میلاد با سعادت حضرت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است/ انسان در هنگام مرگ عصاره زندگی خود را می چشد
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل آن حضرت پرداختند.
آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام پرداختند و بیان داشتند:
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که معاصر امام هادی علیه السلام بود، مهمترین مطالب اعتقادی و ایمانی خود را به محضر امام زمان خود عرضه داشت و خدمت امام هادی علیه السلام عرض کرد من عقایدم را به حضور شما گزارش می کنم تا اگر کاستی در آنها وجود دارد مرا راهنمایی کنید که آن حضرت پس از شنیدن عقاید حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن معرفی امامان بعد از خود، عقاید وی را تایید کرد و فرمود دین تو دینی است بر حق لذا بر آن ثابت بمان.
معظم له ادامه دادند:
این حدیث نشان می دهد انسان باید همواره عقیده خود را بر کتاب و سنت الهی یعنی بر ثقلین عرضه کند تا نواقص و زواید اعتقادی هر کس برای خودش آشکار شود.
ایشان با بیان روایتی دیگر از امام هادی علیه السلام اظهار داشتند:
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امام هادی علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمود هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است، این حدیث علاوه بر تاکید بر این نکته که هر کس موظف است امام زمان خود را بشناسد نشان می دهد که جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است.
ایشان اذعان داشتند:
اگر زندگی انسان زندگی جاهلی باشد، مرگ او نیز مرگ جاهلی خواهد بود و اگر زندگی انسان زندگی عقلانی باشد مرگ او نیز مرگ عقلانی خواهد بود؛ چرا که مرگ عصاره زندگی است و انسان در هنگام مرگ عصاره زندگی خود را می چشد؛ اگر شجره حیات ما، شجره طیبه بود طعم شیرین ثمره آن را در هنگام مرگ خواهیم چشید و از این روست که کلینی نقل می کند هیچ لذتی برای انسان مومن شیرین تر از لذت مرگ نیست.
آیت الله العظمی جوادی آملی توصیه امام هادی علیه السلام به حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را یادآور شدند و بیان داشتند:
عبدالعظیم حسنی(ع) از امام هادی علیه السلام نقل می کند که یاد و نام ائمه اطهار علیهم السلام در لحظه ای که جان در حال خارج شدن از بدن است به فریاد انسان می رسد؛ لذا انسان تا می تواند باید اسم این ذوات قدسی را تکرار کند و با آنها مانوس شود.
معظم له در فراز دیگری از سخنان خود ابراز داشتند:
قرآن و عترت هرگز از هم جداشدنی نیست در نتیجه هر فضیلتی برای هر یک از آنها ذکر شود برای دیگری نیز هست؛ لذا همانطور که اگر کسی امام زمان خود را نشناخت به مرگ جاهلیت مرده است کسی که قرآن و مفاهیم والای آن را نیز نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
معظم له در بخش پایانی فرمایشات خود تاکید داشتند:
انجام کارهای خیر هنگامی ثمر دارد که انسان بتواند در لحظه حضور در محضر ذات اقدس الهی آنها را با خود همراه داشته باشد نه اینکه با انجام برخی اعمال ناپسند همانند ریاکاری و فخرفروشی اعمال نیک خود را تباه سازد در نتیجه مهمترین کار این است که انسان اعمال نیک خود را محفوظ نگه دارد.
ایشان خاطرنشان کردند:
خداوند علاوه بر اجر ده ها برابری که در برابر اعمال نیک ما به ما اعطا می کند، اعمال نیک ما را مانند یک دانه در قلب ما سبز می کند تا از یک سو ایمان در قلب ما ریشه بدواند و از سوی دیگر ثمرات آن از زبان و چشم و دست ما خود را نشان دهد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید: بر سرورم، حضرت جواد الائمه ( علیه السلام) وارد شدم ، تصمیم داشتم از او بپرسم که آیا (قائم) شما همان مهدی است یا غیر از او؛ قبل از آن که شروع کنن خود آن حضرت آغاز به سخن کرده، فرمود: ای ابالقاسم، قائم ما همان مهدی است که باید در عصر غیبت منتظرش بود و در عصر ظهور اطاعتش کرد واو سومین فرزند من است. قسم به خدایی که محمد ( صلی الله علیه وآله وسلم) رابه پیامبری برگزید و امامت رابه ما اختصاص داد اگر از عمر دنیا بیش از یک روز هم باقی نماند خدا آن روز را آن قدر طولانی میگرداند تا قائم ما خروج کند و همان طور که زمین از جور و ظلم پر شد از قسط و عدل، آن را پر گرداند......
