📸 تصویری جالب از لباس معدنی حجت الاسلام سید جعفر میر علی اکبری در بازدید میدانی مسئولین استانی و شهرستانی از معادن البرز شرقی
⛩ معاون استاندار سمنان، فرماندار شهرستان #دامغان، بخشدار مرکزی، مدیر کل اداره صمت، مدیر کل اداره محیط زیست، مدیر اداره آب شهرستان، مدیر اداره محیط زیست شهرستان، مدیر عامل شرکت البرز شرقی، پرسنل نیروی انتظامی، اعضای شورای اسلامی و دهیار روستای « طزره » از معادن زغال سنگ این ناحیه بازدید و با کارگران شاغل در این معادن دیدار و گفتگو کردند ۹۸/۷/۷
🔺صفحه نخست روزنامه "کویر امروز"
استان سمنان
چهارشنبه ۱۰ مهر
سال ۱۳۹۸ - شماره ۱۱۹
♦️مدیرعامل شرکت غله:
چاره ای جز افزایش قیمت نان نداریم
🔸امام جمعه ایوانکی:
درک فقرا سیره زندگی مردم و مسئولان شود
🔸 پلیس سمنان نقشی در برخورد با معترضان دفن زباله نداشت
🔸 فرماندار: توسعه فضای اداری و آموزشی در گرمسار با مشکل مواجه است
🔸امسال انتخابات در استان سمنان تمام مکانیزه برگزار می شود
♦️کیفیت بهتر کلیه صفحات را در پاپان صفحات ذیل در کانال "کویر امروز" چهارشنبه مشاهده فرمایید
⛔️ "کویر امروز": حق مردم خط قرمز ماست
🌹با ما همراه باشید👇
@kaviremrouz
✳️ولایتمداری و اخلاق ۸۰
🚩نقش رسانه در واقعه کربلا - قسمت اول
✍🏻به قلم: خانم زهرا صادقی - کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
کربلا و حماسه ی عاشورا اساساً چیزی از جنس رسانه است. فقط موضوع شهادت مطرح نبود، بلکه شهادتی که رسانه است، فقط موضوع جهاد و مقاومت نبود، بلکه جهاد و مقاومت به گونه ای بود که، رسانه باشد. همانطور فقط مسئله اسارت مطرح نبود، بلکه اسارت هم چیزی از جنس رسانه بود.
اصلا ابا عبدالله الحسین علیه السلام به شهادت رسیدند برای حفظ اسلام و رساندن پیام اسلام به نسلهای بعدی. منظور این نبود که انسانهایی که در زمان امام حسین (ع) زندگی می کردند خوب بشوند. اتفاقا بدتر شد و حکومت یزید سقوط نکرد و فساد و فحشا و خونریزی ادامه یافت. معنای حفظ اسلام یعنی اسلام بماند و به نسلهای بعد انتقال پیدا کند، لذا کربلا از مقوله ی رسانه است. به همین خاطر کسی نتوانست جلوی رسانا بودنش را در طول تاریخ بگیرد.
شاهد و گواه این مطلب را در تجلی آن حماسه در پیاده روی اربعین می بینیم.
همه ی اتفاقات کربلا رنگ و بوی رسانه دارد، از جمله حضور حضرت زینب (س) و سایر زنان بنی هاشم که مدیریت سیاسی این واقعه را بعهده داشتند، و چه زیبا از انجام این ماموریت سرفراز بیرون آمدند.
نقش فعلی ما در اربعین، رسانه ای کردن آن است. حتی ایام فاطمیه و سایر ایام از واقعه کربلا به بعد شکل گرفت.
حضرت امام خمینی (ره) می فرمود اگر شما زیارت عاشورا را در خانه به تنهایی با صد لعن و صد سلام هم بخوانید بدرد اسلام نمی خورد. فقط برای خودت فایده دارد. اسلام به هیاهو نیاز دارد، به سر و صدا نیاز دارد. ما شیعیان مشکل رسانه ای داریم و باید در ابعاد مختلف رسانه ای عمل کنیم، چون اسلام را بصورت زیبا و دسته بندی شده به مردم و جهان منتقل نمی کنیم.
دشمن هم در این زمینه تا حدودی موفق بوده که ما را به دینداری فردی بکشاند و از دینداری اجتماعی و پرسر و صدا و پرنشاط و مستقل بودن دور کند و به سمت دینی آرام و منفعل و از سر سیری عبادت کردن سوق دهد.
یقینا اگر ما برنامه هایمان را در پیاده روی اربعین فقط متوجه این امر کنیم که پیاده روی ثواب دارد و تمام توانمان را صرف پیاده روی و زیارت کنیم و از پیام رسانی کربلا غافل باشیم، سخت در خسران هستیم.
باید به این نکته ی مهم توجه کنیم که فقط نگوییم امسال سه میلیون زائر کربلا داشتیم. بلکه درصدد باشیم که بگوییم امسال مثلا پنج هزار جوان مسلط به زبان عربی و انگلیسی و سایر زبانها در این همایش جهانی اعزام نمودیم.
اگر اینگونه عمل کنیم نقش رسانه بودن را درست ایفا کرده ایم، وگرنه کربلا در کربلا خواهد ماند و جهان تشنه از شنیدن حرف اسلام محروم خواهد ماند.
نکته جالبی در جریان محبان حسین علیه السلام وجود دارد که آن سرور آزادگان ابتکار عمل بدست گرفت و نقش رسانه بودن کربلا را به ما آموزش داد که چگونه عمل کنیم که دیگران منفعلانه بسوی حسین علیه السلام نیایند، بلکه مستقل و با انتخاب خودش جلو بیاید و آن اینکه خودش را به چاقوکشها و لات چاله میدانی ها هم رسانیده و آنان را بفکر فرو برده که می توانند خود را در هر شرایطی تغییر بدهند و وارد وادی دوست شوند و این کار را در شب عاشورا به بالاترین درجه رسانیدند، که ای یاران آزادید دست از بیعت من بردارید و بروید.
آیا حسین بن علی (ع) دوست نداشت آنان در رکاب او باشند؟ چرا، دوست داشت، ولی می خواست این یاران با وفا، بقول معروف جوگیر نشده باشند، بلکه آگاهانه بمانند. که این دوستان خدا در میدان معرکه عشق حسینی سربلند بیرون آمدند.
بحث ادامه دارد.
👇🏻تصویر مطلب در صفحه ۵ هفته نامه کویر امروز👇🏻
مدینه فاضله دامغان
📰 سومین بخش از سلسله مقالات فقهی، منتشره در هفته نامه کویر امروز 🎻 بررسی احکام آلات لهو و لعب در آر
📰 چهارمین بخش از سلسله مقالات فقهی، منتشره در صفحه ۵ هفته نامه کویر امروز شماره ۱۱۹ - ۱۰/مهر/۹۸
🎻 بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر - موضوعی نو و مورد نیاز و مباحثه در جامعه
📚 این قسمت: واکاوی دیدگاه صاحب عروه(س)
✍🏻 به قلم: حقیر سید مهدی شمسی پور
#⃣ #فقه_جواهری_پویا #فقه_نوین #فقهای_عظیم_الشأن_امامیه #مسائل_روز #مکاسب #هنر #آلات_موسیقی #غنا #قمار #ورزش
♠️ دامغان انقلابی ♠️
📰مقالات فقهی
🎹بررسی احکام آلات لهو و لعب در آراء فقهای معاصر
4⃣قسمت چهارم - مرحوم آیةالله العظمی طباطبائی یزدی(رض)
✍🏻تحقیق: سید مهدی حسینی شمسی پور - فوق لیسانس فقه و حقوق
حاج آقا سید محمد کاظم طباطبائی یزدی ۱۳۳۷_۱۲۴۷ ه.ق نویسنده کتاب "العروة الوثقی" می باشد که پس از درگذشت میرزای بزرگ شیرازی، بهمراه آخوند خراسانی از مراجع بزرگ شیعه بود. ایشان در زادگاه خود و نیز در شهرهای مشهد و اصفهان به تحصیل علوم حوزوی، هیئت، نجوم و ریاضی پرداخت. تا نهایتاً با عزیمت به نجف اشرف مدارج اجتهادی را طی نمود. آیات عظام: شیخ محمد باقر نجفی، شیخ محمد باقر چهارسوقی خوانساری (صاحب روضات الجنات)، شیخ راضی نجفی، شیخ مهدی آل کاشف الغطاء و میرزای شیرازی از اساتید وی بودند. صاحب عروه از مخالفین مشروطه بود.
مبانی سید یزدی در زمینه آلات لهو و لعب را میبایست با مطالعه حاشیه ایشان بر مکاسب واکاوی و از لابه لای مباحث آن استنباط نمود که به طور خلاصه و مجمل بیان شده است. لذا در این مقام، مطلب مورد نظر که در ضمن بحث حرمت معاوضه جاریه مغنّیه آورده اند را ترجمه و بررسی می کنیم.
آیةالله العظمی یزدی می نویسد: «ممکن است که طریقه استدلال به این فراز از حدیث تحف العقول یعنی "أو شیء یکون فیه وجه من وجوه الفساد" مخصوصاً به قرینه مثالی که در تبیین این قسمت حدیث ذکر کرده یعنی "حرمت ربا" بدین شکل باشد که "خصوصیت قصد ربا" حرام است و الا بر بیع نفس مبیع در معامله، چنانچه قصد ربا نشود، حرمت مترتب نمیگردد».
سپس سید در ادامه می فرمایند: «حرمت بیع جاریه مغنیه نیز تنها در حالتی است که از خرید آن قصد غناء خوانی شود و حاصل کلام این که مقتضای تمثیل زدن این فراز روایت به ربا، این است که خرید و فروش خود مبیع فی نفسه فاسد و حرام نیست همانطور که در آلات لهو و قمار چنین است، بلکه مبنای حرمت به جهت خصوصیتی می باشد که در بیع، بر مبیع بار می شود که همان قصد و نیت ارتکاب حرام است.»¹
با توجه به این کلام صاحب عروه، میتوان اینگونه برداشت نمود که ملاک حرمت خرید و فروش در آلات لهو و لعب، ممکن است استفاده کثیره و منفعت غالبه آن در جهت حرام باشد، و گرنه فی نفسه و با نبودن این قید، بیع آن حرام نیست. چراکه ایشان عنوان "آلات لهو و قمار" را مثال بحث خود ذکر کرده است که فی نفسه مورد حرمت قرار نگرفته اند.
پس میتوان با استنباط از نظر ایشان ادعا کرد که آلات مشترکی که هم در قمار و لهو حرام از آن استفاده می شود و هم استفاده محلله دارند، چنانچه از بیع آن فقط قصد استفاده حلال گردد و یا اینکه منفعت غالبه آن جهت محلله باشد، حکم این بیع و کسب حلیت است.
گرچه برای این حکم خصوصاً استعمال این آلات، به هیچ وجه صراحتی در کلام سید وجود ندارد و ادعای مذکور کاملاً قابل رد است. چون می توان گفت، سید تمامی مصادیق لهو و لعب را، معدّه عمل حرام دانسته و لذا حکم کسب با آن هم حرام است.
اما همانگونه که در مباحث مقدماتی گفته شد، پیدایش و مبانی واژه و موضوع "آلات مشترک" را می بایست در حاشیه های اولیه بر کتاب مکاسب دانسته و در آنجا جستجو نمود، به ویژه در نظرات مرحوم صاحب عروه. با اینکه سید فرصت حضور در درس شیخ اعظم را پیدا ننمودند، لکن ایشان در هنگام ارتحال شیخ انصاری، ۳۵ ساله بودند، فلذا باید بر مبانی شیخ احاطه و اطلاع بسیار نزدیک داشته باشند که این امر موجب واکاوی دقیق تر احکام آلات لهو و لعب با رویکرد «مبناشناسی» و «علیتی» شیخ و متأخرانش می گردد.
ادامه دارد...
📌پانویس:
۱. طباطبائی یزدی، سید محمد کاظم بن عبدالعظیم، حاشیةالمکاسب(عربی)، ج۱، ص۶، چاپ چهارم، قم، مؤسسه اسماعیلیان، ۱۳۷۰ش
مدینه فاضله دامغان
🔴 جلسه مجمع علما، فضلا و طلاب شهرستان #دامغان، شامگاه چهارشنبه با حضور و سخنرانی آيت الله حاج سيد مح
📷 #تصاویر | جلسه مجمع علما، فضلا و طلاب شهرستان #دامغان، شامگاه چهارشنبه با حضور و سخنرانی آيت الله حاج سيد محمود ترابی ریاست حوزه علمیه #دامغان، حسن بیکی نماینده مردم #دامغان، مدیر کل اطلاعات استان سمنان و تعداد زیادی از علما برگزار شد.
🔲 در انتهای اين جلسه از ابوالفضل حسن بیکی نماينده #دامغان نسبت به جذب كمك هاي مردمي جهت توسعه حوزه هاي علميه تشكر و تقديرنامه اي از سوی مدیریت حوزه علمیه برادران به ايشان اهدا شد.
📅 چهارشنبه - ١٣٩٨/٠٧/١٠ - ساعت ١٩:٣٠ الی ۲۲ - حوزه علميه امام صادق(ع) #دامغان (مدرسه حاج فتحعلي بيك قاجار)
♠️ دامغان انقلابی ♠️
مدینه فاضله دامغان
🔴 جلسه مجمع علما، فضلا و طلاب شهرستان #دامغان، شامگاه چهارشنبه با حضور و سخنرانی آيت الله حاج سيد مح
📹 جلسه مجمع علمای شهرستان #دامغان
⏰ ۱۳۹۸/۷/۱۰
سالن اجتماعات شهیدین(رض) مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام #دامغان
♠️ دامغان انقلابی ♠️
مدینه فاضله دامغان
🔴 جلسه مجمع علما، فضلا و طلاب شهرستان #دامغان، شامگاه چهارشنبه با حضور و سخنرانی آيت الله حاج سيد مح
📸 اجلاس مجمع علمای ساکن شهرستان #دامغان - با سخنرانی و ارائه دیدگاه های تعدادی از روحانیون، همراه با ارائه گزارش مدیرکل اطلاعات استان - مدرسه فتحعلی بیک - ۱۰/مهر/۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸 نشست مجمع علما و طلاب #دامغانی مقیم شهر مقدس قم
📅 چهارشنبه ۹۸/۷/۱۰
🏢 قم مقدسه - خیابان نیروگاه - ساختمان مجمع طلاب استان سمنان
♠️ دامغان انقلابی ♠️