eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
444 دنبال‌کننده
151 عکس
47 ویدیو
25 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین....
مشاهده در ایتا
دانلود
💠جایگاه شعر و ادب در حوزه علمیه قم 🔈آیت الله اعرافی در دیدار با فرهیختگان شعر و ادب حوزه‌های علمیه ◀️عقلانیت جامع اسلامی بر فقه غنی اسلام حاکم است و به‌عنوان یک اندیشه نظاممند به تفسیر عناصر مختلف معارف اسلامی میپردازد، در عقلانیت اسلامی میان عقل، عاطفه و احساس پارادوکسی وجود ندارد و همه ابعاد آدمی در آن سازگاری دارد. یک عقلانیت جامع می‌تواند فقه را مدیریت کند و به‌عنوان یک اندیشه مفصل به تفسیر عناصر مختلف بپردازد، چراکه در عقلانیت اسلامی میان عقل، عاطفه و احساس پارادوکسی وجود ندارد و همه ابعاد آدمی در آن سازگاری دارد. ◀️در دین، اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) به دلیل اینکه از پوسته‌ها عبور و به ملکوت اشیا توجه میشود، ظرفیت بی‌نظیری برای جولان دادن هنر، شعر و ادب وجود دارد؛ چراکه اگر از پوسته عالم طبیعت نتوانیم عبور کنیم، دامنه تخیل و پردازش‌های ذهنی محدود می‌شود اما در دین به ویژه در نگاه عقلانی اسلام و در ذخایر بیپایان مکتب اهل‌بیت(ع) به پوسته‌شکنی و اوج قدسی رسیده است و این پوسته‌شکنی مادی و اوج گیری متعالی باید در حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گیرد. ◀️آبادسازی دنیای شعر و ادب حوزه و توسعه دستاوردها، نیازمند اتصال طلاب و حوزه‌های علمیه به ذخایر آیات، روایات، دعاها، مناجات و زیارات و نیز علوم و دانشهای عقلی و اخلاقی است. نمایان شدن شعر در حوزه نیازمند تبلور مفاهیم دینی در قالب‌های ادبی است و شاعران حوزه باید در قلههای علمی و معرفتی قرار داشته باشند. ◀️حوزه علمیه طی نزدیک به دو سال اخیر تغییراتی داشته است؛ در دیدگاه کلان به دنبال این هستیم تا حوزه صاحب نظریه‌های جامع و برنامه‌های راهبردی و کلان شود و در این راستا نیز ریل‌گذاری اسناد و برنامه‌های کلان انجام شده و در نخستین برنامه پنج ساله حوزه مورد توجه قرار گرفته است. بعد از تعیین اسناد کلان نظام رشته‌ای جامع و کامل در مراحل نهائی قرار دارد. ◀️رشته‌های مرتبط با ادبیات در مجموعه نظام‌های جامع مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا نیز از ظرفیت اساتید و کارشناسان مرتبط هر رشته استفاده می‌شود، و نیز طرح جامع مهارتی و کاربردی و نیز طرح جامع هنر به سراسر مدارس و مراکز و توسعه کانونهای هنری در مدارس ابلاغ خواهد شد. ◀️بازآفرینی اندیشه دینی و حوزوی در آینه شعر و ادب به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلان حوزه خواهد بود، که در مرحله دوم احیا و بازیابی جایگاه شعر و ادب حوزوی را پیگیری می‌کنیم تا معارف الهی و انسانی و محتوای دینی با شعر گره بخورد و شعر و ادب متعهد و حوزهای باید در نظامات علمی و آموزشی و پژوهشی و تربیتی و تبلیغی حوزه تجلی یابد و زیر عرصههای گوناگون شعر باید مورد توجه قرار گیرد. http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠ماهی از سر گنده گردد نی ز دُم 🖋افسانه فهیمی،دانشجوی دکتری الهیات ⬅️یکی از تفسیر های این شعر حضرت مولانا این است که هر اتفاق خجسته و گجسته ای که برای انسانها رخ می دهد،حاصل تغییراتی است که در سر(عقل-ذهن) آنها به وقوع پیوسته است. ⬅️دینداری،دین نداری،ضد دین بودن و ...،ابتدا و اولین جرقه آنها در سر آدمها روشن شده است. ⬅️اولین گروههایی که با کلیسا در اروپای کاتولیک خداحافظی کردند، تحصیل کرده ها،روشنفکران و روحانیان اصلاح طلب بودند که دیگر سرشان (عقل و ذهن) نمی توانست پذیرای اندیشه های کلیسا باشد. ⬅️تاریخ اروپای قرون وسطی تایید می کند که در همان سالها که این اقشار از سر، از کلیسا دل بريده بودند کلیسا با تحمیل فهم خود از دین، با تفتیش عقاید، با حبس، با ساختن کلیساهای مجلل و طلا کاری شده با سبک معماری گوتیک، با گسترش حوزه اختیارات کشیشان، با افزودن بر شریعت و مناسک، با ترساندن از دوزخ و فروش آمرزشنامه و... شروع به ترویج دینداری از دُم کرده بود .آنها سرشان شکسته بود ،کلیسا پایشان را دستمال می بست!! ⬅️اروپای کاتولیک از سر داشت سکولار می شد و کلیسا از دُم داشت دینداری را ترویج می داد. ⬅️فيلترينگ تلگرام،زیاد کردن ماشین های گشت ارشاد برای مبارزه با بی حجابی و بخشنامه کردن دینداری و..ترویج دینداری از دُم است . ⬅️روشنفکران و تحصیل کرده های ما سرشان درد می کند ،چرا پایشان را دستمال می بندید ؟! ⬅️وضعیت دین،این روزها بین جوانها، بین تحصیل کرده ها و کتاب خوانها و روشنفکران ،اورژانسی است،نبضش کند می زند و گاه... ⬅️دعوت از فارغ التحصیلان آکادمیک، آگاه و البته بی کار این روزهای رشته ها الهیات و جامعه شناسی در تبلیغ و معرفی دین به این اقشار و دعوت مجدد آنها به روی آوردن به دین در این بحران بی معنایی که در بین اغلب آنها همه گیر است، امری است ضروری و شاید تنها راه . ⬅️واقعه دور شدن بخش قابل توجهی از نخبگان از دین و سکولار شدن ذهن آنها و موج پنهان و آشکار سکولاريته در جامعه ایران انکار ناشدنی است. http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠اين نگراني، جدي است! 🖊حجت الاسلام محمدرضا زائری ◀️اگر كسي در باره حجاب دختران و زنان ايرادي بگيرد ممكن است همه در اين نگراني با او هم نظر نباشند، يا اگر در باره ميزان التزام به ظواهر ديني و شرعي مانند نماز جماعت و روزه داري و ... سخن بگويد چه بسا برخي آن موضوع را مسأله اي شخصي تلقي كنند. شايد برخي از ما در مورد مسايل ايدئولوژيك و اعتقادي با هم به تفاهم نرسيم، شايد برخي از ما در باره ديدگاههاي ديني و فكري با هم اختلاف نظر داشته باشيم، اما در مورد بعضي موضوعات كلان مشترك و عمومي مان ناچار هم عقيده خواهيم بود. ◀️چه بخواهيم و چه نخواهيم چالشهاي هويتي و اجتماعي موضوعاتي هستند كه سرنوشت و آينده همه ما را رقم مي زنند و از همين روي، نمي توانيم آنها را سليقه اي بدانيم يا مدعي شويم كه تنها براي بخشي از جامعه داراي اولويت هستند. شايد پيش از اين نگراني هاي برخي مربيان آگاه و دلسوز مدارس و مراكز آموزشي در باره رفتارهاي غير اخلاقي گروهي از نوجوانان را مي شد با توجيهاتي از اين قبيل پاسخ داد كه مثلا "فراواني ثابت شده اي ندارد" يا مثلا "اقتضاي سن و سال شان است" ولي آمار وحشتناك ناهنجاري هاي غير اخلاقي و رفتارهاي غير طبيعي كه اكنون به صورت گسترده در ميان نسل جديد مشاهده مي شود ديگر جاي هيچ گونه توجيهي را باقي نمي گذارد. ◀️امروز مشكلات هويتي و فرهنگي و اجتماعي نسل جديد و تفاوت و فاصله اي كه دارد با ريشه ها و خاستگاههاي اصيل خود پيدا مي كند چنان واضح و علني و گسترده و فراگير است كه نمي توان بي اعتنا از كنار آنها گذشت. بحث از چادر يا مانتو نيست، بحث از شلوار جين يا رنگ پيراهن نيست، بحث از رواج وحشتناك مواد مخدر يا پايين آمدن سن فحشاست. ◀️امروز ديگر مشكل در قيافه و ظاهر يك نوجوان يا عبارت انگليسي روي تي شرت او نيست بلكه مشكل اين است كه نسل جديد نمي تواند خط و زبان فارسي را درست بنويسد! نگراني امروز اين است كه خط و زبان فارسي دارد نابود مي گردد و دايره واژگاني دهه هشتادي ها و دهه نودي ها روز به روز دارد كوچكتر مي شود! ◀️امروز نگراني و مساله جدي، كاهش روزافزون تعلق به اين خاك و بي احساس شدن نسبت به سرود ملي و پرچم و نقشه ايران است! ◀️من از مشكل ايدئولوژيك يا فاصله فكري و اعتقادي يا شكاف سياسي حرف نمي زنم، بلكه نگراني من عدم شناخت اين نسل نسبت به فردوسي بزرگ است! حتى بحث اين نيست كه مثلا اين نسل كتاب كم مي خواند يا مثلا نيما يا اخوان را نمي شناسد بلكه اوضاع خراب تر از اين حرفهاست، اين نسل كاري با حافظ و سعدي و نظامي ندارد. اين نسل دارد بي ريشه مي شود، دارد روي هوا رشد مي كند، و خدا مي داند كه فردا نه با طوفان و سيل بلكه با نسيمي ساده و گذرا از جا در خواهد آمد! نگراني نسبت به اين نسل جدي است! http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠گفتمان خانواده محوری / گفتمان فمینیستی (بخش اول) 🔈دکتر ابراهیم فیاض (جامعه‌شناس) ◀️فارغ از بحث فمینیسم، ایران دارای بحران جنسی است. بحران جنسی ایران به سوفیسمی که در ایران وجود داشته و با مارکسیسم مخلوط شده است، برمی گردد. یعنی اندیشه های سوفیستی که در ایران بود با نگاه های مارکسیستی مانند آنچه که در حزب توده وجود داشت، ترکیب شد و بعد از انقلاب در قالب چپ اسلامی متجلی شد و بدین ترتیب مسئله جنسی تضعیف شد. ◀️با مشکل جنسی که برای زنان در ایران وجود دارد، ایدئولوژی یعضی از آنها فمینیسم شده است وگرنه فمینیسم واقعی در ایران وجود ندارد. زنان می گویند که می خواهیم مشکل جنسی خود را حل کنیم! جالب است که مردان هم با آنها همکاری می کنند که این پدیده برعکس همه دنیاست. مثلاً پسران در دانشگاه تهران دنبال رابطه جنسی هستند. در دراز مدت احتمال اینکه دچار همجنس بازی شویم، خیلی بالاست. امروزه این آسیب ها در نخبگان سینما و ورزش بسیار زیاد شده که بسیار خطرناک است. ◀️در چند دهه اخیر بحث جنسی در ایران ضعیف شده است و جای آن عشق را آورده ایم که این عشق در فمینیسم بیان شده و در حال رشد است. فمینیسم مبنای خود را روی عشق می گذارد و عمل جنسی را کنار می گذارد. با این روش خودبخود همجنس بازی اوج می گیرد که در آن عشق و عاطفه در اولویت اول است. همین عشق اگر در مردان آورده شود، تبدیل به همجنس بازی می شود که آثار آن هم در جامعه ما شروع شده است. ◀️اولین راهکار، خانواده محور بودن است. قوام خانواده روی مرد است. نری که با قدرت جنسی به دنبال ماده می رود و می خواهد در مقابل به دست آوردن لذت جنسی، به او عشق هم هدیه کند؛ یعنی شرط عشق، سکس و پاسخ به غریزه جنسی است. بنابراین برای تقویت خانواده باید به شدت غریزه جنسی را فعال کنیم. این موضوع در سیاستگذاری اسلام هم هست. مبنای اسلام تقویت غریزه و ساختار جنسی جامعه است. در اسلام عشق بدون روابط جنسی وجود ندارد که این موضوع در فمینیسم و همجنس بازی در حال به وجود آمدن است. ◀️اگر دنبال گسترش خانواده هستیم باید به مرد قوام دهیم چرا که این کار به معنای فعال نگه داشتن غریزه جنسی در جامعه است. چیزی که در سیاستگذاری باید به آن توجه شود اینست که زنان نیز از رابطه جنسی به شدت لذت برند و رابطه جنسی فقط به خاطر مردان نباشد. در این حوزه شدیداً به آموزش نیاز داریم. همین که زنان از رابطه جنسی لذت برند در دام فمینیسم نمی افتند و خانواده قوام پیدا می کند. در اسلام آموزش جنسی در خانواده به شدت مطرح است. ◀️در حال حاضر فمینیسم را در ایران رواج داده ایم و حق طلاق هم متأسفانه به زن داده شده و طلاق در حال اوج گرفتن است و خانواده ها در حال از هم پاشیده شدن هستند. هر چه که فمینیسم جلوتر آمد، خانواده ها بیشتر از هم پاشید. امروزه نه فقط در قشر غربزده، بلکه در قشر روحانیت و خانواده های مذهبی هم طلاق افزایش یافته است و آنهایی هم که یک مدت جلو رفته اند، دارند بر می گردند و طلاق می گیرند. قوام خانواده به قوام مرد است و باید آیه «الرجال قوامون علی النساء» را جدی گرفت. خداوند هیچوقت مساوی بودن زن و مرد را قبول ندارد. ریشه فمینیسم به سوسیالیسم باز می گردد که این در فرانسه حاکم است. سوسیالیسم، جامعه را جای خانواده می گذارد و در نتیجه خانواده را تضعیف می کند. ◀️متأسفانه زن در جای خود واقع نشده است. در حال حاضر، مرد را کنار گذاشته و زن را وسط آورده ایم. زن در حال درآمدزایی است و در خانه هم باید آشپزی و بچه داری کند ولی شوهر فقط باید کار کند. زن در محیط کار مورد سوء استفاده جنسی واقع شده است. در تبلیغات می نویسند منشی زن با روابط عمومی بالا می خواهند که این به همان معنای جذابیت جنسی شدید اوست. ◀️اگر قدرت اقتصادی مرد و زن تفاوت نکند، خانواده از هم پاشیده می شود. مرد هم دیگر دنبال رابطه جنسی آزاد می رود که همان فحشاء است. آمریکایی ها در این حوزه خیلی فیلم ساخته اند. در این فیلمها زن با اینکه پولدار است به مرد التماس می کند که با او رابطه داشته باشد. متأسفانه در دانشگاه های ما بعضی از دخترها از اساتید می-خواهند که به پسرها گفته شود با او رابطه جنسی داشته باشند و آن را قطع نکنند. خود آمریکایی ها در کتب خود می گویند که از وقتی که قدرت اقتصادی زنان اوج گرفت، خانواده ها بیشتر از هم پاشیده شده-اند. چون همانطور که عاطفه زن به شدت بالاست، نفرت او هم به شدت بالاست. در واقع زن سریعاً تصمیم می گیرد که جدا شود ولی پشیمان می شود. نتیجه آن همین می شود که آمار طلاق به شدت بالا می رود. به نقل از:http://smhi.ir http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠گفتمان خانواده محوری / گفتمان فمینیستی (بخش دوم ) 🔈دکتر ابراهیم فیاض (جامعه‌شناس) ◀️ممنوعیتی که برای حضور زنان در ورزشگاه ها وجود دارد به موضوع خانواده بازمی گردد. مثلاً خانواده ها به طور دسته جمعی به سینما می روند و همینطور خانواده ها می توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند. ◀️متأسفانه آقایی فتوا می دهد که ارث بین زن و مرد مساوی است با اینکه در قرآن گفته است که مساوی نیست برای اینکه قدرت اقتصادی مرد بالا رود. اسلام خانواده محور است و زن محور یا مردمحور نیست. در اسلام اصالت و مبنا با خانواده است و سیستم اقتصادی هم طوری طراحی می شود که خانواده محوری باشد. متأسفانه در جامعه ما مردمحوری یا غریزه جنسی محوری وجود دارد. ما خانواده محوری می خواهیم، در غیر این صورت صنعت فحشاء تقویت می شود و روابط جنسی آزاد و اعتیاد اوج می گیرد. ◀️نکته مهم اینست که مبنای فقه حوزه های علمیه، خانواده نیست. حتی در باب نماز و فقه طهارت این کار باید انجام شود. حتی در امر به معروف و نهی از منکر باید مبنای ما خانواده باشد. ما نه اصالت فرد و نه اصالت جامعه را قبول نداریم و باید اصالت فرهنگ مبنای ما باشد. متأسفانه در فقه و کلام ما اصالت فرهنگ مطرح نشده است. فرهنگ از کنار خانواده بسط پیدا کرده و قوی می شود. باید به خانواده برگردیم در غیر این صورت یا اصالت فردی و لیبرال می شویم یا سوسیالیست و اصالت جامعه ای. ◀️در حال حاضر فرهنگ در جامعه به شدت بحرانی است. مشخص نیست که چه کسی باید به دنبال این موضوع باشد؟ حتی ساختار زیر نظر ولایت فقیه دنبال این موضوع نیست. دفتر آن، سازمان تبلیغات و حتی قوه قضائیه که رئیس آن توسط رهبری منصوب می شود، خانواده محور و فرهنگ محور نیست! در حال حاضر بزرگترین فسادها در قوه قضائیه رخ می دهد و در دادگاه ها ظلم بیداد می کند. متأسفانه بعضی از قاضی ها با روابطی که در قوه قضائیه دارند، وکیل می شوند! یا مثلاً کسی از یک مجرم شکایت می کند ولی وکیل مجرم هم می رود از او شکایت می کند. این دو شکایت با هم تقاطع می کنند و کسی که حق با اوست باید مدتها دوندگی کند. ◀️با این روند هر چقدر پیشرفته تر شویم، خانواده ها بیشتر از هم می پاشند و روابط جنسی آزاد بیشتر خواهد شد و صنعت فحشا و تجارت انسان زیاد خواهد شد. فقط موردی مثل کشته شدن ستایش در ورامین و پاکدشت در رسانه ها مطرح می شود ولی از تجارت فحشا که از افغانستان به طرف ورامین می آید سخنی گفته نمی شود. الآن ورامین و پاکدشت، ترمینال تجارت انسان است که از آنجا کل تهران و کرج در حال تغذیه است. همچنین ترمینال مواد مخدر هم در رباط کریم است. ◀️اگر فیلمهای آمریکایی را نگاه کنید، خیلی خانواده محور هستند. ولی تفسیری که آمریکا از خانواده کرده است، خانواده پلکانی هست. یعنی زن طلاق می گیرد و بعد ازدواج مجدد می کند. آنها فرهنگ فرزندخواندگی را در سینمای خود مطرح می کنند تا مشکل فرزندخواندگی را حل کنند. باید فکر کرد که چطور موضوع خانواده در سینما مطرح شود؟ ◀️متأسفانه جمهوری اسلامی به راحتی سند 2030 را قبول می کند که یک سند به شدت همجنسگرایانه و فمینیستی است. رسانه ها باید بررسی کنند که تفسیر ما از خانواده ایرانی چیست؟ اساساً سرزمین ایران خانواده محور بوده و حتی خانه محور بوده است. ◀️هیئاتی که به صورت خانوادگی در خانه ها غذا می دادند در حال تضعیف هستند و الآن می گویند غذا در میدان توزیع شود. خود جمهوری اسلامی با تضعیف خانواده، در حال از بین بردن هیئات است. می گویند همه در میدان با هم بدون هویت سینه زنی کنند تا هیئت بزرگ باشد. مانند کارهایی که مارکسیستها در شوروی می کردند. با این روند هیئتها هم در چند سال آینده از هم خواهند پاشید. ◀️فرم سینمایی ما در حال حاضر به شدت فمینیستی است و زنهای پرخاشگر با روابط جنسی متعدد در آن فعالیت دارند. اینها قشرهای مرجع هستند که متأسفانه تلویزیون هم آنها را در مراسمات مختلف دعوت کرده و مطرح می کند. ◀️ما همه چیز را وارونه فهمیده ایم. جمهوری اسلامی برای اینکه محبوبیت پیدا کند، بدتر از غربیها وارد موضوع می شود. صداوسیما در حال حاضر مهمترین انحراف تاریخ ماست، انحرافی که هرگز دانشگاه هم نداشته است. چون احساس بی شحصیتی می کند و بدون اعتماد به نفس است. فیلمها و سریالهای تلویزیون فاجعه است و فمینیسم به وسیله خود آن در حال گسترش است و سینما و شبکه های مجازی هم مکمل آن هستند. ◀️رسانه‌ها به طور ویژه رسانه ملی باید الگوهای بین المللی از کشورهای مختلف را که به سمت خانواده محوری سوق پیدا کرده‌اند را تبلیغ نماید و براساس هویت ایرانی و اسلامی در خصوص خانواده‌محوری اقدام به تولید برنامه کند. به نقل از:http://smhi.ir http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠خروجی حوزه تبلیغ است 🔊گفتگو با آیت‌الله نظری منفرد ⬅️البته در گذشته سیستم تبلیغات، یک سیستم مردمی بود؛ یک روحانی به شهر یا روستایی که می‌رفت، اهالی آن محل، در حد وسعشان، از آن روحانی پذیرایی و او را تأمین می‌کردند. بعد از انقلاب نهادهای مختلفی تشکیل شدند که هرکدام به‌نوعی اعزام مبلغ دارند؛ سازمان تبلیغات، اوقاف، دفتر تبلیغات، بیوت مراجع و… . تصور بنده این است که هدف از این اعزام‌ها، اعزام مبلغ به نقاط دورافتاده و محروم بوده است؛ مناطقی که گاه حتی امکان تأمین جا برای مبلغ را هم ندارند؛ چه برسد به حق‌الزحمه‌ی مبلغ. یادم هست که این کار را مرجع بزرگوار آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی شروع کردند و بعد هم آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی همکاری کردند؛ آیت‌الله‌العظمی وحید هم که خودشان جداگانه اعزام می‌کردند. بنابراین اصل کار براساس چنین هدفی بوده است: اعزام مبلغ به مناطق محروم. اما متأسفانه ورود برخی نهادها به این مقوله، باعث شد که این اعزام‌ها صرفاً به مناطق محروم نباشد؛ بلکه مثلاً به دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی هم مبلغ اعزام کنند. یا حتی مراکزی مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات مبلغ اعزام می‌کند به خارج از کشور که در سفارت‌خانه‌ها مستقر می‌شوند. خب این حرکت یک نقاط مثبتی دارد و یک نقاط منفی‌ای. از مثبتات آن این است که ما توانستیم پهنه‌ی تبلیغ را گسترش بدهیم. الآن تبلیغ منحصر نیست به روستا و شهر؛ بلکه در نهادها و اداره‌جات هم تبلیغ هست. الآن روحانیونی داریم که مهندس یا دکتر هستند و در ایام تبلیغ به دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند. اما از آسیب‌های آن هم این است که مردم از آن سیستم سنتی تبلیغ که روحانی را در منزل می‌پذیرفتند و تدارک می‌کردند، فاصله گرفته‌اند و از دفتر تبلیغات و نهادهای مشابه انتظار دارند که برایشان مبلغ اعزام کنند. این نهادها هم گاه بودجه‌هایشان نمی‌رسد. مثلاً سال گذشته دفتر تبلیغات برای تأمین همین بودجه‌ی مختصری که به آقایان طلاب برای تبلیغ پرداخت می‌کند، مجبور شد بعضی اموال غیرمنقولش را بفروشد. ⬅️کسانی که در حوزه درس می‌خوانند و درس می‌دهند، باید توجه کنند خروجی حوزه همین تبلیغات است؛ ما چاره‌ای جز انجام تبلیغات نداریم. باید به تبلیغ برویم؛ حتی اگر مردم هیچ کمکی نکنند؛ ما باید حضور داشته باشیم. الآن ملاحظه می‌کنید که بیگانگان تبلیغ می‌کنند و هیچ انتظاری هم از مردم ندارند ⬅️حوزه باید روی کسانی که به تبلیغ می‌روند کار بکند که تبلیغ را به‌عنوان یک مسئولیت تلقی کنند؛ نه یک کسب و کار. ⬅️در گذشته بیش‌تر مردم از نعمت سواد محروم بودند؛ اما امروز قریب به اتفاق افراد جامعه تحصیل‌کرده هستند. انسان وقتی با افراد تحصیل‌کرده مواجه می‌شود نمی‌تواند حرف‌های فله‌ای بزند؛ بلکه باید حرف‌های منطقی با پشتوانه‌ی برهانی بزند. در گذشته مراجع صحبت نمی‌کردند؛ صرفاً درس می‌دادند. اما الآن مراجع ما در مناسبت‌هایی مثل رمضان و محرم و صفر با مردم صحبت می‌کنند. این نشان می‌دهد که تبلیغ مثل گذشته نیست. ⬅️در دفتر تبلیغات یک شورای مرکزی حضور دارد که در آن‌جا کسانی هستند می‌نشینند پرونده‌ی اشخاص را دقیقاً کنترل می‌کنند، سخنرانی‌های آن‌ها را می‌بینند و آن‌ها را تقسیم می‌کنند به نخبه‌ی درجه‌ی یک و نخبه‌ی درجه‌ی دو؛ و پایین‌تر از این دیگر نیست؛ یعنی درجه‌ی سوم ندارد. البته قبول دارم که افرادی ممکن است بدون پختگی لازم به تبلیغ بروند؛ لکن این تا حدی طبیعی است؛ دیگر ادیانی که تبلیغ می‌کنند نیز از این مسائل دارند. یک‌ مقداری هم برمی‌گردد به نیاز ما به مبلغ؛ ما الآن قدرت این که کشور خودمان را از نظر تبلیغ اداره و تأمین کنیم نداریم؛ چه رسد به خارج از کشور؛ یعنی به‌خاطر نیاز مجبور می‌شویم بعضی مبلغینی که شاید توان علمی مناسبی نداشته باشند را به تبلیغ اعزام کنیم. ⬅️منبر به‌عنوان تبلیغی سنتی که رودررو و چهره‌به‌چهره است هنوز جایگاه خودش را دارد. الآن طبق آماری که گرفته شده، آن دسته از برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که به‌صورت زنده پخش می‌شوند بیننده‌ی بسیار بیش‌تری دارند نسبت به برنامه‌هایی که پخش زنده نیستند. پس این را باید بپذیریم که تبلیغ سنتی جایگاه خودش را دارد. اما این را هم نمی‌توانیم انکار کنیم که فضای مجازی به میدان آمده است و ما باید در حد توانمان مقابله کنیم؛ یعنی باید خلأ کار در این فضا را هم پر کنیم و بسنده نکنیم به تبلیغات شفاهی و چهره‌به‌چهره. ⬅️نظر بنده مهم‌ترین مسأله در ایام ماه مبارک، بحث اعتقادات است. چون مسأله‌ای که نسل جوان ما را تهدید می‌کند، کم‌رنگ‌‌شدن اعتقادات است و بعد هم بحث اخلاق. اما اولویت با مسائل اعتقادی است. به نقل از سایت مباحثات http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠تولید رضایت / تولید نارضایتی؛ کار رسانه ها کدام است؟ ، ✍احسان_محمدی ◀️ کار عموم رسانه ها تولید_رضایت است. اصطلاح «تولید رضایت» را برای نخستین بار والتر_لیپمن، در سال ١٩٢٢ در اثری به نام «افکار عمومی» به کار برد و پس از گذشت حدود هفت دهه نوام_چامسکی و ادوارد هرمن با استفاده از این اصطلاح نقش رسانه‌ها را در شکل دادن به اذهان عمومی برای تولید رضایت در کتابی با همین نام وصف کردند. ◀️ این اصطلاح به زبان ساده اینطور تعبیر می شود که کار بسیاری از رسانه ها و صاحبان تریبون القای این باور در اذهان عمومی است که از شرایط موجود راضی باشند و به تبلیغات سو توجه نکنند. در این شیوه از تحریف و سوگیری در انتخاب خبر تا ارائه گزارش های مکرر استفاده می شود. ◀️ آنها که به ایده «تولید رضایت» باور دارند معتقدند در این شیوه نوعی همدستی پنهان میان نخبگان جامعه و دولت حاکم برای القای «رضایت» وجود دارد که در نهان آن افکار عمومی در راستای اهداف از پیش تعریف شده، فریفته یا متقاعد می شوند. ◀️ نوام چامسکی زبان شناس معتقد است که بخشی از عملکرد سیادت‌طلبانه یا هژمونیک رسانه‌ها این است که با خوراک رسانه‌ای خاصی شامل شایعات زندگی افراد معروف، مطالب ورزشی، سریال‌های عامه‌پسند و سرگرمی‌های سبک که مخاطب بدون زحمت زیاد بتواند بخواند و تماشا کند، 80 درصد بقیه جمعیت را شاد نگهدارد؛ به قول معروف، نان_و_سیرک مردم را تأمین کند. «نان و سیرک» اشاره ای طنزآمیز به رفتار مردم روم باستان است که گفته می شود در مقابل مقداری «نان» و «تفریحات» از تمام حقوق خود گذشتند. ◀️ این اتهامی است که همواره از سوی برخی از مردم به رسانه ها وارد می شود. اینکه به جای انعکاس مشکلات مردم که زندگی را برای آنها دشوار کرده و جان شان به لب رسیده است، در خدمت نهادهای قدرت در می آیند و دست به سفیدنمایی می زنند یا با ارائه تصویری بزک و اغراق شده می کوشند حقیقت را به شکل دیگری نشان دهند. ◀️ در اینکه برخی از رسانه ها چنین رسالتی را برای خود متصور هستند تردیدی نیست. چه بسا برخی از آنها برای انجام این کار بودجه ای هم نگیرند اما در آن سوی این ماجرا «تولید نارضایتی» هم وجود دارد. رسانه ها و چهره های اجتماعی که مدام در تنور ناامیدی می دمند و دست به «سیاه نمایی» می زنند. اینکه هیچ امیدی نیست و همه چیز رو به نابودی پیش می رود. برخی از این افراد و رسانه ها که معمولاً با اتهام آب_به_آسیاب_دشمن_ریختن مواجه می شوند برای انجام این کار دلاری دریافت نمی کنند. ◀️ حرکت کردن در میانه این دو تصویر کار دشواری است. کاری که رسانه های مستقل تلاش می کنند آن را به درستی انجام دهند. آنها که از یک سو خود را وفادار به مردم می دانند و از سوی دیگر می خواهند از فرو غلتیدن به دام احساسات و هیجان های زودگذر که عملاً در بسیاری مواقع عقلانیت را به محاق می فرستند خودداری کنند. ⬅️قضاوت در مورد عملکرد بسیاری از رسانه ها با مردم است. چیزی که البته در دراز مدت می توان در مورد آن قضاوتی روشن تر و منطبق بر واقعیت ارائه کرد. http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠دانشگاه‌های بی مسئولیت 🖋محمد فاضلی(جامعه شناس) ⬅️سایت دانشگاه ملبورن را نگاه کنید! می‌گوید من یک engaging university هستم که نسبت به حل مسائل ایالت که اصلی‌ترین آن آب است، تعهد دارم. می‌گوید در ده سال گذشته چقدر روی آب ایالت کار کرده‌ام و دستاوردهای آن چه بوده است. ⬅️در کدام سایت دانشگاه‌های ایران یک بیانیه محلی داریم که گفته باشد نسبت به این استان و شهرستان و این مردم متعهد هستم و این کارها را برای بهبود این وضعیت انجام داده‌ام؟ در کدامیک از مدل‌های ما برای تخصیص گرنت، کار کردن برای مردم محلی یک شاخص بوده است؟ مثلا اگر یک استاد در جمع مردم محلی سخنرانی کرد تا آنها را نسبت به یک پدیده ناخوشایند آگاه کند، یا اگر کسی در دانشگاه مازندارن برای احیای تالاب‌ها و یا نجات پرندگان مهاجر کار کرد، آیا در نظام آموزشی و پژوهشی ما امتیاز دارد؟ یا اینکه می‌گوییم بهتر بود که به جای این کارها دو تا مقاله می‌نوشت؟ دانشگاهی که تعداد اعضای هیات علمی آن از هزار تا می‌رسد به دو هزارتا، و تعداد دانشجویانش از شش هزار تا می‌شود ده هزار تا، ولی فقر و آسیب در محیط محلی آن افزایش پیدا می‌کند این دانشگاه بی‌مسئولیت است. ⬅️اگر یک استاد در یک سمن (NGO) برای بهبود کسب و کارهای محلی کار کرد امتیاز دارد؟ یا اینکه می‌گوییم انگشتت را بگذار روی این دستگاه تا مشخص شود که صبح چه وقت آمده‌اید و غروب چه وقت رفته‌اید؟ ⬅️اگر از فردا صبح همه اساتید دانشگاه‌های ما برای شش ماه سر کار نروند، اجتماع محلی احساس نمی‌کند چیزی کم شده است؛ در حالی که اگر نانواها یک روز این کار را بکنند همه متوجه می‌شوند. چراکه پرداختن به ماموریت‌های محلی در نظام دانشگاهی ما تعریف نشده است. آیا دانشگاه محل گفتگو و مراجعه رسانه‌ها، فعالان مدنی، احزاب سیاسی، شرکت‌های خصوصی، اتاق بازرگانی و ... است؟ یا اینکه بدون نیاز به دانشگاه کارشان را پیش می‌برند و حداکثر از بین اساتید یکی دو نفر را یارگیری می‌کنند؟ شأن حضور دانشگاه در محل به صرف افراد است یا به خاطر شأن حقوقی و سازمانی آن؟ ⬅️در جایی که دانشکده کشاورزی داریم و در همانجا بیشترین مصرف کود و سم را هم داریم، و ابتلا به سرطان گوارش حاصل از آن هم زیاد است، این دانشکده کاندیدای بی‌مسئولیتی است. در جایی ریزگرد داریم و در سی سال گذشته، در پایان‌نامه‌ها، مقاله‌ها، طرح‌های پژوهشی، و رشته‌های دانشگاه محلی آن، اثری از ریزگرد نیست. این دانشگاه فکر کرده است که فقط باید مقاله تولید کند تا نرخ رشد مقالات بین‌المللی ما در ژورنال‌های ISI افزایش پیدا کند. باید به مسئولیت اجتماعی چنین دانشگاهی شک کرد. ⬅️مدل ارزیابی دانشگاه‌های ما می‌تواند تغییر کند. نپرسیم چند مقاله به چند زبان نوشته‌اید، بپرسیم چقدر موثر بوده‌اید؟ اجتماع محلی فقط درد مسائل را درک می‌کند، این دانشگاه است که باید مسأله را شناسایی کند و راهکار ارائه دهد. هدف نهایی دانشگاه، در کنار تعهدات جهانی و ملی، ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است. http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠تحقیقات فلسفی و دلدادگی‌های عرفانی ▪️به‌مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی 🖋سید هادی طباطبایی ⬅️سال ۵۶ که علامه طباطبایی به خاطر بیماری پارکینسون برای مداوا به انگلیس می‌رود، شهید قدوسی ـ داماد علامه ـ به دکتر احمدی تکلیف می‌کند که همراه وی به انگلیس برود. احمدی ۱۵ روز در لندن مصاحب با علامه می‌شود. در آن‌جا فرصت را غنیمت دانسته و از علامه می‌پرسد که حاج آقا؛ شما در نوشته‌هایتان خیلی به اروپا تاخته‌اید؛ اگر قبلاً آمده بودید و نظم و انضباط این‌جا را دیده بودید، آیا این‌قدر به این‌ها می‌تاختید؟ علامه پاسخ می‌دهد که خیر. ⬅️دکتر احمدی در سفر لندن همچنین از علامه شنیده بود که اگر کسی بخواهد اسلام را در اروپا و در مغرب زمین معرفی کند، باید از طریق عرفان وارد شود؛ نه از طریق فقه. به تعبیر علامه، عرفان فراتر، جذاب‌تر و ریشه‌دارتر از فقه است. دکتر احمدی همین ایده‌ی علامه را بارها در سخنان خود به‌کار می‌برد و می‌خواست که سویه‌های عرفانیِ دین برجسته شود. ⬅️وی در تبیین این سخن علامه گفته بود: «فقه حق است و جای تردید نیست و علامه طباطبایی مثل ما با فقه زندگی می‌کرد؛ ولی معتقد بود که برای کسی که به نماز و طهارت و… اعتقادی ندارد، به زحمت می‌توان به او اسلام را از طریق فقه معرفی کرد؛ اما با عرفان در وهله‌ی اول می‌شود دیگران را جذب کرد». ⬅️برخی جلسات شورای انقلاب فرهنگی اما دکتر احمدی را دلنگران کرده بود؛ می‌گفت که در زمان دولت دهم، رئیس دولت در این جلسات می‌گفته که بروید توی این کوچه‌ها بگردید تا امام زمان را پیدا کنید. رئیس دولت می‌گفته که زیارت جامعه کبیره را بیاورید تا روی جمله به جمله‌اش در این جلسات بحث کنیم. این سخنان و برخی دیگر از مسائل سیاسی، سبب انتقادات تند دکتر احمدی شده بود. او حتی مدتی را به جلسات این شورا نرفت و شایعه‌ی استعفای او از این شورا مطرح شد. انتقادهای او به دولت دهم اما بی‌پاسخ نماند و رسانه‌های منتسب به دولت، او را پیر فرتوت شورای انقلاب فرهنگی لقب دادند. ⬅️دکتر احمدی حتی عدم رویکرد عقلی و فلسفی را برابر با درافتادن به داعشی‌گری می‌دانست؛ می‌گفت: «آدم وقتی افتاد در یک مسیر غلط، دیگر می‌رود جلو. این‌هایی هم که به‌عنوان داعش این جنایات را انجام می‌دهند، از اول که جانی نبوده‌اند؛ افتادند در این مسیر و خود را اصلاح نکردند و حرف حساب و منطق را از هیچ‌کس نپذیرفتند. هر موضوعی یک ابزاری دارد. بنده الآن می‌توانم با کسی که فلسفه غرب و فلسفه هگل خوانده به آسانی روبه‌رو شوم؛ نقض و نقد کنم؛ اما امروزه برخی از طلاب و روحانیون اصلاً نمی‌فهمند آن‌ها چه می‌گویند تا بتوانند جوابشان را بدهند». به نقل از سایت مباحثات http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠تفاوت اقتصاد اسلامی با اقتصاد غربی چیست؟ 🔈حجت الاسلام دکتر میرمعزی (معاون پژوهش حوزه های علمیه): ◀️دانش اقتصاد دارای سه مؤلفه مکتب، نظام و علم است، دانش اقتصاد باید بتواند به سه پرسش وضعیت موجود چیست؟ وضعیت مطلوب چیست؟ راه رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب چیست؟ پاسخ دهد. ◀️اقتصاد اسلامی از فلسفه های مضاف بوده و به پرسش ها، فرانگر و عقلانی پاسخ می دهد. برای ورود به این عرصه باید نخست ماهیت، سپس مبانی و در پایان روش آن مشخص شود. یعنی بدانیم دانشی به نام اقتصاد اسلامی داریم یا خیر؟ دانشی که بتواند وضعیت موجود را آسیب شناسی و وضعیت مطلوب را تشریح کند، در گام بعدی حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب را راهبرد و سیاستگذاری کند. ◀️اگر فرد ماهیت و مبانی را مشخص کند ولی روش را بیان نکند، دانشی تولید نمی شود. دلیل ابتر ماندن مطالعات اقتصاد اسلامی نیز این است که روش مبتنی بر مبانی معرفت شناسی و هستی شناسی اسلامی را بیان نکرده ایم. ◀️اقتصادی اسلامی رفتارها و روابط را بیان می کند و مشکل تکنیکی ندارد بلکه مشکل در الگوهای رفتاری و تربیتی است. به همین دلیل باید الگوهای رفتاری و تربیتی تغییر کند. ◀️مبانی و موضوع را می گوییم ولی درباره روش یا سکوت می کنیم و یا حرف های بی فایده کلی را می گوییم. ◀️اسلام تکثرگراست، یعنی باید برای چنین مباحثی از روش عقلی، نقلی و تجربی استفاده کرد و نسبت میان این ها را مشخص کرد وگرنه با حرف های کلی به جایی نمی رسیم. متأسفانه بیشتر اساتید ما در این زمینه یا محو غرب شده اند و یا انگیزه و توانی برای حرف زدن ندارند. ◀️خداوند برای تنظیم رفتارها و روابط اقتصادی ما احکام و گزاره هایی قرار داده و نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) آن را بیان کرده اند. اقتصاد اسلامی روشی است که خداوند می خواهد جامعه اسلامی را در حوزه اقتصاد مدیریت کند. ◀️اکنون ما باید بدانیم این مباحث ماهیت مکتبی دارد یا علمی؟ ماهیت نظامی دارد یا رفتاری؟ روش رسیدن به این مباحث چیست؟ برای مطالعه اقتصاد اسلامی باید منبع مطالعه را آیات و روایات قرار داده و تحلیل را عقلانی بیان کنیم. یعنی روشمان اجتهاد در استنباط و تحقیق باشد. ◀️درباره اقتصاد اسلامی دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. شهید صدر می گوید «اقتصاد اسلامی مکتب است نه علم.» عده ای می گویند «اقتصاد اسلامی مکتب ندارد بلکه چیزی غیر از احکام نیست. در واقع اقتصاد اسلامی فقه الاقتصاد است.» گروه دیگر می گوید «اقتصاد اسلامی مکتب نیست بلکه مؤلفه انسانی است.» ◀️اسلام وضعیت آرمانی اقتصاد را در رفتارها، روابط، قیود، دولت و مردم بیان می‌کند. براساس دیدگاه اسلام، اقتصاد زمانی سامان می یابد که خدا را رب العالمین بدانیم، به نظام علت و معلوم توجه داشته باشیم، به جامعه اصالت بدهیم نه فرد و از عقل و نقل استفاده کنیم. در حالی که در اقتصاد غرب اصالت فرد مهم تر از اصالت جامعه است، تنها به علت های مادی توجه می کند و روشش منحصر در روش تجربه است. ◀️متأسفانه به قدری روش نحس علوم انسانی غربی در وجود ما رسوخ کرده که حقایق و سنت های الهی را زیر سؤال می بریم. برای مثال امام راحل سقوط شوروی را پیش بینی کردند، این موضوع براساس علوم تجربی بود؟! براساس وحی بود؟! یا این که ایشان سنت های الهی را می دانستند. ◀️یکی از کوتاهی‌های طلاب این است که درباره احکام مباحث زیادی مطرح می کنند ولی درباره نظام سنت های الهی چیزی نمی گویند. تازه متوجه شدیم اکنون که می خواهیم علوم انسانی اسلامی تولید کنیم باید به سراغ نظام سنت های الهی برویم. http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠راه تمدن‌سازی عبور از اجتهاد متعارف حوزه و رسیدن به اجتهاد تمدنی است 🔈آیت الله اعرافی (مدیر حوزه های علمیه) ◀️اجتهاد زمانی تمدنی می شود که از ساختن منظومه های حکمی به سمت نظامات برود، منظور از نظام سازی این است که از درون احکام فقهی به قواعد بنیادی برسیم. ◀️اسلام دین جامع و به تعبیر امروزی دین تمدنی است و تفاوت اسلام با ادیان دیگر حتی ادیان الهی نیز بر سر همین موضوع است. ◀️در اسلام دو قرائت وجود دارد. قرائت ناصحیح قرائت روشنفکران است که اسلام را دین حاشیه ای و بخشی برای بشر ترسیم می کند. یعنی بشر زندگی خود را دارد و اسلام نیز در بخشی از آن ورود می کند. در حالی که قرائت صحیح اسلام را دین حاشیه ای و بخشی بیان نمی کند. بلکه معتقد است اسلام دین تمدنی و جامع است. یعنی اسلام دینی است که شعاع آن تمام زندگی بشر را در بر می گیرد. ◀️دین تمدنی دینی است که دارای نظریه های عقلانی، بنیادی، فراگیر و با ظرفیت جهت دهی به همه ساحت های زندگی بشر است. در این دین امکان انطباق شرایط با حفظ خطوط اصلی وجود دارد و نظامات اجرایی زندگی بشر را هدایت می کند. ◀️تمدن سازی و تمدنی بودن اندیشه اسلامی دارای ویژگی های مختلفی است: ◀️نخست، از زندگی بشر تبیین کاملی ارائه می دهد. چرا که هسته زیرساختی فکری – فلسفی دارد و زندگی بشر را به طور کامل و جامع معرفی می کند. دوم، در زندگی بشر ورود حداکثری دارد یعنی از سنت، کتاب و عقل بهره می برد. این گونه نیست که سنت و کتاب را جایگزین تجربه بشر قرار دهد. ◀️سوم، در ساحت های گوناگون منسجم و یکپارچه ورود می کند، یعنی اجزای تعالیم توصیفی و تجویزی در یک منظومه منسجم و نظام وار قرار می گیرد و بین آن ها ناسازگاری وجود ندارد. حتی در ساحت های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز دارای اندیشه منسجمی است. ◀️چهارم، اسلام به دلیل فرا مکانی و فرا زمانی بودن در عین اثبات، انعطاف نیز دارد. دلیل این انعطاف در عین اثبات نیز ظرفیت و غنای بسیاری بالای اسلام است. ◀️پنجم، اسلام دین فراساحتی و فرا دنیوی است، چون دینی می تواند جامع و تمدنی باشد که دنیا و آخرت را کنار یک دیگر قرار دهد. ◀️ششم، اسلام دین فرافردی است و برای اجتماع نیز برنامه دارد. هفتم، اسلام دین فرا نژادی و فرافرهنگی به معنای خاص فرهنگ است. ◀️مسلما نشانه ای از نگاه تمدنی در ادیان ابراهیمی وجود داشته، ولی اسلام نگاه جامع تمدنی را مطرح کرد که دارای همبستگی، نظام مندی، یکپارچگی، ژرفا و بنیادی بودن است و این نگاه در هیچ یک از ادیان گذشته سابقه نداشت. اسلام تمدنی را مطرح کرد که میان دوگانه های مادیت و معنویت، فردیت و اجتماعیت، آخرت و دنیا، زندگی عادی و زندگی سلوکی و… جمع کرد. ◀️دینی تمدنی استکه بتواند حداقل در سه سطح «فکری»، «علمی» و «زندگی» ورود داشته باشد. دین تمدنی در تمامی این سطوح کلان سایه می افکند. تفاوت بنیادین انقلاب اسلامی با جهان غرب نیز به این سه سطح باز می گردد. ◀️اجتهاد رایج در حوزه های علمیه گرچه سرمایه و دستمایه قطعی رسیدن به این موضوع است، ولی کافی نیست، بلکه نیاز به عمق و ژرفای بیشتری دارد. اجتهاد ضمن استواری بر سنت های اصیل باید عمق بیشتری نیز داشته باشد. ذخایر موجود در حوزه های علمیه شرط لازم و بی بدیل است و بدون اجتهاد ریشه دار سنتی و اصیل دستیابی به نظام جامع تمدنی اسلام امکان پذیر نیست ولی اجتهادی که صرفاً در دروس خارج ارائه می شود، کافی نیست. اکنون ۷۰۰ الی ۸۰۰ درس خارج در حوزه های علمیه برگزار می شود که سرمایه و ذخیره عظیمی است ولی تا زمانی که اجتهاد به عرصه های نو نپردازد، کافی نیست. به همین دلیل هنوز انقلاب اسلامی در مرحله نظریه پردازی جای کار دارد. ◀️اجتهاد زمانی تمدنی می شود که از ساختن منظومه های حکمی به سمت نظامات برود، منظور از نظام سازی این است که از درون احکام فقهی به قواعد بنیادی برسیم. اجتهاد متعارف که احکام را استنباط می کند دارای سابقه هزار ساله است ولی اجتهاد نظام ساز اجتهادی است که برای آن منطق، قواعد، ابعاد و اضلاع تولید شود. ⬅️دومین شرط اجتهاد تمدنی این است که از گزاره های تجویزیات به سمت توصیفیات برود. البته این حد کافی نیست بلکه باید در مباحث کلامی و غیر کلامی(اقتصاد، سیاست، اجتماع، تفسیر و…) از تجویز به توصیف عمیق، غنی و وسع برسیم. ⬅️بدون تردید اسلامی سازی علوم انسانی یکی از مهمترین نمادهای هم افزایی و ارتباط میان حوزه و دانشگاه است. مراحل اجتهادی بر عهده حوزه است. بخش های دیگر بر عهده دانشگاه است و بخش هایی نیز باید با تعامل و هم افزایی میان این دو نهاد صورت گیرد. البته حوزه و دانشگاه هر دو نیازمند تحولاتی هستند تا به تمدن سازی نگاهی جامع و وسیع داشته باشند. http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
💠نگاهی به سریال 🖋محمد وکیلی 🔴موضوع سریال: ⬅️کودکی که در یکی از شبهای سالهای دهه شصت به پرورشگاه سپرده است، سالهای کودکی ا‌ش را به امید یافتن پدر و مادر واقعیش در کنار مربی پرورشگاه سپری می کند. او که کودکی کنجکاو است و استعداد زیادی در ساخت و تعمیر وسایل مختلف داراست مورد بی مهری مدیر پرورشگاه که زنی خشک و بد اخلاق است واقع می‌شود اما تلاش می‌کند با وجود مشکلات و تنبیه‌های سخت خانم مدیر تجربه‌های جدیدی در زندگی به دست آورد. ⬅️این سریال که در شبکه 5 سیما و غیرمناسبتی ساخته شده سر از شبهای ماه رمضان شبکه 2 در آورد و در آخرین لحظات جایگزین سریال "پدر" شد که پیش از این قرار بود در رمضان امسال از این شبکه پخش شود. که خود نشانگر نابسامانی در تصمیم گیری زمان، شیوه و محل پخش برنامه ها و سریالهایی از این دست است. ⬅️نگارش فیلم‌نامه این سریال را سجاد ابوالحسنی برعهده داشته است که در سابقه خود آثاری چون "روز حسرت"، "۵کیلومتر تا بهشت" و "خداحافظ بچه" را در کارنامه دارد. ⬅️قصه ای که هرچند سوژه ای بکر و جذاب دارد اما نمی توان منکر مشابهت فراوان آن به قصه "بابا لنگ دراز" شد. 🔴مضمون داستان: ⬅️سریال تلاش می کند کوششهای یک کودک برای هویت یابی را به تصویر بکشد. هویت گم شده کودکی که " من کیستم را" را در داشتن پدر و مادر می جوید و "کجا هستم" را در رفتن از پرورشگاه. این سریال، قصه ای است درباره هویت آدم‌های امروز. قصه آدم‌هایی که میان ماندن و رفتن وامانده و سرگردان اند. این هویتی یابی مشکل امروز همه آدمهای روزگار ماست و "جواد" قصه این جستجوی هویت را نمایندگی می کند. سالهاست که این مسئله دغدغه مشترک جامعه ماست. دغدغه ای به نام ماندن و ساختن یا مهاجرت کردن و جستجوی هویت در بیرون از این خانه. ⬅️قصه ای که هرچند شخصیت اولش کودکی کم سن و سال است اما می توان آنرا نماینده بخش قابل توجهی از نسل دهه شصتی دانست؛ نسلی باهوش، کنکاش گر با جهانی از سوالهای بی پاسخ. ⬅️از مهمترین نقاط قوت سریال بازی زیبای خانم جعفری در نقش مدیر پرورشگاه است. زنی سخت با چهره ای بی نفوذ که طبق باورهایش مدیریت می کند اما به هیچ عنوان بدجنس نیست و شاید دلیل این رفتارش ناملایماتی باشد او خودش در زندگی با آن مواجه بوده به همین دلیل تلاش دارد بچه های پرورشگاه تجارب تلخ او را نداشته باشند. ⬅️اما از طرف دیگر اغراق در رفتارهای بزرگانه کودکان سریال، می تواند مهمترن نقطه ضعف سریال محسوب شود. ⬅️موضوع سریال، هر چند کودکان بی سرپرست است و می تواند به ترویج سنت حسنه حمایت از کودکان بی سرپرست مخصوصا در ایام ماه مبارک رمضان کمک شایانی نماید اما ارائه الگویی اغراق شده از رفتار و احساسات و تعامل کودکان مخصوصا با جنس مخالف در تعارض با آموزه های دینی و سیاست های فرهنگی کشور است. ⬅️هندی سازی همچین داستانی مثل برادر خواهری پنهان مستخدم و مدیر پرورشگاه، و نیز کش و قوس وصال و جدایی کودکان خردسال سریال نه تنها کمکی به قصه نمی کند، بلکه فیلم را از محتوا خارج کرده است. ⬅️تزریق احساسات کاذب به داستان، سطح آنرا از یک درام اجتماعی جدی، به فیلمی احساسی تنزل می دهد. ⬅️داستانک های یک سریال نقش بسیار مهمی در پیشبرد داستان اصلی فیلم دارند اما داستانک های این سریال فاقد هرگونه خلاقیت هستند و در حد کلیشه باقی می مانند. به عنوان مثال خانواده متمول که سرپرستی یکی از کودکان پرورشگاه را عهده دار شده اند مخصوصا با بازی بی روح خانم و آقای مهندس کاملا تصنعی و یک سوپرکلیشه تمام عیار است. داستانک هایی همچون خواستگاری کردن و ازدواج کردن یا نکردن کارکنان پرورشگاه نیز همین گونه اند. ⬅️بازی و اکت های بزرگانه گرفتن از کودکان نه تنها کمکی به پیشبرد داستان نمی کند بلکه با توجه به اینکه این سریال بین " برای کودکان ساخته شده یا درباره کودکان" در نوسان است موجب الگودهی نامناسب به مخاطبان کودکش می شود. ⬅️داستان کودکانه سریال موجب می شود که بخش قابل توجهی از مخاطبانش نیز کودک باشند. در این صورت تأکید اغراق آمیز بر دوستی و علاقه و دلدادگی دختر و پسر خردسال، موجب نهادینه شدن این سبک رفتاری در کودکان خواهد شد. http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0