moharam85_08 s.mp3
9.29M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 8
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ عصبانيت مادر و تندخويي فرزند
🔸در خلقت وجود مبارک موسی چه حادثهای اتفاق افتاد که امّت او به این صورت در آمدند و در خلقت وجود مبارک عیسی چه حادثهای پیش آمد که امّت او به این صورت در آمدند؟؛ اگر اینها را تحریک نکنند، اگر استکبار جهانی روی اینها کار نکند، اینها را رها کنند، طبعاً پیروان مسیح نرمتر از پیروان موسای کلیم هستند ...
🔸سرّش گفتند این است که وجود مبارک عیسی در حال نشاط، رحمت، انبساط، انعطاف و وضو به بار آمده است؛ وجود مبارک موسی در حال اضطراب، در حال سیّءالخُلق بودن، خوف، هراس به دنیا آمده است.
🔸حالا اینها در حدّ کارهای ذوقی است، اسرار عالم را خدا میداند؛ ولی کارهای ذوقی گوشهای از تفسیر را میتواند به عهده بگیرد، نه بحثهای اساسی تفسیر را.
🔸این است که وقتی فرستاده خدا آمد به حضور مریم (سلام الله علیها) تا به او فرزند عطا کند، خدا فرمود «فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا» (1) در این حالت مریم (سلام الله علیها) کاملاً عصبانی بود، کاملاً غضبناک بود، کاملاً خشمناک بود و تنها راه کاهش اضطرار به خدای سبحان پناهنده شدن بود که گفت «إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا» (2) ...
🔸گفتند در این حالت آن نفخ الهی حاصل نشد، جبرئیل یا فرستاده الهی آن مأموریت را انجام نداد؛ حرفی زد، کاری کرد، گفتاری داشت، رفتاری داشت که تا وجود مبارک مریم (سلام الله علیها) از آن حالت خشم و غضب و عصبانیّت و اضطراب در بیاید و به حالت نشاط و انبساط و باز بودن برسد، آنگاه نفخ صورت گرفت.
🔸گفت من مأمور الهیام، من بشر نیستم، سخن از مَحرم و نامَحرم نیست، من مأموریت الهی دارم و از طرف خدا آمدم تا به شما فرزند عطا کنم (لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِیًّا) (3) آنگاه کلّ اوضاع مریم (سلام الله علیها) عوض شد؛ بشّاش، خندان، شاداب، منبسط، در این حال مادر شد.
🔸شما روایات باب نکاح را نگاه کنید میگویند مادر در دوران بارداری عصبانی نشود، خشن نشود، مضطرب نشود، سیّئةالخُلق نشود، پرخاشگر نشود، چون همه اینها در کودک اثر دارد.
🔸آن مادرِ بدخُلق، مادر عصبانی، مادری که استرس دارد، در زندگی خود مشکلات دارد، کودک او خوب بار نمیآید، پدر هم در همان حال همینطور است؛ این بیاثر نیست.
🔸اما مادرِ موسی (سلام الله علیه) در حال اضطراب چگونه بچه را حفظ بکند تا فرعونیها نگیرند، نکشند، چگونه ما را از بین نبرند، با این اضطراب!
🔸پس بین موسی و عیسی خیلی فرق است؛ او «بَطش» است، قبل از نوبت مُشت میزند و کسی را میکُشد؛ ولی وجود مبارک عیسای مسیح هرگز چنین کارهایی را نمیکند.
🔸هر دو حق است؛ منتها یکی مظهر «هو القادر» است یکی مظهر «هو الرحیم» ...
🔸ما اسرار عالم را که نمیدانیم؛ ولی گوشهای است که به ما میفهماند، این روایاتی که میگوید مادر در دوران بارداری عصبانی نشود، همسرش او را عصبانی نکند، مواظب باشد که او غذای مناسب، میوه مناسب، هوای مناسب، وضع مناسب داشته باشد، هیچ استرسی بر او تحمیل نشود، سیّئةالخُلق نشود تا فرزندش گشادهروی و خندان و بشّاش و رحیم و رئوف به بار بیاید همین است ...
🔸غرض آن است که اگر مادر نظیر مادر موسی باشد آن وضع پیش میآید؛ منتها حالا چون معصوم بودند کنترل کردند و اگر نظیر مادر عیسی باشد این پیش میآید.
🔸شما بگذرید از اینکه استکبار جهانی الآن دستش در دست صهیونیست است که «کلاهما فی النار» ولی این آیه را بالأخره انسان باید به عنوان اصل قرآنی بپذیرد: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصاری ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ» این هست ...
🔸یک وقت است که وجود مبارک موسای کلیم عادلانه رفتار میکند، یک وقت وجود مبارک عیسای مسیح محسنانه رفتار میکند، بنابراین هر دو خیر است اما این بیاثر نیست.
🔸حالا اگر ما اسرار مریم و مادر موسی را درست نفهمیم، این روایاتی که به ما گفته است مادر، زن در دوران بارداری این اوصاف را رعایت کند این برای ما قابل فهم است، این را هم میفهمیم هم باید عمل کنیم.
🔹درس تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «ص»، آیات 84 الی 88
↙️ پی نوشت ها:
1. سوره مریم، آیه17
2. سوره مریم، آیه18
3. سوره مریم، آیه19
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
احکام قبله
مسأله ٩٦ . قبلهٴ اسلام, مكاني است كه كعبه در آن واقع است حِجر اسماعيل
جزء قبله نيست و امتداد اين مكان از دو طرف عمق و ارتفاع تا آنچه فرض
دارد, قبله است . هر عملي در اسلام كه مراعات قبله در آن لازم است ; مانند نماز،
سر بريدن حيوان و ... بايد با توجه به اين مكان خاص انجا م شود, چون اين مكان
مخصوص قبله است . هنگام بازسازي كعبه بر اثر زلزله، سيل يا حوادث ديگر ,
قبله محفوظ است, هر چند كعبهٴ ويران شده, در دست عمران جديد باشد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_09 s.mp3
10.11M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسئله . نماز واجب و مستحب باید روبه قبله باشد. بهجا آوردن نماز مستحب در حال حركتِ پیاده یا سواره، به هر طرف باشد، صحیح است، زیرا قبلهٔ نماز مستحب در این حال، بر اساس ﴿فَأَیْنَما تُـوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللهِ﴾ (بقره/۱۱۵) وسیع است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ تنها راهِ کمالِ انسان، عبادت است
🔸هر کاری که ذات اقدس الهی میکند برای کمال انسان است و کمال انسان هم فقط در راه عبادت است که قرب الی الله است ...
🔸فرمود ما هر کاری کردیم برای اینکه شما عبادت کنید؛ این فای «فَاعْبُدِ» تنها در این سوره نیست، هر جا سخن از این است که ما کاری کردیم برای اینکه شما کامل شوید و این هم هدف مخلوق است نه هدف خالق.
🔸اینچنین نیست که ذات اقدس الهی مقصدی داشته باشد (یک) و چون فاقد آن مقصد است ناقص است (دو) و کاری انجام میدهد که به وسیله آن کار به آن مقصد برسد (سه)، اگر بندگان عبادت نکردند ـ معاذ الله ـ خدا به مقصد نمیرسد (چهار)، هیچ کدام از اینها نیست.
🔸خدای سبحان برای چیزی کار نمیکند؛ نه جهان را خلق کرد تا سودی ببرد، نه جهان را خلق کرد تا جودی کند.
🔸«فَهُوَ الْجَوَادُ إِنْ أَعْطَی وَ هُوَ الْجَوَادُ إِنْ مَنَعَ» (1)؛ این بیان نورانی امام کاظم(سلام الله علیه) است، فرمود او بدهد بخشنده است ندهد هم بخشنده است.
🔸وصف او از راه فعل به دست نمیآید؛ دیگران کاری را انجام میدهند در اثر تکرارِ آن کار، ملکه جود سخا و مانند آن پیدا میشود ولی ذات اقدس الهی چون جواد است کار از او صادر میشود، فیض از او صادر میشود؛
🔸لذا در سوره مبارکه «ابراهیم» از زبان موسای کلیم(سلام الله علیه) فرمود به همه جهانیان ابلاغ کنید، فرمود «إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ جَمیعاً فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِیُّ حَمیدٌ» (2)
🔸حالا بر فرض همه مردم کافر شوند این طور نیست که ما بگوییم آیه سوره مبارکه «ذاریات» (3) چون عملی نشده خدا به مقصد نرسید.
🔸خدا چون خیّر محض است از خیّر محض جز نکویی ناید نه اینکه خدا ـ معاذ الله ـ ناقص است، کاری را انجام میدهد، این کار واسطه است بین او و بین کمال که از راهِ کار، خود به کمال برسد
🔸این میشود انسان، این دیگر الله نیست! خدا چون خیّر است کار از او صادر میشود نه کار انجام میدهد برای اینکه به مقصد برسد.
🔸لذا در همه موارد تنها راهِ کمالِ انسان، عبادت است؛ هر جا سخن از فیض خاص الهی است فوراً فرمود پس خدا را عبادت کنید.
🔹درس تفسیر#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 1 الی 4
↙️ پی نوشت ها:
1- الکافي، ج4، ص.39
2- سوره ابراهيم، آيه8
3- سوره ذاريات، آيه56
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
moharam85_10 s.mp3
10.13M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 10
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ #ذکر خدا یک قرنطینه است. 🔸فرمود إِلَّا الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ
✅بسم الله گفتن يک قرنطينه است .
🔸این عبادت کردن خدا یک قرنطینه است.
اینکه میگویند هر کاری میکنید مستحب است بگویید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» (*) این یک ادب زندگی است.
🔸البته ثواب دارد و ثواب لفظی دارد و ثواب عبادی دارد، این سر جایش محفوظ است؛ امّا این راه زندگی را به آدم نشان میدهد.
🔸انسان هر حرفی میزند، هر کاری میکند، چیزی را میخواهد بنویسد، چیزی را میخواهد بخواند اول میگوید «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ» این یک قرنطینه است.
🔸اگر این کار ـ خدای ناکرده ـ حرام یا مکروه باشد که نمیشود گفت خدایا به نام تو!
🔸این یک قرنطینه است، یک ایست بازرسی است، یک راه بسیار خوبی است برای مراقبت.
🔸اینکه دین به ما فرمود هر کاری که میکنید یک «بِسْمِ اللَّهِ» بگویید یعنی وقتی میخواهید حرفی بزنید، مطالعهای بکنید، سخنی بگویید چیزی بخواهید بنویسید، انسان باید طوری باشد که رویش بشود بگوید خدایا این کار را میکنم برای رضای تو!
🔸این کار یا واجب است یا مستحب؛ چون اگر حرام باشد یا مشکوک باشد یا مکروه باشد که نمیشود این چنین گفت، این معنای مراقبت است.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/
↙️ پی نوشت:
*- بحار الانوار، ج73، ص305؛ «کُلُ أَمْرٍ ذِی بَالٍ لَمْ یُذْکَرْ فِیهِ بِسْمِ اللَّهِ فَهُوَ أَبْتَر»
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٨ . كسي كه ايستاده يا نشسته نماز م ي خواند, بايد طوري قرار گيرد
كه قسمت جلوي بدن او رو به قبله باشد . انحراف اندك سرانگشت يا زانو از
قبله, مانع صدق رو به قبله بودن نيست , هرچند احتياط در پرهيز از انحراف اندك انگشت و زانو و مانند آن است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5780753318712182675.mp3
8.44M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 11
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین، اباحه گری را تجویز نمی کند. 🔸این «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» ناظر به
✅لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ با آزادی تشریعی انسان ارتباطی ندارد!
🔸در نظام تکوین فرمود انسان آزاد است، کسی را مجبور نکردند.
🔸«لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» (1) میخواهند به انسان بگویند شما آزاد هستی، میخواهی سم بخور میخواهی شهد بخور؛ آزاد هستی هر راهی را بروی.
🔸آزادی انسان نه مجبور است نه مفوّض
🔸اما در نظام تشریع خیر انسان در این است که سم نخورد؛ همین خدایی که میفرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، انبیا را عقول را فطرت را همه را بسیج کرده تا به انسان بگوید کدام راه را بروید.
🔸اگر با داشتن حجّت بالغه الهی بیراهه رفت، مسأله «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» (2) بگیر و ببند از آنجا شروع میشود.
🔸این بگیر و ببندِ تشریعی، کار با آن آزاد بودنِ تکوینی ندارد؛ این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» هیچ ارتباطی به مسائل فقهی ندارد.
🔸این یک مسأله کلامی است؛ انسان آزاد است بین کفر و ایمان، بین الحاد و توحید و مانند آن ...
🔸ولی فرمود «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ» (3) آنگاه یک عده مؤمن هستند «اللّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا» (4) آنهایی که کافرند «وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ» (5)
🔸اگر با داشتن همه حجج بالغه کسی بیراهه رفت از آن به بعد دیگر بگیر و ببند شروع میشود.
🔸این طور نیست که «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ»، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ـ معاذ الله ـ با آن بگیر و ببندهای «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» مُعارض باشد، اینها دو مبحث است؛ آنها هم اشتباه کردند تکوین را با تشریع.
🔸بله خدا میتواند جلو را بگیرد ولی راه را باز کرده.
🔸اگر خدا با اجبار مردم را به فضیلت ببرد اینکه کمال نیست ...
