هدایت شده از دانشگاه مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
5095214.mp4عجیب و ترسناکتر اینکه: سازمان جهانی بهداشت درباره برخی بیماریها از جمله فشار خون و بیماریهای قلبی، روند رو کاهشی اعلام کرده، اما تنهایی جایی که تاکید بر کاهش نیست و اگر ثابت هم بمونه شاهکاره، بیماری دیابته
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرانه مطالعه در ایران 30دقیقه در روز
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرانه مطالعه در ایران 30دقیقه در روز
هدایت شده از دانشگاه مجازی
روایت شیخ علی عراقچی از کلاس تفسیر علامه طباطبایی
شیخ علی عراقچی از شاگردان علامه طباطبایی بود که نزد ایشان اسفار می خواند او به نقل خاطره ای خواندنی از علامه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار جماران، بیست و چهارم آبان ماه سال 60 بود که روح بلند علامه طباطبایی، مهمان ملکوتیان شد. حاج شیخ علی عراقچی از شاگردان ایشان که اسفار را نزد ایشان خوانده، در خاطرات خود به جوسازی هایی که علیه تدریس فلسفه به وسیله علامه صورت می گرفت پرداخته و اینگونه نقل خاطره کرده است:
یادم هست یک شب درس فلسفه در منزل شهید بهشتی بود، وقتی وارد منزل شدم و نشستم، هنوز استاد تشریف نیاورده بودند، دیدم صحبت بر سر موضوع اخیر است که با موضع گیری آیت الله بروجردی که نهی فلسفه فرمودند، چه کنیم؟ چون ایشان رئیس حوزه است، مرجع کل جهان اسلام و تشیع است؛ مرجعیت مطلق دارد، چه باید کرد؟ روش عقلایی چیست؟ آن طوری که یادم هست این بحث ها میان آقای بهشتی و آقای سید ابراهیم خسروشاهی رد و بدل می شد. آقای خسروشاهی داماد مرحوم حاج شیخ عباس تهرانی و از شاگردان سرشناس درس فلسفه علامه بود. چند لحظه گذشت حضرت علامه تشریف آوردند. وقتی نشستند از فضای جلسه فهمیدند یک صحبت هایی هست، فرمودند: چی شده؟ گفتند در مورد واقعه اخیر صحبت می کردیم. ایشان فرمودند: من فردا به درس خواهم رفت. منظورشان درس عمومی فلسفه بود که در مسجد سلماسی داشتند. بعد معلوم شد ایشان با آقای بروجردی صحبت کردند و آقای بروجردی فرموده بودند: حالا که می خواهید تدریس کنید، حداقل اسفار را مدتی تعطیل کنید و فعلاً شفای بوعلی را بگویید. علامه هم قبول کرده بودند.

علتش این بود که اسفار مقداری با مسائل عرفانی آمیخته است و مخالفین هم بیشتر با عرفان مخالفت داشتند تا با فلسفه. برای این که عرفان بیشتر به ذوقیات تکیه دارد و خیلی برهانی نیست و گاهی نیز با کشف و مکاشفه سروکار دارد، ولی کتاب شفا این طور نیست. از همین پیشنهاد آقای بروجردی می توان استفاده کرد که ایشان مخالف این مسائل نبوده و فقط می خواستند به گونه ای این سر و صداها و مخالفت ها برچیده بشود.
وقتی این توافق حاصل شد، فردایش به مسجد سلماسی رفتم، دیدم علامه طباطبایی تشریف آوردند و درس فلسفه را از اول شفا شروع کردند. آن وقت کتاب شفای بوعلی هم خیلی کمیاب بود. من هم خیلی مایل بودم در محضر علامه باشم ولی کتاب شفا نداشتم. از قبل می دانستم آقای شیخ محمد شاه آبادی، پسر بزرگ مرحوم شاه آبادی (استاد عرفان امام) این گونه کتاب ها را دارند و از مرحوم پدرشان به ارث برده اند، چون با ایشان آشنایی و رفاقت داشتم، به طور امانت از وی درخواست کتاب کردم، او هم با کمال خوشرویی کتاب را داد.
مدتی در درس شفای علامه حاضر شدم، اندکی بعد دیدم مطالبش سنگین است و هنوز در حد من نیست. به علاوه، شفا با اسفار خیلی فرق می کند، متن اسفار روان و ساده است و با قلم غیر مغلق نوشته شده است و مطالب را باز کرده و توضیح می دهد. حتی وقتی آدم خودش مطالعه می کند، می تواند یک چیزهایی استفاده بکند. ولی شفا این طور نیست، متن ثقیل دارد و بسیاری از مطالب را تلگرافی عنوان می کند و خشک خشک است، اصلاً آب نمی پاشد. به این سبب من ادامه ندادم و کتاب آقای شاه آبادی را هم پس دادم. مدتی صبر کردم، این حرف و حدیث ها تمام شد و مرحوم علامه دوباره اسفار شروع کردند و من از همان جایی که خوانده بودم، در محضر ایشان، مطالب اسفار را ادامه دادم. به یاد دارم وقتی در اسفار به بحث «عشق» رسیدیم، آقای طباطبایی این قسمت را تدریس نفرمود و گفتند: بماند و از فصل بعدی شروع کرد. وقتی شاگردان اعتراض کردند، فرمود: آخر مسجد که جای عشق نیست، این جور چیزها جوی آبی، پای بیدی، طبع شعری و یار خوشی و از این قبیل چیزها می خواهد.
هدایت شده از دانشگاه مجازی
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سرچشمه آفتاب
🔸معرفی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از ولادت تا شهادت
@jahaannews
jahannews.com
هدایت شده از دانشگاه مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرت زهرا(س): ما تنها وسیلۀ تقرب به خدا هستیم
@FarsMaaref 💠
هدایت شده از دانشگاه مجازی
🔴 آموزش عملی تواضع و انتقادپذیری توسط والدین
در روایت داریم که ««رَحِمَ اللهُ مَنْ اَهْدَی اِلَیَّ عُیُوبی»»؛ خدا رحمت کند کسی را که عیب مرا به من #هدیه کند؛ اگر کسی میخواهد برای من گل بیاورد، گل او این باشد که بگوید: آقا! من این نکته را در زندگی شما دیدهام؛ این عیب را میخواهم بگویم.
اگر شما میخواهید به امام جمعهتان هدیه بدهید، بگویید: این مدت ما آمدیم صحبتهای تو را گوش کردیم و حالا میخواهیم گلی برایت بفرستیم. آقا! این صحبتت این اشکال را دارد یا صحبتهایت برای ما کمی سنگین است یا سطحش پایین است. این بهترین هدیه است. اینکه شعار بدهند: «صل علی محمد...»، هدیه نیست. اینکه انسان را کمک کنند، هدیه است. اینکه عیب کسی را به او بگویند، خدمت است؛ چون فردای قیامت، انسان از چه کسی تشکر میکند؟ از کسی که تعریفش کرده یا از کسی که عیبش را برطرف کرده؟
به بچههایتان بگویید: اگر عیب مرا به من بگویید، من به شما دعا میکنم. این میشود تواضع؛ این میشود دوری از تکبر؛ این میشود دروازۀ بهشت، نه اینکه انسان در خانه بگوید: من بابا هستم؛ من بزرگتر هستم؛ من ارشد هستم؛ هرچه من میگویم، باید بشود؛ بچه غلط میکند به من حرفی بزند!
منبع: آیتالله حائری شیرازی، کتاب راه رشد، جلد چهارم، صفحه ١٣۴