🇮🇷🌸
🍀
🔴 #صرفا_جهت_اطلاع
👌 بخونید و لذت ببرید از این انسانیت
🍃🌻🍃
✅ حکم متفاوت و قابل تحسین یک دادیار برای خانمی که پلاک ماشینشو به دلیل مسافرکشی دستکاری کرده بود ‼️
#قوه_قضائیه
#روشنگری
#ثامن
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍀
🇮🇷🌸
🇮🇷🌸
🍀
✅ #عکس_نوشت
💢 موضوع: اهمیت غدیر در کلام #مقام_معظم_رهبری
🍃🌻🍃
🌀 تکلیف امت اسلامی در زمینه هدایت و حکومت، در حادثه غدیر معین شده است.
#غدیر
#روشنگری
#ثامن
🆔 https://sapp.ir/meyar.pb
🆔 eitaa.com/meyarpb
🆔https://rubika.ir/meyar_pb
🍀
🇮🇷🌸
🌺 سوره مبارکه فصّلت آیات ۳۴ و ۳۵
وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ (۳۴)
وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ (۳۵)
لا تستوی الحسنه و لا السیئه
🌹🌹🌹
توضیح محتوایی:
در آیه قبل قول احسن را مشخص کرده بود و گفت عبارت است از دعوتت به خدا و نزدیکترین راه و موثرترین راه طرز دعوتی است که بیشتر در دلها اثر بگذارد.
معنای آیه دعوت به خدا با داشتن خصلت نیک و یا داشتن و با داشتن خصلت بد یکسان نیست.
🌹🌹🌹
نکته ادبی : لا زائده و برای تاکید است.
🌷🌷🌷
نکته اخلاقی: صلاح مومنین پاکی و تقوا و ترمش در سخن و محبت است ولی صلاح منافقین بدگویی و افترا است.
🌼🌼🌼
ادفع بالای هی احسن
توضیح محتوائی:
این جمله استثنایی و برای جواب از سوال مقدر است و آن سوال این است که وقتی می شنوی که حسنه و سیئه یکی نیست می گویی چه باید بکنم؟ جواب می آید بدی را به بهترین نحو دفع کن، یعنی بدی را با خوبی دفع کن نه با بدی، مثلا دروغ را به دروغ و ستم را به ستم جواب نده، بلکه به خوبی جبران و مقابله کن.
🌷🌷🌷
نکته ادبی : ادفع: نیاز به مفعول دارد که سیئه در آیه قبل نشانگر آن مفعول محذوف است.
🌼🌼🌼
فاذا الذی لینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم
توضیح محتوائی
اثر دفع سیئه به حسنه در این آیه بیان شده است کلمه (اذا) در آیه فجاییه است که نشانگر سرعت ظهور اثر دفع حسنه به سیئه است و آیه می گوید دفع حسنه در برابر سیئه این است که طرف مقابل از دشمن بودن با تو دست بر می دارد و به سرعت دوست صمیمی تو می شود.
البته این اتفاق غالبی است نه همیشگی!
🌷🌷🌷
نکته ادبی: حمیم به معنای آب داغ است و به حمام هم حمام گویند چون محل وجود آب گرم است.
🌼🌼🌼
ما یلقاها الا الذین صبروا، و ما یلقاها الا ذو الظن عظیم
توضیح محتوائی
این سفارش دفع حسنه در برابر سیئه را فقط افراد صاحب صبر می توانند انجام بدهند و کسانی که بهره عظیمی از کمال انسانیت و اصول نیک دارند می پذیرند.
این عمل نیاز به خودسازی زیاد و شرح صدر عظیم و بزرگ دارد تا انسان حس انتقام جوئی را کنار گذارد و دفع حسنه در برابر سیئه کند.
🌷🌷
نکته ادبی : صبر به صورت ماضی آمده است تا نشان دهد که صبر در کالبد ایشان نهادینه شده بوده تا توانستند به این عمل موفق شوند.
🌷🌷🌷
نکته اخلاقی : صبر تنها شرط برای دفع حسنه برابر سیئه نیست بلکه وراء آن شروطی لازم دارد که به (حظ عظیم) تعبیر شده است و ذکر صبر اصل و راس و عمود این امور است.
✳️ حقیقت تأویل و تفسیر
برای فهم معنی تأویل باید توجه نماییم که خداوند آن را برای چه مواردی بکار برده است تا در توضیحاتی که پیرامون مفاهیم قرآن میدهیم از راه صواب خارج نشویم.
در آیات مربوط به همراه شدن حضرت موسی با آن بندۀ خاص خداوند (حضرت خضر یا الیاس) که به منظور تعلیم گرفتن از ارشادات علمی آن بزرگوار بوده است (آیات ۵۹ تا ۸۱ کهف) پس از این که سه بار حضرت موسی در برابر اعمال به ظاهر غیر منطقی آن بزرگوار «علت انجام آن اعمال را» میپرسد، خداوند از قول آن شخص بیان فرموده است که:
سَأُنَبِّئُکَ بِتَأْوِیلِ ما لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَیْهِ صَبْراً
به همین زودی از تأویل آنچه نتوانستی در برابر انجام آن خویشتن داری کنی آگاهت مینمایم. (۷۸ کهف).
سپس در دنبال این وعده شروع میفرماید به «بیان علت» سوراخ کردن آن کشتی که بر آن سوار شده بوده اند:
أَمَّا اَلسَّفِینَةُ فَکانَتْ لِمَساکِینَ یَعْمَلُونَ فِی اَلْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَها وَ کانَ وَراءَهُمْ مَلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّ سَفِینَةٍ غَصْباً.
: اما کشتی (را که بر آن سوار شدیم و سوراخش کردم) متعلق به مسکینانی بود که در دریا با آن کار میکردند و تصمیم به معیوب کردن آن گرفتم (به این علت که) در پی آنها پادشاهی بود که تمام کشتیهای (سالم را) غصب مینمود (و میدانستم که چون به آن کشتی که معیوبش کردم میرسید به علت معیوب بودن از غصب کردن آن منصرف میشد و در اختیار و مالکیت صاحبان مسکین آن باقی میماند و میتوانستند با کار کردن توسط آن کشتی معیشت خود را تامین نمایند. (۷۹/کهف)
از مفهوم این آیه که در توضیح علل و موجبات عمل حضرت خضر نازل شده و در حقیقت جانشین کلمۀ «تأویل» است به خوبی معلوم میشود که از نظر قرآن تأویل یعنی «توضیح علل و موجبات انجام یک عمل و یا نزول یک آیه» -با تفسیر فرق بسیار دارد.
در بیان «تفسیر» خداوند در آیات ۳۵ و ۳۶ فرقان فرموده است؛
وَ قالَ اَلَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَیْهِ اَلْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً کَذلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَکَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِیلاً وَ لا یَأْتُونَکَ بِمَثَلٍ إِلاّ جِئْناکَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِیراً.
: کافران گفتند چرا قرآن به طور کلی و یکباره بر او نازل نشد؟ ما این گونه (به تأنّی و جزو جزو نازلش میکنیم) تا قلبت را با آن آرام کنیم (گرفتار هیجان نشوی) -برایت مثلی نیاورند مگر این که ما حقیقت را با بهترین بیان به تو الهام مینماییم.
با توجه به مفاد این آیات معلوم میشود که تفسیر از لحاظ قرآن یعنی این که: اجمال توسط گوینده به نحوی تجزیه گردد و تفصیل داده شود و با تأنّی و به تدریج بیان گردد که در قلب
شنونده بنشیند و حقیقت امر آن چنان برایش روشن گردد که قلب او آرام گیرد.
به طور خلاصه تفسیر یعنی؛ توضیح و تفصیل موضوع مورد بحث به نحوی که مفهوم واقعی آن برای دیگران روشن گردد-و این با تأویل اختلاف بسیار دارد.
بنابراین تأویل، علل و موجبات نزول آیه یا عمل (چرائی) و تفسیر چگونگی (چونی) و مفاهیم آن را بیان میکند.
پس تفسیر، کیفیت ظاهری قضایا را شرح و بیان میکند و تأویل علت و موجبات قضایا را. از این تعاریف معلوم میشود که تأویل کننده باید حداقل از موجبات تصمیم گیری تقاضاکننده آگاه باشد، و لذا هرچه موضوع مهمتر و دامنههای آن گسترده تر باشد تأویل کننده به علوم بیشتری از نحوه علوم متقاضی نیاز دارد تا بتواند خواستههای او را تأویل نماید.
منبع: کتاب مقدمات بنیادین علم تفسیر
مولف: مرحوم آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی
⭕️ عاقبت نوکران آمریکا!
حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔹قابل توجه همکاران ایرانی دولتهای غربی:
🔹آمریکا از کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان خواست به ۹۰۰۰ نفر از افغانیهایی که در این ۲۰ سال به آمریکا و انگلیس خدمت کردهاند در کشورهای خود پناهندگی بدهند زیرا آمریکا نمیتواند آنها را با خود ببرد!