مسأله ٥٧ . آخر وقت نماز عشا ء چهار ركعت براي غير مسافر و دو ركعت
براي مسافر مانده به نصف شب است و شب , از اول غروب تا اول طلوع فجر
(اذان صبح) است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
مراحل بازی دنیا
✅فرقی بین میدان های بازی فوتبال و سیاست نیست!
🔸اين چند لحظهاي كه ما در دنيا هستيم اين را خداي سبحان چه در سوره مباركه «حديد» چه در ساير سوَر به پنج قسم تقسيم كرد كه «أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» كه از اول تا آخر آن بازي و بازيگري ميشود.
🔸و در بخشي از آيات ديگر اين پنج مرحله را به دو مرحله تقسيم كرد؛ يعني دوران سالمندي كه دوران تكاثر است كه كسي ميگويد من اين مقدار اعتبار دارم، اين مقدار نوه دارم، اين مقدار فرزند دارم و اين مقدار زمين دارم، اين بخش تكاثر مانند بخش تفاخر ميانسالي كه من داراي اين مقام و سِمت هستم و مانند بخش تَزيّني كه در دوران جواني و بين جواني و ميانسالي است همه اينها را به لهو و لعب خلاصه كرده ...
🔸هيچ فرقي نيست كه كسي ببيند در فلان ميدان بازي چه كسي در فوتبال برنده است يا در ميدان وكالت و وزارت چه كسي برنده است؛ اگر كسي واقعاً هدفش خير است ديگر تحاش و تنازع و امثال ذلك در كار نيست.
🔸فرمود آن هم كه به حسب ظاهر تفاخر است، بازگشت آن هم به لهو و لعب است ...
🔸جلال و شكوه خلقت الهي در معاد است و آنجا اصلاً لهو نيست، آنجا اصلاً لعب نيست، آنجا تفاخر نيست، آنجا تكاثر نيست، صدر و ساقه آنجا كوثر است، قول جِدّ است، ادب هست، سلام هست، تحيّت هست، بزرگداشت يكديگر هست و عالمي سرتاپا نور و لذّت است ...
🔸ما چنين چيزي را در پيش داريم و اين ابديّت ماست با آن جلال و شكوه.
🔹درس تفسیر خارج قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 69 الی 78
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٥٨ . اگر عمداً نماز مغرب و عشاء را تا نصف شب نخواند، گناه كرده
و نماز او قضاست و اگر بر اثر خواب، فراموشي و مانند آن نخواند، بايد تا پيش
از اذان صبح بخواند و احتياط مستحب آن است كه نيّت ادا يا قضا نكند، هرچند
نماز او اداست.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فرق يك هنرمند مؤمن و غير مؤمن
🔸جهان، پيچيده و پوشيده ی حق است و بطلان در آن نيست كه هر كسي هر كاري انجام دهد.
🔸كسي كه خلق كرد، خداست و كسي كه خالق است ... ميگويد من اين را هدفدار خلق كردم، پس باطل در كار نيست و اينچنين نيست كه اين عالم «منقطعالآخر» باشد و مرگ پوسيدن باشد.
🔸مرگ از پوست به در آمدن است و تمام و كمال، براي بعد از مرگ است.
🔸اين معنا هم ميتواند سينماگرها، هنرمندان، سرايندگان ما را، مجسمهسازها و هنرهاي دستي را به اينها بها و جلال و جمال دهد كه شما به اين فكر باشيد كه نپوسيد.
🔸ميبينيد که يك بازيگر اگر اهل معنا نباشد وقتی دوران سالمندي او فرا رسيد در خانه سالمندان سرگردان است، پوچ است و نميداند به كجا ميرود، براي اينكه چيزي در دست او نيست.
🔸اما اگر همان بازيگر، اهل معنا میبود و سعي میكرد محتواي ديني را در قالب هنر ارائه كند، او در دوران سالمندي هم فرحان و خوشحال است، آينده خود را خوب را ميبيند، اينطور نيست كه پوچ و هيچ باشد، او منتظر آن روح و ريحان است.
🔸فرق يك انسان مؤمن و غير مؤمن گذشته از آن معارف الهي كه در قيامت است، در همين دنيا هم روشن ميشود.
🔸اين معاني را به بركت انقلاب اسلامي هنرمندان ما بايد در آن ظروف پياده كنند؛ يعني اگر هنر هست، اگر شعر هست، ميشود آن «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ» را و «ما يَنْبَغي لَهُ» را به صورت «إِنَّ مِنَ الشِّعْرِ لَحِكْمَةً» در آورد ...
🔸شما ميبينيد برخيها از گفتن كلمه دين پرهيز ميكنند، خيال ميكنند اين كلمه ـ معاذ الله ـ باعث نقص اينهاست؛ در حالي كه شرف اين نظام، شرف مملكت و شرف ما به همان دين است.
🔸اگر كسي بداند كه ابديّت با آن زيبايي به انتظار ماست، براي آن پر ميكشد.
🔸خدا عاقلتر از عليبنابيطالب(سلام الله عليه) بعد از پيغمبر -نه همتاي او، نه بالاتر از او- خلق نكرده است؛ فرمود اگر قضا و قدر الهي نبود مؤمنان الهي يك لحظه حاضر نبودند در اين گودال بمانند «وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ»؛ هرگز يك لحظه حاضر نبودند در اين دنيا بمانند، براي اينكه جمال و جلال الهي آنجاست.
🔸عالمي است كه هيچكس دروغ نميگويد، هيچكس تهمت نميزند، هيچكس بيراهه نميرود، هيچكس راه كسي را نميبندد و هر چه انسان آرزو كند آنجا هست و بيش از آرزوي انسان هم هست كه فرمود «لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَ لَدَيْنَا مَزِيدٌ»
🔹درس خارج تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
وقت نماز صبح
مسأله ٥٩ . در پايان شب , سفيد ه اي در مشرق به صورت عمودي به بالا
حركت مي كند كه فجر اول و فجر كاذب است، چون به زودي برط رف مي شود,
سپس در كرانه مشرق , دو نوار كاملاً پهن و از هم ممتاز، يكي در بالا و ديگري
پايين قرار دارند كه هر لحظه سفيدي نوار پايين , بيشتر و سياهي نوار بالا كمتر
مي شود كه فجر دوم و فجر صادق است، چون در گزارش فرا رسيدن صبح،
صادق است . اول وقت نماز صبح , آغاز فج ر صادق است و آخر وقت آن، اول
طلوع آفتاب.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
04-2854.pdf
210.8K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 4
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/02
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5816960726241117692.mp3
5.27M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 4
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/02
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احكام وقت نماز
مسأله ٦٠ . نمازِ قبل از وقت , باطل است , هرچند مقداري از آن , در وقت
واقع شده باشد، بنابراين تا وقت نماز فرا نرسيد , نمي توان نماز را شروع كرد .
آگاهي از دخول وقت يا با يقين خود نمازگ زار يا با اطمينان او از هر راهي كه
حاصل بشود؛ مانند ساعت دقيق يا به شهادت دو مرد عادل, هرچند به آن مطمئن
نشود. منجم ماهر و آشنا به فقه مي تواند به طمأنينهٴ خود عمل كند، چنان كه
اعتماد به اذان شخصِ وقت شناسِ موّثق, جايز است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
دست خالي تجربه حسّي، بدون معارف تجريدي
🔸اينها خيال ميكنند با حس و تجربه حسّي ميتوان معارف الهي را درك كرد.
🔸اگر كسي منكر معارف تجريدی باشد و ايمان به غيب نداشته باشد، آن راه تجربه حسي او هم مشكل جدّي دارد؛ چون هر تجربه حسي به يك تجريد عقلي تكيه كرده است.
🔸اگر تجريد عقلي و ايمان به غيب نباشد، اگر كسي قائل به تجربه حسّي هم باشد دستش خالي است.
🔸الآن پزشكي كه صد مورد يا هزار مورد در شهر خودش آزمايش كرده كه براي درمان فلان بيماري فلان دارو خوب است، اين دستور ميدهد، نسخه ميدهد و مراكز علمي جهان هم ميپذيرند كه براي درمان فلان بيماري چه مشرق، چه مغرب، چه اين زمان و چه زمان ديگر اين دارو خوب است؛ در حالي كه اين هزار مورد در شهر خودش آزمايش كرده، شهرهاي ديگر را كه آزمايش نكرده و عصر و مصر ديگر را كه آزمايش نكرده است.
🔸اين عقلِ تجريدي است كه يك مطلب غيبي را پشتوانه اين امر حسي و تجربه حسي قرار ميدهد و آن قياس اين است كه اگر اتفاق بود، اگر نظم ضروري بين اين دارو و آن بيماري نبود، هرگز شفا حاصل نميشد.
🔸اين را كه كسي تجربه نكرده و اين را كه نديد؛ اين را با عقل تجريدي فهميد كه اگر نظم ضروري بين اين دارو و درمان آن بيماري نبود، اتفاقي بود که يك مورد، دو مورد، ده مورد بود، نه هزار مورد.
🔸ما درباره پير، جوان، زن، مرد، شهري، روستايي، درسخوانده، درسنخوانده آزمايش كرديم ديديم اين دارو جواب ميدهد؛ اين مطلب علمي را آن پزشك تجربه كرده يا با تجريد دريافت ميكند؟
🔸پشتوانه هر معرفت تجربي، يك بحث عقلي تجريدي است كه اين غيب است و اين ايمان به غيب ميخواهد.
🔸اگر معرفتشناسي غيبي و تجريدي بود، تجربه بها پيدا ميكند و زنده ميشود؛ اگر كسي آن را انكار كند، ميگوييم شما اين هزار مورد را در اين شهر تجربه كردي، شهرهاي ديگر چطور؟ عصرهاي ديگر چطور؟ افراد ديگر چطور؟
🔸لذا هيچ ممكن نيست تجربه سامان بپذيرد مگر به پشتوانه امر تجريدي.
🔹درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3587 s.mp3
5.23M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/23
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 83-84-85
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5945201277104293493.pdf
189.3K
💠 متن #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1398/08/23
🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 83-84-85
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
🔸وجه الهي هر شيء به هرگونه كه درآيد، هماره نشان آن بينشان است و فاني نميشود، به هر روي «وجه الله» يعني آن چهرهاي كه خداي سبحان به سوي شيئي ويژه يا فردي خاص ارائه كرد و اين چهره، ماندني بر پايه علم و عدل است؛
🔸يعني هر كس كه از سويي موحّد و وظيفهشناس است و از سوي ديگر به وظيفه شناخته شده خويش عمل ميكند، عالم عادلي است كه از «وجه الله» سهمي دارد و به همان اندازه از بقاء بهرهمند و به تعبير قرآن از زمره ﴿اولوا بَقِيَّة﴾يعني صاحبان بقاست.
🔸بر همين اساس، چون امام عصر(عج) ذخيره خداوند براي اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقية الله مينامند.
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
💠حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
💠امام مهدی موجود موعود
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احكام_نماز
#حد_مسافت
❓ با توجه شرايط جديد حاكم بر حمل و نقل و وجود وسايل اياب و ذهاب بسيار آسان كه شرايط مسافرت را بسيار آسان كرده، به طوري كه گاه مسافرتهايي كه به ظاهر مسيري طولاني دارند در مدتي بسيار كوتاه و بدون سختي صورت ميپذيرند، آيا تعريف مسافر در زمان ما نيز همچون گذشته است و ملاك آن، طي مسافت شرعي است؟ در حالي كه ممكن است يك راننده در داخل شهر خودش بسيار بيشتر از آن مسافت را بپيمايد؟
📝 1. ملاك سفر شرعي، پيمودن هشت فرسخ با شرايط ديگر است.
2. آساني و سرعت و مانند آن، سبب تغيير حكم نميشود.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیینه را به سمت گرگ و گراز نگیرید❗️
🔸«اگر دل ز ياد تو غافل نشيند/خدنگ بلا بر دلِ دل نشيند»
🔸در درون دل ما هم كه او حضور دارد و افسار ما هم كه به دست اوست، «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» اما معذلك ما غافل هستيم ...
🔸الآن ما غرق در توحيديم، جاي خالي نيست؛ اما ما هيچجا او را نميبينيم، اين است كه بد كسي را ميخواهيم و اين خاطراتي كه در قلب ما هست از همينجاست؛ خداي ناكرده بد كسي را ميخواهيم، عيب كسي را ميخواهيم، نقص كسي را ميخواهيم، خودمان را ميخواهيم که جلو بيفتيم، همه اينها بر خلاف رضاي اوست.
🔸اينكه ميخواهيم جلو بيفتيم و ديگری عقب بيفتد، ما مطرح شويم و ديگری مطرح نشود اين نشانه نديدن اوست، چون او براي ما جاي خالي نگذاشت؛ همه جا گفت من هستم، اين «مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ» كه ميگويد هر جا باشي من هستم «أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَريدِ» ...
◀️پرسش: اين ظلمات شديد از کجا پيدا میشود؟
🔸پاسخ: همان گناه، اين « رِيْن » در تعبيرات قرآن كريم هست «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ».
🔸«رِيْن» يعني چرك، بد گفتن، بد خواستن، غيبت كردن، تهمت زدن، «حُبُ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ»، من بايد بالا بنشينم و مانند آن واقعاً چرك است، واقعاً غبار است.
🔸اينكه قرآن كريم فرمود «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ»، «رِيْن» يعني چرك، خدا به ما آينه شفاف داد و آينه نشان ميدهد.
🔸منتها ما دو كار كرديم: ... يا اين آينه را غبارآلود كرديم و نگذاشتيم که حق در آن منعكس شود يا نه، اين غبار را روي آينه روا نداشتيم، اما اين آينه را به جاي اينكه به طرف شمس و قمر داشته باشيم، بُرديم در باغوحش نزد گرگ و گراز!
🔸اين آينهاي كه آدم برود در باغ وحش و تماشا كند، به طرف اين گرگ و گراز بگيرد، اين گرگ و گراز را نشان ميدهد، جاي ديگر را که نشان نميدهد.
🔸انبيا آمدند به ما گفتند اين آينه را به طرف شمس و قمر نگه بدار، بالا نگه بدار تا آن آفتاب و نور در آن بتابد، چرا باغ وحش ميروي كه گرگ را به شما نشان بدهد؟! ...
🔸او كه به ما اين فطرت را داد واقعاً آينه داد، اين شفاف است؛ منتها حالا ما بايد بدانيم که به كدام طرف نگه بداريم، هم سعي كنيم كه غبارآلود نشود ...
🔸اگر «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» هست، هيچ ارزشي ندارد كه حالا من جلو بيفتم يا او جلو بيفتد يا ـ خداي ناكرده ـ بد كسي را بخواهيم! ...
🔸اين دعاهاي نوراني ماه مبارك رمضان «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ» اين «كُلَّ»؛ يعني همين که كسي بد كسي را نخواهد، مگر همه مسلمان هستند؟ مگر همه شيعه هستند؟ «اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ» همين است.
🔸آن سِعه صدر، آن عظمت و آن جلالي كه اهل بيت به ما آموختند اين باعث ميشود حداقل درون ما غبارآلود نشود(يك)؛ بعد بدانيم آينه را به كدام طرف نگه بداريم(دو).
🔸فرمود هر كدام شما ملكوتي داريد، اينچنين نيست كه ما بيملكوت باشيم؛ فرمود ملكوت داريد(يك)؛ ملكوت شما به دست خداست(دو).
🔸از اين بهتر و شيرينتر؟! «فَسُبْحانَ الَّذي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ»
🔸«غفر الله لنا و لكم و الحمد لله ربّ العالمين»
🔹فراز پایانی درس خارج تفسیر قرآن کریم حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره یس، آیات 77 الی آخر
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
05-2860.mp3
5.9M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 5
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/09
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
05-2860.pdf
210.7K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
#بهار_معرفت 5
🔹 #درس_اخلاق
▪️ تاریخ: 1395/10/09
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٦١ . كسي كه بر اثر مانع شخصي؛ مانند نابينايي، كار در تونل هاي
زيرزمين، زنداني بودن، يا مانع عمومي؛ نظير ابري بودن فضا يا كسوف آفتاب ,
نتواند اول وقت را تشخيص دهد، مي تواند به گمان قوي خود كه نزديك طمأنينه
است, نماز را شروع كند , هرچند احتياط مستحب در تأخير آن تا زمانِ يقين يا
اطمينان است
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅پیام فرشته ها به طالبان علوم
🔸در سوره مبارکه «فاطر» فرمود «أُولی أَجْنِحَةٍ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ»، همه اینها که دارای جناح و بال هستند «إِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ»
🔸این را گفتند که این فرّاشها به این طالبان علوم سه پیام دارند:
1️⃣پیام اوّلشان این است که ما این بالها را پهن کردیم تا به شما بفهمانیم که باید بال پیدا کنید، بال بزنید، پَر پیدا کنید و پَر در آوردید.
2️⃣ دوم اینکه ما این بال و پَری که داریم از آن استفاده میکنیم و با این پرواز میکنیم، شما هم که پَر در آوردید باید پرواز را یاد بگیرید، جهش و حرکت را یاد بگیرید.
3️⃣ سوم آن است که ما که بال و پَر داریم و پَر میکِشیم، پروازِ ما در جهت نیست، از جهت است؛ ما هرگز از شمال به جنوب بیاییم یا از شرق به غرب برویم اینطور نیست.
🔸آنکه از شمال به جنوب میآید یا از شرق به غرب میآید او به دنبال طعمه است، این به طمع طعمه در تالابها میگردد، ما آن نیستیم؛ او در جهت حرکت میکند و ما از جهت حرکت میکنیم؛ ما از این جهات چندگانه بیرون میآییم و الهی فکر میکنیم.
🔸این رسالت و پیام فرشتههاست که به طالبان علوم علم الهی میدهند و میگویند ما فرّاشان شما هستیم تا شما این سه کار را انجام دهید: پَر در بیاورید(اولاً)؛ پرواز یاد بگیرید(ثانیاً)؛ از جهت پرواز کنید نه در جهت(ثالثاً).
🔸پس اگر یک روحانی به دنبال هدف نبود، این نه تنها حقّ دیگران را اَدا نکرد، حقّ فرّاشان خود را هم اَدا نکرد.
🔸آنکه از علوم الهی طَرْفی نبست یا بست و «یَحُومُ حَوْمَ نَفْسِهِ»(بر گِرد نفس خویش می گردد) بود، این حقّ این فرّاشها را هم ادا نکرده و در قیامت در برابر این فرّاشها هم مسئول است.
🔹درس خارج تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره صافات، آیات 1 الی 8
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #پیام_موضوعی
#تصویری
🔸 کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان (مسلم کانگرس) #بصیرت
تاریخ پخش: تیر 1399
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli