eitaa logo
یادداشتها
393 دنبال‌کننده
320 عکس
52 ویدیو
60 فایل
گزیده هایی در باب تاریخ و باورها
مشاهده در ایتا
دانلود
Extracted pages from سراج 48.pdf
160K
📍محمد بن عبدالوهاب، مفتیان وهابی و داعش همگی مدعی احیاء توحید هستند، لکن کدام توحید؟ 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره48، سال دوازدهم، زمستان1401ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha
Extracted pages from سراج 49.pdf
148.9K
📍وهابیت خوب و وهابیت بد... ▪️ در کتابی خواندم: «رفتار خشن پرتغالیها در هرمز باعث شد تا ما بی خبران، بیگانه را به بد و خوب تقسیم کنیم؛ بگوییم انگلیسی ها خوب هستند، ولی هلندی ها متمدن تر می باشند. در حالی که وقتی سخن از منافع ملی است هر بیگانه ای تنها سود خود می جوید. متاسفانه از آن زمان این تقسیم بندی غلط و احساساتی و گاه خائنانه به پایه های سیاست ما راه یافت.» این متن یک نکته بسیار مهم و درس آموز دارد. اینکه خیلی وقتها ما آدم ها کارخانه تولید این نوع از تقسیم بندی های احساسی و غلط می شویم. مثلا می گوییم: دیکتاتورهای خوب و دیکتاتورهای بد، جدایی طلب های خوب و جدایی طلب های بد. بدها به دنبال کشتار و ترورند و خوب ها از راه رسانه و یارگیری فکری، کارشان را دنبال می کنند. یا گاهی شنیده می شود که وهابیت خوب و بد دارد، بدش داعش است و خوبش درس خوانده های سعودی هستند. دومی متمدن و مداراپذیر است و اولی وحشی و نابودگر. این درحالیست که در حالی که درس خوانده ها دزدان با چراغ اند که به تدریج ریشه می زنند و فکرها را از هم می پاشند. 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره49، سال سیزدهم، بهار1402ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha
Extracted pages from سراج 50.pdf
182.9K
📍جامعه.ی چند مذهبی عربستان ▪️وهابیت تنها آیین و مذهب موجود در عربستان نیست. آل سعود بر جامعه ی مسلمان چند مذهبی حکومت می کند؛ بر اساس تقسیم بندی عربستان به چهار منطقه نجد، حجاز، منطقه جنوبی و منطقه شرقی، اکثریت ساکنان منطقه نجد، وهابی اند البته در شهر ریاض اقلیتهایی همچون شیعه و دیگر اهل سنت غیروهابی حضور دارند، منطقه حجاز ـ شامل شهرهای مکه، مدینه و... ـ را اهل سنت شافعی و مالکی با گرایشهای تصوف، شیعیان امامی و زیدی تشکیل می دادند لکن با تسلط وهابیان بر این منطقه آیین وهابیت بر سایر مذاهب تفوق یافت. در منطقه جنوبی ـ شامل عسیر، جیزان و نجران ـ وهابیان، پیروان فقه شافعی، مالکی، شیعیان زیدی و اسماعیلی حضور دارند. در منطقه شرقی ـ شامل شهرهای قطیف و احساء ـ شیعیان امامیه، اهل سنت غیر وهابی شافعی، مالکی و حنفی و وهابیان زندگی می کنند. صوفیان عربستان در نقاطی از مناطق حجاز، تهامه و حاشیه شرقی این کشور زندگی می کنند. صوفیان همگی اهل سنت و پیرو مذاهب فقهی شافعی، حنفی و مالکی اند در این میان تعداد صوفیان حنفی کمتر از دیگر مذاهب است..... 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره50، سال چهاردهم، تابستان 1402ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha
Extracted pages from سراج 51.pdf
241.1K
📍 آیا وهابیان، پیروان عقیده و فقه حنبلی هستند؟ ▪️محمد بن عبدالوهاب و بسیاری از وهابیان مشهور سعی کرده اند آیین محمد بن عبدالوهاب را امتداد خط فکری و فقهی حنابله معرفی کرده و حنبلی بنامند. اگر وهابیان در ادعای تساوی آیین¬شان با عقاید حنابله صادق باشند، باید بتوان سخنان بزرگان حنابله همچون ابن قدامه حنبلی را به سادگی به وهابیت نسبت داد و بالعکس، بدون آنکه آب از آب تکان بخورد و خلافی رخ بدهد. اما آیا واقعا اینطور است؟! 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره51، سال سیزدهم، پاییز1402ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha
Extracted pages from سراج 52.pdf
158.9K
📍 وهابیت محصول تحریف مفاهیم و البته لابی با سیاست ▪️کسانی که برای غلبه بر وهابیت و فرزندانش، منحصرا چشم امید به علم دارند، فرض را بر این نهاده‌اند که نشر وهابیت تنها به جهل مردم مرتبط است؛ درحالی‌که برخلاف تحلیل آن‌ها، بخش مهمی از این پدیده شوم وابسته به عرصه سیاست است. در حقیقت، بزرگ‌ترین مانع کنترل جریان‌های تکفیری در سال‌های اخیر، نه فقدان علم و آگاهی عمومی، که سیاست یا ناتوانیِ دولت‌ها بوده است. نشر و نفوذ فکر وهابیت و دیگر جریان‌های تکفیری، دست کم همان‌قدر که مربوط به سطح رشد و آگاهی مردم است، به سیاست هم مربوط است. وهابیت محصول تحریف مفاهیم، بازی با دین، و البته لابی با سیاست است. 📚یادداشت سردبیر 📚 مجله سراج منیر، شماره52، سال سیزدهم، زمستان1402ش، صفحات7و8، 🔻https://eitaa.com/danamha
2.56M
📣🚨📣هشدار.. ❌یک هشدار مهم امنیتی ! 🔊لطفا گوش کنید. 🔻https://eitaa.com/danamha
امروز عصر كتاب لفحات الوجد را تهیه کردم گر چه بسیار خوشحال شدم از دیدن کتاب و تورق آن، لکن متاسفانه محقق و مصحح محترم كتاب تلاش کافی در تحقیق این اثر نداشته اند، با آنکه در کتب مختلف شرح حال نویسنده لفحات «محسن بن عبدالکریم» آمده، تاریخ ولادت و توفی، مذهب، رتبه علمی نویسنده همگی در کتب تراجم ذکر شده، مع الاسف محقق هیچ توضیح مفید و مستندی در این باره ارائه نکرده. متن هم با اغلاط تایپی و افتادگی همراه است. 🔻https://eitaa.com/danamha
مجرد غلبه در جدل، نمایان گر حقیقت و اقامه حجت نیست، چه بسا دو گروه باطل با هم جدل کنند یکی از آنها بر دیگری غلبه کند، آیا باید قبول کرد مجادل غالب، بر مرام حق است و حجت را بر دیگری تمام کرده است؟!! 🔻https://eitaa.com/danamha
📍نسخ ناپذیری توحید در کتب نویسندگان متقدم اهل سنت 👈والنسخ لا يجوز إلا فيما يصح وقوعه على وجهين ، كالصوم والصلاة وغيرهما من العبادات الشرعية ، فأما ما لا يجوز أن يكون إلا على وجه واحد ، مثل التوحيد وصفات الله تعالى الذاتية ، كعلمه وقدرته ، وما عدا ذلك من صفاته ، فلا يصح فيه النسخ ، وكذلك ما أخبر الله تعالى عنه من أخبار القرون الماضية ، والأمم السالفة ، فلا يجوز فيها النسخ ، وهكذا ما أخبر عن وقوعه في المستقبل كخروج الدجال ، ويأجوج ومأجوج ، وطلوع الشمس من مغربها ، ونزول عيسى ابن مريم إلى الأرض ونحو ذلك ، فإن النسخ فيه لا يجوز ولا يجوز نسخ إجماع المسلمين. 📚الفقيه والمتفقه، احمد بن علي بن ثابت الخطيب البغدادي https://eitaa.com/danamha
📍تاریخچه صره سلطانی حاکمان مسلمان از زمان دولت عباسی تا دولت عثمانی هر ساله پیش از ایام حج کاروانی را به سوی حرمین گسیل می کردند، این کاروان ماموریت داشت پول و دیگر هدایای حاکم را به مردمان دو شهر مکه و مدینه برساند. این کاروان از مبدا تا مقصد بسیار مورد احترام بود، در میانه راه به هر شهر که می رسید مورد استقبال حاکم و عالمان و دیگر مردم قرار می گرفت، والیان و حکام مکه، مدینه و دیگر شهرهای میانه راه، پای شترهای حامل «صره سلطانی» را می بوسیدند. 💠https://eitaa.com/danamha