🔸«و الحمد لله رب العالمین»
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/منبع پیشین
↙️ پی نوشت ها:
1.سوره بقره، آیه256
2.سوره حاقه، آیات30و31
3.سوره بقره، آیه256
4.سوره بقره، آیه257
5.همان
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٩٩ . كسي كه وظيفه ٴ او نشسته خواندن نماز است و نتواند ساق پا
را رو به قبله كند , بايد جلوي بدن او , يعني صورت، سينه و شكم , رو به
قبله باشد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/1️⃣
✅ آغوش مادر، تنها تزریق کننده عاطفه به انسان
🔸بعد از اینکه ساختار کلی عالَم را مشخص کرد، فرمود «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ»؛ هیچ تفاوتی و تفاخُری انسان بر انسان دیگر ندارد ... ساختار همه یکی است، آن موادّ اولیه ای که بشر از آن پیدا شد آن هم یکی است؛ زن هم مثل مرد از همان حقیقت خلق شده است، پس تفاوتی در خلقت زن و مرد نیست ...
◀️پرسش: استاد معذرت می خواهم! اگر انسان ها تفاوتی ندارند، چرا تفاوت در حقوق را بین زن و مرد قائل شدید؟
🔸پاسخ: تفاوت نیست، البته خصوصیاتی در بعضی از موارد هست که زن بیشتر از مرد میبرد، گاهی مساوی مرد میبرد، گاهی کمتر از مرد میبرد؛ یک سلسله حقوقی که زن دارد مرد ندارد، نفقه زن را مرد باید تأمین کند مهریه زن را مرد باید تأمین کند این طور است.
🔸هرگز تبعیضی بیجا نیست، تفاوت نیست، بلکه اختلافی است برابر خصوصیت هایی که این خلقت و آن خلقت دارند.
🔸او باید مادر بشود، مادری عاطفه لازم دارد، خدا به اندازه کافی به او عاطفه داد، هرگز مرد آن توان را ندارد که فرزند رئوف و مهربان تربیت کند، این در اثر آن مادری مادر است، آن مقام شامخ عاطفه است.
🔸اینکه الآن متاسفانه باب شده که بچهها را به مهد کودک میدهند، بارها به عرضتان رسید خطر آن هم این است همین که پدر و مادر مقداری سالمند شدند این بچه چون مهر عاطفی نچشید، پدر و مادر را تحویل خانه سالمندان میدهد.
🔸دیگر او حاضر نیست عمل کند به آیهای که خدا فرمود «إِمّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما»، «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ» (*)، چون این عاطفه میخواهد، تنها جایی که عاطفه را در درون انسان تزریق میکنند، همان آغوش مادر است که هفت سال، کودک این دانشگاه را دارد طی میکند.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 6 الی 7
↙️ پی نوشت:
🔺- سوره إسراء، آیات23 و 24
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠٠ . كسي كه نمي تواند نشسته نماز بخواند, احتياطاً به پهلوي راست
و اگر نشد به پهلوي چپ و اگر نه، به پشت قرار گيرد . در صورتي كه به پهلو
قرار گرفت, بايد جلوي بدن او رو به قبله باشد و اگر به پشت قرار گرفت, بايد
كف پاي او رو به قبله باشد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/1️⃣ ✅ آغوش مادر، تنها تزریق کننده عاطفه به انسان 🔸بع
✅فاصله گرفتن از عاطفی مادری، عامل مشکلات جامعه/2️⃣
✅ گم کردن عاطفه مادری و ده ـ دوازده میلیون پرونده قضایی
🔸تنها کسی که میتواند عاطفه را به جامعه منتقل کند زن است؛ این عواطف که کم شود، گذشت در زندگی که کم شود، قرض الحسنه کم شود، بانک های ربوی زیاد شود، نتیجه آن میلیونها پرونده است که در دستگاه قضایی است.
🔸جامعه را هرگز با ربا و فشار و خشونت و اِفراط نمیشود اداره کرد؛ این ده ـ دوازده میلیون پرونده متعلق به ماهاست.
🔸شما در این روایات ملاحظه فرمودید که ائمه فرمودند هیچ سواری حق ندارد به پیاده بگوید برو کنار، حق با عابر پیاده است»؛ آن روز که اتومبیل نبود، آن روز اسب و استر بود، هر سواری موظف است که به پیاده راه بدهد، این عاطفه است، این گذشت است.
🔸اینکه گفتند به یکدیگر «سلام» کنید همین است، اینکه گفتند «قرض الحسنه بدهید» همین است؛ ما خیال کردیم اگر قرض الحسنه ندادیم و ربا گرفتیم، یک قدری به مال ما اضافه میشود، اما ده برابر آنرا باید در دستگاه قضایی هزینه کرد و از این و آن شکایت کنیم.
🔸این ده ـ دوازده میلیون پرونده میدانید یعنی چه؟! گذشته از اینکه استرس میآورد، سکته میآورد، فشار اقتصادی را هم تحمیل میکند؛ مگر این ده ـ دوازده میلیون پرونده کم خرج و هزینه دارد؟
🔸بخشی از نظام، دستگاه قضایی است که گرفتار همینها است، بودجه دستگاه قضایی مگر کم است؟ هزینه میلیونها پرونده مگر کم است؟ این پروندههای میلیونی هر کدام آن با سه چهار نفر همراه هستند که تقریباً چهل ـ پنجاه میلیون نفر درگیر شکایت هستند.
🔸این بر اثر آن است که عاطفه را ما گم کردیم ...
🔸بنابراین «یَخْلُقُکُمْ فی بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ» درست است که صُلب پدر سهمی دارد، اما سهم تعیین کننده عاطفه، از مادر است.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/ منبع پیشین
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٠١ . نماز احتياط، سجد هٴ فراموش شده و تشهدِ فراموش شده, بايد
رو به قبله باشد و در سجده سهو, احتياط آن است كه رو به قبله باشد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5771834183466877683.mp3
1.42M
#صوت
#کوتاه_مفید
#آیت_الله_جوادی_آملی
🏴 خواندن زیارت اربعین، قبل از ظهر روز اربعین
🎙#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی مدظله العالی
⏱ 00:02:35 دقیقه
📱@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#زیارت_اربعین
#اربعین_حسینی
#پرسمان_عاشورایی
⁉️این فراز زیارت اربعین « بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِيرَهِ الضَّلالَه» گویای چه مطلبی است؟
📜نفس ما بيش از دو نيروي اصيل در وجود خود ندارد؛
🔸ما يک نيرويي داريم که او انديشه و فکر و تفکر و استدلال و قياس و مانند آن را به عهده دارد
🔸و يک نيرويي داريم که عزم و اراده و نيت و اخلاص را تأمين مي کند.
📜جزم بدون عزم، #عالم بي #عمل مي سازد، عزم بدون جزم، مقدس بي درک مي سازد، اما در خصوص #حسين_بن_علي عليه السلام باید گفت ايشان کاري کرد که با يک دست جزم علمي مردم را تأمين کرد و با دست ديگر عزم عملي مردم را بيمه کرد
📜« بَذَلَ مُهجَتَهُ فِيکَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ » که مردم بشوند عالم « وَ حِيرَهِ الضَّلالَه» که بشوند عاقل، و عقل همان است که « عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»
........................................
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🏴
📚درس اخلاق 94/09/05
#اربعین_حسینی
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📱 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#زیارت_اربعین
#اربعین_حسینی
#پرسمان_عاشورایی
⁉️در روایت امام عسکری(ع)، خصوصیت کنار هم قرار گرفتن #نماز و #زیارت_اربعین چیست؟
📜دربارهٴ #نماز، ذات اقدس الهی، معارف فراوانی را ذکر کرده است. مثلا ً فرموده: انسان، فطرتاً موحّد است، ولی طبیعت او به هنگام حوادث تلخ، #جزع دارد و در حوادث شیرین از #خیر جلوگیری می کند، مگر انسان های نمازگزار که آنان می توانند این خوی سرکش طبیعت را تعدیل کنند و از هلوع، جزوع و منوع بودن به درآیند و مشمول رحمت های خاص الهی باشند؛
🔅 ﴿إنّ الإنسان خلق هلوعاً ٭ إذا مسّه الشرّ جزوعاً ٭ و إذا مسّه الخیر منوعاً ٭ إلّا المصلّین﴾🔅
📜#زیارت_اربعین نیز انسان را از جزوع، هلوع و منوع بودن باز می دارد و گفته شد که هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزکیهٴ مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام کرد و هم از راه بذل خون جگر که جمع میان این راه ها از ویژگی های ممتاز آن حضرت (علیه السلام) است.
........................................
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 🏴
📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی مدظله
#شکوفایی_عقل_در_پرتو_نهضت_حسینی علیه السلام
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠فرصتی برای تطهیر جامعه💠
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله العالی):
✅ کربلا و حسین ابن علی (علیهماالسلام) و عاشورا و اربعین برای تطهیر جامعه است .
✅ اینکه به مزار حضرت برویم یا در هر زمینی سلام بدهیم(به سالار شهیدان ع) معنایش این است که ما میخواهیم پاک شویم .
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5962887857939940580.mp3
6.56M
💠 صوت #درس_اخلاق
▪️ به مناسبت اربعين حسينی
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli