eitaa logo
دغدغه‌های حوزوی
457 دنبال‌کننده
149 عکس
47 ویدیو
24 فایل
آئينه‌ای براى انعكاس مهمترين اخبار، دیدگاه‌ها، نقدها و تحليل‌هاى چالشی عرصه دين، فرهنگ، اجتماع، روحانيت و حوزه‌های علمیه... http://eitaa.com/joinchat/2263875587C5a248fd4a0 شناسه: @daghdagheha ادمین @a_r_moayedi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 کتاب «نظریه‌پردازی ارتباطات؛ خوانش‌هایی در پهنۀ سنت‌ها» منتشر شد 🔸ویراستاران: روبرت تی. کریگ و هیدی ال. مولر 🔹مترجمان: محسن بدره، روح‌الله گلمرادی، علی نجات غلامی و مهدی یوسفی 🔸تعداد صفحات: ۹۶۶ صفحه 🔹بهاء: ۳۰۹ هزار تومان 🔸ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات این کتاب اوّلین مجموعه از خوانش‌های دست‌اوّلی است که در باب هفت سنت‌ نظریۀ ارتباطات (خطابی، نشانه‌شناختی، پدیدارشناختی، فرمانش‌شناختی، اجتماعی- روان‌شناختی، اجتماعی‌ـ‌فرهنگی، و انتقادی) در ۹ بخش تنظیم و تدوین شده است: بخش یکم: آبشخورهای تاریخی و فرهنگی نظریة ارتباطات بخش دوم: فرانظریه بخش سوم: سنت خطابی بخش چهارم: سنت نشانه‌شناختی بخش پنجم: سنت پدیدارشناختی بخش ششم: سنت فرمانش‌شناختی بخش هفتم: سنت اجتماعی-روان‌شناختی بخش نهم: سنت انتقادی ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠فساد چرا و چگونه مساله منبر شد؟! 🖊محسن قنبریان 🔺اینکه منبری های خوب انقلابی هم در نوبتهای مکرر به مساله فساد می پردازند و یکبار حکومت علوی را "الگو" گرفته، مثل برخورد با ابن هرمه را مطالبه و یکبار در صدد رفع شبهه مسری فساد به مشروعیت نظام افتاده با فسادهای درون حکومت علوی مقایسه می کنند؛ مبتنی بر یک درک و محاسبه پیشینی است: مردم و حتی گروه های حزب اللهی درباره "میزان فساد"، ذهنیت منفی دارند و گله مند و منتقدند! 🔺از قضا پیمایش های علمی همین درک را تایید می کند. در آخرین پیمایش توسط مرکز تحلیل اجتماعی متا، از ۵بلوک جامعه، بلوک "وفاداران راسخ" -که در عمده مسائل همراه با نظام اسلامی هستند- در مساله فاصله خیلی زیادی با عموم مردم ندارند! ۵۱درصد شان قائل هستند فساد در ایران بیشتر از کشورهای دیگر است و ...!۱ ⬅️ تا اینجا معلوم است محاسبه و درک این منبری ها از مساله مخاطبانِ خود با واقعیت و پیمایش ها مطابق است و نمره خوب مساله یابی دارند. 🔺اما حل مساله؛ چقدر در مقایسه با حکومت علوی است؟! اینجا در مقام مناقشه صغروی در مستندات مقایسه نیستم. به نظر می رسد اگر باز درک درستی از میدان و "نسبت ذهنیت و عینیت" باشد راه حل های بهتر و موثرتری انتخاب شود. 🔺در بین شاخص های اندازه گیری فساد، "شاخص ادراک فساد" هم شایع است و معمولا همین، منشأ رتبه بندی فساد کشورها می شود. به این شاخص اشکالات متعددی وارد است از جمله اینکه ادراک (ذهنیت) همیشه مطابق با واقعیت (عینیت) نیست. شایعات و جوسازی رسانه ای، ابهام و خروجی های نامطلوب و... همه میتواند ادراک فساد را افزایش دهد. به حسب برخی پیمایش ها نسبت "ادراک فساد" به "تجربه و مشاهده فساد" در ایران ۷به۱ می باشد!۲ یعنی ۷برابر از درک مستند فساد، ادراک و باور به آن -بدون مستند و دلیلی خاص- بین مردم شایع است. ⬅️ با این وضعیت اگر گویندگان نتوانند خود را از حباب این تفاوت خارج کنند، احتمالا دنبال فهرست بلندی از فساد در حکومت علوی می گردند تا نتیجه مقایسه با جمهوری اسلامی حفظ شود! برای مثال نمونه هایی که در نگاه سخت گیرانه علی(ع) توبیخ، استیضاح و دستور بازرسی بوده اما هرگز در قوانین ما فساد تلقی نمی شود -بلکه بعضی رویه هم هست- در آن فهرست فساد، شمارش می شود! از مهمان شدن استاندار بصره بر یک سفره که فقرا در آن نبودند(نامه۴۵) تا تذکر گرفتن شریح برای خانه ۸۰دیناری اش (نامه۳)! و... گوینده ای مجبور میشود زیادبن ابیهِ دوره معاویه را به حساب زیادبن ابیه دوره علی(ع) -و حتی دوره امام حسن(ع)- بگذارد تا نمونه های فاسد در حکومت علوی را هم زیاد کند!۳ دیگری مجبور میشود "دوره حملات تروریستی و الغارات" بعد از صفین و خوارج -که به تصریح امام جز کوفه برایش نماند- را مثل "دوره استقرار و بسط ید امام در ولایات" بگیرد و از فرار استاندار بصره با بیت المال، نمونه از فساد در دوره علوی بگیرد؛ و حتی به خط و نشان نامه۴۱ -که تهدید به ذوالفقار است اما همزمان از عدم بسط ید امام خبر می دهد- اشاره نکند! 🔺ظاهراً وقتی مشکل نه "رخ دادن فساد" در حکومت اسلامی بلکه "ضریب خوردن ادراک آن" و "درک سستی در برخورد با آن" است؛ تصحیح دید مردم از راه دیگری می گذرد. مثل: ۱. مطالبه شفافیت نظام اداری (انحصارات، امتیازات، واگذاری ها، مزایا و...) برای رصد واقعی فساد، بجای معیار کردن ذهنیت ها و برساخت های رسانه ای و دشمن ساز. ۲. تبیین درست در جهت پاره کردن حباب های کاذب در اذهان و واقعی کردن نسبت ها. رهبر انقلاب هم در دیدار امسال تصریح کردند: قوه قضائیه تصویر رسانه ای خوبی ندارد! ۳. مطالبه برخورد فوری و کامل و غیر مبهم دستگاه قضایی با مفسدان و گزارش درست و به موقع به مردم. این سه در سیره حضرت امیر(ع) نمونه ها دارد و البته برخی از آن منبری ها هم از این حل ها گفته و می گویند. ............................ ۱. همه نتایج این پیمایش انتشار عمومی نیافته است لکن در پیمایش های مشابه میتوانید نتایج در مردم و جوانان را ببینید: https://shoaresal.ir/fa/news/118575 ۲. این هم شنیده از مقامات مسئول است! ۳. ممکن است به حسب "صفات فاعلی" زیاد بن ابیه را کارگزار ترازی برای حکومت علوی ندانیم اما در دوره ایشان "قبح فعلی" از او گزارش نشده و تا صلح امام مجتبی(ع) هم به او وفادار مانده. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🟢پیش به سوی «لانه‌های تابوتی هنگ‌کنگی» به جای «مسکن اسلامی ایرانی»! طرحی صددرصد ضد فرهنگی در حوزه مسکن و شهرسازی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ جناب مهندس باقرپور، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی تهران، از اجرای طرح اقتصادی «مسکن ما» به شکل آزمایشی در دو استان تهران و البرز خبر داده و گفته‌ است: «طرح ایده خوبی برای زوج‌های جوان است و زوج‌هایی که معمولاً طی روز سرکار هستند و بعد از ساعات کار به یک سرپناه نیاز دارند، می‌توانند از طریق این طرح صاحب خانه شوند. ...در این طرح از الگوی آسیای شرقی بهره‌ بردیم و واحدهای کوچک متراژ ۲۵ تا ۳۵ متری با تکنولوژی‌های نوین ساخته می‌شوند.» 🔶در این رابطه چند نکته را بیان می‌کنم: یک. واقعاً بنده متوجه نمی‌شوم که چرا فهم این حقیقت بدیهی برای عده‌ای از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران حوزه مسکن و شهرسازی سخت است که معماری و شهرسازی نقشی بی‌بدیل در شکل‌دهی به فرهنگ و سبک زندگی و ارزش‌های فردی و اجتماعی دارد؟ چرا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند که خانه‌های هنگ‌کنگی و لانه‌های شبانه، مبتنی بر یک فلسفه زیست دنیاگرایانه و اومانیستی است که در تقابل کامل با فلسفه زیست اسلامی ایرانی و نگاه توحیدی ما قرار دارد؟ دو. برای عامه مردم ما معلوم شده است که با ترویج و اجرای و غربی و لیبرالی، بسیاری از ارزش‌های اسلامی و ایرانی ما در سبک زندگی مردم به عقب رانده شده است و ارزش‌های لیبرالی و اومانیستی جایگزین آنها شده است! مع الاسف هنوز در حال شمارش آسیب‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی معماری‌های لیبرالی هستیم که ناگهان سخن از معماری‌های ‌آسیای شرقی و هنگ‌کنگی به میان می‌آید: «خانه‌های تابوتی» و «مسکن‌های کپسولی»! یا همان «لانه‌های خوابگاهی»! سه. طرح فوق‌الذکر، به صورتی عوام‌فریبانه به عنوان «مسکن ما» نامگذاری شده است! زیرا: اولاً، لانه‌های ۲۵ متری را که «مسکن» نمی‌گویند؛ ثانیاً، اگر هم مسکن باشد، مسکن «ما» نیست! هیچ نسبتی با «ما» ندارد! نه با «مای ایرانی» و نه با «مای مسلمان». اینها «لانه‌های شبانه‌ای» است که می‌تواند مرکز شکل‌گیری ده‌ها فساد و آسیب‌ اجتماعی و فرهنگی کنترل‌ناپذیر باشد. چهار. فراموش نکنیم که مسکن، «سبک‌ساز» و «فرهنگ‌ساز» و «ارزش‌ساز» است. چنین لانه‌هایی بیشتر به «خانه‌های فساد» و محله‌هایی مثل «شهر نو در رژیم طاغوت» شباهت دارد تا «مسکن ما»: فتنه‌ها این فتنه‌پرداز آورد لات و عزا به حرم باز آورد پنج. امیدوارم داغ ننگ ساخت چنین خوابگاه‌ها و لانه‌های شبانه‌ای بر پیشانی دولت انقلابی و مجلس انقلابی حک نشود. امیدوارم که مردم و رسانه‌ها اجازه ساخت حتی یک لانه از چنین لانه‌هایی را ندهند! ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
سپهر- 14.pdf
20.89M
💠چهاردهمین شماره « ماهنامه رصد مراکز دینی جهان اسلام و مسیحیت» 🖊مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه و همکاری اندیشکده راهبردی زمانه 📙در این شماره می خوانید: 🔺ابراز نگرانی موسسه مسیحی از روند خطرناک آزادی مذهبی در غرب 🔺واتیکان: نیاز به گام های ملموس کلیسا برای اتقاء زنان و همجنسگرایان 🔺سفر فرستاده صلح پاپ به روسیه 🔺پاپ هتک حرمت قرآن کریم را محوم کرد 🔺اعتراف رئیس جدید مجمع دکترین ایمان به ارتکاب اشتباه در گذشته 🔺تشکیل کمیسیون ویژه تحقیق درباره پرونده اورلاندی 🔺کاردینال ارشدکلیسا: کشیشی زنانه نداریم! 🔺واتیکان داستان های شهدای مسیحی را گردآوری می کند 🔺سخنرانی شیخ الازهر در شورای امنیت 🔺اعطای بالاترین نشان افتخار مصر به نخست وزیر هند علیرغم بیانیه الازهر 🔺الازهر خواستار تحریم کالاهای سوئدی شد 🔺پیام تند مقام الازهر خطاب به وزیر صهیونیست 🔺انتقاد مجدد الازهر از دعوت به "ازدواج سفید" به جای ازدواج 🔺سفیر هیئت اتحادیه جهان اسلام به هند 🔺اجرای طرح راهنمایان معنوی در مدارس ترکیه و خشم مخالفان 🔺رونمایی اتحادیه جهان اسلام از ابتکار صلح غرب و شرق در سازمان ملل ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سخنان سنجیده دکتر پدرام، رهبر حزب ملی افغانستان در باره طرح غرب برای حوزه تمدنی ایران و زبان فارسی متاسفانه این نگرش کلان و تمدنی، در بسیاری از کنش های اجتماعی و سیاسی و تحلیلها حذف شده است. باید چنین نگاه و نگرشی را احیا نمود. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠روایت جالب مستندساز انگلیسی از اربعین حسینی و صحنه هایی که در این ایام مشاهده کرده است. هر سال ۲۵ میلیون نفر به گونه ای عزاداری میکنند انگار حسین همان روز شهید شده است هیچ کس نمی داند و نمی تواند بگوید این جمعیت چگونه اینگونه گرد هم آمده اند! ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔻زیبایی شناسی مختصر و متفاوت اربعین 1️⃣ اربعین بخاطر پسر جوان خوش اندام و ورزشکاری زیباست که با همه غرور جذابش، می آید به میانه مسیر مشایه و منتظر می ماند تا زائران بی اعتنا به او، از شربت های آبلیمویش بردارند، شمایلش داد می زند او محال است برای غیر حسین چنین حرکتی بکند! 2️⃣ اربعین بخاطر موکب ها و حرم هایی زیباست که می دانند این سالها مردم از گرما در اذیتند و برای همین همه جا حتی فضاهای آزاد را به محاصره کولرهای پرقدرت آبی جدید درآورده اند (کاری که قطر در جام جهانی کرده بود!) ، آنها دم به دم حتی در مسیر پله برقی طولانی نجف، کولرگازی و پنکه با ابر آبی تعبیه کرده اند تا زائرین کمتر اذیت شوند، دو سالی هست که چای کمتر گیر می آید و همه جا شربت و آبمیوه و حتی شیرموز و دوغ یخ پخش می کنند! 3️⃣ اربعین زیباست بخاطر آدم بزرگ هایی که منتظرند بچه کوچکی پیدا کنند تا برایش بسته چیپس و کیک های هفت رنگ و عروسک و فرفره و... هدیه کنند، زنی هندی وقتی دید بچه ای دو ساله کیک او را قبول نکرد رفت و گشت تا خوردنی دیگری برایش پیدا کرد، همینکه خوشحالی او را دید، رفت سراغ صید جدیدش، مشخص است حاجتی دارند و دست به دامن زائران کودک معصوم شده اند... 4️⃣ اربعین زیباست چون برخی واقعا به "لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ" باور دارند و به چای و سیب زمینی اکتفا نمی کنند، کیلو کیلو گوشت و مرغ و موز و بهترین و گرانترین مأکولات را تهیه می کنند و در اختیار زائر می گذارند، اینکه بهترین غذاها را می پزند تماشایی تر است، این دیگر مانور تجمل نیست، مانور انفاق تراز است و هرگز نافی شوکت بچه یا پیری نیست که فقط چند سیب یا تکه ای نان برای زوار انفاق می کند! 5️⃣ اربعین زیباست چون تقریبا همه یک‌جور سختی و گرما را برای مقصد واحد انتخاب می کنند، خاطرات مسافران اربعین غالبا شبیه هم است، در بین اربعینی ها دیگر خبری از جایگاه ویژه و فاصله طبقاتی نیست، اگر هم هست، کم است و غیر ستوده. 6️⃣ اربعین زیباست بخاطر شوکت رئیس قبیله ای که هر چه به جوانانش بگوید فقط می گویند چشم و حالا شده مدیر تنظیم خدمات ماساژ زائرین در خیمه خودش، او حالا با تمام جبروتش پای زائرانی را ماساژ می دهد که چندان محلی به او نمی گذارند و فقط خجالت زده از سن و سالش می گویند "شکرا" و رد می شوند بی آنکه بدانند او فقط برای حسین اینگونه می شود و لاغیر! 7️⃣ اربعین زیباست بخاطر مأمور سیطره عراقی که بعد تفتیش کیف زائر ایرانی، به جعبه آجیل دست می یابد و بی آنکه چیزی بگوید مشتی برمی دارد و به زائر نگاه هم نمی کند، می خواهد بگوید من و تو که نداریم، تو زائری و من خادم زائران، یکی شدیم، سرانجام حب الحسین یجمعنا! 8️⃣ اربعین زیباست بخاطر جمعیتی که بخاطر گرما و هزینه های بالارفته و ازدحام و حیرانی بیشترش کم نشدند... اینان اصحاب آخرالزمانی امام عشقند! ✍️ حجت الاسلام حمید برزگار / صدای حوزه ➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠تقریرهای ناقص یا غلط از اربعین ۱. اجتماع عزاداران اربعین را اگر این گونه روایت کردیم، ناقص دیدیم، نه حال عمومی تک تک زائران این است و نه آثار دیده شده از این اجتماع، به عزاداری منحصر میشود. حرکتی مملو از توحید و مبارزه، عشق و حماسه، امروزی امام زمان نتیجه اش هم حاکمیت هر چه بیشتر در دنیا میشود. ۲. اربعین آنارشیستی روشن است فاعل اصلی این حادثه عظیم، مردم هستند اما در سبک تحلیلی برخی، مردمی بودن مصادف است با انکار حاکمیت و قدرت مرکزی، گونه ای مسلکی در برخی نوشته ها دیده میشود و حال آنکه اساسا این اتفاق در بستر اراده حاکمیتی دو دولت ایران و عراق رقم میخورد. شاهد روشنش تفاوت در دوران و بعد از به درک واصل شدن این ملعون است. ۳. ندیدن حرم اصلی قدرت ایران به عنوان حکومت رسمی شیعی در منطقه و جهان در رقم خوردن این حادثه عظیم، انکار نشدنی است. قدرت ایران یعنی امنیت عراق، یعنی زمینه سازی بیشتر برای حداکثری شدن این حرکت، یعنی حذف داعش از تاریخ و اخراج آمریکا از منطقه. یعنی تقویت حرم همه اهل بیت رحمت خدا بر و ۴. اربعین مجازی هنوز برای نخبگان و مسئولین، ضرورت انقلاب در فضای مجازی گویا جا نیفتاده. جملگی خود را مسئول در قبال رقم خوردن هر چه بهتر این رویداد الهی می دانند، اما روایت آن در ذهن ملت ایران و عراق، بلکه همه ملل دنیا، موضوع و اهتمام خواص و کارگزاران نیست. اربعین این ظرفیت را دارد تا انفعال ما در مجازی را تبدیل به موضع تهاجمی به همه دشمنان امروزین امام حسین کند. سندی بر قوت و قدرت دینداری مردم و ایمانهای پاک و امیدهای واقعی امت اسلام و.... @tamardom ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سرگذشت ندیمه یک سریال با دستورالعمل امنیتی است. چرا و چگونه در سالگرد اغتشاشات در Done TV در حال نمایش است ؟؟؟ 🔺کلیپ فوق مروری است بر مخاطرات و ماهیت این سریال ضد دینی. https://eitaa.com/joinchat/3061317799Cbd20be4a2a ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگاهی به آمار رو به رشد زائران اربعین حسینی در چند سال اخیر؛ 🔺در کمتر از یک دهه تعداد زائران، دو برابر شده است! 🔺بایکوت چنین پدیده جهانی از سوی رسانه های غرب، یک معنای ساده دارد: هر پدیده ای که تحت کنترل، حمایت و در راستای سیاست های غرب نباشد، یا باید سرکوب شود، یا منحرف یا بایکوت!! ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠از رقص سلبریتی‌ها تا حسینیه معلی و خونی بر دست روشنفکرانِ جامعه‌نشناس 🖊دکتر شهاب اسفندیاری 🔸گزارش اخیر آفکام از کاهش تماشای سنتی تلویزیون در بریتانیا خبر می‌دهد. رفته رفته از تعداد تماشاگرانی که در ساعات پربیننده «پای تلویزیون می‌نشینند تا ببینند چه نشان می‌دهد» کاسته می‌شود و تماشای انتخابی و شخصی بر سکوهای مختلف افزایش می‌یابد. 🔸البته رسانه‌های بزرگ خدمت عمومی مانند بی‌بی‌سی هم با راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید بر بستر اینترنت مانند iPlayer مخاطبان خود در فضای مجازی را افزایش داده‌اند. همان‌طور که در ایران هم تلوبیون سکویی محبوب برای تماشای انتخابی و شخصی برنامه‌های تلویزیون را فراهم آورده است. 🔹نکته قابل توجه در گزارش آفکام آمار بینندگان مهمترین مناسک تلویزیونی و پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در بریتانیا است. در سال ۲۰۲۲ مسابقه فوتبال انگلستان - فرانسه در جام‌جهانی با ۱۶/۱ میلیون بیننده در رتبه‌ی اول و مراسم تشییع جنازه ملکه با ۱۳/۲ میلیون در جایگاه دوم قرار دارد. 🔸‏پر بیننده‌ترین برنامه‌ی تولیدی BBC در انگلستان یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها است که ۱۹ سال سابقه‌ی پخش دارد. این برنامه در موفق‌ترین فصل خود ۱۱ میلیون بیننده داشته است. اگر جمعیت بالای ۱۲ سال آن کشور (حدود ۵۷ میلیون نفر) را در نظر بگیریم، این برنامه حدود ۲۰٪ بیننده داشته است. 🔹مقایسه‌ی این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامه‌های محرم در تلویزیون ایران قابل توجه است. پر بیننده‌ترین برنامه‌ی دهه‌ی اول محرم در ایران حسینیه‌ی معلی بود. بر اساس نتایج نظرسنجی ۳۰/۶ ٪ از مردم (بالای ۱۲ سال) تماشاگر این برنامه بودند؛ یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر. 🔸این که یک برنامه‌‌ی مذهبی مانند «حسینیه معلی» سهم مخاطبش از جامعه‌ی ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقه‌ی رقص سلبریتی‌ها از جامعه‌ی بریتانیا است، قاعدتاً برای هر جامعه‌شناس حقیقت‌جو و تحلیل‌گر منصفی باید محل تأمل باشد. 🔹بی‌گمان جایگاه نهاد دین و گستره‌ و عمق نفوذ آن در این دو جامعه بسیار بسیار متفاوت است. این که افرادی مثل نقل و نبات از «زوال مرجعیت دین»، «دین‌گریزی»، «افول باورهای مذهبی»، و حتی «فروپاشی اجتماعی» در ایران سخن می‌گویند بیشتر از جنس «آرزو اندیشی» است. 🔸‏این که برخی بدون توجه به این تفاوت‌های بنیادین در جایگاه و قدرت نهادهای اجتماعی و سازمان‌های مدنی و ساختارهای حقیقی قدرت، مطالبه‌ی دگرگونی ناگهانی ساختارهای حقوقی و تحقق یک جامعه‌ی سکولار و بی‌اعتنا به نهاد دین و ارزش‌ها و هنجارهای آن را طرح می‌کنند، آرزو اندیشی است. 🔹ظاهراً برخی ترجیح می‌دهند که «جامعه‌نشناس» باشند و به ترویج و نشر پیش‌فرض‌های ایدئولوژیک و گزاره‌های سیاسی خود اکتفا کنند. این رویکرد اگر صرفاً یک تفنن نظری بود اشکالی نداشت. فاجعه آنگاه رخ می‌دهد که برخی تصویر برساخته‌ی این روشنفکران و جامعه‌شناسان از جامعه را باور کنند. 🔸آن جوانی که فکر و ذهنش از این تصورات آکنده شده که «دین در حال زوال است»، و «جامعه در حال فروپاشی است»، و «نظام به زودی سقوط می‌کند»، طبعأ با محاسبات غلط ممکن است خطر کند و وارد میدان مبارزه‌ای خیالی شود که پیروزی در آن خیلی نزدیک و در دسترس به نظر می‌رسد. 🔹‏بر این اساس، آنها که چنین تصاویر جعلی از جامعه را برمی‌سازنند و ترویج می‌کنند در همه‌ی مصائب و هزینه‌هایی که بر نسل جوان تحمیل شده، شریک و مسئول‌اند‌. در مرور وقایع تلخ پائیز سال گذشته، این حقیقت را بی‌پرده باید گفت که برخی روشنفکران و جامعه‌شناسان خون بر دستان خود داشتند. 🔺پ.ن. ۱: به قید «برخی» در جمله‌ آخر لطفاً دقت شود. بودند جامعه‌شناسان و فعالان اجتماعی و سیاسی که در بحبوحه‌ی همان حوادث تلخ کف خیابان‌ها، هشدار می‌دادند که این حکومت «پوشالی» نیست و «براندازی» آن نه ممکن است و نه مطلوب. البته شاید این صداها معدود بود و کمی هم دیر. 🔺پ.ن.۲: برخی دوستان نکته‌سنج ممکن است بگویند اگر تلویزیون ایران هم رقص سلبریتی‌ها پخش کند چه بسا بیشتر از حسینیه معلی بیننده داشته باشد. به این بزرگواران عرض شود که آفتاب آمد دلیل آفتاب! این که چنان برنامه‌هایی از تلویزیون ایران پخش نمی‌شود، خود دلیل است بر نفوذ و قدرت نهاد دین. ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠صحبت های بسیار مهم یک افسر اطلاعاتی در خصوص براندازی؛ 🔻براندازی در چهار گام: تضعیف روحیه، بی ثبات سازی، بحران سازی و در نهایت وقوع براندازی و عادی سازی 🔸در آستانه اولین سالگرد اغتشاشات سال 1401دیدن این فیلم قدیمی و مراحلی که یک افسر اطلاعاتی آمریکا برای پیشبرد فرایند براندازی در یک کشور می شمارد، قابل توجه است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ زمزمه های شکست سکولاریته در برابر اسلام در اروپا 🔸طبق آخرین آمارها، ۳۰ درصد بانوانی که از «پوشش اسلامی» در اروپا استفاده می کنند غیر مسلمانند. 🔸در حوزه عمومی فرانسوی ها جنگ ایدئولوژی را باخته اند و امروزه اسلام در اروپا در حال پیشرفت و سکولاریزم در حال شكست است. 🔸اجبار مردم به برهنگی باعث پناه بردن زن به فطرت و ارزش‌هاست و اجبار به بی حجابی از عوامل نفرت مردم از سکولاریسم است. 🖌بايد در كنار هر قانون ايدئولوژيک، اقناع گسترده و گفتمان سازی صورت گيرد. آموزه‌های اسلام به دلیل عقلی و فطری بودن، این ظرفیت را دارد اما اندیشه‌های سکولاریزم فاقد این ظرفیت است. @Sajedi_ir ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
💠نگاهی به کنشگری علمی و عملی طیفی از طلاب و روحانیون پیرامون نهم ربیع 1. امروزه در جامعه شناسی یکی از پدیده هایی که به عنوان یک واقعیت مورد بحث قرار می گیرد، پدیده "فردگرایی" و دینداری فردمحور و بی مرجع است، که در عرصه دینداری معنای ساده آن خارج شدن و به حاشیه رفتن نهاد دین و مراجع دینی و علمای دین از محوریت و مراجعات دینی مردم است. این پدیده فارغ از تفسیرش، شدت و ضعفش، و ها و متعددی دارد که در جای خود جای بحث دارد. 2. این پدیده یعنی دین داری فردگرایانه در طیف ها و قشرها و گروه های مختلف مردم، نمود خاص خود را داشته است؛ به عنوان مثال: 🔸در میان قشرهایی که خیلی التزام دینی نداشته اند به تولید یا ترویج ادیان انحرافی، عرفانهای کاذب، التقاطی و دینهای شخصی منجر شده است. مثل گرایش به ادیان باستانی، ادیان مادی، انسان محوری و سبک زندگی های غیردینی...؛ 🔸این پدیده در میان قشرهای مذهبی، موجب بروز و نمود برداشتها و تحلیلهای شخص محور، عرفانهای کاذب، محوریت غیرروحانی و غیرمرجع تقلید، مناسک بی ریشه، و... شده است. مثل ظهور شخصیتهای و چهره هایی که بدون دانش دینی، راهبری دینی، عرفانی و مناسکی مردم را بر عهده گرفته و می گیرند. 🔸اما این پدیده در میان طلاب و روحانیون، به نوعی دیگر و بروز نموده و نشان داده است و آن بی توجهی به توصیه ها و تاکیدات و رفتار مراجع و علمای تراز و مرجع است. بی توجهی به توصیه ها، رفتار و کنش و سلوک رفتاری مراجع و بزرگان حوزه از حضرت امام، رهبر انقلاب و سایر مراجع حاضر، از مشخصه های این جریان است‌، یعنی جریان روحانیت بی مرجع. در حالی که در طول تاریخ، همواره روحانیت شیعه از طلاب محصل تا اساتید و مبلغ و محقق، از الگوی جامعی که محور و استوانه های حوزه یعنی مراجع عظام تقلید ترسیم می نمودند خارج نمی شدند، اما امروزه به راحتی در سطح وسیع شاهد هستیم که این اتفاق می افتد و اعلان هم می گردد. هرچند این طیف که برای کنش علمی و عملی خود توجیهات متعددی از منابع روایی و حدیثی دارد، اما همه آنها را می توان توجیهاتی برای همان پدیده ای است که عرض کردم یعنی حذف و به حاشیه راندن بیانات، فرمایشان، توصیه ها، فتاوا، سلوک و الگوی رفتاری مراجع عظام از تحلیل، کنش و رفتار طلاب و روحانیت در جامعه نامید. 🔺لذا به عنوان هشدار و آسیب باید این را مطرح نمود که امروزه در حوزه با پدیده ای نوپدید مواجهیم به نام " طلاب و روحانیون بی مرجع" و خویش محور که اولین اثر آن به حاشیه رفتن مرجعیت دینی حتی در درون حوزه‌های علمیه است و می تواند در سطح جامعه و دینداری جامعه نیز مبدا و منشا خیلی از تحولات اجتماعی طی دهه های آینده قرار گیرد. ➖➖➖➖➖ @daghdagheha
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 پدیده طلاب بی‌مرجع! 📝 نگاهی به کنشگری علمی و عملی طیفی از طلاب و روحانیون پیرامون نهم ربیع 🖋 محمد وکیلی؛ 1⃣ امروزه در جامعه‌شناسی یکی از پدیده‌هایی که به عنوان یک واقعیت مورد بحث قرار می‌گیرد، پدیده "فردگرایی" و دینداری فردمحور و بی‌مرجع است، که در عرصه دینداری معنای ساده آن خارج‌شدن و به حاشیه‌رفتن نهاد دین و مراجع دینی و علمای دین از محوریت و مراجعات دینی مردم است. این پدیده فارغ از تفسیرش، شدت و ضعفش، و و متعددی دارد که در جای خود جای بحث دارد. 2⃣ این پدیده (دین‌داری فردگرایانه) در طیف‌ها و قشرها و گروه‌های مختلف مردم، نمود خاص خود را داشته است؛ به عنوان مثال: ➖ در میان قشرهایی که خیلی التزام دینی نداشته‌اند به تولید یا ترویج ادیان انحرافی، عرفان‌های کاذب، التقاطی و دین‌های شخصی منجر شده است. مثل گرایش به ادیان باستانی، ادیان مادی، انسان‌محوری و سبک‌های زندگی غیردینی...؛ ➖ این پدیده در میان قشرهای مذهبی، موجب بروز و نمود برداشت‌ها و تحلیل‌های شخص‌محور، عرفان‌های کاذب، محوریت غیرروحانی و غیرمرجع تقلید، مناسک بی ریشه، و... شده است. مثل ظهور شخصیت‌ها و چهره‌هایی که بدون دانش دینی، راهبری دینی، عرفانی و مناسکی مردم را بر عهده گرفته و می‌گیرند. ♨️ اما این پدیده در میان طلاب و روحانیون، به نوعی دیگر و بروز نموده است و آن بی‌توجهی به توصیه‌ها و تأکیدات و رفتار مراجع و علمای تراز و مرجع است. بی‌توجهی به توصیه‌ها، رفتار و کنش و سلوک رفتاری مراجع و بزرگان حوزه از حضرت امام، رهبر انقلاب و سایر مراجع حاضر، از مشخصه‌های این جریان است‌، یعنی جریان روحانیت بی‌مرجع. در حالی که در طول تاریخ، همواره روحانیت شیعه از طلاب محصل تا اساتید و مبلغ و محقق، از الگوی جامعی که محور و استوانه‌های حوزه یعنی مراجع عظام تقلید ترسیم می‌نمودند خارج نمی‌شدند، اما امروزه به راحتی در سطح وسیع شاهد هستیم که این اتفاق می‌افتد و اعلان هم می‌‌گردد!! 🔺 هرچند این طیف که برای کنش علمی و عملی خود توجیهات متعددی از منابع روایی و حدیثی دارد، اما همه آنها را می‌توان توجیهاتی دانست؛ برای همان پدیده‌ای که عرض شد؛ یعنی حذف و به حاشیه‌راندن بیانات، فرمایشات، توصیه‌ها، فتاوا، سلوک و الگوی رفتاری مراجع عظام از تحلیل، کنش و رفتار طلاب و روحانیت در جامعه. ⚠️ لذا به عنوان و باید این را مطرح نمود که امروزه در حوزه با پدیده‌ای نوپدید مواجهیم به نام "طلاب و روحانیون بی‌مرجع" و خویش‌محور که اولین اثر آن به حاشیه‌رفتن مرجعیت دینی حتی در درون حوزه‌های علمیه است و می‌تواند در سطح جامعه و دینداری جامعه نیز مبدأ و منشأ خیلی از تحولات اجتماعی طی دهه‌های آینده قرار گیرد. @Manahejj
یافته‌های نظرسنجی ایسپا درباره پیاده‌روی اربعین در سال ۱۴۰۲ منتشر شد 🔸 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران () وابسته به جهاددانشگاهی با مشارکت مرکز رصد با هدف سنجش نگرش زائران ایرانی شرکت‌کننده در حسینی درباره نحوه برگزاری این رخداد، موج هفتم این نظرسنجی را در شهریورماه ۱۴۰۲ با تعداد نمونه ۱۰۰۲ نفر اجرا کرده است. 🔸 جامعه آماری این نظرسنجی شامل تمامی افراد ایرانی شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین سال ۱۴۰۲ است که از طریق مرزهای زمینی مهران،‌ شلمچه، چزابه و خسروی در بازه زمانی ۸ تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ پس از شرکت در راهپیمایی اربعین وارد کشور شده‌اند. 📌 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ایسپا مراجعه کنید. ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استقبال جالب اوگاندایی‌ها از یک آیت‌الله! 🔻 مراسم جشن ایام میلاد پیامبر در کشور اوگاندا با حضور پرشور مسلمانان و همراه با آئین‌های محلی برگزار شد. 🔹 در این مراسم، سرودهای بومی خوانده شد و مردم، میلاد پیامبر رحمت را جشن گرفتند. 🔺 آیت‌الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم‌السلام که به عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، در جمع پرشور مردم اوگاندا حاضر شد که با آواها و نواهای محلی و صلوات بر محمد و آل محمد همراه بود و جلوه خاصی به مراسم داده بود. ◻️مسلمانانِ بسیاری از کشورها تا یکماه بعد از ولادت پیامبر(ص) مراسم جشن برگزار می‌کنند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استراتژی جنگ با صهیونیست‌ها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸 قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] می‌گوید: لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ ‌بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ ‌تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ‌ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ یعنی این‌ها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاح‌های سنگین» بنشینند و بجنگند. این‌ها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمی‌توانند رودررو بیایند؛ نمی‌توانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو می‌داند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمی‌تواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیب‌پذیری و عامل شکست می‌داند. می‌گوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. وارد حصارش بشو ! دستش را بالا می‌کند. زره‌اش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست. به نقل از نکات ناب و حکمت‌های مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی ‎ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @daghdagheha
🔴چی فکر می‌کردند؟ چی شد؟ 🖊مهدی محمدی 1- تاریخ ورق خورده است. روزهایی که اکنون در آن هستیم به آینده منطقه شکل خواهد داد. ظرف چند ساعت انبوهی از محاسبات و معادلات بسیار قدرتمند دود شده و به هوا رفته است. آتش از همان جایی شعله ور شده که گمان می کردند برای همیشه خاموش شده است. 2-نبرد «طوفان الاقصی» حمله ای بزرگ و تاریخی به محاسبات دشمن صهیونیستی است. چنین ضربه ای از روز اشغال تاکنون بی سابقه است. جنگ البته تازه آغاز شده و بسیاری شگفتی ها در راه خواهد بود. اسراییل هنوز نتوانسته آنچه را در چند ساعت با آن مواجه شد، حتی فهرست کند. 3-حمله به محاسبات اسراییل روح نبرد فعلی است. اسراییل مجموعه ای از محاسبات بسیار خطرناک پیدا کرده و بر اساس آن راهبردهایی احمقانه تنظیم کرده بود. این توهمات باید زدوده می شد. 4- محاسبه نخست اسراییل در ماه‌های گذشته این بود که می تواند مسجدالاقصی را حقیقتا ویران کند و معبد خویش را بر ویرانه آن بسازد. تیمی از رادیکال های اسراییل که اکنون بر سرکارند عزم خود را جزم کرده بودند که به زودی دیگر چیزی به نام مسجد الاقصی وجود نداشته باشد. 5-بر همین اساس، محاسبه دیگر اسراییل این بود که می تواند به دوران نخستین اشغال و کشتار بازگردد. خانه ها را در قدس غصب کنند و هر اسراییلی بتواند همینطور که در خیابان راه می رود مسلمانان را به صرف یک ظن ساده به قتل برساند و راه خود را بکشد و برود. این داستان هر روزه در قدس بود. 6-اسراییل محاسبه کرده بود که کار در غزه تمام است و کسی در حماس اراده جنگیدن ندارد. گمان می کردند اختلاف میان گروه های مقاومت در اوج است و جهاد تنها مانده. حساب کرده بودند که قطر و مصر واقعا حماس را مهار و اراده جنگی آن را سرکوب کرده‌اند. 7- محاسبه مهم دیگر اسراییل این بود که جبهه شمالی در وضعیت بازدارندگی پایدار قرار دارد و حزب الله هرگز ریسک ورود به یک درگیری دیگر را نخواهد پذیرفت. 8- بر این مبنا، اسراییل به 4 نتیجه مهم رسیده بود: 1- می تواند اشغال را کامل و قدس را تخریب کند. 2-می تواند جبهه های جنوبی و شمالی را برای همیشه خاموش نگهدارد. 3- عادی سازی را به بقیه کشورهای اسلامی تحمیل کند و 4- کل انرژی خود را صرف ‘گسترش نظامی به شرق’ و تمرکز بر ایران کند. 9- درون این مجموعه محاسبات هیچ جایی برای چند گزینه وجود نداشت: 1- غزه دست به تهاجم ترکیبی بزند و آزادی فلسطین را مانور کند. 2-جبهه های شمالی و جنوبی همزمان و با رویکرد تهاجمی فعال شود. 3-در حالی که موساد ژست اشراف و اقدام در تهران می گرفت، جنگ به درون شهرکها کشیده شود. 10-اکنون تاریخ ورق خورده و من فکر نمی‌کنم هیچ سناریوی ساده‌ای وجود داشته باشد. روشن شده که اسراییل رفتنی؛ بقیه جزئیات است!/ تسنیم ➖➖➖➖➖➖ @daghdagheha