🔆 #صیـحه، علائــم حتمی ظهور
🔰بخـش پنجـم 🔰
#زمان_ندای_آسمانی
✴️ یکی از بحثهایی که دربارۀ ندای آسمانی مطرح میشود، زمان آن است و از آنجا که روایات دربارۀ زمان ندای آسمانی به صورت گوناگون ذکر شده، بنابراین دیدگاههای متفاوتی پدید آمده است؛ این دیدگاه عبارت است از:[۴۵].
▪️الف. #پیش از ظهور:
آنچه مشهور است اینکه صیحه آسمانی، در ماه مبارک #رمضان اتفاق خواهد افتاد. نعمانی با ذکر سند از ابوبصیر و از امام باقر نقل کرده که فرمود:«...الصَّيْحَةُ لَا تَكُونُ إِلَّا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ وَ الصَّيْحَةُ فِيهِ هِيَ صَيْحَةُ جَبْرَئِيلَ إِلَى هَذَا الْخَلْقِ ثُمَّ قَالَ: يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ الْقَائِمِ فَيَسْمَعُ مَنْ بِالْمَشْرِقِ وَ مَنْ بِالْمَغْرِب ...»[۴۶][۴۷]
همۀ کسانی که این روایت و مانند آن را نقل کردهاند، زمان آن را پیش از ظهور دانستهاند[۴۸].
▪️ب. هنگام ظهور:
از بعضی از روایات استفاده میشود: ندای آسمانی هم زمان با ظهورحضرت مهدی رخ خواهد داد. ابو بصیر ازامام باقر نقل کرده که فرمود: «...فَلَا يَزَالُونَ بِتِلْكَ الْحَالِ حَتَّى يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ فَإِذَا نَادَى فَالنَّفِيرَ النَّفِيرَ فَوَ اللَّهِ لَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ يُبَايِعُ النَّاسَ بِأَمْرٍ جَدِيدٍ وَ كِتَابٍ جَدِيدٍ وَ سُلْطَانٍ جَدِيدٍ مِنَ السَّمَاء...»[۴۹][۵۰].
صدوق از محمد بن مسلم از امام باقر نقل کرده است:
«...وَ جَاءَتْ صَيْحَةٌ مِنَ السَّمَاءِ بِأَنَّ الْحَقَّ فِيهِ وَ فِي شِيعَتِهِ فَعِنْدَ ذَلِكَ خُرُوجُ قَائِمِنَا ...»[۵۱][۵۲]
✴️در این روایات نوعی #همزمانی بین ندای آسمانی و خروج حضرت به چشم میآید. مفید نیز در روایتی این هم زمانی را در روایتی از پیامبر اکرم این گونه نقل کرده است:«إِذَا كَانَ عِنْدَ خُرُوجِ الْقَائِمِ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَيُّهَا النَّاسُ قُطِعَ عَنْكُمْ مُدَّةُ الْجَبَّارِينَ وَ وُلِّيَ الْأَمْرَ خَيْرُ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ فَالْحَقُوا بِمَكَّة...»[۵۳][۵۴].
▪️ج. پس از ظهور:
یکی از نویسندگان با متفاوت دانستن ظهور با قیام، زمان نداهای آسمانی را پس از ظهور و پیش از قیام دانسته، مینویسد: «نداهای آسمانی از بدو ظهور تا هنگام قیام، بسیار است، از جمله سه ندا است در ماه رجب و از بعضی روایات استفاده میشود که رجب پیش از قیام است»
[۵۵] مضمون بعضی از روایات نیز به نوعی مؤید این احتمال است؛ برای مثال ندا را پس از ظهور حضرت مهدی و برای هلاک ستمگران دانسته است.
نعمانی در روایتی ازحسن بن محبوب نقل کرده که: امام رضا به من فرمود: «... يُنَادِي أَلَا إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ فُلَاناً عَلَى هَلَاكِ الظَّالِمِينَ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَأْتِي الْمُؤْمِنِينَ الْفَرَجُ...»[۵۶][۵۷].
همچنین صدوق از امام رضا آورده است:«الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِي ابْنُ سَيِّدَةِ الْإِمَاءِ ... وَ هُوَ الَّذِي يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ يَسْمَعُه جَمِيعُ أَهْلِ الْأَرْضِ بِالدُّعَاءِ إِلَيْهِ يَقُولُ أَلَا إِنَّ حُجَّةَ اللَّهِ قَدْ ظَهَرَ عِنْدَ بَيْتِ اللَّهِ فَاتَّبِعُوه......»[۵۸][۵۹].
✴️از آنجا که مضمون ندای آسمانی، نوعی بیان ظهور و حقانیت حضرت مهدی و نیز بیان تقابل بین جبهه کفر و ایمان است؛ بی تردید این رخداد پس از ظهور خواهد بود؛ چرا که هر آنچه گفته شده با پس از ظهور تناسب دارد تا پیش از ظهور[۶۰].
ادامه دارد...
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔆 #صیـحه، علائــم حتمی ظهور
🔰 بخـش ششم🔰
#محتوای_ندای_آسمانی
💠بیشترین شمار روایات در این زمینه، مربوط به احادیثی است که در آن محتوای ندای آسمانی، معرفی حضرت مهدی است.
💠صدوق از امام رضا نقل کرده است: « ... وَ هُوَ الَّذِي يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ...»[۶۱][۶۲].
البته در برخی روایات نیز گفته شده محتوای ندای آسمانی حقانیت علی ع و رستگاری شیعیان او است. محمد بن علی حلبیمیگوید: شنیدم از امام صادق ع که فرمود:«يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَوَّلَ النَّهَارِ أَلَا إِنَّ عَلِيّاً وَ شِيعَتَهُ هُمُ الْفَائِزُون»[۶۳][۶۴].
ادامه دارد...
📚پی نوشت ها
61- ... و او کسی است که از آسمان ندا کنندهای او را به نام ندا میکند ...؛ کمال الدین و تمام النعمة، ج ۱، ص ۳۷۱، ح ۵.
62-درسنامه مهدویت: ج۳ ، ص ۱۲۳.
63- منادی در اول روز از آسمان ندا میکند: بدانید علی و شیعیانش رستگارانند؛ الکافی، ج ۸، ص ۳۱۰.
64- درسنامه مهدویت: ج۳ ،
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔆 #صیـحه، علائــم حتمی ظهور
🔰بخـش هفتم 🔰
⁉️آیا «صیحه» همان «فزعه» است⁉️
⬅️علامت دیگر ذکر شده، «فزعه» است که به معنای #ترس و #وحشت آمده است. آیا فزعه، علامت دیگری غیر از ندا و صیحه و یا همان علامت است؟
⬅️معنای لغوی فزعه با صیحه، متفاوت است؛ ولی میتوان لازم آن معنا باشد؛ یعنی مراد از فزغه، ترس و وحشتی است که به سبب صیحۀ آسمانی پدید میآید، اگر چه دلیل مُتقنی بر یکی بودن این دو علامت وجود ندارد. آنچه باعث تصوّر ترادف آنها میشود، برداشت نادرست از صیحه است که به نظر میرسد منشأ این اشتباه، شباهتی است که از احادیث دربارۀ #صیحه و #فزعه استفاده میشود.
⬅️ برای مثال، در برخی نقلها میخوانیم که: صدا در ماه رمضان خواهد بود[۷۰]. از سویی، فزعه هم در ماه رمضان ذکر شده است[۷۱]. از این رو، صیحه و فزعه را یکی تصوّر کردهاند[۷۲]. ویژه که در حدیث، مادۀ فزع با صیحه، جمع شده است[۷۳]؛
⬅️ ولی به نظر میرسد چنین نیست و فزعه، علامتی غیر از صیحه و ندا است. گذشته از تفاوت معنای آنها با یکدیگر، احادیث فزعه را در ماه رمضان میدانند، این که ندا یا صحیحه در ماه رمضان باشد، قطعی نیست و همۀ اخبار، این مطلب را نمیگویند. دلیل دیگر آن که در یک حدیث، ندا و فزعه به عنوان دو علامت در کنار هم ذکر شده است [۷۴] که نشان میدهد ندا با فزعه، تفاوت دارد[۷۵].
ادامه دارد...
📚پی نوشت ها:
70- الغیبة، نعمانی: ص۲۶۲ و ۲۶۷ و ۳۰۱.
71- الغیبة، نعمانی: ص۲۶۰ و ۲۶۲ باب ۱۴، ح۸ و ۱۱.
72- تاریخ الغیبة الکبری: ص۵۹۷، چشم به راه مهدی: ص۲۸۴.
73- الغیبة، نعمانی: ص۲۶۷ باب ح۱۷ (به نقل از آن در بحار الأنوار: ج۵۲ ص۲۳۴).
74-الغیبة، نعمانی: ص۲۸۰ باب۱۴ ح۴۵ – ۴۶، الغیبة، نعمانی: ص۴۴۴، کمال الدین، ص۶۸۴.
75- دانشنامهٔ امام مهدی: ج۷، ص:۴۴۳.
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#یک_دقیقه_مطالعه_مجازی 👇 👇
#دیدار_ارواح_با_خانواده
امام صادق(ع) میفرماید: «اذا کانَ یومَ الجُمعةِ و یوما العِیدَینِ امَرَ اللهُ رضوان خازن الجنان ان ینادی فی ارواح المؤمنین و هم عرصات الجنان: انّ اللهَ قَد اذنَ لَکم الجُمعةَ بالزیارةِ الی اهالیکُم و احبائکم مِن اهلِ الدُنیا»؛ روز جمعه و عید فطر و قربان که میشود، خداوند به رضوان نگهبان و مأمور بهشت دستور میدهد که در میدان بهشت برزخی به ارواح مؤمنان اعلام نماید که خداوند به شما اجازه داد که جمعه را به زیارت خانواده و دوستان که در دنیا هستند برود. بعد خداوند به رضوان دستور میدهد برای هر فردی شتری از شترهای بهشتی آماده کنند در حالی که این شتر از زبرجد سبز پوشیده شده و نیز به پارچههای بهشتی تزئین شده، بعد خداوند دستور میدهد اهل آسمانها از آنها استقبال کنند. در چنین فضایی فرشتگان هر آسمانی از آنها استقبال میکنند، بعد از آن ارواح از آسمان با استقبال پایین میآیند در وادی السلام پشت کوفه فرود میآیند.
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
دانشگاهمدافعانحریمولایت
زنـگ تفسیر قرآن به زبان ساده 🎄اســـرار نهفته در آیات الهی🎄 ✔️ سوره : بقـــره آیـــــــــه :
زنـگ تفسیر قرآن به زبان بسیار ساده
🎄اســـرار نهفته در آیات الهی🎄
✔️ سوره : بقـــره
آیـــــــــه : پـــــنج
✨أُوْلَئِكَ عَلَى هُدىً مِّن رَّبِّهِمْ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ✨
🎄ترجمه
✨تنها آنان از جانب پروردگارشان بر هدایتند و آنان همان رستگاران هستند.
🎄🎄نکته ها
🔺پاداش اهل تقوا كه به غیب ایمان دارند و اهل نماز و انفاق و یقین به آخرت هستند، رستگارى و فلاح است.
🔺رستگارى، بلندترین قلّه سعادت است. زیرا خداوند هستى را براى بشر آفریده(122) و بشر را براى عبادت(123) و عبادت را براى رسیدن به تقوا(124) و تقوا را براى رسیدن به فلاح و رستگارى.(125)
در قرآن، رستگاران ویژگىهاى دارند
از جمله:
📑الف: در برابر مفاسد جامعه، به اصلاحگرى مى پردازند.(126)
📑ب: امر به معروف و نهى از منكر مى كنند.(127)
📑ج: علاوه بر ایمان به رسول خداصلى الله علیه وآله، او را حمایت مى كنند.(128)
📑د: اهل ایثار هستند.(129)
📑ه: در قیامت از حسنات، میزانِ سنگین دارند.(130)
🔸رستگارى، بدون تلاش به دست نمىآید و شرایط و لوازمى دارد، از آن جمله در قرآن به موارد ذیل اشاره شده است:
🔸 براى فلاح و رستگارى، تزكیه لازم است. «قد افلح من زكّاها»(131)
🔸 براى فلاح و رستگارى، جهاد لازم است. «جاهدوا فى سبیله لعلكم تفلحون»(132)
🔸 براى فلاح و رستگارى، خشوع در نماز، اعراض از لغو، پرداخت زكات، پاكدامنى، عفت، امانتدارى، وفاى به عهد و پایدارى در نماز، لازم است.
〰〰〰〰〰〰〰
🎈122) خلق لكم ما فى الارض جمیعاً» بقره، 29.
🎈123) و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» ذاریات، 56.
🎈124) اعبدوا ربّكم... لعلكم تتقون» بقره، 21.
🎈125) واتقوا اللَّه لعلكم تفلحون» مائده، 100.
🎈126) آلعمران، 104.
🎈127) آلعمران، 104.
🎈128) اعراف، 157.
🎈129) حشر، 9.
🎈130) اعراف، 8.
🎈131) شمس، 9.
🎈132) مائده، 35.
🔰ادامه دارد....
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
زنـگ تفسیر
قرآن به زبان ساده
🎄اســـرار نهفته در آیات الهی🎄
✔️ سوره : بقـــره
آیـــــــــه : شـــشم
✨إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
💚همانا كسانى كه كفر ورزیدهاند، براى آنها یكسان است كه هشدارشان دهى یا هشدارشان ندهى. آنها ایمان نخواهند آورد.
🍘 نکتــــــه ها 🍘
🌋«كفر»، به معناى پوشاندن و نادیده گرفتن است. به كشاورز و شب، كافر مىگویند. چون كشاورز دانه و هسته را زیر خاك مىپوشاند و شب فضا را در برمىگیرد. كفران نعمت نیز به معنى نادیده گرفتن آن است.
شخص منكر دین، به سبب اینكه حقایق و آیات الهى را كتمان مىكند و یا نادیده مىگیرد، كافر خوانده شده است.
🔥قرآن، بعد از متّقین، گروهى از كفّار را معرّفى مىكند.
آنها كه در گمراهى و كتمانِ حقّ، چنان سرسختند كه حاضر به پذیرش آیات الهى نیستند و در برابر دعوت پیامبران، زبان قال و حالشان این بود:
⛔«سواء علینا أوَعَظتَ ام لم تكن من الواعظین»(133) براى ما وعظ و نصیحت تو اثرى ندارد، فرقى ندارد كه پند دهى یا از نصیحت دهندگان نباشى.
اگر زمینه مساعد ومناسب نباشد، دعوت انبیا نیز مؤثّر واقع نمىشود.
💦باران كه در لطافت طبعش، خلافنیست
در باغ لاله روید و در شورهزار، خَس
🍘 پــــــــيام ها 🍘
⚡1- لجاجت و عناد و تعصّب جاهلانه، انسان را جماد گونه مىكند. «سواء علیهم»
⚡2- روش تبلیغ براى كفّار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نكند، بشارت و وعدهها نیز اثر نخواهند كرد. «سواء علیهم ءانذرتهم ام لم تُنذرهم»
⚡3- انتظار ایمان آوردنِ همهى مردم را نداشته باشید.(134) «...لا یؤمنون»
〰〰〰〰〰
🔖133) شعراء،136
🔖134) در آیهى 103 سوره یوسف مىفرماید: «وما اكثر النّاس ولو حَرصتَ بمؤمنین» هر چند آرزومند و حریص باشى، بسیارى از مردم ایمان نخواهند آورد.
🔰ادامه دارد....
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد