هجرت از علم به معلوم .mp3
4.85M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹 روز بیست و دوم ماه شوال 1442
▪️ هجرت از علم به معلوم
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 قلبی آرام
▪️ سیدنا الاستاد امام خمینی (رحمة الله) در تعبیری زیبا چنین فرمود: قلبی كه در آن #نور_توحید و معرفت كمال مطلق تابیده شده باشد، دارای طمأنینه و #ثبات و تأنّی و قرار است؛ ... چنین قلبی اضطراب و شتابزدگی و بی قراری ندارد.
📚 کتاب ادب قضا در اسلام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 226
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
💢 علت نامگذارى امام زمان (عج) به «قائم»
🌀 وجود مبارک حجت بن الحسن(عج) داراى القاب و اسامى متعددى است که هر یک وجه خاصى از آن ذات کریم را بیان مىدارد. از القاب مشهور حضرتش مىتوان به «قائم» اشارهاى ویژه داشت، زیرا این نام مبارک در روایاتى آمده است که گویاى سرّ لطیفى است. براى تسمیه آن پیشواى منتظر به قائم وجوه متعددى ذکر شده که به برخى از آنها اشاره مىشود:
1️⃣ از حضرت باقر(ع) پرسیدند: مگر همه شما قائم به حق نیستید؟ فرمود: آرى! گفتند: پس چرا تنها دوازدهمین شما به این نام، نامیده شد؟ فرمود: آن هنگام که جدّمان حسین(ع) به شهادت رسید، فرشتگان با اشک و آه، ضجهزنان گفتند: اى اله و اى سید ما! آیا نمىنگرى که با بنده برگزیده و فرزند برگزیده تو چه مىکنند؟ خداوند به آنان چنین وحى کرد: اى فرشتگان من آرام باشید! به عزّت و جلالم سوگند! حتما از آنها انتقام خواهم گرفت، هر چند مدتها بگذرد، آنگاه پرده را کنار زد و امامان پس از حسین(ع) را به فرشتگان نمایاند، در میان آنان یکى ایستاده بود و نماز مىخواند، پس خداوند به فرشتگان فرمود: با این شخص ایستاده (قائم) از آنها انتقام مىگیرم.
2️⃣ او را از آن جهت قائم نامیدند که قیام به حق او در میان قیام ائمه دیگر که همگى قائم به حق بودند از ویژگى خاصى برخوردار است: «سمّی بالقائم لقیامه بالحق». در ویژگى قیام آن حضرت روایاتى هست از جمله حضرت عبد العظیم حسنى(ع) مىگوید که به امام جواد(ع) عرض کردم که آرزو مىکنم قائم آل محمد شما باشید و عدل و داد را در زمین بگسترانید. امام جواد(ع) فرمود که همه ما قائم به امر خدا و هدایتکننده به دین او هستیم، امّا آن قائم که خداوند با او زمین را از اهل کفر و عناد در برابر حق پاک مىکند و از عدل و داد پر مىسازد، من نیستم، او همان است که ولادتش از مردم مخفى و شخصش غائب مىشود . . . همنام و هم کنیه رسول خداست...
🔸نیز حضرت عبد العظیم مىگوید: تصمیم داشتم این مطلب را از حضرت جواد الائمه(ع) بپرسم که ایشان فرمود: قائم ما مهدى است که حتماً در غیبت به سر خواهد برد و باید منتظر ظهور آن حضرت بود و پس از ظهور باید از وى اطاعت کرد.
🔸این لقب، تنها به امام عصر(عج) تعلق دارد، گرچه قبلاً گفته شد که قیام به قسط از شرایط عمومى امامت معصومان است. امّا لقب پرافتخار «قائم» از القاب اختصاصى حضرت بقیةاللّه است و تنها آن حضرت به عنوان «قائم آل محمد» شناخته مىشود: ان أدرکت القائم من آل محمد نصرته، و منّا المصطفى و المرتضى و منّا یکون المهدی قائم هذه الأمة، به گونهاى که به شیوهاى پسندیده مرسوم شده است که هنگام ذکر این نام شریف شنوندگان به احترام آن حضرت و به یاد او قیام مىکنند.
📚 کتاب «امام مهدی(عج) موجود موعود» معظم له
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹️به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت امام خميني(رحمةالله عليه)
🔹️حكيم فولاد منش و انسان كاملِ استوار و محكم، بسيار محكم سخن مي گفت و محضر درسشان نيز فولادپرور بود ، از اين رو ايشان اصول فقه را چون درس معقول، محكم مطرح مي كرد و هرگز اجازه نمي دادكه مسائل آن با اوهام صرف و اعتباريات آميخته شود. سخن هر انساني ترجمان عقل اوست ، محكم سخن گفتن نشانه حكمت گوينده است.
