eitaa logo
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
412 دنبال‌کننده
526 عکس
48 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به اهميت ويژه علوم عقلی اسلامی و به دليل مشترک بودن زبان معارف عقلی ميان همه انسان‌ها، با هر دين و مذهبی و امکان فهم حقانيت و برتری معارف اسلامی و شيعی از اين طريق، تهيه دائرةالمعارف تخصصی علوم عقلی اسلامی، در دستور کار مؤسس
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 «ترجمه فارسي اصطلاح‌نامه‌هاي عربي» 🔺 حجت‌الاسلام و المسلمين محمد كريمي، قائم مقام مركز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي: 🔖 از آنجا که در ابتدا هدف از تهیه نمايه‌نويسي يا اصطلاح‌يابي، استفاده محققان داخلي (نویسندگان مقالات دائرةالمعارف) بود بنابراين از متن‌هاي عربي استفاده شد و پس از تصميم بر عرضه آنها به خاطر زمان‌بر بودن ترجمه اين آثار، تصميم بر اين شد که در مرحله اول عرضه، آثار با همان شکل اوليه منتشر شده و در مراحل بعدي، اين آثار را به‌ صورت کاملاً فارسي يا کاملا عربي منتشر کنیم، که هم‌اکنون ترجمه اصطلاح‌نامه‌ها به زبان فارسي در حال انجام است. 📔📒📕 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دشواري اصطلاح‌يابي در معرفت‌شناسي و نقش اصطلاح‌نامه معرفت‌شناسي در تدوين دائرة‌المعارف از نگاه استاد حسين‌زاده 🔶 استاد محمد حسين‌زاده: كار اصطلاح‌يابي در علم معرفت‌شناسي چندين برابر دشوارتر از علوم ديگر بود به طوري كه برای یافتن اصطلاحات از بین بیش از ۱۰۰۰۰ اصطلاح در حوزه‌های مختلف علوم عقلی اسلامی، با صرف وقت بسیار، ‌حدود ۱۸۰۰ اصطلاح معرفت‌شناسی به تصویب رسید و جایگاه آن مشخص شد كه هدف از این کارها، تدوین دائرة‌المعارف معرفت‌شناسی است. 📚📚📚 🌼 🌸🌸 🌺🌺🌺 🍃🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref
🔴 چهار تفاوت‌ اساسي اصطلاح‌نامه‌هاي مركز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي با اصطلاح‌نامه‌هاي رايج در ايران و برخي نقاط جهان در نگاه حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر احمد ابوترابي، رياست مرکز: ☑️ جامعيت تتبع در منابع؛‌ ☑️ مستند بودن به نقل قول مستقيم از متون منابع؛‌ ☑️ بررسي همه اصطلاحات و روابط آنها در جلساتي با حضور برجستگان اين علوم؛‌ ☑️ شيوه عرضه متفاوت و قابل استفاده براي پژوهشگران. 📚📚📚 🌻 🌼🌼 🍁🍁🍁 🔰 @daeratolmaaref
🔶 پروفسور لگنهاوزن: 🔵 امروز اگر کسي قصد دارد در علوم انساني اسلامي و به خصوص فلسفه اسلامي ورود پيدا کند، دستاوردهاي مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي بسيار مي‌تواند به او کمک کند تا با آشنايي با رشته‌هاي علمي، موضوعات، منابع و متون اصيل، اصطلاحات هر علم، مشترکات لفظي، مترادفها و امثال اينها به سهولت در راه کسب علوم انساني پيشرفت شاياني داشته باشد. 📚📚📚 🌺 🌸🌸 🌼🌼🌼 🍃🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref
❇️ دلايل استفاده از منابع غربي در اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق در نگاه حجت الاسلام و المسلمين حسين احمدي، مسئول واحد اصطلاح‌نامه فلسفه اخلاق مركز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي: ✅ در فلسفه اخلاق کلاسيک، فيلسوفان مسلمان برخي از اصطلاحات را به اقتباس از فيلسوفان يونان باستان وارد فلسفه اخلاق اسلامي کرده‌اند. ✅ در فلسفه اخلاق معاصر، به‌منظور فهم و نقد فلسفه اخلاق مدرن، برخي از اصطلاحات فلسفه اخلاق غرب مورد توجه قرار گرفته و در منابع فلسفه اخلاق اسلامي درباره آنها بحث شده است. ✅ تقريب اصطلاحات فلسفه اخلاق غرب با فلسفه اخلاق اسلامي در اصطلاح‌نامه، نسبت فلسفه اخلاق مسلمانان با غربي‌ها را کاملاً روشن مي‌کند و برخي تمايزهاي مفهومي در دو نوع فلسفه اخلاق را آشکار مي‌سازد. ✅ وارد کردن اصطلاحات فلسفه اخلاقِ برگرفته از آثار مسلمانان، در نمودار مشترک فلسفه اخلاق اسلامي با غرب، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي عقلي مسلمانان را براي پرداختن به مسائل موجود فلسفه اخلاق جهان کاملاً روشن مي‌سازد که کسب علوم انساني پيشرفت شاياني داشته باشد. 📚📚📚 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref
🔷 حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسين مظفري، عضو هيأت علمي و عضو گروه عرفان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني ره: 🔶 علامه شهيد مرتضي مطهري پنج گروه را جزو مخالفان فلسفه برمي‌شمرد: ♦️ معتزله، اهل‌حديث، اشاعره، جريان تلفيقي (تلفيقي از اهل‌حديث و فلسفه حسّي) و عارفان مسلمان. از اين ميان، معتزله، به روش تفکر فلسفي بيش از ديگران نزديک بودند. اهل‌حديث، بر لزوم تمسک به ظواهر متون ديني تأکيد مي‌کردند. اشاعره، عقل و برهان عقلي را به‌ عنوان تابع ظواهر ديني مي‌پذيرفتند. جريان تلفيقي، با وجود برخورداري از ظاهرگرايي اهل‌حديث، از فلسفه حسّي نيز متأثر بودند. و عارفان مسلمان، در مقايسه برهان عقلي با شهود قلبي، دست برتر را از آنِ شهود دانسته و پاي استدلاليان را چوبين مي‌شمردند. 📖📖📖 منبع: دو فصلنامه علمي ترويجي معارف عقلي، سال چهاردهم، شماره ۳۸، بهار و تابستان ۱۳۹۸، ص ۹۱ 📔📔📔 🌼 🌸🌸 🍂🍂🍂 🔰 @daeratolmaaref
✍🏽 از جمله فعاليت‌هاي تحقيقي و بسيار گسترده كه توسط اساتيد و محققين بارز در مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي انجام شده است، «چکيده‌نويسي مطالب آثار سنگين علمي» از جمله آثار ابن‌سينا، محقق طوسي، ميرداماد و صدرالمتألهين مي‌باشد، يعني آثاري كه دستيابي به محتواي آنها مشكل بوده و چه بسا سطوحي از محققين به آساني توانايي درك مفاد آنها را نداشته باشند. 👈🏼در ادامه كار به اين چکيده‌ها، نمايه‌هاي ترکيبي زده شده، و براي اين نمايه‌هاي ترکيبي کليدواژه‌هايي مشخص شده است به طوري كه محقق مي‌تواند از کليدواژه به نمايه‌هاي ترکيبي و از نمايه‌هاي ترکيبي به چکيده‌هاي مطالب و از آنجا به تصوير متن کتاب (آن صفحه‌اي که چکيده از آن استخراج شده) منتقل شود. 📚📚📚 ✍🏽 🗒🗒 🖋🖋🖋 📖📖📖📖 🔰 @daeratolmaaref
🔶 دکتر محمد فنايي اشکوري سردبير دوفصلنامه علمي ترويجي معارف عقلي؛ 👈🏼 دكتر فنايي در جواب برتراند راسل كه معتقد است خدا شواهد کافی بر وجود خود در اختیار بشر قرار نداده است مي‌گويد: در خداشناسی دینی و عرفانی، هستی خدا بدیهی یا نزديک به بدیهی است و در خداشناسی عقلی و فلسفی، برای اثبات هستی خدا سه راه عمده وجود دارد: ✅ شناخت از راه آفاق یا جهان بیرون؛ ✅ شناخت از راه انفس یا جهان درون؛ ✅ شناخت خدا به خود خدا. 📄🗒📄 منبع: دو فصلنامه علمي ترويجي معارف عقلي، سال چهاردهم، شماره ۳۸، بهار و تابستان ۱۳۹۸، صص ۵ و ۶ 📔📔📔 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref
🌺 حضرت علامه آیت‌الله مصباح: قبل از انقلاب به گونه‌ای در فضای فرهنگی جامعه و به خصوص در قشر روشنفکر ترویج شده بود که گویا وجود طلبه و آخوند در جامعه، بی‌فایده و به نوعی سربار جامعه است؛ اما بعد از انقلاب، شرایطی فراهم شد که تصور آن هم ممکن نبود. مثلا این‌که طلبه‌ای کتابی بنوسید و یک پروفسور خارجی و استاد معروف‌ترین دانشگاه‌های دنیا، بر آن، تقریظ بنویسد، قابل تصور نبود؛ یعنی همین طلابی که آن‌ها را سربار جامعه می‌دانستند، درباره عمیق‌ترین مسائل عقلی عالم، اظهار نظر کنند و مورد قبول بزرگترین اساتید دنیا قرار بگیرد و افکار و نوشته‌هایشان به زبان‌های مختلف در دنیا ترجمه شود و در دانشگاه‌های مهم دنیا درباره آن‌ها بحث شود. همه این‌ها، شاخه‌ای از برکات انقلاب اسلامی بود که به دست امام (ره) تحقق پیدا کرد. 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref
💦 «ويژگي اختصاصي چيكده‌ها و نمايه‌هاي مركز دايرة‌المعارف» 💦 🔹 حجت‌الاسلام و المسلمين محمد ايزدي‌تبار، مسئول گروه کتابشناسي و نمايه‌نويسي مركز دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي: 🔺 صرف نظر كردن از تخليه كامل متن و به جاي آن توجه ويژه به دقت در آدرس‌دهي و محدود كردن دامنه مطالب در چكيده‌ها و تركيبي‌كردن نمايه‌ها، از ويژگي‌هاي اختصاصي چكيده‌ها و نمايه‌هاي اين مركز است كه در مقايسه با كارهاي مشابه در مراكز ديگر بي‌سابقه است. 📚📚📚 ✍🏽 🗒🗒 🖋🖋🖋 📖📖📖📖 🔰 @daeratolmaaref
🌺 حضرت آيت‌الله العظمي جوادي آملي خطاب به پژوهشگران علوم عقلي: ما مي‌توانيم علوم عقلي را به‌ وسيله نقل با كمك عقل حل كنيم ... مرحوم علامه طباطبايي (ره) يك فرصتي پيدا كرد «علّيٌ و الفلسفة الالهية» را نوشت، شما «صادقٌ و الفلسفة الالهية»، «باقرٌ و الفلسفة الالهية» بنويسيد. 📔📔📔 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref
💠 هفته دفاع مقدس، گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی گرامی باد.! 🌹🍃🇮🇷🍃🌹 🌹 🇮🇷🇮🇷 🥀🥀🥀 🔰 @daeratolmaaref
☑️ دوره جديدي از آثار مرکز با عنوان «مدخل‌هاي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي» در دست انتشار قرار گرفت. 🔶 نخستین اثر از این مجموعه با عنوان «مدخل‌های دائرة‌المعارف منطق» در دست چاپ قرار گرفت. سه اثر بعدی این مجموعه شامل مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه اخلاق، مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه سیاسی و مدخل‌های دائرةالمعارف معرفت‌شناسی در دست آماده‌سازی قرار دارد. 📒📕 🖋 «مدخل‌ها» در دائرةالمعارف، عناوین مطالب مقالات دائرةالمعارف‌اند که آشنایی با آن‌ها، راه شناخت مطالب آن دائرةالمعارف به‌شمار می‌آیند و به همین دلیل، گزینش دقیق مدخل‌ها، از گام‌های نخست تدوین دائرةالمعارفی شایسته و معتبر است. این مركز برای گزینش دقیق مدخل‌ها، دو زیرساخت مهم را فراهم آورد: یکی آنکه، برای هریك از دانش‌های عقلی كه در دستور كار خود داشت، اصطلاح‌نامه‌ای تنظیم و تدوین كرد. دیگر آنکه، با بررسی ضوابط مربوط به گزینش مدخل‌ها، شیوه‌نامه‌ای نو برای مدخل‌گزینی پدید آورد. مدخل‌های دائرةالمعارف براساس این دو پایه گزینش شده‌اند. مشروح گزارش: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/378 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
🔹 حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر محمدرضا محمدعليزاده: دلايل پژوهش در زمينه منطق رواقي ـ مگاري در مرکز پژوهشي دايرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي: ☑️ وابسته بودن بررسي تاريخي برخي از مباحث منطق اسلامي همچون شرطيات و قياسات شرطي به پژوهش در زمينه منطق رواقي ـ مگاري؛ ☑️ هم‌زماني پيدايش دو جريان منطقي ارسطويي و رواقي ـ مگاري؛ ☑️ اختلاف تحليل‌هاي رواقي ـ مگاري از گزاره‌ها و استدلال‌ها با تحليل‌هاي ارسطويي؛ ☑️ بررسي نقش و تأثير منطق رواقي ـ مگاري در منطق اسلامي. ... ☘️☘️☘️ تفصيل بحث در http://dmaaref.iki.ac.ir/node/261 ❇️ ✳️✳️ ❇️❇️❇️ 🔰 @daeratolmaaref
🔵 عمده ويژگي‌هاي اصطلاح‌نامه فلسفه سياسي مركز دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي از نگاه حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر مهدي اميدي: 👈🏼 جامعيت واژه‌ها و اصطلاحات، جامعيت منابع از حيث ادوار تاريخي؛ قديم و جديد؛ اسلامي و غربي؛ مکاتب مشهور فکري، شخصيت‌هاي مهم فلسفي سياسي، و منابع معتبرشان، دقت در گزينش اصطلاحات و روابط از طريق بررسي اصطلاحات در شوراي علمي تخصصي، بازنگري مصوبات پس از درج اصطلاحات در نمودار درختي، مستند بودن متون و مؤاخذ، چينش تاريخي تعاريف، استفاده از واژه‌هاي اصلي به جاي علائم اختصاري، چينش رده‌ها بر اساس علل چهارگانه، هم‌آوائي اصطلاح‌نامه با نمايه‌ها و مقالات دائرة‌المعارفي. 📔📕📒 ❇️ ✳️✳️ ❇️❇️❇️ 🔰 @daeratolmaaref
🔴 شیخ شفیق الجرادی، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان و مدیر المعهد المعارف الحکمیه (يکي از مؤسسات پژوهشي علوم عقلي در بيروت): ♦️ کارهاي انجام شده در مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي در سطح ملي، بلکه بين‌المللي است. ♦️ اطلاع دارم اين نوع کارهاي برجسته علمي که در مرکز پژوهشي دائرةالمعارف انجام گرفته، در کشورهاي عربي، بلکه در جهان اسلام به اين وسعت و اتقان انجام نگرفته است. 📚📚📚 ❇️ ✳️✳️ ❇️❇️❇️ 🔰 @daeratolmaaref
⚫ به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با روز اربعین حسینی، دکتر «ابراهیم علیپور» از فضلای حوزه علمیه قم و استاد فلسفه دانشگاه، دار فانی را وداع گفت. 🔰 @daeratolmaaref
مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی
⚫ به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ همزمان با روز اربعین حسینی، دکتر «ابراهیم علیپور» از فضلای ح
مرحوم دکتر علیپور عضو هیأت علمی و رییس "پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی" دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود. ایشان که به ویروس کرونا مبتلا شده بود، پس از دو هفته بستری در "بیمارستان کامکار - عرب نیا" شهر قم، غروب دیروز پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹ (مصادف با اربعین حسینی ۱۴۴۲) چشم از جهان فرو بست. * زندگینامه علمی مرحوم دکتر ابراهیم علیپور از آن دسته فضلای حوزه علمیه قم بود که به علوم عقلی نیز علاقه فراوان داشت. وی پس از پایان دروس سطح حوزوی، علاوه بر شرکت در درس خارج اساتید عالی حوزه علمیه قم، به تحصیل در دانشگاه پرداخت. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه از دانشگاه مفید و دکترای فلسفه و کلام اسلامی را از دانشگاه قم کسب کرد. دکتر علیپور از سال ۱۳۸۵ تاکنون عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود و پیش از آن نیز به مدت دو سال در هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی موسسه امام خمینی(ره) عضویت داشت، وی همچنین همکار علمی مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی، مدیر کلان پروژه اسلام و نیازهای انسان معاصرو عضو شورای نشر انتشارات جامعة الزهراء(س) نیز بود. مقالات علمی مختلفی از دکتر علیپور با عناوین مسئولیت های اخلاقی انسان معاصر، رابطه هستی و انسان اقتضائات و موانع، فلسفه عدالت امام علی(ع)، شهید مطهری فیلسوفی نو اندیش به یادگار مانده است، او همچنین در طول حیات خود، مقالات فرهنگی و اجتماعی در بیش از ۲۰ موضوع از جمله اسلامی شدن دانشگاه ها، اصلاحات در حوزه، نقد و بررسی تبلیغات سنتی در حوزه، مفهوم شناسی عدالت علوی و ولایت پذیری حضرت زهرا به نگارش درآورد. دکتر علیپور، دبیری علمی بیش از ۶۰ نشست تخصصی در موضوعات فلسفه، کلام، فلسفه دین، فلسفه اخلاق، عرفان، معرفت شناسی را در کارنامه خود داشت، او دبیر علمی علمی همایش ملی نواندیشی دینی، قائم مقام همایش بین المللی آموزه های دینی و مساله نفس و بدن، دبیر بخش فلسفه اسلامی کنگره روز جهانی فلسفه و دبیر اجرایی همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مطهری بود. از وی مقالات، سخنرانی ها و کتاب های زیادی - از جمله "درآمدی بر چیستی فلسفه اسلامی"، "چیستی و نیازهای انسان معاصر"، "هست ها و بایسته های فلسفه اسلامی" - به یادگار مانده است. وی همچنین در نگارش کتاب های "ماخذ شناسی علوم عقلی اسلامی" و "ماخذشناسی تاریخ فلسفه اسلامی" نیز مشارکت داشت. دکتر علیپور سابقه تدریس در دانشگاه قم، دانشگاه باقر العلوم(ع)، جامعة المصطفی(ص) العالمیه، مدرسه عالی معصومیه، مرکز تربیت مدرس خواهران و مدرسه حجتیه را داشت. وی همچنین داور و ارزیاب کتاب سال حوزه، مقالات همایش روز جهانی فلسفه، مجله نقد و نظر، مقالات همایش بین المللی آموزه های دینی و مسئله نفس و بدن، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی، مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی، کتاب شناسی حکمت اسلامی ۲، مقالات همایش بین المللی اندیشه های فلسفی استاد مطهری، مقالات دانشنامه امام خمینی(ره)، جشنواره علمی شیخ طوسی، مجله علمی تخصصی نامه جامعه ویژه فلسفه و کلام و پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی بود. 🔰 @daeratolmaaref
🖌 شصت و هشتمین اثر مکتوب مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي با عنوان «تفسير عرفاني از ديدگاه سيد حيدر آملي» منتشر شد. 🔷♦️🔶 سرفصل‌هاي اين کتاب به شرح زير است: بخش اول: معنا‌شناسی واژه تأویل بخش دوم: تأویل قرآن از دیدگاه سید حیدر آملی بخش سوم: مبانی تأویل طولی از نگاه سید حیدر آملی بخش چهارم: بررسی تطبیقی نمونه‌هایی از تأویل‌های سید حیدر آملی مشروح گزارش: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/379 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
⬅️ آيا مي‌دانيد ۱۴ منبع مهم «علم منطق» توسط محققان برجسته مركز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي چكيده شده و در قالب كتاب و نرم‌افزار انتشار يافته است: ۱) ، ج۱؛ ۲) ؛ ۳) ؛ ۴) ؛ ۵) ؛ ۶) ؛ ۷) ؛ ۸) ؛ ۹) ؛ ۱۰) ، ج۱؛ ۱۱) ؛ ۱۲) ، ج۳؛ ۱۳) ؛ ۱۴) . 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
✍🏽 منطق رواقي در آثار منطق دانان «شاهکاري هم‌سنگ منطق ارسطو»، «نخستين دستگاه منطق گزاره‌ها» و «اساس تمام دستگاه‌هاي منطقي و رياضي» خوانده شده است، لذا از چنان اهميتي برخوردار است که هيچ پژوهشي درباره تاريخ منطق، نمي‌تواند از پرداختن به آن چشم‌پوشي کند؛ و از آنجا که منطق رواقي بر منطق سينوي نيز اثرگذار بوده است، در پژوهش‌هاي مرتبط با منطق اسلامي نيز داراي اهميتي ويژه است. با اين حال، زبان فارسي تاکنون از منابع مرجع و معتبر درباره منطق رواقي بي‌بهره بوده است و اين اثر نخستين گام در جبران محروميت يادشده است که توسط مرکز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي منتشر شده است. 🔷 منطق رواقي 🔶 اثر بنسون ميتس ♦️ ترجمه دکتر مهدي عظيمي ❇️ توضيح بيشتر 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/262 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
🌼 «»، به ‌ويژه علم قبل از ايجاد، «»، «» و «» از مسائل مهم هستي‌شناسي در تمام حوزه‌هاي الهياتي اعم از کلام، فلسفه، عرفان و شريعت است. سرنوشت اين مسائل در تحليل عرفاني آن، با «آموزه اعيان ثابته» گره خورده است. اعيان ثابته که همان در علم حق تعالي در تعين ثاني و همان حيثيت حدي و ماهوي اسماء حق هستند، يكي از آموزه‌هاي بنيادين در عرفان اسلامي و كليد فهم بسياري از مباحث عرفاني است. اين نوشتار پس از تبيين آموزه اعيان ثابته و بيان جايگاه آن در عرفاني، به برخي دستاوردهاي آن در تحليل مسائل الهياتي اشاره مي‌كند. در اين اثر مي‌خوانيم: ✅ کلياتي درباره پيشينه، جايگاه، معاني و تقسيمات اعيان ثابته ✅ رابطه‌ اعيان ثابته، اسما و عالم خلق ✅ احکام و ويژگي‌هاي اعيان ثابته ✅ دستاوردهاي آموزه اعيان ثابته در بحث «علم پيشين خداوند به مخلوقات» و «جبر و اختيار» تهيه شده در مرکز پژوهشي دائره‌المعارف علوم عقلي اسلامي 📕📒 🖋 🗒🗒 📚📚📚 🔰 @daeratolmaaref
❇️ «اصطلاح» به چه معناست؟ 🔶 «مدخل» چيست؟ ✳️ «اصطلاح‌نامه» کدام است و چه کاربردي دارد؟ 🔷 فعاليت‌هاي واحد اصطلاح‌نامه و مدخل‌شناسي چه دستاوردهايي داشته است؟ 📄📖🗒 ✅ با کليک بر لينک زير پاسخِ پرسش‌هاي فوق را در «گزارشي از فعاليت‌هاي واحد اصطلاح‌نامه و مدخل‌شناسي منطق» ملاحظه نماييد. 🎙در اين گزارش، حجت الاسلام والمسلمين ابراهيم بازرگاني، مسئول واحد اصطلاح‌نامه و مدخل‌شناسي منطق مرکز پژوهشي دائرةالمعارف، به پرسش‌هاي فوق پاسخ داده است: http://dmaaref.iki.ac.ir/node/381 📔📔📔 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref