت. قالیباف به رئیس جدید مرکز پژوهش‌ها دستور داد طرح را به گونه‌ای نقد کنند که اعتبارش ساقط شود. بابک نگاهداری هم فوری دست به کار شد و اطاعت کرد. چندی بعد، قالیباف اعلام کرد که اصلا اول باید شورای عالی فضای مجازی، مبانی را تعریف کند و سپس خودش هم طرح بدهد! ۳. رهبری در اولین دیدار، به مجلس تذکر داد که دچار تعارض منافع نشوند و عوام‌زدگی با مردم‌گرایی، تفاوت دارد و مصالح ملی را بر منافع خودشان ترجیح بدهند. ۴. در پاییز ۱۴۰۱ نیز اغتشاش شکل گرفت که قطعاً، مبتنی بر فضای مجازی رها بود. دویست نفر جان باختند در اثر القائات فضای مجازی. همه‌ی بازداشت‌شدگان تصریح می‌کردند که در سایه‌ی هیجانات فضای مجازی، عنان از کف داده و از خود بی‌خود شده‌اند. اگر قالیباف در آن لحظه‌ی تاریخی به وظیفه‌اش عمل می‌کرد، شاید اغتشاش هم رخ نمی‌داد یا دست‌کم، دویست نفر جان خود را از دست نمی‌دادند. ۵. دو سال است که در انتظار خروجی هستیم اما خبری نیست! هیچ طرحی برای مدیریت فضای مجازی در کار نیست. رهبری هم گاه‌وبیگاه گلایه می‌کنند. ۶. قالیباف خود را از شرّ مدیریت فضای مجازی، آسوده کرد تا مبادا بدنه‌ی اجتماعی‌اش تضعیف شود و کرسی قدرت را از دست بدهد، اما انتخابات اسفند ۱۴۰۲ نشان داد که همه‌ی معادلات او نقش بر آب شد و از جایی خورد که حتی حدس نمی‌زد. او به مجلس راه یافت ولی با حقارت و سرافکندگی تمام؛ با رأی به‌شدت متزلزل، فروتر از دیگران و حتی نوپاهای سیاسی، و بدون اینکه بتواند نیروهای حلقه‌اش را در رقابت، پیروز کند. این رأی، از صد شکست، تلخ‌تر است. او برای رضای خدا از منافعش درنگذشت و مصالح ملی را ترجیح نداد، و امروز، نه به دنیا رسید و نه به آخرت. هر دو را باخت. او دیگر حتی خواب ریاست‌جمهوری را هم نخواهد دید. این جهان کوه‌ست و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا 🖊 مهدی جمشیدی https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از مکشوفات🇮🇷🇵🇸
🔸 بیسوادی و بی‌ادبی با هم تناسب دارند، از چنان شخصیت‌هایی چنین الفاظی هم برمی‌آید. 🔹 هر پدیده انسانی مثل بازار با عوامل ارادی و سیاسی نوسان می‌کند. در ایران هم بازار مستقیما تحت تأثیر تحریم‌های اعمال شده توسطِ «دولت جهانی» قرار گرفته اما نئولیبرال‌های وطنی اصرار دارند آن را طبیعی جا بزنند‌ و بگویند با قوانین جبری کار می‌کند. 🔸 نئولیبرالیسم نه علمی است نه انسانی، کاملا سیاسی و زائده قدرتِ برتر است. در این نگاه برده‌داری طبیعی بود، استعمار طبیعی بود، سلطه و تحریم هم طبیعی است. دولت اگر جهانی باشد دخالت‌هایش مثل قوانین جبری است و فقط باید به آن‌ تن بدهیم. 🔹 نئولیبرالیسم یعنی دعوت به تسلیم: حقارت را بپذیریم و منابع‌مان را مثل پهلوی و عرب‌ها به خدمت اربابِ بزرگ دربیاوریم، با کلیدواژه «دستوری» همه چیز را رها کنیم، با آزادی‌های اجتماعی جوان‌ها را تخدیر و از سیاست دور برانیم، آنوقت عقل خواهیم داشت! تهرانی @makshufateita
✍️ تبیین علل قصور سرمایه‌داری و سوسیالیسم با توجه به مبنای ماتریالیستی آن‌ها [ترجمه یک رشته توییت] نظامی است که در آن کسب و کارها عمدتاً با انگیزه‌های سودآوری و غالباً غرق در طمع، بقیه افراد جامعه را به عنوان کارمند و کارگر در خدمت خود می‌گیرند، در حالی که طمع و مادی‌گرایی امکان تنظیم اخلاقی روابط تجاری را مختل می‌کند... /1 بنابراین سوسیالیسم بر مقررات دولتی برای تعدیل یک سرمایه‌داری غیرمنصفانه تاکید می‌کند، اما اگر پایه‌های روانی (طمع یا مادی‌گرایی) دست‌نخورده باقی بماند، سرکوب انگیزه های سود مانع از می‌شود که هدف نامحدود مشترک در هر دو است... /2 ... از این رو نتیجه می شود که هم سرمایه داری و هم سوسیالیسم تحت نفرین جهان بینی مدرن ماتریالیستی هستند که نمی تواند سرمایه‌گذاری‌هایی را انگیزش کند که باعث درآمد مادی شخصی بیشتری نسبت به هزینه ها نمی‌شود، فلذا سرمایه گذاران را با تضییع حقوق کار و طبیعت به سمت سود سوق می دهد. /3 پ.ن: برای رفع ابهام، قصور انگیزه‌ای که قبلاً ذکر شد، حتی زمانی که درآمد برای پوشش هزینه‌های شخصی سرمایه‌گذار کافی باشد، صدق می‌کند، زیرا سرمایه‌گذار صرفاً برای پوشش هزینه‌های زندگی روزمره خود سرمایه‌گذاری نمی‌کند، بلکه برای رشد قابل ملاحظه ثروت شخصی خود سرمایه‌گذاری می‌کند. عملکرد دولت های سوسیالیستی گواه این است که اساساً مانع هر گونه گرایش یا برنامه ای برای نظم اجتماعی عادلانه می شود. اتحاد جماهیر شوروی سابق نمی‌توانست برابری را حفظ کند، زمانی که مجبور بود با پاداش دادن به نیروی کار و مدیران مولدتر، رشد را تشویق کند. / 4 ...به این دلیل است که در غیاب انگیزه‌های بالاتر و آرمان‌هایی که از خودخواهی فرا رود، مردم تا جایی فعالیت اقتصادی می‌کنند که منافع مادی شخصی از میزان زحمت بیشتر باشد و این، مازاد بزرگ منصفانه را غیرممکن می‌سازد. /5 @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1709530538851032224 🗒 امیرحسین ثابتی، پدیدۀ اخلاقی-انقلابی این انتخابات بود. او بر سر صراحت انقلابی‌اش معامله نکرد و تمنای قدرت، زبانش را نبست. مردم به منطق دهۀ شصتی او، «آریِ حیرت‌انگیز» گفتند. بارالها! یاری‌اش کن که در کرسی سبز مجلس، زبان سرخ انقلابی‌اش کوتاه نشود و در آنجا نیز، همچنان «فریاد» و «درد» و «صداقت» بماند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از حمید رسایی
. ♻️ حمید رسایی: بخش مهمی از نابسامانی معیشت مردم ناشی از سیاست‌های اشتباهی است که توسط مجریان اقتصادی، مراکز پژوهشی و کانون‌های تفکر پیاده شده است. طبق بررسی‌ها، برخی اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی در طوفان سهمگینی (مانند حذف ارز کالای اساسی در اردیبهشت ۱۴۰۱، شوک بنزین آبان ۹۸ و..) که معیشت مردم را طی سالیان اخیر درنوردیده، نقش داشته‌اند. تناسب میان نقش‌ها و پاسخگویی، امری الزامی است. دوران نسخه‌پیچی اقتصادی در پشت پرده تمام شد. باید معیشت مردم را سامان داد. 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
دانش حیاتی
. ♻️ حمید رسایی: بخش مهمی از نابسامانی معیشت مردم ناشی از سیاست‌های اشتباهی است که توسط مجریان اقتصا
پیشتر از عدم ورود چهره‌های اصلی اقتصادی به مجلس ابراز نارضایتی کرده بودم اما نوشته بودم که «با این حال هنوز جای امیدواری است که از بین چهره‌های سیاسی موجود تعداد قابل توجهی از آن‌ها با مواضع اقتصاددانان ضد دلاری‌سازی و ضدتورم موافق هستند و امیدوارم طرح‌هایی برای حذف قوانین دلاری‌سازی و توقف همیشگی گفتمان یارانه‌زدایی و تعطیلی بانک‌های خصوصی تحت مشورت چهره‌های اقتصادی منتقد در دستور کار قرار گیرد.» این موضع صریح و سریع جناب آقای رسائی پس از برگزیده شدن در انتخابات امید من را تقویت کرد! @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
واکنش جالب یکی از دانشجویان علوم سیاسی هم‌دوره امیرحسین ثابتی که اتفاقا مخالف او هم هست نسبت به فرایند رشد مستقل سیاسی او 🔻 را دنبال کنید. @serat_ir1
هدایت شده از نورمجرّد
📝 | شراب طهور 📌 تجلّیات جمالیه، هستی انسان را از یاد برده و او را محو در انوار حق می‌کند و هنگامی که قوی تر شده و تبدیل به تجلّی جلال گردد و او را از تمام تعلقات دنیا پاک کند آن را شراب طهور خوانند که هم پاک است و هم پاک کننده. 📚کتاب شریف طریق نور ج۱ ص۹۱ 🆔 Nooremojarrad_com
هدایت شده از تا انتهای افق
یک سوال بزرگ قبول دارید مشکل افراد مخالف نظام، اقتصادی نیست؟ به نظر می‌رسد غالب افرادی که در رأی دادن مشارکت نکردند، دغدغه اقتصادی نداشتند. هرچند این موضوع را بهانه کنند. چند نمونه: بازار فرش دارد. منزلش چیزی شبیه قصر است. یک پایش خارج از کشور است و خلاصه از نظر مادی در ایران در بازه زمانی ۳۰سال به ثروت انبوه رسیده. اما نه خودش رای داد و نه گذاشت خانواده‌اش رأی بدهند. اما در مقابل خانواده‌ای را می‌شناسم با سه فرزند. شغل متوسط پدر در خانواده امکان پشتیبانی مالی خانواده را نداشت. دو پسر کار می‌کنند تا خانواده را حفظ کنند. همیشه مستاجر... اما مادر عضو بسیج محل است. در تمامی فعالیت‌های فرهنگی برای رضای خدا بدون ریالی حقوق و درآمد کار می‌کند. همیشه در همه انتخابات یکی از ناظران صندوق‌های رای بوده، سختگیرانه، که خللی در سلامت و امنیت رای‌گیری ایجاد نشود. بارها شرایط خانوادگی به حدی رسیده که به کمک مالی فوری نیاز پیدا کرده‌اند. اما تابحال حتی یک بار یک جمله ضد نظام، مملکت، دین، آیین، رهبر و حکومت از خانواده ایشان نشنیده‌ام. و این دو مقایسه بسیار مشابه دارد. دخترخانمی همین اواخر گفت در دیجی‌کالا کار می‌کند. ماهانه ۲۲ میلیون حقوق دارد. موفق به خرید ماشین و خانه به شکل قسطی شده در این سال ها و... اما با بدترین ادبیات از ایران و اقتصادش می‌گفت و اینکه اینجا جای ماندن نیست. و وقتی پرسیدم دقیقا چه انتظاری با این سن و سال از خودت داری که داشته باشی و نداری، پاسخ مشخصی نداشت. آقا پسری در یک جلسه کارآفرینی از موفقیتش در زدن چندین کافه در شهرش می‌گفت و سود و سرمایه چند میلیاردی ظرف سه سال؛ اما به طرز بدی به حکومت بد و بیراه می‌گفت و احساس نقصان و بدبختی می‌کرد... خانمی ایرانی از گرانی قیمت خانه در کانادا می‌گفت که بیداد می‌کند. از حتی روغن زیتونی که توان خریدش را دیگر ندارد. از هزینه‌های سنگین انرژی می‌گفت. از اینکه پسرش بعد از ۱۵ سال! موفق به استخدام در شغلی با ۴۰۰۰ دلار درآمد شده که ۲۰۰۰ دلار را باید به بانک بابت خرید قسطی خانه بدهد و حدود ۷۰۰ دلار پول هزینه انرژی می‌دهد و ۵۰۰ دلار هم پول خرید قسطی ماشین و به همین خاطر خانمش هم کار می‌کند که خرج زندگی در بیاید. اما با این وجود در هر حال خودش را قانع می‌کرد که احتمالا وضعیت بحرانی اقتصاد کانادا بهتر از ایران است... یا تمام کسانی که در پایتخت زندگی می‌کنند به جهت رفاه و دسترسی به شغل و امکانات و تحصیلات و سیستم پزشکی خیلی جلوتر از بسیاری شهرستان‌ها هستند، اما میزان مشارکت مردم در بسیاری از این شهرها از میزان مشارکت مردمان پایتخت و امکانات رفاهی‌اش که توسط حکومت فراهم شده، بیشتر است. واقعا چه تجزیه تحلیلی در این خصوص دارید؟ ✍️ثبت مشاهدات، تجارب و یادداشت‌های یک ایرانی 🇮🇷 در هلند، فرانسه و ایران @ninfrance
هدایت شده از بیداری ملت
🔴آن‌چه اصلاح‌طلبان باید از ثابتی بیاموزند ✍محمدرضا مهاجر ▪️امیرحسین ثابتی در حالی با نزدیک ۵۰۰ هزار رای به عنوان نفر دوم از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس می‌شود که در میان منتخبین مجلس دوازدهم جوانترین نماینده خواهد بود. ▪️صرف نظر از این‌که بی‌توجهی بی‌سابقه مردم تهران منجر به رای آوری او و شرکای سیاسی وی شد، باید به نکاتی توجه کرد که منجر به رسیدن او به صندلی سبز بهارستان شد. ۱- امیرحسین ثابتی بیش از یک سال است که به صورت پیوسته به مدارس می‌رود. با نوجوانان صحبت می‌کند، برای آنان سخنرانی می‌کند، پای حرفشان می‌نشیند و ایده‌هایش را تبلیغ می‌کند. ▪️او سرمایه آینده سیاسی خود را در میان نوجوانان تهرانی از حاشیه شهر تا بالای شهر جستجو می‌کند و سعی می‌کند برای خود و آرمان‌هایش در آینده نیرویی دست و پا کند که تا سال‌ها می‌توانند گرد او جمع شوند. ▪️کدام‌یک از چهره‌های شاخص میانه‌رو یا اصلاح‌طلب را سراغ دارید که در طول دو دهه گذشته چنین کاری کرده باشند؟ ۲- امیرحسین ثابتی بدون لکنت و مداهنه بر پیشینیان جناح سیاسی که از آن برمی‌خاست شورید. بر آن‌ها تاخت و به باد نقدشان گرفت. بارها در مصاحبه‌های مختلفش، توییت‌ها و نوشته‌هایش نقدهای علنی را بر بزرگان اصولگرا وارد کرد . اگرچه در بین جوانان اصولگرا او اولین و تنها کسی نبود که چنین روشی را پیش گرفت اما شاید یکی از شاخص‌ترین افرادی بود که چنین کرد. ▪️او درگیر کلیشه‌های رسمی مرید و مرادی با "جناح راستی"‌ها نشد و حرفش را زد. تا آن‌جا که تنها چند روز مانده به روز رای گیری در نوشته‌ای حدادعادل، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، را "عالیجناب" و "پدرخوانده جریان اصولگرایان" خطاب کرد. ▪️کسی از نیروهای تحول‌خواه را می‌شناسید که تعارف و تملق را با پیشکسوتان کنار گذاشته باشد و درباره اختلاف نظرهایی که با نسل پیشینی خود دارد به صورت شفاف صحبت کرده باشد؟ ۳- امیرحسین ثابتی کار و شغل مورد علاقه‌اش را ساخت. حضوری و مجازی کتاب فروخت. از این محل، درآمد کسب کرد و از آن مهم‌تر تلاش کرد که تفکری که هوادار آن است را گسترش بدهد و جماعت "ارزشی-انقلابی" را به وسیله کتاب گرد هم آورد. او به صورت پیوسته کتاب‌هایی را تبلیغ می‌کرد که موید ایده‌هایش بود و آن‌ها را به فروش می‌رساند. ۴- امیرحسین ثابتی، هر چند که با روابط و بر اساس سوابقش در بسیج و ... آنتن زنده شبکه افق را گرفته بود و مجری پربیننده‌ترین برنامه این شبکه، جهان‌آرا، بود اما از جلوی دوربین موبایل رفتن و ساختن یک برنامه اینترنتی زیر استانداردهای فنی نیز صرف نظر نکرد. ▪️ثابتی بیش از ۹۰ قسمت برنامه‌ای را با عنوان "حافظه تاریخی ایرانی" ساخت و در آن از نگاه خود به موضوعات سیاسی-تاریخی معاصر ایران پرداخت و این برنامه را در اینترنت توزیع کرد. ▪️او می‌توانست به حضور در آنتن پرمخاطب صداوسیما بسنده کند اما محتوایی که خارج از توان استانداردهای معمول صداوسیما بود را بیرون از صداوسیما و با میل خودش ساخت و پخش کرد. ▪️ به این چند موردی که نوشتم حتما می‌شود موارد دیگری هم اضافه کرد. مواردی که باعث موفقیت چشمگیر ثابتی در انتخابات مجلس دوازدهم شد. 🔴 👇 @bidariymelat
⭕️ همه‌ نهادهای فرهنگی به بن‌بست رسیده‌اند 👈 شش دهک جامعه امروز در سخت‌ترین شرايط زيست می‌کنند 👈 علت‌العلل مهاجرت نخبگان حکمرانی معیوب فرهنگی در ايران است‌ 👤رضا صالحی امیری، وزیر اسبق ارشاد 🔹 پدیده نااميدی و یأس هر روز به کاهش‌ سرمایه اجتماعی منجر خواهد شد. 🔹همه‌ نهادهای فرهنگی به يک بن‌بست رسیده‌اند و فاقد گفتمان و ایده برای‌ عبور از وضع موجود هستند. 🔹جامعه به شدت‌ مسير تغییر پيش گرفته‌ و نظام تصمیم‌گیری سیاست‌های قبلی خودش را دنبال‌ می‌کند. 🔹مسأله اصلی جامعه ایران فقدان الگوی حکمرانی مطلوب‌ است و چند سال گذشته در لوپ حکمرانی معيوب گیر افتاده‌ایم. 🔹مسأله انتخابات در ساختار حکمرانی معیوب، تحول گرایی نیست. 🔹مسأله مهم جامعه ایران بحث کارآمدی است‌ و فقدان کارآمدی و ناتوانی در پاسخگویی به سؤالات جامعه يکی از شاخص‌های حکمرانی معیوب است‌. 🔹کارآمدی عنصری است‌ که در سفره مردم ديده می‌شود و نیاز به سخنرانی ندارد./ جماران @rasad_tahlil
هدایت شده از علی علیزاده - جدال
این نامه را به دقت بخوانید. این نامه درباره یک مساله بی‌ربط به شما نیست. این نامه درباره حداقل دستمزد بیست میلیون حقوق بگیر ایرانی است. درباره دستمزد معلم و پرستار و مهندس و گرافیست و کارگر صنعتی و غیرصنعتی و خلاصه هر آنکس که خودش کارفرما نیست و از کارفرمایی دیگر مزد می‌گیرد.همینطور این نامه درباره آینده ایران و امنیتش است. چرا که با کمترین دانش از علوم اجتماعی میتوان با تقریب خوبی پیش بینی کرد که ادامه فشارهای اقتصادی به مزدبگیران ایرانی باعث انفجارهایی دهها برابر بزرگ‌تر از آبان نود ‌هشت و زن زندگی آزادی خواهد شد. امیدوارم اقای ابراهیم رییسی این نامه را قبل از انکه دیر شود جدی بگیرد.
هدایت شده از اقتصاددان واقع‌گرا
🛎 بر چنین مدل حکمرانی ارزی، فاتحه، مع‌الإخلاص و الصلوات 🔹بانک مرکزی روز پانزدهم اسفند 1402 (اینجا: https://cbi.ir/showitem/29249.aspx) برای رد موضوع «میزان تخصیص ارز ارزان به مسافرت‌های خارجی» (اصل موضوع را رد نکرده، گفته کمتر از اینها اختصاص می‌دهم!) بیانیه داده. بیانیه‌ای که عرق شرم بر جبین هر عاقلی می‌نشاند! 🔹در بیانیه تصریح دارد که این ارز به این خاطر اختصاص می‌یابد که بازار آزاد از این تقاضا(ی تایلند و آنتالیا و ...) متأثر نشود. به زبان ساده سه معنی می‌دهد: 1. بانک مرکزی این بازار مختل آزاد (که طرفینش قاچاقچی و فرار سرمایه و مسافرت تایلند و اماراتی و سعودی و فاسد و ... است را) به رسمیت می‌شناسد، و برنامه‌ای برای حذف یا کنترل آن ندارد، مگر ارزپاشی قانونی! 2. اینکه نرخ این بازار مختل آزاد پیشتاز است و مدام جهش می‌کند و مردم را اینطور به خاک سیاه نشانده هم مورد قبول بانک مرکزی است و آن نرخ را پیشتاز می‌داند و تصریح دارد که برای جلوگیری از ارتقاء آن نرخ پیشتاز، برنامه‌اش ارزپاشی است (عجب بابا!). 3. نوشته فقط به 34 هزار نفر!! چنین ارزی می‌دهم. یعنی مستضعفین بپذیرند برای صفا کردن یک استادیوم از جماعت پولدار، از سفرۀ شما، ارز ارزان می‌دهم. و می‌گوید به من چه؛ قانون گفته! 🔹دکتر صمصامی و دکتر داوودی، بندگان خدا دو سال است دارند فریاد می‌زنند که اقتصاد کشور اینطور به فنا می‌رود. 5 فروردین 1401، یعنی دو سال پیشتر (اینجا: https://tn.ai/2686266) دکتر صمصامی گفت «خرمشهر ارزی دست دشمن است، بیدار شوید و خودتان کار را دست دشمن ندهید». سال 1398 کتاب «جعبه سیاه تضعیف ریال» را منتشر کرد. مبتنی بر آن 22فروردین 1402، یعنی یک سال پیشتر (اینجا: https://tn.ai/2878059) ردیه‌ای بر کارآیی بازار ارز آزاد آورد که با 16 دلیل این بازار را رد کرده (همین بازاری که بانک مرکزی ازش می‌ترسد و در برابرش منفعل است!). 13 آذر 1402 (اینجا: https://www.alef.ir/news/4020913069.html) دکتر داوودی داد زد که «تا کجا بناست گران کنید؟». دانشجویان دکتری این دو بزرگوار در نامه‌ای سرگشاده به مرکز پژوهش‌های مجلس (اینجا: https://tn.ai/3014889) با موضوع «نظریه‌های تعیین نرخ ارز در ایران، ملاحظات و چالش‌ها» به این رویه اعتراض کردند. دیگر چطور داد بزنند، که آقا نکنید؟! 🔺 با این دست‌فرمان، دور نیست که جناب مخبر بفرماید «بازار ارز را هم خود مردم کنترل کنند، بانک مرکزی نمی‌تواند»! دور نیست عزیزان، دور نیست برادران؛ گلویمان پاره شد! بیدار شوید؛ خرمشهر ارزی دست دشمن است! تنگۀ احد اقتصاد کشور دست دشمن است! دولت ده‌مقابل دولت فریدون در صحنه می‌دود، اما چون ارز دست دشمن است، این نقطه را می‌زند و کل اقتصاد را دچار تکانه و مشکل می‌کند. 🔸 در شرایط جنگ اقتصادی، گارد فعال نداریم؛ اعلام جنگ نکرده‌ایم. بلکه بازی دشمن را به رسمیت می‌شناسیم. این چه‌جور کنشی است! 🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺 💠 «اقتصاددان واقع‌گرا» در ایتا: 📎https://eitaa.com/eghtesaddanevaghegara 🔹در تلگرام: 📎https://t.me/eghtesaddanevaghegara
هدایت شده از دانش حیاتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤩رسیدن به حقیقت و خوشبختی با پاسخ به یک سری سؤالات خیلی مهم! 🤩 💡حتما تا حال از خودتان پرسیدید: 🔹انسان کیست و چیست؟ جسم، مغز، حس، فکر، خیال؟ این‌ها چه ارتباطی با هم دارند؟ 🔹و این‌ها چه ارتباطی با جهان و هستی دارد؟ 🔹آیا ذات انسان مادی است؟ 🔹 آیا فیزیولوژی برای شناخت انسان کافی است؟ 🔹آیا انسان بعد از مرگ باقی است؟ 🔹آیا پاسخ هیچ کدام از این سؤالات را می‌توان دانست؟ 🔹آیا خدا هست و اگر هست کجای ماجرا است؟ 🔹وجود جهانی دیگر را می‌شود اثبات کرد؟ 🔹معنی خوشبختی چیست؟ 🔹چه طور گرفتار یأس و ناامیدی نشیم؟ 🔹راه رسیدن به بالاترین خوشبختی چیست؟ ✅دوره معرفت نفس با استدلال‌های عقلی و درون‌بینانه به این سؤال‌ها پاسخ داده است! 🎙فایل‌های صوتی برای علاقه‌مندان موجود است. در خصوصی (ترجیحاً در اپ بله) پیام بدهید. @grace_infinite بله @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از احمد نبویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹وزیر کار با حقوق ۵۰ میلیونی، به کارگران توصیه کرد که با حقوق ۷ میلیونی با قناعت بسازند!!! ▪️آقای رئیسی متشکریم با این وزیر انتخاب کردنت ▪️فشارهای مکرر مجلس یازدهم در برکناری وزیر حامی کارگران(عبدالملکی) و وزیر حامی تولید (فاطمی) و روی کار آمدن امثال این فرد، لکه ننگ ابدی در کارنامه این مجلس است؛ 💠 احمد نبویان 🔗@ahmad_nabavian
📛سعدیا دیگر بنی‌آدم برادر نیستند 🔸 افشین_علا (شاعر مازندرانى) آخرین سروده خود را منتشر کرد:   📛 سعدیا دیگر بنی‌آدم برادر نیستند جملگی اعضای یک اندام و پیکر نیستند عضو‌های بی‌شماری را به درد آورده چرخ عضو‌های دیگر، اما یار و یاور نیستند کودک چشم‌آبی غرب و سیه‌چشم عرب در نگاه غربیان با هم برابر نیستند شاید اطفالی که اکنون در فلسطین زنده‌اند تا رسد شعرم به این مصراع، دیگر نیستند از نگاه غربیان انگار در مشرق‌زمین مادران داغ کودک‌دیده مادر نیستند نزد آنانی که می‌گریند در سوگ سگان صحنه‌های قتل انسان گریه‌آور نیستند کاش بی‌بی‌سی سؤال از باربی‌سازان کند: این عروسک‌ها که می‌سوزند دختر نیستند؟‌ ای نتانیاهو اگر مردی تو با مردان بجنگ گرچه اسرائیلیان از دَم مذکر نیستند بی‌مروت! کودک‌اند این‌ها نه مردان حماس خانه‌اند این‌ها که شد ویرانه، سنگر نیستند کودکان هرچند بسیارند در ویرانه‌ها ساقه‌های تُرد ریحان‌اند لشکر نیستند خادمان کعبه سرگرم‌اند در کاباره‌ها؟ یا که اهل جنگ جز با رقص خنجر نیستند؟ بار دیگر خو گرفت این قوم با دخترکشی؟ یا که غیرت داده از کف یا دلاور نیستند؟ پُشته‌ها از کشته‌ها پیداست، دنیا کور نیست؟ آسمان از ناله پُر شد، گوش‌ها کر نیستند؟ تا به کی کودک‌کشی در غزه؟ آیا غربیان در هراس از انتقام اهل خاور نیستند؟!