🔹️برگرفته از کتاب بنيان مرصوص امام خميني (ره) اثر ارزشمند حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
◾️ مراسم سوگواری سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه امام جعفرصادق علیه السلام
💠 در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹 زمان : یکشنبه ۱۴۰۰/۳/۱۶ _ ساعت ۱۰:۳۰ صبح
🔸 مکان : شهر مقدس قم _ خیابان شهدا ( صفائیه ) کوچه ۱۹ پلاک ۷
🔰 با رعایت پروتکل های بهداشتی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فطرت دینی.mp3
1.44M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹 روز بیست و سوم ماه شوال 1442
▪️ فطرت دینی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹وامدار پانزدهم خرداد
▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد:
▫️ اول آنکه زمانش #عاشورا بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان).
▫️ زمین و مکان هم که #مهد_فقاهت بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد).
▫️ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که #شهدای_پانزدهم_خرداد از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت.
▫️چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها #شیفتگان_عترت_طاهره بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف.
▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می شود که پانزده خرداد برای همیشه روز #عزای_عمومی است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم.
📚 خطبه های نماز جمعه_تاریخ: 1371/03/15
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مفاتیح الحیات
#شماره14
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 همچنین [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می فرماید: هر کس بخشی از #دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند[1]؛ ...
👇👇👇👇👇
💠 مفاتیح الحیات
#شماره14
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 همچنین [رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)] می فرماید: هر کس بخشی از #دانش را فرا بگیرد تا برای خشنودی خدا آن را به مردم بیاموزد خدا پاداش هفتاد پیامبر را به او عطا می کند[1]؛ نیز می فرماید: هر کس دوست دارد که رهایی یافتگان از آتش جهنّم را بنگرد به فراگیران دانش بنگرد. به خدا سوگند برای هر گامی که #طالب_علم به سوی خانه عالم برمیدارد خدا عبادت یک سال را برایش می نویسد و برای هر گام او شهری در بهشت می سازد و هنگامی که بر زمین راه می رود زمین برای او آمرزش می طلبد و در حالی صبح و شام می کند که آمرزیده شده و فرشتگان گواهی دهند که آنان از آتش جهنّم رهایی یافته اند.[2]
[1] . مَنْ تَعَلَّمَ بَاباً مِنَ الْعِلْمِ لِیعَلِّمَهُ النَّاسَ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ سَبْعِینَ نَبِیاً (روضة الواعظین، ج1، ص12).
[2] . مَنْ أَحَبَّ أَنْ ینْظُرَ إِلَی عُتَقَاءِ اللَّهِ مِنَ النَّارِ فَلْینْظُرْ إِلَی الْمُتَعَلِّمِینَ، فَوَ الَّذِى نَفْسِى بِیدِهِ مَا مِنْ مُتَعَلِّمٍ یخْتَلِفُ إِلَی بَابِ الْعَالِمِ إِلاَّ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِكُلِّ قَدَمٍ عِبَادَةَ سَنَةٍ وَ بَنَی اللَّهُ بِكُلِّ قَدَمٍ مَدِینَةً فِى الْجَنَّةِ وَ یمْشِى عَلَی الأَرْضِ وَ هِىَ تَسْتَغْفِرُ لَهُ وَ یمْسِى وَ یصْبِحُ مَغْفُوراً لَهُ وَ شَهِدَتِ الْمَلائِكَةُ أَنَّهُمْ عُتَقَاءُ اللَّهِ مِنَ النَّارِ (منیة المرید، ص100).
📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 78و79.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) به مناسبت فرارسیدن سالروزشهادت رئیس مذهب شیعه امام جعفرابن محمدالصادق (عليه السلام) :
🔹️ وجود مبارك امام صادق (سلام الله عليه) كه رئيس مذهب ماست در حقيقت رئيس اسلام است، اختصاصي به ما شيعهها ندارد در فرصت مناسبي كه نصيب آن حضرت شد سعي كردند اسلام ناب را درست تبيين كنند و تعليم بدهند و عناصر محوري آن را بيان كنند. اولاً سعي كرد مردم را به ساختن مدرسه و حوزه علميه و مراكز دانشگاهي آن روز آشنا كند اين به عنوان اوّلين اصل و اقدام آن حضرت بود.
🔹️ اگر وجود مباركش رئيس مذهب بود اين ايده را پياده كرد منتها اجازه ساختن مدرسه و حوزه علميه و دانشگاه در طائف ندادند در جاي ديگر ندادند اما آن حضرت در منزلش, در جاهاي تنهايي, يك نفر, دو نفر همين كار حوزه و دانشگاه را كرد، چهار هزار شاگرد تربيت كرد، اصول اربعمائه را تدوين كرد كه اين كتب اربعه ما خوشه و شاخهاي از آن اصول اربعمائه وجود مبارك امام صادق است كه دهها حُكم فلسفي و كلامي و فقهي و حقوقي را به شاگردانش آموخت .
96/04/29
🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
emam sadeg-2294.mp3
3.56M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹روز بیست و چهارم ماه شوال 1442
▪️ نظام الهی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🏴 رئیس مذهب
▪️ شهادت رئیس مذهب ما امام صادق (سلام الله علیه) را به پیشگاه ولی عصر و عموم علاقهمندان قرآن و عترت و به شما برادران و خواهران ایمانی تعزیت عرض می کنیم. از ذات اقدس الهی مسئلت می کنیم توفیق ادراک معارف این خاندان و ایمان به معارف و عمل به این احکام و حِکَم و نشر این معارف را به همه ما مرحمت بفرماید!
▪️وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) در عصری قرار گرفت که قدرت عباسی ها روزافزون بود و آنها هم به نام دین حکومت می کردند. وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) در چند جبهه دین را معرّفی کرد، قرآن و سنّت را معرّفی کرد، جایگاه مردم را مشخص کرد، وظیفه مردم را در صیانت از دین معرّفی کرد، قانون اساسی اسلام را تدوین کرد، کیفیت بهره برداری از این قوانین اصول و اساسی را به مردم آموخت، شده رئیس مذهب.
▪️ وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) اوّلین کاری که کرد شاگردان نخبه را شناسایی کرد. ائمه (علیهم السلام) یک سلسله راهنمایی ها داشتند به عنوان مواعظ و راهنمایی های عمومی، یک سلسله شاگردان خاص داشتند به عنوان فرهیختگان و نخبگان جامعه بودند. ابان بن تغلب از شاگردان ویژه امام صادق بود، وقتی وارد محضر امام صادق میشد حضرت می فرمود: «اَلْقِ الْوَسَادَةَ لاَبَان»؛[1] میگفت آن بالش را خدمت آقا بگذارید که آقا تکیه بدهد! این شاگرد اوست! الآن هم وجود مبارک امام زمان هم همین حرف را دارد، اگر کسی شاگرد این خاندان باشد حرف اینها را درست بفهمد، باور کند، نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد، ولی عصر می گوید برای او این بالش را بگذارید! نجاشی از بزرگ ترین مورّخان و رجال شناسان ماست، او بالصراحه نقل می کند، وقتی ابان وارد محضر امام صادق می شد حضرت میفرمود بالش را برای آقا بگذارید که آقا تکیه بدهد: «اَلْقِ الْوَسَادَةَ لاَبَان». درباره زراره حضرت می فرمود: «رَحِمَ اللهُ زُرَارَة»؛ اگر زراره نبود احادیث پدرم امام باقر مندرس می شد.[2] این شاگردپروری، نخبه پروری از وظایف رسمی امام صادق بود؛ یعنی اگر کسی استعدادی دارد خواه استعداد حوزوی، خواه استعداد دانشگاهی، این یک امانت است، این استعداد را کسی به دست نیاورد.
▪️ یک بیان نورانی از رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است که مرحوم کلینی در روضه کافی نقل می کند که «النَّاسُ مَعَادِنُ كَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»؛[3] فرمود مردم از نظر استعداد مثل معدن های گوناگون اند، بعضی مثل معدن ذغال سنگ هستند، بعضی مثل معدن طلا هستند، بعضی مثل معدن نقره اند، استعدادها در اختیار کسی نیست، کسبی نیست. شکوفایی این استعداد با درس و بحث حوزه و دانشگاه است، امّا اصل استعداد مثل جمال خوب؛ جمال خوب در اختیار کسی نیست، آن مشّاطه گری است که هنر و فنّ است. آهنگ خوب، صدای خوب. ممکن است کسی این صدا را بتواند بپروراند، ولی خوشآهنگ بودن کسبی نیست. فرمود اینها نعمت های ویژه الهی است، این نعمت ویژه در برابر مسئولیت است.
[1]. رجال النجاشی، ص11؛ «حدثنا أبان بن محمد بن أبان بن تغلب قال: سمعت أبی یقول: دخلت مع أبی إلى أبی عبد الله علیه السلام فلما بصر به أمر بوسادة فألقیت له و صافحه و اعتنقه و ساءله و رحب به».
[2] . الإختصاص، النص، ص66؛ «قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام رَحِمَ اللَّهُ زُرَارَةَ بْنَ أَعْینَ لَوْ لَا زُرَارَةُ لَانْدَرَسَتْ آثَارُ النُّبُوَّةِ أَحَادِیثُ أَبِی عَلیهِ السّلام».
[3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص177
📚 سخنرانی عمومی _تاریخ: 1395/05/09
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
نعمت های ویژه الهی.mp3
1.25M
🎙 فایل صوتی بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
◾️ ویژه سالروز شهادت امام جعفرصادق علیه السلام
🔹 نعمت های ویژه الهی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◾️ مراسم سوگواری سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه امام جعفرصادق علیه السلام
💠 در دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹 زمان : یکشنبه ۱۴۰۰/۳/۱۶ _ ساعت ۱۰:۳۰ صبح
🔸 مکان : شهر مقدس قم _ خیابان شهدا ( صفائیه ) کوچه ۱۹ پلاک ۷
🔰 با رعایت پروتکل های بهداشتی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
طهارت دل.mp3
4.26M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹 روز بیست و پنجم ماه شوال 1442
▪️ طهارت دل
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مفاتیح الحیات
#شماره16
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: ای مؤمن! علم و ادب بهای جان توست، پس در آموختن آن بکوش، پس هر چه بر #علم_و_ادب تو افزوده شود بر ارزش تو افزوده می شود، چرا که از راه دانش، به پروردگارت راه می یابی و با ادب، خدمت پروردگارت را نیکو به جا می آوری و با این ادب در #خدمت است که بنده سزاوار ولایت و قرب الهی می گردد، پس نصیحت مرا بپذیر تا از عذاب برهی.[1]
[1] . یا مُؤْمِنُ! إِنَّ هَذَا الْعِلْمَ وَ الأَدَبَ ثَمَنُ نَفْسِكَ فَاجْتَهِدْ فِى تَعَلُّمِهَا، فَمَا یزِیدُ مِنْ عِلْمِكَ وَ أَدَبِكَ یزِیدُ فِى ثَمَنِكَ وَ قَدْرِكَ، فَإِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدِى إِلَی رَبِّكَ وَ بِالأَدَبِ تُحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّكَ وَ بِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یسْتَوْجِبُ الْعَبْدُ وَلایتَهُ وَ قُرْبَهُ فَاقْبَلِ النَّصِیحَةَ كَىْ تَنْجُوَ مِنَ الْعَذَابِ... (روضة الواعظین، ج1، ص11).
📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ص 79.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 استفتائات _ احكام بانكها و صندوقهاي قرضالحسنه
🔹صندوق قرضالحسنه و تعاونی اعتبار مالی یک نهاد یا گروهی سپردههای اعضا را با رضایت آنان، در فعالیتهای علمی، فرهنگی و انتشاراتی خود به كار گرفته و سودی به دست آورده و همچنین مشاركت در فعالیت سودآور شرعی و قانونی سایر اعضا استفاده كرده و درصدی از سود حاصله را به عنوان سود مشاركت به سپردهگذاران خود اعطا مینماید.
لطف فرموده نظرتان را در این مورد (سود پرداختی به سپردهگذاران) از نظر شرع مقدس بیان بفرمایید.
🔸 پاسخ معظم له :
۱. لازم است مسئول صندوق قرضالحسنه وكیل شرعی سپردهگذاران باشد.
۲. لازم است فعالیتهای سودآور به صورت عقد شرعی مانند مضاربه، شركت و... باشد.
با حفظ دو شرط یادشده سود پرداختی به سپردهگذاران حلال است.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ بخش استفتائات
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
علم منافق.mp3
2.71M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔸روز بیست و ششم ماه شوال 1442
🔹 علم منافق
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مفاتیح الحیات
#شماره17
#فضیلت_تعلیم_و_تعلم
🔸 و نیز [امیرمؤمنان (علیه السلام)] می فرماید: یک سخن حکیمانه را مرد بشنود، سپس آن را نقل كند یا بدان عمل کند از #عبادت یک سال بهتر است.[1]
🔸 امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: هرکس در راه كسب علم دو گام بردارد و دو ساعت نزد عالم بنشیند و از آموزگار دو کلمه بشنود، خدا برای او دو بهشت واجب گرداند، چنان که خدای متعالی فرمود: برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت است.[2]
[1] . الْكَلِمَةُ مِنَ الْحِكْمَةِ یسْمَعُهَا الرَّجُلُ فَیقُولُ أَوْ یعْمَلُ بِهَا خَیرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ (بحار الانوار، ج1، ص183).
[2] . مَنْ مَشَی فِى طَلَبِ الْعِلْمِ خُطْوَتَینِ وَ جَلَسَ عِنْدَ الْعَالِمِ سَاعَتَینِ وَ سَمِعَ مِنَ الْمُعَلِّمِ كَلِمَتَینِ أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ جَنَّتَینِ كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَی: ﴿و لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتان﴾ [سورهٴ الرحمن، آیهٴ 46] (ارشاد القلوب، ص195).
📚 مفاتیح الحیات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص 80.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli