eitaa logo
مرکز پژوهشی دائر‌ةالمعارف علوم عقلی اسلامی
413 دنبال‌کننده
529 عکس
50 ویدیو
3 فایل
بسم‌الله الرحمن الرحيم نظر به اهميت ويژه علوم عقلی اسلامی و به دليل مشترک بودن زبان معارف عقلی ميان همه انسان‌ها، با هر دين و مذهبی و امکان فهم حقانيت و برتری معارف اسلامی و شيعی از اين طريق، تهيه دائرةالمعارف تخصصی علوم عقلی اسلامی در دستور کار قرار گرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب انسان کامل از دیدگاه مولوی به قلم پژوهشگر ارجمند جناب حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي جليل آقاخاني از محققان مرکز پژوهشی دائره المعارف نگاشته شده است. @daeratolmaaref
🔷️🔷️ معرفي کتاب ✍ در قلمرو گسترده علم و معرفت، همواره يکي از دغدغه‌هاي اصلي، شناخت انسان بوده است. شناسايي صورت تکامل يافته انسان، که از آن به انسان آرماني يا انسان برتر ياد مي‌کنند، نيز يکي از آرزوهاي بزرگ جامعه بشري بوده است. جلال‌الدين مولوي، شيوايي سخن و قدرت بيان خود را بيش از همه در خدمت تبيين آموزه انسان کامل به کار گرفته است؛ اما آيا مي‌توان از گفته‌هاي مولانا استفاده کرد و تصوير روشني از «انسان کامل» ارائه داد؟ آيا وي همه ويژگي‌هاي انسان کامل را در آثار خود آورده است؟ به عبارت ديگر، مولانا در خصوص «انسان کامل» به کداميک از ويژگي‌ها و نشانه‌هايي که در منابع اسلامي و آثار ديگر عارفان آمده، اشاره کرده است؟ از نگاه مولانا جايگاه «انسان کامل» در نظام هستي چيست و وجود او چه ضرورتي براي هستي دارد؟ اين اثر درپي پاسخ به اين پرسش‌ها است. ⏪ سرفصل‌ها ✍ فصل اول: کليات ✍ فصل دوم: شرح احوال و آثار مولانا ✍ فصل سوم: ضرورت وجود انسان کامل ✍ فصل چهارم: سرشت انسان کامل ✍ فصل پنجم: مولانا و ظهورات انسان کامل @daeratolmaaref
⏪ از آثار مرکز پژوهشی دائره المعارف است: 📖 کتاب شناسی تفصیلی منطق و تاریخ منطق @daeratolmaaref
 ✍ «كتاب‌شناسي» و «كتاب‌نگاري»، واژه‌هايي هستند كه امروزه به معناي معرفي سامان‌يافته منابع به همراه مشخصات مختلفي چون نام پديدآور، عنوان منبع، تاريخ و محل نشر به كار مي‌روند. در اين اصطلاح معمولاً «كتاب»، مفهومي عام دارد كه پايان‌نامه، جزوه، نشريه، مقاله، نسخ خطي و حتي گاه فيلم‌ها را نيز دربرمي‌گيرد. معادلِ انگليسي کتاب‌شناسي، بيبليوگرافي به معناي توصيف و بررسي کتاب است. اين کتاب که با عنوان كتاب‌شناسي تفصيلي منطق و تاريخ منطق منتشر شده است و در آن به معرفي 2004 کتاب و مقاله از کتابخانه‌هاي مختلف پرداخته‌ايم، بخش نخست از مجموعه کتاب‌شناسي‌هاي تفصيلي علوم عقلي مرکز است که در آنها بيش از بيست هزار عنوان کتاب و مقاله معرفي شده است. گفتني است در رشته‌هاي ديگر، کتاب‌شناسي مربوط به هر علم، از کتاب‌شناسي تاريخ آن علم جدا شده، ولي در اينجا به دليل حجم کمتر عناوين، کتاب‌شناسي منطق و تاريخ منطق ادغام شده است.  همچنين نمايه‌هاي موضوعي، مهم‌ترين بخش کتاب‌شناسي‌هاي تفصيلي علوم عقلي اسلامي است. ◀️ موضوعات كتاب‌ها به يكي از دو صورت كليدواژه (نمايه مفرد) و واژه‌هاي مركب (نمايه تركيبي) نوشته شده‌اند و در كنار شاخه‌هاي زيرين اين نمايه‌ها، شماره صفحه كتابي كه موضوع يادشده در آن صفحه آمده، بين دو هلال () آورده شده است. سير درختي موضوعات، از كلي‌ترين موضوع (عنوان رشته علمي) آغاز مي‌شود و به موضوعات كاملاً جزئي انجام مي‌پذيرد. ✍ وجود سه ويژگي در اين نوع كتاب‌شناسي، كتاب‌شناسي‌هاي مركز را بر ديگر كتاب‌شناسي‌هاي همراه با نمايه‌هاي موضوعي، برتري بخشيده است: 1) همه موضوعات استخراج شده از منابع دسته‌بندي و به‌صورت درختي تنظيم شده‌اند. 2) موضوعات استخراج‌شده از هر كتاب در مقايسه با ديگر كتاب‌شناسي‌هاي از اين نوع، جامع‌تر است. 3) تعداد كتاب‌هايي كه در هر يك از رشته‌هاي اصلي علوم عقلي و فلسفه‌هاي مضاف، موضوع‌نويسي شده‌اند، بي‌سابقه است. @daeratolmaaref
امام خامنه‌اي: خيلى‌ها در جامعه‌ى ما اصلاً تصور نميكنند كه براى كودك هم فلسفه لازم است. برخى تصور ميكنند فلسفه به معناى يك چيزِ قلمبه سلمبه‌اى است كه يك عده‌اى در سنين بالا به آن توجه ميكنند؛ اين نيست. @daeratolmaaref
مقام عظماي ولايت، حضرت امام خامنه‌اي: «امروز در كشورهاى پيشرفته‌ى مادى دنيا، يكى از كارهاى اساسى و يك رشته‌ى مهم، تدريس فلسفه براى كودكان است. خيلى‌ها در جامعه‌ى ما اصلاً تصور نميكنند كه براى كودك هم فلسفه لازم است. برخى تصور ميكنند فلسفه به معناى يك چيزِ قلمبه سلمبه‌اى است كه يك عده‌اى در سنين بالا به آن توجه ميكنند؛ اين نيست. فلسفه شكل دادن فكر است، ياد دادنِ فهم كردن است، ذهن را به فهميدن و تفكر كردن عادت دادن است؛ اين از اول بايد به وجود بيايد. قالب مهم است. اگرچه محتوا هم در همين فلسفه‌ى كودكان حائز اهميت است، اما عمده شيوه است؛ يعنى كودك از اول كودكى عادت كند به فكر كردن، عادت كند به خردورزى؛ اين خيلى مهم است. من خوشحال شدم از اين كه ديدم در خلال حرفها اين را متذكر شدند.» بيانات در ديدار معلمان و اساتيد دانشگاه‌های خراسان شمالى‌ به تاريخ 20 مهر 1391 @daeratolmaaref
مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي را در وبسايت مرکز به نشاني http://dmaaref.iki.ac.ir دنبال کنيد @daeratolmaaref
از گنجينه آثار مرکز پژوهشي دائرةالمعارف واقع در طبقه دوم ساختمان شماره 2 مؤسسه در پرديسان ديدن فرماييد. @daeratolmaaref
از گنجينه آثار مرکز پژوهشي دائرةالمعارف واقع در طبقه دوم ساختمان شماره 2 مؤسسه در پرديسان ديدن فرماييد. @daeratolmaaref
◀ هفتمين شماره دوفصلنامه علمي ـ پژوهشي معارف منطقي 🔷 با آثاري از: احد فرامرز قراملکي، احمد شهدادي، ابراهيم بازرگاني سيدعلي جعفريان، سيد مجيد ظهيري، داوود حيدري عسکري سليماني اميري روح‌الله محمدي، احمد ابوترابي محمدرضا مهاجري اميري و محمدعلي نوري در 145 صفحه منتشر شد @daeratolmaaref
👈 عناوين مقالات هفتمين شماره دوفصلنامه معارف منطقي: 🔷 کاستي‌ها و کاميابي‌ها در مفهوم‌شناسي شعر 🔶 نگرش سيستمي به منطق تعريف، با تأکيد بر کلام رضوي (ع) 🔷 برتری شکل اول و ابتنای شکل‌های دیگر بر آن در پرتو قاعده‌ى ذوات الاسباب 🔶 واقع‌نمايی حسيات از منظر ابن‌سينا 🔷 جايگاه گزاره‌های ارزشی در قياس و چالش‌های آن 🔶 بيرون بودن شکل چهارم از ساختار قياس در منطق ارسطو @daeratolmaaref
انا لله و انا الیه راجعون 🔷 اطلاع يافتيم، استاد ارجمند حضرت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا رمضاني در غم رحلت والد گرانقدرشان سوگوار است. این مصیبت را به ایشان تسلیت عرض میکنیم. خداوند سبحان آن پيرغلام حضرت اباعبدالله عليه السلام را غریق رحمت نموده و به جناب استاد رمضاني و بازماندگان صبر و شکيبايي عنايت فرمايد. @daeratolmaaref