nekah - 507 ss.mp3
5.89M
صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 507
تاریخ: 1398/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 507.pdf
185.7K
متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 507
تاریخ: 1398/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند
جمعی از طلاب مدارس علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بناب با حضور در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار کردند.
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مرد
✳️ علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند
جمعی از طلاب مدارس علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان بناب با حضور در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ضمن اقامه نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با ایشان دیدار کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار با بیان احادیثی از وجود گرامی پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی علیه السلام، در خصوص منزلت علم و رسالت علما در جامعه، بیان داشتند:
🔷گرچه ذات اقدس اله برای افراد لازم کرده است که معارف الهی را بیاموزند، اما قبل از آنکه از مردم این تعهد را بگیرد، از علما، اساتید و فضلا تعهد گرفته است که احکام و معارف را به مردم بیاموزانند.
🔷امام معصوم می فرماید «لأَنَّ العِلمَ كانَ قَبلَ الجَهلِ»؛ علم، قبل از جهل و مقدم بر آن است، به عبارت دیگر اصل، «علم» است و «جهل» در اثر غفلت و اشتغال به گناه و امور دنیویی ایجاد می شود، قرآن کریم هم در جریان آفرینش جهان و هم در جریان آفرینش آدم، این نکته را مورد تاکید قرار داده است، در خصوص خلقت انسان فرمود، خدا انسان را مانند لوح نانوشته خلق نکرد، بلکه علوم را در هر جانی نهادینه کرد و به ودیعه نهاد.
🔷همه علما موظف هستند علم خود را به جامعه منتقل کنند و انتقال علم به جامعه از دو میسر کلی ممکن است؛ یکی «سیره علمی» و دیگری «سیره عملی»؛ علما باید به این دو شیوه، علم را به جامعه منتقل کنند، همانطور که ائمه علیهم السلام با قول و فعل خود، علم را به جامعه منتقل می کردند، علما نیز گرچه در آن سطح نیستند، لکن می توانند و وظیفه دارند در این جهت حرکت کنند.
🔷پیامبر اکرم(ص) در حدیثی که از غرر احادیث ماست، می فرماید «إنَّ أَقرَبَکمْ مِنِّی غَداً وَ أَوْجَبَکمْ عَلَی شَفَاعَةً أَصْدَقُکمْ لِلْحَدِیثِ وَ أدّیکمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَحْسَنُکمْ خُلْقاً وَ أَقْرَبُکمْ مِنَ النَّاسِ»؛ نزدیکترین شما نسبت به من در روز قیامت و شفاعت شونده ترین شما کسانی هستند که راستگوتر در گفتار، امانت دارتر، خوش خُلق تر و به مردم از همه نزدیکتر باشند، علما باید بیش از دیگران خود را مخاطب این حدیث بدانند، اگر ارتباط عالم با مردم بیش از دیگران باشد در قیامت به پیامبر(ص) نزدیکتر خواهد بود، این نکته وظیفه علما را در قبال جامعه به روشنی تبیین می کند، یعنی علما وظیفه دارند خود را به مردم جامعه نزدیک کنند و راه آن این است که مردمی بیندیشند و خیرخواه مردم باشند و این میسّر نیست مگر اینکه تلاش و کوشش کنند که علم صائب و عمل صالح داشته باشند و آن را به جامعه خود نیز منتقل کنند.
🔶در ابتدای این جلسه، آیت الله عبدالمجید باقری بنابی، مدیر مدارس علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان بناب گزارشی از فعالیتهای علمی و فرهنگی این مدارس علمیه، ارائه نمود.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
#آثار_جدید #مفاتیح_الحیات_عربی ✅ تازه های نشر✅ 📚 «مفاتیح الحیات عربی» http://eitaa.com/joinchat/3
مفاتیحالحیاة کتابی حدیثی رفتاری، اثر آیتالله عبدالله جوادی آملی که به جلد دوم و مکمل مفاتیحالجنان شهره شدهاست و تأکید آن بیشتر بر روایاتی است که به رفتارهای فرهنگی ـ اجتماعی و حوزه اخلاق و حقوق اجتماعی مربوط میشود. این کتاب در بهار سال ۱۳۹۱ بهوسیله نشر اسراء منتشر شد. این کتاب توسط گروهی از نویسندگان حوزه علمیه قم تحت نظارت جوادی آملی به نگارش درآمد.
موضوعات این کتاب در ۵ بخش موضوعی تقسیمبندی شده و بیش از ۶ هزار حدیث در آن بکار رفته است. کتاب از فصلهای متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شده است. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و...» از جمله بخشهای این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.
مفاتیح الحیاة ۵ بخش و یک خاتمه دارد: بخش اول، تعامل انسان با خود است. برخی فصلهای این بخش: تفکر، یادگیری، حفظ تن، نظافت، خوردن، لباس، آراستگی، مسکن، مسافرت، خواب، تفریح، ورزش و... است. بر اساس بخش اول این کتاب تعامل انسان با خود مورد توجه قرار گرفته است. در این بخش به آبادانی زمین توسط انسان اشاره شده است. همچنین به اهمیت تفکر و تدبر در بیان امامان شیعه پرداخته شده است. برای نمونه عبادت واقعی، تفکر در کار خداوند دانسته شده است. در ادامه به بحث اجتناب از تکلف و دشواری اشاره شده است که بر اساس آن روایاتی نقل میشود که متکلفان مورد بیمهری پیامبر اسلام قرار میگیرند و بهسختی نکوهش میشوند.
بخش دوم، تعامل انسان با همنوعان است که شامل فصلهای خویشاوندان، مسلمانان، بیگانگان، مستضعفان، دشمنان، شهروندان و... است.
بخش سوم، تعامل مردم و نظام اسلامی است که شامل: نظام سیاسی، نظام اجتماعی، شهرداری، امور اقتصادی و... است بخش چهارم، تعامل انسان با حیوان است که شامل نگهداری حیوان، بهرهگیری از حیوان، حقوق حیوان و... است.
بخش پنجم، تعامل انسان با محیط زیست است که شامل محیط زیست، خاک، درختکاری، فضای سبز، باد و باران، دریاها، راهها، مواد سوختی، گردشگری و... است. بخش خاتمه، شامل کارها در روزهای ماه قمری، سنتها و... است.
برخی از موضوعات آن عبارتاند از: صله رحم، کودک، جوان، همسر، دشمن و ...در بخشی از کتاب ذیل عنوان «زینت و آراستگی» میخوانیم: امام صادق (ع) میفرماید: عطر مردان پربو و کمرنگ ولی عطر زنان کم بو و پررنگ باشد. امام رضا (ع) میفرماید: خوب است که مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یک روز در میان و اگر نتوانست هر جمعه.
امام باقر(ع): سزاوار نیست زنان آراستن خود را برای همسرانشان تعطیل کنند، هرچند به آویختن گردنبندی باشد. رسول خدا (ص) از به دست کردن انگشتر روی و آهن و از نقش حیوان بر نگین انگشتر نهی فرمود و میفرمود: انگشتر عقیق به دست کنید زیرا تا بر دست شماست، غم نمیبینید.
همچنین در بخشی از سرفصل «آداب نوشیدن» میخوانیم: رسول خدا (ص) میفرماید: دستتان را بشویید آنگاه در آنها آب بنوشید چرا که هیچ ظرفی پاکیزهتر از دست نیست. رسول خدا (ص) میفرماید: از سر مشک (ظروفی مانند پارچ) آب ننوشید. کسی که در ظرف طلا و نقره غذا میخورد و یا نوشیدنی میآشامد، در شکم خود آتش دوزخ را غرغره میکند...آب را از سمت دستگیره آن ننوشید چرا که محل جمع شدن آلودگی است. امام کاظم (ع) میفرماید: از جای شکسته ظرف آب ننوشید چرا که قرارگاه شیطان است؛ آشامیدن آب را با بسم الله آغاز کنید و با الحمدلله پایان دهید. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و...» از جمله بخشهای این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است. در مجموع میتوان گفت که سبک زندگی دینی و اسلامی طبق آیات و روایات در این کتاب بیان شده است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
اعجاز مهدوی.mp3
741.4K
💠 روز هجدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 اعجاز مهدوی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ علم غیب ملاک قضاوت نیست
🔸ما بايد بدانيم كه علم ملكوتي اشرف از آن است كه در حوزهها بيايد با آن فقه و اصول اداره بشود ...
🔸علم غيب برتر از آن است كه سند فقه باشد، علم ملكوتي برتر از آن است كه بازار فقه را گرم كند.
🔸وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود من قاضيام، روي كُرسي قضا نشستم، محكمه قضا دارم، اما فقط بر اساس شاهد و سوگند حكم ميكند.
🔸با حصر فرمود: «إنّما أقضي بينكم بالبيّنات و الأيمان» با اينكه مسلّماً اسرار غيب را باخبر بودند در يكي از جبهههاي جنگ كسي كشته شد وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «إنّ الشملة التي أخذها يوم خيبر من المغانم لم تصبها المقاسم لتشتعل عليه نارا» الآن آن پارچهاي كه ايشان در غنايم خيبر بدون اجازه ما گرفته در كنار قبرش دارد شعله ميزند.
🔸اين پيغمبر است ... بنا بر اين نيست كه ما با علم غيب اداره كنيم؛ علم غيب را ذات اقدس الهي در قيامت ملأ ميكند، مبادا بگوييد ما رفتيم محكمه پيغمبر به دست خود پيغمبر اين مال را گرفتيم.
🔸اگر كسي شاهد دروغ آورد، قسم دروغ خورد، مالي را از محكمه من از دست من گرفت «قطعةً من النار» را دارد ميبرد.
🔸علم غيب برتر از آن است كه اين را انسان به بازار فقه بياورد.
🔸آن وقت ديگر جا براي اين سؤال نيست كه «وجود مبارك حضرت امير ميدانست آن شب شهيد ميشود يا نميشود؟ اگر ميدانست چرا رفته؟ وجود مبارك سيّدالشهداء ميدانست شهيد ميشود يا نميشود؟ اگر ميدانست شهيد ميشود چرا رفته؟»
🔸اين اصلاً آسمان را به زمين دوختن است؛ آن علم اشرف از آن است كه بازار فقه را گرم بكند، فقه ظاهري دارد، همه ما مثل ديگران مكلّف به ظاهريم.
🔸گاهي براي اظهار معجزه، اظهار نبوّت، اظهار امامت، اثبات ولايت دستورات غيبي ميدهند اما بنا بر اين نيست كه با علم غيب عمل كنند.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره لقمان، آیات 31 الی34(آخر)
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
Al-Burooj -01 ss.mp3
5.45M
صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Burooj 01 p2.pdf
222K
متن درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/10/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah - 506 ss.mp3
6.38M
صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 506
تاریخ: 1398/10/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 506.pdf
194.1K
متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 506
تاریخ: 1398/10/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حماسه کوثری.mp3
946.2K
💠 روز نوزدهم ماه #جمادی_الاولی
🔹 حماسه کوثری
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ظهور ملکات در عالم خواب و پس از مرگ
✅انسان آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است
🔸يك آدم دروغگو در خواب هم بخواهد حرف بزند دروغ ميگويد!
🔸يك آدم فحّاشِ بَذيّ بدزبان خواب هم كه ميبيند دارد فحش ميدهد!
🔸اين روايتي كه مرحوم فيض در وافي نقل كرده اصلش براي جلد هشت كافي مرحوم كليني است كه بارها آن روايت خوانده شد:
🔸بشرهاي اوّلي گرچه ميخوابيدند ولي رؤيايي نداشتند.
🔸انبيا كه آنها را به احكام شريعت دعوت ميكردند عدهاي ميپذيرفتند عدهاي نميپذيرفتند.
🔸آنها كه نميپذيرفتند بهانهشان اين بود كه انبيا ميفرمودند اگر اين كار را كرديد ثواب ميبريد اگر نكرديد عقاب ميبريد، آنها ميگفتند «ثواب و عقاب يعني چه؟ چه وقت ثواب ميبريم؟»
🔸ميفرمودند «بعد الموت»؛ آنها انكارشان بيشتر ميشد ميگفتند «كسي كه وارد قبرستان شد كه از قبرستان برنميگردد!» خيال ميكردند معناي حيات بعدالموت اين است كه مردههاي قبرستان از قبرستان در بيايند.
🔸بعد مرحوم كليني اين را از معصوم(سلام الله عليه) نقل ميكند كه خداي سبحان رؤيا را نصيب بشر اوّلي كرد، اينها وقتي ميخوابيدند چيزهايي ميديدند ميآمدند نزد انبيايشان ميگفتند «اينها چيست كه ما در عالم خواب ميبينيم؟»
🔸انبيايشان ميفرمودند «اين ها كه شما در رؤيا ميبينيد از سنخ آن چيزهايي است كه ما به شما ميگوييم، شما انتظار نداشته باشيد كه مردههايتان از قبرستان بيايند در صحنه بازار و منزل، آن يك عالم ديگري است شبيه همين عالم رؤيا»(*)
🔸اين نمودار و تشبيهي است كه بالأخره آن صحنه غير از اين صحنه است.
🔸انسان در خواب اگر راست گفت ثواب نميبرد، دروغ گفت عقاب نميشود، آنچه در خواب ميگويد ظهور ملكاتي است كه در روز كسب كرده است ...
*- الكافي، ج8، ص90؛ الوافی، ج25، ص641
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره سجده، آیات 10 الی 14/
https://t.me/joinchat/AAAAAFVyBKnJUt7BixwEpA
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✳️وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است
جمعی از اعضای خانه حکمت اصفهان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، دیدار و گفتگو کردند.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✳️وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است جمعی از اعضای خانه حکمت اصفها
✳️وظیفه فلسفه جهانی کردن «دین» و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است
جمعی از اعضای خانه حکمت اصفهان با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، دیدار گفتگو کردند.
آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی با اشاره به سابقه علمی و حکمی اصفهان، بیان داشتند: شما وارث یک میراث علمی بزرگ هستید و اصرار قرآن کریم این است که انسان این میراثش را حفظ کند؛ قرآن کریم انسان را «ابن آدم» خطاب کرد، یعنی شما آقازاده اید! حداقل سطح شما این است که فرشته شوید، چرا که همه فرشتگان بر پدر شما سجده کردند، لذا خود را ارزان نفروشید.
ایشان ادامه دادند: اصفهان مردان بزرگی را در خود پروراند، در نتیجه شما شناسنامه دارید و باید راه علمای بزرگ اصفهان را احیاء کنید و استمرار ببخشید.
معظم له خاطرنشان کردند: مخالفان فلسفه فکر می کنند که فلسفه از یونان آغاز شده است، در حالی که یونان، معبر فلسفه و حکمت است و نه مبداء و مصدر آن! در واقع پیدایش افرادی همچون سقراط، نتیجه دریافت پیام ابراهیم خلیل بود؛ ابراهیم خلیل ابتدا عده ای را به وسیله برهان، به راه راست هدایت کرد که تعداد این عده بسیار کم بود، در مرحله بعد دست به تبر برد و بت ها را شکست که در اثر آن عده بیشتری به حضرت گرویدند، اما وقتی جریان «بَرْداً وَ سَلاماً» پیش آمد در اثر سنگینی و عظمت خبر، این خبر سراسر خاورمیانه را فراگرفت و یونان این پیام را دریافت کرد و افرادی چون سقراط را پروراند.
آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: ابراهیم خلیل، دین را با فلسفه و فلسفه را با دین پیوند داد؛ مستحضرید که در علوم عقلی مانند فسلفه، باید برهان اقامه کرد، هرگز نتایج فلسفی به میل و پسند افراد حاصل نمی شود، اما ابراهیم خلیل فرمود من خدایی را دوست دارم که همواره حاضر باشد «قَالَ هَٰذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ»، این نوع تفکر خلیل حق، فلسفه را به دین و دین را به فلسفه دوخت، قرآن نیز در بخش های پایانی سوره مبارکه حج فرمود «مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ»؛ شما فرزندان خلیل حق هستید، باید راه پدرتان را بروید، او ملکوت را مرتباً می دید «وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»، شما هم نظر کنید، شاید شما نیز ملکوت را ببینید، پس این راه برای همه باز است.
معظم له ابراز داشتند: وجود امام هشتم علیه السلام در دوران حضور خود در ایران که دوران ورود و نشر افکار و مکاتب مختلف شرق و غرب به ایران بود، هرگز جلو ورود یا ترجمه آثار فلسفی یونان و غیریونان را نگرفتند بلکه با آنها مواجه می شدند و به سوالات و شبهات آنها پاسخ می دادند، ما نیز در این زمینه باید به حضرت تاسی کنیم.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: انقلاب اسلامی و فرهنگ شهادت، زمینه رشد جامعه را بسیار مهیا کرده است، چرا که فقط خون شهید این توان را دارد که آلودگی ها و نجاساتی همچون استبداد، استکبار و استثمار را از جامعه پاک کند؛ «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ»، الان کشور به برکت خون های پاک شهدا طیب و طاهر شده است «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ» و قرآن هرگز در مقابل خون شهید سکوت نکرد و وظایفی را بر عهده ما گذاشت و فرمود حالا که سرزمین شما به واسطه خون شهید پاک شده است بکوشید از این سرزمین پاک، میوه و ثمره طیب و طاهر به دست بیاورید؛ «وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ»، که خانه حکمت اصفهان انشاالله مصداق یکی از همین میوه های طیب و طاهر است.
آیت الله العظمی جوادی آملی تاکید داشتند: حکما و علمای اسلام باید جهانی فکر کنند، چراکه از همان ابتدای نزول، قرآن کریم فرمود من آمده ام که جهانی باشم؛ در چند جا، قرآن کریم فرمود «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ»، فرمود من درمان بیماری هایی را با خود آورده ام که شما از طریق آزمایشگاه های دنیوی و تجربی توان کشف درمان آنها را ندارید و وظیفه فلسفه جهانی کردن دین و کشف درمان بیماری های باطنی و درونی انسان است که قرآن به برخی از این بیماری ها اشاره می کند و می فرماید «في قُلوبِهِم مَرَضٌ».
در ابتدای این دیدار، گزارشی از برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پژوهشی خانه حکمت اصفهان و همچنین همایش های آتی این مرکز، خدمت معظم له ارائه گردید. همچنین منشورات خانه حکمت اصفهان و تابلویی منقش به شجره حکیمان مسلمان ایرانی، خدمت آیت الله العظمی جوادی آملی تقدیم گردید.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Burooj 02 p2.pdf
212K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Al-Burooj -02 ss.mp3
4.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بروج
🔹 جلسه : 2
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah - 508 ss.mp3
6.18M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 508
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
nekah 508.pdf
265.8K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 508
تاریخ: 1398/10/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli