آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر پول و ثروت جامعه به مسیر درستی هدایت شود، بسیاری از معضلات اجتماعی
جمعی از اعضای مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب های جهان این است که پشتوانه انقلاب ما «دین» است.
ایشان ادامه دادند: مطلب اساسی این است که اگر نظامی نسبت به دین بی اعتنا باشد خدا آن را رها می کند چراکه «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا».
معظم له در تبیین جایگاه اقتصاد در اسلام، خاطرنشان کردند: گرچه اسلام و اهل بیت علیهم السلام به مسائل دنیوی و مال اندوزی اعتنایی نکرده اند لکن مال باید آنقدر باشد که آبروی انسان محفوظ بماند در نتیجه اقتصاد از موارد مورد تاکید اسلام است؛ اسلام به روشنی این سه محور اساسی را در اقتصاد تبیین کرده که مال چیست؟ به دست چه کسی باید باشد؟ و چگونه باید باشد؟ در سوره مبارکه نساء فرمود «مال»، عامل قیام یک ملت است « جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا»، مستحضرید که تمام الفاظ قرآن کریم حساب شده است، اگر قرآن کریم از گدا به «فقیر» تعبیر می کند به این دلیل است که این شخص ستون فقراتش شکسته، چنین شخصی توان ایستادن ندارد چه برسد به مقاومت!
آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: تاکید قرآن کریم این است که اگر ملتی جیبش خالی باشد در واقع ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام و مقاومت ندارد، چنین ملتی ناگزیر اهل چاپلوسی و تملق خواهد بود و این با شرافت و کرامت که بسیار در اسلام بر آن تاکید شده سازگار نیست، دین نمی خواهد انسان تنها شکمش سیر شود بلکه می خواهد انسان کریمانه زندگی کند.
ایشان تصریح داشتند: «آبرو» حق الله است، کسی حق ندارد طرزی کسب مال کند یا طرزی زندگی کند که آبروی او در خطر قرار بگیرد، آبروی مومن متعلق به خداست و مومن تنها امانتدار است و لذا انسان موظف است که آبروی خود را حفظ کند.
معظم له تاکید داشتند: فقر باعث آبروریزی انسان می شود. ساده زیستی، منافاتی با آبرومندانه زندگی کردن ندارد اما ساده زیستی با خالی بودن جیب دو مطلب جداگانه هستند. اینکه دین می گوید به دنبال مال نروید مراد این است که «تکاثر» نباشد اما «کوثر» یعنی ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی مورد تایید اسلام است.
آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به برخی معضلات اقتصادی کشور اظهار داشتند: اقتصاد کشور یک درمان اورژانسی علمی لازم دارد و یک درمان بلند مدت؛ آن داروی فوری علمی برای بیماری اقتصاد کشور این است که به سرعت جلوی قاچاق کالا گرفته شود در این زمینه ما وظیفه داریم مردم را غیور تربیت کنیم! امروز یک غیرت ملی و دین لازم است، ملت باید غیور باشد و کالای غیر داخلی مصرف نکند.
ایشان ادامه دادند: اقدام دیگر این است که باید با تمام توان، جلو اختلاس و حقوق های نجومی گرفته شود که یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه اصلاح نظام بانکداری کشور است. اقدام مهم دیگری که باید صورت گیرد این است که خلق پول بدون پشتوانه هرگز صورت نگیرد؛ خلق پول بدون پشتوانه یعنی دروغ! دروغ یعنی دروغ، چه بسا اگر شخص روزه دار پول بدون پشتوانه چاپ کند روزه اش باطل شود چرا که دروغ تنها قول نیست بلکه فعل را هم شامل می شود.
معظم له تاکید داشتند: اگر کار و تولید، پشتوانه اقتصاد و پول کشوری باشد دیگر در آن کشور، خلق پول بدون پشتوانه صورت نخواهد گرفت مانند اتفاقی که بعد از جنگ جهانی دوم برای اقتصاد آلمان رخ داد و آنها را موفق ساخت تا کشورشان را پس از جنگ بازسازی کنند.
آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: اما آن درمان بلند مدت و اصلی اقتصاد این است که مسئولین اقتصادی باور کنند کشور با «ربا» پیش نمی رود، این صریح قرآن است که ربا جنگ با خداست.
ایشان ادامه دادند: مورد دیگر این است که اقتصاد یک هوش دقیق می خواهد! بسیاری از ثروت این کشور به جای رفتن در بخش تولید و اشتغال زایی تبدیل به گل و سنگ شده و حاصل آن همین ساختمان های مجلل و خالی از سرنشین است که سوداگران در انتظار گران شدن آنها هستند تا آنها را بفروشند. در حالی که باید مسئولین مردم را راهنمایی می کردند که نقدینگی و سرمایه خود را در ساخت کارخانه ها و ایجاد اشتغال مولد سرمایه گذاری کنند، این وظیفه مسئولین اقتصادی کشور است که پول و ثروت جامعه را به مسیر درستی هدایت کنند آنگاه خواهید دید که بسیاری از معضلات اجتماعی مانند بالارفتن سن ازدواج، طلاق و اعتیاد، به راحتی قابل حل شدن خواهد بود.
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
At-Tariq -02 ss.mp3
4.96M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #طارق
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
Kholase Nekah 512.mp3
1.77M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 512
تاریخ: 1398/10/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
نهیب علوی.mp3
1.12M
💠 روز بیست و پنجم ماه #جمادی_الاولی
🔹 نهیب علوی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 دومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری با محوریت تروریسم دولتی آمریکا و #انتقام_سخت با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جواد آملی
🔹 تاریخ: 1398/11/01
🔹 مکان: سالن همایش های لانه جاسوسی سابق آمریکا
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Payam J-2942.mp3
4.77M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 دومین کنفرانس بین المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری با محوریت تروریسم دولتی آمریکا و #انتقام_سخت با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جواد آملی
🔹 تاریخ: 1398/11/01
🔹 مکان: سالن همایش های لانه جاسوسی سابق آمریکا
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دیدار جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با آیت الله العظمی جوادی آملی
جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
۱۳۹۸/۱۰/۳۰
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
انسان، موجودی ابدی است/ علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود
جمعی از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی تهران با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با اشاره به مراتب «علم» و «شأن ابدی انسان»، بیان داشتند:
🔷 شأن انسان، داشتن «علم ابدی» است، چراکه انسان، خود، موجودی ابدی است در نتیجه علمی که نتواند در مسیر ابدیت با انسان همراه باشد در شأن او نخواهد بود.
🔷 انسان یک موجود «ثابت» است و نه «ساکن»؛ ما یک «ثابت» داریم و یک «ساکن»، هیچ کس نمی پرسد «دو» به اضافه «دو» که می شود «چهار»، چقدر عمر دارد! این گونه مسائل که ثابت هستند نه تاریخ دارند و نه جغرافیا! انسان نیز از چنین سنخی است، لذا اینکه می گویند در بهشت برای انسان خستگی نیست به همین دلیل است.
🔷 «علم»، تابع «معلوم» است؛ اگر «معلومِ» یک علمی ابدی نباشد آن علم نیز ابدی نخواهد بود، لذا باید معلوم ابدی تهیه کنیم تا علم به سبب آن معلوم ابدی شود و آن، توحید، وحی و نبوت است.
🔷 هر زائری مجاز نیست در زیارت ائمه علیهم السلام خطاب به ایشان بگوید «إنّی مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ، مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُم»، بلکه تنها اساتید عالم و فرهیخته می توانند به امام عرض کنند آنچه را شما تحقیق کردید، ما نیز تحقیق میکنیم.
🔷 دین، آداب زیارت کردن را به ما آموزش داده است، در فرهنگ دین قبرستان به مثابه یک مدرسه است؛ در زیارت قبور، ائمه به ما فرمودند این زیارت نامه را بخوانید « یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ »؛ شما را به حق «لا اِلـهَ اِلاَّ الله» قسم می دهیم به ما بگوید آنجا چه خبر است؟! معلوم می شود غیر از این حوزه ها و مدارس دنیوی، مدرسه دیگری هم هست که می توان معارف عمیق را از آنجا آموخت و این راه بر اساس ظرفیت هر کسی برای همه باز است .این علم همان علم ابدی است که در شأن انسان است و علمی که از این کمتر باشد در شأن انسان نیست چون ابدیت او را تامین نمی کند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Kholase nekah 513.mp3
2M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 513
تاریخ: 1398/11/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بر مائده صلوات.mp3
731.1K
💠 روز بیست و ششم ماه #جمادی_الاولی
🔹 بر مائده صلوات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli