✅عظمت زن در مادر شدن است
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/5️⃣
🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.
🔸وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زنهای جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است.
🔸این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.
🔸در خود روایات هم دارد ملاحظه فرمودید کسی آمده گفت من فلان گناهی کردم میخواهم پاک شوم، حضرت فرمود مادر داری که مثلاً به مادر احسان کنی تا آن لغزشهایت بخشوده شود؟
🔸عرض کرد نه، به رحمت ایزدی رفت؛ گفت خاله داری؟ عرض کرد بله؛ گفت به خالهات هم اگر احترام کنی کارِ مادر است.
🔸این عظمت مادر، این مقام شامخ مادری، این صبغه ملکوتی است.
🔸فرمود نکاح سنّت ماست، اگر کسی این کار را بکند نصف دینش را حفظ کرده؛ میبینید تفاوت ره از کجاست تا کجا!؛ این نکاح را با چشم فرشتهها دارد میبیند نه نکاح را به عنوان اجتماع مذکر و مؤنث.
🔸این نظام اسلامی آمده زنها را آزاد کرده؛ آزادی این است که تحصیل آزاد است، کمالات آزاد است؛ اما تحصیل برای اینکه مادرِ خوب شود و بتواند فرزندانِ دانشمند تربیت کند.
🔸این نقص نیست و جامعه به لطف الهی باید طوری باشد که این کشور از هر نظر آماده باشد برای ظهور مبارک حضرت و این نظام را حفظ کند از هر خطری و ـ انشاءالله ـ سالماً تحویل وجود مبارک حضرت بدهد داشتن فرزندان و جوانان با ایمان است.
«و الحمد لله ربّ العالمین»
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عظمت زن در مادر شدن است
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل/5️⃣
🔸بسیاری از دخترها و خواهران ما در نظام کنونی نمیدانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند تربیت کنند.
🔸وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است.
🔸آن کاری که از زن ساخته است، از عظمت زن، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی زنهاست ... که امیدواریم ـ انشاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، زنهای جامعه بدانند عظمت زن در مادر شدن است.
🔸این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما مادر شدن عظمت است.
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 30 الی 36
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 05ahs ss.mp3
8.06M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1369/05/07
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag 05 p2.pdf
159.3K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه پنجم
▪️ تاریخ: 1369/05/07
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٣ . نماز ظهر روز جمعه, اگر به صورت چهار ركعت به جا آورده
شود، وقت آن, همانند وقت ساير روزها وسيع است و اگر به صورت نماز جمعه
انجام شود، وقت آن, محدود است به اينكه سايهٴ حادث شده, به اندازهٴ سايهٴ اول
زوال شود، به صورتي كه بتوان در اي ن فرصت، شرايط نماز را انجام داد و
خطبه ها و دو ركعت آن را به طور متعادل به جا آورد و اگر با گذشت اين اندازه از
زمان، نماز جمعه ادا نشد، بايد نماز چهار ركعتِ ظهر روز جمعه خوانده شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅تبرّي به معني فحّاشي نيست!
🔸اين «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ» تعليمِ اختيار است، ابطال جبر است، ابطال تفويض است ...
🔸يعني من به عنوان يك انسان، جميع قعود و قيام من به حول و قوّه الهي است ... اين ابطال جبر و تفويض در اين نماز است ...
🔸اين كلمات امام چقدر شيرين است! به حضرت عرض كردند ممكن است ما از گروهي تبرّي كنيم؟ فرمود بله، شما در هر ركعت از نماز داريد از معتزله تبرّي ميكنيد، از اشاعره تبرّي ميكنيد.
🔸وقتي ميگوييد «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»، داريد حرف معتزله را رد ميكنيد؛ معتزله ميگويد «لا حول و لا قوّة لله»، چون تفويضي است و ميگويد خدا بشر را خلق كرد رها كرد در قيامت حسابرسي ميكند.
🔸اشاعره ميگويند «لا حول و لا قوّة الا لله»، بشر مجبور است؛ شما داريد از آنها تبرّي ميكنيد ...
🔸اين معني تبرّي است؛ نه معنايش اين است كه فلان كس را فحش بگويد، فلان كس را بد بگويد تا سلفي و وهابي تكفيري راهاندازي شود! ...
🔸معناي «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ» اين است كه اينچنين نيست كه خدا ما را رها كرده باشد و هيچ كاري از دست خدا ساخته نباشد و فقط در قيامت حسابرسي كند كه معتزله ميگويد «لا حول و لا قوّة لله».
🔸و اينطور نيست كه «من غلام و آلت فرمان او» (🔺) هيچ اختياري در دست ما نباشد و مجبور باشيم كه «لا حول و لا قوّة الا لله».
🔸بلكه «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ»؛ «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»؛ اين ميشود امر «بين الأمرين» كه نفي جبر و تفويض است و مانند آن.
↙️پی نوشت:
🔺- مثنوی معنوی، دفتر پنجم، بخش133
🔹فراز پایانی درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 33 الی 38
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 06ahs ss.mp3
7.04M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1369/05/08
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
وقت نماز مغرب و عشاء
مسأله ٥٤ . با فرارسيدن مغرب؛ يعني برطرف شدن اثر سرخي آفتاب , بعد از
غروب آن (آفتاب) در كرانه غرب، وقت نماز مغرب و عشاء با تقدم نماز مغرب
بر عشاء فرا مي رسد. غايب شدن آفتاب در حجاب كوه و مانند آن، غروب
نيست؛ بلكه فرو رفتن آن در افق سطح زمين و بدون حاجب، غروب بوده،
سپس برطرف شدن اثر آن از بالاي سر، مغرب است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5793884068823172409.pdf
154.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه ششم
▪️ تاریخ: 1369/05/08
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅میراث انبیا علوم حوزوی و دانشگاهی نیست
🔸مستحضريد اينكه گفته شد «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» عالمان راستين، ميراث انبيا را ميبرند.
🔸ميراث انبيا درس حوزه و دانشگاه نيست؛ يعني درس حصولي و تصّور و تصديق و قياس و استدلال نيست.
🔸ميراث انبيا كه آنها به ارث گذاشتند علمِ شهودي است؛ اگر كسي طرْفي از علم شهودي بست معلوم ميشود كه وارث انبياست.
🔸آنها كه نگارهاي به مكتبرفته نبودند، [بلکه] نگارهاي به مكتبنرفته بودند و علم آنها هم علم مدرسهاي و تصوّر و تصديق و استدلال و حصول و قياس و برهان و امثال ذلك نيست، #علم آنها علم شهودي است.
🔸اگر گفتند «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» ... يعني بكوشيد اين ارثيه را ببريد، اگر چيزي سهم شما شد و چيزي را مشاهده كرديد معلوم ميشود به شما رسيد.
🔸اگر اهل درس و بحث شديد بكوشيد كه اين درس و بحث را به عمل منتهي كنيد، بلكه ـ انشاءالله ـ از راه عمل چيزي نصيب شما شود؛ بالأخره ميراث انبيا علم حوزوي نيست.
🔹درس خارج تفسیر
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 55 الی 65
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
{حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) }
✅ قال امام علی ابن موسی الرضا(ع): «من جلس مجلس یحیی فیه امرنا لا یموت قلبه یوم تموت القلوب»؛ اگر كسی بنشیند در مجلسی كه امر ما خاندان عصمت و طهارت در آن مجلس زنده میشود، روزی كه دلهای دیگران میمیرد دل كسی كه در مجلس ما نشسته است نمیمیرد! چه اینكه وجود مبارك امام رضا(ع) در حدیثی دیگر می فرماید «رحم الله عبداً احیا امرنا»؛ خداوند رحمت كند این بندهای را كه امر ما را زنده نگه میدارد، اباصلت هروی از وجود مبارك امام رضا(ع) سؤال كرد چگونه امر شما را احیا میكنیم؟ فرمود احیای امر ما به این است كه علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران منتقل كند زیرا مردم اگر معارف ما را و زیباییهای معارف و علوم ما را بفهمند حتماً از ما پیروی میكنند، چنین مجلسی مایه حیات دلهاست زیرا در چنین مجلسی علوم اهل بیت(ع) زنده میشود و اینگونه از علوم، دل انسان را زنده نگه میدارد، آنگاه انسان زنده میماند . [پایگاه اطلاع رسانی اسراء ۱۳۹۹/۴/۱۲]
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6035120085348122935.mp3
3.86M
🔶 از ما نیست کسی که بگوید بهشت و جهنم اکنون خلق نشده است؟!(بیان امام رضا علیه السلام)
#صوت
#کوتاه_مفید
#آیت_الله_جوادی_آملی
⏱00:03:31 دقیقه
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5771364657642078682.mp3
6.88M
#صوت
#سخنرانی
#امام_رضا علیه السلام
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🍀امام رضا علیه السلام، عالم اهل بیت
🍀حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی
⏱ 00:26:20 دقیقه
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🍀 وجود مبارک امام هشتم (ع) وقتی وارد سرزمین مرو و خراسان شد؛ آنروز مسئلة رسمی خراسان، مسئله امامت، رهبری، خلافت و مانند آن بود.
🍀 عدّه ای بر این پندار باطل بودند که رهبر را باید مردم انتخاب بکنند! امامت انتخابی است و سقیفة بنی ساعده هم شاهد آنها بود. عباسیّه بر این پندار بودند، بنی العباس فکرشان این بود که رهبری انتخابی است!
🍀 وجود مبارک امام از آنها سئوال کرد: مسئله رسمی خراسان کنونی چیست؟ عرض کردند: مسئله ولایت و رهبری است که عدّه ای باورشان این است که رهبر را مردم باید انتخاب بکنند.
🍀 آنگاه وجود مبارک امام رضا (ع) طبق نقل مرحوم کُلینی (رض) فرمود: من امامت و رهبری را تشریح کنم تا معلوم بشود که امامت انتخابی نیست.
🍀 آنگاه مطلبی را فرمود که بخشی از آن معارف و مطالب به این مضمون در کافی ضبط شده است؛ اَلإمامُ واحِدُ دَهرِهِ لا یُدانِیهِ اَحَدْ وَ هُوَ بِحِیثتُ النَّجمْ مِنْ یَدِ المُتَناوِلینْ، إینَ العُقُولُ مِنْ هذا؟ إینَ الاِختیارُ مِنْ هذا؟
🍀 فرمود: امام آن انسان کاملی است که در عصر خود، در روی زمین دوّمی ندارد. او مثل اعلای لیسَ کَمِثلِهِ شِیء است، او مظهر لیسَ کَمِثلِهِ شِیء است. مگر مظهر لیسَ کَمِثلِهِ شِیء همتا دارد؟ وقتی همتا نداشت، در دسترس فکر دیگری نیست که دیگری او را بشناسد!
🍀 از باب تشبیه معقول به محسوس چنین فرمود: همانطوری که ستارههای آسمان در دسترس بشر عادی نیست، اوج مقام امامت و رهبری هم در دست بشر عادی نیست. همانطوری که با دست نمی شود ستارة آسمان را گرفت، با فکر بشر عادی هم نمی شود خلیفة الله را و امام معصوم را شناخت!
🍀 إینَ العُقُولُ مِنْ هذا؟ إینَ الاِختیارُ مِنْ هذا؟ کجا عقل مردم می تواند امام را بشناسد، تا او را در سقیفه اختیار بکند، انتخاب بکند! امام را جز امام آفرین احدی نمی شناسد؛ او میشناسد، او میپروراند، او نصب میکند و مانند آن. إینَ العُقُولُ مِنْ هذا و إینَ الاِختیارُ مِنْ هذا؟
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
📚قرآن حکیم از منظر امام رضا علیه السلام📚
#قرآن_حکیم_از_منظر_امام_رضا
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٥ . نماز مغرب و عشا ء طبق معروف وقت مختص، وقت
مشترك، وقت فضيلت و وقت اِجزا دارند:
وقت مختص نماز مغرب, از اول مغرب تا اندازهٴ به جا آوردن سه ركعت نماز با
شرايط آن است.
وقت مختص عشا ء به اندازهٴ خواندن چهار ركعت براي حاضر و دو ركعت براي مسافر به نيمه شب مانده است.
بين وقت اختصاصي مغرب و وقت اختصاصي عشا ء، وقت مشترك بين اين دو نماز است, اگر مسافري كه نماز عشاي او دو ركعت است، تمام نماز را سهواً
در وقت مخصوص مغرب بخواند , صحيح است، هر چند احتياط مستحب آن
است كه بعد از نماز مغرب، نماز عشاء را دوباره بخواند. اگر كسي نماز مغرب را
تا وقت اختصاصي عشا ء نخوانده، اول , نماز عشا ء و سپس نماز مغرب را
بخواند. وقت اختصاصي , مانند وقت مشترك است؛ يعني هيچ كدام وقت اختصاصي ندارد, بلكه آنچه واجب است, ترتيب, يعني تقديم مغرب بر عشاء؛
مانند تقديم ظهر بر عصر است و براي مسافر كه نمازهاي چهار ركعتي او دو
ركعت است و براي غير مسافر , وقت اختصا صي ظهر و عصر و نيز مغرب و عشاء فرق مي كند. البته در تمام موارد, منظور از اختصاص, همان ترتيب است نه بيش از آن؛ يعني تمام وقت مشترك است و وقت اختصاصي اصلاً مطرح نيست.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا
#ویدئو
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
نعمتی به هیچ کس نمیرسد،که او خوشحال بشود، مگر به وساطت رضا...
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
29.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 #سخنرانی_موضوعی
#آرشیوی
#تصویری
🔸 ولادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
تاریخ: 1395/05/24
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5796135868636857912.mp3
7.03M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه هفتم
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5796135868636857913.pdf
144.7K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه هفتم
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
مسأله ٥٦ . اگر پيش از نماز مغرب، سهواً نماز عشا را شروع كرده باشد و
در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده است، چنانچه وارد ركوع ركعت چهارم نشده
باشد, بايد نيت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام كند و پس از آن, نماز
عشاء را بخواند و اگر وارد ركوع ركعت چهارم شده باشد، نماز عشا ء را تمام
مي كند و بعد از آن، نماز مغرب را مي خواند و در اين جهت , فرقي بين وقت
مختص و مشترك نيست . بلي, اگر اين جريان در وقت مختص به مغرب پيش
آيد، احتياط مستحب آن است كه بعد از عدول نيّت به مغرب و خواندن نماز
عشاء، دوباره مغرب و عشاء را بخواند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅چه کسی را عبادت می کنیم؟!
🔸عبادت همان اطاعت است؛ اين بيان نوراني امام جواد(سلام الله عليه) روايت قابل تامّلي است كه «مَنْ أَصْغَي إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللَّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسَانِ إِبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلِيسَ»(🔺)
🔸فرمود هر كسي كتاب كسي را ميخواند، حرف كسي را گوش ميدهد، مقاله كسي را ميخواند، روزنامه كسي را ميخواند كه بخواهد به او اعتماد كند - يك وقت است ميخواهد ببيند او چه ميگويد که آن حرف ديگري است- اما دلداده كتاب كسي باشد، سخن كسي، نوشته كسي، گفته كسي، رفتار كسي باشد اين را ميگويند «اِصغاء» ... يعني «أطاعه»[که اگر آن حرف و نوشته از خدا و منطق خدايي حکايت کند، شنونده و خواننده خدا را عبادت کرده و اگر از شيطان و منطق شيطاني حکايت کند، پس شيطان را عبادت کرده].
🔸اينجا هم كه فرمود «لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ»، يعني «لا تطيعه»؛ چرا؟ براي اينكه عدوّ مبين است، يك دشمن آشكار است و يك دشمن سوگند ياد كردهاي است.
↙️پي نوشت:
🔺- *- مستدرک الوسائل، ج17، ص308
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 55 الی 65
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احكام_نماز
#حد_ترخص
❓ حدّ ترخّص به چه صورتي مشخص ميشود؟
📝 حدّ ترخّص، مكاني است كه صداي اذان محل (نه با بلندگو) شنيده نشود؛ يا ديوارهاي محل در صورت هموار بودن ديده نشود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag dar tahkime nezame eslami 08ah.mp3
6.92M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه هشتم ـ جلسه آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
tasire akhlag 08 p2.pdf
165.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 سیری در #تأثیر_اخلاق_در_تحکیم_نظام_اسلامی جلسه هشتم ـ جلسه آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ذهنِ خیالباف، محقّق نمی شود!
🔸خدا رحمت كند مرحوم بوعلي و اين بزرگان در سيره خود نوشتند ما تعهّد كرديم قصه نخوانيم.
🔸شما ميدانيد يك طلبه يا دانشجو وقتي محقّق ميشود كه هر سريالي را نگاه نكند، هر خيالبافي را نخواند.
🔸ذهن خيالباف، خيالباف در ميآيد و محقّق در نميآيد. مگر ذهن ما ظرفيّت چقدر مطالب را دارد؟
🔸خيالات را، اوهام را وقتي وارد كرديم ديگر پُر ميشود؛ اگر ذهن با خيالات و با اوهام و با تشبيه و تشبيب و اينها پُر شد ديگر ذهن برهاني نيست.
🔸قصه خواندن اگر قصه انبيا باشد، قصه اوليا باشد، قصه ائمه(عليهم السلام» باشد «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» است نه «أحسن القِصص»؛ اين مفرد است و جمع نيست ... اختصاصي به جريان حضرت يوسف ندارد، همه انبيا كه خداي سبحان قصه آنها را نقل كرده است...
🔸«نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ» ... يعني «قَصصاً احسن»؛ قصه آدم «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» است و قصه خاتم هم «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» است.
🔸فرمود ما به بهترين روش، داستان ميگوييم؛ حرفهاي باطل، حرفهاي وهمي، حرفهاي خيالي، حرفهاي شهوت و غضب در داستان ما نيست ...
🔸داستاني است حق، صِدق، خير و دارای مصلحت که هيچ باطلي در آن نيست؛ آن وقت اينگونه از قصص را اگر انسان بخواند ذهن برهاني ميشود.
🔸لذا فرمود ما شعر يادش نداديم؛ چون شعر خيالانگيز است، قضيه است، تصديق كه نيست و سواد نيست؛ اگر شما محتواي خوب به اين وزن داديد اين هنر را آبرومند كرديد.
🔸هنر، علمي است مربوط به كار بشر؛ يك وقت است هنر خلقت است كه انسان زيباشناسي دارد، ظرافتِ خلقت را تحسين ميكند، اين هنر به معناي كار انسان نيست، اين علم است نه صنعت.
🔸يك وقت هنر در اين است كه ما چگونه بخوانيم، چگونه بنوازيم و چگونه بنويسيم که اين در فعل انسان است؛ اين ميتواند حلال باشد و ميتواند حرام، ميتواند خوب باشد و ميتواند بد.
🔸اما آن هنر كه مربوط به خلقت است، نظم عالَم را، زيبايي عالم را، ظرافت عالم را ميشناسد اين «فعل الله» است و اين ديگر نميتواند حلال نباشد؛ اين فقط حلال است و خير است و طيّب و طاهر است و #علم ديني است.
🔸اما اين هنري كه محل بحث است صنعتشناسي است نه خلقتشناسي.
🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 65 الی 76
@daftar_ayatollah_javadi_amoli