eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی وقت نماز صبح مسأله ٥٩ . در پايان شب , سفيد ه اي در مشرق به صورت عمودي به بالا حركت مي كند كه فجر اول و فجر كاذب است، چون به زودي برط رف مي شود, سپس در كرانه مشرق , دو نوار كاملاً پهن و از هم ممتاز، يكي در بالا و ديگري پايين قرار دارند كه هر لحظه سفيدي نوار پايين , بيشتر و سياهي نوار بالا كمتر مي شود كه فجر دوم و فجر صادق است، چون در گزارش فرا رسيدن صبح، صادق است . اول وقت نماز صبح , آغاز فج ر صادق است و آخر وقت آن، اول طلوع آفتاب. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی احكام وقت نماز مسأله ٦٠ . نمازِ قبل از وقت , باطل است , هرچند مقداري از آن , در وقت واقع شده باشد، بنابراين تا وقت نماز فرا نرسيد , نمي توان نماز را شروع كرد . آگاهي از دخول وقت يا با يقين خود نمازگ زار يا با اطمينان او از هر راهي كه حاصل بشود؛ مانند ساعت دقيق يا به شهادت دو مرد عادل, هرچند به آن مطمئن نشود. منجم ماهر و آشنا به فقه مي تواند به طمأنينهٴ خود عمل كند، چنان كه اعتماد به اذان شخصِ وقت شناسِ موّثق, جايز است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دست خالي تجربه حسّي، بدون معارف تجريدي 🔸اينها خيال مي‌كنند با حس و تجربه حسّي مي‌توان معارف الهي را درك كرد. 🔸اگر كسي منكر معارف تجريدی باشد و ايمان به غيب نداشته باشد، آن راه تجربه حسي‌ او هم مشكل جدّي دارد؛ چون هر تجربه حسي به يك تجريد عقلي تكيه كرده است. 🔸اگر تجريد عقلي و ايمان به غيب نباشد، اگر كسي قائل به تجربه حسّي هم باشد دستش خالي است. 🔸الآن پزشكي كه صد مورد يا هزار مورد در شهر خودش آزمايش كرده كه براي درمان فلان بيماري فلان دارو خوب است، اين دستور مي‌دهد، نسخه مي‌دهد و مراكز علمي جهان هم مي‌پذيرند كه براي درمان فلان بيماري چه مشرق، چه مغرب، چه اين زمان و چه زمان ديگر اين دارو خوب است؛ در حالي كه اين هزار مورد در شهر خودش آزمايش كرده، شهرهاي ديگر را كه آزمايش نكرده و عصر و مصر ديگر را كه آزمايش نكرده است. 🔸اين عقلِ تجريدي است كه يك مطلب غيبي را پشتوانه اين امر حسي و تجربه حسي قرار مي‌دهد و آن قياس اين است كه اگر اتفاق بود، اگر نظم ضروري بين اين دارو و آن بيماري نبود، هرگز شفا حاصل نمي‌شد. 🔸اين را كه كسي تجربه نكرده و اين را كه نديد؛ اين را با عقل تجريدي فهميد كه اگر نظم ضروري بين اين دارو و درمان آن بيماري نبود، اتفاقي بود که يك مورد، دو مورد، ده مورد بود، نه هزار مورد. 🔸ما درباره پير، جوان، زن، مرد، شهري، روستايي، درس‌خوانده، درس‌نخوانده آزمايش كرديم ديديم اين دارو جواب مي‌دهد؛ اين مطلب علمي را آن پزشك تجربه كرده يا با تجريد دريافت مي‌كند؟ 🔸پشتوانه هر معرفت تجربي، يك بحث عقلي تجريدي است كه اين غيب است و اين ايمان به غيب مي‌خواهد. 🔸اگر معرفت‌شناسي غيبي و تجريدي بود، تجربه بها پيدا مي‌كند و زنده مي‌شود؛ اگر كسي آن را انكار كند، مي‌گوييم شما اين هزار مورد را در اين شهر تجربه كردي، شهرهاي ديگر چطور؟ عصرهاي ديگر چطور؟ افراد ديگر چطور؟ 🔸لذا هيچ ممكن نيست تجربه سامان بپذيرد مگر به پشتوانه امر تجريدي. 🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸وجه الهي هر شي‏ء به هرگونه كه درآيد، هماره نشان آن بي‏نشان است و فاني نمي‏شود، به هر روي «وجه الله» يعني آن چهره‏اي كه خداي سبحان به سوي شيئي ويژه يا فردي خاص ارائه كرد و اين چهره، ماندني بر پايه علم و عدل است؛ 🔸يعني هر كس كه از سويي موحّد و وظيفه‏شناس است و از سوي ديگر به وظيفه شناخته شده خويش عمل مي‏كند، عالم عادلي است كه از «وجه الله» سهمي دارد و به همان اندازه از بقاء بهره‏مند و به تعبير قرآن از زمره ﴿اولوا بَقِيَّة﴾يعني صاحبان بقاست. 🔸بر همين اساس، چون امام عصر(عج) ذخيره خداوند براي اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقية الله مي‏نامند. 💠حضرت آیت الله العظمی 💠امام مهدی موجود موعود @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ با توجه شرايط جديد حاكم بر حمل و نقل و وجود وسايل اياب و ذهاب بسيار آسان كه شرايط مسافرت را بسيار آسان كرده، به طوري كه گاه مسافرت‌هايي كه به ظاهر مسيري طولاني دارند در مدتي بسيار كوتاه و بدون سختي صورت مي‌پذيرند، آيا تعريف مسافر در زمان ما نيز همچون گذشته است و ملاك آن، طي مسافت شرعي است؟ در حالي كه ممكن است يك راننده در داخل شهر خودش بسيار بيشتر از آن مسافت را بپيمايد؟ 📝 1. ملاك سفر شرعي، پيمودن هشت فرسخ با شرايط ديگر است. 2. آساني و سرعت و مانند آن، سبب تغيير حكم نمي‌شود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیینه را به سمت گرگ و گراز نگیرید❗️ 🔸«اگر دل ز ياد تو غافل نشيند/خدنگ بلا بر دلِ دل نشيند» 🔸در درون دل ما هم كه او حضور دارد و افسار ما هم كه به دست اوست، «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» اما مع‌ذلك ما غافل هستيم ... 🔸الآن ما غرق در توحيديم، جاي خالي نيست؛ اما ما هيچ‌جا او را نمي‌بينيم، اين است كه بد كسي را مي‌خواهيم و اين خاطراتي كه در قلب ما هست از همين‌جاست؛ خداي ناكرده بد كسي را مي‌خواهيم، عيب كسي را مي‌خواهيم، نقص كسي را مي‌خواهيم، خودمان را مي‌خواهيم که جلو بيفتيم، همه اينها بر خلاف رضاي اوست. 🔸اينكه مي‌خواهيم جلو بيفتيم و ديگری عقب بيفتد، ما مطرح شويم و ديگری مطرح نشود اين نشانه نديدن اوست، چون او براي ما جاي خالي نگذاشت؛ همه جا گفت من هستم، اين «مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» كه مي‌گويد هر جا باشي من هستم «أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» ... ◀️پرسش: اين ظلمات شديد از کجا پيدا می‌شود؟ 🔸پاسخ: همان گناه، اين « رِيْن » در تعبيرات قرآن كريم هست «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي‏ قُلُوبِهِمْ». 🔸«رِيْن» يعني چرك، بد گفتن، بد خواستن، غيبت كردن، تهمت زدن، «حُبُ‏ الدُّنْيَا رَأْسُ‏ كُلِّ خَطِيئَةٍ»، من بايد بالا بنشينم و مانند آن واقعاً چرك است، واقعاً غبار است. 🔸اينكه قرآن كريم فرمود «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي‏ قُلُوبِهِمْ»، «رِيْن» يعني چرك، خدا به ما آينه شفاف داد و آينه نشان مي‌دهد. 🔸منتها ما دو كار كرديم: ... يا اين آينه را غبارآلود كرديم و نگذاشتيم که حق در آن منعكس شود يا نه، اين غبار را روي آينه روا نداشتيم، اما اين آينه را به جاي اينكه به طرف شمس و قمر داشته باشيم، بُرديم در باغ‌وحش نزد گرگ و گراز! 🔸اين آينه‌اي كه آدم برود در باغ وحش و تماشا كند، به طرف اين گرگ و گراز بگيرد، اين گرگ و گراز را نشان مي‌دهد، جاي ديگر را که نشان نمي‌دهد. 🔸انبيا آمدند به ما گفتند اين آينه را به طرف شمس و قمر نگه بدار، بالا نگه بدار تا آن آفتاب و نور در آن بتابد، چرا باغ‌ وحش مي‌روي كه گرگ را به شما نشان بدهد؟! ... 🔸او كه به ما اين فطرت را داد واقعاً آينه داد، اين شفاف است؛ منتها حالا ما بايد بدانيم که به كدام طرف نگه بداريم، هم سعي كنيم كه غبارآلود نشود ... 🔸اگر «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» هست، هيچ ارزشي ندارد كه حالا من جلو بيفتم يا او جلو بيفتد يا ـ خداي ناكرده ـ بد كسي را بخواهيم! ... 🔸اين دعاهاي نوراني ماه مبارك رمضان «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ» اين «كُلَّ»؛ يعني همين که كسي بد كسي را نخواهد، مگر همه مسلمان هستند؟ مگر همه شيعه‌ هستند؟ «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ» همين است. 🔸آن سِعه صدر، آن عظمت و آن جلالي كه اهل بيت به ما آموختند اين باعث مي‌شود حداقل درون ما غبارآلود نشود(يك)؛ بعد بدانيم آينه را به كدام طرف نگه بداريم(دو). 🔸فرمود هر كدام شما ملكوتي داريد، اين‌چنين نيست كه ما بي‌ملكوت باشيم؛ فرمود ملكوت داريد(يك)؛ ملكوت شما به دست خداست(دو). 🔸از اين بهتر و شيرين‌تر؟! «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» 🔸«غفر الله لنا و لكم و الحمد لله ربّ العالمين» 🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 77 الی آخر @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦١ . كسي كه بر اثر مانع شخصي؛ مانند نابينايي، كار در تونل هاي زيرزمين، زنداني بودن، يا مانع عمومي؛ نظير ابري بودن فضا يا كسوف آفتاب , نتواند اول وقت را تشخيص دهد، مي تواند به گمان قوي خود كه نزديك طمأنينه است, نماز را شروع كند , هرچند احتياط مستحب در تأخير آن تا زمانِ يقين يا اطمينان است @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅پیام فرشته ها به طالبان علوم 🔸در سوره مبارکه «فاطر» فرمود «أُولی‏ أَجْنِحَةٍ مَثْنی‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ»، همه‌ اینها که دارای جناح و بال هستند «إِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَتَضَعُ‏ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ» 🔸این را گفتند که این فرّاش‌ها به این طالبان علوم سه پیام دارند: 1️⃣پیام اوّلشان این است که ما این بال‌ها را پهن کردیم تا به شما بفهمانیم که باید بال پیدا کنید، بال بزنید، پَر پیدا کنید و پَر در آوردید. 2️⃣ دوم اینکه ما این بال و پَری که داریم از آن استفاده می‌کنیم و با این پرواز می‌کنیم، شما هم که پَر در آوردید باید پرواز را یاد بگیرید، جهش و حرکت را یاد بگیرید. 3️⃣ سوم آن است که ما که بال و پَر داریم و پَر می‌کِشیم، پروازِ ما در جهت نیست، از جهت است؛ ما هرگز از شمال به جنوب بیاییم یا از شرق به غرب برویم این‌طور نیست. 🔸آن‌که از شمال به جنوب می‌آید یا از شرق به غرب می‌آید او به دنبال طعمه است، این به طمع طعمه در تالاب‌ها می‌گردد، ما آن نیستیم؛ او در جهت حرکت می‌کند و ما از جهت حرکت می‌کنیم؛ ما از این جهات چندگانه بیرون می‌آییم و الهی فکر می‌کنیم. 🔸این رسالت و پیام فرشته‌هاست که به طالبان علوم علم الهی می‌دهند و می‌گویند ما فرّاشان شما هستیم تا شما این سه کار را انجام دهید: پَر در بیاورید(اولاً)؛ پرواز یاد بگیرید(ثانیاً)؛ از جهت پرواز کنید نه در جهت(ثالثاً). 🔸پس اگر یک روحانی به دنبال هدف نبود، این نه تنها حقّ دیگران را اَدا نکرد، حقّ فرّاشان خود را هم اَدا نکرد. 🔸آن‌که از علوم الهی طَرْفی نبست یا بست و «یَحُومُ‏ حَوْمَ‏ نَفْسِهِ»(بر گِرد نفس خویش می گردد) بود، این حقّ این فرّاش‌ها را هم ادا نکرده و در قیامت در برابر این فرّاش‌ها هم مسئول است. 🔹درس خارج تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره صافات، آیات 1 الی 8 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 🔸 کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) تاریخ پخش: تیر 1399 حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٢ . اگر كسي بر اثر يقين، طمأنينه، گزارش دو مرد عادل يا گمان قوي براي معذور، شروع به نماز كرد و در بين نماز بفهمد كه هنوز وقت داخل نشده، يا بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز او پيش از وقت انجام شده، نم از او باطل است؛ ولي چنانچه در بين نماز يا پس از آن بفهمد كه در بين نماز (قبل از تمام شدن آن, هرچند هنگام سلام باشد) وقت داخل شده، نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅#علم غير ديني در عالَم محال است. ◀️راهکار اسلامی شدن دانشگاه ها- قسمت3️⃣ 🔸در اصول هم مستحضريد كه
غير ديني در عالَم، مستحيل است 🔸اگر کسی جهان را به عنوان فعل خدا بداند ما علمِ غیر دینی نداریم ... 🔸ولی اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ لائیک فکر کند، الحادی فکر کند، مبدأ و معاد را منکر باشد او علم طبیعی دارد؛ علمی که نه آغاز دارد و نه انجام، می‌گوید زمین این‌چنین بوده است که علم او دیگر، علم الهی نخواهد بود. 🔸اما حالا چه کسی آفرید؟ برای چه چیزی آفرید؟ اگر الهی فکر کرد آن علم، علم دینی است و همه این علوم می‌شود علم دینی ... 🔸هر چیزی آینه خداست، آیت خداست، مخلوق خداست، فعل خداست و دیگر ما علم غیر دینی نخواهیم داشت. 🔸ما اگر بحث کردیم که «امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) چه کار کرد؟ امام صادق(سلام الله علیه) چه کار کرد؟» می‌شود دینی، اگر بحث کردیم خدا چه کار کرد دینی نیست؟! 🔸آن استاد دانشگاه که دارد زمین‌شناسی و زمان‌شناسی تدریس می‌کند اگر دینی‌بودن مواد درسی او قوی‌تر از دینی بودن مواد درسی ما نباشد کمتر از این نیست. 🔸ما می‌گوییم خدا چنین گفت، او می‌گوید خدا چنین کرد؛ حالا اگر بگوییم امیرالمؤمنین چنین کرد می‌شود دینی، اگر بگوییم خدا چنین کرد دینی نیست؟! 🔸ما علم غیر دینی نداریم، مشکل این است که آن جهان‌بینی توحیدی و الهی (إِنَّ إِلهَکُمْ لَواحِدٌ) خوب تبیین نشده است. 🔸کلّ جهان فعل خداست؛ هر علمی در عالَم فرض شود درباره چیزی از چیزهاست و هر چیزی هم آینه خداست، آیت خداست، فعل خداست؛ ممكن است كسي غفلت داشته باشد. 🔸علم غیر دینی در عالَم، مثل دو دوتا پنج‌تا مستحیل است، چرا؟ چون همه این جهان، فعل اوست؛ اگر همه جهان فعل او بود کسی که درباره فعل خدا بخواهد بحث کند و تفسیر کند این متنِ دین است، منتها حالا ممکن است غافل باشد. 🔸آری، علومی که درباره افعال انسان است مثل هنر، این گاهی ممکن است دینی باشد و گاهی غیر دینی؛ خوانندگی، نوازندگی، اینها فعل انسان است. 🔸انسان گاهی ممکن است حلال بخواند و گاهی حرام، گاهی حلال بنوازد و گاهی حرام، اینها فعل انسان است و فعل انسان ممکن است دو قِسم باشد. 🔸ولی آنچه در نظام آفرینش هست، چه درباره نجوم و سپهر باشد، چه درباره دریا و زیردریا باشد، چه درباره زمین و معدن نفت و گاز باشد ... چون آن موجبه کلیه که در قرآن هست این است که «اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ»، «کلّ ما صَدق علیه أنّه شیءٌ فهو فِعل الله و کلّ علم یبحث عن فِعل الله فَهو عِلم الدینی» ما علم غیر دینی نخواهیم داشت ... 🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار با اعضای شورای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی : ✅زبان گفتگو با جهان باید زبان عقل باشد؛ حرف ما تا جهانی و عقلی نباشد در همین منطقه دفن خواهد شد، الان شرایط نهادهای علمی اینگونه است که تا سخنی فضای علمی غرب را تسخیر نکند حتی در منطقه خود نیز پذیرفته نخواهد شد و جهان از شما این انتظار را دارد.باید جهانی فکر کنید چراکه مکتب ما هم مکتبی جهانی است و راه هم در این زمینه باز است؛ در این مسیر مطلب و زبان مشترک بین همه انسانها وجود دارد لذا خواه یا ناخواه سخنان شما اثر بخش خواهد بود. ✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٦٣ . اگر كسي در لزوم رعايت وقت، غفلت داشته باشد و نداند كه بايد آن را احراز كند, يا آن را فراموش كرده باشد و با قصد نماز و قربت وارد آن شود و پس از نماز بفهمد كه تمام آن قبل از وقت واقع شد، نماز او باطل و نيز اگر بفهمد مقداري از نماز او پيش از وقت واقع شد و يا شك كند كه در وقت واقع شد يا پيش از آن, نماز او باطل است؛ ولي اگر بعد از نماز بفهمد كه تمام نماز او در وقت واقع شد، نماز او صحيح است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli