eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
ضرورت ظهور حضرت آیت الله العظمی اتحاد و يگانگي قرآن و عترت طاهره، اصل محكم و خلل ناپذيري است كه بر اساس حديث شريف ثقلين به اثبات مي رسد. بر همين مبنا، ضرورت ظهور آخرين امام و منجي نهايي(عج) را مي توان از ضرورت وجود و ظهور قرآن در جهان طبيعت نتيجه گرفت. توضيح: 1. انزال قرآن كريم اهداف فراواني را تأمين مي كند؛ از جمله هدايت انسان ها (هُدًي لِلنّاس)[1] ، برانگيختن آنان براي برپايي حكومت عدل: (لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسط)[2] زيرا قيام عمومي به عدل بدون حكومت عادل مقدور نخواهد بود و خارج كردن بشر از تيرگي و تاريكي جهل به روشنايي و نور هدايت: (كِتب اَنزَلنهُ اِلَيكَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمتِ اِلَي النّور).[3] =========== [1]ـ سوره بقره، آيه 185. [2]ـ سوره حديد، آيه 25. [3]ـ سوره ابراهيم، آيه 1. ++++++++++ *{امام مهدي (عج) موجود موعود، صفحه 226} 2. تحقق اين اهداف در گرو آن است كه اين كلام شريف در عالم طبيعت نزول كند و وجود كتبي يابد و در دسترس عموم بشر قرار گيرد، وگرنه انزال قرآن از مقام منيع لوح محفوظ كه (مِن لَدُن حَكيمٍ عَليم)[1] است تا بيت معمور، گرچه انزال قرآن را در شب مبارك قدر: (اِنّا اَنزَلنهُ في لَيلَةِ القَدر)[2] محقق مي سازد (آن چنان كه برخي انديشيده اند)[3] ، اگر در عالم طبيعت ظهور نكند و در قالَب وجود كتبي در اختيار مردم قرار نگيرد، اگرچه ممكن است براي مطهّراني كه به بيت معمور دسترسي دارند مايه هدايت و تنوير قلب باشد، آن دسته از اهداف عمومي قرآن كه جامعه انساني را به كليّت آن لحاظ مي كند تأمين نخواهد شد، پس نزول كلام الهي در عالم طبيعت ضروري و لازم است. امام معصوم(عليه‌السلام) هر عصر عِدْل و همتاي قرآن است، بنابراين اگر خداي تعالي اهدافي را براي نزول قرآن برشمارد، همان اهداف درباره امام معصوم(عليه‌السلام) نيز صادق است، پس جعل و نصب امام نيز اهداف ياد شده را تعقيب مي كند. پس از جعل و نصب امام به امامت امت اسلامي در صورتي كه همواره در پس حجاب غيبت باشد و ميان توده هاي مردم ظهور نكند و حضور مشهودانه نداشته باشد، هيچ گاه آن دسته از اهداف عمومي امامت عملي نخواهد شد. حضور مداوم امام عصر(عج) در پرده غيبت، گرچه به كار اولياي خدا كه بدان سرا بار يافته اند بيايد و آنان از او بهره مند شوند، جامعه عمومي بشر محروم مي ماند و اهداف اصلي از جعل امامت كه هدايت توده مردم است حاصل نخواهد شد. بر اين اساس، ظهور وجود مبارك ولي الله اعظم امام عصر، مهدي موجود موعود ضروري و حتمي است؛ مي ماند غيبت يا طول مدت آن، كه البته بازگشت =========== [1]ـ سوره نمل، آيه 6. [2]ـ سوره قدر، آيه 1. [3]ـ ر.ك: جامع البيان، ج2، ص191 ـ 192. ++++++++++ *{امام مهدي (عج) موجود موعود، صفحه 227} چنين محروميتي نيز به قابليت جوامع انساني است، همان طور كه فرموده اند: و عدمه منّا.[1] روايات متعددي نيز مؤيد حتميت ظهور حضرت صاحب الامر(عج) است: به نقل عبدالله بن عمر، حضرت سيد الشهدا(عليه‌السلام) فرمود: اگر از عمر جهان جز يك روز نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدري طولاني مي كند تا مردي از فرزندان من قيام كند و زمين را چنان از عدالت و قسط لبريز مي سازد كه پيش از آن از جور و ظلم لبريز بود و من اين را از رسول خدا شنيدم: عن عبدالله بن عمر قال سمعت الحسين بن علي يقول: لو لم يبق من الدنيا إلاّ يوم واحد، لطوّل الله (عزّ وجلّ) ذلك اليوم، حتي يخرج رجل من ولدي؛ فيملأها عدلاً و قسطاً كما ملئت جوراً و ظلماً. كذلك سمعت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم يقول.[2] در برخي روايات نيز ظهور آن حضرت از حوادث قطعي قبل از قيامت شمرده شده است: عن أمير المؤمنين(عليه‌السلام) قال: قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: عشر قبل الساعة لابدّ منها: السفياني و الدجّال و الدخان و الدابّة و خروج القائم و طلوع الشمس من مغربها و نزول عيسي(عليه‌السلام) و خسف بالمشرق و خسف بجزيرة العرب و نار تخرج من قعر عدن تسوق الناس إلي المحشر[3] ؛ ده نشانه است كه قبل از قيامت به ناچار پديد مي آيد: سفياني؛ دجّال؛ دود؛ دابة الارض؛ قيام حضرت مهدي(عج)؛ طلوع آفتاب از مغرب؛ نزول عيسي(عليه‌السلام)؛ زلزله اي در كام كشنده در مشرق؛ زلزله اي چون آن در جزيرة العرب و آتشي كه از اعماق عدن برمي خيزد و مردم را به سوي محشر مي راند. =========== [1]ـ كشف المراد، ص 388؛ المسلك في اصول الدين، محقق حلي، ص194، پاورقي. [2]ـ كمال الدين، ج1، ص434 ـ 435. [3]ـ الغيبه، طوسي، ص436. ++++++++++ ***{امام مهدي (عج) موجود موعود، صفحه 228} @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠💠💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠 🔷️ نجات از خواهشهاي نفساني: 🔹️نفس داراي معاني متعددي است كه يكي از آنها نيروي جامع صفات مذمومه است كه اوصافي چون خشم و غضب، شهوت، بخل و حسد از آن سرچشمه مي گيرند. اين همان معنايي است كه انبيا و اولياي الهي از آن اجتناب مي كردند، چنان كه حضرت يوسف(عليه‌السلام) فرمود: (و ما أُبرّي ءُ نفسي اِنّ النفس لاَمّارةٌ بالسوءِ إلاّ ما رحم ؛ و من نفس خودم را تبرئه نمي كنم، زيرا نفس قطعاً به بدي امر مي كند مگر كسي را كه خدا رحم كند. 🔹️رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم نيز درباره آن فرمود: «أعدي عدوّك نفسك الّتي بين جَنْبَيْك»[۱] «پليدترين دشمن تو، نفس تو است كه در دو طرف تو قرار دارد، و حضرت اميرمؤمنان(عليه‌السلام) فرمود: «نفسك أقربُ أعدائك إليك»[۲] ؛ نزديك ترين دشمن به تو هواي نفس تو است. دشمن تو نفس كافر كيش تواست و آن هواي طبع بدانديش تواست دشمن تو خود تويي اي تيره رو ديگران را بي سبب دشمن مگو 🔹️در جان آدمي نفس و عقل به هم آميخته شده اند؛ آن كس كه عقل را كنار زد و تابع نفس نكوهيده و مذموم شد به چاه گمراهي افتاد، چنان كه در قرآن حكيم آمده است: (اَفرأيت مَنِ اتّخذ إلهه هواه و أضلّه الله علي علمٍ و ختم علي سمعه و قلبه و جعل علي بصرِهِ غشاوةً)[۳] ؛ پس آيا ديدي كسي را كه هواي خويش را معبود خود قرار داده و خداوند او را دانسته گمراه گردانيد و بر گوش و دلش مهر زد و بر ديده اش پرده نهاد. 🔹️در قرآن كريم مخالفت با هواي نفس موجب سعادت و ورود به نور است: (و أمّا مَن خاف مقام ربّه و نهي النفس عن الهوي فَاِنَّ الجنةَ هي المأوي)[۴] ؛ و امّا كسي كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و خويشتن را از هوا و هوس بازداشت، پس همانا جايگاه او بهشت است. 🔹️متابعت از هواي نفس باعث شقاوت و دخول نار است: (و لو شئنا لرفعناه بها و لكنّه أخلد إلي الأرض و اتّبع هواه فمثله كمثل الكلب اِن تحمل عليه يلهث اَوْ تتركه يلهث)[۵] ؛ اگر مي خواستيم منزلت او را به واسطه آياتي كه به او اعطا نموديم بالا مي برديم؛ امّا او به زمين گراييد و از هواي نفس خود پيروي كرد، پس مَثَل او همانند سگي است كه اگر بر آن حمله ور شوي زبان از كام برآورد و اگر آن را رها كني باز زبان از كام برآورد. 🔹️۱ـ بحارالأنوار، ج67، ص36. 🔹️۲ـ غرر الحكم، ص234. 🔹️۳ـ سوره جاثيه، آيه 23. 🔹️۴ـ سوره نازعات، آيات 40 ـ 41. 🔹️۵ـ سوره اعراف، آيه 176. 🔹️برگرفته از کتاب در اسلام، صفحه 217 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴 ◾مراسم عزاداری سلام الله علیها ▪️زمان : از روز سه شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ به مدت ۳ روز از ساعت ۱۰/۳۰ صبح ▪️مکان: قم،خیابان صفائیه، کوچه۱۹ پلاک ۷ دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی (دام ظله) ◾◾◾◾ ◾◾◾◾◾◾◾ 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴 💠کمتر وقتی است که من بیاد جناب آقای قاسم سلیمانی باشم و دعا نکنم.... 🔷️ انتشار سخنان حضرت آیت الله العظمی درباره شهید به مناسبت دومین سالگرد شهادت شهید ◾◾◾◾◾◾◾ 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🚩 شاگرد قرآن و عترت 🔸 عصاره حیات پُر برکت این در شهادت او ظهور کرده است. او بود، قرآنی و ولایی فکر میکرد، قرآنی و ولایی جهاد میکرد، قرآنی و ولایی شربت شهادت نوشید. 🔸 حاج قاسم از آن بود که هم بدنش در بهشتِ بدنی است و هم روحش در بهشتِ روحی است. 🔸 هم به راه افتاد هم به مقصد رسید، هم ﴿عِندَ مَلِیكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ است، هم از ذات أقدس الهی بشارت می طلبد که راهیان راه او به مقصد برسند. 📚 پيام به مناسبت سالگرد شهادت شهید سردار حاج قاسم سلیمانی تاریخ: 1399/09/16 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 ️رجعت چیست؟ 🔶 ️حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔷️ خدایا تو شاهدی گفتیم «هو الشاهد»؛ خدایا تو شاهدی! این عزیزما کارگزار توست! الآن هم با بهترین وجه، خدا را مهمان خود قرار داد، حشرش با انبیا، حشرش با اولیای الهی، حشرش با شهدای کربلا، حشرش با حسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام. 🔶️ همه ما وامدار شهادت و مجاهدت این برادر عزیز ما مرحوم شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) هستیم. 🔷️ بخشی از بيانات حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)در مورد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی(رحمةالله عليه)
🔷️ خدایا تو شاهدی گفتیم «هو الشاهد»؛ خدایا تو شاهدی! این عزیزما کارگزار توست! الآن هم با بهترین وجه، خدا را مهمان خود قرار داد، حشرش با انبیا، حشرش با اولیای الهی، حشرش با شهدای کربلا، حشرش با حسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام. 🔶️ همه ما وامدار شهادت و مجاهدت این برادر عزیز ما مرحوم شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی(رضوان الله تعالی علیه) هستیم. 🔷️ بخشی از بيانات حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)در مورد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی(رحمةالله عليه)
💠 مقام حضرت زهرا سلام الله علیها ▫️ وجود مبارك صدیقه كبرا (سلام الله علیها) یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل می ‌كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این مدت جبرئیل می ‌آمد آن را بیان می ‌كرد، حوادث آینده را تشریح می‌كرد و بازگو می ‌كرد و صدیقه كبرا (سلام الله علیها) اینها را می ‌شنید، بعد به حضرت امیر (سلام الله علیه) املا می ‌كرد و علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) آنها را یادداشت می ‌كرد، ‌شد . ▫️ اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صُحف داد، به وجود مبارك صدیقه كبرا هم صحیفه عطا كرده است؛ منتها شریعت نیست، اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن، آنها واقع مقدور ما نیست كه جبرئیل می ‌آید یعنی چه، چگونه تنزّل می ‌كند، این چه وحی ‌ای است كه بر غیر نبی می‌ آید، چه وحی ‌ای است كه بر غیر امام می ‌آید، این چه وحی ‌ای است كه بر بر می ‌آید! ▫️ وجود مبارك حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است، برای اینكه اگر پیغمبر حجّت است نه برای اینكه پیغمبر است، برای این است كه معصوم است و اگر امام حجّت است، نه برای اینکه امام است، برای این است كه معصوم است؛ اگر كسی معصوم بود، قول و فعل و تقریر او می ‌شود حجّت. حالا امامت یك مقام برتر است، نبوّت یك مقام برتر است، ولی حجیت قول، دائر مدار عصمت است؛ یعنی این معصوم است هیچ چیزی نمی ‌گوید مگر به دستور خدا، خب چنین كسی فعل او و قول او و تقریر او می‌ شود حجّت. ▫️ اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا (سلام الله علیها) داشته باشیم، بدون تردید طبق آن فتوا می‌ دهیم؛ برای اینكه معصوم جز حق نمی‌ گوید. قول امام حجّت است للعصمة، قول پیامبر حجّت است للعصمة و هم حجّت است للعصمة. شما می‌ بینید وجود مبارك حضرت امیر به قول حضرت زهرا استدلال می ‌كند، می ‌گوید فاطمه این ‌چنین گفته است، گاهی هم ائمه (علیهم السلام) فرمایش آن حضرت را نقل می ‌كردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/01/22 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی؛ جزء شخصیت‌ های برتر جهان اسلام 🔹 مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک اسلامی، فهرست ۵۰۰ شخصیت برتر مسلمان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد و نام نیز جزء شخصیت های برتر این فهرست قرار دارد... . 👇👇👇👇👇
💠 آیت الله العظمی جوادی آملی؛ جزء شخصیت‌ های برتر جهان اسلام 🔹 مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک اسلامی، فهرست ۵۰۰ شخصیت برتر مسلمان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد و نام نیز جزء شخصیت های برتر این فهرست قرار دارد. 🔹 مرکز سلطنتی مطالعات استراتژیک اسلامی (المرکز الملکی للبحوث والدراسات الإسلامیة) یک نهاد تحقیقاتی مستقل وابسته به «مؤسسه سلطنتی آل البیت در خدمت اندیشه اسلامی» است. این مرکز، یک مؤسسه بین‌المللی غیردولتی و مستقل اسلامی است که مقرّ آن در امان، پایتخت اردن می باشد. 🔹 این مؤسسه از سال ۲۰۰۹ تا کنون هر ساله ۵۰۰ شخصیت برتر و مؤثر جهان اسلام را معرفی می ‌کند و بنا بر اساسنامه این مؤسسه که در وب‌ سایت رسمی آن منتشر شده است، هدف از انتشار این لیست کشف فرصت‌ های تازه برای نخبگان جهان اسلام است و هر چهره مسلمانی که به هر شکلی تأثیر بیشتری بر کشور خود، جهان اسلام و یا جهان بشری بگذارد در این لیست ۵۰۰ نفره جای خواهد گرفت. 🔹 نام امسال نیز جزء شخصیت های برتر از طرف این مؤسسه اعلام شده است. 🔹 درباره آیت الله العظمی جوادی آملی آمده است: « از متکلمان و مفسران برجسته قرآن کریم است. ایشان با انتشار بیش از 300 کتاب و مقاله، محققی پرکار است. شهرت او بیشتر به خاطر تفسیر قرآن و کتاب «تفسیر تسنیم» است که مورد تحسین همتایانش قرار گرفته است. آیت الله جوادی آملی در طول زندگی حرفه ‌ای خود، با رهبری یک مأموریت دیپلماتیک در اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان یک باقی مانده است» لازم به ذکر است آیت الله العظمی جوادی آملی از سال 2009 تا کنون هر ساله، به عنوان یکی از شخصیت های برتر جهان اسلام به جامعه جهانی معرفی شده است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴 ◾بلند مرتبگی (س) بدون ارتباط به پیوند ها... ◾◾◾◾◾◾ ◾◾◾◾◾◾◾◾ 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اندوه ابدی ▪️ «إِلاَّ أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ» عرض كرد یا رسول الله! ما مصیبت سنگین‌ تری را تحمل كردیم و آن رحلت شما بود، این مصیبت به عظمت آن مصیبت نیست ولی خصیصه ‌ای دارد كه آن خصیصه را خود دخترتان به عرضتان می ‌رساند... . 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان(سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم و آن‌گاه در ماتم آن حضرت اشك هم بريزيم و ثواب ببريم. ایشان بیان داشتند: عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است، يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل ، مشكل عملي نداشت. 🔸 حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
🔷️ گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان(سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم و آن‌گاه در ماتم آن حضرت اشك هم بريزيم و ثواب ببريم. ایشان بیان داشتند: عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است، يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل ، مشكل عملي نداشت. 🔸 حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
حضرت آیت الله العظمی 🔹️آیا جوهر خودکارهای معمولی، مانع از آب وضو می‌شود یا خیر؟ اگر جِرم جوهر، مانع رسیدن آب وضو به محلّی که باید شسته شود باشد، وضو صحیح نیست و چنانچه جِرم آن برطرف شده و فقط رنگ آن باقی باشد، وضو صحیح است. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 به مناسبت حماسه قیام 19 دی 🔸 ارزش ایستادگی و مقاومت برای خدا آیت الله العظمی جوادی آملی: رها کردن دنیا یگانه و تنها است. یعنی بدون فروش‏ دنیا، مبارزه، نداشته و به پیروزی حق نمی رسد چنانکه بدون ترک دنیا ورود به بهشت میسر نخواهد بود. حضرت علی (علیه ‏السلام) که هم واجد شرایط جهاد بود و هم صالح برای رفتن به بهشت، می‏ فرماید: «طَلاَقُ اَلدُّنْيَا مَهْرُ اَلْجَنَّة»... . مطالعه بیشتر: 👇👇👇👇👇👇👇👇 http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/j30660 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠💠💠💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠 🔷️ از مهم ترین و , رفق و مدارا و و است. با رعایت این اصل در آداب اسلامی, ثمرات شخصیت انسانی به بار می نشیند. 🔹️در تعبیری زیبا  (علیه السلام) فرمود: کسی که درخت شخصیت او نرم و بی عیب باشد، شاخ و برگش فراوان است: من لان عوده کثفت أغصانه.[1] این سخن اشاره به کلام نورانی خداست: « والبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخرُجُ نَباتُهُ بِاِذنِ رَبِّهِ » .[2] 🔹️پاکیزگی شخصیت انسان به رعایت آداب دینی است که از جمله مصادیق آن است. 🔹️ [1] . نهج البلاغه, حکمت 214. 🔹️ [2] . سورهٴ اعراف, آیهٴ 58. 🔷️ برگرفته از کتاب "" صفحه 316 تالیف حضرت آیت الله العظمی (دام ظله) 💠💠💠💠💠💠 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی 🔹️مسئله ۱۵: آب، یک قسم است و آن، آب مطلق است که بدون پسوند یا پیشوند آب نامیده می‌شود؛ مایعی که از جسم خاص با فشار گرفته می‌شود - مانند آب میوه - یا با ذوب کردن جرم مخصوص به‌دست می‌آید، یا آبی که بر اثر ممزوج شدن با چیزی از نام آب بیرون رود - نظیر گِل‌آب - هیچ‌کدام از این‌ها آب نیست. هرگاه پسوند بیانگر نوع آب باشد - مانند آب نیسان - مانع آب بودن آن نخواهد بود. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔶️(منشأ لزوم احسان به والدين) 🔷️لزوم احسان به والدين به سبب تربيت آنهاست، نه صرف توليد اولاد يا رنج هاي مادّي توليد مادّي آنان: (ربّ ارحمهما كما ربّياني صغيراً)[1] ؛ زيرا تعليق حكم ترّحم، بر وصف تربيت، مشعر به عليت آن است؛ جمله (كما ربّياني) و نه «كما ولّداني» نشان مي دهد كه حدّ وسط در حكم به احترام، تربيت والدين است و تربيت، نزد لغويان شامل تغذيه و تهذيب و پرورش روحي و جسمي، هر دو مي شود. البته اهتمام آيات و روايات، به خصوص پرورش روحي است؛ زيرا ارزش تربيت روحي به اندازه روح و قيمت پرورش بدن به مقدار تن ارزيابي مي شود. در اين صورت، جمله مزبور به والدين القا مي كند كه در تربيت روحي فرزندان بكوشيد تا همواره از دعاي خير فرزندان بهره مند شويد و به تأمين آب و نان و رشد و سلامتي مادّي آنان اكتفا نكنيد. تذكّر: دشواري دوران حمل، وضع، و شير دادن مادر نيز جداگانه مطرح شده است. 🔶️[1]ـ سوره اسراء، آيه 24. 🔷️{تسنيم، جلد 5 ، صفحه 379} 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️شعار "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو" نه سخن عقل است نه پیام وحی.... 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی 🔹️مسئله ۴۹. مایعی که آب نیست، اگر نجس شود و به گونه‌ای با آب کر یا جاری ممزوج شود که به آنْ آب گویند، پاک می‌شود. 🔹️مسئله ۵۰. مایعی که معلوم نیست آب است یا نه، اگر قبلاً آب بوده، حکم آب را دارد؛ یعنی چیز نجس را پاک می‌کند و وضو و غسل هم با آن صحیح است و چنانچه پیش‌تر آب نبوده، حکم آب را ندارد؛ یعنی چیز نجس را پاک نمی‌کند و وضو و غسل هم با آن باطل است و اگر معلوم نیست که قبلاً آب بوده یا نه، نجاست را پاک نمی‌کند و وضو و غسل هم با آن باطل است؛ ولی چنانچه به اندازۀ کُر یا بیشتر باشد و نجاست به آن برسد، به نجس بودن آن حکم نمی‌شود. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 سربازان الهی 🔹 تقریباً نود یا صد شهید برای همین از جبهه آوردند؛ مجلس بزرگداشت اینها در شبستان بود و مسئولیت سخنرانی هم آن روز به عهده من بود. بعد از سخنرانی مجلس بزرگداشت این نود یا صد شهید، اینها را برای بدرقه كردیم. آمدیم اول خیابان چهارمردان دیدم به دنبال این اجساد طیب و طاهر، آن چنان شهدا را دارند می ‌برند مثل اینكه دارند به می برند! آنجا گویا كسی به من گفت وقتی كه خدا بخواهد دین خودش را حفظ بكند نه به سخنرانی تو محتاج است نه به فتوای دیگری، ! 🔹 این آیه به یادم آمد كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود وقتی كه سخن از دین شد من دین خود را حفظ می‌ كنم، شما نشد دیگری: ﴿لَوْ كُنْتُمْ فی بُیوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذینَ كُتِبَ عَلَیهِمُ الْقَتْلُ إِلی مَضَاجِعِهِمْ﴾؛ فرمود شما در خانه ‌های‌تان باشید ما نیرو داریم، این را ذات اقدس الهی صریحاً در قرآن كریم فرمود و مضمون همین آیه را در مجلس كوفه به ابن زیاد اعلام كرد فرمود: «كَتَبَ إِلَیهِمُ الْقَتْلَ فَبَرَزُوا إِلَی مَضَاجِعِهِم‏». 📚 سخنرانی در جمع مبلغان و راویان دفاع مقدس تاریخ: 1385/10/28 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی 🔷️مسئله ۵۳. اگر چیز نجس را با آب کر یا جاری یا باران بشویند و در چیزهایی که قابل فشار دادن است - مانند فرش و لباس - طوری فشار دهند که آب داخل آن خارج شود، آبی که پس از بیرون آوردن از آن می‌ریزد، پاک است. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli