eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.9هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله العظمی جوادی آملی: «عالمی از جزایر اقیانوس کبیر که بنده اسم شریفش را به یاد ندارم از من خواست تا چند دقیقه با هم گفت و گو کنیم. او گفت ما در جایی زندگی نمیکنیم که شما ما را بشناسید؛ هر جا میرویم باید شناسنامه خود را همراه ببریم. او نقشه ای از جیب در آورد و آن را روی میز پهن کرد و روی نقطه ای در اقیانوس کبیر دست گذاشت که جزیره ای نزدیک به قطب بود، وی گفت: مردم ما تشنه سخنان امام خمینی(ره) و ایران هستند. سلام ما را به مسئولان ایران برسانید و بگویید که رسانه هایتان را تقویت کنید تا ما بفهمیم که شما چه میگویید.» آفاق اندیشه ص۳۰۴(سخنان و رهنمودهایی در دیدار با شخصیت های جهانی، مسلمانان مقیم خارج از کشور و پیروان ادیان و مکاتب گوناگون) 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: چاره ای جز این نیست که اهل علم بتوانند به زبان روز دنیا سخن بگویند، اگر یک عالم فاضل بتواند به زبانهای زنده دنیا سخن بگوید، مایه برکت است. وقتی هندو با اساطیر و خرافاتش در غرب نفوذ میکند، چرا ما با داشتن قرآن و عترت نتوانیم در غرب نفوذ کنیم؟ ما تا نفس میکشیم باید درس بخوانیم و وقت را به بطالت نگذرانیم و باید محققانه درس خواند و محققانه عمل کرد. ملا شدن، دقیق درس دادن، دقیق بحث کردن و دقیق مطالعه کردن رسالت اولیه ماست و جهان تشنه این هاست. آفاق اندیشه ص۳۰۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
شکوه خطبه فدکيه حضرت زهرا (س) در پاسخ به شبهات فلسفی ماديون ▫️
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به ایام ، بیان داشتند: در یکی از خطبه ‌های نورانی امیرالمومنین علی(علیه السلام)، ایشان با بیانی عمیق و استدلالی فلسفی و منطقی، شبهات فلاسفه مادی را رد می ‌کنند. ▫️ حضرت امیر در این خطبه، اصل منطقی تناقض و فلسفه خلق از "لا من شیء" را تبیین کرده و اثبات می ‌نمایند که آفرینش الهی نه از ماده ‌ای پیشین، بلکه ابداعی و نو است و توضیح می دهند که این بیان، مشابه خطبه حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) در است که سال ها قبل فرمودند: «ابتدع الاشیاء لا من شیء». 👈 برای همین است که در شأن دارد که اگر علی بن ابیطالب نبود فاطمه کفوی نداشت؛ اینها همان بودند. ↙️ مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/5097993 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1403/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹توصیه آيت الله العظمی جوادی آملی به طلاب گرامی: «هیچ روزی نگذرد که درس نگوييم یا درس نخوانیم یا مباحثه نکنیم...» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر کسی کاری را روی عشق و شوق انجام بدهد، هر روز تازه تر می‌شود...» 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«كُلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِه‏» 📹آيت الله العظمی جوادی آملی: «اگر يک طلبه در حوزه يا دانشجوی دانشگاه استعداد دارد که ده مطلب ياد بگيرد، وقتی وارد کلاس درس شد پنج مطلب ياد گرفت، اينطور نيست که الان فقط بتواند ده مطلب ياد بگيرد، الان پانزده يا بيست مطلب ياد ميگيرد...» درس اخلاق ۱۴۰۳/۷/٢۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) در دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء: همزمان با فرارسیدن ایام فاطمیه، دهه دوم، مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) از روز سه شنبه به مدت سه روز در محل دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در قم برگزار می گردد. ↙️ گزارش تصویری https://news.esra.ir/fa/w/5103504 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی دردناک ترین جمله در خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عقلانیت الهی 📹آيت الله العظمی جوادی آملی ▫️ حضرت در خطبه‌ای نورانی به مسئله «خلق الاشیاء لا من شیء» پرداخته‌اند که دو دستاورد عمیق علمی دارد: 1️⃣ منطقی: توضیح دادند که نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این تحلیل منطقی، شبهات مادی‌ گرایان درباره خلقت را برطرف می‌ کند. 2️⃣ فلسفی: نشان دادند که خلقت الهی، ابداعی و بی‌ نیاز از ماده اولیه است. ▫️ این خطبه پیش ‌تر از سخنان حضرت علی (علیه‌السلام) در همین زمینه، بر بطلان شبهات تأکید کرده است. مرحوم کلینی و دیگر بزرگان حکمت، بر عظمت این معارف اذعان داشته و به در این علم گواهی داده‌ اند. ↙️ صوت و متن کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/-134-1403-09-11- 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1403/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠
تلاقی وحی و فطرت

🔹 گرچه هر موجودی به نوبه خود در صدد وصال كوی خداست؛ ﴿أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ﴾ و این سیر جوهری با صیرورت گوهر هستی او همراه می باشد، لیكن در این راه انسان سالك، به ویژه ، كامیاب ‏تر از دیگر پویندگان راه الهی است؛ زیرا صبغه: ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیم﴾ را او در بر دارد و نغمه: ﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ با آفرینش او شنیده شده است، لیكن برای رهایی از رهزنِ درون و بیرون، باید ره نوردان درون و بیرون را پالایش كند و آنان را با سِلاحِ صَلاح و فلاح مجهّز نماید تا در مصاف اهریمنان داخلی و خارجی پیروز گردد و فاتح فتوحات سه گانه «فَتحِ قریبْ» و «فتحِ مبین» و سرانجام «فتحِ مطلق» شود. 👈 برای چنین پیروزی، دو بال نیرومند به انسان داده شد كه یكی از درون را بشنود و با او هماهنگ گردد و دیگری از بیرون ندای را استماع نماید و با او هم آوا گردد: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَذِكْرى‌ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ﴾. 🔹 البته جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه بر اثر خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل ‌انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند. در كنار قلبِ فطری، تسویل و تأمیر نَفْسِ مُسَوّله و امّاره بالسوء و در قبالِ گوش شنوای پیام وحی، وسوسه شیاطینِ جن و انس از بیرون هماره را به همایش و چالش فرا می خوانند. اگر شعار مشئوم و گوش خراشِ: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ شنیده شود، یا عمل طالح و تباه با اتكا به ‌قدرت موهوم خویش، فرعون گونه به صورتِ: ﴿فَتَوَلّٰى بِرُكْنِهِ﴾ مشاهده گردد، معلوم خواهد ‌شد كه در این مصاف، دیو بر فرشته پیروز آمد و اهرمن جهل بر مَلَك عقل فاتح‌ شد و گوهر ایمان به غارت رفت و نَقْد عمر به غرامت گرفته شد و جز خسران چیزی نماند.‌ 🔹 ولی اگر در پرتو عنایت ازلی و ظلّ لطف ابدی حضرت دوست صدای دلاویز: «سُبوُحٌ‌قُدّوس» شنیده شد و غبار اغیار زدوده گشت و سرّ سویدای دل، حَرَم امن شد‌ و‌ نه در مرحله نظر و نه در مقام عمل، چیزی جز خواسته خدا از جان سالك بر نخاست و را به نَعل مُلك معامله نكند، معلوم خواهد شد كه در این پیكار فرشته مِهر و عقل ‌بر‌ دیو قَهْر و جهل فائق آمد، گوهر دین مغتنَم شد، نَقْد عمر بهای وصال محبوب گشت،‌ تجارت رابِح و بَیعِ رَبیحْ بهره چنین سالكِ نوسال و شابِّ خاشع و جوانِ متعبّد و خردپیشه شد. 📚 پیام به چهارمین اردوی آموزشی فرهنگی دانشجویی مشهد مقدس تاریخ : تابستان 1377 🌐 http://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام رضا سلام الله علیه فرمودند: عَلَيْكَ بِطَاعَةِ اَلْأَبِ وَ بِرِّهِ وَ اَلتَّوَاضُعِ وَ اَلْخُضُوعِ وَ اَلْإِعْظَامِ وَ اَلْإِكْرَامِ [لَهُ] وَ خَفْضِ اَلصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ فَإِنَّ اَلْأَبَ أَصْلُ اَلاِبْنِ وَ اَلاِبْنَ فَرْعُهُ... اُبْذُلُوا لَهُمُ اَلْأَمْوَالَ وَ اَلْجَاهَ وَ اَلنَّفْسَ وَ قَدْ أروِيَ أَنْتَ وَ مَالُكَ لِأَبِيكَ فَجُعِلَتْ لَهُ اَلنَّفْسُ وَ اَلْمَالُ تَابِعُوهُمْ فِي اَلدُّنْيَا أَحْسَنَ اَلْمُتَابَعَةِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ اَلْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ اَلتَّرَحُّمِ عَلَيْهِمْ... بر تو باد به فرمانبرداری از پدر و نیکی به وی و فروتنی و خاکساری در برابر او و بزرگ داشتن و گرامی داشتن او و نیز آرام سخن گفتن در حضورش؛ زیرا پدر ریشه و پسر شاخه اوست. اگر پدر نبود، خدا پسر را هم تقدیر نمی‌کرد.اموال و آبرو و جانتان را برایشان بذل کنید که... جان و مال تو برای پدر است؛ پس در دنیا از پدران به نیکی پیروی کنید و پس از مرگشان برای آنان دعا و طلب رحمت کنید... بحار الانوار ج٧١ ص٧۶_٧٧ مفاتیح الحیاة ص ٢٢۵ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شرح دعای اللهم ارزقنا توفيق الطاعة... 💠وظایف دانشجویان و طلاب آیت الله العظمی جوادی آملی: أ.تلاش در راه علم اندوزی: جهد يعنی به كار بستن تمام توان و كوشش نهايی انسان در مسير رسيدن به مقصود. طالب دانش بايد تمام كوشش خويش را در راه علم اندوزی به كار گيرد. فرد يا جامعه جاهل، به مراتب حقيقی انتظار دست نمی يابد و نمی تواند زمينه ساز ظهور امامی باشد كه خود خزانه علم الهی است: و خزّان العلم. از اين رو كوشش در علم اندوزی از وظايف منتظران راستين آن امام همام(عج) به ويژه طلاب و دانشجويان است: وعلی المتعلّمين بالجهد.   ب.رغبت در كسب علم: رغبت، تمايل اكيد و ميل شديد است. از ديگر صفات دانشجوی منتظر داشتن ميل شديد به اندوختن علم و به آخرين دستاوردهای علمی و فكری و نيز توليد دانش و انديشه است. از اين بخش دانسته مي شود وظيفه بايسته دانشجويان و طلاب منتظر، تلاش برای فراگيری از سر ميل و رغبت قلبی است، چون تلاش بی رغبت، به سردی و سستی می گرايد و متوقف و خاموش می شود: والرّغبة. کتاب امام مهدی "عجل الله تعالی فرجه الشریف" موجود موعود ص۲۰۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli