eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ برخى آثار نیكى به پدر و مادر 🔺 نشانهٔ تشیّع: 🔹 امام صادق (ع) فرمودند: 🔸 اى جابر! شیعیان ما شناخته نمى‌شوند مگر با... نیكى به پدر و مادر. 📚 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه : در خطبه 192 از نهج‌البلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را می‌شنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمی‌شود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمی‌شود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسول‌الله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من می‌بینم تو نیز می‌بینی و هر چه را من می‌شنوم، تو نیز می‌شنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی،‌ لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام می‌کند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) ‌نیز بود.  @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شامه‌ای که از غیب می‌بوید، شامه‌ای ملکی و مادی نیست،‌ چنان که نبوت نیز مربوط به عالم طبیعت و ملک نیست و تنها با حس بویایی ملکوتی می‌توان نبوت را که امری غیبی است، تشخیص داد.آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام می‌کند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) ‌نیز بود. در خطبه 192 از نهج‌البلاغه ، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته): 🔰 ادراك مقام رسول اكرم‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز مقام اميرالمؤمنين و ائمه معصومين (عليهم‌السلام) ميسور هيچ‏كس نيست و آنان در مقام انسانيت و خلافت مطلقه اِلاهي، نور واحدند. از اين‏رو، رسول اكرم‏ (صلي الله عليه و آله و سلم) درباره اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) مي‏فرمايد: «ما عرفك يا عليّ حق معرفتك إلاّ اللّه وأنا»؛ يا علي! جز خدا و من، هيچ ‏كس تو را آنگونه كه شايسته است، نشناخت. 🔰 انسان كامل آيينه تمام نماي اوصاف فعلي خداوند است. براي شناخت كُنه انسان كامل، چاره اي جز انسان كامل شدن نيست. در اين حالت است كه معناي اسم اعظم مشهود، و واقعيت «كتاب مبين» مبيّن مي گردد و نيز حقيقت «اُمّ الكتاب» آشكار، و عِدل قرآن كريم بودنْ واضح مي شود و شرط حِصْن بودن توحيد احراز مي گردد. 🔰 اميرالمؤمنين (ع) برجسته ترين انسان كامل و نيز شخصيت ممتازي است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله (ص) به صورت يك مجموعه خلق شد، چنانكه رسول اكرم (ص) مي فرمايد: «خلقت أنا وعليّ من نورٍ واحد». سپس اين نور واحد عوالمي را پشت سر گذاشت و به اين نشأه از عالم وجود رسيد تا اين كه در دنيا يكي در لباس نبوت جلوه كند و ديگري در جبّه امامت. 🔰 براي غير ذات نوراني ائمه معصومين (عليهم ‌السلام)، نه شناخت عارفانه شهودي كُنه اميرالمؤمنين (عليه السلام) مقدور است و نه معرفت حكيمانه حصولي عمق يا اوج او ميسور. 🔰 انسان كامل چونان اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع)، عصاره نظام آفرينش است و آن چه در جهان امكان به طور كثرت مَنْشُور است، در حقيقتِ علي بن ابي طالب (ع) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگي اين لَفّ و نَشْر، پيام خاص خود را دارد و آن اين كه وجودهاي طبيعي، مثالي، عقلي و اِلهي اشياي عيني، همتاي مراحل چهارگانه وجود اين عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود. 🔰 به طوري كه اگر نظام تكوين به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان (ع) خواهد بود و اگر حقيقت انسان كاملي مانند علي بن ابي طالب (ع) به صورت جهان عيني مُتبلوِر شود، همين جهان كنوني خواهد شد و اين تبادل و تعاملِ متقابل محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد. اثر اين هماهنگي كاملِ انسانِ معصوم و جهان را مي توان در علم غيب انسان كامل نسبت به آنچه در جهان مي گذرد و نيز تأثير وي در آن به اذن خداوند مشاهده نمود. 📚 شمیم ولایت 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
I'm using "حکیم", Download it from attachment; or from http://market.android.com/search?q=pname:com.talieenoor.javadi (via @Share Apps)
آیت الله العظمی جوادی آملی
بسم الله الرحمن الرحیم این کتابخانه داری ۱۰۵ جلد کتاب از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در یک فایل به صورت جاوا و آندروید می باشد. 1. تفسير تسنيم(22جلد) 2. توحيد در قرآن 3. وحدت جوامع در نهج‏البلاغه 4. وحي و نبوت 5. الوحي و النبوة 6. وحي و نبوت در قرآن 7. ولايت‏علوي 8. ولايت در قرآن 9. ولايت فقيه 10. زن در آينه جلال و جمال 11. ظهور ولايت در صحنه غدير 12. شميم ولايت 13. شريعت در آينه ‏معرفت 14. شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني 15. شمس الوحي تبريزي 16. صورت و سيرت انسان در قرآن 17. سروش هدايت جلد1 18. سروش هدايت جلد2 19. سروش هدايت جلد3 20. سروش هدايت جلد4 21. تفسير انسان به انسان 22. تحرير تمهيد القواعد - ج 1 23. تحرير تمهيد القواعد - ج 2 24. تحرير تمهيد القواعد - ج 3 25. تجلي‏ ولايت در آيه تطهير 26. روابط بين الملل 27. رازهاي نماز 28. صهباي‏حج 29. سرچشمه انديشه جلد 1 30. سرچشمه انديشه جلد 2 31. سرچشمه انديشه جلد 3 32. سرچشمه انديشه جلد 4 33. سرچشمه انديشه جلد 5 34. سرچشمه انديشه جلد 6 35. سيره‏ پيامبران در قرآن جلد 6 36. سيره‏ پيامبران در قرآن جلد 7 37. سيره رسول‏اكرم(ص) در قرآن جلد 8 38. سيره رسول اكرم(ص) در قرآن جلد 9 39. رحيق مختوم جلد 1-1 40. رحيق مختوم جلد 1-2 41. رحيق مختوم جلد 1-3 42. رحيق مختوم جلد 1-5 43. رحيق مختوم جلد 2-1 44. رحيق مختوم جلد 2-2 45. رحيق مختوم جلد 2-3 46. رحيق مختوم جلد 2-4 47. رحيق مختوم جلد 2-5 48. مهر استاد 49. منزلت عقل در هندسه معرفت ديني 50. نسيم انديشه دفتر اول 51. نسبت دين و دنيا 52. نزاهت قرآن از تحريف 53. عصاره خلقت 54. پيامبر رحمت 55. قرآن در كلام امام‏علي(عليه‌السلام) 56. قرآن در قرآن 57. قرآن حكيم از منظر امام‏رضا (ع) 58. همتايي قرآن و اهل بيت (عليهم السلام) 59. حق و تكليف در اسلام 60. حيات عارفانه امام علي(عليه‌السلام) 61. حيات حقيقي انسان در قرآن 62. هدايت در قرآن 63. حكمت‏علوي 64. حكمت عبادات 65. حكمت‏نظري و عملي در نهج‏البلاغه 66. الحقوق والواجبات في الإسلام 67. جامعه در قرآن 68. جرعه اي از صهباي حج 69. كتاب الحج جلد 1 70. كتاب الحج جلد 2 71. كتاب الحج جلد 3 72. كتاب الحج جلد 4 73. كتاب الخمس 74. معاد در قرآن جلد 4 75. معاد در قرآن جلد 5 76. معرفت‏شناسي در قرآن 77. مبادي‏اخلاق‏درقرآن 78. امام مهدي (عج) موجود موعود 79. مراحل اخلاق در قرآن 80. انتظار بشر از دين 81. اسلام و محيط زيست 82. استفتائات 83. فلسفه زيارت 84. فلسفه الهي از منظر امام رضا (ع) 85. فلسفه حقوق بشر 86. فلسفه صدرا - ج 1 87. فلسفه صدرا - ج 2 88. فطرت در قرآن 89. حماسه و عرفان 90. علي‏بن‏موسي‏الرضا(ع) و الفلسفة الالهية 91. علي‏بن‏موسي‏الرضا(ع) و القرآن الحكيم 92. علي (ع) مظهر اسماي حسناي الهي 93. الإسلام و البيئتة 94. اسرار الصلاة 95. بنيان مرصوص امام خميني (ره) 96. دين‌شناسي 97. دنياشناسي و دنياگرايي در نهج‏البلاغه 98. دروس في فلسفة الحقوق 99. عيد ولايت 100. ادب فناي مقربان جلد1 101. ادب فناي مقربان جلد2 102. ادب فناي مقربان جلد3 103. ادب فناي مقربان جلد4 104. ادب فناي مقربان جلد5 105. ادب فناي مقربان جلد6 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅وابسته به چیزی نباشیم که باطنش کنیف است! ◀️شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/9⃣ 🔸انسان عاقل وقتي يك متظاهر به ثروت را نگاه مي‌كند مترحّمانه نگاه مي‌كند نه معجبانه! 🔸مي‌گويد اين بيچاره به دنبال چه چيزي است؟ باطن بعضي از امور چيزي است كه انسان نمي‌تواند بگويد. 🔸يك وقت ما محضر حكيم فاضل توني(۱) درس مي‌خواندیم ... 🔸ايشان فرمود برخي‌ها از علوم و معارف بهره مي‌برند، برخي‌ها بيگانه‌اند، به يك سلسله امور متعفّن عادت كردند. 🔸بعد اين قصه را گفت، گفت من طلبه رسمي مدرسه صدر اصفهان بودم؛ زمان مرحوم جهانگيرخان قشقايي اين مدرسه كَنيفي داشت، چاه فاضلابي داشت كه هر سال مغنّي مي‌آمد و آن كنيف را تطهير مي‌كرد؛ گفت من چند سال طلبه آن مدرسه بودم، يك سال ديديم كه آن كنيف پاك‌كن سابقه‌دار نيامده، بعد متولّي گفت كه چون او براي تطهير اين كنيف دستمزد بيشتري مي‌خواست ما به او نگفتيم، بعد از مدتي كه توافق كردند با يك اجرت متعادلي بيايد كنيف را تطهير كند، آن چرخ و دولاب(2) را آورد. 🔸اين دولابش را آورده و كارگرهايي كه زيرمجموعه او بودند آورده حالا مي‌خواهد اين كنيف فاضلاب را پاك كند. 🔸گفت حالا ما مواظبيم كه او دارد چه مي‌گويد؛ گفت اينها را جمع كرده به اينها گفته كه آدم بايد كار بكند نان در بياورد، فكر نكنيد كه اينها ـ يعني ما طلبه‌ها ـ دارند چه مي‌گويند. 🔸گفت اينها دارند عمرشان را تلف مي‌كنند، شما كارتان را انجام بدهيد! 🔸خُب كسي كه دليلش اين بود كه من اينجا چهل سال سابقه دارم، چون چهل سال سابقه دارم، من براي تطهير اين كنيف اُوليٰ هستم بعد به اين زيرمجموعه‌هايش گفته كه مشغول كارتان باشيد! نان در بياورد! اينها چه مي‌گويند؟ وقتشان را تلف مي‌كنند! گفت به ما طلبه‌ها اشاره كرد! 🔸خُب يك كنيف پاك‌كن به كساني كه به علوم الهي سرگرم‌اند مي‌گويد اينها دارند وقت تلف مي‌كنند! 🔸 واقع مطلب را شما بخواهيد بشكافيد بعضي‌ها كنيف پاكن‌كن‌اند! 🔸يعني به چيزي وابسته‌اند كه باطنش همان است، غير از اين نيست! 🔸چرا اگر كسي خواب ببيند كه ـ جسارت است ـ پاي او به مدفوع افتاده، مال به دستش مي‌رسد؟، اين تعبيرِ آن است!، چون باطنِ آن همين است. 🔸اگر خواب ببيند كه دستش به مدفوع رسيده يا پايش به مدفوع رسيده، ... مال به دستش مي‌رسد، باطنِ آن همين است... ↙️پی نوشت ها: 1- در حوزه تهران مرحوم حكيم فاضل توني جزء دانش‌آموختگان مرحوم جهانگيرخان قشقايي و حاج آخوند كاشي در حوزه علميه اصفهان بود. 2-دولاب همان بود كه با آن، طناب از چاهِ آب و امثال آ‌ن مي‌گرفتند، اين چرخ‌ها را مي‌گفتند دولاب 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره احزاب، آيات28 الي 32/ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ یک وصف مَلکه است؛ و برخی عاقلند و عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است. کسانی که عقل برای آن ها به منزلۀ فصل مقوّم است، بتمام معنای کلمه، عقیله اند. حسین بن علی (سلام الله علیهما) "عقیلة بنی هاشم" است و زینب کبرا (سلام الله علیه) نیز "عقیلة بنی هاشم"؛ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
balad 01 ss.mp3
3.43M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/12/15 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
زینب کبری.mp3
692.2K
🔹 زینب کبری سلام الله علیها حضرت آیت الله العظمی http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
۱۵ رجب؛ سالروز وفات عقیله بنی هاشم سلام الله علیها ⏹زينب كبرا (سلام الله عليها) كسی است كه طبق بيان امام سجاد (سلام الله عليه) ظاهراً به مقام شامخ ولايت بار يافته است، براي اينكه كسي كه بدون تعليم عالم بشود، معلمش بلا واسطه خداست؛ كسي كه بدون تفهيم، اهل فهم باشد معلمش، مفَهِمش، ذات اقدس الهي است كه وجود مبارك امام سجاد به زينب كبرا (سلام الله عليهما) فرمود: «أنتِ بِحَمدِ الله عالِمَةٌ غَيرُ معلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَيرُ مُفهَّمَةٍ». ⏹ آن كه در مكتب بشرهاي عادي درس و فهم نياموخت ،مع ‌ذلك اهل فهم و علم شد، چنين كسي مي‌شود ولي الله؛ آن سخنراني‌اش، آن حماسه‌هايش، آن صبر و بردباري‌اش، آن قافله سالاري‌اش، نشانه عظمت اين بي‌بي (سلام الله عليها) است. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6014562598047973407.mp3
1.94M
💢 اقتدار زینب گونه 💢حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله العالی) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6014562598047973428.mp3
3.46M
💢 عدالت شیوه ی حضرت زینب سلام الله علیها 💢حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله العالی) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5979019128038490466.mp3
475.5K
🔸ولایت پذیری حضرت زینب سلام الله علیها 🔸 حضرت آيت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:01:48 دقیقه @daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5997016896434602522.mp3
1.67M
📙مبادا حضرت زینب سلام الله علیها را از عاشورا به بعد خلاصه کنیم..! 📒حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی ⏱ 00:01:14 دقیقه @daftar_ayatollah_javadi_amoli
⭕️پاسخ کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام به سخنان یزید: 🔸 مي‏فرمايد اشتباهي كه براي بني‏اميّه در فهم آيه شريفه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... )[1] رخ داده است(همچون ملك و ) پيش آمده است، چنان‏كه وقتي سرهاي مقدس را كه سر مبارك امام حسين(عليه‌السلام) نيز در ميانشان بود، نزد پليد گذاشتند، اين بيت را سرود: ♦️نفلّق هاماً من رجال أعزة علينا وهم كانوا أعقّ و أظلما[2] 🔺يعني از مرداني كه بر ما سروري داشتند، فرق‏ها شكافتيم و آنان نسبت به ما (برفرض عقوق و ستم ما) عاق‏تر و ستمگرتر بودند. ♦️پس به اهل مجلس خود رو كرد و گفت كه اين مرد بر من مي‏فروخت و مي‏گفت كه من از پدر يزيد بهتر و از مادر او بهتر و از جدّ او بهتر و از وي بهترم و همين سخنان بود كه او را به كشتن داد؛ 🔸 امّا اينكه مي‏گفت كه پدرم از پدر يزيد بهتر بود، پاسخش اين است كه پدر من با پدر او بر سر به منازعه برخاست و خدا به سود پدرم و به ضرر پدر وي حكم كرد؛ 🔸و اما اينكه مي‏گفت كه مادرم از مادر يزيد بهتر بود، به جانم سوگند اين را راست گفت، چون (عليهاالسلام) دختر رسول‏خدا(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر از مادر من بود؛ 🔸 و امّا اينكه مي‏گفت كه جدّم از جدّ او بهتر بود؛ اين سخن نيز درست بود، زيرا كسي كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، هرگز به خود چنين جرأتي نمي‏دهد كه بگويد ابوسفيان از محمّد(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر بود؛ 🔸 و امّا اين سخن او كه مي‏گفت: من از يزيد بهترم؛ گويا اين آيه را نخوانده است كه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... ).[3] ♦️در اين هنگام، ـ طبق نقل و ديگران[4] ـ (عليهاالسلام) در پاسخي كوبنده، مانند سخن امام صادق(عليه‌السلام) در روايت پيشين، به يزيد فرمود: 🏴 آيا چنين پنداشتي از اينكه اقطار زمين و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتي و كار ما بدين جا كشيد كه به ‏مان ببرند، آن‏گونه كه ساير اسيران را مي‏برند، ما نزد خدا ‏ايم و تو در درگاه او محترم و آبرومند بوده‏اي و خدا به سبب عظمت مقامي كه تو نزد او داشته‏اي ما را چنين و تو را چنان كرده، پس باد به دماغ افكنده و اظهار شادماني مي‏كني؟! ♦️ اين براي آن است كه دنيا و همه اسباب ظاهري را اكنون رام خود مي‏بيني و گردش امور به كام توست و مُلك و سلطنت ما بدون دردسر در دست توست؛ لحظه‏اي سكوت كن و آرام بگير. ♦️ آيا فراموش كردي اين سخن خدا را كه فرمود: (ولايَحسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أنَّما نُملي لَهُم خَيرٌ لأنفُسِهِم إنَّما نُملي لَهُم لِيَزدادُوا إثماً ولَهُم عَذابٌ مُهِين)[5]؛ مپندارند در اينكه به ايشان مهلت مي‏دهيم، براي آن‏ها نيكوست، بلكه به آنان مي‏دهيم تا بيشتر بر بيفزايند، پس عذابي خواركننده و خفت‏آور خواهند داشت و....[6] 📝[1] ـ سوره بقره، آيه 258. 📝[2] ـ الميزان، ج3، ص165. 📝[3] ـ ر.ك: الارشاد، ج1، ص119. 📝[4] ـ ر.ك: اللهوف، ص191، «خطبه حضرت زينب(عليهاالسلام) در مجلس يزيد». 📝[5] ـ سوره آل عمران، آيه 178. 📝[6] ـ ر.ك: الميزان، ج3، ص164 ـ 165. 🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🏴 💢حضرت مدظله العالی 💢تسنيم، جلد 13 - صفحه 587 @daftar_ayatollah_javadi_amoli