◾️وجود مبارك امام هفتم(ع)، مقام مؤمن را خیلی بالا میداند. بالا بودن مقام مؤمن تنها به این نیست كه در آخرت درجات او زیاد است بلكه بالا بودن مقام مؤمن این است كه او نزدیك انبیا و ائمه(علیهم السلام) بسیاری از #فضایل و #معارف و #علوم را میتواند یاد بگیرد و عمل بكند و منتشر بكند
(این سرمایه در انسان هست).
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#شهادت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین در سخنانی با بیان این مطلب که «وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید» ابراز داشتند: در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید. چون در قرآن کریم یکی از نمونههای معاد را جریان بهار ذکر میکند. در بهار خدای سبحان دو کار انجام میدهد یکی اینکه خوابیدهها را بیدار میکند و یکی اینکه مردهها را زنده میکند. این درختها در زمستان خواباند ولی بهار که شد بیدار میشوند، وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در میآورد، این مردهها را زنده میکند . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید و یکی از راههای تذکره معاد همین است که ما از تقلیب قلوب و از تقلیب ابصار نجات پیدا کنیم.
📚منبع: کتاب مفاتیح الحیات تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی
✅
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
sahifeh03_p2.pdf
199.8K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 سیری در #صحیفه_سجادیه جلسه سوم
▪️ تاریخ: 1371/04/14
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh_03.mp3
9.49M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 سیری در #صحیفه_سجادیه جلسه سوم
▪️ تاریخ: 1371/04/14
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
عید نوروز عید زمین است؛ یعنی زمین یک دور به دور خورشید حرکت کرده است و به کمال رسیده لذا این عید، عید زمین است، ما نیز باید برای خود عید داشته باشیم و برای ما وقتی عید است که دور شمس حقیقت حرکت کنیم؛ اگر ما در مدار شمس ولایت حرکت کردیم آنگاه برای ما عید است و این سیر الی الله منشا رشد و تکامل برای انسان خواهد بود.
منبع: آرشیو جلسه درس اخلاق
#در_محضر_استاد
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌸 #نوروز 🌸
🔰 نوروز به معناى روز نو است و در اصطلاح رایج این مرز و بوم به نخستین روز فروردین و رسیدن آفتاب به برج حَمَل و آغاز بهار، نوروز گفته مىشود. براى این روز در میان ایرانیان و برخى اقوام و كشورهاى دیگر آداب و رسومى وجود دارد. احادیثى كه در منابع روایى دربارهٔ این روز آمدهاند با صرف نظر از سند آنها، به لحاظ محتوا متعارض هستند؛ برخى آن را تأیید و برخى نفى كردهاند.
🔰 به نظر مىرسد رد و تأیید در این روایات به لحاظ رسمهاى ناپسند و پسندیدهٔ نوروز باشد؛ یعنى روایت نفى درباره سنّتهاى نادرست آن باشد و روایت تأیید، سنّتهاى خوب آن را تأیید مىكند.
🔰 این احتمال هم وجود دارد كه روایت تأیید، شاید به جهت نزدیك بودن این روز با حادثهٔ غدیر و ولایت حضرت امیرمؤمنان (ع) باشد؛ چرا كه بر اساس برخى محاسبات ریاضى و نجومى، جریان غدیر در سال دهم هجرت در روز 27 اسفند ماه بوده است. پیامبر اكرم (ص) نیز تا سه روز جهت بیعت گرفتن در سرزمین غدیر درنگ كردند؛ پس نوروز سال دهم هجرى همزمان با غدیر بود.
🔰 گفتنى است برخى از سنّتهاى خوب آن در شمار امورى است كه اسلام به صورت كلى بر آنها تأكید دارد؛ مانند نظافت و خانهتكانى، نیكوكارى، كمك به نیازمندان، به ویژه خویشان و بستگان، توجّه به سالمندان، مهر و محبّت به یكدیگر، صلهٔ رحم و دید و بازدید دوستان كه بسا از این طریق كینههاى دیرین زدوده مىشوند و نیز از سنّتهاى خوب آن، روى آوردن به پاكى و طهارت معنوى است كه مؤمنان با رفتن به قبرستانها و اماكن مذهبى و زیارتگاهها به ذكر و دعا مىپردازند و دعاى یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ وَ الأبْصَارِ یا مُدَبِّرَ اللّیلِ وَ النَّهَارِ وَ یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ وَ الأحوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إلَى أحْسَنِ الحَالِ، ورد زبانشان است. در این دعا از خدا درخواست تحوّل مىشود و تحوّل آن است كه انسان از درون منقلب بشود و انقلاب درونى اگر به سوى خدا باشد تأثیرگذار است.
🔰 پیش از انقلاب إلى الله، هیچ انقلابى بارور نخواهد شد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم چنین تحوّلى را در پیش رو داریم، اگر با رغبت و اشتیاق به سوى خدا متحوّل شدیم خوش به حال ما (طوبى لنا و حسن مآب) و اگر با اشتیاق منقلب نشویم، مأموران الهى ما را منقلب خواهند كرد. به هر روى در چنین روزهایى مناسب است به پاكى و تحوّل درونى روى آورد.
📚 #مفاتیح_الحیات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💕امشب که شب مبعث احمدباشد
🍃مشمول همه عطای سرمد باشد
💕 یارب چه شودطلوع صبح فردا
🍃صبح فرج آل محمد باشد
#مبعـث_رسـول_اڪرم مبارڪ_باد
💠 توصیه مؤکّد حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته) نسبت به اعمال ایّام #مبعث
◀️ شب مبعث احتمال شروع #شب_قدر می رود.
✅ ماه پربركت #رجب فضايل فراواني دارد؛ شما كه #اعتكاف داشتيد و ايامي را با روزه گذرانديد روزه بيست و هفتم ماه پربركت رجب را هم فراموش نكنيد كه معادل با روزه ايام سال است [و] آن دعاي شب بيست و هفتم و روز بيست و هفتم را حتماً بخوانيد ببينيد كه در آن دعا، انسان خدا را سوگند ميدهد و عرض ميكند: «اللهم إنّي اسئلك بالتجلّي الأعظم في هذه الليلة»؛ سراسر عالم تجلي حق است: «الحمد لله المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقه» اما هيچ تجلّي به اندازه تجلّي بعثت خاتم انبيا كه اولين و آخرين انسانها در پيشگاه او خاضع و خاشعاند نيست، لذا در دعاي شريف بيست و هفتم رجب آمده است كه تو را به تجلي اعظمي كه در اين شب اتفاق افتاده است مورد سؤال قرار ميدهم و از تو چيزی ميطلبم.
✅ بعضي از بزرگان احتمال دادند كه شب قدر از همان بيست و هفتم شروع ميشود [يعني] بيست و هفتم ماه رجب است و نيمه ماه شعبان است و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان؛ ميگويند اين پنج شب از اطراف علم اجمالي است كه احتياط اين است كه انسان اين پنج شب را دريابد تا توفيق ادراك ليله قدر را پيدا كند.
✅ شما بزرگواراني كه اهل اعتكافيد ميبينيد كه روزه گرفتن براي ديگران بسيار سخت است اما براي شما بسيار آسان؛ سه روز از ديگران فاصله گرفتن به فكر و ذكر و مطالعه و تأمل پرداختن براي ديگران سخت است ولی براي شما آسان چرا که خداوند در قرآن فرمود: ﴿فأَمّا مَنْ أَعْطي وَاتَّقي ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْني ٭ فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْري﴾؛ اگر كسي چند قدم بيايد ما انجام كارهاي خير را بر او آسان ميكنيم؛ پس ميبينيد به آساني سه روز روزه ميگيرد [و] خيلي براي او آسان است [در حالي كه] ديگري اگر بخواهد روزه بگيرد براي او دشوار است.
🔺 بیانات معظم له در خطبه های نماز جمعه 75
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_2951 p2.pdf
181.9K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
#عيد_مبعث
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 #سخنرانی_عمومی
▪️ تاریخ: 1396/02/05
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
moredi_2951 ss.mp3
4.14M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
#عيد_مبعث
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 #سخنرانی_عمومی
▪️ تاریخ: 1396/02/05
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
خیزش عملی.mp3
370.7K
🔹 خیزش عملی
#بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
گفتاری از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم )
هدف نهایی بعثت
علی بن ابی طالب فرمود: «مردم! ما هرگز شما را به امری وادار نکردیم، مگر این که قبل از شما آن امر را عمل کردیم.»
انبیاء آمدند، گفتند: «انسان در درون خود یک قلب دیگری دارد، یک چشم دیگری دارد، یک گوش دیگری دارد.» این را اولاً تفسیر کردند، بعد آمدند این را تغییر دادند. فرمودند چه فرد یا جامعه ای مریض است، چه فرد یا جامعه ای سالم! آن ها را که فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ بود درمان کردند، به جایگاه إذا جآءَ رَبَّهُ بِقَلبٍ سَلِیمْ رساندند، یا إلا مَنْ أتَی اللهَ بِقَلْبٍ سَلِیمْ رساندند و مانند آن. این کار انبیاء باعث می شود که جهان و انسان درست تفسیر شود و درست تغییر پیدا کند.
انبیاء اعلام کردند: «مَنْ ذَا الَّذِی ذاقَ حَلاوَهَ مَحَبَّتِکْ فَرامَ مِنکَ بَدَلاً. خدایا! آن که لذّت مناجات تو را چشید، آن را با چه عوض می کند؟» آن که لذّت مناجات با خدا را در کامش زمزمه کرد، او هرگز این لذّت را به چیز دیگر تبدیل نمی کند. و این اختصاصی به انبیاء ندارد، چون شاگردان انبیاء هم به جایی رسیدند که می گفتند: «کَأنّی اَنظُرُ إلی عَرشِ الرَّحمنِ بارِزاً.» آن مرحله ی والا و بَرین برای انبیاء است، این مرحله ی نازل یا متوسط برای شاگردان آن هاست. اگر بشر و انسان درست تفسیر شد و درست تغییر پیدا کرد، یعنی انسان تحقیق شد که این مهم ترین رسالت انبیای مبعوث است؛ جهان هم تغییر پذیر است، درست تفسیر می شود و درست تغییر پیدا می کند.
تغییر جهان و تفسیر جهان را قرآن به عهده گرفته است. فرمود: «این عالم اگر بخواهد درست حرکت کند، زمستانش زمستان باشد، پائیزش پائیز باشد، تابستانش تابستان و.. . شما باید انسان خوبی باشید! اگر جامعه جامعه خوب بود، قَدَّرَ أقواتَها فِی أربَعَهِ أیام جامه عمل می پوشاند.» یک ارتباط تنگاتنگی بین عالم و آدم در قرآن کریم برقرار است. فرمود: «اگر این مردم درست حرکت کردند، ذات أقدس إله نظام آفرینش را به سود انسان ها تغییر می دهد. و اگر خدای ناکرده مردم درست حرکت نکردند، خداوند نظام آفرینش را به سود این ها تغییر نمی دهد.» این که فرمود: «وَ لُو أنَّ اَهلَ القُری آمَنُوا وَاتَّقُوا لِفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماء وَالأرض،» یعنی اگر جامعه درست تفسیر شد و درست تغییر پیدا کرد، درست در مسیر حرکت کرد، کلّ نظام عوض می شود. یعنی این ابرها که حرکت می کنند، به موقع باران حمل می کنند و به موقع می بارند و به جا می بارند، نه بی جا!
وجود مبارک رسول گرامی(ص) که این ایام، مبعث آن حضرت است، فرمود: «وقتی ذات أقدس إله در معراج فیض و فُوز خاصش را به گوش من رساند، فیضش به گوش من رسید، من خنکی او را در دلم احساس کرده ام.» این لامسه است، این لامسه ی دل است نه لامسه ی پوست! این لَمس بدن نیست، لمس جان است.
مرحوم کُلینی از معصوم(ع) نقل می کند که بشرهای اوّلی خواب نمی دیدند. کم کم رؤیا را خدا نصیب این ها کرد. این ها به انبیاء شان می گفتند: «ما وقتی خوابیدیم، چیزهایی را در عالم رؤیا می بینیم، اینها چیست؟» می فرمودند: «این ها از سنخ همان حرف هایی است که ما به شما می گوییم. ما می گوییم در درون انسان یک چشمی هست، یک گوشی هست، نمونه اش را شما در عالم خواب می بینید.» کسانی که بیداری حالت منامیه دارند، همان وضعی که دیگران در عالم رؤیا دارند، رؤیای صادق، این ها در حالت بیداری دارند.
اولیاء هم کار انبیاء را کردند. وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) می فرماید: «من این حکومت را پذیرفتم، برای این که لِتَساطُنَّ صُوتَ القِدرْ لِتُغَربِلُنَّ غَربَلَه.» فرمود: «من آمدم، یک حرارتی در جامعه ایجاد کردم. آن جامعه ی افسرده ی یخ بسته را که سرد بود، جوشاندم.» فرمود: «من حکومت را پذیرفتم، برای این که همگان بجوشند. شما باید گرم شوید و باید جای تان عوض بشود.» این خافِضَهٌ رافِعَه کار همه ی انبیاء است، و این کار در قیامت ظهور می کند و انبیاء عهده دار این بودند. در حقیقت اگر کسی بخواهد جهان را تفسیر کند و جهان را تغییر بدهد، باید خود را تفسیر کند و خود را تغییر بدهد.
انسان گاهی خیال می کند از خاک است و به خاک! این بینش یک انسان مُلحد است. می گوید: «ما از خاک برخاستیم، دوباره خاک می شویم و دیگر هیچ! إنْ هِی إلا حَیاتُنَا الدُّنیا نَمُوتُ وَ نَحیی. ما از خاک بودیم، دوباره خاک می شویم و خبری نیست.» ولی یک انسان ولی و عارف می گوید: «من نه از خاکم که به خاک برگردم که حرف مُلحدان است، نه از خاکم که به خدا برسم که حرف متوسّطان است؛ بلکه من از خدایم و به سوی خدا می روم، إنّا للهِ وَ إنّا إلِیهِ راجِعُون. »
🔽🔽
کار انبیاء این است که درست تفسیر کنند و به ما گوشی بدهند که بشنویم سنگ تسبیح می کند. معجزه ی انبیاء این نبود که شجر و حَجر را گویا کنند! معجزه ی انبیاء این بود که ما را تغییر بدهند، ما را اصلاح کنند، ما را معالجه کنند؛ یعنی آن شنوایی درونی را به ما بدهند، آن گوش بسته را باز کنند، چشم بسته را باز کنند، آن گاه از ما سؤال کنند: «چه می بینید؟» می گوییم: «کَأنّی أنظُرُ إلی عَرشِ الرَّحمنِ بارِزاً.» از ما سؤال می کنند: «چه می شنوی؟» می گویند: «ما می شنویم فرشته ها تسبیح می کنند، سنگ ها تسبیح می کنند، درخت ها تسبیح می کنند. »
.. . شما هر چه مبعث را خوب بررسی کنید، نبوّت را خوب بررسی کنید، امامت را خوب تشریح کنید، می بینید هدف همه ی آن ها این است؛ این بیان روشن علی بن ابی طالب است؛ فرمود: «مردم! ما هرگز شما را به امری وادار نکردیم، مگر این که قبل از شما آن امر را عمل کردیم. شما را از هیچ چیزی باز نداشتیم، مگر این که قبلاً دست خودمان را از او کشیدیم.» اگر این است، پس معلوم می شود خدا دارد حکومت می کند، دین خدا دارد حکومت می کند؛ یعنی فقه دارد حکومت می کند و عدالت دارد حکومت می کند
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
معجزه ی انبیاء این نبود که شجر و حَجر را گویا کنند! معجزه ی انبیاء این بود که ما را تغییر بدهند، ما را اصلاح کنند، ما را معالجه کنند.
گفتاری از آیت الله جوادی آملی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
گفتاری از آیت الله جوادی آملی به مناسبت مبعث پیامبر اکرم(ص)
فرمود: «اگر این مردم درست حرکت کردند، ذات أقدس إله نظام آفرینش را به سود انسان ها تغییر می دهد. و اگر خدای ناکرده مردم درست حرکت نکردند، خداوند نظام آفرینش را به سود این ها تغییر نمی دهد.»
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید و یکی از راههای تذکره معاد همین است که ما از تقلیب قلوب و از تقلیب ابصار نجات پیدا کنیم.
📚منبع: کتاب مفاتیح الحیات تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی
✅
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
پاداش تأمین نیاز بیمار
رسول خدا(ص) فرمود: ... هركس برای برآوردن نیاز بیمار بكوشد و آن را برآورد، همانند روزی كه از مادرش زاده شده از گناهان خود خارج شود. مردی از انصار پرسید: ای رسول خدا! اگرچه بیمار از خانوادهاش باشد؟ رسول خدا(ص) فرمود: از دارندگان بزرگترین پاداش كسی است كه در برآوردن نیاز [بیمار] خانواده خود بكوشد... .[۱]
منبع: کتاب مفاتیح الحیات؛ تالیف آیت الله العظمی جوادی آملی.
۱) (ثواب الاعمال، ص289)
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
balad 04 SSS.MP3
5.05M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بلد
🔹 جلسه : 4
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
لا جبر و لا تفویض.mp3
729.1K
🔹 لا جبر و لا تفويض
#بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh_04.mp3
7.6M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 سیری در #صحیفه_سجادیه جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1371/04/15
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sahifeh04_p2.pdf
168.6K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 سیری در #صحیفه_سجادیه جلسه چهارم
▪️ تاریخ: 1371/04/15
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسئله ۳. مرجع تقلید باید مجتهد، زنده، بالغ، عاقل، مرد، شیعه دوازده امامی، حلالزاده و عادل باشد و در فهمیدن احكام خدا از منابع دینی، هیچ مجتهدی از او داناتر (یعنی ماهرتر) نباشد و بنا بر احتیاط لازم، مبتلا به حُبّ دنیا نباشد. جواز تقلید زنان از زن مجتهدی كه هیچ مجتهدی از او اعلم نباشد، بعید نیست.
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c