فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله العالی) :
🔻عاجزترین مردم چه کسی است؟
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸 شروع مبحث جدید درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، مبحث جدید درس خارج فقه خود با موضوع «ارث» را آغاز نمودند.
گفتنی است معظم له پیش از این مبحث نکاح را که در تاریخ 1394/07/05 آغاز نموده بودند، پس از 556 جلسه درسی در تاریخ 1399/06/18 به پایان رساندند.
علاقه مندان می توانند درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی را هر روزه ساعت 9 به صورت پخش زنده و آنلاین در دو فرمت صوتی و تصویری از سایت تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir و همچنین سامانه آموزش مجازی اسراء به آدرس https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli را پیگیری نمایند.
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری می شود.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_فقه
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٢٢ . اگر كسي مي داند چه چيزي نجس است و مي داند نماز در جامهٴ
نجس باطل است, ولي نمي داند لباس او نجس است و با آن نماز را اقامه كند و
بعد از آن بفهمد كه جامه او نجس بوده است، نماز او صحيح است , هرچند
احتياط مستحب, اعاده آن است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ بررسی فعل خدا، #علم دینی نیست؟
🔸در بحث های قبلی که گفتیم علم، دینی است ...
🔸یک وقت علمِ انسان در این است که من چه کار کنم، مثل سینما که علم آنها این است که من چطور بازی کنم؛ من بازی کنم یا هنرنمایی کنم، این میتواند دینی باشد، میتواند غیر دینی؛ برای اینکه درباره فعل انسان بحث میکند.
🔸اما علوم دیگر، فیزیک، شیمی، ریاضی، تمام علوم تجربی و تمام علوم انسانی، اینها درباره حقایق خارجیه است.
🔸در جهان هستی چیزی جز فعل خدا نیست؛ در جهان هستی خدا هست و اسما، اوصاف، افعال، اقوال و آثار او.
🔸در عالم غیر از این چیز دیگر نیست؛ بخشی از اینها به شیمی و فیزیک برمیگردد، بخشی به ریاضی برمیگردد، بخشی به علم کلام برمیگردد، بخشی به علم فلسفه برمیگردد، بخشی به عرفان نظری برمیگردد ... علم آن است که به واقع تعلّق بگیرد، واقع هم فعل خداست، بررسی فعل خدا هم فرض ندارد که دینی نباشد ...
🔸دو نظر خیلی متفاوت صد درصد مباین هم است: یکی اینکه آنها میگویند علم، دینی و غیر دینی ندارد علم، دینی نیست؛ ولی عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر؛ اما نظر دوم آن است که خیر، علم فقط دینی است، عاِلم ممکن است مسلمان باشد، ممکن است کافر.
🔸حالا اگر کافری آمده درباره حضرت امیر دارد بحث میکند که علیبنابیطالب(سلام الله علیه) در این مدت چه کارهایی کرده است، تحقیق و پژوهش علم او دینی است، ولو آن عاِلم کافر است.
🔸کسی درباره امام صادق(سلام الله علیه) دارد بحث میکند، بحث درباره فعل، قول، روش و سیره امام، این علم، علم دینی است، ولو عاِلم کافر باشد.
🔸چیزی در جهان نیست، مگر فعل خدا؛ بحث درباره فعل خدا، مثل بحث درباره قول خدا، دینی است.
🔸الآن ما که داریم تفسیر بحث میکنیم، چرا علم ما دینی است؟ برای اینکه بگوییم خدا چنین گفت؛ آن استاد دانشگاه هم میگوید خدا چنین کرد، فرض ندارد ما علمی داشته باشیم غیر دینی.
🔸عاِلم بله، ممکن است کافر باشد، چون قبول ندارد که این کار، کار خداست و قبول ندارد که فعل، فعل خداست؛ بله او ممکن است کافر باشد.
◀️ پرسش: استاد! ممکن است طبیعت چنین کرده باشد؟
🔸پاسخ: بله، چون طبیعت چنین کرد، خیال میکند طبیعت کرد، در حالی که کار، کار خداست، چون نمیداند که چه کسی کرد، خود این عالم میشود کافر وگرنه فعل، فعل خداست.
🔸اگر فعل، فعل خداست، بحث درباره فعل خدا فرض ندارد دینی نباشد؛ منتها او نمیداند که فاعل آن کیست، میشود کافر وگرنه آنچه در عالم هست فعل خداست، قول خداست.
🔸حالا کافری درباره قرآن شناسی بحث میکند؛ کم نیستند کفّاری که درباره قرآن شناسی اظهار نظر کردند، قرآن را شناختند، چند تا سوره دارد، چند تا آیه دارد، چند تا امر و نهی دارد، درباره چه چیز بحث میکند، حقوق آن چیست، این علم، علم دینی است، ولو آن عالم کافر باشد.
🔸آنها میگویند علم سکولار است، دینی و غیر دینی ندارد؛ ولی عالم ممکن است مسلمان باشد یا غیر مسلمان.
🔸اینها علم را واقعاً نشناختند؛ علم، بررسی فعل خداست.
🔸آنجا که بررسی فعل انسان است، مثل سینما و امثال اینها، بله آنجا ممکن است که خود آن علم دینی باشد یا غیر دینی؛ برای اینکه بحث در این است که این آقا چه کار بکند، این آقا اگر بر طبق کتاب و سنّت انجام بدهد، میشود دینی، اگر غیر کتاب و سنّت است میشود غیر دینی.
🔸علمی که به فعل انسان برمیگردد، این میتواند دو گونه باشد، اما علمی که به «فعل الله» برمیگردد، این دیگر نمیتواند دو گونه باشد ...
🔸یک وقت است که اینها اوهام خودشان را انسان میدانند، خیالات و برداشت خودشان را انسان میدانند، این اصلاً علم نیست.
🔸آنچه واقعیت است، واقعیت انسان، واقعیت روح، واقعیت جامعه، واقعیت اقتصاد که در خارج حقیقت دارد، بله، این دینی است.
🔸اما اینها در اثر بیراهه رفتن، مبادی و منابع را از دست دادند؛ بخشی از اینها اصلاً علم نیست.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٢٣ . اگر كسي مي داند نماز در جامه نجس باطل است و مي دانست كه
لباس او نجس است و با اهمال و بي اعتنايي، نجس بودن آن را فراموش كند و
نماز را در آن، اقامه کند و پس از نماز يادش بيايد كه جامهٴ او نجس بوده است،
اعاده نماز در وقت و قضاي آن در خارج وقت, لازم است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ مبناي عدالت، بازيچه اميال بشر مادي گرا
🔸هر علمی، هر قانونی، هر اخلاقی، این سه تا عنصر اصلی را دارد؛ آنها که اهل این معارف الهی نیستند، تمام تحقیقات اینها ابتر است، آن عنصر اصلی را ندارند ...
🔸یکیِ آن، موادِ جزئیِ موردِ عمل است که مجلس قوانین عادی را تصویب میکند و آن مواد قانونی را عمل میکنند؛ یک معلم اخلاق، مواد اخلاقی را بررسی میکند؛ یک معلم حقوق، مواد حقوقی را بررسی میکند ...
🔸این مواد را از یک مبانی میگیرند، اخلاقیات، سیاسیات، اجتماعیات، فرهنگ، عادات وآداب خود را از این مبانی میگیرند، مثل مساوات، مواسات، استقلال، امنیت، امانت، صداقت، آزادی و مهمتر از همه عدالت که اینها مبانی است، از این مبانی آن مواد را استخراج میکنند.
🔸در بین همه این مبانی، کلید همه اینها عدالت است؛ یعنی درست است که صدق لازم است، امنیت لازم است امانت لازم است، اما همه اینها باید بر محور عدل باشد.
🔸در بین مبانی، عدل حرف اول را میزند؛ تا اینجا ما با آنها شریک هستیم.
🔸اما «عدل» که یک کلمه سه حرفی «عین و دال و لام» است، معنای آن خیلی روشن است؛ مفهوم عدل این است که «وضعُ کلّ شیء فی موضعه»، هر چیزی سر جایش باشد، این را هم ما قبول داریم، هم آنها قبول دارند.
🔸اما جای اشیا کجاست، جای اشخاص کجاست؟ در اینجا دست مسلمان ها پر است، دست آنها خالی است.
