📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣در ستايش خدا و پيامبر
1⃣نشانه های آشكار الهی
♦️ستايش خداوندی را سزاست كه نشانه های قدرت و بزرگی و عظمت خود را چنان آشكار كرد كه ديده ها را از شگفتی قدرتش به حيرت آورده، و انديشه های بلند را از شناخت ماهيت صفاتش باز داشته است، و گواهی می دهم كه جز خدای يكتا خدایی نيست، شهادتی برخواسته از ايمان و يقين و اخلاص و اقرار درست. و گواهی می دهم كه محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) بنده و فرستاده اوست، خدا پيامبرش را هنگامی فرستاد كه نشانه های هدايت از ياد رفته، و راه های دين ويران شده بود، او حق را آشكار، و مردم را نصيحت فرمود، همه را به رستگاری هدايت، و به ميانه روی فرمان داد (درود خدا بر او و خاندانش باد.)
2⃣خداشناسی
♦️ و بدانيد ای بندگان خدا! كه خداوند شما را بيهوده نيافريد، و بی سرپرست رها نكرد، از ميزان نعمتش بر شما آگاه، و اندازه نيكيهای خود بر شما را می داند، از خدا درخواست پيروزی و رستگاری كنيد، از او بخواهيد و عطای او را درخواست كنيد، كه ميان او و شما پرده و مانعی نيست، و دری بروی شما بسته نمی گردد. خدا در همه جا، و در هر لحظه، و هر زمان، با انسان و پريان است، عطای فراوان از دارایی او نمی كاهد، و بخشيدن در گنج او كاستی نياورد، و درخواست كنندگان، سرمايه او را به پايان نرسانند، و عطاشدگان، سرمايه او را پايان نمی دهند و كسی مانع احسان به ديگری نخواهد بود، و آوازی او را از آواز ديگر باز ندارد، و بخشش او مانع گرفتن نعمت ديگری نيست، و خشم گرفتن او مانع رحمت نمی باشد، و رحمتش او را از عذاب غافل نمی سازد، پنهان بودنش مانع آشكار بودنش نيست، و آشكار شدنش او را از پنهان ماندن باز نمی دارد. نزديك و دور است، بلندمرتبه و نزديك است، آشكار پنهان، و پنهان آشكار است، جزادهنده همگان است و خود جزا داده نمی شود، پديده ها را با فكر و انديشه نيافريده، و از آنان برای خستگی و زحمات كمكی نخواسته است.
3⃣ياد آخرت
♦️ای بندگان خدا! شما را به پرهيزكاری سفارش می كنم، كه عامل کنترل و مايه استواری شماست، پس به رشته های تقوا چنگ آويزيد، و به حقيقت های آن پناه آوريد، تا شما را به سرمنزل آرامش، و جايگاه های وسيع، و پناهگاههای محكم و منزلگاههای پرعزت برساند، 《در روزی كه چشمها خيره می شود》 و همه جا در نظر انسان تاريك و گله های شتر و مال و اموال فراوان فراموش می گردد. زيرا در صور اسرافيل می دمند، كه قلبها از كار می افتد، زبانها باز می ايستد، كوههای بلند و سنگهای محكم فرو می ريزد، و قسمتهای سخت آن نرم چون سرابی می ماند، كوهستانها با زمين هموار می گردد چنان كه نه پستی و نه بلندی موجود است، پس در آن هنگام نه شفاعت كننده ای است كه شفاعت كند و نه دوستی كه نفع رساند و نه پوزش خواستن سودی دارد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه195
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣(يكی از ياران پرهيزكار امام (علیه السلام) به نام همام گفت: ای اميرمومنان! پرهيزكاران را برای من آن چنان توصيف كن گويا آنان را با چشم می نگرم. امام (علیه السلام ) در پاسخ او درنگی كرد و فرمود: (ای همام! از خدا بترس و نيكوكار باش كه خداوند با پرهيزكاران و نيكوكاران است) اما همام دست بردار نبود و اصرار ورزيد، تا آنكه امام (علیه السلام ) تصميم گرفت صفات پرهيزكاران را بيان فرمايد. پس خدا را سپاس و ثنا گفت، و بر پيامبرش درود فرستاد، و فرمود)
(قسمت_اول )
1⃣سيمای پرهيزكاران
♦️(پس از ستايش پروردگار!) همانا خداوند سبحان پديده ها را در حالی آفريد كه از اطاعتشان بی نياز، و از نافرمانی آنان در امان بود، زيرا نه معصيت گناهكاران به خدا زيانی می رسانند و نه اطاعت مومنان برای او سودی دارد، روزی بندگان را تقسيم، و هر كدام را در جايگاه خويش قرار داد، اما پرهيزكاران! در دنيا دارای فضيلت های برترند، سخنانشان راست، پوشش آنان ميانه روی، و راه رفتنشان با تواضع و فروتنی است، چشمان خود را بر آنچه خدا حرام كرده می پوشانند، و گوشهای خود را وقف دانش سودمند كرده اند، و در روزگار سختی و گشايش حالشان يكسان است، و اگر نبود مرگی كه خدا بر آنان مقدر فرمود، روح آنان حتی به اندازه برهم زدن چشم، در بدنها قرار نمی گرفت، از شوق ديدار بهشت، و از ترس عذاب جهنم. خدا در جانشان بزرگ و ديگران كوچك مقدارند. بهشت برای آنان چنان است كه گویی آن را ديده و در نعمتهای آن به سر می برند، و جهنم را چنان باور دارند كه گویی آن را ديده و در عذابش گرفتارند دلهای پرهيزكاران اندوهگين، و مردم از آزارشان در امان، تنهايشان لاغر، درخواستهايشان اندك، و عفيف و پاكدامنند. در روزگار كوتاه دنيا صبر كرده تا آسايش جاودانه قيامت را به دست آورند، تجارتی پرسود كه پروردگارشان فراهم فرمود، دنيا می خواست آنها را بفريبد اما عزم دنيا نكردند، می خواست آنها را اسير خود گرداند كه با فدا كردن جان، خود را آزاد ساختند...
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه193
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣وصف منافقان
1⃣مشکلات رسالت
♦️خدا را بر توفيقی كه به اطاعتش داده، و ما را از نافرمانی بازداشته، ستايش می كنيم، و از او می خواهيم كه نعمتش را كامل، و دست ما را به ريسمان محكمش متصل گرداند. و شهادت می دهيم كه محمد (صل الله علیه و آله وسلم) بنده و فرستاده اوست كه در راه رضايت حق در كام هرگونه سختی و ناراحتی فرو رفت، و جام مشكلات و ناگواريها را سركشيد، روزگاری خويشاوندان او به دورویی و دشمنی پرداختند، و بيگانگان در كينه توزی و دشمنی با او متحد شدند، اعراب برای نبرد با پيامبر عنان گسيخته، و با تازيانه بر مركبها نواخته و از هر سو گرد می آمدند، و از دورترين سرزمين، و فراموش شده ترين نقطه ها، دشمنی خود را بر پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرود آوردند.
2⃣سيمای منافقان
♦️ ای بندگان خدا! شما را به ترس از خدا سفارش می كنم، و شما را از منافقان می ترسانم، زيرا آنها گمراه و گمراه كننده اند، خطاكار و به خطاكاری تشويق می كنند، به رنگهای گوناگون ظاهر می شوند از ترفندهای گوناگون استفاده می كنند، برای شكستن شما از هر پناهگاهی سود می برند، و در هر كمينگاهی به شكار شما می نشينند، قلبهايشان بيمار، و ظاهرشان آراسته است، در پنهانی راه می روند، و از بيراهه ها حركت می كنند، وصفشان دارو، و گفتارشان درمان اما كردارشان دردی است بی درمان، بر رفاه و آسايش مردم حسد می ورزند، و بر بلا و گرفتاری مردم می افزايند، و اميدواران را نااميد می كنند، آن ها در هر راهی كشته ای ، و در هر دلی راهی ، و بر هر اندوهی اشكها می ريزند، مدح و ستايش را به يكديگر قرض می دهند، و انتظار پاداش می كشند، اگر چيزی را بخواهند اصرار می كنند و اگر ملامت شوند، پرده دری می كنند، و اگر داوری كنند اسراف می ورزند. آنها برابر هر حقی باطلی، و برابر هر دليلی شبهه ای ، و برای هر زنده ای قاتلی، و برای هر دری كليدی، و برای هر شبی چراغی تهيه كرده اند، با اظهار ياس می خواهند به مطامع خويش برسند، و بازار خود را گرم سازند، و كالای خود را بفروشند، سخن می گويند اما به اشتباه و ترديد می اندازند، توصيف می كنند اما فريب می دهند، در آغاز، راه را آسان و سپس در تنگناها به بن بست می كشانند، آنها ياوران شيطان و زبانه های آتش جهنم می باشند.
(آنان پيروان شيطانند، و بدانيد كه پيروان شيطان زيانكارانند.)
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه194
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣خطبه متقین
(قسمت_دوم )
2⃣ شب پرهيزكاران
♦️ پرهيزكاران در شب بر پا ايستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفكر و انديشه می خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می يابند، وقتی به آيه ای برسند كه تشويقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند، و با جان پرشوق در آن خيره شوند، و گمان می برند كه نعمتهای بهشت در برابر ديدگانشان قرار داد و هرگاه به آيه ای می رسند كه ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند، و گويا صدای برهم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنين افكن است، پس قامت به شكل ركوع خم كرده، پيشانی و دست و پا بر خاك ماليده، و از خدا آزادی خود از آتش جهنم را می طلبند.
3⃣روز پرهيزكاران
♦️پرهيزكاران در روز، دانشمندانی بردبار، و نيكوكارانی باتقوا هستند كه ترس الهی آنان را چونان تير تراشيده لاغر كرده است، كسی كه به آنها می نگرد می پندارد كه بيمارند اما آنان را بيماری نيست، و می گويد: مردم در اشتباهند! در صورتيكه آشفتگی ظاهرشان از امری بزرگ است. از اعمال اندك خود خشنود نيستند، و اعمال زياد خود را بسيار نمی شمارند، نفس خود را متهم می كنند، و از كردار خود ترسناكند، هرگاه يكی از آنان را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شد در هراس افتاده می گويد: (من خود را از ديگران بهتر می شناسم و خدای من، مرا بهتر از من می شناسد، بار خدايا، مرا بر آنچه می گويند محاكمه نفرما، و بهتر از آن قرارم ده كه می گويند، و گناهانی كه نمی دانند بيامرز.)
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه193
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣خطبه متقین
(قسمت_سوم)
4⃣نشانه های پرهيزكاران
♦️و یکی از نشانه های پرهيزكاران اين است كه او را اينگونه می بينی؛ در دينداری نيرومند، نرمخو و دورانديش، دارای ايمانی پر از يقين، حريص در كسب دانش، و با داشتن علم بردبار، و در توانگری ميانه رو، در عبادت فروتن، و آراسته در تهيدستی، در سختی ها بردبار، در جستجوی كسب حلال، در راه هدايت شادمان، پرهيزكننده از طمع ورزی، می باشد، اعمال نيكو انجام می دهد و ترسان است، روز را به شب می رساند با سپاسگزاری، و شب را به روز می آورد با ياد خدا، شب می خوابد اما ترسان، و برمی خيزد شادمان، ترس برای اينكه دچار غفلت نشود، و شادمانی برای فضل و رحمتی كه به او رسيده است. اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش می كند، روشنی چشم پرهيزكار در چيزی قرار دارد كه جاودانه است، و آنچه را ترك می كند كه پايدار نيست، بردباری را با علم، و سخن را با عمل، درمی آميزد پرهيزگار را می بيني كه: آرزويش نزديك، لغزشهايش اندك، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراكش كم، كارش آسان، دينش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده، خشمش فرو خورده است. مردم به خيرش اميدوار، و از آزارش در امانند، اگر در جمع بيخبران باشد نامش در گروه يادآوران خدا ثبت می گردد، و اگر در يادآوران باشد نامش در گروه بيخبران نوشته نمی شود، ستمكار خود را عفو می كند، به آنكه محرومش ساخته می بخشد، به آن كس كه با او بريده می پيوندد، از سخن زشت دور، و گفتارش نرم، بديهای او پنهان و كار نيكش آشكار است. نيكی های او به همه رسيده، و آزار او به كسی نمی رسد. در سختی ها آرام، و در ناگواريها بردبار و در خوشيها سپاسگزار است، به دشمن ستم نكند، و نسبت به آنكه دوست دارد به گناه آلوده نشود، پيش از آن كه بر ضد او گواهی دهند به حق اعتراف می كند، و آنچه را به او سپرده اند ضايع نمی سازد، و آنچه را به او تذكر دادند فراموش نمی كند. مردم را با لقبهای زشت نمی خواند، همسايگان را آزار نمی رساند، در مصيبتهای ديگران شاد نمی شود، و در كار ناروا دخالت نمی كند، و از محدوده حق خارج نمی شود، اگر خاموش است سكوت او اندوهگينش نمی كند، و اگر بخندد آواز خنده او بلند نمی شود، و اگر به او ستمی روا دارند صبر می كند تا خدا انتقام او را بگيرد. نفس او از دستش در زحمت، ولی مردم در آسايشند، برای قيامت خود را به زحمت می افكند، ولی مردم را به رفاه و آسايش می رساند، دوری او از برخی مردم، از روی زهد و پارسایی، و نزديك شدنش با بعضی ديگر از روی مهربانی و نرمی است، دوری او از تكبر و خودپسندی، و نزديكی او از روی حيله و نيرنگ نيست، (سخن امام كه به اينجا رسيد، ناگهان همام ناله ای زد و جان داد. امام (علیه السلام) فرمود:) سوگند به خدا من از اين پيش آمد بر همام می ترسيدم، سپس گفت: آيا پندهای رسا با آنان كه پذيرنده آنند چنين می كند؟ شخصی رسيد و گفت: چرا با تو چنين نكرد؟ امام (علیه السلام ) پاسخ داد: وای بر تو، هر اجلی وقت معينی دارد كه از آن پيش نيفتد و سبب مشخصی دارد كه از آن تجاوز نكند، آرام باش و ديگر چنين سخنانی مگو، كه شيطان آن را بر زبانت رانده است.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه193
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣(اين خطبه را «قاصعه» يعنی تحقير كننده ناميدند كه در آن ارزشهای جاهلی را كوچك و خوار شمرد و از طولانی ترين سخنرانيهای امام است كه در سال ۴۰ هجری در حاليكه سوار بر اسب بود ايراد فرمود)
(قسمت_اول)
1⃣ والایی پروردگار
♦️ستايش خداوندی را سزاست كه لباس عزّت و بزرگی پوشيد، و آن دو را برای خود انتخاب، و از ديگر پديده ها باز داشت. آن دو را مرز ميان خود و ديگران قرار داد، و آن دو را برای بزرگی و عظمت خويش برگزيد، و لعنت كرد آن كس را كه در آرزوی عزّت و بزرگی با خدا به ستيزه برخيزد، از اين رو فرشتگان مقرّب خود را آزمود، و فروتنان را از گردنكشان جدا فرمود. با آن كه از آنچه در دلهاست، و از اسرار نهان آگاه است، به فرشتگان فرمود. «من بشری را از گل و خاك می آفرينم، آنگاه كه آفرينش او به اتمام رسيد، و روح در او دميدم، برای او سجده كنيد، فرشتگان همه سجده كردند مگر ابليس» كه حسادت او را فرا گرفت.
2⃣نكوهش تكبر و خودپسندی شيطان
♦️شيطان بر آدم عليه السّلام به جهت خلقت او از خاك، فخر فروخت، و با تكيه به اصل خود كه از آتش است دچار تعصّب و غرور شد. پس شيطان دشمن خدا و پيشوای متعصّبها و سر سلسله متكبّران است، كه اساس عصبيّت را بنا نهاد، و بر لباس كبريایی و عظمت با خدا در افتاد، لباس بزرگی را بر تن پوشيد و پوشش تواضع و فروتنی را از تن در آورد. آيا نمی نگريد كه خدا به خاطر خود بزرگ بينی، او را كوچك ساخت و به جهت بلند پروازی او را پست و خوار گردانيد پس او را در دنيا طرد شده، و آتش جهنّم را در قيامت برای او مهيّا فرمود؟
3⃣ آزمايشها درمان تكبّر
♦️خداوند اگر اراده می كرد، آدم عليه السّلام را از نوری كه چشمها را خيره كند، و زيباييش عقلها را مبهوت سازد، و عطر و پاكيزگی اش حس بويایی را تسخير كند می آفريد، كه اگر چنين می كرد، گردنها در برابر آدم فروتنی می كردند، و آزمايش فرشتگان برای سجده آدم عليه السّلام آسان بود، امّا خداوند مخلوقات خود را با اموری كه آگاهی ندارند آزمايش می كند، تا بد و خوب تميز داده شود، و تكبّر و خودپسندی را از آنها بزدايد، و خود بزرگ بينی را از آنان دور كند. پس، از آنچه خداوند نسبت به ابليس انجام داد عبرت گيريد، زيرا اعمال فراوان و كوششهای مداوم او را با تكبّر از بين برد. او شش هزار سال عبادت كرد كه مشخّص می باشد از سالهای دنيا يا آخرت است، امّا با ساعتی تكبّر همه را نابود كرد، چگونه ممكن است پس از ابليس، فرد ديگری همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند نه، هرگز! خداوند هيچ گاه انسانی را براب عملی وارد بهشت نمی كند كه برای همان عمل فرشته ای را محروم سازد. فرمان خدا در آسمان و زمين يكسان است، و بين خدا و خلق، دوستی خاصّی وجود ندارد كه به خاطر آن، حرامی را كه بر جهانيان ابلاغ فرموده حلال بدارد....
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
#علی_یاوران (دور دوم)
#ختمدستهجمعیخطبههاینهجالبلاغهدر70روز
💢از میلاد ولی تا شهادت ولی💢
#دوازدهمین_روز
👈از خطبه ۱۹۳، بند ۲ تا خطبه ۱۹۲ بند۳
@daghdaghemand
#ای_که_دستت_میرسد_کاری_بکن❗️
💠 از کفاره گناهان بزرگ است به فریاد مردم رسیدن و آرام کردن مصیبت دیدگان.
📚 نهج البلاغه حکمت۲۴
✅ بار دیگر نهج البلاغه ایها صداقت خود را در عمل به نهج البلاغه ثابت می کنند و با کمک های مالی خود، هموطنان سیل زده را یاری خواهند کرد; که از مولایشان آموخته اند; هر که با دست کوتاه ببخشد از دستی بلند پاداش گیرد(حکمت ۲۳۲)
#من_نهج_البلاغه_میخوانم
شماره حساب جهت کمک به سیل زدگان 🔰🔰🔰
5022291017271386 شماره کارت بنام (علی رجائیان)
🆔 @daghdaghemand
۲۴ رجب، سالروز فتخ قلعه ی خیبر به دستان الهی #امیرالمومنین_علی علیه السلام جانشین بر حق نبی اکرم
@daghdaghemand
#علی_یاوران (دور دوم)
#ختمدستهجمعیخطبههاینهجالبلاغهدر70روز
💢از میلاد ولی تا شهادت ولی💢
#سیزدهمین_روز
👈 خطبه ۱۹۲ از بند۴، تا بند ۸
@daghdaghemand
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣خطبه قاصعه
(قسمت_دوم )
4⃣ هشدار از دشمنی های شيطان
♦️ای بندگان خدا از دشمن خدا پرهيز كنيد، مبادا شما را به بيماری خود مبتلا سازد، و با ندای خود شما را به حركت در آورد، و با لشكرهای پياده و سواره خود بر شما بتازد به جانم سوگند، شيطان تير خطرناكی برای شكار شما بر چلّه كمان گذارده، و تا حد توان كشيده، و از نزديكترين مكان شما را هدف قرار داده است، و خطاب به خدا گفت: «پروردگارا !! به سبب آن كه مرا دور كردی، دنيا را در چشمهايشان جلوه ميدهم، و همه را گمراه خواهم كرد» امّا تيری در تاريكيها، و سنگی بدون نشانه روی رها ساخت، گرچه فرزندان خودپسندی، و برادران تعصّب و خود خواهی، و سواران مركب جهالت و خود پرستی، او را تصديق كردند. افراد سركش شما تسليم شيطان شدند، و طمع ورزی او را در شما كارگر افتاد، و اين حقيقت بر همه آشكار گرديد، و حكومت شيطان بر شما استوار شد، و با لشكر خويش به شما يورش برد، و شما را به ذلّت سقوط كشانيد، و شما را به مرز كشتار و خونريزی كشاند، و شما را با فروكردن نيزه در چشمها، بريدن گلوها، كوبيدن مغزها پايمال كرد، تا شما را به سوی آتشی بكشاند كه از پيش مهيّا گرديد. پس شيطان بزرگترين مانع برای دينداری، و زيانبارترين و آتش افروزترين فرد برای دنيای شماست .!.شيطان از كسانی كه دشمن سر سخت شما هستند و برای در هم شكستنشان كمر بسته ايد، خطرناك تر است. مردم! آتش خشم خود را بر ضد شيطان به كار گيريد، و ارتباط خود را با او قطع كنيد. به خدا سوگند! شيطان بر اصل و ريشه شما فخر فروخت، و بر حسب و نسب شما طعنه زد و عيب گرفت، و با سپاهيان سواره خود به شما هجوم آورد، و با لشكر پياده راه شما را بست، كه هر كجا شما را بيابند شكار می كنند، و دست و پای شما را قطع می كنند، نه می توانيد با حيله و نقشه آنها را بپراكنيد، و نه با سوگندها قادريد از سر راهتان دور كنيد. زيرا كمينگاه شيطان ذلّت آور، تنگ و تاريك، مرگ آور، و جولانگاه بلا و سختيهاست، پس شراره های تعصّب و كينه های جاهلی را در قلب خود خاموش سازيد، كه تكبّر و خود پرستی در دل مسلمان از آفتهای شيطان، غرورها، و كشش ها و وسوسه های اوست. تاج تواضع و فروتنی را بر سر نهيد، و تكبر و خود پسندی را زير پا بگذاريد، و حلقه های زنجير خود بزرگ بينی را از گردن باز كنيد، و تواضع و فروتنی را سنگر ميان خود و شيطان و لشكريانش قرار دهيد، زيرا شيطان از هر گروهی لشكريان و يارانی سواره و پياده دارد. و شما همانند قابیل نباشيد كه بر برادرش تكبّر كرد، خدا او را برتری نداد، خويشتن را بزرگ می پنداشت، و حسادت او را به دشمنی واداشت، تعصّب آتش كينه را در دلش شعله ور كرد، و شيطان باد كبر و غرور در دماغش دميد، و سر انجام پشيمان شد، و خداوند گناه قاتلان را تا روز قيامت بر گردن او نهاد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣خطبه قاصعه
(قسمت_سوم)
5⃣پرهيز از تكبّر و اخلاق جاهلی
♦️آگاه باشيد! در سركشی و ستم زياده روی كرديد، و در زمين در دشمنی با خداوند فساد به راه انداختيد، و آشكارا با بندگان خدا به نبرد پرداختيد. خدا را ! خدا را ! از تكبّر و خودپسندی، و از تفاخر جاهلی بر حذر باشيد، كه جايگاه بغض و كينه و رشد وسوسه های شيطانی است، كه ملّتهای گذشته، و امّتهای پيشين را فريب داده است، تا آنجا كه در تاريكی های جهالت فرو رفتند، و در پرتگاه هلاكت سقوط كردند، و به آسانی به همان جایی كه شيطان می خواست كشانده شدند. كبر و خود پسندی چيزی است كه قلبهای متكبّران را همانند كرده تا قرنها به تضاد و خونريزی گذراندند، و سينه ها از كينه ها تنگی گرفت.
6⃣پرهيز از سران متكبّر و خود پسند
♦️آگاه باشيد!زنهار! زنهار! از پيروی و فرمانبرداری سران و بزرگانتان، آنان كه به اصل و حسب خود می نازند، و خود را بالاتر از آنچه كه هستند می پندارند، و كارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند، و نعمتهای گسترده خدا را انكار می كنند، تا با خواسته های پروردگاری مبارزه كنند، و نعمتهای او را ناديده انگارند. آنان شالوده تعصّب جاهلی، و ستونهای فتنه، و شمشيرهای تفاخر جاهليّت هستند. پس، از خدا پروا كنيد، و با نعمتهای خدادادی درگير نشويد، و به فضل و بخشش او حسادت نورزيد، و از فرومايگان اطاعت نكنيد، آنان كه تيرگيشان را با صفای خود نوشيديد، و بيماريشان را با سلامت خود درهم آميخته ايد، و باطل آنان را با حق خويش مخلوط كرده ايد، در حالی كه آنان ريشه همه فسقها و انحرافات و همراه انواع گناهانند. شيطان آنها را برای گمراه كردن مردم، مركبهای رام قرار داد، و از آنان لشكری برای هجوم به مردم ساخت، و برای دزديدن عقلهای شما آنان را سخنگوی خود برگزيد، كه شما را هدف تيرهای خويش، و پايمال قدمهای خود، و دستاويز وسوسه های خود گردانيد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📣📣📣🌿🌹﷽🌹🌿📣📣📣
📣خطبه قاصعه
(قسمت_چهارم)
7⃣ ضرورت عبرت از گذشتگان
♦️مردم! از آنچه كه بر ملّتهای متكبّر گذشته، از كيفرها و عقوبتها و سختگيری ها، و ذلّت و خواری فرود آمده عبرت گيريد، و از قبرها و خاكی كه بر آنچه ره نهادند، و زمينهایی كه با پهلوها بر آن افتادند پند پذيريد، و از آثار زشتی كه كبر و غرور در دلها می گذارد به خدا پناه ببريد، همانگونه كه از حوادث سخت به او پناه می بريد اگر خدا تكبّر ورزيدن را اجازه می فرمود، حتما به بندگان مخصوص خود از پيامبران و امامان عليهم السلام اجازه می داد، در صورتی كه خدای سبحان تكبّر و خودپسندی را نسبت به آنان ناپسند، و تواضع و فروتنی را برای آنان پسنديد، كه چهره بر زمين می گذارند و صورتها بر خاك می مالند، و در برابر مؤمنان فروتنی می كنند، و خود از قشر مستضعف جامعه می باشند كه خدا آنها را با گرسنگی آزمود، و به سختی و بلا گرفتارشان كرد، و با ترس و بيم امتحانشان فرمود، و با مشكلات فراوان، خالصشان گردانيد. پس مال و فرزند را دليل خشنودی يا خشم خدا ندانيد، كه نشانه ناآگاهي به موارد آزمايش، و امتحان در بی نيازی و قدرت است، زيرا خداوند سبحان فرمود: «آيا گمان می كنند مال و فرزندانی كه به آنها عطا كرديم، به سرعت نيكی ها را برای آنان فراهم می كنيم نه آنان آگاهی ندارند»
8⃣فلسفه آزمايشها
♦️پس همانا خداوند سبحان بندگان متكبّر را با دوستان خود كه در چشم آنها ناتوانند می آزمايد؛ وقتی كه موسی بن عمران و برادرش هارون عليهم السّلام بر فرعون وارد شدند، و جامه های پشمين به تن، و چوب دستی در دست داشتند، و با فرعون شرط كردند كه اگر تسليم پروردگار شود، حكومت و ملكش جاودانه بماند و عزّتش برقرار باشد، فرعون گفت: «آيا از اين دو نفر تعجّب نمی كنيد كه دوام عزّت و جاودانگی حكومتم را به خواسته های خود ربط می دهند در حالی كه در فقر و بيچارگی به سر می برند اگر چنين است چرا دستبندهای طلا به همراه ندارند» اين سخن را فرعون برای بزرگ شمردن طلا و تحقير پوشش لباسی از پشم گفت، در حالی كه اگر خدای سبحان اراده می فرمود، به هنگام بعثت پيامبران، درهای گنجها، و معدنهای جواهرات، و باغات سرسبز را به روی پيامبران می گشود، و پرندگان آسمان و حيوانات وحشی زمين را همراه آنان به حركت در می آورد. امّا اگر اين كار را می كرد، آزمايش از ميان می رفت، و پاداش و عذاب بی اثر می شد، و بشارتها و هشدارهای الهی بی فايده می بود، و بر مؤمنان اجر و پاداش امتحان شدگان واجب نمی شد، و ايمان آورندگان ثواب نيكوكاران را نمی يافتند، و واژه ها، معانی خود را از دست ميداد. در صورتی كه خداوند پيامبران را با عزم و اراده قوی، گرچه با ظاهری ساده و فقير مبعوث كرد، با قناعتی كه دلها و چشمها را پر سازد، هر چند فقر و نداری ظاهری آنان چشم و گوشها را خيره سازد. اگر پيامبران الهی، دارای چنان قدرتی بودند كه مخالفت با آنان امكان نمی داشت، و توانایی و عزّتی می داشتند كه هرگز مغلوب نمی شدند، و سلطنت و حكومتی می داشتند كه همه چشمها به سوی آنان بود، از راههای دور بار سفر به سوی آنان می بستند، اعتبار و ارزششان در ميان مردم اندك بود، و متكبّران در برابرشان سر فرود می آوردند، و تظاهر به ايمان می كردند، از روی ترس يا علاقه ای كه به مادّيات داشتند. در آن صورت نيّتهای خالص يافت نمی شد، و اهداف غير الهی در ايمانشان راه می يافت، و با انگيزه های گوناگون به سوی نيكی ها می شتافتند. امّا خدای سبحان اراده فرمود كه پيروی از پيامبران، و تصديق كتب آسمانی ، و فروتنی در عبادت، و تسليم در برابر فرمان خدا، و اطاعت محض فرمانبرداری ، با نيّت خالص تنها برای خدا صورت پذيرد، و اهداف غير خدایی در آن راه نيابد، كه هر مقدار آزمايش و مشكلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نيز بزرگتر خواهد بود.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
📣🌹🕊
📣🌿🌹
📣📣📣📣
📢 #اطلاعیه12
#طرح_علی_یاوران
#آخرین_فرصت
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🏴 با سلام خدمت همه ی علی یاوران وعرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه امام موسی کاظم علیه السلام،
✅ با توجه به پایان رسیدن آخرین فرصت برای جبران کاستی ها، لذا از همه سرگروههای محترم علی یاور در خواست میکنیم تا ۱۷ فروردین ماه :
1⃣ تمام مشخصات افراد جذب شده را به آی دی های مربوطه ارسال نمایند.
💢 مشخصات شامل: نام، نام خانوادگی، تاریخ دقیق تولد، تحصیلات (رشته و مقطع)، شهر و شماره همراه تماس و فضای مجازی می باشد.
2⃣ همه افراد را در کانال های مهدوی ارفع، آثار مهدوی، تبیان مهدوی ، کانال ختم ۱۱۰ روزه ، کانال نهج البلاغه ایها و گروههای مربوطه (خواهران و برادران) در ایتا عضو کنند.
3⃣ مبالغ جمع آوری شده ( ۱۱۰ هزار تومان ها) را به شماره حساب 6037997300167385 به نام وحید هادی لو، واریز نمایند و قبض واریزی را به این آی دی ارسال نمایند.
@Ali_doost
📌 ان شاءالله در روز ۲۱ فروردین ماه سالروز میلاد امام سجاد علیه السلام نتایج طرح اعلام و به قید قرعه به برندگان جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت.
🖊حمیدرضا مهدوی ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
💢💢💢🍃🌸﷽🌸🍃💢💢💢
📣خطبه قاصعه
(قسمت_پنجم)
9⃣ فلسفه حج
♦️آيا مشاهده نمی كنيد كه همانا خداوند سبحان، انسانهای پيشين از آدم عليه السّلام تا آيندگان اين جهان را با سنگهایی در مكّه آزمايش كرد كه نه زيان می رسانند، و نه نفعی دارند، نه می بينند، و نه می شنوند اين سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پايداری مردم گردانيد. سپس كعبه را در سنگلاخ ترين مكانها، بی گياه ترين زمينها، و كم فاصله ترين درّهها، در ميان كوههای خشن، سنگريزه های فراوان، و چشمه های كم آب، و آباديهای از هم دور قرار داد، كه نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هيچ كدام در آن سرزمين آسايش ندارند. سپس آدم عليه السلام و فرزندانش را فرمان داد كه به سوی كعبه برگردند، و آن را مركز اجتماع و سر منزل مقصود و بار اندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، به سرعت از ميان فلات و دشتهای دور، و از درون شهرها، روستاها، درّه های عميق، و جزاير از هم پراكنده درياها به مكّه روی آورند، شانه های خود را بجنبانند، و گرداگرد كعبه لا اله الا اللّه بر زبان جاری سازند، و در اطراف خانه طواف كنند، و با موهای آشفته، و بدن های پر گرد و غبار در حركت باشند. لباسهای خود را كه نشانه شخصيّت هر فرد است در آورند، و با اصلاح نكردن موهای سر، قيافه خود را تغيير دهند، كه آزمونی بزرگ، و امتحانی سخت، و آزمايشی آشكار است برای پاكسازی و خالص شدن، كه خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن به بهشت قرار داد. اگر خداوند خانه محترمش، و مكانهای انجام مراسم حج را، در ميان باغها و نهرها، و سرزمينهای سبز و هموار، و پردرخت و ميوه، مناطقی آباد و دارای خانه ها و كاخهای بسيار، و آباديهای به هم پيوسته، در ميان گندم زارها و باغات خرّم و پر از گل و گياه، دارای مناظری زيبا و پر آب، در وسط باغستانی شادی آفرين، و جادّه های آباد قرار می داد، به همان اندازه كه آزمايش ساده بود، پاداش نيز سبكتر می شد. اگر پايه ها و بنيان كعبه، و سنگهایی كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز، و ياقوت سرخ، و دارای نور و روشنایی بود، دلها ديرتر به شك و ترديد می رسيدند، و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر می گذاشت، و وسوسه های پنهانی او در مردم كارگر نبود. در صورتی كه خداوند بندگان خود را با انواع سختيها می آزمايد، و با مشكلات زياد به عبادت می خواند، و به اقسام گرفتاريها مبتلا می سازد، تا كبر و خود پسندی را از دلهايشان خارج كند، و به جای آن فروتنی آورد، و درهای فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد، و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختيارشان گذارد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
💢💢💢🍃🌸﷽🌸🍃💢💢💢
📣خطبه قاصعه
(قسمت_ششم)
0⃣1⃣ پرهيز از ستمكاری
♦️پس، خدا را! خدا را! از تعجيل در عقوبت، و كيفر سركشی و ستم بر حذر باشيد، و از آينده دردناك ظلم، و سرانجام زشت تكبّر و خود پسندی كه كمين گاه ابليس است، و جايگاه حيله و نيرنگ اوست، بترسيد، حيله و نيرنگی كه با دلهای انسانها، چون زهر كشنده می آميزد، و هرگز بی اثر نخواهد بود، و كسی از هلاكتش جان سالم نخواهد برد. نه دانشمند به خاطر دانشش، و نه فقير به جهت لباس كهنه اش، در امان می باشد.
1⃣1⃣ فلسفه عبادات اسلامی
♦️خداوند بندگانش را، با نماز و زكات و تلاش در روزه داری، حفظ كرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام، و ديدگانشان خاشع، و جان و روانشان فروتن، و دلهايشان متواضع باشد، كبر و خودپسندی از آنان رخت بربندد، چرا كه در سجده، بهترين جای صورت را به خاك ماليدن، فروتنی آورد، و گذاردن اعضاء پر ارزش بدن بر زمين، اظهار كوچكی كردن است. و روزه گرفتن، و چسبيدن شكم به پشت، عامل فروتنی است، و پرداخت زكات، برای مصرف شدن ميوه جات زمين و غير آن، در جهت نيازمنديهای فقرا و مستمندان است. به آثار عبادات بنگريد كه چگونه شاخه های درخت تكبّر را در هم می شكند و از روييدن كبر و خودپرستی جلوگيری می كند.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
💢💢💢🍃🌸﷽🌸🍃💢💢💢
📣خطبه قاصعه
(قسمت_هفتم)
2⃣1⃣تعصّب ورزيدن زشت و زيبا
♦️من در اعمال و رفتار جهانيان نظر دوختم، هيچ كس را نيافتم كه بدون علّت درباره چيزی تعصّب ورزد، جز با دليلی كه با آن ناآگاهان را بفريبد، و يا برهانی آورد كه در عقل سفيهان نفوذ كند، جز شما! زيرا در باره چيزی تعصّب می ورزيد كه نه علّتی دارد و نه سببی، ولی شيطان به خاطر اصل خلقت خود بر آدم عليه السّلام تعصّب ورزيد، و آفرينش او را مورد سرزنش قرار داد و گفت «مرا از آتش و تو را از گل ساخته اند»، و سرمايه داران فساد زده امّتها، برای داشتن نعمتهای فراوان تعصّب ورزيدند و گفتند: «ما صاحبان فرزندان و اموال فراوانيم و هرگز عذاب نخواهيم شد» پس اگر در تعصّب ورزيدن ناچاريد، برای اخلاق پسنديده، افعال نيكو، و كارهای خوب تعصّب داشته باشيد، همان افعال و كرداری كه انسانهای با شخصيّت، و شجاعان خاندان عرب، و سران قبائل در آنها از يكديگر پيشی می گرفتند، يعنی اخلاق پسنديده، بردباری به هنگام خشم فراوان، و كردار و رفتار زيبا و درست، و خصلتهای نيكو پس تعصّب ورزيد در حمايت كردن از پناهندگان، و همسايگان، وفاداری به عهد و پيمان، اطاعت كردن از نيكيها، سرپيچی از تكبّر و خود پسنديها، تلاش در جود و بخشش، خود داری از ستمكاری، بزرگ شمردن خون ريزی، انصاف داشتن با مردم، فروخوردن خشم، پرهيز از فساد در زمين، تا رستگار شويد.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
💢💢💢🍃🌸﷽🌸🍃💢💢💢
📣خطبه قاصعه
(قسمت_هشتم)
3⃣1⃣ علل پيروزي و شكست ملّتها
♦️از كيفرهایی كه بر اثر كردار بد و كارهای ناپسند بر امّتهاي پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد، و حالات گذشتگان را در خوبيها و سختيها به ياد آوريد، و بترسيد كه همانند آنها باشيد پس آنگاه كه در زندگی گذشتگان مطالعه و انديشه می كنيد، عهده دار چيزی باشيد كه عامل عزّت آنان بود، و دشمنان را از سر راهشان برداشت، و سلامت و عافيت زندگی آنان را فراهم كرد، و نعمتهای فراوان را در اختيارشان گذاشت، و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد، كه از تفرقه و جدایی اجتناب كردند، و بر وحدت و همدلی همّت گماشتند، و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند. و از كارهایی كه پشت آنها را شكست، و قدرت آنها را در هم كوبيد، چون كينه توزی با يكديگر، پركردن دلها از بخل و حسد، به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن، و دست از ياری هم كشيدن، بپرهيزيد، و در احوالات مؤمنان پيشين انديشه كنيد، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند، آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آنها نبود و آيا بيش از همه مردم در سختی و زحمت نبودند و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند فرعونهای زمان، آنها را به بردگی كشاندند، و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند، و انواع تلخی ها را به كامشان ريختند، كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن، تداوم يافت نه راهی وجود داشت كه سرپيچی كنند، و نه چاره ای كه از خود دفاع نمايند، تا آن كه خداوند، تلاش و استقامت و بردباری در برابر ناملايمات آنها را، در راه دوستی خود، و قدرت تحمّل ناراحتيها را برای ترس از خويش، مشاهده فرمود. آنان را از تنگناهای بلا و سختيها نجات داد، و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواری، و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود، و آنها را حاكم و زمامدار و پيشوای انسانها قرار داد، و آن قدر كرامت و بزرگی از طرف خدا به آنها رسيد كه خيال آن را نيز در سر نمی پروراندند. پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آنگاه كه وحدت اجتماعی داشتند، خواسته های آنان يكی، قلبهای آنان يكسان، و دستهای آنان مدد كار يكديگر، شمشيرها ياری كننده، نگاهها به يك سو دوخته، و اراده ها واحد و همسو بود آيا در آن حال مالك و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشوای همه دنيا نشدند پس به پايان كار آنها نيز بنگريد! در آن هنگام كه به تفرقه و پراكندگی روی آوردند، و مهربانی و دوستی آنان از بين رفت، و سخن ها و دلهايشان گوناگون شد، از هم جدا شدند، به حزبها و گروه ها پيوستند، خداوند لباس كرامت خود را از تنشان بيرون آورد، و نعمتهای فراوان شيرين را از آنها گرفت، و داستان آنها در ميان شما عبرت انگيز باقی ماند. از حالات زندگب فرزندان اسماعيل پيامبر، و فرزندان اسحاق پيامبر، فرزندان اسراييل «يعقوب» (كه درود بر آنان باد) عبرت گيريد، راستی چقدر حالات ملّتها با هم يكسان، و در صفات و رفتارشان با يكديگر همانند است در احوالات آنها روزگاری كه از هم جدا و پراكنده بودند انديشه كنيد، زمانی كه پادشاهان كسری و قيصر بر آنان حكومت می كردند، و آنها را از سرزمينهاي آباد، از كناره های دجله و فرات، و از محيطهای سر سبز و خرّم دور كردند، و به صحراهای كم گياه، و بی آب و علف، محل وزش بادها، و سرزمينهایی كه زندگی در آنجاها مشكل بود تبعيد كردند، آنان را در مكانهای نامناسب، مسكين و فقير، همنشين شتران ساختند، خانه هاشان پست ترين خانه ملّتها، و سرزمين زندگيشان خشك ترين بيابانها بود، نه دعوت حقّی وجود داشت كه به آن روی آورند و پناهنده شوند، و نه سايه محبّتی وجود داشت كه در عزّت آن زندگی كنند. حالات آنان دگرگون، و قدرت آنان پراكنده، و جمعيّت انبوهشان متفرّق بود. در بلایی سخت، و در جهالتی فراگير فرو رفته بودند، دختران را زنده به گور، و بتها را پرستش می كردند، و قطع رابطه با خويشاوندان، و غارتگريهای پياپی در ميانشان رواج يافته بود.
📜 #نهج_البلاغه، #خطبه192
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢
#علی_یاوران (دور دوم)
#ختمدستهجمعیخطبههاینهجالبلاغهدر70روز
💢از میلاد ولی تا شهادت ولی💢
#چهاردهمین_روز
👈 خطبه ۱۹۲ از بند ۹، تا خطبه۱۳
@daghdaghemand