sharhe zyarate jame _09ahs ss.mp3
6.76M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه نهم
▪️ تاریخ: 1374/03/19
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sharhe zyarate jame _09ahs ss.mp3
6.76M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه نهم
▪️ تاریخ: 1374/03/19
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
تفسير و نشر معارف قرآن و أهل بيت، مهمترين رسالت امام جواد(ع)
به مناسبت دهم رجب ولادت امام محمد تقی جواد الائمه (علیه السلام) فرازهایی از فرمایشات آیت الله العظمی جوادی آملی با محوریت مقام و شخصیت آن امام همام را از نظر می گذرانیم.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به دوران کودکی امام جواد )علیه السلام( و انتقال علوم الهی از سوی پدر بزرگوارشان بیان داشتند: وقتی وجود مبارك امام جواد به دنیا آمده است وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیهما) خیلی به این نوزاد علاقمند بود آن طوری كه مسعودی در مروج الذهب خود نقل میكند «كان ینادیه فی المهد طول لیلته» در بسیاری از شب وجود مبارك امام رضا(سلام الله علیه) تا سحر كنار این گهواره ذكر خواب میگفت مناجات میكند مناقات میكرد با او گفتگو میكرد. به امام رضا(سلام الله علیه) عرض كردند شایسته نیست پدری همچون شما كنار گهواره كودك ذكر خواب بگویید كه كودك بخوابد فرمود: نه من ذكر خواب میگویم نه او به خواب میرود، من دارم معارف الهی را به او منتقل میكنم و با علم، او را عزیز میكنم «انما اعزّه بالعلم عزّا»؛ این كار آن پدر و آن پسر(سلام الله علیهما) بود.
معظم له ادامه دادند: وقتی وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) در دوران كودكی به مقام شامخ امامت رسید به او عرض كردند كه مگر كودك به مقام شامخی میرسد مثل نبوت یا امامت؟ فرمود: ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیاً﴾ كه در قرآن میخوانید این سند آن است كه اگر كسی از علم لدنی برخوردار باشد ذات اقدس الهی چنین سمتی را به او عطا میكند. بعد وقتی وارد فضای جامعه شدند مهمترین كارشان تفسیر قرآن و نشر معارف قرآن و اهل بیت بود.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر آیه ای از قرآن کریم در رابطه با بررسی آراء مختلف مکتب های گوناگون از لسان نورانی امام نهم(ع) پرداختند و ابراز داشتند: خدای سبحان در قرآن كریم در سوره «زمر» به همه ما امر كرد و بشارت داد و فرمود: آنها كه مكتب های گوناگون آراء مختلف را بررسی میكنند و بهترینش را برمیگزینند به آنها مژده بده ﴿فَبَشِّرْ عِبادِ ٭ الَّذینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾ وجود مبارك امام جواد(ع) برای تبیین این گونه از آیات به همه ما فرمود: هر كس گوش به حرف گویندهای میدهد دارد او را عبادت میكند! منظور از این گفتن، تنها گفتن در قبال نوشتن یا رفتن و مانند آن نیست، بلکه اعمال و نوشته دیگران را نیز شامل می شود؛ فرمود اگر كسی گوش به حرف كسی بدهد، مقاله كسی را نگاه كند، روزنامه كسی را، سخن كسی را گوش بدهد، نوار كسی را گوش بدهد كه بخواهد آن را بپذیرد باید بداند دارد او را عبادت میكند اگر او انشاءالله از خدا و پیغمبر بگوید، این كار او عبادت خداست و اطاعت پیغمبر، اگر خدای ناكرده او باطل میگوید او دارد شیطان را عبادت میكند. لذا این حدیث نورانی به این نكته اشاره دارد كه هرگز نباید هیچ نوشتار و گفتار و سخنی را بدون تحقیق و تفحّص بپذیریم.
معظم له به یکی از توصیه های اخلاقی آن امام نهم(علیه السلام) اشاره داشتند که دنیا را محل صبر و بردباری در برابر مشکلات معرفی نموده و گفتند: كسی از وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) توصیه اخلاقی خواست عرض كرد كه ما را سفارش كنید. حضرت فرمود: قبول میكنید یا فقط میخواهید گوش بدهید؟ عرض كرد نه قبول میكنم. فرمود: اگر قبول میكنید این مسائل را بدان، اینجا جای امتحان و جای بردباری است اصلاً كسی خیال بكند كه اینجا بخواهد راحتی و راحت به سر ببرد راحتی نصیبش بشود اشتباه است؛ آنكه این نظام را ساخت این جهان را ساخت فرمود: اینجا جای آسایش نیست خودش هم كه ﴿وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللّهِ قیلاً﴾ دیگر از خدا راستگوتر كیست ؟ ولی معذلك قسم یاد كرد فرمود: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا اْلإِنْسانَ فی كَبَدٍ﴾ انسان در فشار و رنج و درد و زحمت و سختی قرار داده شد، اصلاً ساختار اینجا این است؛ این لام لام قسم است، كبَد یعنی درد و رنج و فشار و مشكلات؛ حالا یكی فشار مالی دارد، دیگری فشار خانوادگی دارد، یكی فشار سیاسی دارد و یكی فشار اجتماعی دارد هیچ كس بیدرد و رنج نیست؛ مستحضرید آنها كه وضع مالیشان خوب است با قرص خواب میخوابند این طور نیست كه مثلاً راحت باشند، حالا كسی خیال بكند این هفتاد هشتاد سال آسوده باشد نه، آسایش جای دیگر است آنجا كه ﴿لا لَغْوٌ فیها وَ لا تَأْثیمٌ﴾ از یك سو ﴿الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ﴾ از سوی دیگر.
آیت الله العظمی جوادی آملی همچنین رسیدن به درجات عالی دردنیا و آخرت را برای انسان، ممکن دانستند و بیان داشتند: وجود مبارك امام جواد(سلام الله علیه) فرمود: «الثِّقَةُ بِاللّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ و سُلَّمٌ إلى كُلِّ عالٍ» رسیدن به درجات عالی، درجات بهشت، درجات علمی و عملی و تقوا در دنیا و درجات بهشت در آخرت البته سخت است;
ولی اعتماد و اطمینان به لطف خدا، بهای هر كالای گرانی است. امام جواد علیه السلام می فرماید: نِیل به درجات عالی و رسیدن به مقاماتی مانند مقام سلمان، مقام اباذر، مقام مقداد در دسترس است، شما نردبان رسیدن به این مقامات را دارید، نگویید سلمان و مقداد به آن مقامات رسیده اند ما نمیتوانیم، اگر بگویید یك مقامی خیلی بالاست، نردبانش را دارید و آن اطمینان به خداست.
منبع: آرشیو جلسه درس اخلاق معظم له
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
J-2747 1397-11-04 s.mp3
5.34M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #خطبه 202 نهج البلاغه
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
P2 - درس اخلاق 04-11-97.pdf
199.1K
💠 متن #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #خطبه 202 نهج البلاغه
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
عاقبت گناه.mp3
501.8K
💠 بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔹 عاقبت گناه
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
#آیت_الله_جوادی_العظمی_آملی :
⭕️ #امتحان
💠 و مستحضريد هر حادثه ای كه برای ما پيش بيايد امتحان الهی است؛ مثل كنكورها در اين دانشگاه ها و حوزه ها، گاهی امتحان سالانه است, گاهی نيم سال است، گاهی امتحان در کلاس هست. در بخشی از آيات قرآن كريم فرمود گرچه انسان در معرض آزمون هست؛ ولی آن امتحان های مهم، سالی يكی دو بار است (يُفْتَنُونَ في كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ)، حالا در صدر اسلام مربوط به غزوه بود، سالی يک يا دو مرتبه جنگ رسمی شروع می شد، اين آيه که مطلق هست و آن مورد هم که مخصص نيست. فرمود آن امتحان های مهم يا يك بار يا دو بار امتحان مهم است; ما موظف هستيم هر لحظه آزمون را خوب پس بدهيم.
💠 پس راه باز است و در همه موارد ذات اقدس الهی در كمين ماست كه دستِ ما را بگيرد: (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ) آن شيطان در كمين است كه پاي ما را بگيرد: (لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ)؛ خيلي فرق است. اگر خدا مرتب در كمين است كه ما نيفتيم و اگر شيطان مرتب در كمين است كه ما را بياندازد؛ خدا پيروز است، چرا ما آن طرف نرويم؟! هم (إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ) است، هم (لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ) است كه ما اميدواريم به بركت قرآن و عترت جوامع بشری، جامعه ايران اسلامی و همه شما برادران و خواهران اسلامی مشمول دعای خير ولیّ عصر باشيد!
🌀 #درس_اخلاق
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی :
⭕️ فرمود شما #فرزندان ماييد ...
⭕️ آن گاه اگر بيراهه برويم، حضرت فرمود: برای ما خيلی غُصّه است ...
💠 بعد هم (امام باقر (ع)) فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»؛ آزمون ما با اين مردم بسيار دشوار است، براي اينكه ما اينها را دعوت كنيم نمی آيند، رها كه كنيم راه غير از اين نيست! ما نمی توانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و ببيند جزاي خويش»، اين حرف ما نيست! چرا كيفر تلخ كار خودش را ببيند؟ «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»، راه غير از اين نيست! اين است كه ما خيلی برايمان سخت و دشوار است، ما نميتوانيم بگوييم ما به وظيفه مان عمل كرديم و تمام شد و رفت، ما غُصه می خوريم!
💠 بسياری از حالات خود وجود مبارك پيغمبر(ص) اميرالمؤمنين (س) به حال ما غُصّه می خوردند! الآن هم وجود مبارك حضرت به حال ما غُصّه می خورد! آدم يك فرزندی داشته باشد و بيراهه برود كه نمی تواند بگويد «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش».
💠 فرمود شما فرزندان ماييد: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة». ما كه وقتی تشيّع را قبول كرديم، اينها را به امامت قبول كرديم، اينها را به عصمت قبول كرديم و اينها را به حجّت قبول كرديم، شديم فرزند اينها! اگر فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» و ما هم اينها را به عنوان امامت قبول كرديم، فرزندان آنهاييم! آن گاه اگر بيراهه برويم، حضرت فرمود: براي ما خيلی غُصّه است، «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَة ٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يُجِيبُونَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا». هيچ پدری حاضر نيست كه بگويد «بگذار تا بيفتد و بيند جزاي خويش»، اينچنين نيست! هيچ پدری و هيچ مادری حاضر نيست. الآن وجود مبارك حضرت هم همينطور است! اگر خدای ناكرده بيراهه برويم براي ما غُصّه می خورند، رنج می برند كه چرا ما به اين صورتيم.
🌀 #درس_اخلاق
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
غرق در توحید.mp3
643.1K
🔹 غرق در توحید
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
◀️ برخى آثار نیكى به پدر و مادر
🔺 نشانهٔ تشیّع:
🔹 امام صادق (ع) فرمودند:
🔸 اى جابر! شیعیان ما شناخته نمىشوند مگر با... نیكى به پدر و مادر.
📚 #مفاتیح_الحیات
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ، برگرفته از کتاب ارزشمند "حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه : در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را میشنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمیشود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمیشود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسولالله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من میبینم تو نیز میبینی و هر چه را من میشنوم، تو نیز میشنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی، لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر"آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شامهای که از غیب میبوید، شامهای ملکی و مادی نیست، چنان که نبوت نیز مربوط به عالم طبیعت و ملک نیست و تنها با حس بویایی ملکوتی میتوان نبوت را که امری غیبی است، تشخیص داد.آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود. در خطبه 192 از نهجالبلاغه ، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_2940 ss.mp3
4.54M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
#ولادت_امام_علی_علیه_السلام
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
حبل الله.mp3
1.02M
🔹 حبل الله
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته):
🔰 ادراك مقام رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و نيز مقام اميرالمؤمنين و ائمه معصومين (عليهمالسلام) ميسور هيچكس نيست و آنان در مقام انسانيت و خلافت مطلقه اِلاهي، نور واحدند. از اينرو، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) درباره اميرالمؤمنين (عليهالسلام) ميفرمايد: «ما عرفك يا عليّ حق معرفتك إلاّ اللّه وأنا»؛ يا علي! جز خدا و من، هيچ كس تو را آنگونه كه شايسته است، نشناخت.
🔰 انسان كامل آيينه تمام نماي اوصاف فعلي خداوند است. براي شناخت كُنه انسان كامل، چاره اي جز انسان كامل شدن نيست. در اين حالت است كه معناي اسم اعظم مشهود، و واقعيت «كتاب مبين» مبيّن مي گردد و نيز حقيقت «اُمّ الكتاب» آشكار، و عِدل قرآن كريم بودنْ واضح مي شود و شرط حِصْن بودن توحيد احراز مي گردد.
🔰 اميرالمؤمنين (ع) برجسته ترين انسان كامل و نيز شخصيت ممتازي است كه قبل از خلقت عالم وجود، نور او و نور رسول الله (ص) به صورت يك مجموعه خلق شد، چنانكه رسول اكرم (ص) مي فرمايد: «خلقت أنا وعليّ من نورٍ واحد». سپس اين نور واحد عوالمي را پشت سر گذاشت و به اين نشأه از عالم وجود رسيد تا اين كه در دنيا يكي در لباس نبوت جلوه كند و ديگري در جبّه امامت.
🔰 براي غير ذات نوراني ائمه معصومين (عليهم السلام)، نه شناخت عارفانه شهودي كُنه اميرالمؤمنين (عليه السلام) مقدور است و نه معرفت حكيمانه حصولي عمق يا اوج او ميسور.
🔰 انسان كامل چونان اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب (ع)، عصاره نظام آفرينش است و آن چه در جهان امكان به طور كثرت مَنْشُور است، در حقيقتِ علي بن ابي طالب (ع) به طور وحدتْ ملْفُوف است و هماهنگي اين لَفّ و نَشْر، پيام خاص خود را دارد و آن اين كه وجودهاي طبيعي، مثالي، عقلي و اِلهي اشياي عيني، همتاي مراحل چهارگانه وجود اين عَبْد محض و با اخلاصِ خداوند خواهد بود.
🔰 به طوري كه اگر نظام تكوين به صورت انسان كامل مُتَمثِّل گردد، همان #حضرت_علي (ع) خواهد بود و اگر حقيقت انسان كاملي مانند علي بن ابي طالب (ع) به صورت جهان عيني مُتبلوِر شود، همين جهان كنوني خواهد شد و اين تبادل و تعاملِ متقابل محصول تطابق لَفّ و نشر است كه به آن اشارت شد. اثر اين هماهنگي كاملِ انسانِ معصوم و جهان را مي توان در علم غيب انسان كامل نسبت به آنچه در جهان مي گذرد و نيز تأثير وي در آن به اذن خداوند مشاهده نمود.
📚 شمیم ولایت
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
sharhe zyarate jame _10.pdf
226.3K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه دهم
▪️ تاریخ: 1374/03/20
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
sharhe zyarate jame _10ahs ss.mp3
5.78M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 #شرح_زیارت_جامعه_کبیره جلسه دهم
▪️ تاریخ: 1374/03/20
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
بهار ملکوتی.mp3
972.8K
🔹 بهار ملکوتی
بیانات
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
I'm using "حکیم",
Download it from attachment;
or from http://market.android.com/search?q=pname:com.talieenoor.javadi
(via @Share Apps)
آیت الله العظمی جوادی آملی
بسم الله الرحمن الرحیم
این کتابخانه داری ۱۰۵ جلد کتاب از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در یک فایل به صورت جاوا و آندروید می باشد.
1. تفسير تسنيم(22جلد)
2. توحيد در قرآن
3. وحدت جوامع در نهجالبلاغه
4. وحي و نبوت
5. الوحي و النبوة
6. وحي و نبوت در قرآن
7. ولايتعلوي
8. ولايت در قرآن
9. ولايت فقيه
10. زن در آينه جلال و جمال
11. ظهور ولايت در صحنه غدير
12. شميم ولايت
13. شريعت در آينه معرفت
14. شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني
15. شمس الوحي تبريزي
16. صورت و سيرت انسان در قرآن
17. سروش هدايت جلد1
18. سروش هدايت جلد2
19. سروش هدايت جلد3
20. سروش هدايت جلد4
21. تفسير انسان به انسان
22. تحرير تمهيد القواعد - ج 1
23. تحرير تمهيد القواعد - ج 2
24. تحرير تمهيد القواعد - ج 3
25. تجلي ولايت در آيه تطهير
26. روابط بين الملل
27. رازهاي نماز
28. صهبايحج
29. سرچشمه انديشه جلد 1
30. سرچشمه انديشه جلد 2
31. سرچشمه انديشه جلد 3
32. سرچشمه انديشه جلد 4
33. سرچشمه انديشه جلد 5
34. سرچشمه انديشه جلد 6
35. سيره پيامبران در قرآن جلد 6
36. سيره پيامبران در قرآن جلد 7
37. سيره رسولاكرم(ص) در قرآن جلد 8
38. سيره رسول اكرم(ص) در قرآن جلد 9
39. رحيق مختوم جلد 1-1
40. رحيق مختوم جلد 1-2
41. رحيق مختوم جلد 1-3
42. رحيق مختوم جلد 1-5
43. رحيق مختوم جلد 2-1
44. رحيق مختوم جلد 2-2
45. رحيق مختوم جلد 2-3
46. رحيق مختوم جلد 2-4
47. رحيق مختوم جلد 2-5
48. مهر استاد
49. منزلت عقل در هندسه معرفت ديني
50. نسيم انديشه دفتر اول
51. نسبت دين و دنيا
52. نزاهت قرآن از تحريف
53. عصاره خلقت
54. پيامبر رحمت
55. قرآن در كلام امامعلي(عليهالسلام)
56. قرآن در قرآن
57. قرآن حكيم از منظر امامرضا (ع)
58. همتايي قرآن و اهل بيت (عليهم السلام)
59. حق و تكليف در اسلام
60. حيات عارفانه امام علي(عليهالسلام)
61. حيات حقيقي انسان در قرآن
62. هدايت در قرآن
63. حكمتعلوي
64. حكمت عبادات
65. حكمتنظري و عملي در نهجالبلاغه
66. الحقوق والواجبات في الإسلام
67. جامعه در قرآن
68. جرعه اي از صهباي حج
69. كتاب الحج جلد 1
70. كتاب الحج جلد 2
71. كتاب الحج جلد 3
72. كتاب الحج جلد 4
73. كتاب الخمس
74. معاد در قرآن جلد 4
75. معاد در قرآن جلد 5
76. معرفتشناسي در قرآن
77. مبادياخلاقدرقرآن
78. امام مهدي (عج) موجود موعود
79. مراحل اخلاق در قرآن
80. انتظار بشر از دين
81. اسلام و محيط زيست
82. استفتائات
83. فلسفه زيارت
84. فلسفه الهي از منظر امام رضا (ع)
85. فلسفه حقوق بشر
86. فلسفه صدرا - ج 1
87. فلسفه صدرا - ج 2
88. فطرت در قرآن
89. حماسه و عرفان
90. عليبنموسيالرضا(ع) و الفلسفة الالهية
91. عليبنموسيالرضا(ع) و القرآن الحكيم
92. علي (ع) مظهر اسماي حسناي الهي
93. الإسلام و البيئتة
94. اسرار الصلاة
95. بنيان مرصوص امام خميني (ره)
96. دينشناسي
97. دنياشناسي و دنياگرايي در نهجالبلاغه
98. دروس في فلسفة الحقوق
99. عيد ولايت
100. ادب فناي مقربان جلد1
101. ادب فناي مقربان جلد2
102. ادب فناي مقربان جلد3
103. ادب فناي مقربان جلد4
104. ادب فناي مقربان جلد5
105. ادب فناي مقربان جلد6
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅وابسته به چیزی نباشیم که باطنش کنیف است!
◀️شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/9⃣
🔸انسان عاقل وقتي يك متظاهر به ثروت را نگاه ميكند مترحّمانه نگاه ميكند نه معجبانه!
🔸ميگويد اين بيچاره به دنبال چه چيزي است؟ باطن بعضي از امور چيزي است كه انسان نميتواند بگويد.
🔸يك وقت ما محضر حكيم فاضل توني(۱) درس ميخواندیم ...
🔸ايشان فرمود برخيها از علوم و معارف بهره ميبرند، برخيها بيگانهاند، به يك سلسله امور متعفّن عادت كردند.
🔸بعد اين قصه را گفت، گفت من طلبه رسمي مدرسه صدر اصفهان بودم؛ زمان مرحوم جهانگيرخان قشقايي اين مدرسه كَنيفي داشت، چاه فاضلابي داشت كه هر سال مغنّي ميآمد و آن كنيف را تطهير ميكرد؛ گفت من چند سال طلبه آن مدرسه بودم، يك سال ديديم كه آن كنيف پاككن سابقهدار نيامده، بعد متولّي گفت كه چون او براي تطهير اين كنيف دستمزد بيشتري ميخواست ما به او نگفتيم، بعد از مدتي كه توافق كردند با يك اجرت متعادلي بيايد كنيف را تطهير كند، آن چرخ و دولاب(2) را آورد.
🔸اين دولابش را آورده و كارگرهايي كه زيرمجموعه او بودند آورده حالا ميخواهد اين كنيف فاضلاب را پاك كند.
🔸گفت حالا ما مواظبيم كه او دارد چه ميگويد؛ گفت اينها را جمع كرده به اينها گفته كه آدم بايد كار بكند نان در بياورد، فكر نكنيد كه اينها ـ يعني ما طلبهها ـ دارند چه ميگويند.
🔸گفت اينها دارند عمرشان را تلف ميكنند، شما كارتان را انجام بدهيد!
🔸خُب كسي كه دليلش اين بود كه من اينجا چهل سال سابقه دارم، چون چهل سال سابقه دارم، من براي تطهير اين كنيف اُوليٰ هستم بعد به اين زيرمجموعههايش گفته كه مشغول كارتان باشيد! نان در بياورد! اينها چه ميگويند؟ وقتشان را تلف ميكنند! گفت به ما طلبهها اشاره كرد!
🔸خُب يك كنيف پاككن به كساني كه به علوم الهي سرگرماند ميگويد اينها دارند وقت تلف ميكنند!
🔸 واقع مطلب را شما بخواهيد بشكافيد بعضيها كنيف پاكنكناند!
🔸يعني به چيزي وابستهاند كه باطنش همان است، غير از اين نيست!
🔸چرا اگر كسي خواب ببيند كه ـ جسارت است ـ پاي او به مدفوع افتاده، مال به دستش ميرسد؟، اين تعبيرِ آن است!، چون باطنِ آن همين است.
🔸اگر خواب ببيند كه دستش به مدفوع رسيده يا پايش به مدفوع رسيده، ... مال به دستش ميرسد، باطنِ آن همين است...
↙️پی نوشت ها:
1- در حوزه تهران مرحوم حكيم فاضل توني جزء دانشآموختگان مرحوم جهانگيرخان قشقايي و حاج آخوند كاشي در حوزه علميه اصفهان بود.
2-دولاب همان بود كه با آن، طناب از چاهِ آب و امثال آن ميگرفتند، اين چرخها را ميگفتند دولاب
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره احزاب، آيات28 الي 32/
@daftar_ayatollah_javadi_amoli