منابع : بحار،56/156
عصاره خلقت، ص 38
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
روایات منقول از حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
علت نامگذارى امام زمان (عج) به «قائم»
🌀 وجود مبارک حجت بن الحسن(عج) داراى القاب و اسامى متعددى است که هر یک وجه خاصى از آن ذات کریم را بیان مىدارد. از القاب مشهور حضرتش مىتوان به «قائم» اشارهاى ویژه داشت، زیرا این نام مبارک در روایاتى آمده است که گویاى سرّ لطیفى است. براى تسمیه آن پیشواى منتظر به قائم وجوه متعددى ذکر شده که به برخى از آنها اشاره مىشود:
1️⃣ از حضرت باقر(ع) پرسیدند: مگر همه شما قائم به حق نیستید؟ فرمود: آرى! گفتند: پس چرا تنها دوازدهمین شما به این نام، نامیده شد؟ فرمود: آن هنگام که جدّمان حسین(ع) به شهادت رسید، فرشتگان با اشک و آه، ضجهزنان گفتند: اى اله و اى سید ما! آیا نمىنگرى که با بنده برگزیده و فرزند برگزیده تو چه مىکنند؟ خداوند به آنان چنین وحى کرد: اى فرشتگان من آرام باشید! به عزّت و جلالم سوگند! حتما از آنها انتقام خواهم گرفت، هر چند مدتها بگذرد، آنگاه پرده را کنار زد و امامان پس از حسین(ع) را به فرشتگان نمایاند، در میان آنان یکى ایستاده بود و نماز مىخواند، پس خداوند به فرشتگان فرمود: با این شخص ایستاده (قائم) از آنها انتقام مىگیرم.
2️⃣ او را از آن جهت قائم نامیدند که قیام به حق او در میان قیام ائمه دیگر که همگى قائم به حق بودند از ویژگى خاصى برخوردار است: «سمّی بالقائم لقیامه بالحق». در ویژگى قیام آن حضرت روایاتى هست از جمله حضرت عبد العظیم حسنى(ع) مىگوید که به امام جواد(ع) عرض کردم که آرزو مىکنم قائم آل محمد شما باشید و عدل و داد را در زمین بگسترانید. امام جواد(ع) فرمود که همه ما قائم به امر خدا و هدایتکننده به دین او هستیم، امّا آن قائم که خداوند با او زمین را از اهل کفر و عناد در برابر حق پاک مىکند و از عدل و داد پر مىسازد، من نیستم، او همان است که ولادتش از مردم مخفى و شخصش غائب مىشود . . . همنام و هم کنیه رسول خداست...
🔸نیز حضرت عبد العظیم مىگوید: تصمیم داشتم این مطلب را از حضرت جواد الائمه(ع) بپرسم که ایشان فرمود: قائم ما مهدى است که حتماً در غیبت به سر خواهد برد و باید منتظر ظهور آن حضرت بود و پس از ظهور باید از وى اطاعت کرد.
🔸این لقب، تنها به امام عصر(عج) تعلق دارد، گرچه قبلاً گفته شد که قیام به قسط از شرایط عمومى امامت معصومان است. امّا لقب پرافتخار «قائم» از القاب اختصاصى حضرت بقیةاللّه است و تنها آن حضرت به عنوان «قائم آل محمد» شناخته مىشود: ان أدرکت القائم من آل محمد نصرته، و منّا المصطفى و المرتضى و منّا یکون المهدی قائم هذه الأمة، به گونهاى که به شیوهاى پسندیده مرسوم شده است که هنگام ذکر این نام شریف شنوندگان به احترام آن حضرت و به یاد او قیام مىکنند.
📚 کتاب «امام مهدی(عج) موجود موعود»
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
میلاد با سعادت حضرت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است/ انسان در هنگام مرگ عصاره زندگی خود را می چشد
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل آن حضرت پرداختند.
آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام پرداختند و بیان داشتند:
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که معاصر امام هادی علیه السلام بود، مهمترین مطالب اعتقادی و ایمانی خود را به محضر امام زمان خود عرضه داشت و خدمت امام هادی علیه السلام عرض کرد من عقایدم را به حضور شما گزارش می کنم تا اگر کاستی در آنها وجود دارد مرا راهنمایی کنید که آن حضرت پس از شنیدن عقاید حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن معرفی امامان بعد از خود، عقاید وی را تایید کرد و فرمود دین تو دینی است بر حق لذا بر آن ثابت بمان.
معظم له ادامه دادند:
این حدیث نشان می دهد انسان باید همواره عقیده خود را بر کتاب و سنت الهی یعنی بر ثقلین عرضه کند تا نواقص و زواید اعتقادی هر کس برای خودش آشکار شود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
میلاد با سعادت حضرت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است/ انسان در هنگام مرگ عصاره زندگی خود را می چشد
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل آن حضرت پرداختند.
آیت الله العظمی جوادی آملی به ذکر فضایل حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام پرداختند و بیان داشتند:
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که معاصر امام هادی علیه السلام بود، مهمترین مطالب اعتقادی و ایمانی خود را به محضر امام زمان خود عرضه داشت و خدمت امام هادی علیه السلام عرض کرد من عقایدم را به حضور شما گزارش می کنم تا اگر کاستی در آنها وجود دارد مرا راهنمایی کنید که آن حضرت پس از شنیدن عقاید حضرت عبدالعظیم(ع)، ضمن معرفی امامان بعد از خود، عقاید وی را تایید کرد و فرمود دین تو دینی است بر حق لذا بر آن ثابت بمان.
معظم له ادامه دادند:
این حدیث نشان می دهد انسان باید همواره عقیده خود را بر کتاب و سنت الهی یعنی بر ثقلین عرضه کند تا نواقص و زواید اعتقادی هر کس برای خودش آشکار شود.
ایشان با بیان روایتی دیگر از امام هادی علیه السلام اظهار داشتند:
حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امام هادی علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمود هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است، این حدیث علاوه بر تاکید بر این نکته که هر کس موظف است امام زمان خود را بشناسد نشان می دهد که جاهلیت مرگ به جاهلیت حیات وابسته است.
ایشان اذعان داشتند:
اگر زندگی انسان زندگی جاهلی باشد، مرگ او نیز مرگ جاهلی خواهد بود و اگر زندگی انسان زندگی عقلانی باشد مرگ او نیز مرگ عقلانی خواهد بود .@daftar_ayatollah_javadi_amoli
جان ابدی.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
658.6K
💠 روز پنجم ماه #ربیع_الثانی
🔹جان ابدی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅شرط موفقیّت یک استاد
✅همین طور فلّه ای حرف نزنید❗️
🔸قرآن کریم یک کتاب نازل نیست، یک کتاب متنزّل است.
🔸نازل یعنی حرف سطحی و بی محتوا
🔸متنزّل یعنی حرفی که از جای بلند آمده، مسیری را طی کرده، پیامی دارد تا شنونده را با همین مسیر به مقام برتر و بالاتر برساند ...
🔸شما ببینید در ادبیات بعضی ها نازلانه شعر می گویند، بعضی ها متنزلانه شعر می گویند.
🔸یک کسی ممکن است که انواع و اقسام مرغ ها را شناسایی کرده، برگ ها را شناسایی کرده، درخت ها را شناسایی کرده، آهنگ ها را شناسایی کرده، گل ها را شناسایی کرده، میوه ها را شناسایی کرده، یک قطعه ای، یک قصیده ای، یک غزلی دارد پر از این حرف ها؛ عده ای هم ممکن است بگویند به به!
اما این شعر، شعر نازل است؛ این پیامی ندارد.
🔸اما یک وقت هست که کسی معنای معقولی را در کارگاه خیال می پرواند؛ از کارگاه خیال به سامعه و ناطقه می دهد که خروجی او جمال محسوس است، می شود دیوان حافظ
🔸این یک پیام دارد، این از راه بلند آمده، از راه دور آمده، از راه دور که آمده انسان را هم به راه دور می برد؛ این می شود متنزّل.
🔸آن هایی که می گویند هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم، سعی کرده اند که ادبیاتشان متنزّل باشد نه نازل؛ لذا گفتارشان، رفتارشان، نوشتارشان متنزّلانه است.
🔸غالب شما تدریس می کنید ... تدریس می کنید یعنی چه کار می کنید؟ یعنی یک مطلبی را در هنگام مطالعه در عاقله تان خوب می پرورانید ...
🔸بعد حالا به این فکر هستید که این را به صورت مقاله در بیاورید یا تدریس کنید.
🔸حالا برای اینکه خواستید بنویسید یا تدریس کنید، این را می دهید به کارگاه خیالتان؛ اگر خواستید فارسی بنویسید خصوصیات فارسی اش را تنظیم می کنید که یک مقدمه دارد، 5 تا فصل دارد، یک نتیجه دارد، یک منبع دارد، یک فهرست دارد، این ها را بررسی می کنید در کارگاه خیالتان؛ بعد دست به قلم می برید می نویسید یا موقع تدریس شروع می کنید به درس گفتن.
🔸این خروجی اش می شود یک جمال محسوس که متنزّل است؛ برای اینکه از عاقله تان تنزّل کرده به دستگاه خیال منظم شده و از دستگاه خیال تنزّل کرده به ناطقه تان و با بنانتان یا زبانتان منتشر می شود.
🔸آن استادی موفق است که بین حس و عقل او، خیال فعّال باشد؛ می بینید چقدر درس بعضی ها شلوغ است، درس بعضی ها شلوغ نیست؛ ممکن است هر دو عالم باشند.
🔸برای اینکه او حرف معقول می زند؛ معقول را محسوس می کند بدون کارگاه خیال! بدون اینکه نظم بدهد همانطوری فلّه ای حرف می زند؛ این به جایی نمی رسد!
🔸اگر بخواهد سخن بگوید کسی نمی فهمد.
🔸بخواهد بنویسد کسی نمی فهمد.
🔸این قدرت خیال را که ذات أقدس إله آفریده بین عقل و حس، این مهندس خوبی است، این نقشه بردار خوبی است، این طرّاح خوبی است، این ورودی و خروجی مشخصی دارد.
🔸انسان همین جوری فله ای درس بدهد موفق نیست؛ فله ای بنویسد موفق نیست.
🔸خیلی ها بودند که همین طور مردند با اینکه عالم بودند، برای اینکه از خیال بهره نگرفتند.
🔸ذات أقدس إله می فرماید که ما از عربی مبین که نازل ترین مرحله است، که جمال محسوس است تا علی حکیم و از علی حکیم تا عربی مبین، این را مهندسی کردیم:
🔸إنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره شعراء، آیات 192 تا 200
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
در دیدار با اعضای موسسه موضوع شناسی احکام فقهی؛
✳️توصیه آیت الله العظمی جوادی آملی بر تهیه اطلس جامع قرآن کریم
جمعی از اعضای هئیت موسس، اعضای هئیت علمی، پژوهشگران و محققان موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار بیان داشتند: قبل از انقلاب قرآن در جامعه حتی حوزه های علمیه مهجور بود، اما به برکت نظام اسلامی و خون های پاک شهدا امروز مباحث قرآنی و قرآن پژوهشی توسعه فراوانی یافته است، اینکه حضرت فرمود «رحم الله من أحیا أمرنا» یعنی باید بدانیم در درجه اول امام(ره) و شهدا در ثواب همه فعالیت های قرآنی و دینی ما شریک هستند.
ایشان ادامه دادند: آنکه فراگرفتن علم را واجب کرده است به ما گفته است که چه بخوانیم؛ فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ»؛ قبلا آیه محکمه، فریضه عادله و سنت قائمه هر سه به فقه و اصول تعبیر می شد اما پس از انقلاب اسلامی و زنده شدن حوزه ها، تفسیر، کلام، حدیث و سایر علوم در حوزه ها رونق گرفت.
آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: قرآن و عترت عِدل یکدیگرند؛ گاهی کبرای قضیه را قرآن می گوید و صغرای قضیه را عترت بیان می کند و گاهی بر عکس! در زیارتنامه ها خطاب به شهداء می خوانیم «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ شما طاهر هستید و کشورتان نیز به واسطه شما طیب و طاهر می شود، این کبرای قضیه است، صغرای قضیه را نیز قرآن کریم بیان می کند و می فرماید « وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»؛ یعنی از سرزمین طیب و طاهر میوه طیب و طاهر به دست می آید.
ایشان با بیان اینکه ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیاء کنیم، اظهار داشتند: کاری که از خون شهید بر می آید از باران بر نمی آید، باران نهایتا این توان را دارد که آلودگی هایی همچون خون و بول را پاک کند اما آنچه فرقه های ضاله، استکبار و استعمار را پاک می کند خون شهید است، ما در قبال این خونهای پاک مسئولیم؛ ما وظیفه داریم امامت، ولایت و شهادت را احیاء کنیم، این همان میوه طیبی است که از خون شهید به دست می آید، همین آثار علمی و موسوعه هایی که به دست موسساتی همچون موسسه شما تولید می شود مصداق میوه طاهر و حاصل خون های پاک شهداست، از این رو باید همواره خدا را شاکر باشید.
معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشتند: دعا، مدرسه است، دعا به انسان پر و بال می دهد، اگر به ما نمی گفتند و اجازه نمی دادند ما جرئت نداشتیم این خواسته را مطرح کنیم که «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ»؛ آنچه به خوبان عالم داده ای به ما نیز عطا کن، اما باید توجه داشته باشیم که آنها چگونه این مقام را به دست آورده اند و ما نیز باید آن مسیر را پیدا کنیم، باید آنقدر ظرفیت و مقام و آبرو داشته باشیم که تحقق این دعا برای ما در دسترس باشد و این شدنی است وگرنه از ما نمی خواستند که این دعا را بخوانیم، پس این راه برای همه باز است.
معظم له ادامه دادند: بسیاری از دعاها جملات خبریه است که به داعیه انشاء القاء شده است؛ «مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ» در واقع یعنی خدایا آن توفیق را به ما بده که به این مقام دست پیدا کنیم، این مسیر قابل پیمودن است و به ما نیز گفتند در دعا، قدرت و رحمت خدا را ببینید نه توان و قصورات خود را.
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: آنچه اصل است قرآن و عترت است و سایر علوم ابزار فهم این دو است، امروز مشکلات زیادی وجود دارد که راه حل آنها باید از قرآن و عترت استخراج شود، در حقیقت آنچه محل ابتلای عملی مسئولین است باید محل ابتلای علمی ما باشد، به عنوان نمونه در دستگاه قضا، باید مشخص شود «عاقله» به چه معناست؟ آیا مطلق است یا متعلق به زمان و مکان خاصی است؟! از این دست مسائل علمی بسیار وجود دارد که موسسه شما و امثال موسسه شما می توانند در این زمینه ورود و منشأ خدمات علمی شوند.
ایشان در پایان این جلسه، تهیه اطلس جامع قرآن، شامل اسامی افراد و اماکنی که در قرآن به آنها اشاره شده مانند نام پیامبران و دشمنان آنها، زادگاه ائمه، اماکن مقدسی که در قرآن از آنها نام برده شده و دیگر مسائل مربوطه را به اعضای موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی پیشنهاد نمودند.
در ابتدای این دیدار حجت السلام و المسلمین فلاح زاده، گزارشی از فعالیت ها، تحقیقات، آثار و موسوعه های تهیه شده در موسسه موضوعی شناسی احکام فقهی خدمت معظم له ارائه نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اولین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» در رفسنجان برگزار می گردد
همزمان با سالروز میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام، اولین همایش ملی «بررسی آراء و اندیشه های تفسیری آیت الله العظمی جوادی آملی» به همت موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) رفسنجان و با همکاری معاونت فرهنگی دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ویژه طلاب حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور، برگزار می گردد.
از مهمترین محورهای این همایش عبارتند از: نظام تفسیری، نظام معرفتی، نظام ایمانی، نظام اخلاقی، نظام تعلیم و تربیت، نظام سیاسی، نظام اقتصادی و نظام احکام دینی، همچنین محور ویژه این همایش زن و نظام خانواده می باشد.
این همایش ملی، پنجشنبه 14 آذر ماه سال جاری از ساعت 8 الی 16:30 در تالار خیام دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) شهرستان رفسنجان با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برگزار خواهد شد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
قائم به عقل.mp3آیت الله جوادی آملی
زمان:
حجم:
623.9K
💠 روز ششم ماه #ربیع_الثانی
🔹قائم به عقل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️«قرآن کریم» مهمترین عامل وحدت مسلمانان است/ سعادت و تربیت جامعه به دست علمای جامعه صورت می گیرد
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از ائمه جمعه و علمای اهل سنت استان های گلستان و گیلان، «قرآن کریم» را مهمترین عامل وحدت مسلمانان دانستند و بیان داشتند:
🔷تمسک به قرآن کریم قطعا سعادت بخش است، بهترین تعریف از قرآن کریم که کلام خدای متعال است را خود قرآن درباره خود بیان می کند و می فرماید قرآن «حبل متین» است که خداوند برای هدایت شما آن را به زمین نازل کرده است.
🔷 ما یک «تجافی» داریم و یک «تجلی»؛ آنچه به صورت تجافی نازل می شود وقتی در پایین هست دیگر در بالا نیست، اما آنچه به صورت تجلی نازل می شود وقتی در پایین است در بالا هم هست. گرچه خداوند هم قرآن و هم باران، هر دو را نازل کرد، اما قرآن را به صورت تجلی و باران را به صورت تجافی نازل کرده است، به عبارت دیگر خداوند باران را به زمین «انداخت» اما قرآن کریم را به مثابه حبل متین به زمین «آویخت» که یک طرف آن به دست خود خدای متعال است و طرف دیگر آن نزد ماست و لذا در ابتدای سوره مبارکه زخرف فرمود این کتابی است که «لَعَلِی حَكِیمٌ».
🔷 چون خداوند قرآن را به زمین آویخت و یک طرف آن را به دست دارد به ما امر کرد که این حبل متین را بگیرید و بالا بیایید. فرمود «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا»؛ هم امر به اعتصام می کند«وَاعتَصِموا»، هم امر به اتحاد می کند «جَمیعًا» و هم از تفرقه نهی می کند «وَلا تَفَرَّقوا»، اگر این سه اصل رعایت شود و تمسک به این حبل صورت بگیرد قطعاً دیگر جا برای هیچ نگرانی و انحرافی باقی نخواهد ماند.
🔷 خداوند در قرآن کریم به قلم، مرکب و تالیفات علماء قسم یاد کرده است؛ «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یسْطُرُونَ»، مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند قَسمهای قرآن به خود «بینه» است نه در مقابل «بینه». اگر کسی در یک جای تاریک ادعا کند که روز شد، او باید دلیل بیاورد و اگر دلیلی نداشت سوگند یاد میکند که الآن روز هست؛ ولی اگر کسی برابر آفتاب ادعا کرد که الآن روز است، این شخص میتواند به خود آفتاب سوگند یاد کند و بگوید که به این آفتاب قَسم الآن روز است! قَسمهای قرآن اینچنین است، خداوند به قلم، مرکب و تالیفات علماء قسم یاد کرده چون سعادت و تربیت جامعه به ست علماء جامعه صورت می گیرد همانطور که این شهداء را علماء تربیت کردند و به این مقام رساندند.
🔷 امیدواریم به برکت قرآن کریم، در هدایت جامعه بیش از گذشته موفق باشید و این اتحاد میان مسلمانان از هر خطری محفوظ باشد چرا که «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»، این در کنار هم بودن توفیقی است که خدای متعال به ما عطا کرده است و باید همواره شاکر و قدردان این نعمت الهی باشیم.
🔶در ابتدای این دیدار گزارشی از تحکیم وحدت میان شیعه و سنی در استان های شمال کشور و نیز وضعیت مدارس علمیه اهل سنت در استان گلستان و گیلان خدمت معظم له ارائه گردید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli