✅«مرجعتراشی»؛ آن روی سکه «تعرض به مراجع»
🖊علی اکبر رشاد
◀️مرجعتراشی» تصنعی و تعیینی و مرجعیت «خودخوانده» یا «حزبساخته» یا «اجانبپرورد»، بازیچه قراردادن این شان مهم مقدس است.
◀️هر کسی به خود اجازه میدهد بی آنکه از حداقل صلاحیت برخوردار باشد، در قبال نظرات علمی و فتاوای مراجع اظهار نظر کند!
◀️شکستن رکن مرجعیت در حکم شکستن انقلاب و نظام و حرام شرعی است.
◀️کار فقیه و مجتهد مقابله با انحرافات است، فقیه برای صیانت از مشروعیت معاش مردم و تامین سلامت معاد مردم وظیفه دارد.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅نشست «هم اندیشی دین و سینما» در جشنواره جهانی فیلم فجر
◀️در هماندیشی «سینما و دین» که روز چهارم سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد درباره گسترش معنویت در سینما و فلسفه فارابی و ارتباط آن با نظریه دینی سینما صحبت شد.
◀️در نوبت صبح احمدرضا معتمدی دکترای فلسفه هنر و کارگردان سینما در مورد «نسبت سینمای دینی و سینمای فلسفی»، توماس کرول کشیش کاتولیک، پژوهشگر سینما و دین و داور بین الادیان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره سینمای دینی، سیدمهدی ناظمی مدرس دانشگاه و پژوهشگر مطالعات فیلم با موضوع «پدیدارشناختی در باب سینمای دینی» و والری دِ مارناک منتقد فیلم و داور بین الادیان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد «تاریخچه و فعالیت های رسانهای موسسه سیگنیس وابسته به واتیکان» سخنرانی کردند.
▪️نقل از کانال سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
https://eitaa.com/daghdagheha
✅در دیدار پرفسور مولر با آیتاللهالعظمی جوادیآملی مطرح شد:
⬅️آنچه در غرب مطرح است بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه
فلسفه هم دیر به دست میآید و هم دیرپاست. فلسفه آن است که از یک سو با ازلیت، از سوی دیگر با ابدیت و از سوی سوم با سرمدیت که جامع ازل و ابد است بحث میکند.
⬅️انبیا آمدند که عقل فلاسفه و متفکران را شکوفا کنند، به انسان بگویند شما یک موجود ابدی هستی، و اگر از اموری میترسید برای اینکه میترسید بمیرید، ولی بدانید که شما مرگ را میمیرانید نه بمیرید.
یک موجود ابدی فکر ابدی لازم دارد، آن فکر ابدی به نام فلسفه است، این زود پدید نمیآید، بلکه قرنها میگذرد تا یک فکر پدید بیاید.
⬅️فلسفه مربوط به کل جهان است و سرنوشت و شناسنامه علوم را فلسفه تعیین میکند.
⬅️فلسفه آن قدر آزاد است که آزادانه وارد معرفت جهان میشود، هیچ قیدی در آن نیست، هیچ بندی در آن نیست، به هیچ دینی هم تعهد نسپرده است، به هیچ قانونی هم تعهده نسپرده است، چون همه قوانین بعداً پیدا میشود. چون آزادانه وارد میشود در ابتدا نه دینی است نه ضد دین.
⬅️فلسفه که ریاست همه علوم را به عهده دارد، ثابت کرد که کل جهان فعل خداست و خدا هم همه جا حضور دارد و همه جا هم میشود او را مشاهده کرد اما هیچ کدام از اینها هم خدا نیستند.
https://eitaa.com/daghdagheha
⛔️ آمارى عجیب!!!
کشفیات مواد مخدر در حاشیه مدارس کشور
⭕️ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:
⬅️نیروی انتظامی توانست در سال ٩٦ در شعاع ٥٠٠ متری مدارس ١.٩ تن انواع مواد مخدر را از خرده فروشان کشف و ضبط کند که این امر باعث سختتر شدن دسترسی به مواد مخدر در اطراف مدارس شد.
⬅️در ارزیابیهای سال ٨٠ مشخص شد ٠.٥ درصد از جمعیت دانشآموزی مقطع دوم متوسطه، تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند که البته این آمار در سال ٩٠ به یک درصد جمعیت دانشآموزی مقطع دوم متوسطه و در سال ٩٥ به حدود ٢ درصد جمعیت دانشآموزان این مقطع رسید.(تسنیم)
https://eitaa.com/daghdagheha
✅استاد سید محمّدمهدی میرباقرى(دهسال قبل سال١٣٨٧):
⬅️در مبارزه، حلوا پخش نمیکنند. اگر شما معنویت را به درون تمدن غرب بردهاید، آنها هم در داخل جامعه شما مشغول توطئه فرهنگی هستند!
⬅️برنامریزیِ فرهنگی حوزه باید در مقابلِ برنامهریزیِ فرهنگیِ یونسکو باشد.
⬅️منکَر، هالیوود است، نه جوانِ هالیوود زده.
⬅️با آفتهای پوستی باید مبارزه کرد اما اولویت با اصلاحِ کَبِدِ بیمار است.
⬅️در مقیاس بزرگ فکر کنید، در مقیاس محدود عمل کنید. «کَلان» بیندیشید و «خُرد» عمل کنید.
⬅️تبلیغ باید متوازن باشد. گاهی، آنچه را که در درجه سوم اهمیت است، دهبار میگوییم، و آنچه را که در درجه اول اهمیت است، یکبار هم نمیگوییم! این درست نیست. تبلیغ باید متوازن باشد.
⬅️باید به جوانان و زنان، «نظام فکری» بدهید تا در مسیر مبارزه، منفعل نشوند.
⬅️بعضی جوانان از اینکه تیم محبوبشان گُل خورده، خوابشان نمیبرد، اما کاری ندارند که مبارزه «حزبالله» و صهیونیستها» به کجا رسید! این یعنی به جوانان «نظام فکری» ندادهاید. نظام فکری باید رابطه اعتقادات شیعی را با همه عرصههای زندگی مشخص كند.
https://eitaa.com/daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅زبان هنر
شعر طنز حجت الاسلام سید محمد حسینی
سارقی که خورده یکجا نصف بیت المال را
چهره شطرنجی و مستور میخواهد چکار؟
زاهد ما حاصل انگور کشور را خرید
یک مسلمان این همه انگور میخواهد چکار؟
https://eitaa.com/daghdagheha
✅هزینه نهادهای سیاسی در فروردین ۹۷
مقايسه كنيد با هزينه نهادهاى فرهنگى!!!!
https://eitaa.com/daghdagheha
✅فرزند زمان خود باشیم!
اسلام؛ دین سیاسی یا اخلاقی؟!
🖊 مهران صولتی
◀️اینکه اسلام دین اخلاق است یا سیاست، قصه دراز دامنی است! کمترین پیشینه اش به قبل از انقلاب بازمی گردد و تلاش های روشنفکران دینی از بازرگان گرفته تا شریعتی! بازرگان در مبارزات خود با مکاتب مادی به جد معتقد بود که دین برای اصلاح امور دنیا آمده است و می کوشید تا توانمندی اسلام را در کشاکش عمیق آن با مارکسیسم توجیه کند! صریح تر از او در این زمینه شریعتی بود که اعتقاد داشت؛" دینی که به درد قبل از مرگ نخورد به درد بعد از مرگ هم نخواهد خورد!". این سیاسی ترین برداشت از دینی بود که احساس می شد در دوران پیش از انقلاب مبارزه برای تغییر جهان را به مارکسیسم باخته است.
◀️اگر چه شریعتی پیش از انقلاب درگذشت و مجال تجدید نظر در آرای خود را نیافت ولی بازرگان ماند و در سال های پایانی حیاتش با مراجعه به قرآن و نوشتن جزوه؛ " آخرت و خدا، هدف بعثت انبیاء" به این نتیجه مهم رسید که هدف اساسی آمدن پیامبران عبارت از دعوت مردم به اخلاق و آخرت بوده است!". این اخلاقی ترین برداشتی بود که از دین عرضه شد و در کنار آموزه های روشنفکران دیگری همچون دکتر سروش نشست. بازرگان فرزند زمانه خود بود! در روزگار به حاشیه رفتن دین، از خوانش حداکثری و اسلام سیاسی دفاع می کرد و در زمانه برقراری حکومت دینی، از دین حداقلی و اسلام اخلاقی!
◀️چندی است که پناهیان در سخنانی مدعی شده است که هدف بعثت انبیاء سیاست و نبرد با قدرتمندان بوده است نه برقراری اخلاق!
◀️دیرزمانی است که برخی مبلغین احساس می کنند می توانند با گفتار درمانی و موعظه پراکنی برخی واقعیت های اجتماعی را تغییر دهند! تلاشی عبث و بیهوده!
◀️واقعیت این است که به همان اندازه ای که پهلوی اول و دوم با تلاش خود برای به حاشیه راندن دین، در سیاسی شدن اسلام نقش مهمی داشتند، جمهوری اسلامی هم با حداکثری کردن نقش اسلام در مطالبه اخلاقی شدن دین موثر بوده است!
◀️اگر بخواهیم دیالکتیکی بگوییم؛ حکومت دینی همواره نوعی سکولاریسم را در درون خود پرورش داده و لائیسیسم(دین ستیزی) هم نوعی اقبال به دین عمومی!
◀️پناهیان هرچه باشد فرزند زمانه خود نیست و نمی تواند با شعار و تبلیغات این واقعیت دیالکتیکی را نادیده بگیرد! واقعیتی آنچنان واضح که عباس عبدی هم در پژوهشی در مورد سیر تطور نام های ایرانی به آن اشاره کرده است؛ در دوران پیش از انقلاب جامعه در نقطه مقابل حکومت، به گذاشتن اسامی اسلامی بر روی فرزندان خود اقبال نشان داد و به عکس در دوران بعد از انقلاب و از دهه هفتاد به بعد به نهادن اسامی ایرانی!
◀️به نظر می رسد هم اکنون و با گذشت چهاردهه از حاکمیت دین در ایران دیگر نمی توان صرفا با رجوع به آیین صدراسلام شهروندان را نسبت به ادامه حضور خوانشی حداکثری از اسلام در جامعه توجیه کرد!
◀️واقعیت های اجتماعی چنان فشار خرد کننده ای بر جامعه وارد کرده اند که شماری از بدیهی ترین اعتقادات مذهبی جای خود را به بی معنایی و پوچ انگاری داده اند!
https://eitaa.com/daghdagheha
✅با پیکر رضاشاه چه کنیم؟(توسعه، با کتمان تاریخ یا تکریم سرمایه؟)
🖊محسن رنانی
مقدمه:
◀️عکسها نشان میدهد که پیکر مومیایی شدهای که این روزها در جوار حرم حضرت عبدالعظیم کشف شده است همان کالبد رضاشاه است که پس از تخریب مقبره رضاشاه توسط آقای خلخالی و سایر انقلابیان، در زیر آوار مدفون و اکنون با خاکبرداری، هویدا شده است. من اگر مسئول میراث فرهنگی بودم، حتی اگر مشکوک بودم، فرض را بر این میگذاشتم که این پیکر رضاشاه است و وظیفه قانونی خود را در قبال حفظ میراث تاریخی کشور انجام میدادم تا آنگاه که بررسیهای بعدی واقعیت را آشکار سازد. و اگر از مقامات سیاسی بودم دستور میدادم این پیکر به موزه سپرده شود و به دقت از آن مراقبت شود. چرا که پیکر رضاشاه متعلق به ما نیست، متعلق به تاریخ ایران است و این تاریخ باید حفظ شود.
این نوشته دو بخش دارد: بخش اول آن سیاسی و هیجانی است و به این میپردازد که چرا به نفع و صلاح جمهوری اسلامی است که پیکر رضاشاه را با احترام به موزه بسپارد. این بخش کوتاه است و آن را برای خوانندگان بیحوصله در آغاز آوردهام؛ و البته جدی است اما احتمالا آنان که باید، آن را جدی نمیگیرند. اما بخش دوم، که آن را برای خواننده جدی و پرحوصله و عمیق نوشتهام، یک تحلیل اقتصادی و اجتماعی است که در آن از نقش نمادین پیکر رضاشاه برای اقتصاد آینده کشور صحبت میشود و به این بهانه وارد بیان کارکرد سرمایههای نمادین به عنوان سرمایههای توسعه آفرین میشویم، با این هدف که نشان دهیم یک فرصت منحصربهفرد برای نجات آینده توسعه کشور، تمرکز بر تولید، جذب، حفاظت و انباشت سرمایههای نمادین است.
◀️من با آنکه مطمئن هستم برای انتشار این نوشته ناسزاهای بسیاری خواهم شنید، اما بنابر وظیفه روشنفکری و برای مصالح جمهوری اسلامی و آینده این سرزمین، این نوشته را منتشر میکنم. امید که آنان که با محتوای آن موافقند یک بار دیگر در آن به دیده نقد بنگرند؛ و آنان که با آن مخالفند، یک بار دیگر منصفانه آن را بخوانند. والعاقبه للمتقین.
🔲بخش اول: کشف پیکر رضاشاه به مثابه یک فرصت سیاسی
▪️یک: اینکه جمهوری به این عزم و جسارت برسد که پیکر رضاشاه را به یک موزه ملی منتقل کند، نشانه اقتدار و احساس قدرت در جمهوری اسلامی است.
▪️دو: این اقدام به منزله نوعی التیام بخشیدن به روند تندرویهای گذشته در قبال تاریخ ایران و رژیم پهلوی است.
▪️سه: با این اقدام فضا و زمینه و موضوعی برای گفتوگو درباره تاریخ پهلوی باز میشود.
▪️چهار: بیگمان ماههای اول تعداد زیادی از مردم برای دیدن پیکر رضاشاه راهی موزه میشوند. اشکالی ندارد این خودش نوعی تخلیه انرژی اجتماعی و سیاسی است و بعد از مدتی مسأله کاملاً طبیعی میشود.
▪️پنجم: بازتاب خارجی این اقدام نیز البته خوب خواهد بود. در نگاه جهانی نوعی ظرفیت و قدرت و اعتماد به نفس جمهوری اسلامی را بازتاب میدهد.
◀️نتیجه: بنابراین به گمان من لازم است مقامات ارشد کشور در این مورد با روشنبینی برخورد کنند و از موضع بزرگواری و شجاعت، دستور بدهند که پیکر به موزه منتقل شود؛ دستوری که در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد.
🔲بخش دوم: پیکر رضاشاه به مثابه سرمایه نمادین
▪️در واقع سرمایههای نمادین مانند عمود خیمه، بخشهای مختلف جامعه را منسجم و عقلانی نگاه میدارند. بنابراین سرمایههای نمادین بالقوه و بالفعل را نباید تخریب کنیم، حتی اگر رقیب ما باشند، چون فرصتهای زیست مسالمتآمیز جامعه محدود میکنیم. پیامبر اکرم وقتی مکه را فتح کردند، نگذاشتند ابوسفیان بهعنوان سرمایه نمادین قریش تخریب شود و خانه او را محل امن قرار دادند که هر کس به آنجا برود در امان است. فدایش شوم که ضمن آن که مهربان بود و خُلق عظیم داشت، بیآنکه مکتب دیده و خط نوشته باشد، به گونهای رفتار میکرد که گویی خیلی از نظریههای علمی امروز سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی را میدانست.
و البته همه اینها را گفتم که بگویم اکنون پیکر رضاشاه نه تنها بخشی از تاریخ ایران است، بلکه میتواند بهعنوان یک سرمایه نمادین تاریخی، در آینده یک جاذبه جهانی توریستی برای ما ایجاد کند؛ همان کاری که مقبره استالین در روسیه میکند. امروز سربه نیست کردن پیکر رضاشاه هیچ تفاوتی با تخریب شبانه تخت جمشید ندارد و اگر چنین کنیم تاریخ درباره ما همان قضاوتی را خواهد کرد که درباره ظلالسلطان (پسر ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان) کرد که از روی حقارت و کینهتوزی دستور داد بسیاری از آثار معماری صفویه بویژه کاخ آیینهخانه، که به فرمان شاه عباس دوم برساحل زنده رود ساخته شده بود، تخریب شود.
متن کامل یادداشت:http://telegra.ph/-04-25-4
https://eitaa.com/daghdagheha
✅آیتالله اعرافی در دیدار تندگویان معاون وزیر ورزش و جوانان:
◀️رای تبیین جایگاه جوان و نوجوان در نظام فکری، حرف های زیادی زده شده؛ اما مهم تبیین جایگاه جوان در ارزش دهی است.
◀️به دلیل اهمیت بحث تبیین جایگاه شخصیتی جوانان، اگر این دو نهاد در کنار هم قرار گیرند، می توانند اقدام به ترویج، تبیین و الگو سازی و مدل سازی فکری و فرهنگی کنند
◀️در مدیریت جدید حوزه، طرحهای خوبی در ارتباط با طلاب جوان و نیازهای جامعه در حال اجرا است و این مدیریت به دنبال این است، حوزه بتواند نیازهای روز و جامعه را نیاز سنجی و پاسخ دهد.
◀️نگاه ویژه داشتن به قم به این معنا نیست که شهر قم تبدیل به کشور شود، بلکه منظور این است در این شهر ظرفیت های زیادی از مراکز علمی و جوانان از کشورهای مختلف دنیا قرار دارند و همین امر می طلبد نگاه به این شهر ویژه باشد.
◀️برای مدیریت این قشر لازم است به جوان مسئولیت داد، در بحث هنر و دانش افزایی سرمایه گذاری کرد.
◀️حوزه آماده است تا منطق نسل جوانان را ارتقاء دهد و در عین حال به آگاه سازی نسل جوانان بپردازد تا اهداف نظام را تأمین شود.
https://eitaa.com/daghdagheha
⭕️ ●#مهم
✅ #پاسخ صریح رهبری درباره ورود در شبکه های اجتماعی متعلق به #دشمن👇
#فضای مجازی حقیقتا قتلگاه جوانان و نوجوانان ما شده است.الآن یک منطقه عظیمی از این فضا در اختیار دشمن است و هر کار می خواهد می کند و انواع ضربه ها را به ما می زند شما هم البته کار کردید و خوب کار شده لکن کافی نیست.
◇ابتکار نیاز است
باید کاری کنید که دشمن را از فضای مجازی برانید. #هدف را این بگذارید که دشمن را بتارانید و پس بزنید. بخشی از آن بر می گردد به کار قانونی..
در اینجا هم احتیاج است به
■#تشکیل هیات های اندیشه ورز قوی و موثر که بیایند راهکار بدهند. و داریم در جوانان کسانی که مثل شما
🔻فعال هستند
🔻و مطلعند.
🔻متعدد هم هستند.
🔻افرادی هستند جوان
🔻علاقه مند
🔻مسلط بر فضای مجازی
🔻و معتقد
داریم از این دست آدم ها که
من تعدادیشان را خودم دیده ام.
■باید یک #شبکه پیام رسان وسیع با ظرفیت ۲۰میلیونی ایجاد کنید با تمام جذابیت هایی که شبکه های آن طرفی دارند. باید کاری کنید که مردم دیگر نیازی به #تلگرام نداشته باشند.همت را بر #این بگذارید.
🔴از من سوال می شود که به شبکه های اجتماعی و مجازی کنونی که متعلق به دشمن است وارد بشویم یا نه؟
✅ به نظر ما #ورود_هوشمندانه_خوب_است
●ولی افرادی بروند
●و کار دسته جمعی کنند
●و بنیه داشته باشند که خودشان غرق نشوند و مثال آن غلام و آب جو نشود.
غلامی که آب جوی آرد
آب جوی آمد و غلام ببرد
💥ورود تهاجمی لازم است و گرفتن میدان از دست دشمن.
#اثرگذار_باشید_نه_اثر_پذیر
۹۵/۸/۱۹☘️
✅اديان، يكي بودند
◀️امام موسي صدر در زمستان ١٣٥٣، در آغاز ايام روزه عيسويان، خطبه اي در كليساي كبوشيين بيروت ايراد مي كند. شارل حلو، رئیسجمهور اسبق لبنان، اين واقعه را اينجور نقل مي كند: «برای نخستین بار در تاریخ مسیحیت، یک روحانی غیرکاتولیک در یک کلیسای کاتولیک و برای جمعی از مؤمنان، در جایگاه موعظه، سخن میراند.» اقدام بعدی امام، دعوت از بزرگان مسیحیت برای ایراد خطبههای نماز جمعه بود، اما به سبب جنگ داخلی، این برنامه هيچگاه تحقق نیافت.
فرازهايي از اين خطبه، چنين است:
◀️ادیان یکی بودند، زیرا در خدمتِ هدفی واحد بودند: دعوت به سوی خدا و خدمتِ انسان. و این دو، نمودهای حقیقتی یگانهاند. و آن گاه که ادیان در پی خدمت به خویشتن برآمدند، میانشان اختلاف بروز کرد. توجه هر دینی به خود، آنقدر شد که تقریباً به فراموشی هدفِ اصلی انجامید. اختلافات شدت گرفت و رنجهای انسان فزونی یافت.
ادیان یکی بودند و هدفی مشترک را پی میگرفتند: جنگیدن در برابر خدایان زمینی و طاغوتها و یاری مستضعفان و رنجدیدگان. و این دو نیز نمودهای حقیقتی یگانهاند. و چون ادیان پیروز شدند و همراه با آنها مستضعفان نیز پیروز شدند، طاغوتها چهره عوض کردند و برای دستیابی به غنایم پیشی گرفتند و در پی حکم راندن به نام ادیان برآمدند و سلاح دین را به دست گرفتند، و اینگونه بود که رنج و محنت مظلومان مضاعف گشت و ادیان دچار مصیبت و اختلاف شدند. هیچ نزاعی نیست مگر برای منافع سودجویان.
ادیان یکی بودند، زیرا نقطۀ آغاز همۀ آنها، یعنی خدا، یکی است؛ و هدف آنها، یعنی انسان، یکی است؛ و بستر تحولات آنها، یعنی جهان هستی، یکی است؛ و چون هدف را فراموش کردیم و از خدمت انسان دور شدیم، خدا هم ما را به حال خود گذاشت و از ما دور شد و ما به راههای گوناگون رفتیم و به پارههای مختلف بدل گشتیم و جهان یکتا را تقسیم کردیم و در پی خدمت به منافع خاص خود برآمدیم و معبودهای دیگر، غیر خدا، را برگزیدیم و انسان را به نابودی کشاندیم.
متن کامل:imam-sadr.com
https://eitaa.com/daghdagheha
✅موسیقی؛ میانهی لهو و موعظه
🖊سید هادی طباطبایی
◀️جدال میان موسیقی و روحانیت گویی پایانی ندارد. بعد از اینکه ماجرای برگزاری کنسرتهای موسیقی نقل محافل بود و پای برخی از مراجع را نیز به ماجرا کشاند، این بار طلبهی جوانی، علیه کنسرت موسیقی اقدامی انجام داده و آتش مواجهه روحانیت و موسیقی را بار دیگر افروخته کرده است.
مراجع عظام تقلید اما در خصوص حکم موسیقی، اختلاف دیدگاههایی دارند؛ برخی از آنها، از حُرمت انواع موسیقی سخن گفتهاند که آیتالله سید صادق روحانی از آن جمله است. آیتالله روحانی بر این باورند که خرید و فروش آلات موسیقی نیز حرام است؛ چه این آلات مناسب مجالس طرب باشد، یا نباشد. حتی اگر در مجالس دینی و ذکر مصیبت از این وسایل استفاده شود، حرمت دارد؛ بلکه در اینگونه مجالس حرمتش افزون میشود.
◀️در مقابلِ این رویکرد که موسیقی را داری حرمت ذاتی میداند اما دیدگاهی در میان برخی علما وجود دارد که حرمت ذاتی برای موسیقی قائل نیستند. آیتالله یوسف صانعی معتقد است که اگرچه در وضوح و صراحت روایات بر حرمت غنا هیچ شکی نیست، اما اینکه این حکم صریح و روشن بر کدام یک از مصادیق غنا حمل شده معلوم نیست؛ بهعبارت دیگر، موضوع این حکم روشن نیست که آیا منظور مطلق غنا است و یا اینکه اشاره به موارد خاصی دارد. ایشان سپس با نقل رأیهای حضرات محمدحسین کاشفالغطاء، سید ماجد بحرانی، فیض کاشانی، سید مهدی کشمیری و دیگرانی از فقها، عنوان میکنند که آنچه از مجموع روایات رسیده در این باب روشن میشود این است که حرمت غنا و آنچه مربوط به آن است، مثل اُجرت و آموزش و گوشدادن و خرید و فروش و همهی این امور، به آنچه که در زمان بنیامیه و بنیعباس متداول و شناخته شده بوده اختصاص دارد و نمیتوان آن را به زمان حال تعمیم داد. به باور وی، اشارهی ائمه به مجالس غنا، ناظر به برپایی مجالس خاصی از ساز و آواز بوده که کنیزکان حضور داشتند و مشروبخواری و لهو و لعب بهپا میکردهاند. آیتالله صانعی سپس اینگونه حکم میکند که غنا مطلقاً حرام نبوده و فقط گونهای خاص از آن حرام میباشد.
◀️در میان فقها اما برخی نیز رویکردی عرفانی به موسیقی را برگزیدهاند. آیتالله جوادی آملی به سخن ابن سینا استناد میکند که گفته بود: «گاهی عارف به آهنگ ملایم نیاز دارد تا او را موعظه کند». جوادی آملی معتقد است که آهنگهای طربانگیز خوی حیوانی را در انسان زنده میکنند؛ اما برخی آهنگها خوی فرشتهمنشی را در آدم احیا میکنند و به انسان سبکباری میدهند و بشر را از شهوت و غضب دور میکنند. وی سه نحوه از موسیقی را از یکدیگر تفکیک میکند: ۱. موسیقیهایی که حالتی روحانی را در انسان ایجاد میکنند که اشکال ندارند؛ ۲. موسیقیهایی که به مجالس لهو و لعب اختصاص دارند و شهوت را تحریک میکنند که این دسته نامشروعاند؛ ۳. دستهای از موسیقیها مشکوک هستند که به این آهنگهای مشکوک نیز نباید گوش داد.
◀️در این میان اما برخی از روحانیون نیز از ابراز نظر صریح ابا کردهاند. علامه طباطبایی نقل کرده است که برادرش سید حسن الهی، کتابی را در خصوص موسیقی نوشته است: «برادر ما راجع به تأثیر صدا و کیفیت آهنگها و تأثیر آن در روح و تأثیر لالایی برای کودکان که آنها را به خواب میبرد و بهطور کلی از اسرار علم موسیقی و روابط معنوی روح با صداها و طنینهای وارده در گوش، کتابی نوشتند، که انصافاً رساله نفیسی بود و تا به حال در دنیای امروز بینظیر و از هر جهت بدیع و بیسابقه بود. لیکن بعد از اتمام رساله، خوف آن را پیدا کرد که به دست نا اهل از ابناء زمان و حکام جائر بیفتد و از آن حکومتهای غیر مشروع دنیای امروز استفاده و بهرهبرداری کنند؛ لذا آن را به کلی مفقود کردند».
◀️این اقدام سید محمدحسن الهی طباطبایی نشان از حساسیتهای موسیقی دارد؛ ابزاری که میتواند گاه به سمت لهو میل کند و گاه به موعظهای حسنه بدل شود.
متن کامل یادداشت:http://mobahesat.ir/16049
https://eitaa.com/daghdagheha
✅دکتر ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی
https://eitaa.com/daghdagheha
✅از بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار دست اندرکاران همایش حکیم آقاعلی مدرس زنوزی:
⬅️از جمله خصوصیّات مرحوم آقاعلی مدرس این است که ایشان نقاد ملاصدراست. نقادی و حرفِ نو به میان آوردن در علوم عقلی، مسئله بسیار مهمی است.
⬅️گاهی یک مکتبی، چند تفسیر دارد؛ فرض کنید راجع به هگل،تفاسیر متعدد از حرفها و متونی که نوشته می بینید؛ این کمک میکند به پیشرفت فکر و منطق و عقلانیّت در حوزه علوم عقلی.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅شهر لیورپول امسال روزه میگیرد!
🖊صابر گلعنبری
◀️آثار درخشش محمد صلاح ستاره مصری تیم لیورپول انگلستان از دنیای فوتبال و هواداران این ورزش فراتر رفته است. صلاح ثابت کرد که تبلیغ یک مکتب و اندیشه تنها از طریق تخصیص بودجههای هنگفت و راهاندازی دستگاههای عریض و طویل امکان پذیر نیست، بلکه کافی است که صاحب یا صاحبان آن انسانهای موفقی در حرفه و کار خود باشند، همین خود موثرترین شکل تبلیغ و کمهزینهترین آن است.
◀️محمد صلاح نه در رشتههای علوم دینی تحصیل کرده، نه سازمان و تشکیلاتی برای تبلیغ اسلام دارد نه بودجه کلانی هم از جایی برای این کار گرفته و نه درباره اسلام سخنرانی کرده است. وی بدون کوچکترین تبلیغ مستقیم، امروزه به بهترین مبلغ اسلام در اروپا و جهان تبدیل شده است. کاری کرده و میکند که خطابههای پرطمطراق و نهادهای دینی چون الازهر و دیگر حوزههای علمیه از آن عاجزند.
◀️◀️به گفته یک اندیشمند اسلامی، اثرات یک سجده محمد صلاح از هزار خطابه دینی بیشتر است.
◀️موفقیت و درخشش صلاح چهرهای دیگر از اسلام و مسلمان در غرب به نمایش گذاشته است، تا جایی که قرمز پوشان لیورپول آهنگها و سرودهای اسلامی زمزمه میکنند. مانند صلاح که پس از هر گلی به سجده میرود، سجده میکنند. از اسلام تعریف و تمجید میکنند. در آهنگهای خود در حمایت از لیورپول میگویند: "صلاح به مسجد میرود، همان مکانی که من هم دوست دارم به آنجا بروم". "اگر صلاح گلهای بیشتری بزند، من هم مسلمان میشوم."
◀️◀️روزنامه لوموند فرانسه در گزارشی به بررسی این پدیده پرداخته و مینویسد که محمد صلاح کاری کرده است که هواداران لیورپول برای اسلام آواز بخوانند. این روزنامه میگوید که اقلیت مسلمان قابل توجهی در شهر لیورپول وجود ندارد. بسیار شگفتانگیز است که برای اولین بار در این شهر آهنگی در سطحی گسترده نواخته میشود که در آن شعارهای اسلامی وجود دارد. قهرمانیهای صلاح باعث این کار شده است.
لوموند به نقل از یکی از هواداران این تیم مینویسد که اگر محمد صلاح به این شکل به گلزنی خود ادامه دهد، امسال مردمان شهر لیورپول همگی روزه میگیرند!
◀️◀️محبوبیت صلاح تا جایی است که خیلی از هواداران تیمش از تمامی حرکات و سکنات و شکل پوشش و موی سر و ریش او تقلید و از دین او تمجید میکنند. عکسهای او در حالت نماز، سجده و خواندن قرآن در هواپیما را دست به دست میکنند.
◀️این اتفاقات پس از آن میافتد که ظرف چند سال اخیر فضای عمومی اروپا متاثر از تصورات غلطی است که داعش از اسلام به جهانیان معرفی کرده است.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅موقعیت "جامعه شناسی تشیع در ایران" به روایت دکتر سارا شریعتی
▪️چالش میان «دین» و «جامعهشناسی» از چه زمانی کلید خورد؟
◀️«جامعهشناسی تشیع» از تاریخچه چندانی برخوردار نیست. همین چند سال پیش بود که در دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران جلسهای تشکیل دادیم و به تأسیس «جامعهشناسی تشیع» تصمیم گرفتیم. در آن دوره، چنین گرایشی در جامعهشناسی قدری غریب به نظر میرسید. با وجود این عقبه اندک، اما تاریخچه این رشته در حدی هست که بتوان برای آن دو مرحله زیست قائل شد؛
◀️مرحله نخست، دوره طرد و رد جامعهشناسی تشیع است؛ در این دوره، نسبت به رویکرد علوماجتماعی، موضع وجود داشت و لفظ جامعهشناسی، باری سکولار داشت. اما امروز به نظر میرسد که ما از این مرحله گذر کردهایم.
◀️در دوره دوم، رویکرد علوماجتماعی به دین پذیرفتنیتر میشود و به نوعی به رسمیت شناخته میشود. از این رو، میتوان گفت که امروز جامعهشناسی تشیع از مرحله طرد به مرحله «پذیرش انتقادی» رسیده است. شاهد این مدعا آن است که امروز در سطح آموزشی و پژوهشی، گرایش شیعهشناسی تحت عنوان «جامعهشناسی تشیع» یا «مطالعاتاجتماعی و فرهنگی تشیع» در برخی از دانشگاهها به رسمیت شناخته شده است به عنوان مثال در دانشگاه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه اصفهان گروه شیعهپژوهی شکل گرفته است و نشریاتی وجود دارد که در آن از «الهیات اجتماعی» سخن گفته میشود.
◀️مطالبهگری علوماجتماعی و علومانسانی و اهمیت این علوم در کشورهای اسلامی و همچنین تغییر تصویر اسلام در قرن بیست و یکم از جمله دلایل این تحول بود.
◀️تصویر اسلام در قرن بیستم، تصویری سیاسی و مسأله اسلام اساسا مسألهای سیاسی بود. اما در قرن بیست و یکم مسائل سیاسی در ذیل مسائل اجتماعی قرار گرفت و امروز تبعیض، شکافطبقاتی، محیطزیست و... از جمله موضوعات و مسائل مورد توجه اسلام است. به این دلیل است که ضرورت مطالعات علوماجتماعی برجسته شده است و در کشورهای اسلامی مطالبه میشود.
◀️حال، این پرسش مطرح میشود که این مطالعات در ایران در چه وضعیتی است؟ واقعیت این است که ما به پژوهشهایی در زمینه تشیع نیاز داریم؛ چرا که باید بدانیم تحول جمعیتی جامعه شیعیان به چه صورت بوده است؟ نسبت دین و رأی سیاسی چیست؟ دین در چه نسبتی با طبقات اجتماعی قرار میگیرد؟
◀️واقعیت این است که ما اطلاعات جامعهشناختی چندانی در مورد تشیع نداریم و دغدغه همیشگی من این است که چرا هر وقت میخواهیم آمار و ارقام ارائه کنیم، ناگزیر به پژوهشهای خارجی ارجاع میدهیم. با وجود سابقه چهل ساله ما بعد از انقلاب و مطالعات ما در حوزه دین و تأسیس مؤسسات پژوهشی مختلف در حوزه و دانشگاه، چرا پژوهشهای میدانی و کمی انجام ندادهایم؟ این در حالی است که جامعهشناسی، یک علم تجربی است. به نظر میرسد که باید بر این وجه تجربی و پژوهشی و کارهای جامعهشناختی تأکید بیشتری داشته باشیم تا برچسب «الهیات جامعه مدرن» از جامعهشناسی ما برداشته شود.
◀️شاید یکی از دلایل کم بودن این قبیل آمارها، مناقشه تاریخی بین «جامعهشناسی» و «دین» باشد. در دوره آگوست کنت، جامعهشناسی متهم شد که میخواهد جانشین «دین» شود. از آنجا بود که چالش میان «دین» و «جامعهشناسی» کلید خورد. در کنار این پرونده مناقشه، پرونده «اسلام» و «علوماجتماعی» نیز به چشم میخورد و پرسش این است که چرا علوماجتماعی به سختی وارد کشورهای اسلامی شد؟ پرونده تفکیک «علومدقیقه» و «علومانسانی» نیز از دیگر مناقشههای جامعهشناسی دین است؛ به عنوان مثال سید قطب در کتاب «نشانههای راه» عنوان میکند که ما علومدقیقه را از کفار میپذیریم ولی علومانسانی را نمی پذیریم چون در پس خود دارای جهانبینی است.
◀️شاید یکی از راههای ایجاد پیوند میان «جامعهشناسی» و «دین» تربیت تیپهایی با عنوان «متأله جامعهشناس» باشد؛ یعنی کسانی که هم تحصیلات حوزوی و هم تحصیلات دانشگاهی دارند. این تیپ در جامعهشناسی دین در اروپا زیاد است؛ از میشل دوسرتو گرفته تا پیتر برگر و... اینها جامعهشناسانی هستند که «تئولوگ» و «سوسیولوگ» بشمار میروند. در کشور ما هم قبل از انقلاب چنین تیپهایی بود، سید جعفر شهیدی، سید جلال آشتیانی از اساتیدی هستند که هم در حوزه زبانشناسی، فلسفه و عرفان حرف برای گفتن داشتند و هم در حوزه دین، تا جایی که اطلاع دارم در جامعهشناسی این اتفاق کمتر رخ داده است، چون گویی فلسفه، عرفان و ادبیات قرابت بیشتری با دین دارند تا جامعهشناسی.
◀️بر این باورم که، این «دین» نیست که مانع تحقیقات علوماجتماعی میشود بلکه این «سیاست» است که به تعبیر وبر نقش همان قفس آهنین را بازی میکند و برای یک جامعهشناس که میخواهد پژوهش کند، محدودیت ایجاد میکند.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅انتظارات از روحانیت حاضر در فضای مجازی/محمد رضا نائينى
١.هرگز به صورت ناشناس در این فضا وارد نشوید . حضور نقابدار شما معنای خوبی را به ذهن نمی آورد ؛ کانال های نقابدار را نیز جدی نگیرید.
۲.در سخن گفتن با دیگران پا را از حدود ادب فرا نگذاریم . مؤمن بد زبان نیست .
۳.بر پیشانی صفحات خود یا در محتوای آن ها مدح خودمان را نکنیم ، مثلا به خودمان القابی مانند "آیت الله" ندهیم ، بالاترین افتخار برای ما همان عنوان "طلبه" است .
۴.حضورمان در فضای مجازی همراه با حکمت و موعظه حسنه باشد ، نه تحکم و امر و نهی .
۵.سعی کنیم از نصایح دیگران و نیز اطلاعاتشان نهایت بهره را ببریم .
۶.مراقب الزامات شغلی خودمان باشیم و از گذاشتن پست های خلاف "زي روحانیت" بپرهیزیم .
۷.مراقب آبروی دیگران باشیم و به انتشار مطلبی که آبروی کسی را می ریزد مبادرت نکنیم ، گرچه تذکر به اشتباهات علنی گاهی باید علنی باشد .
۸.حضور ما در این فضا باید محدود به ساعتی معین باشد ، مبادا این امور به کار اصلیمان لطمه بزند.
۹.هیچ گاه تصویری که در بر دارنده ی اهانت به دیگری به خصوص مشاهیر باشد را منتشر نکنیم . این نوع کارها افزون بر اینکه مورد رضای خدای تعالی نیست عکس العمل های مشابه را به همراه خواهد داشت .
۱۰.از گذاشتن پست هائی حاوی مطالب طولانی بپرهیزیم مگر آن که مطمئن شویم مخاطبان زیادی داریم .
https://eitaa.com/daghdagheha
✅حجت الاسلام دکتر اسماعیل چراغی، جامعهشناس
🔈فیمینیسم و واگرایی جنسیتی در ایران
◀️حوزه علمیه باید هر مسئله ای را که مدرنیته و اندیشه های فمنیستی برای ما ایجاد کرده است، را بر اساس مبانی فقه پویای تشیع بازخوانی نموده و راهکار مقابله با آن را تبیین و عرضه کند.
◀️حوزه به کمک رسانه تفاوت های حقوقی که اسلام بین زن و مرد قائل شده است مانند دو برابر بودن دیه مرد نسبت به زن و... را به درستی تبیین کند تا احساس بی عدالتی در زنان به وجود نیاید.
◀️نهادهای فرهنگی، آموزشی و رسانهای باید فرهنگ تعامل میان زنان و مردان را جایگزین فرهنگ تحقیر زنان در جامعه کنند و به مردان آموزش دهند به شخصیت زن در جامعه و فرهنگ عامه باید احترام گذاشت.
◀️نهادهای آموزشی و رسانه ای حاکمیت باید آگاهی زنان در مورد حقوق خود به خصوص سه حوزه دیل را جدی بگیرند تا زنان مورد سوء استفاده فمنیستها قرار نگیرند.
◀️حق طلاق: خیلی از زنان نمی دانند که از نظر حقوقی، زن می تواند در شرایط ضمن عقد، داشتن حق طلاق را شرط کند. فمنیست ها روی اعطای حق طلاق به مردان بسیار مانور می دهند.
◀️رضایت برای ازدواج: خیلی از خانواده های سنتی و دختران نمی دانند که عدم رضایت قلبی دختر، عقد را باطل می کند و متأسفانه بسیاری از دختران در بخشهای سنتی کشور به اجبار پدر و مادر، همسر خود را انتخاب می کند که از نظر فقها، عقد آنها شرعی نیست. این موضوع، ظرفیت مناسبی برای دفاع از احکام اسلامی در مقابل فمنیست ها است.
◀️زنان غیر از وظیفه تمکین جنسی، از لحاظ شرعی هیچ وظیفه اجباری در مقابل همسر مانند شست و شو ، بچه داری و ... ندارند. فمنیست ها روی افسردگی زنان به خاطر کار اجباری در منزل و ماندن در خانه به خاطر کارهای منزل و بچه داری، تبلیغات می کنند.
◀️بسیاری از افرادی که درکشور خود را فمنیست و مدافع حقوق زنان می دانند، به صورت سطحی آن را پذیرفته اند و پیش فرضهای نظری آن مانند انسان محوری را نمی دانند و در صورت اطلاع مخالف فمنیسم میشوند. لذا نهادهای آموزشی و پژوهشی به کمک رسانهها باید مبانی نظری فمنیسم را به درستی برای مردم تشریح کنند تا در دراز مدت تأثیر سوء ایجاد نگردد.
متن کامل گفتگو: http://mhi.ir
https://eitaa.com/daghdagheha
✅سید عزت الله ضرغامی (رییس اسبق رسانه ملی) در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
⬅️یک مقام بالای قضایی در یک اظهار نظر عمومی سخن از تلاش برای حذف ولایتفقیه توسط چند "روحانی نما" در قم میکند.
⬅️اولا آن طلبههای مفروض، روحانی هستند نه روحانی نما! مخالفت و ضدیت با ولایت فقیه هم در میان روحانیون از زمان حضرت امام (ره) رایج بوده است.
⬅️ثانیاً، ولایتفقیه را این چیزها تهدید نمیکند. امروز رفتار معتقدین و مدعیان ولایت فقیه و به ویژه برخی منصوبین از سوی رهبری تهدید بزرگ مشروعیت و وجاهت ولایت فقیه است.
⬅️ثالثا، یک مقام قضایی عالی رتبه باید براساس گزارش های موثق اطلاعاتی، کیفرخواست عادلانه برای مجرمان، اگر با هدف برهم زدن امنیت عمومی بوده باشد، صادر کند. لازم نیست این امور به میان مردم کشیده شود. این چیزها امروز اصلاً مسئله مردم نیست.
⬅️امر متعالی و مترقی ولایت فقیه را با چارچوبهای فکری محدود خود "سایز" نکنیم. این کارها ولو با "قصد قربت" خدمت به "ولی فقیه" نیست.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅نوبل ادب ندارد
🖊استاد حاج سید جوادی
◀️خبر کوتاه بود: «رسوایی جنسی، نوبل ادبیات امسال را لغو کرد». کمیته نوبل در تاریخ بیش از یکصد ساله خود برای اولین بار با بحرانی داخلی روبرو شده که آن را به تعلق اعطای جایزه ادبیات وداشته است. این آکادمی سوئدی در پی نحوه مدیریت سوءرفتار جنسی یکی عکاس فرانسوی به نام ژان کلود آرنولت، که همسر یکی از اعضای سابق آکادمی است، هدف انتقادهای جدی قرار گرفته است. پاییز گذشته در ماه نوامبر ۱۸ زن با الهام از جنبش مقابله با آزار جنسی و افشای متخلفان به نام #MeToo (من نیز) آقای آرنولت را متهم کردند که در ساختمان آکادمی نوبل آنها را آزار جنسی داده است.
هشتگ #MeToo نماد جنبشی است که سال گذشته میلادی در اعتراض به سوء استفاده جنسی از کارگردانان، تهیهکنندگان و دیگر عوامل هالیوود از زنان به ویژه هنرپیشهها در شبکههای اجتماعی به راه افتاد. با ورود این موج به شبکههای اجتماعی دامنه آن گسترش یافت و به افشای وسعت آزار و تجاوز جنسی علیه زنان در حوزه عمومی بهویژه محیط کار کشیده شد.
جنبش #MeToo در جوامعی پا گرفت که آزاد جنسی قانونی است و روابط خارج از چارچوب خانواده رایج است، اما این آزادی مانع از آن نشده که زنان از آزار مردان هوسران در امان بمانند. با وجود آزادیهای جنسی، هوسرانی مردان ارضاء نشده و فرصتهای نامحدود التذاذ جنسی، آنان را از تعرض به زنان بازنداشته است.
اما نکتهای دیگری که در این جنبش آشکار شد، پنهان ماندن این رفتار غیراخلاقی اما رایج در مدت زمانی بیش از دو دهه بود؛ چنانکه برخی از موارد افشا شده در دهه ۸۰ میلادی رخ داده بودند. اما زنان آزاردیده برای حفظ آبروی خود یا در امان ماندن از پیامدها، از افشای مزاحمتها صرفنظر کرده بودند.
اکنون نیز اتهام قضایی بزرگی علیه رییس جمهور آمریکا مطرح است که برای پنهان ماندن رابطه غیر اخلاقی جنسیاش با یک هرزهپیشه، مبالغی را پرداخت کرده است. جالب آنکه در جامعهای که این رابطه قانونی است، باز هم سیاستمداران برای پنهان نگهداشتن این هوسرانیهای غیراخلاقیشان مجبور به پرداخت حقالسکوت میشوند.
این واقعیتها نشانگر آن است که ظلم گسترده و فراگیری که در جوامع سنتی به زنان روا میداشتند، امروز نیز در قالب و گونهای دیگر در جوامع مدرن جریان دارد. برخلاف آنچه ادعا میشود در میدان آزادی جنسی، برابری و عدالت به دست نمیآید، بلکه آزادی جنسی مانند آزادی حمل اسلحه و … به سوءاستفاده زورمندان و تبدیل شدن آنها به متجاوزان میانجامد. وانهادن حریم امر جنسی که در پی انقلاب جنسی به تدریج شکل قانونی و رسمی یافت، در کاهش آزار و مزاحمت جنسی توفیق نیافته است.
با شناخت ستمی که در جوامع غربی بر زنان روا داشته میشود، مناسب است نگاهی به زیرپوست جامعه خومان بیافکنیم و برای دفاع از حقوق دختران و بانوان ایرانی در برابر هوسرانان تدبیر نماییم. اگر به سیره رسولالله(ص) نیز رجوع نماییم، ایشان در مکه و نیمی از دوران حضورشان در مدینه به دفاع از حقوق زنان در برابر تعدی جامع مردسالار پرداختند و پس از آنکه در این مجاهده توفیق نسبی یافتند احکام و تکالیفی را برای زنان تشریع فرمودند. متاسفانه در جامعه ما این خطمشی مغفول مانده و در حوزه مسائل زنان، آنانکه دغدغه دینی دارند غالبا به تکالیف توجه دارند و فرصت دفاع از حقوق زنان به افراد و گروههایی رسیده که در چارچوب مکاتب مدرن میاندیشند. تا زمانی که جماعت مذهبی ما نقش و رسالت خود را در پیگیری و اقامه حقوق زنان به رقبای فکری و اندیشهای واگذار کرده باشد، توفیقی در هدایت زنان به سوی ارزشهای اسلامی نخواهد یافت.
https://eitaa.com/daghdagheha
✅دانستن نه، سودمندی دانستهها؛ مسئله این است
🖊 استاد مهراب صادقنیا
◀️پیشترها سخن گفتن در بارهی دین کار روحانیان و یا کارشناسان مذهبی و الاهیّاتدانها بود. مردم کمتر در بارهی دین اظهار نظر میکردند. آنان آموختهبودند که گوشدهندگان و فرمانپذیران خوبی برای صاحبنظران دین باشند. امّا الان اینگونه نیست و بیشتر مردم در بارهی دین نظر میدهند و کمتر منتظر دیندانان میمانند.
◀️با این حال، یک تفاوت آشکار میان آنچه مردم در بارهی دین میگویند با سخنان دینشناسانِ پیشین وجود دارد؛ مردم از فهم یا فهمهای مختلف و یا درستی و نادرستی گزارههای دینی کمتر سخن میگویند، آنان معمولاً از سودمندی و کارگشا بودن آنچه به عنوان دین به آنها تعلیم داده میشود حرف میزنند. البته نمیتوان آنان را از این رفتار پرهیز داد و گفت اظهار نظر در بارهی دین در تخصّص شما نیست؛ زیرا آنان در بارهی ماهیّت، تفسیر، و یا صدق گزارههای دینی سخن نمیگویند؛ بلکه در بارهی بازتاب و سودمندی فهم عالمان دین در زندگی خود سخن میگویند. این رویّهی معمول مردم روزگار ما در بارهی بسیاری از پدیدههاست. همانطور که مردم در بارهی کارکرد و یا مفیدبودن خودرویی که سوار میشوند و یا کتابی که میخوانند نظر میدهند، بیآنکه مهندس خودرو و یا نویسنده باشند؛ حق دارند که در بارهی سودمندی تفسیری که دینشناسان از گزارههای دینی ارائه میدهند، اظهار نظر کنند.
◀️در آستانهی ماه مبارک رمضان که تریبونهای بیشتری در اختیار دینشناسان قرار میگیرد، بهتر است آنان بهجای تلاش برای تفسیر و اثبات باورداشتهای مذهبی، کمی هم به این نکته توجّه کنند که سؤال اصلي مردم “کارآمدی و سودمندی” تعالیمی است که از آنان یاد میگیرند. در حقیقت، مردم میفهمند آنان چه میگویند، امّا مشکل اینجاست که نمیدانند آنچه میفهمند چه گرهی از کار فروبستهی آنان میگشاید.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅تقویت مدارس و اساتید، سیاست اصلی مدیریت حوزه های علمیه؛
🔈آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه:
◀️رکن اساسی در رشد کمّی و کیفی حوزه شهرستانها، مدیریت مدارس و اساتید هستند.
◀️وقتی به این نتیجه رسیدیم که سعادت فرد، خانواده و اجتماع در گرو پرورش عالمان بزرگ است طبعاً مرکزی که این عالمان وارسته را تربیت کند بزرگترین خدمت را به جامعه بشری کرده است.
◀️با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حوزههای علمیه منشأ خدمات و پیشرفتهای شگفتانگیزی شد؛ صدها مرکز دینی در سرتاسر جهان تأسیس شد، دهها هزار نفر در مکتب اهلبیت (ع) پرورش یافتند و به اقصی نقاط عالم فرستاده شدند و دهها خدمات و برکات حوزه.
◀️در کنار همه این پیشرفتها و برکات زیادی که در حوزهها وجود دارد اما آسیبها و چالشهای زیادی نیز در پیش روی این نهاد مبارک است که بهگونهای از تبعات ویژگیهای عصر حاضر است.
◀️در عصر حاضر گروههای مرجع و رقیب زیادی برای حوزه و روحانیت به وجود آمده است؛ حصارهای اطلاعاتی فروریخته است و علوم اجتماعی و الهیات جدیدی که بهگونهای رقیب دین میباشند شکلگرفته است و این نظامات و علوم اجتماعی جدید بهسرعت در حال رشد است که همه این موارد در عین اینکه فرصت است اگر مدیریت نشود ممکن است تهدیدی جدی باشد.
◀️امروزه حوزه وارد میدان عظیمی شده است که طبعاً دشمن نیز پیداکرده است و این دشمنان کمر به تخریب و بازدارندگی حوزه بستهاند که باید مدیریت و مراقبت کرد.
◀️رشد کمی و کیفی در حوزههای شهرستانها بسیار مهم و اساسی است و باید دانست که رکن اساسی در جهت این رشد مدیریت مدارس و اساتید است.
◀️مسئولین حوزه استان میتوانند با وقت گذاری بیشتر و اهتمام روزافزون و ریز شدن در مسائل مربوط به طلاب و رشد علمی و معنوی آنان حوزه استان را بهمراتب بهتر از وضعیت فعلی رسانند.
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0
✅برادر از این همه شعار خسته نشدید؟!!
▪️پاسخ محمدتقی اکبرنژاد به اظهارات اخیر استاد فاضل لنکرانی:
🖊محمد تقی اکبرنژاد
◀️برادر بزرگوار، جناب استاد فاضل لنکرانی در همایش ملی "حوزههای علمیه و سنت های کار آمد" مطالبی را ایراد کردند که در ادامه تأملاتی را درباره آنها مطرح می کنیم.
◀️در یک قضاوت کلی جناب آقای فاضل(حفظه الله) همانند گذشته به جای طرح یک بحث عالمانه و مستدل، گفتار انگیزشی را ترجیح دادند و شعارهای گذشته را باز هم تکرار کردند. مثلاً :
1⃣ ایشان متأثر شدن اصول شیعه از اصول اهل سنت را مردود خواندند، در حالی که عرض ما این بوده که اصول فقه شیعه در پاسخ از اصول فقه اهل سنت و در حاشیه آن نوشته شده و البته در زمان خود یک اقدام ضروری و بجا بوده است.
🔸اما معنا ندارد که پس از هزار سال باز هم در حاشیه اصول اهل سنت باقی بماند. همان طور که بارها عرض کرده ایم، مقصود ما این بود که هنوز هم ما از حیث ساختار، روش، دامنه و مسائل نتوانسته ایم از اصول اهل سنت فاصله بگیریم و اصولی بر آمده از نیازهای واقعی و میدانی فقه شیعه بنویسیم.
🔸مثلا چون اهل سنت، مباحث الفاظ را از روزنه ی امر و نهی دیده و همه مسائل -مانند عام و خاص و مطلق و مقید و ناسخ و منسوخ -را در اطراف آن شکل داده اند، ما هم تا امروز از همین رویه تبعیت کرده ایم و هیچگاه از این منظر به مباحث الفاظ ورود نکرده ایم که چه قواعد تفسیری برای فهم متون دینی لازم داریم، خواه ظهور صیغ امر باشد یا تکالیف گوینده و شنونده در قبال متن و تاثیر آن در متون دینی، نقل به معنا، ارتکاز، سیاق، مقام بیان و ده ها مسأله دیگر که در بسته جامع اجتهادی موسسه فقاهت تحت عنوان «منطق تفسیر متن» آورده شده است.
2⃣ اینکه اجتهاد بدون مکاسب و امثال آن ممکن نیست و اینها بهترین کتابهای آموزشی هستند و باید باشند وگرنه طلبه نمی تواند دین شناس و مجتهد شود، از همان حرف های شعاری بلا دلیل است. یادم هست اوایل طلبگی از استادی که از معروفین است همین سؤال را پرسیدم، خندید و گفت: «اگر این طور باشد، پس خود شیخ انصاری (ره) نباید مجتهد می شد. در حالی که او بدون این کتابها شیخ انصاری شد.»
🔸برادر من؛ گویا هنوز فرق کتاب آموزشی و پژوهشی برای حضرتعالی روشن نشده است. کسی نگفته است مکاسب شیخ (ره) از گردونه علم خارج شود. بلکه حرف این است که مکاسب کتاب پژوهش است و در دوره درس خارج، استاد و طلبه باید به آن مراجعه کنند و از دیدگاه های ایشان بهره بگیرند. اما این کتاب مختصات کتاب آموزشی را ندارد. مگر بناست همه دقایق در دوره آموزشی روشن شود.
🔸هر اندیشمند با تجربه ای می داند که بخش اصلی عمق گرفتن در یک علم در دوره پژوهش اتفاق می افتد. غرض از دوره آموزشی این است که طلبه در جریان سیر رشد علم و نظریات علمی قرار گیرد و این می تواند همراه با عمق و دقت نظر باشد. این که می گویید: «بدون مکاسب کسی مجتهد نمی شود و مکاسب برای حفظ دین لازم است»، برازنده شما نیست. این حرفها ما را به یاد کسانی می اندازد که امام راحل عزیزمان از آنها به «متحجرین» یاد می کردند!
3⃣ اینکه ادعا کرده اید، فقه موجود فقه نظام ساز است، جای شگفتی دارد! در این عمر هزار ساله فقه، کجا شما سراغ دارید که فقه مصطلح توانسته باشد نظام ارائه دهد. اگر فقه ما نظام ساز است چرا در این چهل ساز هیچ عین و اثری از آن دیده نمی شود؟
🔸 واقعیت این است که فقه مصطلح نظام ساز نیست. اجتهادی که هنوز برای حل واضحاتی مثل حجیت خبر ثقه، گاه تا یک سال عمر استاد و طلبه را می بلعد، حرام است از نظام سازی سخن بگوید.
🔸 فقهی که فقیه آن-مثل حضرتعالی- با افتخار بگوید سه ماه درباره استصحاب شرایع سابقه بحث کرده، نباید نظام سازی را بر زبان جاری سازد. فقهی که از نظام سیاسی جز ولایت فقیه نمی فهمد و از اقتصاد جز چند مساله حقوقی و از خانواده جز ازدواج و طلاق، نباید در تراز نظام سازی مطرح گردد.
4⃣ اینکه گفته اید:«فقه تورم ندارد و حتی اگر بزرگانی هم گفته باشند، حرف ضعیفی است»، باید به سمع و نظر حضرتعالی برسانم که تقریبا اکابر فقه و اصول شیعه بر این مطلب متفق القولند و برای اطلاع از دیدگاه ایشان می توانید به کتاب«زوائد اصول» رجوع کنید. همین بزرگانی که از آنها یاد کردید یعنی شیخ انصاری، میرزای نائینی، بروجردی، خویی و امام(رحمه الله علیهم) در موارد متعددی تصریح می کنند که «لا ثمرة له اصلا»!
🔸برادر من امروز دیگر زوائد اصول با شعار حل نمی شود. امروز زوائد اصول با دقت و ظرافت علمی مورد بررسی قرار گرفته و ادله طرفین در جزئیات مسائل روشن شده است. شما به جای این حرفها، از نقدهای صورت گرفته پاسخ دهید.
به نقل از:https://feghahat.com/
http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0