مجرد غلبه در جدل، نمایان گر حقیقت و اقامه حجت نیست، چه بسا دو گروه باطل با هم جدل کنند یکی از آنها بر دیگری غلبه کند، آیا باید قبول کرد مجادل غالب، بر مرام حق است و حجت را بر دیگری تمام کرده است؟!!
🔻https://eitaa.com/danamha
📍نسخ ناپذیری توحید در کتب نویسندگان متقدم اهل سنت
👈والنسخ لا يجوز إلا فيما يصح وقوعه على وجهين ، كالصوم والصلاة وغيرهما من العبادات الشرعية ، فأما ما لا يجوز أن يكون إلا على وجه واحد ، مثل التوحيد وصفات الله تعالى الذاتية ، كعلمه وقدرته ، وما عدا ذلك من صفاته ، فلا يصح فيه النسخ ، وكذلك ما أخبر الله تعالى عنه من أخبار القرون الماضية ، والأمم السالفة ، فلا يجوز فيها النسخ ، وهكذا ما أخبر عن وقوعه في المستقبل كخروج الدجال ، ويأجوج ومأجوج ، وطلوع الشمس من مغربها ، ونزول عيسى ابن مريم إلى الأرض ونحو ذلك ، فإن النسخ فيه لا يجوز ولا يجوز نسخ إجماع المسلمين.
📚الفقيه والمتفقه، احمد بن علي بن ثابت الخطيب البغدادي
https://eitaa.com/danamha
📍تاریخچه صره سلطانی
حاکمان مسلمان از زمان دولت عباسی تا دولت عثمانی هر ساله پیش از ایام حج کاروانی را به سوی حرمین گسیل می کردند، این کاروان ماموریت داشت پول و دیگر هدایای حاکم را به مردمان دو شهر مکه و مدینه برساند. این کاروان از مبدا تا مقصد بسیار مورد احترام بود، در میانه راه به هر شهر که می رسید مورد استقبال حاکم و عالمان و دیگر مردم قرار می گرفت، والیان و حکام مکه، مدینه و دیگر شهرهای میانه راه، پای شترهای حامل «صره سلطانی» را می بوسیدند.
💠https://eitaa.com/danamha
3.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
إن عادت العقرب عدنا لها
🔻https://eitaa.com/danamha
«يَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ يَا سَيِّدَتَنَا وَ مَوْلَاتَنَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِكِ إِلَى اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاكِ بَيْنَ يَدَيْ حَاجَاتِنَا يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعِي لَنَا عِنْدَ اللَّهِ»
دیدگاه وهابیان درباره صفات خبری
وهابیان درباره صفات خبری مانند وجه، عین و استواء معتقدند که این صفات از جمله محکمات هستند، نه متشابهات. به باور آنها، این صفات جزو صفات ثبوتی و ذاتی خداوند محسوب میشوند و به همان معنای حقیقی خود بر خداوند حمل میگردند، بدون نیاز به تأویل یا تفویض. در عین حال، آنها تأکید میکنند که این صفات واجد کیفیت هستند، اما تعیین کیفیت این صفات به عهده خداوند است.
🔻https://eitaa.com/danamha
دیدگاه وهابیان درباره توقیفی بودن اسماء و صفات
همچنین وهابیان بر این باورند که صفات خداوند، چه ثبوتی و چه سلبی، توقیفی هستند؛ یعنی تنها باید به آنچه در کتاب (قرآن) و سنت (روایات پیامبر) آمده است، استناد کرد. به عنوان مثال، در مورد صفات سلبی مانند نفی جسمانیت از خداوند، آنها معتقدند که چون در کتاب و سنت تصریح نشده است که «خداوند جسم نیست»، نمیتوان به طور قطع گفت که خداوند جسم ندارد یا جسمانی نیست. به همین ترتیب، نمیتوان ادعا کرد که خداوند جسم دارد یا جسمانی است. بنابراین، از دیدگاه وهابیان، هم اثبات جسمانیت برای خداوند و هم نفی آن، هر دو خطا هستند و با قاعده توقیفی بودن اسماء و صفات الهی در تعارض قرار میگیرند.
🔻https://eitaa.com/danamha