🍃 گروهی غذا خوردن
🌱رسول خدا (ص) می فرمایند: «محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بر آن بسیار باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید چرا که برکت در اجتماع است.» همچنین می فرمایند: «بدترین مردان شما کسانی اند که تنها غذا می خورند؛»
🌱نیز می فرمایند: «برکت در سه چیز است: با هم غذا خوردن، سحرگاهان خوردن و تلیت کردن» و نیز می فرمایند: «هر گاه غذا خوردن با چهار ویژگی همراه باشد، کامل خواهد بود: از حلال باشد، دست بر آن بسیار باشد و با بسم الله آغاز شود و با الحمدالله پایان پذیرد.»
🌱به نقل امام کاظم (ع) یکی از کسانی که رسول خدا (ص) آنان را نفرین کرد: کسی است که در سفر توشه اش را تنها بخورد .»
🌱 راوی گوید: هرگاه امام رضا (ع) سفره اش را می گسترد، بردگان و غلامانش و حتی دربانان و تیمارگران حیوانات را نیز کنار سفره با خود می نشاند.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
👇عضویت👇
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
✳️دیدار دکتر عارف با آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکتر عارف نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و هیئت همراه، ظهر امروز با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کرد.
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️لزوم هوشیاری در مقابل غارتگران بیت المال/ با غارتگران به شدت برخورد شود
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: دکترعارف نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ظهر امروز با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ضمن اقامه نماز به امامت آیت الله العظمی جوادی آملی، با معظم له دیدار و گفت و گو کرد.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار اظهار داشتند: گرچه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود اما آن طور که باید در همه بخش ها این اصل، رعایت نشد و از فرهنگی بودن انقلاب، غفلت صورت گرفت.
ایشان ادامه دادند: در کشور دهه های مختلف فرهنگی همچون دهه کرامت، دهه ولایت و امثالهم وجود دارد، اما وجود این دهه ها، حفظ کردن یک بخش است، ولی برخی در مقابل این دهه ها، دهه غارت و چپاول کشور را داشتند که از آنها غفلت شده بود.
ایشان اظهار داشتند بیان حضرت امیرعلیه السلام این است که وقتی شما می خواهید یک نظام را اداره کنید علاوه بر هوشیاری نسبت به اعمال خود، باید نسبت به عملکرد دشمن نیز هوشیار باشید و فعالیت های آنها را هم مرتباً رصد کنید.
معظم له اذعان داشتند: حضرت امیرعلیه السلام در نامه به مالک اشتر می فرماید داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است اما در نامه دیگری خطاب به مردم مصر بیان داشتند خواب سیاسی، خواب فرهنگی، خواب اجتماعی، خواب اقتصادی در چشم شما باید در حد مزمزه باشد، هرگز نگذارید خواب از محدوده چشم شما فراتر برود و وارد محدوده هوشیاریتان شود. چون دشمن شما نمی خوابد و بیدار است، لحظه ای غفلت، این پیامدهای تلخی را به همراه دارد که اکنون در برخی زمینه ها با آنها مواجه هستیم.
آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: ازغارت بیگانه غافل شدن و از اختلاس های نجومی که چیزی جز غارت نیست، غافل شدن، سبب شد تا عده ای از این فرصت برای غارت کشور استفاده کنند! حضرت فرمود خواب در چشمان شما در حد مزمزه باشد، نه اینکه مانند اصحاب کهف به خواب بروید! در نتیجه باید یک تقویم سیاسی باشد که در آن غارت های کشور ثبت شود تا هرگز از یادها نرود چه کسانی و چه هنگامی، به کشور و نظام آسیب زدند.
ایشان تصریح داشتند: در نظام، مسئولین خوب کم نیستند که در بعضی موارد متاسفانه کار به دست آنها داده نشده است، لذا باید ارزیابی و آسیب شناسی شود که چگونه کشور غارت شد، و در مرحله بعد با غارتگران به شدت برخورد شود و این آسیب ها در کشور جبران شود.
معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: قرآن از ملت و کشوری که جیبش خالی است به فقیر یاد می کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است ، چنین ملتی قدرت قیام و مقاومت ندارد، در سوره مبارکه نساء مال را ستون فقرات جامعه معرفی می کند و تاکید می کند این ستون فقرات را به دست سفها ندهید چرا که قیام و مقاومت شما به آن بستگی دارد. اگر این مساله رعایت شود با توجه به این همه نعماتی که در این کشور وجود دارد هرگز تحریم ها اثری نخواهد داشت.
آیت الله العظمی جوادی آملی ادامه دادند: قرآن گرچه اشرافی گری و مال دوستی را نفی کرده است اما بر استقلال و عدم وابستگی تاکید می کند.
ایشان تاکید داشتند: دینداری مردم وابسته به دینداری و عملکرد مسئولین است. در ادعیه ماه مبارک رمضان این عبارت را می خوانیم که خدایا! تو خود می توانی حافظ و نگهدار دینت باشی یا دیگرانی را برای این کار به خدمت بگیری، اما از تو می خواهیم این توفیق را از ما نگیری و به ما این توفیق و عرضه را عطا کنی که دین تو به وسیله ما حفظ و تقویت شود و ما تماشاگر صرف نباشیم.
معظم له ابراز داشتند: جوان گرایی چیز خوبی است اما تعبیر مولوی این است که جوان مانند یک تیر تیز است که باید از یک کمان خمیده به سوی هدف پرتاب شود، باید جوانان تحت نظر یک مدیر مدبر و باتجربه هدایت و راهنمایی شوند.
دکتر عارف نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی بر لزوم آسیب شناسی فعالیت های چهار دهه گذشته نظام، مبنا قراردادن فرهنگ در عرصه های مختلف کشور و جوان گرایی در بین مسئولین تاکید داشت.
🔺 منبع: news.esra.ir
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر مقدس قم سفر کرده است در ادامه برنامه های خود در این سفر، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتوگو کرد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️باید در دانشگاه ها، دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد
دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که امروز به شهر قم سفر کرده است، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتوگو کرد.
🔷حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی اظهار داشتند: دانشگاه ها از ارکان مهم هر مملکتی هستند که بخش عظیمی از علوم و رشته هایی که در آنها تدریس می شود از عمق زمین تا فوق نظام سپهری را در بر می گیرد اما مساله عمده ای که باید به آن توجه داشت این است که علمی که از غرب آمده تنها لاشه علم است؛ چرا که آنها آغازعلم، یعنی آفریننده علم و انجام علم، یعنی معاد و چرایی آفرینش علم را از آن جدا کردند، علمی که آغاز و انجام آن مشخص نیست، یک علم مرده و ابتر است.
🔷این علم مرده، عالِم آفرین نیست! چون ارزش عالِم به معلوم است و علم مُرده، عالِم زنده تربیت نمی کند! در نتیجه باید این دو اصل که «چه کسی آفرید؟» و «چرا آفرید؟» در علوم، محور اساسی باشد تا به علم مُرده، روح دمیده شود و حیات پیدا کند.
🔷 برخی مُردن را پوسیدن تلقی می کنند اما اگر معلوم بشود که مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در آمدن است، دیگر تحصیلکرده های ما درگیر غده هایی همچون اختلاس و نجومی نخواهند بود. قبرستان، یک دانشگاه است، اینکه می گویند مرحوم قاضی شاگرد وادی السلام است همین است که این قبرستان به انسان می فهماند این بدن می پوسد و از بین می رود اما روح، ابدی است؛ ما یک ثابت داریم و یک ساکن، هیچ کس نمی پرسد این «دو» به اضافه «دو» که می شود «چهار»، چقدر عمر دارد! این مسائل تاریخ بردار نیست، انسان از چنین سنخی است، لذا این علم انسان شناسی که انسان را موجودی ابدی معرفی می کند، باید در دانشگاه ها تقویت شود تا دانشی داشته باشیم که با ابدیت ما هماهنگ و سازگار باشد.
🔷 معنای حقیقی اسلامی شدن دانشگاه ها این است که دانش، اسلامی شود و دانش وقتی اسلامی می شود که آغاز و انجام آن مشخص شود، حرف اول دانشگاه را باید دانش بزند، همان دانشی که ابتدا و انجام آن مشخص باشد و در این صورت است که دانشگاه به معنای حقیقی کلمه «اسلامی» خواهد شد.
🔷در ابتدای این دیدار دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گزارشی از فعالیت های وزارت علوم در ارتقاء رتبه علمی کشور، گسترش مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و همچنین توسعه علوم انسانی اسلامی، خدمت معظم له ارائه نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#وظايف_شخصی_منتظران؛ (1)
✳️ پیوند با خدا
وظایف شخصی منتظران در بنان و بیان آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔰1. هر منتظری باید اهل پیوند با خداوند بزرگ باشد و ضمن درخواست روزی در ابعاد ذیل، برای درونی كردن و استقرار این صفات در خویش تلاش كند:
🔷أ. توفیق طاعت:
منتظر راستین هم اهل اطاعت خدا، پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم و امام معصوم(علیهالسلام) است و هم توفیق چنین فرمانبری را همواره از خدای سبحان می خواهد: اللّهمّ ارزقنا توفیق الطاعة.
🔷ب. دوری از معصیت:
گناهان، موانع مسیر حركت به سوی خدا و مهمترین عامل سقوط انسان اند، از همین رو منتظر حقیقی امام عصر(عج) باید ضمن درخواست توفیق الهی در ترك گناهان، سعی بلیغ خویش را در تحقق چنین صفتی به كار گیرد. گفتنی است گناهان، هرچند به كوچك و بزرگ (صغیره و كبیره) قسمت شده اند، هر نافرمانی خدای متعالی گناهی بزرگ است: وبُعد المَعصیة.
🔷ج. نیت خالصانه:
اصلاح انگیزه اعمال (نیت) و خلوص هرچه بیشتر از هر شائبه شرك و ریا در جمیع مراتبش، به گونه ای كه چیزی جز اطاعت امر الهی و انجام دادن آنچه موجب رضای حق است در نیت انسان سهم نداشته باشد، ازوظایف اهل انتظار است: وصدْق النیة.
🔷د. شناخت محرّمات الهی:
ترك معاصی، شدنی نیست مگر با شناخت چیزهایی كه خداوند سبحان با حكمت بالغهاش بر بندگانش حرام كرده است. و چون حرام یعنی آنچه دریدن پرده آن روا نیست خواه آن چیز، حق باشد یا دین و یا قانون و یا... منتظری كه محرمات الهی را نشناسد و حریم آن را پاس ندارد، چه بسا به شكستن حریم آنها گرفتار آید، از اینرو شناختن محرمات الهی ضروری است: وعرفان الحُرمة.
📚کتاب امام مهدی، موجود موعود
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🍃 وعده های غذایی
🌱امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هر گاه نماز صبح خواندی اندکی غذا بخور تا دهانت خوش بو و حرارتت خاموش و دندان هایت محکم و لثه ات سفت و روزی ات جلب و اخلاقت نیکو گردد.
🌱شخصی نزد امام صادق (علیه السلام) از بیماری های گوارشی شکایت کرد. آن حضرت [ برای پیشگیری از بیماری های گوارشی ] فرمود: صبحانه و شام بخور و میان آن دو چیزی نخور، چون مایه فساد بدن است. مگر نشنیدی که خدا می فرماید: در آنجا (بهشت) هر بامداد و عصرگاه رزق خود را خواهند داشت. ولی پس از دچار شدن به این نوع بیماری، پزشکان توصیه می کنند که در فاصله های کم از غذای مناسب استفاده شود.
🌱امام رضا (علیه السلام) می فرماید: در جسم انسان رگی به نام رگ « عشاء » وجود دارد که چنانچه شخص شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین کند و گوید: خدا تو را گرسنه و تشنه کند، چنان که مرا گرسنه و تشنه کردی، پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند، هر چند به لقمه ای نان یا جرعه ای از آب باشد.
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
👇عضویت👇
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
💠 برخی آداب غذا خوردن
🍃 حلالخوری
🌱رسول خدا (ص) میفرمایند: هر کس غذای حلال بخورد فرشتهای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.
🍃شست و شوی دست
🌱رسول خدا (ص) میفرمایند: شست و شوی دست پیش از غذا فقر را دور میکند و پس از غذا غم را بزداید و دیده بهبود بخشد.
🌱امیر المومنین (ع) فرمودند: شستن دست پیش از غذا و پس از آن، روزی را زیاد میکند.
🌱امام باقر(ع) میفرمایند: صاحبخانه پیش از غذا قبل از همه و پس از غذا بعد از همه دستان خود را میشوید.
🍃 گفتن بسمالله
🌱رسول خدا (ص) میفرمایند: با جماعت بخورید و بسمالله الرحمن الرحیم بگویید تا برکت غذا زیاد شود.
🌱امام کاظم(ع) میفرمایند: هنگام نوشیدن بسمالله الرحمن الرحیم بگویید و پس از آن الحمدالله ربالعالمین بگویید.
🌱مرحوم صدوق گوید: روایت شده که هر کس فراموش کرد برای هر نوع غذایی بسمالله بگوید،(پس از یادآوری) بگوید: بسمالله علی اوله و آخره.
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
✳️ انسان موجودی ابدی است لذا باید ابدی بیاندیشد/ کارهای ابدی با رنگ و لعاب و ریا و امثال ذلک هماهنگ نیست
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از جلسه درس اخلاق خود در شرح کلمه 75 از کلمات نورانی حضرت امیر علیه السلام اظهار داشتند:
کلمه نورانی 75 این است که فرمود:
«كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ»؛
فرمود هر چه که قابل سنجش هست پایانی دارد و خواهد آمد؛
بعضی از امور قابل شماره نیست یا برای اینکه اصلاً کمّیت و عدد نیست مثل معارف. معارف نه کیلیاند نه وزنیاند نه ممسوحاند نه معدود. چیزهای مادی را انسان یا با کیل یا با وزن یا با مثل یا با مساحتها و دماسنجها میسنجد، اما علم را انسان بخواهد بسنجد، ادب و احترام را بخواهد بسنجد، عفاف و حجاب را بخواهد بسنجد، اینها امر مادی نیست که قابل سنجش باشد! فرمود هر چه معدود هست «كُلُّ مَعْدُودٍ» این میگذرد، اول ناقص میشود و بعد تمام میشود، اما چیزی که نه زمان دارد نه زمین، نه کمّ متصل دارد که بشود هندسه و نه کمّ منفصل دارد که بشود حساب، این قابل ارزش نیست، این ثابت است نه اینکه ساکن باشد.
ایشان ابراز داشتند: ما یک ثابت داریم و یک ساکن؛ اگر یک چیزی ساکن باشد در دراز مدت خسته میشود و فرسوده. اما اگر چیزی بالاتر از حرکت و سکون باشد، زمان و زمین نداشته باشد، عدد و ممسوح و معدود نداشته باشد، این ثابت است و نه ساکن! علم این طور است، معرفت این طور است، عقیده این طور است، روح این طور است، ما این طور هستیم، بله بدن که تحت افق زمان است این آسیب میبیند و میپوسد و دوباره ذات اقدس الهی آن را ایجاد میکند اما روح این طور نیست روح ثابت است و اگر روح ثابت است چه بهتر که ما او را با ثابتات مزین کنیم، با ابدیت مزین کنیم و به غیر ابدی نیاندیشیم، هرگز خود را با یک موود عادی و مادی نسنجیم و به حساب نیاوریم، ما یک موجود ثابت و ابدی هستیم لذا باید ابدی بیاندیشیم و کارهای ابدی بکنیم و کارهای ابدی با رنگ و لعاب و ریا و امثال ذلک هماهنگ نیست، آنچه خالص است ابدی است و میماند.
🔰درس اخلاق شرح_نهج_البلاغه
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:امام مجتبی همانند سایر ائمه علیهم السلام، یک انسان کاملی است که از او به عنوان کون جامع یاد م شود. و منظور از کون جامع آن است که؛ مظهر غیب و شهادت ذات اقدس اله باشد. جهان را طرزی میبیند و اداره می کند که هم با گذشته هماهنگ باشد، هم با وضع فعلی و هم با آینده، یعنی ابدیت. #اطلاعیه
مراسم سوگواری و عزاداری شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام
اَلسَلامُ عَلَیکَ یا اَبامحمد یا حسن بنَ عَلِی اَیُّهَا المجتبی
با عرض تسلیت شهادت پیشوای دوم شیعیان حضرت امام حسن مجتبی علیهالسلام به محضر مبارک حضرت ولیّعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و پیروان مکتب اهل البیت علیهمالسلام،
به اطّلاع میرساند مراسم سوگواری و عزاداری آن امام همام، در دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی برگزار میگردد.
⚫️زمان: یکشنبه 7 صفر المظفر - 1441 - 1398/07/14 ساعت 10:30 تا 11:30
⚫️مکان: قم خیابان صفائیه -کوچه 19- دفتر معظم له
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
4_6021324650393371139.mp3
892.9K
روز هفتم ماه صفر: به روایتی شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
⏺بازخوانی فرازهایی از پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به کنگره بین المللی سبط النبی(ع)، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام (به روايتی)
♻️ آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام با اشاره به این مطلب که ائمه علیهم السلام مصداق انسان کامل هستند، بیان داشتند:
امام مجتبی همانند سایر ائمه(علیهم الصلاة و علیهم السلام) یك انسان كاملی است بدین معنا كه مظهر غیب و شهادت ذات اقدس الهی است؛ یعنی جهان را طرزی میبیند و اداره میكند كه هم با گذشته هماهنگ باشد، هم با وضع فعلی و هم با آینده.
♻️معظم له به روایتی از امام مجتبی علیه السلام اشاره کردند و اظهار داشتند: از وجود مبارك امام مجتبی(سلام الله علیه) سؤال كردند سیاست چیست؟ مستحضرید كه سیاستمدار واقعی اهل بیت(ع) هستند و در زیارت جامعه امام هادی(صلوات الله و سلامه علیه) آمده است كه به اهل بیت(ع) در مزار آنها در مشاهد مشرّفه عرض میكنیم: «اَلسَّلامٌ عَلَیكُم یا سَاسَةِ العِباد»؛ ای سیاستمداران بندگان الهی! امام مجتبی(ع) در پاسخ این سوال فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات»،
🔹میبینید امام مجتبی(ع) سیاست را در اضلاع سهگانه این مثلث بابركت معنا كرد، بیان نورانی امام مجتبی(ع) این است که فرمود: سیاست دینی یعنی رعایت حقّ الله، رعایت حقّ الناس، رعایت حقّ الأموات؛ این معنی سیاست است؛
🔹یعنی رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا، مستحكم كنید یك،
🔹رابطهتان را با زندهها، آنكه انسان است، رابطه انسانیتان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید؛ برخیها مسلماناند، برخیها اهل كتاباند، برخیها كافرند، فرمود شما به احدی ظلم نكنید، ظلم حرام است ولو نسبت به كافر، مگر اینکه آن كافر بخواهد محارب باشد و حمله كند و مسلمانها را آزار برساند
🔹و در بخش سوم فرمود، حقوق اموات را رعایت كنید؛ آنها كه كاری كردند، كتابی نوشتند، مدرسهای ساختند، راهی را احداث كردند، پلی ساختند و خدماتی به جامعه ارائه كردند، حقّ آنها را رعایت كنید.
🔹بیان نورانی امام مجتبی علیه السلام در تبیین سیاست این است که فرمود: حقّ مُردهها را، حقّ زنده را، حقّ الله را در رأس رعایت كنید، این میشود امام مجتبی که هم حكم اندیشه را بیان كرد، هم حكم انگیزه را بیان كرد، هم حكم دنیا را بیان كرد، هم حكم آخرت را بیان كرد و در همه محورها فرمود: ای انسان! تو مرگ را میمیرانی، انسان است كه مظهر حیات ابدی ذات اقدس الهی است و نمیمیرد: «آنكه نمرده است و نمیرد خداست» و بنده خدا هم در سایه لطف خدا این آثار را دارد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
goo.gl/TU3Vy4