eitaa logo
دبیران معارف اسلامی متوسطه اول
1.2هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
3.4هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
یکصد و نوزدهمین شماره نشریه معارف (آذر و دی‌ماه 1402) منتشر شد. 📗 این شماره از نشریه معارف به موضوع مهم «نقش تربیتی استادان معارف اسلامی» می‌پردازد. 📚 عناوین مقالات آن به این شرح است: 🔸روش گام به گام در مواجهه با آسیب‌های اخلاقی 🔹سیره تربیتی و شاگردپروری معصومین(ع) 🔸جایگاه اصل تربیتیِ «تواضع» در تدریسِ موفق 🔹مهارت مثبت‌نگری در تدریس دروس معارف اسلامی 🔸تفکر خلّاق و انتقال پیام اثربخش معارفی به دانشجویان 🔹با تمرکز بر دروس معارف اسلامی(کارگاه روشی) 🔸 تقویت حس تعلق آکادمیک در دانشجو 🔹پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف اسلامی و دانشجویان 🔸تفسیر تربیتی آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» 🔹تبیین کاربست «روش پرسش و پاسخ» در خطبه‌های امیرالمؤمنین(ع) 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 به یاد استاد به مناسبت هفتمین روز درگذشت استاد بزرگ فلسفه غرب و غرب شناس شهیر دکتر کریم مجتهدی، نشستی با حضور و سحنرانی تعدادی از اساتید در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد؛ که خلاصه نظرات ایشان تقدیم می‌شود: 🌗 حساسیت شدید روی سنت فلسفی ایران 🎙 دکتر موسی نجفی: 💢استاد کریم مجتهدی تعصب و حساسیت شدیدی روی سنت فلسفی ایران و مفاخر کشور داشتند. در همین راستا همیشه جمله‌ هگل «وقتی رومی‌ها سقوط کردند که گذشتگان خود را نادیده گرفتند». را تکرار می‌کردند و همیشه تاکید داشتند که افتخار به نیاکان امر پسندیده‌ای است. 💢به ایشان گفتم رفتارتان با دانشجویان خیلی تند است، ایشان گفتند:‌ ما با نسلی مواجهیم که درس خواندن کار دوم و سوم آن‌هاست و اگر من حساسیت نشان ندهم دانشجویان اهتمامی به درس نخواهند داشت. 💢یکبار به دوستانی که عازم زیارت کربلا بودند، گفتند: سلام مرا به عصاره تاریخ بشریت برسانید. اینها نشان می‌دهد که ایشان روی سنت‌های اسلامی تعصب داشتند. 💢ایشان می‌خواست با درک ایرانی از فلسفه غرب، درک ما ایرانیان را نسبت به تجدد به مرحله معقول برساند و همیشه تاکید می‌کردند فلسفه یعنی از سطحی‌اندیشی به عمق‌اندیشی برویم. 🌗غرب‌شناس بود ولی غرب‌زده نبود 🎙 دکتر غلامعلی حداد عادل 💢استاد کریم مجتهدی فردی نجیب و نجیب‌زاده بود و تربیت دینی خانواده اثر مثبت خود را تا پایان عمر بر بینش و منش او بر جا گذاشته بود. ایشان‌ به فلسفه دکارت، کانت و هگل علاقه داشت و در فلسفه مشربی عقلانی داشت. 💢ایشان به ایران و فرهنگ ایران توجه داشت و کتاب‌های او در زمینه سرنوشت فرهنگی ایران گواه روشن تعلق خاطر او به فرهنگ ماست. غرب‌شناس بود ولی غرب‌زده نبود. سخت ایران‌دوست بود و به زبان فارسی عشق می‌ورزید. در استفاده از الفاظ فارسی و درست‌نویسی اهتمام داشت و زبان فارسی را در همه تالیفات خود پاس می‌داشت. 💢استاد مجتهدی شخصیت دوست‌داشتنی داشت و هرگز خود را فیلسوف معرفی نمی‌کرد و مدعی ایجاد نظام فلسفی نبود. مجتهدی بیش از آنکه به جواب قاطع اهمیت دهد به سوال درست اهمیت می‌داد و علاقه داشت مخاطب را به تفکر وادارد. ایشان فیلسوف را کسی می‌دانست که بتواند سوال مهم مطرح کند هرچند نتواند به پاسخ نهایی دست یابد. 🌗 شخصیت دکتر مجتهدی در کلمه «فلسفه» خلاصه می‌شد 🎙دکتر غلامرضا اعوانی 💢شخصیت دکتر مجتهدی در کلمه «فلسفه» خلاصه می‌شد. ایشان فلسفی زندگی می‌کرد، مشی فلسفی داشت و دانشجویان را با روش فلسفی تربیت می‌کرد‌ و گفتار او و کردار او عین یکدیگر بود. 💢یکی از خصوصیات دکتر مجتهدی این بود که بسیار منظم بود و در گفتار و کردار دقت فراوان داشت و وقت را بیهوده تلف نمی‌کرد و تا آخر عمر مطالعه را از دست نداد و مشغول تحقیق و تالیف و اهل علم بود. اهل علم به غیر علم توجه ندارند. 🌗استاد مجتهدی دغدغه آموزش داشت 🎙 دکتر حسین کلباسی اشتری 💢استاد کریم مجتهدی دغدغه آموزش تعلیمات را به معنای واقعی کلمه داشت. او فرهنگ و قوام فرهنگ را به آموزش و تعلیمات درست منوط می‌دانست. لذا یکی از نخستین کارهایی که از ایشان منتشر شد کتاب «مدارس و دانشگاه‌های اسلامی و غربی در قرون وسطی» است. 💢دکتر مجتهدی می‌گفتند: یک واژه هست که ارسطو آن را استعمال کرده و در فرهنگ امروز لاتین تکرار می‌شود و آن کلمه «اسکول»(school) است که از «اسکله» به معنای فراغت است. ارسطو می‌گوید: مدرسه جایی است که محصل فارغ از هر چیز به تعلم فکر می‌کند یعنی یادگیری محض. دکتر مجتهدی پس از بیان اين نکته، این پرسش را می‌کرد که نقش دانشگاه و حوزه در هندسه فرهنگی کشور چیست و چه انتظاری از آن می‌رود. 💢دکتر مجتهدی استاد مسلم فلسفه، از اینکه علوم سنتی را به نحو رسمی یاد نگرفته‌ دریغ و افسوس می‌خورد و می‌گفت: نقص است که استاد فلسفه از سنت خودش بی‌خبر باشد. ایشان در عین حال تاکید داشت که شناخت غیر، مؤدی به شناخت خود است و اگر غیر را نشناسیم خود را نمی‌شناسیم‌. ✴️ کامل در این لینک 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰قابل توجه علاقه مندان شیوه های نگارش و علامتگذاری قرآن کریم 👈 از عزیزان علاقه مند به حوزه کتابت قرآن کریم دعوت می شود که به کانال مرکز طبع و نشر قرآن کریم در پیامرسان بله به آدرس: https://ble.ir/moshaf_org ملحق شوند. 🔸 گفتنی است ریز موضوعات زیر در این کانال مورد توجه است: ✅ اطلاع رسانی همایش ها، فراخوان ها، مسابقات، پویش ها، کارگاه های کتابت، کارگاه های آموزشی و... ✅ توجه به موضوعات آموزشی همچون: بررسی اصول و قواعد نگارش قرآن کریم، تشریح انواع علامتگذاری رایج قرآن در جهان اسلام، معرفی ویژگیهای مُصحف جمهوری اسلامی ایران (قرآن کم علامت) از دو منظر رسم المُصحف و ضبط المُصحف و... ✅ بررسی مصاحف کشورهای اسلامی و آشنایی با شیوه های نگارش و علامتگذاری قرآن کریم در سایر کشورها. ✅ توجه به پژوهشگران علوم قرآنی مرتبط با کتابت قرآن، مذهبان، خوشنویسان، مترجمان، مخاطبان محصولات قرآنی مرکز برای اقشار مختلف مردم اعم از دانش آموزان، دانشجویان، بانوان و... ✅ معرفی تولیدات و محصولات قرآنی مرکز. ✅تشریح موفقیت های ملی و بین المللی مرکز در سه دهه گذشته و... 💠به کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم در پیامرسان بله ملحق شوید: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🔸https://ble.ir/moshaf_org 🔸https://ble.ir/moshaf_org 🔸https://ble.ir/moshaf_org
ثمره_ریشه_شناسی_در_فهم_معانی_قرآن_کریم.pdf
حجم: 554.8K
🌀 فایل متنی نشست «ثمره ریشه‌شناسی در فهم معانی قرآن» 🔹 دکتر احمد پاکتچی 🆔 @OstadPakatchi
مولد أميرالمؤمنين - أحمد باكتجي.pdf
حجم: 5.89M
🔹 عنوان کتاب: «مولد أمیر المؤمنین علیه السلام» (برای نخستین بار) 🔹مؤلف: دکتر احمد پاکتچی 🆔 @ostadpakatchi
38.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲 ✅نوع خط: ✅ابزار:خودکار ۰.۵ میل ✾•┈┈••✦••┈┈•✾ لینک کانال در ایتا👇 💠 @Dastkhatzibaa https://eitaa.com/joinchat/2310733979Cf02dfdc7c5
دم به دم شکرت ... ✅نوع خط : ✅ابزار:خودکار ۰.۵ میل ✾•┈┈••✦••┈┈•✾ لینک کانال در ایتا👇 💠 @Dastkhatzibaa https://eitaa.com/joinchat/2310733979Cf02dfdc7c5
22.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحریر اسم علی به سه صورت زیبا😊👌 ✅نوع خط : ✅ابزار:خودکار ۰.۵ میل ✾•┈┈••✦••┈┈•✾ لینک کانال در ایتا👇 💠 @Dastkhatzibaa https://eitaa.com/joinchat/2310733979Cf02dfdc7c5
حسن یوسفیان (متولد ۱۳۴۷ش)، دانش آموخته رشته کلام اسلامی، عضو هیأت علمى مؤسسه امام خمینى ولادت در سال 1347ش در تهران به دنیا آمد. تحصیلات پس از گذراندن کلاس اول ابتدایی، به همراه خانواده‌ به وطن آباء و اجدادی خود، مهدی‌شهر (واقع در استان سمنان) مهاجرت نمود.پس از اتمام دوره راهنمایی، در سال 1361 در مهدی‌شهر به دروس حوزوی پرداخت و پس از دو سال، برای ادامه تحصیل به قم آمد. با شروع جنگ تحمیلی، اولین بار در سال 1362 به جبهه رفت و تا پایان جنگ، در مجموع حدود 33 ماه در جبهه‌های نبرد حضور داشت. در سال 1365، یکی از کلیه‌های ایشان در جبهه آسیب دید و از این بابت به افتخار جانبازی نیز نائل گشت. با اینکه در اواخر جنگ تقریباً ترک تحصیل کرده بود، پس از پایان یافتن جنگ، پیشرفت تحصیلی رضایت‌بخشی داشت و در امتحانات سراسری حوزه در سال 1375ش در پایه دهم نفر اول شد. در سال 1373ش در «مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره)» پذیرفته شده و دوره كارشناسى را در سال 1376ش و دوره كارشناسى ارشد دین شناسى (كلام) را در سال 1381ش به پایان رساندند. از سال 1382ش تحصیل در مقطع دكترى در رشته كلام را در دانشكده تربیت مدرس دانشگاه قم آغاز كرده و در سال 1388ش از پایان‌نامه دكترى خود با عنوان «بررسى نظریه حقیقت دوگانه از دیدگاه ابن‌ رشد و ابن‌ رشدیان» دفاع نمودند. وى كار تألیف و پژوهش را در سال 1375 با نگارش كتاب «پژوهشى در عصمت معصومان» آغاز كرد. این اثر پس از چاپ در سال 1378ش به عنوان كتاب سال حوزه و نیز كتاب سال دانشجویى كشور برگزیده شد. برخى از تألیفات دیگر ایشان نیز حائز مقام شدند چنان كه كتاب «عقل و وحى» وى به عنوان پژوهش برگزیده كنگره دین‌پژوهان كشور در سال 81 و نیز كتاب سال حوزه در سال 84 انتخاب شد. پژوهش «باورهاى دینى و چالش‌هاى نو» نیز در سال 83، اثر برگزید كنگره دین‌پژوهان شده است. وى هم اكنون به عنوان عضو هیأت علمى، به كار تألیف و تدریس در مؤسسه امام خمینى اشتغال دارند.