eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠عقلانیت الهی 📹آيت الله العظمی جوادی آملی ▫️ حضرت در خطبه‌ای نورانی به مسئله «خلق الاشیاء لا من شیء» پرداخته‌اند که دو دستاورد عمیق علمی دارد: 1️⃣ منطقی: توضیح دادند که نقیض «من شیء»، «لا من شیء» است، نه «من لا شیء». این تحلیل منطقی، شبهات مادی‌ گرایان درباره خلقت را برطرف می‌ کند. 2️⃣ فلسفی: نشان دادند که خلقت الهی، ابداعی و بی‌ نیاز از ماده اولیه است. ▫️ این خطبه پیش ‌تر از سخنان حضرت علی (علیه‌السلام) در همین زمینه، بر بطلان شبهات تأکید کرده است. مرحوم کلینی و دیگر بزرگان حکمت، بر عظمت این معارف اذعان داشته و به در این علم گواهی داده‌ اند. ↙️ صوت و متن کامل: https://esra.ir/fa/web/javadi/w/-134-1403-09-11- 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1403/09/12 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠
تلاقی وحی و فطرت

🔹 گرچه هر موجودی به نوبه خود در صدد وصال كوی خداست؛ ﴿أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ﴾ و این سیر جوهری با صیرورت گوهر هستی او همراه می باشد، لیكن در این راه انسان سالك، به ویژه ، كامیاب ‏تر از دیگر پویندگان راه الهی است؛ زیرا صبغه: ﴿أَحْسَنِ تَقْوِیم﴾ را او در بر دارد و نغمه: ﴿فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ﴾ با آفرینش او شنیده شده است، لیكن برای رهایی از رهزنِ درون و بیرون، باید ره نوردان درون و بیرون را پالایش كند و آنان را با سِلاحِ صَلاح و فلاح مجهّز نماید تا در مصاف اهریمنان داخلی و خارجی پیروز گردد و فاتح فتوحات سه گانه «فَتحِ قریبْ» و «فتحِ مبین» و سرانجام «فتحِ مطلق» شود. 👈 برای چنین پیروزی، دو بال نیرومند به انسان داده شد كه یكی از درون را بشنود و با او هماهنگ گردد و دیگری از بیرون ندای را استماع نماید و با او هم آوا گردد: ﴿إِنَّ فِی ذلِكَ لَذِكْرى‌ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِیدٌ﴾. 🔹 البته جمع بین جوششِ دل و كوشش گوش مطلوب برین است كه بر اثر خویش توان چنین جمع مباركی را دارد كه هم نغمه دل ‌انگیز فطرت را بشنود، هم آهنگ دلنواز وحی خدا را استماع كند. در كنار قلبِ فطری، تسویل و تأمیر نَفْسِ مُسَوّله و امّاره بالسوء و در قبالِ گوش شنوای پیام وحی، وسوسه شیاطینِ جن و انس از بیرون هماره را به همایش و چالش فرا می خوانند. اگر شعار مشئوم و گوش خراشِ: ﴿أَنَا خَیرٌ مِنْهُ﴾ شنیده شود، یا عمل طالح و تباه با اتكا به ‌قدرت موهوم خویش، فرعون گونه به صورتِ: ﴿فَتَوَلّٰى بِرُكْنِهِ﴾ مشاهده گردد، معلوم خواهد ‌شد كه در این مصاف، دیو بر فرشته پیروز آمد و اهرمن جهل بر مَلَك عقل فاتح‌ شد و گوهر ایمان به غارت رفت و نَقْد عمر به غرامت گرفته شد و جز خسران چیزی نماند.‌ 🔹 ولی اگر در پرتو عنایت ازلی و ظلّ لطف ابدی حضرت دوست صدای دلاویز: «سُبوُحٌ‌قُدّوس» شنیده شد و غبار اغیار زدوده گشت و سرّ سویدای دل، حَرَم امن شد‌ و‌ نه در مرحله نظر و نه در مقام عمل، چیزی جز خواسته خدا از جان سالك بر نخاست و را به نَعل مُلك معامله نكند، معلوم خواهد شد كه در این پیكار فرشته مِهر و عقل ‌بر‌ دیو قَهْر و جهل فائق آمد، گوهر دین مغتنَم شد، نَقْد عمر بهای وصال محبوب گشت،‌ تجارت رابِح و بَیعِ رَبیحْ بهره چنین سالكِ نوسال و شابِّ خاشع و جوانِ متعبّد و خردپیشه شد. 📚 پیام به چهارمین اردوی آموزشی فرهنگی دانشجویی مشهد مقدس تاریخ : تابستان 1377 🌐 http://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام رضا سلام الله علیه فرمودند: عَلَيْكَ بِطَاعَةِ اَلْأَبِ وَ بِرِّهِ وَ اَلتَّوَاضُعِ وَ اَلْخُضُوعِ وَ اَلْإِعْظَامِ وَ اَلْإِكْرَامِ [لَهُ] وَ خَفْضِ اَلصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ فَإِنَّ اَلْأَبَ أَصْلُ اَلاِبْنِ وَ اَلاِبْنَ فَرْعُهُ... اُبْذُلُوا لَهُمُ اَلْأَمْوَالَ وَ اَلْجَاهَ وَ اَلنَّفْسَ وَ قَدْ أروِيَ أَنْتَ وَ مَالُكَ لِأَبِيكَ فَجُعِلَتْ لَهُ اَلنَّفْسُ وَ اَلْمَالُ تَابِعُوهُمْ فِي اَلدُّنْيَا أَحْسَنَ اَلْمُتَابَعَةِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ اَلْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ اَلتَّرَحُّمِ عَلَيْهِمْ... بر تو باد به فرمانبرداری از پدر و نیکی به وی و فروتنی و خاکساری در برابر او و بزرگ داشتن و گرامی داشتن او و نیز آرام سخن گفتن در حضورش؛ زیرا پدر ریشه و پسر شاخه اوست. اگر پدر نبود، خدا پسر را هم تقدیر نمی‌کرد.اموال و آبرو و جانتان را برایشان بذل کنید که... جان و مال تو برای پدر است؛ پس در دنیا از پدران به نیکی پیروی کنید و پس از مرگشان برای آنان دعا و طلب رحمت کنید... بحار الانوار ج٧١ ص٧۶_٧٧ مفاتیح الحیاة ص ٢٢۵ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شرح دعای اللهم ارزقنا توفيق الطاعة... 💠وظایف دانشجویان و طلاب آیت الله العظمی جوادی آملی: أ.تلاش در راه علم اندوزی: جهد يعنی به كار بستن تمام توان و كوشش نهايی انسان در مسير رسيدن به مقصود. طالب دانش بايد تمام كوشش خويش را در راه علم اندوزی به كار گيرد. فرد يا جامعه جاهل، به مراتب حقيقی انتظار دست نمی يابد و نمی تواند زمينه ساز ظهور امامی باشد كه خود خزانه علم الهی است: و خزّان العلم. از اين رو كوشش در علم اندوزی از وظايف منتظران راستين آن امام همام(عج) به ويژه طلاب و دانشجويان است: وعلی المتعلّمين بالجهد.   ب.رغبت در كسب علم: رغبت، تمايل اكيد و ميل شديد است. از ديگر صفات دانشجوی منتظر داشتن ميل شديد به اندوختن علم و به آخرين دستاوردهای علمی و فكری و نيز توليد دانش و انديشه است. از اين بخش دانسته مي شود وظيفه بايسته دانشجويان و طلاب منتظر، تلاش برای فراگيری از سر ميل و رغبت قلبی است، چون تلاش بی رغبت، به سردی و سستی می گرايد و متوقف و خاموش می شود: والرّغبة. کتاب امام مهدی "عجل الله تعالی فرجه الشریف" موجود موعود ص۲۰۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی سوره مبارکه علق: «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَىٰ...آیا انسان نمی‌داند که در محضر و مشهد خداست؟! 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برنامه دروس آیت الله العظمی جوادی آملی : درس خارج فقه(ادامه قضا و شهادت) : شنبه الی سه شنبه، ساعت 9 صبح درس اخلاق(شرح نهج البلاغه) : چهارشنبه ها ساعت 9 صبح مکان برگزاری دروس: مسجد اعظم قم دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ لینک شرکت در درس فقه: https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli ↙️ لینک شرکت در درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
اثر اخلاص حضرت علامه طباطبایی(ره) آیت الله العظمی جوادی آملی: اخلاص حضرت استاد مايه جوشش شريف ترين دانش، يعنی تفسير وحی و پايه نافذترين اثر در دل های مخاطبان وی است. رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَن أَخلَصَ لله اربعين صباحاً ظهرت ينابيع الحكمة من قلبه علي لسانه»[۱] . البته اخلاص جزء متمم قابليّت است،وگرنه مبدأ فاعلي بالذات خدای سبحان است.   نفوذ عميق و عريق رهنمود حضرت علامه(قدس‌سرّه)، از مرز عمل صالح صعود كرد و به پرورش صالحان رسيد، زيرا مهم ترين سند برای خاموش كردن نائره شبهات در فرايند انقلاب اسلامی، بيانات معظم له در تدريس و تأليف بود كه اساس دين قويم را از تهاجم حفظ می نمود، و قوی ترين مرجع برای از بين بردن شبيخون بيگانه، كتاب قيّم الميزان و ساير آثار سترگ آن ابرمرد وحی شناس بود. معتبرترين پايگاه علمی برای مقاومت پيروان امام راحل (قدس‌ سرّه)محصول قلم آن نويسنده معارف آسمانی بود كه چنين قلمی مصداق بارز سوگند خداست؛ «ن و القلم و ما يسطرون»[۲] ، و نتيجه مركّب آن عالم حق مداری است كه در وصف چنين مركّب ها از رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم رسيده است: «يوزن يوم القيامة مداد العلماء و دم الشهداء فَيَرجحُ عليهم مداد العُلماء علی دم الشهداء» [۳]  [۱]ـ نهج الفصاحه، ج۲، ص۵۳۴ [۲]ـ سوره قلم، آيه ۱ [۳]ـ نهج الفصاحه، ج۲، ص۱۰۳۱ سروش هدايت جلد۲، صفحه ۲۸۸ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
جامعیت و پویایی شریعت اسلام /غیرقابل‌نسخ بودن احکام اسلامی / پاسخگویی فقه به مسائل نوظهور و تمامی نیازهای بشری 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه امروز خود با اشاره به و اصول کلی ارائه ‌شده از سوی پیامبران و اهل بیت (علیهم السلام)، بر پویایی و توانایی فقه اسلامی در حل مسائل نوظهور تأکید کردند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
جامعیت و پویایی شریعت اسلام /غیرقابل‌نسخ بودن احکام اسلامی / پاسخگویی فقه به مسائل نوظهور و تمامی نیازهای بشری 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه امروز خود با اشاره به و اصول کلی ارائه ‌شده از سوی پیامبران و اهل بیت (علیهم السلام)، بر پویایی و توانایی فقه اسلامی در حل مسائل نوظهور تأکید کردند. ◀️ ایشان با بیان اینکه اسلام تا روز قیامت غیرقابل نسخ و تغییر هستند، افزودند: 1️⃣ خدا هر آنچه برای سعادت لازم بود را بیان کرده، هر موضوعی که در عالم رخ دهد، حکم آن در فقه اسلامی وجود دارد، از زندگی در اعماق دریا تا سکونت در فضا، هیچ حادثه ‌ای خارج از دایره شریعت نیست 2️⃣ و احکام الهی نیز نسخ شدنی نیست، اين دو تا اصل کلي و جامع به حوزه ها اطمينان مي دهد که هيچ موضوعي در عالم اتفاق نمي افتد مگر اينکه حکمش در شريعت هست، منتها بايد استنباط کرد، این دو اصل می گوید که آنچه الان موجود است اصول و قواعد کلی هستند که فقیه باید از آنها، استنباط درستی انجام دهد. 🔹 این دو اصل کلی حوزه را مطمئن می ‌کند که ، اصل نخست اینکه احکام اسلام تا قیامت و ظهور حضرت حجت (عج) پابرجا بوده و هرگز نسخ، تغییر یا تبدیل نخواهد شد. خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که نه در گذشته، نه در حال، و نه در آینده هیچ‌گونه شبهه ‌ای نمی ‌تواند به عظمت علمی این کتاب الهی خدشه ‌ای وارد کند: ﴿لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾... . شریعت را برای تمام زمان ‌ها ارائه کرده‌، به‌ گونه‌ ای که هیچ ‌کس نمی ‌تواند آموزه‌ های آن‌ها را ابطال کند. این اصل کلی است! 🔹 امام صادق (علیه‌السلام) نیز در فرمایش نورانی خود، حوزه‌ های علمیه را به فراخوانده و فرموده‌اند: «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ التَّفْرِيع»، وظیفه ما بیان اصول کلی است ما هر چه مورد نیاز شماست را گفتیم و بر شماست که از این قوانین کلی، استنباط کنید، را وجود مبارک امام صادق ایجاد کرد، نه مسئله گویی را... . 🔹 بر اساس این که ـ «آنچه بشر تا قیامت به آن نیاز دارد، در دین بیان شده» و ـ «آنچه ارائه شده، کُلیاتی است که وظیفه مجتهدین، استنباط احکام از آن‌هاست»، می ‌توان هم بانک‌ ها را اصلاح کرد، هم اقتصاد را سامان داد و هم روابط بین‌ الملل را بهبود بخشید. 🔹 فقه، به دلیل محدودیت‌های گذشته، آن‌طور که باید عرضه نشده است. به‌عنوان نمونه، درس‌ های فقهی ما معمولاً از شروع می ‌شود و تا ادامه می‌یابد، اما مباحثی مانند که شامل موضوعاتی چون روابط اسلام با سایر کشورها، ، ، ، و است، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است... . 👈 ایشان در پایان تاکید داشتند: حوزه‌ های علمیه باید با و ، پایایی خود را در تمامی عرصه‌ ها حفظ کنند. ↙️ لینک خبر: https://esra.ir/fa/web/news/w/5123726 📚 درسی خارج فقه تاریخ: 1403/09/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 مکتب جاوید

🔹 فرمود هیچ حکمی از احکام شریعت نیست «إلی یوم القیامة»، الا اینکه ما گفتیم؛ یعنی را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم و از آن طرف هم دین «إلی یوم القیامة» هست... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠
مکتب جاوید

🔹 فرمود هیچ حکمی از احکام شریعت نیست «إلی یوم القیامة»، الا اینکه ما گفتیم؛ یعنی را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم، را گفتیم و از آن طرف هم دین «إلی یوم القیامة» هست. این دو اصل کلی و جامع، به حوزه ها اطمینان می دهد که هیچ موضوعی در عالم اتفاق نمی افتد، مگر اینکه حکمش در شریعت هست؛ منتها است و باید استنباط کرد. آن روزی که این احکام شرعی آمد، مسئله تلقیح صناعی و اجاره کردن رحم و اینها اصلاً در ذهن کسی نبود؛ اما بعد از اینکه مسئله تلقیح صناعی و اجاره رحم و امثال ذلک مطرح شد، فقها به میدان آمدند و فتواهای صریح و روشن هم دادند؛ یا انواع و اقسام بیمه و امثال اینها اصلاً در آن روزها نبود، وقتی که مطرح شدند، فقها به میدان آمدند و فتوا دادند. 🔹 این دو اصل کلی، حوزه را مطمئن می کند که ؛ الف ـ یکی اش این است که «إلی یوم القیامة»، این احکام و حِکَم ادامه دارد و _ معاذ الله _ نسخی نخواهد شد عوض نخواهد شد تبدیل نخواهد شد. فرمود: ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾؛ آن که این کتاب را فرستاد، فرمود نه از گذشته، ادله ای می توانید پیدا کنید که رخنه ای به جلال و شکوه و عظمت این کتاب وارد کند و نه در آینده، شبهه ای پیدا می شود که به جلال و شکوه قرآن آسیبی برساند. قرآن ناطق هم که اهل بیت اند، آنها هم همین طورند؛ تا ابد کسی نمی تواند بیاید حرفی که امام صادق فرمود را _ معاذ الله _ باطل کند. این یک اصل کلی است. ب ـ از آن طرف هم فرمودند هر چه مورد نیاز شماست را ما گفتیم و شما . این بیان نورانی صریحاً حوزه را به دعوت می کند که «عَلَینَا إِلْقَاءُ الْأُصُولِ وَ عَلَیكُمُ التَّفْرِیع»؛ ما قوانین کلی را می گوییم و شما باید استنباط کنید. نگفت شما مسئله بگویید، فرمود آنچه ما گفتیم کلیاتی است، شما باید استنباط بکنید. 👈 طبق این بیان، هم بانک ها را می شود اصلاح کرد هم اقتصاد را می شود اصلاح کرد هم روابط بین الملل را می شود اصلاح کرد. این دو اصل کلی، حوزه را پایا می کند؛ 1️⃣ یک: دین «إلی یوم القیامه» هست؛ 2️⃣ دو: هر چه لازم بود را گفتند. هر چه لازم بود را گفتند، این نه یعنی اینکه رساله عملیه نوشتند، بلکه قواعدش را گفتند. 📚 درسی خارج فقه تاریخ: 1403/09/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: زكات هر نعمتی به كار گرفتن آن نعمت در راه صحيح (معروف) و پرهيز از استفاده آن در راه ناصحيح (منكر) است: المعروف زكاة النعم [۱]  و تفصيل اين اجمال در حديثی منسوب به ايشان چنين آمده است: هر جزئی از اجزای انسان بلكه هر تار مويی از بدن او و بلكه هر لحظه ای از لحظات عمر او (از آن جهت كه نعمت خداست) زكات دارد (و زكاتش به كارگيری آن در راه اطاعت پروردگار عالم است)؛ آن گاه برای نمونه فرمود: زكات چشم نگاه عبرت آموز كردن و از شهوات چشم پوشيدن است. زكات گوش شنيدن علم، حكمت، قرآن، موعظه، نصيحت و اعراض از شنيدن دروغ، غيبت و... است. زكات زبان خيرخواهی برای مسلمانان و بيداری غافلان، فزونی تسبيح و ذكر و غير اين هاست. زكات دست، بذل و بخشش و سخاوت، حركت دادن آن برای نوشتن علوم و [ايجاد و آماده سازی] منافعی كه مسلمانان در راه اطاعت خدا از آن منافع بهره می برند و باز نگذاشتن آن از ارتكاب شرور است. زكات پا تلاش كردن در راه ادای حقوق الهی (مانند زيارت صالحان، شركت در مجالس ذكر، اصلاح بين مردم، صله رحم، جهاد و... ) است.[۲] [۱]تحف العقول ص۳۸۱ [۲]بحار الانوار ج۹۳ ص۷ ادب فنای مقربان ج۶ ص۷۵،۷۶ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
توقع جامعه از نویسندگان حوزوی و دانشگاهی آیت الله العظمی جوادی آملی: «اسلام كه صحابه قلم را اصحاب كرم می‌داند ، نه تنها از اصل علم حمايت كرده است و فراگيری آن را لازم دانست: «طلب العلم فريضة علی كلّ مسلم و مسلمة»، بلكه فنونِ شاخص علم و رشته های مهمّ آن را در آيه محكمه و سنّت قائمه و فريضه عادله دانست.نويسندگان حوزوی و دانشگاهی كه متولّيان اصلی تدوين مطالب علمی اند، هماره كوشا و آگاه باشند كه توقّع جامعه، به ويژه ملّت بزرگ انقلابی ايران اسلامی از مركّب قلم آنان به اندازه انتظار آنان از خون شهيدانی است كه استقلالِ مملكت، آزادی امّت و استقرار نظام دينی مرهون آن است.» سروش هدایت ج۳ ص۲۵۱ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی «عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَ أَحْبِبْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ...» ۹۴/١۰/۲۳ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
امام جواد (سلام الله علیه) می فرمايد: «من أصغی إلی ناطق فقد عبده، فإن كان النّاطق عن اللّه فقد عبداللّه، وإن كان النّاطق عن إبليس فقد عبدَ إبليس»؛[۱] كسی كه به سخن گوينده ای گوش فرا دهد همانا بندگی او كرده است؛ اگر آن گوينده از جانب خدا سخن گويد، بندگی خدا را كرده و اگر از طرف شيطان و ابليس سخن بگويد، شنونده بندگی ابليس كرده است. بديهی است كه بندگی شيطان و پيروی از سخنان او راهی به جز دوزخ ندارد. پس بر ماست كه فريب نيرنگ های رنگارنگ و پر زرق و برقش را نخوريم و گوهر ارجمند و پاك فطرت را به بهايی دروغين نفروشيم. [۱]نورالثقلین ج۴ ص۳۹۱ معاد در قرآن ج۵ ص۳۸۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی هشدار قرآن کریم نسبت به خطر صهيونيستها: لَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَائِنَةٍ مِنْهُمْ...این ها هر روز دارند نقشه می‌کشند. 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
برگزاری درس اخلاق آیت الله العظمی جوادی آملی ساعت 9 صبح در محل قم. 🔹 درس اخلاق چهارشنبه ها ـ ساعت 9 صبح دروس معظم له: سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ↙️ درس اخلاق: https://el.esra.ir/ch/darseakhlagh-ayatollah-javadiamoli برادران: شبستان حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهران: شبستان حضرت زینب (سلام الله علیها) 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «إذا حيل بينه وبين الكلام أتاه رسول اللّه (صلي الله عليه و آله و سلم) و من شاء الله، فجلس رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) عن يمينه و الآخر عن يساره، فيقول له رسول اللّه (صلي الله عليه و آله و سلم): أمّا ما كنتَ ترجوا فهو ذا أمامك و أما ما كنت تخاف منه فقد آمنت منه. ثم يفتح له باب إلي الجنّة، فيقول: هذا منزلك فى الجنّة فإن شئت رددناك إلي الدّنيا و لك فيها ذهبٌ و فضّة، فيقول: لا حاجة فى الدّنيا...»[۱]  هنگامی كه بين مؤمن و بين قدرت بر گفتن حائل شود، يعنی نتواند سخن بگويد پيامبر خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) و كسانی كه خدا خواهد كنار او می آيند. رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) سمت راست شخص و ديگران به جانب چپ او می نشينند. رسول خدا شروع به سخن كرده می فرمايد آنچه را اميدوارش بودی اكنون رو بروی توست (ديدار پيامبر و ائمه) و امّا آنچه را از آن می ترسيدي (كيفر) از آن ايمن هستی. سپس دری از بهشت برايش گشوده می شود و رسول خدا می فرمايد: اين منزل تو در بهشت است. اگر خواستی تو را به دنيا باز می گردانيم كه در آن جا طلا و نقره است. محتضر در اين هنگام می گويد: مرا نيازی به دنيا نيست؛ تا اين كه می فرمايد: وقتی او را در قبر گذاشتند همان در بهشتی كه رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) به او نمود بر او گشوده می شود و نور، خنكی و بوی خوشِ آن بر او داخل می گردد.  سدير صيرفی (راوی خبر) در ادامه می گويد: گفتم: يابن رسول اللّه (صلي الله عليه و آله و سلم) پس فشار قبر چه می شود؟ فرمود: هرگز چنين چيزی برای مؤمنان نيست؛ «فأين ضغطة القبر؟ فقال: هيهات ما علی المؤمنين منها شىءٌ». [۱]من لا یحضره الفقیه ج۶ ص ص۱۹۶ معاد در قرآن ج۴ ص۲۰۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شهادت در مکتب عرفان آیت الله العظمی جوادی آملی: آن مطلب مهمی که میخواهم عرض کنم، این است که ما واقعاً کنار سفره شهدا و شهادت اینها نشسته ایم و حقی هم بر ما دارند که چیز «بیّن الرُّشد» و روشنی است. خدماتی که به شهدا میشود، از عطرافشانی گلزار آنها گرفته تا طلب مغفرت و فاتحه و گرامیداشت و همایشها و اینها که انجام شده و انجام میشود، کاری که از ساخته است و میتواند تحت عنوان پایان نامه برای بعضی از آقایان باشد، این است که اگر ملتی شهید داد، این خونها زمینه ظهور یک ولیّ خواهد بود! عرفا معتقد هستند که اگر گروهی «لِلَّه» شربت شهادت بنوشند، این زمینه ظهور ولیّ ای از اولیای الهی خواهد بود؛ حالا یا آن ولیّ پیغمبر است یا شاگرد پیغمبر است! یا امام معصوم است یا شاگرد او! قبل از مولوی عرفایی بودند که همین حرف را زدند که به وسیله شهادتِ آن کودکانی که ﴿یُذَبِّحُونَ أَبْنَاءَکُمْ﴾ برکت آن همان شد که موسای کلیم پیدا شد. شهادت در مکتب عرفان تنها این نیست که انسان به استقلال و آزادی برسد، اینها در نزد عارف برکتهای متوسط است، آن برکت مهمی که عارف از خون شهدا توقع دارد، ظهور ولیّ ای از اولیای الهی است! حالا یا امام است یا شاگرد امام. اگر این حرفها را شما در کتاب های معارف قرآنی و روایی جمع بندی کنید، یک پایان نامه عالمانه ای خواهید نوشت و حق خون شهدا را به اندازه ای که مقدور ماست أدا خواهد کرد. درس تفسیر ۹۴/١١/٢۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
اميرالمؤمنين (سلام الله علیه) می فرمايد: «إعلموا عباداللّه أنّ عليكم رصداً من أنفسكم و عيوناً من جوارحكم و حُفّاظ صدق يحفظون أعمالكم و عدد أنفاسكم. لا تستركم منهم ظلمةُ ليلٍ داجٍ و لا يُكنّكم منهم باب ذورتاج. و إن غداً من اليوم قريبٌ»[۱] بندگان خدا بدانيد ديده بانانی از خودتان و جاسوسانی از اندامتان بر شما هست و از فرشتگان نگاهدارنده هايی هستند كه از روی راستی كردار شما و شماره‌ نفس هايتان را ضبط می كنند. تاريكی شب تار شما را از اين فرشتگان نمی پوشاند و دَرِ بزرگ بسته شده شما را از آنان پنهان نمی گرداند، و فردای قيامت به امروز نزديك است. [۱]نهج البلاغه خطبه ۱۵۷ معاد در قرآن ج۴ ص۴۲۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «فرمود[۱] :معنای مسح سر اين است که خدايا هر خيال باطلی که من در سر پروراندم، آن را دارم مسح ميکشم، از آن صرف نظر ميکنم و با مغز پاک ميخواهم با تو سخن بگويم. معنای مسح پا اين است که خدايا جايی که نبايد ميرفتم، ولی رفتم دارم پايم را تطهير ميکنم که از سر تا پا پاک باشم و به حضور تو بيايم» درس اخلاق ۹۴/٩/١٢ [۱]الكافی(ط ـ الإسلامية)، ج۳، ص۷۱ و ۷۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیین رونمایی از کتاب «تحریر مقدمه مقنعه» برگزار می گردد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: همزمان با هفته پژوهش، آیین رونمایی از کتاب «تحریر مقدمه مقنعه» تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با سخنرانی آیت الله علیدوست و همچنین استاد مرتضی جوادی آملی برگزار می گردد. این مراسم روز دوشنبه ۲۶ آذر ماه ساعت ۹:٣۰ در سالن همایش بنیاد اسراء برگزار خواهد شد. ↙️ لینک سامانه مجازی https://el.esra.ir/ch/haftepajohesh 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تبیین اهمیت تهذیب نفس و علم‌آموزی در مسیر ربانی شدن / علمای ربانی، وارثان انبیا و راهنمایان معنوی جامعه‌اند 🔹
پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: 
جلسه هفتگی درس اخلاق آیت‌الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه در مسجد اعظم قم به‌صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد. 👈 در این جلسه، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به ادامه شرح حکمت ۱۴۷ نهج‌البلاغه پرداختند. آیت الله العظمی جوادی آملی بیان داشتند: کلمات نورانی ائمه علیهم السلام به ویژه کلمات نورانی امیرالمومنین، به منزله تفسیر آیات قرآن کریم است. 🔹 حضرت در این حکمت می فرماید مردم سه دسته اند: «فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ این تقسیم بندی سه گانه مردم، برگرفته از تقسیم بندی قرآن کریم به «سابقون و مقربان»، «اصحاب یمین»، «اصحاب شمال» است، عصاره این سه قسمت همین است که یا مردم پیشرو هستند حالا یا به نبوت و امامت، یا همراهان او هستند که علمای ربانی اند و دسته سوم کسانی که با انبیاء و رسول کاری ندارند. 🔹 علمای ربانی هستند، انبیا آمدند تا عالمان ربانی پرورش دهند و این عالمان رابط میان مردم و اولیای الهی هستند. اگر در روایات ما هست که انبیاء فرموده اند علما به منزله فرزندان ما هستند این تبیین این است که «علماء ورثة الانبیاء»، چون گاهی انسان به ربط، وارث شخصی است و گاهی با کسب. 🔹 ارتباط با ائمه اطهار (علیهم السلام) هم دو گونه است، یک ارتباط همین است که انسان ‏درس بخواند، تلاش و کوشش کند تا فرمایشات اینها را یاد گرفته و علم را فرا بگیرد و گاهی است، نماز شب و ‏دعای سحر است، با طهارت روح می توان علوم الهی را کسب کرد!‏ 🔹 باید انسان به حیقیت ابدی بیاندیشد، انسان هست که هست که هست و هیچگاه از بین نخواهد رفت؛ حقیقت انسان ازلی و ابدی است و هرگز از بین نمی رود. ◀️ عالم ربانی شدن مستلزم تلاش در مسیر علم و تقواست. ↙️ لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/5142182 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/09/21 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli