eitaa logo
پاتولوژی فرهنگی
5.5هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
256 فایل
🔬 | کانال محمدجواد خواجه‌وند پژوهشگر و آسیب‌شناس در حوزه مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی اندیشه‌جو سطح دو علوم استراتژیک - اندیشکده یقین 📬 ارسال نظرات: @m_j_khajevand 🌿 حامیان کانال: @cupathology_barekat 🎬 آرشیو تصویری: www.aparat.com/CuPathology1
مشاهده در ایتا
دانلود
پاتولوژی فرهنگی
به نظرم حسین پناهی با یک جمله حال و روز امروز جامعه ما را توصیف کرده است: «مشکل ما از جایی شروع شد ک
. . جامعه سوداگر، جامعه‌ای است که ارزش‌ها، هنجارها، و روابط انسانی آن به شدت تحت تأثیر منافع مادی و اقتصادی قرار دارد. در چنین جامعه‌ای، فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های فردی و جمعی عمدتاً بر اساس سود و زیان‌های مالی و ... تعریف می‌شود و اصول اخلاقی، فرهنگی، و اجتماعی در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. مؤلفه‌های جامعه سوداگر: مادی‌گرایی افراطی تمرکز اصلی بر ثروت و دارایی‌های مادی است و ارزش‌های غیرمادی مانند اخلاق، فرهنگ، یا معنویت به حاشیه رانده می‌شوند. ابزاری شدن روابط انسانی روابط انسانی به جای آنکه بر پایه‌ی احساسات، اعتماد، یا مسئولیت اجتماعی باشند، به ابزاری برای کسب منافع شخصی تبدیل می‌شوند. ضعف مسئولیت اجتماعی در جامعه سوداگر، تعهد به منافع جمعی و ارزش‌های انسانی کاهش می‌یابد و افراد و سازمان‌ها به جای تأثیر مثبت اجتماعی، تنها به منافع شخصی خود فکر می‌کنند. فروپاشی هویت فرهنگی و اخلاقی فرهنگ و هویت جمعی قربانی ارزش‌های اقتصادی و مادی می‌شود و باورها و سنت‌های ملی به تدریج کم‌رنگ یا نادیده گرفته می‌شوند. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم یکی از گزاره‌هایی که متاثر از دانش‌هایِ ذاتا مسموم، بذرِ آن در زمینِ اندیشه‌یِ آحادِ بشریت کاشته شده است مولفه‌ی منفعت و ضرر در مناسباتِ مادی و روابط انسانی می‌باشد. منفعت و ضرر تماما مادی بوده و محصول اندیشه‌ی سودمحور مدرن است. احیای برقراریِ روابط مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و انسانی در گرو شیفت از باورِ مبتنی بر منفعت و ضرر به فلاح و خسارت است. مقدمِ بر سنجشِ منفعت و ضرر در مناسبات مادی، این است که همواره در حال محاسبه‌ی مناسبات از این دریچه‌ای باشیم؛ که در هر امری فلاح و سعادت ما را رقم خواهد زد یا اینکه یک گام ما را به خسارت نزدیک‌تر می‌کند. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم طبع آحاد مردم در جامعه‌ی امروز ما متاثر از فلسفه غرب به سرعت به سمت منفعت‌طلبی پیش می‌رود. این تغییر ذائقه معلولِ باور به گزاره‌ی منفعت و ضرر است. جامعه‌ی توحیدیِ باورمند به عقبی؛ منفعت مادی را فدای فلاح و سعادت ابدی نمی‌کند. ضرر مادی را ارجح بر خسارت ابدی در جهان آخرت نمی‌داند. مولفه‌هایی مانند ایثار، فداکاری، کار جهادی، شهادت و ... به حسب ظاهر ضرر مادی به دنبال خواهند داشت. زیرا فردِ مجاهد، ایثارگر و شهید از وقت، انرژی، سرمایه و حتی عمر خود برای آرامش و آسایش دیگران هزینه می‌کند. این کار در دنیا منفعتی برای او ندارد؛ لکن فلاح او را رقم خواهد زد. انسان، خودخواه، طمع‌کار و سوداگر که شعار اصلی‌اش این است که: «دیگران نباشند تا من باشم» در دنیا به منافع مادی دست پیدا می‌کند؛ لکن در آخرت در ردیف خاسرین است. فلاح و خسارت ابدی را با منفعت و ضرر مادی معامله نکنیم. تصمیم برای حرکت بر روی این دو ریل؛ سعادت دنیا و آخرت ما را رقم زد. جهانِ مردمان «فلاح و خسارت مبنا» در دنیا و آخرت شیرین و سعادت‌مند است. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم نهاد خانواده یک نهادِ برکت‌مبنای فلاح بنیان است. در نهاد خانواده پدر از توان، وقت و انرژی خود برای آسایش اعضا خانواده صرف نظر می‌کند. در نهاد خانواده مادر از توان، وقت و انرژی خود برای انجام امور درون خانواده و فرزندان صرف نظر می‌کند. در نهاد خانواده فرزندان می‌کوشند تا به جبران زحمات پدر و مادر، باری از دوش آن‌ها بردارند.تمام اعضا خانواده به شکلی روزانه در حال گذشت و ایثار و فداکار برای گرم نمودن کانون خانواده هستند. چرا انسان غربی از خانواده عبور کرد؟ چون پیشتر اندیشه و فلسفه‌ی او از آن عبور کرده بود. در قاموسِ اندیشه‌ی منفعت‌محور، فداکاری و گذشت و ایثار جایگاهی ندارد. هرکسی باید برای معاش خود کار و تلاش کند؛ نه اینکه یک نفر کار کند و بقیه از آن سود ببرند! هنگامی که چنین باوری شکل بگیرد، آنجا نقطه‌ی پایان نهاد خانواده است. جامعه‌ی خودخواه و منفعت‌گرا هر روز یک گام به بحران‌هایی مانند تفرد و تنهایی نزدیک‌تر خواهد شد، زیرا کسی تن به فداکاری و ایثار نمی‌دهد. در جامعه‌ی منفت بنیانِ سود محور تمام انسان‌ها ابزاری برای سود رسانی به این «من» هستند. من‌ها در جامعه‌ی منفعت‌طلب بسیار چاق و فربه هستند! 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم به یکی دیگر از عوامل تجرد در دختران و پسرا بپردازیم. چرا آمار تجرد در جامعه ما رو به افزایش است؟ زیرا منیت و [ من‌ها ] در دختران و پسران هر روز بزرگ‌تر، چاق‌تر و فربه‌تر می‌شود! این من‌های چاق و دارای افزایش وزن باید درمان بشود؛ همان‌گونه که هیکل چاق تحت رژیم‌های غذایی سنگین قرار می‌گیرد. عرصه‌ی زندگی مشترک، عرصه‌ی [ من‌های ] لاغر و چابک است. دختران و پسرانی که هر کدام کوهی از منیت‌، خودخواهی را روزانه با خود به دوش می‌کشند؛ نمی‌توانند پا به عرصه زندگی مشترک بگذارند. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم 🗒 | فلاح و خسارت یا منفعت و ضرر؟! یکی از گزاره‌هایی که متاثر از دانش‌هایِ ذاتا مسموم، بذرِ آن در زمینِ اندیشه‌یِ آحادِ بشریت کاشته شده است مولفه‌ی منفت و ضرر در مناسباتِ مادی و روابط انسانی می‌باشد. منفعت و ضرر تماما مادی بوده و محصول اندیشه‌ی سودمحور مدرن است. احیای برقراریِ روابط مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و انسانی در گرو شیفت از باورِ مبتنی بر منفعت و ضرر به فلاح و خسارت است. ✍ | تحلیل: محمدجواد خواجه‌وند 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology