eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حیات انسانی.mp3
761.5K
💠 روز شانزدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹حیات انسانی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3417.wav ss.mp3
5.95M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/10/06 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
97-10-06_3417 درس اخلاق- p2.pdf
205.7K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1397/10/06 حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ فضیلت بى‌نیازى 🔹 به نقل امام رضا (ع) مردى به پیامبر (ص) فرمودند: 🔸 اى رسول خدا! كارى به من بیاموز كه میان آن و بهشت حایل و فاصله‌اى نباشد. رسول خدا (ص) فرمود: خشمگین مشو و از مردم چیزى مخواه. 📚 الأمالی، صدوق ص 508 📚 ص 554 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅عزّت نفس کاذب اهل معصیّت در برابر ناهیان از منکر ✅عزیزان بی جهت، ذلیلان با جهت اند. ✅می گویند چرا نهی از منکر کردی؟ به عزّت ما برخورد! 🔸برخي ها هستند همين كه اين ها را امر به معروف و نهي از منكر بكني به آن ها برمي‌خورد؛ إِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ(1) 🔸اين ها عزيزان بي‌جهت‌اند. اگر امر به معروف كردي، نهي از منكر كردي، مي‌گويند به عزّت ما برخورد! اين همان عزّت بي‌جهت است. 🔸عزّت بي‌جهت، ذلّت باجهت را به همراه دارد چون دو طرف كه نمي‌شود خلاف باشد. 🔸اگر حرف كسي راست بود يعني خلافش دروغ است ديگر! اگر حرف كسي دروغ بود يعني خلافش راست است ديگر! ديگر دو طرف كه نمي‌شود باطل باشد. 🔸اگر كسي عزيز بي‌جهت بود يعني ذليل باجهت است. 🔸چرا در قرآن كريم آمده بعضي ها را ما رسوا مي‌كنيم؟(2) براي اينكه اين ها عزيز بي‌جهت بودند. 🔸اين غير از عذاب جهنم است كه كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا (3) آن براي بدن است؛ اين جسم را مي‌سوزاند. 🔸اما آبروبري، ذليل كردن اين براي كيست؟ عَذَابَ الهونِ(4)، خواري، رسوايي اين براي چه كسي است؟ براي كسي است كه إِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ. 🔸اين عزيز بي‌جهت است كه چرا به من امر به معروف كردي؟ چرا نهي از منكر كردي؟ چرا به من گفتي فلان معصيت را نكن؟ اين أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ اگر عزيز بي‌جهت بود، ذليل باجهت است. ↙️پی نوشت ها: 1- و چون به او گفته شود از خدا پروا كن! تعصّب و نخوت او را به گناه وادارد (و عكس العمل ظالمانه نشان دهد)؛ سوره بقره، آيه 206 2 - سوره انعام، آيه 93؛ سوره فصلت، آيه 17؛ سوره احقاف، آيه 20 3- هر گاه پوست تنشان بسوزد، پوستی ديگرشان دهيم؛ سوره نساء، آيه 56 4- عذاب خوارکننده؛ سوره انعام، آيه93؛ سوره احقاف، آيه20 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/آیات 32 تا 37سوره نمل @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هنر متعالی.mp3
837.6K
💠 روز هفدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹هنر متعالی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی کند! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: حضرت ابی عبدالله علیه السلام، تنها راه رسيدن به هدف والا را پيمودن راه اطاعت خدا معرفي كرد و اعلام داشت: اگر كسي بخواهد از راه گناه به مقصود برسد، بايد بداند كه عصيان خداوند سبب مي‌‌‌شود او بسيار سريع تكيه‌‌‌گاه اميد خود را از دست بدهد و آن چه از او هراسناك است، زودتر گرفتار آن گردد؛ من حاول أمراً بمعصية اللّه كان أفوت لما يرجو و أسرع لمجي‌‌‌ء ما يحذر . با اين بيان نوراني آن حضرت (عليه‌‌‌السلام) معلوم مي‌‌‌شود كه هرگز هدف وسيله را توجيه نمي‌‌‌كند، بلكه براي نيل به هدف صحيح، بايد از راه درست استفاده نمود، و كژ راهه توان هدايت به هدف سامي را ندارد، و فقط اطاعت خدا در اوامر و نواهي مشتاقانه راه‌‌‌گشاي مقصود برين است. 📚 سروش هدایت، ج1ص236 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅جدايي دين از سياست، یک آتش بس يك جانبه است! 🔸بعضي از مقتدران كارشان فساد في الارض است؛ شما الآن مي‌بينيد شرق ايران اين طور است، غرب ايران اين طور است، جنوب ايران اين طور است، شمال ايران اين طور است؛ الآن ما به بركت همين اهل بيت در ميدان مِين از مصونيّت برخورداريم. 🔸خُب، اين اطراف كه مي‌بينيد يا القاعده است يا طالبان است يا كذا و كذاست؛ همين است ديگر، إِذَا تَوَلَّي سَعَي فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ اين غالب كار اينهاست و اين ها عزيزانِ بي‌جهت‌اند كه اگر به اينها بگويي اتَّقِ اللّهَ به اينها برمي‌خورد، أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ. 🔸سليمان(سلام الله عليه) فرمود اگر نيامديد، شما را مي‌آورم؛ اما چطور مي‌آورم؟ كاري به شهرتان، كشورتان، ديارتان، كشاورزيتان، دامداريتان ندارم؛ شما كاخ‌نشينان بي‌جهت را كوخ‌نشين مي‌كنم؛ همين! اين عدل است ديگر. 🔸مستحضريد! اين ها كه مي‌گويند دين از سياست جداست يك آتش‌بس يك‌جانبه است. 🔸آن سياستمدار طغيانگر هرگز نمي‌گويد دين از سياست جداست؛ مي‌گويد دين با من كار ندارد ولي من با دين كار دارم؛ همه ابزار دين را به خدمت مي‌گيرد. 🔸اين طور نيست كه حالا اگر كسي منزوي شد، گفت ما كاري به سياست نداريم، سياست هم كاري با او نداشته باشد. 🔸الآن مشكل اساسي كليسا اين است كه مي‌گويد ما كاري به سياست نداريم، امّا اين دولتمردان آمريكا مي‌گويند كليسا بايد با ما باشد و از آن بهره مي‌گيرند. 🔸اين طور نيست كه اگر اينها ساكت شدند آتش‌بس دوجانبه باشد. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/آیات 32 تا 37سوره نمل @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ویژگی نِعَم الهی.mp3
794.6K
💠 روز هجدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹ویژگی نِعَم الهی حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️هیچ نوشتار و گفتاری را بدون تحقیق و تفحّص نپذیرید! حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی به تفسیر آیه ای از قرآن کریم در رابطه با بررسی آراء مختلف مکتب های گوناگون از لسان نورانی امام جواد(ع) پرداختند و ابراز داشتند: 🔷خدای سبحان در قرآن كریم در سوره «زمر» به همه ما امر كرد و بشارت داد و فرمود: آنها كه مكتب های گوناگون آراء مختلف را بررسی می‌كنند و بهترینش را برمی‌گزینند به آنها مژده بده ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ 🔷وجود مبارك امام جواد(ع) برای تبیین این گونه از آیات به همه ما فرمود: هر كس گوش به حرف گوینده‌ای می‌دهد دارد او را عبادت می‌كند! 🔷منظور از این گفتن، تنها گفتن در قبال نوشتن یا رفتن و مانند آن نیست، بلکه اعمال و نوشته دیگران را نیز شامل می شود؛ 🔷فرمود اگر كسی گوش به حرف كسی بدهد، مقاله كسی را نگاه كند، روزنامه كسی را، سخن كسی را گوش بدهد، نوار كسی را گوش بدهد كه بخواهد آن را بپذیرد باید بداند دارد او را عبادت می‌كند اگر او ان‌شاءالله از خدا و پیغمبر بگوید، این كار او عبادت خداست و اطاعت پیغمبر، اگر خدای ناكرده او باطل می‌گوید او دارد شیطان را عبادت می‌كند. 🔷 لذا این حدیث نورانی به این نكته اشاره دارد كه هرگز نباید هیچ نوشتار و گفتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص بپذیریم. حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ رژه همجنس بازان در عصر علم! 🔸در سوره مبارکه «عنکبوت» فرمود شما در محافل رسمی‌تان در مهمانی‌های خودتان همین کارها را می‌کنید: وَلُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِینَ * أَءِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ وَتَأْتُونَ فِی نَادِیکُمُ الْمُنکَرَ (1) 🔸نادی یعنی محفل؛ همین پارتی‌های شبانه، همین مهمانی‌ها، در حضور یکدیگر این کار را می‌کنید! 🔸اینها این کار را حلال می‌دانستند، پاک می‌دانستند. 🔸بعد درباره حضرت لوط و چند نفری هم که مثلاً از خانواده او بودند (الاّ همسرش) می‌گفتند اینها آدم‌های مقدّسی‌اند، اینها عقب‌افتاده‌اند، اینها مرتجع‌اند، إِنَّهُمْ أُنَاسٌ یَتَطَهَّرُونَ، اینها خشک مقدّس‌اند؛ این چه کاری است؟! چه عقب‌افتادگی است؟! 🔸عصر، عصر علم است! می‌بینید این حرفی را که قرآن کریم زد حرف تازه است، سرّش این است که قرآن کریم فرمود ... شما جاهل هستید، هم جهل علمی دارید برای اینکه راه قانون‌گذاری را نمی‌دانید، هم جهل عملی دارید برای اینکه حرف قانون‌شناس را که انبیای الهی هستند گوش نمی‌دهید؛ شما راه به مقصد نمی‌برید. 🔸الآن هم همین طور است؛ شما در همین روزهای اخیر شنیدید آذربایجان شوروی سابق بود متأسفانه عدّه‌ای از همین گروه رژه رفتند؛ خُب الآن عصر علم است دیگر! بارها به عرضتان رسیده اگر الآن عصر علم نباشد پس چه وقت عصر علم است؟! بیش از آن مقداری که در کوچه و برزن ما موتور و دوچرخه است، بالای سر ما ماهواره است؛ ماهواره‌هایی که الآن بالای سر ما هست از چندین هزار گذشته است؛ خُب اگر الآن عصر علم نیست پس چه وقت عصر علم است؟! در چنین عصری یک عدّه کار قوم لوط را جشن می‌گیرند و رژه می‌روند. 🔸این برای چیست؟! ... 🔸چون منبع(یعنی وحی) ندارند، کتاب و سنّت ندارند، به نظر خود بر اساس أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ (2) عدل را معنا کردند. 🔸خُب نکاح باید بر اساس عدل باشد یا نه؟! عدل هم «وضع کلّ شیء فی موضعه» است؛ واقعاً اینکه قرآن فرمود أُولئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (3) سِرّش همین است. 🔸از مواد به مبانی می‌آیند ولی از مبانی نمی‌روند به سراغ منابع؛ بالأخره عدل از مقدّس‌ترین واژه‌هاست، همه ما قبول داریم و معنای عدل هم روشن است که «وضع کلّ شیء فی موضعه» این هم همه ما قبول داریم؛ امّا جای اشیا کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ 🔸اینها فرق دارند یا فرق ندارند؟ فرمود آن که زن را آفرید، مرد را آفرید، نکاح را برای زن و مرد قرار داد٬ نه زن‌ها با هم و نه مردها با هم! 🔸این ها صریحاً می‌خواهند بگویند که این قانونی است، بعد بگویند شما عقب‌افتاده‌اید! 🔸خدای سبحان که «بالعدل قامت السماوات والأرض» نظام را این‌چنین قرار داده؛ نادی یعنی محفل، علناً این کار را می‌کنید! 🔸خُب این گروه غیر از اینکه ذات اقدس الهی این ها را با سنگ‌های آسمانی منهدم کند و پودر کند لیاقت چیزی را ندارند، اینها لیاقت دفن شدن را هم ندارند؛ فرمود شما راه را می‌بندید! 🔸ذات اقدس الهی فرمود نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ (4)؛ نسل آینده به وسیله زن‌هاست، آن وقت شما راه را می‌بندید وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ ↙️پی نوشت ها: 1- سوره عنکبوت, آیات 28 و 29 2- سوره جاثیه, آیه 23 3- سوره اعراف, آیه 179 4- سوره بقره, آیه 223 🔹 برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/ آیات 52 تا 58 سوره نمل/ 1394/9/10 حضرت آیت الله العظمی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ اجر و پاداش 🔹 پیامبر اكرم (ص) فرمودند: 🔸 به راستى نزدیك‌ترین شما به من در قیامت و سزاوارترین شما به شفاعت من، راستگوترین و امانتدارترین شماست... 🔺 الامالی، صدوق ص 508 📚 ص 523 حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه، برگزار شد همزمان با هفته پژوهش، مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی» تحریر نهج البلاغه؛ تالیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با سخنرانی آیت الله مقتدایی، دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله محقق داماد در سالن همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار گردید. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠پژوهش و تحقیق وقتی به بار می‌نشیند كه زاد و راحله‌اش معارف قرآن و عترت باشد. 25 آذر 97 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
پژوهش و تحقیق وقتی به بار می‌نشیند كه زاد و راحله‌اش معارف قرآن و عترت باشد درست است كه وجود مبارك حضرت ولی‌عصر(ارواحنا فداه) بقیةالله است اما این لقب پرافتخار، بالاصاله برای آن حضرت است اما بالاطلاق برای شاگردان آن حضرت نیز هست ، اگر كسی عالم شد نه علم‌فروش، می شود «العلماء باقون ما بَقی الدهر» و همین بقیةالله شامل شاگردان او نیز می‌شود منتها بالتبع و بالعرض، اینكه فرمود: «العلماء باقون ما بَقی الدهر» یعنی همین، این راه باز است. بنابراین پژوهش و تحقیق وقتی به بار می‌نشیند كه زاد و راحله‌اش همین معارف قرآن و عترت باشد و محقق نیز باید در برابر این آب جوشان، احساس عطش كند. امام صادق(سلام الله علیه) به یكی از شاگردانش فرمود: «فَإِنْ مِتَّ فَوَرِّثْ كُتُبَكَ بَنِیكَ»؛ مبادا تعدادی كتاب بخری و بگذاری در كتابخانه، بلکه خودت كتاب بنویس كه فرزندان تو وارث كتاب تو باشند، این را حضرت به همه ما فرمود، پس این راه باز است اگر این راه باز نبود كه نمی‌فرمود، منتها «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»؛ استعدادها فرق می‌كند اما ما به اندازه همّت‌هایمان كه از ذات اقدس الهی ان‌شاءالله افاضه بشود، می‌توانیم پیشرفت کنیم. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
عطر استغفار.mp3
485.4K
💠 روز نوزدهم ماه #ربیع_الثانی 🔹عطر استغفار حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 بمناسبت 25 آذر، روز پژوهش 🔍 در جريان پژوهش چند مطلب مطرح است، ♻️اول آن است كه ما بفهميم گمشده ما چيست كه به دنبال آن جستجو مي‌كنيم، ما چه مي‌خواهيم؟ كسي كه هدفمند نيست، گمشده‌اي ندارد و مقصد و مقصودي در پيش ندارد او اهل پژوهش نيست، خود را معطل كرده است و ديگران را به زحمت انداخت، اين اصل اول كه ما چه مي‌خواهيم. اصل دوم اين است كه بعد از اينكه روشن شد ما هدفمنديم، چه مي‌خواهيم و به دنبال چه مي‌گرديم، بايد بدانيم راهش چيست. اصل سوم اين است كه حالا كه معلوم شد هدفي داريم، راهي هست و بايد با پيمودن اين راه به آن هدف بار يافت، راهزنان اين راه چه كساني هستند؟ اصل چهارم اين است كه هاديان اين راه چه كساني هستند؟ اصل پنجم اين است كه همراهان اين راه چه كساني هستند؟ اين مطلب اول. ♻️ مطلب دوم اين است كه اين نظام مقدس جمهوري اسلامي هدفمند است، استقلال مي‌خواهد، آزادي مي‌خواهد و استقلال و آزادي دو بال اين مملكت‌اند، قلب تپنده اين مملكت، جمهوري اسلامي است؛ يعني اسلام است. اين مرغ باغ ملكوت يك قلبي دارد به نام دين که يك بالش استقلال است و يك بالش آزادي، آن وقت پرهاي ديگر فراواني هم هست كه با اين قلب تپنده اينها به راه مي‌افتند. يك بيان نوراني از اميرالمومنين(سلام الله عليه) است كه «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ»؛ ملتي كه آب دارد و خاك دارد معذلك نيازمند به بيگانگان است، خدا او را از رحمت دور كند! اگر ذخاير زميني زياد است و اگر دريا به اندازه كافي داريم آب به اندازه كافي داريم معادن به اندازه كافي داريم نيروي خلاق و فنان به اندازه كافي داريم، اين مجموعه را بايد يك حقيقتي راه اندازي كند و آن نكته اصل اين است ملت تا خود را باز نيابد و پژوهشگر نداشته باشد پژوهش حاصل نيست، طي راه حاصل نيست، به مقصد رسيدن ميسر نيست و مانند آن. ♻️ پژوهشگر يك نيروي انساني است، نيروي انساني مي‌تواند با پژوهش‌اش معدن نفت و گاز را و دهها معادن مايع و غير مايع را با پژوهش به دست بياورد، با فناوري ابتكار داشته باشد، نيروگاه هسته‌اي را در آن بخشهاي صلح آميز و عالمانه‌اش راه اندازي بكند، همه اين كارها را مي‌تواند بكند؛ چه اينكه در بخشهاي كشاورزي و دامداري هم همان طوري كه تاكنون موفقيتهاي فراواني داشت، از اين به بعد بيش از گذشته هم توفيق به دست مي‌آيد، اما همه اينها فرع آن نيروي پژوهشگر است، آن نيروي پژوهشگر، انسانيت انسان است! وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) فرمود من در شگفت و تعجبم كه بسياري از مردم براي خودشان به اندازه كالاي در دست و جيبشان حرمت قائل نيستند: «عَجِبْتُ‏ لِمَنْ‏ يَنْشُدُ ضَالَّتَهُ‏ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا يَطْلُبُهَا»؛ من در شگفتي و تعجبم كه اينها ابزار دستشان مثلاً يك قلم يك خودكار، يك كاغذ، يك تسبيح يا يك دستمال را جا مي‌گذارند يك جايي بعد دست به جيب مي‌زنند مي‌بينند كه اين خودكار سر جايش نيست، مي‌فهمند خودكار گم شد، جستجو مي‌كنند و پيدا مي‌كنند، خودشان را گم كردند و نمي‌روند پيش كسي بگويد آقا من گم شدم! كجايم؟ من را ديدي سر جايم بنشاني يا نه؟! مشكل ما اين است! اين به جان هم تاختن‌ها، اين باند بازيها، اين سر از اوين در آوردنها، اين عليه ديگر حرف زدنها اين است كه بسياري از ماها براي خودمان به اندازه دستمال ارزش قائل نيستيم! چطور مي‌شود انسان در فضاي اسلامي زندگي بكند پس از چند مدتی سر از اوين در بياورد؟! پرونده اختلاسي داشته باشد! مگر آدم هر پولي را مي‌گيرد! هر رشوه‌اي را مي‌گيرد! هر عشوه‌اي را مي‌گيرد! حضرت فرمود: خودت را درياب! اول پژوهشگر باش و خودت را پيدا كن، ببين كجايي سر جايت بنشان، بعد كار بكن... 💢آیت الله العظمی جوادی آملی 1382/08/23 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ نیکی به 🔹 رسول خدا (ص) فرمودند: 🔸 هر معروفى صدقه به شمار مى‌آید و هر آنچه را كه مؤمن براى خود و خانواده و همسرش هزینه كند و نیز هر آنچه با آن آبروى خود را حفظ كند، برایش صدقه نوشته مى‌شود.1 🔹 و فرمودند: 🔸 بهترین شما كسانى هستند كه براى خانوادهٔ خود بهترین باشند و من براى خانوادهٔ خودم بهترین شما هستم. 2 🔹 و نیز فرمودند: 🔸 كسى كه به بازار رود و تحفه‌اى بخرد و آن را براى خانوادهٔ خویش ببرد، مانند كسى است كه صدقه‌اى را به سوى نیازمندان مى‌برد. 3 📚 1. مستدرک الوسائل ج 7 ص 239 📚 2. الفقیه ج 3 ص 555 📚 3. الامالی صدوق ص 577 📚 ص 234 حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ «خیر» چیست؟! ✅ «خیر علمی» چیست؟! ✅ چه کسانی در دنیا خیر می بینند؟! 🔰 آیت الله العظمی جوادی آملی در در شرح کلمه قصار 94 : «سُئِلَ عَنِ الْخَیرِ مَا هُوَ؟ فَقَالَ(علیه السلام) لَیسَ الْخَیرُ أَنْ یكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَیرَ أَنْ یكْثُرَ عِلْمُكَ وَ أَنْ یعْظُمَ حِلْمُكَ»؛ از حضرت امیر(سلام الله علیه) سؤال کردند خیر چیست؟ حضرت در پاسخ این سوال فرمود خیر، داشتن مال و فرزند زیاد نیست، فرزند صالح شرف‌بخش است، مال حلال، طیب و طاهر باعث برکت است، اینها خیر است. خیر در دو چیز است؛ در بخش «اندیشه» داشتن علم صائب و در بخش «انگیزه» داشتن حِلم صالح. تو اگر بتوانی در عبادت بیش از دیگران بروی این خیر توست و اگر کار خیر کردی نگویی من کرده‌ام! فرمود معنای خیر این نیست که ارقام صفر ثروت شخص بیشتر باشد، این یک بارداری و حمّالی برای وراث و دیگران است. چیزی که انسان باید بگذارد و برود که خیر نیست؛ آری اگر به تولید و ایجاد اشتغال بپردازد و مشکلات جامعه را حل کند، دست چنین کارگری را پیغمبر بوسید؛ وگرنه حضرت فرمود خیر در این نیست که مال تو زیاد شود، یا اولاد تو زیاد بشود بلکه خیر در دو چیز است: در بخش عقل نظر، اندیشه صائب و محققانه و در بخش عقل عمل، حِلم و بردباری. خیر علمی، این است که انسان اهل برهان باشد؛ نه بیجا سخن می‌گوید نه سخن بیجا می‌تواند او را از جا در ببرد، انسانی که حلیم، سنگین و بردبار است نه بازیگر است نه می‌شود او را بازی داد. 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6032637671560447663.zip
11.49M
💥 نسخه اندروید اپلیکیشن "سلونی قبل ان تفقدونی" اثر حضرت ایت الله العظمی جوادی آملی 💥 این نرم افزار که قابلیت نصب بر روی سیستم عامل های اندروید و IOS  انواع گوشی های همراه هوشمند و تبلت را دارد شامل جلد اول و دوم این مجموعه است که خطبه های 1 تا 35 نهج البلاغه را در بر می گیرد. https://telegram.me/joinchat/BzBKgkBkiicyijpU3T1Rag @daftar_ayatollah_javadi_amoli
سرمایه ماندگار.mp3
307.2K
💠 روز بیستم ماه #ربیع_الثانی 🔹سرمایه ماندگار حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅چيزي به نام «فوت» نداريم! 🔸... آنها خيال مي‌كردند انسان مي‌پوسد. پاسخش اين است كه اولاً «فوت» نيست، «وفات» است. 🔸توفّي و وفات و استيفا يعني اخذ تام؛ چيزي به نام «فوت» نداريم هر چه هست «وفات است». 🔸در فوت، تاء جزء كلمه است؛ به معناي زوال و نيستي است. 🔸در وفات اين تاء، زائد بر اصل است كه معناي آن اخذ تام است. 🔸فرمود شما متوفّا مي‌شويد، استيفا مي‌شويد، تمام حقيقت شما را فرشته‌ها دريافت مي‌كنند. 🔸پس چيزي به عنوان فوت و زوال نيست. 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره نمل، آیات 74 تا 81 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ اهميّت 🔹 پیامبر اکرم (ص) فرمودند: 🔸 به پرشمارى نماز، روزه، حج، كار نیك و سر و صداى نماز شب آدمیان ننگرید؛ بلكه به راست‌گویى و امانت‌دارى آنان بنگرید.1 🔹 امام موسى كاظم (ع) فرمودند: 🔸 زمینیان تا آنگاه كه به یكدیگر مهر مى‌ورزند و امانت را پاس مى‌دارند، مورد رحمت خداى سبحان‌اند. 2 🔺 1. الامالی، صدوق ص 303 🔺 2. تنبیه الخواطر و نزهه النواظر ج 1 ص 12 📚 ص 522 حضرت آیت الله العظمی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️دیدار اعضای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی همزمان با هفته پژوهش و در آستانه روز وحدت حوزه و دانشگاه، جمعی از اعضاء هیئت علمی، اساتید و پژوهشگران پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند. 🆔 https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA @daftar_ayatollah_javadi_amoli