💠از رقص سلبریتیها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعهنشناس
🖊دکتر شهاب اسفندیاری
🔸گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر میدهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون مینشینند تا ببینند چه نشان میدهد» کاسته میشود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش مییابد.
🔸البته رسانههای بزرگ خدمت عمومی مانند بیبیسی هم با راهاندازی پلتفرمهای جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش دادهاند. همانطور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامههای تلویزیون را فراهم آورده است.
🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربینندهترین برنامههای تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جامجهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبهی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد.
🔸پر بینندهترین برنامهی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقهی رقص سلبریتیها است که ۱۹ سال سابقهی پخش دارد. این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است.
🔹مقایسهی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بینندهترین برنامهی دههی اول محرم در ایران حسینیهی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر.
🔸این که یک برنامهی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعهی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقهی رقص سلبریتیها از جامعهی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعهشناس حقیقتجو و تحلیلگر منصفی باید محل تأمل باشد.
🔹بیگمان جایگاه نهاد دین و گستره و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دینگریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن میگویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است.
🔸این که برخی بدون توجه به این تفاوتهای بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمانهای مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبهی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعهی سکولار و بیاعتنا به نهاد دین و ارزشها و هنجارهای آن را طرح میکنند، آرزو اندیشی است.
🔹ظاهراً برخی ترجیح میدهند که «جامعهنشناس» باشند و به ترویج و نشر پیشفرضهای ایدئولوژیک و گزارههای سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ میدهد که برخی تصویر برساختهی این روشنفکران و جامعهشناسان از جامعه را باور کنند.
🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط میکند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزهای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر میرسد.
🔹بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمیسازنند و ترویج میکنند در همهی مصائب و هزینههایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئولاند. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بیپرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعهشناسان خون بر دستان خود داشتند.
🔺پ.ن. ۱:
به قید «برخی» در جمله آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعهشناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحهی همان حوادث تلخ کف خیابانها، هشدار میدادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر.
🔺پ.ن.۲:
برخی دوستان نکتهسنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتیها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامههایی از تلویزیون ایران پخش نمیشود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین.
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
22.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠صحبت های بسیار مهم یک افسر اطلاعاتی در خصوص براندازی؛
🔻براندازی در چهار گام: تضعیف روحیه، بی ثبات سازی، بحران سازی و در نهایت وقوع براندازی و عادی سازی
🔸در آستانه اولین سالگرد اغتشاشات سال 1401دیدن این فیلم قدیمی و مراحلی که یک افسر اطلاعاتی آمریکا برای پیشبرد فرایند براندازی در یک کشور می شمارد، قابل توجه است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ زمزمه های شکست سکولاریته در برابر اسلام در اروپا
🔸طبق آخرین آمارها، ۳۰ درصد بانوانی که از «پوشش اسلامی» در اروپا استفاده می کنند غیر مسلمانند.
🔸در حوزه عمومی فرانسوی ها جنگ ایدئولوژی را باخته اند و امروزه اسلام در اروپا در حال پیشرفت و سکولاریزم در حال شكست است.
🔸اجبار مردم به برهنگی باعث پناه بردن زن به فطرت و ارزشهاست و اجبار به بی حجابی از عوامل نفرت مردم از سکولاریسم است.
🖌بايد در كنار هر قانون ايدئولوژيک، اقناع گسترده و گفتمان سازی صورت گيرد. آموزههای اسلام به دلیل عقلی و فطری بودن، این ظرفیت را دارد اما اندیشههای سکولاریزم فاقد این ظرفیت است.
@Sajedi_ir
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
💠نگاهی به کنشگری علمی و عملی طیفی از طلاب و روحانیون پیرامون نهم ربیع
1. امروزه در جامعه شناسی یکی از پدیده هایی که به عنوان یک واقعیت مورد بحث قرار می گیرد، پدیده "فردگرایی" و دینداری فردمحور و بی مرجع است، که در عرصه دینداری معنای ساده آن خارج شدن و به حاشیه رفتن نهاد دین و مراجع دینی و علمای دین از محوریت و مراجعات دینی مردم است. این پدیده فارغ از تفسیرش، شدت و ضعفش، #عوامل و #ریشه ها و #تبعات متعددی دارد که در جای خود جای بحث دارد.
2. این پدیده یعنی دین داری فردگرایانه در طیف ها و قشرها و گروه های مختلف مردم، نمود خاص خود را داشته است؛ به عنوان مثال:
🔸در میان قشرهایی که خیلی التزام دینی نداشته اند به تولید یا ترویج ادیان انحرافی، عرفانهای کاذب، التقاطی و دینهای شخصی منجر شده است. مثل گرایش به ادیان باستانی، ادیان مادی، انسان محوری و سبک زندگی های غیردینی...؛
🔸این پدیده در میان قشرهای مذهبی، موجب بروز و نمود برداشتها و تحلیلهای شخص محور، عرفانهای کاذب، محوریت غیرروحانی و غیرمرجع تقلید، مناسک بی ریشه، و... شده است. مثل ظهور شخصیتهای و چهره هایی که بدون دانش دینی، راهبری دینی، عرفانی و مناسکی مردم را بر عهده گرفته و می گیرند.
🔸اما این پدیده در میان طلاب و روحانیون، به نوعی دیگر #نمود و بروز نموده و نشان داده است و آن بی توجهی به توصیه ها و تاکیدات و رفتار مراجع و علمای تراز و مرجع است. بی توجهی به توصیه ها، رفتار و کنش و سلوک رفتاری مراجع و بزرگان حوزه از حضرت امام، رهبر انقلاب و سایر مراجع حاضر، از مشخصه های این جریان است، یعنی جریان روحانیت بی مرجع. در حالی که در طول تاریخ، همواره روحانیت شیعه از طلاب محصل تا اساتید و مبلغ و محقق، از الگوی جامعی که محور و استوانه های حوزه یعنی مراجع عظام تقلید ترسیم می نمودند خارج نمی شدند، اما امروزه به راحتی در سطح وسیع شاهد هستیم که این اتفاق می افتد و اعلان هم می گردد.
هرچند این طیف که برای کنش علمی و عملی خود توجیهات متعددی از منابع روایی و حدیثی دارد، اما همه آنها را می توان توجیهاتی برای همان پدیده ای است که عرض کردم یعنی حذف و به حاشیه راندن بیانات، فرمایشان، توصیه ها، فتاوا، سلوک و الگوی رفتاری مراجع عظام از تحلیل، کنش و رفتار طلاب و روحانیت در جامعه نامید.
🔺لذا به عنوان هشدار و آسیب باید این را مطرح نمود که امروزه در حوزه با پدیده ای نوپدید مواجهیم به نام " طلاب و روحانیون بی مرجع" و خویش محور که اولین اثر آن به حاشیه رفتن مرجعیت دینی حتی در درون حوزههای علمیه است و می تواند در سطح جامعه و دینداری جامعه نیز مبدا و منشا خیلی از تحولات اجتماعی طی دهه های آینده قرار گیرد.
➖➖➖➖➖
@daghdagheha
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 پدیده طلاب بیمرجع!
📝 نگاهی به کنشگری علمی و عملی طیفی از طلاب و روحانیون پیرامون نهم ربیع
🖋 محمد وکیلی؛ #یادداشت_مهمان
1⃣ امروزه در جامعهشناسی یکی از پدیدههایی که به عنوان یک واقعیت مورد بحث قرار میگیرد، پدیده "فردگرایی" و دینداری فردمحور و بیمرجع است، که در عرصه دینداری معنای ساده آن خارجشدن و به حاشیهرفتن نهاد دین و مراجع دینی و علمای دین از محوریت و مراجعات دینی مردم است.
این پدیده فارغ از تفسیرش، شدت و ضعفش، #عوامل و #ریشهها و #تبعات متعددی دارد که در جای خود جای بحث دارد.
2⃣ این پدیده (دینداری فردگرایانه) در طیفها و قشرها و گروههای مختلف مردم، نمود خاص خود را داشته است؛ به عنوان مثال:
➖ در میان قشرهایی که خیلی التزام دینی نداشتهاند به تولید یا ترویج ادیان انحرافی، عرفانهای کاذب، التقاطی و دینهای شخصی منجر شده است. مثل گرایش به ادیان باستانی، ادیان مادی، انسانمحوری و سبکهای زندگی غیردینی...؛
➖ این پدیده در میان قشرهای مذهبی، موجب بروز و نمود برداشتها و تحلیلهای شخصمحور، عرفانهای کاذب، محوریت غیرروحانی و غیرمرجع تقلید، مناسک بی ریشه، و... شده است. مثل ظهور شخصیتها و چهرههایی که بدون دانش دینی، راهبری دینی، عرفانی و مناسکی مردم را بر عهده گرفته و میگیرند.
♨️ اما این پدیده در میان طلاب و روحانیون، به نوعی دیگر #نمود و بروز نموده است و آن بیتوجهی به توصیهها و تأکیدات و رفتار مراجع و علمای تراز و مرجع است. بیتوجهی به توصیهها، رفتار و کنش و سلوک رفتاری مراجع و بزرگان حوزه از حضرت امام، رهبر انقلاب و سایر مراجع حاضر، از مشخصههای این جریان است، یعنی جریان روحانیت بیمرجع.
در حالی که در طول تاریخ، همواره روحانیت شیعه از طلاب محصل تا اساتید و مبلغ و محقق، از الگوی جامعی که محور و استوانههای حوزه یعنی مراجع عظام تقلید ترسیم مینمودند خارج نمیشدند، اما امروزه به راحتی در سطح وسیع شاهد هستیم که این اتفاق میافتد و اعلان هم میگردد!!
🔺 هرچند این طیف که برای کنش علمی و عملی خود توجیهات متعددی از منابع روایی و حدیثی دارد، اما همه آنها را میتوان توجیهاتی دانست؛ برای همان پدیدهای که عرض شد؛ یعنی حذف و به حاشیهراندن بیانات، فرمایشات، توصیهها، فتاوا، سلوک و الگوی رفتاری مراجع عظام از تحلیل، کنش و رفتار طلاب و روحانیت در جامعه.
⚠️ لذا به عنوان #هشدار و #آسیب باید این را مطرح نمود که امروزه در حوزه با پدیدهای نوپدید مواجهیم به نام "طلاب و روحانیون بیمرجع" و خویشمحور که اولین اثر آن به حاشیهرفتن مرجعیت دینی حتی در درون حوزههای علمیه است و میتواند در سطح جامعه و دینداری جامعه نیز مبدأ و منشأ خیلی از تحولات اجتماعی طی دهههای آینده قرار گیرد.
#طلاب_بی_مرجع
#هشدار_به_حوزه
@Manahejj
یافتههای نظرسنجی ایسپا درباره پیادهروی اربعین در سال ۱۴۰۲ منتشر شد
🔸 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (#ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی با مشارکت مرکز رصد #بینا با هدف سنجش نگرش زائران ایرانی شرکتکننده در #پیادهروی #اربعین حسینی درباره نحوه برگزاری این رخداد، موج هفتم این نظرسنجی را در شهریورماه ۱۴۰۲ با تعداد نمونه ۱۰۰۲ نفر اجرا کرده است.
🔸 جامعه آماری این نظرسنجی شامل تمامی افراد ایرانی شرکتکننده در پیادهروی اربعین سال ۱۴۰۲ است که از طریق مرزهای زمینی مهران، شلمچه، چزابه و خسروی در بازه زمانی ۸ تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ پس از شرکت در راهپیمایی اربعین وارد کشور شدهاند.
📌 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ایسپا مراجعه کنید.
➖➖➖➖➖➖
@daghdagheha