eitaa logo
پاتولوژی فرهنگی
5.5هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.5هزار ویدیو
257 فایل
🔬 | کانال محمدجواد خواجه‌وند پژوهشگر و آسیب‌شناس در حوزه مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی اندیشه‌جو سطح دو علوم استراتژیک - اندیشکده یقین 📬 ارسال نظرات: @m_j_khajevand 🌿 حامیان کانال: @cupathology_barekat 🎬 آرشیو تصویری: www.aparat.com/CuPathology1
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 | آیت الله میرباقری: فرعون، قوم خودش را تحقیر کرد و وقتی که تحقیر شدند، از او تبعیت کردند «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ». آدمی که کوچک می‌شود، خوف‌ و طمعش در حد دنیا می‌شود و لذا شیاطین و طواغیتِ عالَم می‌توانند چنین آدمی را با خوف و طمع‌های مادی و دنیایی، به اطاعت وادار کنند. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هدایت شده از [ پناه ] 🌱
4_5904500350236236550.mp3
242.6K
محکم! هیچی نیست. | |
هوالحکیم این تصویر، اطلاعات آماری و تحلیلی از مصرف لوازم آرایشی در ایران ارائه می‌دهد و نشان‌دهنده جایگاه بالای ایران در مصرف این محصولات در جهان است. علت اینکه بسیاری از زنان ایرانی به آرایش روزانه می‌پردازند را می‌توان از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، روان‌شناختی و اقتصادی بررسی کرد: ۱. رسانه‌ها و تبلیغات: تبلیغات گسترده در زمینه زیبایی و نمایش زنان با آرایش‌های خاص در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، و حتی فیلم‌ها و سریال‌ها، یک استاندارد غیرواقعی از زیبایی را تبلیغ می‌کند. ۲. تأثیر فرهنگ مصرف‌گرایی: مصرف‌گرایی که توسط صنعت آرایشی تشویق می‌شود، افراد را به استفاده روزافزون از محصولات آرایشی ترغیب می‌کند. ۳. نیاز به جلب توجه یا ارتقای جایگاه اجتماعی: برخی افراد آرایش را راهی برای جلب احترام، توجه، یا دستیابی به فرصت‌های بهتر اجتماعی و شغلی می‌دانند. ۴. کمبود آموزش درباره زیبایی طبیعی: تأکید زیاد بر آرایش به جای آموزش خودپذیری و پذیرش زیبایی طبیعی، بسیاری را به استفاده دائمی از این محصولات سوق می‌دهد. اگر این موضوع از منظر «پاتولوژی فرهنگی و اجتماعی» بررسی شود، می‌توان گفت که مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران، نشانه‌ای از خلأهایی در نظام فرهنگی، هویتی، و حتی روابط اجتماعی است که نیاز به بررسی عمیق‌تر و اقدامات آموزشی و فرهنگی دارد. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
مصرف بالای لوازم آرایشی در ایران تا حدی به شکل‌گیری و گسترش طبقه بورژوازی و تأثیرات آن بر فرهنگ مصرفی جامعه مرتبط می‌باشد. در جوامعی که شکاف‌های طبقاتی وجود دارد، استفاده از لوازم آرایشی و ظاهر آراسته می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای نمایش جایگاه اجتماعی عمل کند. طبقه بورژوا، که تأکید زیادی بر نمایش موفقیت و قدرت دارد، به تقویت این هنجارها کمک کرده است. این فرهنگ سپس به سایر طبقات اجتماعی نیز تسری پیدا می‌کند. طبق نظریه ثروت نمایان «تورستین وبلن»، طبقات پایین‌تر اغلب از الگوهای مصرفی طبقات بالاتر تقلید می‌کنند تا خود را به آن‌ها نزدیک نشان دهند. در ایران، بخشی از تمایل به آرایش و استفاده از برندهای آرایشی را می‌توان به این دینامیک نسبت داد که در آن، زنان تلاش می‌کنند از سبک زندگی و ظاهر طبقات بالاتر تقلید کنند. در فضای رقابتی که در میان طبقات متوسط و بالای جامعه ایجاد شده، زنان به‌دلیل فشار برای تطابق با استانداردهای اجتماعی زیبایی، بیشتر به آرایش متوسل می‌شوند. این فشارها از سبک زندگی بورژوایی و ارزش‌های خاص آن نشأت می‌گیرد. بنابراین، می‌توان گفت که طبقه بورژوا در ایران، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، نقش مهمی در ایجاد و گسترش فرهنگ مصرف بالای لوازم آرایشی داشته است. این روند نه‌تنها بازتاب‌دهنده الگوهای مصرفی این طبقه است، بلکه نشان‌دهنده تأثیرات آن بر سایر طبقات جامعه نیز می‌باشد. * بورژوازی (Bourgeoisie) اصطلاحی است که برای اشاره به طبقه مرفه شهری که ارزش‌های مصرف‌گرایی و فرهنگ غربی را پذیرفته‌اند، استفاده می‌شود.
🗒 | هاشمی رفسنجانی؛ بنیان‌گذار طبقه بورژوازی ایرانی! هاشمی رفسنجانی را می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل مهم احیای بورژوازی مدرن در ایران دانست. سیاست‌های او باعث شد که این طبقه، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، قدرت بیشتری پیدا کند و نقش برجسته‌ای در جامعه ایفا کند. سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره «مانور تجمل» یکی از معروف‌ترین اظهارنظرهای او است که معمولاً به تغییرات گفتمان اقتصادی و اجتماعی دوران سازندگی نسبت داده می‌شود. این اظهارات در خطبه‌های نماز جمعه سال ۱۳۶۹ بیان شد، جایی که او به صراحت درباره نگاه مثبت به رفاه اقتصادی و لزوم نمایش آن در جامعه صحبت کرد. متن دقیق بخشی از این سخنان به شرح زیر است: «ما باید مانور تجمل بدهیم. اسلام دین اشراف است، دین اغنیاست، دین کسانی است که می‌خواهند به‌خوبی زندگی کنند و به‌خوبی بهره‌برداری کنند، اما به دیگران هم رسیدگی کنند. ما باید کاری کنیم که هر چه بیشتر افراد مرفه به وجود بیایند.» سخنان هاشمی رفسنجانی درباره «مانور تجمل» به‌خوبی بازتاب‌دهنده دوران سازندگی و نگاه او به نقش بورژوازی و سرمایه‌داری در توسعه کشور است. این نگاه همزمان باعث حمایت طبقه‌ای از سرمایه‌داران جدید و همچنین انتقادات برخی از نیروهای انقلابی شد. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
۳ دی ۱۴۰۲ خبرآنلاین به نقل از سازندگی: محسن هاشمی: پدرم بانی بورژوازی در کشور بودند / روشن نیست با میراث او چه خواهد شد. 🔗 | منبع: khabaronline.ir/xkLfM 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
🔺بورژوازی؛ پرچم‌دار لیبرالیسم! کتاب «دانشنامه سیاسی» اثر داریوش آشوری یکی از منابع مرجع برای توضیح مفاهیم و مکاتب سیاسی است. در این کتاب، بورژوازی به‌عنوان طبقه‌ای تعریف شده که در جریان تحولات تاریخی غرب، با قدرت اقتصادی و تأثیرگذاری اجتماعی خود، حامل و پرچم‌دار ایدئولوژی «لیبرالیسم» بوده است. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
(۱): تحقق لیبرالیسم اقتصادی در ایران که با گسترش طبقه بورژوازی شکل گرفت، تأثیر مستقیمی بر فرهنگ و اجتماع داشت و شرایط را برای ظهور لیبرالیسم فرهنگی و اجتماعی فراهم کرد.
(۲): لیبرالیسم بیش از آنکه صرفاً مدلی اقتصادی باشد، یک انقلاب فرهنگی و فکری است که ابتدا جهان‌بینی و ارزش‌های جامعه را تغییر می‌دهد و سپس به تغییرات اقتصادی و سیاسی می‌انجامد.