🔸جای اشیا را اشیاآفرین میداند، جای اشخاص را اشخاص آفرین میداند، جای زن کجاست، جای مرد کجاست، جای حقوق کجاست، جای بیت المال کجاست، جای حجاب کجاست، جای عفاف کجاست، جای امنیت کجاست، اینها جایش کجاست؟
🔸شما میبینید این بزرگوار جناب آقای «نمر» این حق گفته و از استقلال کشور و دین خود حمایت کرده، دارند او را اعدام میکنند و آن را عدل میدانند (این عربستان اگر بیدار نشود، بالأخره ملت بیدارش میکنند، مگر میشود شما این خون پاک را همین طوری بریزید.)
🔸غرض این است که دست اینها خالی است؛ حقوق بشر هم همین طور است، اینها صبغه علمی ندارد، عدل را خودشان معنا میکنند.
🔸تروریستِ بد و خوب را خودش معلوم میکند، یک روز تروریست میداند، یک روز محور شرارت میداند، یک روز آزادیطلب میداند، چون عدل که «وضع کلُّ شیء فی موضعها» است، این به دست «الله» است و این را قبول ندارند، چون جای اشیا را خودشان تأمین میکنند، دنیا آشوب شده است.
🔸بنابراین علم هم همین طور است، همه موادِ جزئی علم را مبانی تعیین میکند؛ علوم انسانی، روانشناسی، روانکاوی، جامعهشناسی و ...، همه اینها موادی دارد که در جامعه باید پیاده و عمل شود؛ این مواد را از مبانی میگیرند، این مبانی را باید از آن عنصر سوم به نام منابع بگیرند که منبع همه اینها وحی است.
🔸آنکه اشیا و اشخاص را آفرید، باید بگوید حکم چیست؛ ما که نه از اول خبر داریم، نه از آخر خبر داریم، چگونه میتوانیم جای اشیا را معین کنیم؟
🔸بگوییم زن و مرد با هم مساویاند؟! اینکه در قرآن کریم میفرماید شما دست به احکام ارث نزنید، «لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعاً» (*) شما از آینده که خبر ندارید، این سهامی که ما تعیین کردیم، بگذارید به همین وضع باشد، آنکه نمیداند میگوید بین برادر و خواهر چه فرق است؟
🔸تو که خلق نکردی، چه میدانی که سهام برادر و خواهر نباید تفاوت داشته باشد یا باید تفاوت داشته باشد، فرمود «لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعاً».
🔸لذا اگر دست آنها به منابع اصلی نرسد، همه این علوم میشود ابتر.
🔸از مبنا شروع میکنند به ماده میرسند؛ اینها فقط بین مبنا و ماده دور میزنند؛ در حالی که باید از مواد به مبانی، از مبانی به منابع، و از منابع باید شروع کنند تا دست آنها پر باشد.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_5769152246973465859.mp3
5.93M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔹 تاریخ: 1397/09/08
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٢٤ . كسي كه در وسعت وقت مشغول نماز است و در بين نماز ,
لباس يا بدن او نجس شود، يا بفهمد كه جامه يا بدن او قبلاً نجس بوده است, يا
شك در سابق بودن نجاست داشته باشد و هيچ ذكر و عملي از نماز را با آن
وضع انجام نداده است, بايد فوراً جامه را پاك يا عوض كند و بدن را نيز تطهير
نمايد؛ بدون آ نكه حالت نمازگزاري او آسيب ببيند و اگر چنين كاري صورت
نماز را از بين مي برد, بايد به دستور گفته شده عمل نمايد, هرچند نماز او باطل
مي شود تا با جامه و بدن پاك, نماز را اعاده كند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
🔸وجه الهي هر شيء به هرگونه كه درآيد، هماره نشان آن بينشان است و فاني نميشود، به هر روي «وجه الله» يعني آن چهرهاي كه خداي سبحان به سوي شيئي ويژه يا فردي خاص ارائه كرد و اين چهره، ماندني بر پايه علم و عدل است؛
🔸يعني هر كس كه از سويي موحّد و وظيفهشناس است و از سوي ديگر به وظيفه شناخته شده خويش عمل ميكند، عالم عادلي است كه از «وجه الله» سهمي دارد و به همان اندازه از بقاء بهرهمند و به تعبير قرآن از زمره ﴿اولوا بَقِيَّة﴾يعني صاحبان بقاست.
🔸بر همين اساس، چون امام عصر(عج) ذخيره خداوند براي اصلاح تمام جوامع بشر است، او را بقية الله مينامند.
#امام_مهدی_موجود_موعود
#عترت
💠 #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠امام مهدی موجود موعود
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
◀️ ارتباط با ما:
📱 @Ad_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٢٥ . كسي كه در تنگي وقت مشغول نماز است و در بين نماز, لباس
يا بدن او نجس شود، يا بفهمد كه پيش از آن نجس بوده است، يا شك در سابق
بودن داشته باشد و هيچ ذكر يا عملي از نماز را با آن وضع انجام نداده است, در
صورت امكان تطهير لباس يا بدن يا عوض نمودن لباس , به طوري كه نماز او
آسيب نبيند , بايد چنين كند و در صورت عدم امكان تطهير يا تعويض بدون به
هم خوردن نماز و ادراكِ يك ركعت از نماز در وقت, مي تواند با همان لباس يا
وضع بدن نماز را ادامه دهد , چنان كه با نجس بودن لباس و ضرر نداشتن برهنه
شدن مي تواند بدون لباس, به دستور برهنگان, نماز را ادامه دهد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸علم از آن جهت که علم است نور است؛ یعنی علم به فعل خدا، به نظام و به آنچه در تاریخ واقعیت دارد، چه در زمین و آسمان باشد، چه مربوط به دنیا و آخرت باشد، هر چه که در جهان واقعیت دارد و فعل خداست، علم و نور است، چون چراغ است.
🔸حالا گاهی عالِم که این چراغ به دست اوست، این چراغ را به دست میگیرد که راه دیگران را ببندد و مردم را به چاه هدایت کند، این میشود علم غیر نافع.
🔸یک وقت است که این چراغ دست اوست، تا خودش این راه را ببیند، نه بیراهه برود، نه راه کسی را ببندد، این میشود علم نافع.
🔸علم از آن جهت که علم است؛ یعنی علم به واقعیت و حقیقت خارج که یقیناً حق است، یقیناً نور است و دینی است.
🔸بله عالم، گاهی کافر است، گاهی غیر کافر.
🔸اگر کسی کافر باشد و قرآنشناسی را رشته خود قرار بدهد - چه اینکه کم نیستند از کفّاری که در خارج حوزه اسلامی به سر میبرند و درباره قرآن مطالعاتی دارند، قرآن پژوه هستند- علم اینها دینی است ... علم غیر دینی فرض ندارد؛ یعنی انسان بخواهد فعل خدا را بررسی کند، این یقیناً دینی است؛ حالا یا معتقد است که میشود مسلمان یا معتقد نیست میشود کافر.
🔸مطلب دیگر این است که اگر علم، به فعل خدا تعلّق نگیرد، به فعل بشر تعلّق بگیرد (مثل کارگردان های سینما یا سحر و شعبده و جادوگران و بازیگران) که علم آنها، به فعل انسان تعلّق میگیرد که چه کار کنیم تا اوضاع را به هم بزنیم! چه کار کنیم که نقشِ ما بگیرد! این علم به فعل انسان تعلّق میگیرد، نه به فعل «الله»، این علم میتواند دینی باشد، میتواند غیر دینی، وگرنه علم حقیقی که به فعل الهی تعلق میگیرد، یعنی به چیزی که در جهان خارج موجود است، این یقیناً دینی است.
🔹درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٢٦ . كسي كه شك دارد بدن يا لباس يا محل سجده او متنجّس است
و به مقدار لازم جستجو كرد و چيزي نيافت و با همان وضع نماز خواند و پس
از نماز معلوم شد يكي از امور يادشده متنجّس بوده، نماز او صحيح است و اگر
بدون جستجو، نماز را اقامه کرد و بعد از آن فهميد كه هنگام نماز متنجّس بوده،
احتياط واجب, آن است كه در وقت, اعاده و پس از وقت, قضا كند
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
📚 معرفی کتاب
📒نام کتاب: « شمس الوحی تبریزی »
#تحریر_رساله_الولایه شمس الوحی تبریزی
📚 در توصيف كوتاه از رسالة الولاية علامّه طباطبائي، مي توان آن را اثري عرفاني دانست كه از آغاز تا انجام از منبع وحياني بهره برده و با دستمايه هاي حكمي و عرفاني اعم از نظري و عملي به واكاوي حقايق پيدا و پنهان منبع ديني پرداخته است تا به درستي «عرفان اصيل اسلامي شيعي» را عرضه نمايد؛ عرفاني كه از هر نوع شطحي وارسته و از هر گونه شذوذي پيراسته است و از هر جهت بي شائبه است؛ هم به لحاظ مصنّف، تصنيف و منبع و هم به جهت انديشه اي كه اين همه را همراهي مي كند.
📚 از ويژگي هاي اين اثر ممتاز، هم افزايي مناسبات علمي و روابط روحاني استادي همچون علاّمه طباطبائي با شاگردي همانند استاد آيت الله العظمی جوادي آملي (دام ظله) است. اين دو نسل كه از حسنات روزگار معاصر و دست پروردگان قرآن و عترت در دوران كنوني مي باشند، آنچنان به هم نزديك اند كه سخن يكي در اثر ديگري و بنان يكي در بيان ديگري بازتاب مي يابد.
📚#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ خواندن کُتُب «ضلال» برای چه کسانی جایز است؟
🔸بعد میفرماید که «فَبَشِّرْ عِبادِ» ... این عباد چه کسانی هستند؟
🔸«الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ»؛ افکار گوناگون، آرای گوناگون، مکتبهای گوناگون را به خوبی میشنوند.
🔸نه «یسمعون»، بلکه «یستمعون»؛ این برای کسی است که قدرت ارزیابی مکاتب گوناگون را دارد.
🔸پس این قسمت از آیه تشویق میکند محقّقان را، که آرای دیگران را هم استماع کنند، حرفهای دیگران را هم استماع کنند، نوشتههای دیگران را هم بخوانند بعد ارزیابی کنند کدام حق است و کدام باطل.
🔸این برای کسی است که نوشتهی افراد کافر برای او به حساب «کُتب ضلال» نیاید.
🔸یک وقت است که همین کتاب، خواندنش برای یک عده جزء کتاب «ضلال» و خواندن آن حرام است، خرید و فروش آن باطل است؛ همین کتاب ضلال را اگر کسی که آگاه نیست بخرد، خرید و فروش آن باطل است، کتاب ضلال خرید و فروش آن حرام است و باطل و یک محقق و پژوهشگر بخواهد بخرد، همین کتاب برای او میشود جایز و حلال تکلیفاً و حلال وضعی، برای اینکه برای او تحقیق است ضلال نیست، چون موضوع عوض شده و چون موضوع عوض شد، حکم هم عوض میشود.
🔸فرمود بشارت بده کسانی که اهل تحقیق و پژوهش و لجنههای علمی و نخبگان و فرهیختگان جامعهاند، اینها مکتبهای گوناگون را میشنوند.
🔸الآن اگر کسی بخواهد درباره توحید، قانون علّیت، مسئله وحی، نبوت، امامت، بهشت، جهنم و در مسائل دینی فکر کند، ناچار است حرفهای بیگانهها را بشنود، برای اینکه این ها الان در کنار هم هستند.
🔸در کتابهای اصول ـ سابقاً ـ وقتی انسان بحثهای اصولی را مطرح میکرد، کعبی چنین گفت، فلان کس چنین گفت مطرح بود، الآن باید بگوییم «کانت» چه میگوید، «دکارت» چه میگوید، این حرفهای روز است، اینها زیر گوش ماست.
🔸ما اگر این حرفها را نگوییم و طرح نکنیم و پاسخ ندهیم، دیگری میآید و این خلأ را پُر میکند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم این حرفها آمده بازار، هم به حوزه آمده، هم به دانشگاه آمده، هم به آسمان رفته، این فضای مجازی همین است!
🔸خدا فرمود بشارت بدهید به پژوهشگران به محققان، به فرهیختگان، به نخبگان که اینها مکتبهای گوناگون را بررسی میکنند و بهترین آن را انتخاب میکنند و آن را عمل میکنند و به دنبال آن راه میافتند و دیگران را هم به آن هدایت میکنند.
🔸«فَبَشِّرْ عِبادِ» که «یستمع» هستند که مطلق است و کار عام را میکند. «القول»؛ یعنی همه حرفهایی که مربوط به یک مکتب است را میشنوند، آنگاه بررسی میکنند که کدام حق است.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٢٧ . كسي كه مي دانست بدن يا لباس يا محّل سجدهٴ او متنجّس است
و اکنون شك دارد كه آن را پاك كرده است يا نه و با همان وضع نماز بخواند و
پس از نماز بفهمد كه متنجس بوده, نماز او باطل است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ بکوشید حرف اول را شما بزنید.
🔸 «اَنَس» وقت ملاقات تنظیم میکرد؛ اتاق حضرت هم که خیلی وسیع نبود، وقتی این «طیر مشوی» از ملکوت رسید، اَنَس هم که دربان است و فاصله کم است، شنید که وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض کرد خدایا! اَحبِّ خلق را برسان که در این «طیر مشوی» شرکت کند.
🔸اَنَس این را شنید، طولی نکشید که وجود مبارک حضرت امیر رسید؛ حضرت امیر هم وقت قبلی نگرفته بود، میخواست بیاید، اَنس موافقت نکرد، حضرت مقداری صبر کرد و دوری زد و دوباره آمد، باز اَنس موافقت نکرد؛ بار سوم که آمد وجود مبارک رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: اَنس بگذار بیاید، اجازه داد و آمد.
🔸حضرت، یعنی پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اَنَس گفت چرا اجازه ندادی علی بیاید؟
🔸عرض کرد یا رسول الله! شما دعایی کردید، گفتید خدایا اَحبِّ خلق را برسان! من دلم میخواست یکی از قبیله من ـ انصار ـ بیاید که این شرف نصیب ما شود! (*)
🔸حضرت اعتراض نکرد و نگفت این چه تعصّبی است؛ این یک تعصّب خوبی است.
🔸اینجا نه حضرت امیر اعتراض کرد، نه پیغمبر اعتراض کرد؛ حرف اَنَس حجت نیست، اما در حضور پیغمبر اَنَس حرف را زده؛ حالا آدم کسی را پیدا کند که فرهیخته کشور خودش باشد، حرف اول را او بزند، چه در مسائل دینی، چه در مسائل علمی که آن هم دینی است، چه در مسائل سیاسی، یک تعصّب خوبی است.
🔸... شما هم بکوشید در ایرانِ خود حرف اول را در همه امور بزنید که دیگری از شما یاد بگیرد، نه اینکه دیگری پرچم خود را بالا ببرد شما ببیند کجا بالا میبرد، شما هم همان جا بالا ببرید، این بالا رفتن نیست.
🔸شما طرزی بالا بروید که پرچم را به سَمت علم و معرفت بالا ببرد، نه به سَمتهای دیگر.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 توحید ناب ،
💠 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸 ذات اقدس الهی برای علما دو وصف ذكر می كند و این وصف ها هم انحصاری است: اولین وصف این است كه در بین مردم، فقط علما از خدا میترسندیعنی آنكسی که ازخدا میترسد عالم است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾؛[1] تنها عالمان دین هستند كه از خدا می ترسند و اگر كسی از خدا هراسناك نبود عالم نیست [كه] «رُبَ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»،[2] این یك حصر؛ حصر دیگر آن است كه عالمان فقط از خدا می ترسند و از غیر خدا اصلاً هراسی ندارند، این همان است كه در سوره «احزاب» آمده است: ﴿الَّذینَ یبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یخْشَوْنَهُ وَ لا یخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَ اللّهَ﴾.[3]
🔸 این دو حصر كه جمعش نشانه #توحید_ناب است، مخصوص عالمان دین است .
1] . سوره فاطر، آیه 28.
[2] . نهج البلاغه، حكمت، 107.
[3] . سوره احزاب، آیه 13.
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ١٢٨ . كسي كه مي دانست بدن يا لباس يا مح ّ ل سجده و چيزي كه پاك
بودن آن شرط صحّت نماز است، متنجّس بوده و به طور متعارف, آن ها را شست
و يقين يا اطمينان كامل حاصل نمود كه پاك شد ه اند و بعد از نماز فهميد پاك
نشد هاند، نماز او صحيح است و اگر فرد آگاه و موّثق آن ها را شست و پاك شدن
را اعلام نمود و پس از نماز معلوم شد كه پاك نشده, نمازش درست است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli