#ایام_محسنیه
#افراط_تفریط
💢تاریخ دقیق شهادت (سقط شدن) فرزند حضرت زهرا(س) مشخص نیست، چگونه عده ای از 28 صفر تا هشتم ربیع را، آغاز #ایام_محسنیه میدانند؟
#دلایل_را_بخوانید
شهادت حضرت محسن و هجوم به بیت وحی از #قطعیات است ولی اینکه این اتفاق در چه زمانی افتاده است، مورد بحث است، مشهور شده که بلافاصله بعد از رحلت پیامبر(ص) ایام محسنیه یا دهه محسنیه بر پا می کنند.
✅دلایلی است که شهادت حضرت محسن را بلافاصله بعد از رحلت پیامبر(ص) زیر سوال می برد و این دلایل حاکی از آن است که اقلا بعد از یکماه پس از رحلت پیامبر(ص) و هجوم به خانه #وحی اتفاق افتاده است
از آنجا که چند هجوم به خانه وحی صورت گرفته و در حمله آخر منجر به #شهادت محسن(ع) و ضرب و شتم حضرت زهرا(س)شده، بعضی هجوم نهایی را با هجوم اول خلط کرده اند
✅به دلایل زیر در هجوم اول محسن(ع) #شهید نشده و پس از یک ماه این اتفاق افتاده است
دلیل اول: با توجه به حدیث امام صادق(ع) که حضرت زهرا(س) پس از مضروب شدن دچار #مریضی شدید شدند نشان از آن دارد که بعضی از تحرکات اجتماعی حضرت زهرا(س) قبل از #مضروب شدن اتفاق افتاده است.
بنابراین خطبه #فدکیه حضرت زهرا(س)قبل از هجومی بوده که منجر به شهادت حضرت محسن(ع) شده است چون نحوه حرکت ایشان به مسجد نشان از عدم بیماری ایشان دارد.
✅ابن ابی الحدید در توصيف چگونگي آمدن حضرت فاطمه(س) به مسجد براي ايراد خطبه فدكيه آورده است كه آن حضرت با پوشش كامل در ميان جمعي از زنان در حالي كه #چادرش بر اثر بلندي به زير پاهايش ميرفت و همچون رسول خدا(ص) راه ميرفت، به مسجد آمد. با توجه به اين تعبير كه: «ما تخرم من مشيه رسولالله؛ راه رفتنش هيچ تفاوتي با راه رفتن رسول خدا(ص) نداشت»، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه تا هنگام ايراد خطبه، هنوز هجمهاي به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زيرا در صورت حمله و مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حركت او نميتواند معمولي باشد تا راوي آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) #تشبيه كند.
✅مسئله بعدی رفتن حضرت زهرا(س) به خانه مهاجر و انصار برای جذب نیروست. بنا بر نقل سلمان فارسي، پس از غصب خلافت و فدك، اميرالمؤمنين(ع) همراه حضرت فاطمه(س) و حسنين شب هنگام به درِ خانه مهاجران و #انصار رفته و آنان را به همراهي براي بازپسگيري حق خويش فرا خواندند. از آنجا كه بنا بر روايت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه(س) و واقعه سقط جنين، آن حضرت به طور مداوم و پيوسته بستري بود
تا به #شهادت رسيد، ميتوان چنين نتيجه گرفت كه تا زمان ملاقاتهاي شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حملهاي به خانه او صورت نگرفته بود؛ زيرا در صورتِ وقوع حمله، آن #حضرت ديگر توان رفتن به در خانة تعداد زيادِ مهاجران و انصار(حتي فقط اهل بدر) را نداشت.
✅دلیل دوم :اعزام #سپاه اسامه است، طبق برخي شواهد هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه صورت گرفته است.
✅حضور #شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان هجوم به منزل حضرت زهرا(س) نامش آمده و در سپاه اسامه نیز بوده است، گویای این مطلب است که این اتفاق نمی تواند در روزهای اول ماه #ربیع افتاده باشد چون سپاه اسامه تقریبا بیش از یک ماه بعداز رحلت پیامبر(ص) به مدینه باز گشت. بریده در این جریانات طرفدار حضرت علی(ع) بوده است.
📚طبری دلائل الامامة.صفحه 134
📚 ابنابي الحديد، 263
📚 سليمبن قيس الهلالی153
📚تلخيص الشافي صفحه 50 تا 78
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✅ چه کنیم نفس، ما را به آسانی به گناه نکشاند؟
🔸اگر انسان خیال را در اختیار خودش نگیرد یکی از چیزهایی است که انسان را فاسد میکند؛ یعنی انسان نیاز به تمرکز قوّه خیال دارد. اگر قوّه خیال آزاد باشد، منشأ فساد اخلاق انسان میشود.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَک؛ یعنی اگر تو نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول میکند.
🔸یک چیزهایی است که اگر انسان آنها را به کاری نگمارد طوری نمی شود، مثل یک جماد است. این انگشتر را که من به انگشتم می کنم، اگر روی طاقچه ای یا در جعبه ای بگذارم طوری نمی شود.
🔹ولی نفس انسان جور دیگری است، همیشه باید او را مشغول داشت؛ یعنی همیشه باید یک کاری داشته باشد که او را متمرکز کند و وادار به آن کار نماید و الّا اگر شما به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش می خواهد وادار می کند و آن وقت است که دریچه خیال به روی انسان باز می شود؛ در رختخواب فکر می کند، در بازار فکر می کند، همین طور خیال خیال خیال، و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می کشاند. اما برعکس، وقتی که انسان یک کار و یک شغل دارد، آن کار و شغل، او را به سوی خود می کشد و جذب می کند.
📚استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص278
#استاد_شهید_مطهری
#نفس_اماره
برای امام حسین (ع) مسئله این نیست که کشته بشود یا کشته نشود؛ مسئله این است که دین کشته نشود، یک اصل ولو اصل کوچک دین کشته نشود
(سیری در سیرۀ نبوی، ص127).
بر این تحریف ها و مسخ ها و دروغ ها باید گریست! ☝🏻️
انسان وقتى که در تاریخ نگاه مىکند، مىبیند که به سر این حادثه چهها آوردهاند! به خدا قسم حرف حاجى [نوری] حرف راستى است. مىگوید امروز اگر کسى بخواهد بر امام حسین علیه السلام بگرید، بر این مصیبتهایش باید بگرید، بر این تحریف ها و مسخ ها و دروغ ها باید بگرید.
کتابى است معروف به نام «روضة الشهداء» از ملا حسین کاشفى.
حاجى فرموده بود که این داستان زعفر جنّى و داستان عروسى قاسم، اول بار در کتاب این مرد آمده است. حقیقت این است که من این کتاب را ندیده بودم. خیال مىکردم در آن یکى دو تا از این حرفهاست. بعد که این کتاب را- که به فارسى هم هست و تقریباً در پانصد سال پیش تألیف شده است- [خواندم دیدم از این داستانها زیاد است.] ملا حسین کاشفى مردى است که واعظ هم هست، اتفاقاً این بىانصاف مرد باسوادى هم بوده است، کتابهایى هم دارد، صاحب انوار سهیلى [است] که خیلى عبارت پردازى کرده و مىگویند کلیله و دمنه را خراب کرده است. به هر حال مرد باسوادى بوده است.
تاریخش را که انسان مىخواند، معلوم نیست که او شیعه بوده یا سنى، و مثل اینکه اساساً یک مرد بوقلمون صفتى هم بوده است، در میان شیعهها خودش را یک شیعه صد در صد متصلّبى نشان مىداده و در میان سنىها خودش را حنفى نشان مىداده است. اصلًا اهل بیهق و سبزوار است. سبزوار مرکز تشیع بوده است و مردم آن هم فوق العاده متعصب در تشیع. اینجا که در میان سبزواریها بود، یک شیعه صد در صد شیعه بود. بعد مىرفت هرات. (مىگویند شوهر خواهر عبدالرحمن جامى یا باجناق او بود.) آنجا که مىرفت، به روش اهل تسنن بود.
این مرد، واعظ هم بوده است. چون در سبزوار بود، ذکر مصیبت مىکرد. کتابى نوشته است به فارسى. اولین کتابى که در مرثیه به فارسى نوشته شده همین کتاب روضة الشهداء است که در پانصد سال پیش نوشته شده است، چون وفات کاشفى در 910، اوایل قرن دهم، بوده است و این کتاب یا در اواخر قرن نهم هجرى نوشته شده است یا در اوایل قرن دهم. قبل از این کتاب مردم به منابع اصلى مراجعه مىکردند.
شیخ مفید (رضوان اللَّه علیه) ارشاد را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به ارشاد شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج به منبع دیگر نداریم. [در] تواریخ اهل تسنن، طبرى نوشته است، ابن اثیر نوشته است، یعقوبى نوشته است، ابن عساکر نوشته است، خوارزمى نوشته است. من نمىدانم این بىانصاف چه کرده است! من وقتى این کتاب را خواندم، دیدم حتى اسمها جعلى است؛ یعنى در میان اصحاب امام حسین اسمهایى را مىآورد که اصلًا چنین آدمهایى وجود نداشتهاند؛ در میان دشمنها اسمهایى مىبرد که همه جعلى است؛ داستانها را به شکل افسانه در آورده است.
چون این کتاب اولین کتابى بود که به زبان فارسى نوشته شد، [مرثیه خوانها] که اغلب بى سواد بودند و به کتابهاى عربى مراجعه نمىکردند، همین کتاب را مىگرفتند و در مجالس از رو مىخواندند. این است که امروز مجلس عزادارى امام حسین را ما «روضه خوانى» مىگوییم. در زمان امام حسین روضه خوانى نمىگفتند، در زمان حضرت صادق هم روضه خوانى نمىگفتند، در زمان امام حسن عسکرى هم روضه خوانى نمىگفتند، بعد در زمان سید مرتضى هم روضه خوانى نمىگفتند، در زمان خواجه نصیرالدین طوسى هم روضه خوانى نمىگفتند. از پانصد سال پیش به این طرف اسم این کار شده «روضه خوانى». روضه خوانى یعنى خواندن کتاب روضة الشّهداء، همان کتاب دروغ.
از وقتى که این کتاب در دست و بالها افتاد، دیگر کسى تاریخ واقعى امام حسین را مطالعه نکرد و شد افسانه سازىِ روضة الشهداء خواندن. ما شدیم روضه خوان، یعنى روضة الشهداء خوان، یعنى افسانهها را نقل کردن و به تاریخ امام حسین توجه نکردن.
گفت: «وَ زادَتِ التَّنْبورُ نَغْمَةً اخْرى»؛ بعد در شصت هفتاد سال پیش، مرحوم ملا آقاى دربندى پیدا شد. تمام حرفهاى روضة الشهداء را به اضافه یک چیزهاى دیگر، همه را یکجا جمع کرد که دیگر واویلاست! واقعاً به اسلام باید گریست (حماسه حسینی، صفحه 82-84).
به نام خدا
آنچه از امام آموخته ایم
نمی دانم چقدر #وصیت_نامه_امام_ره که در #دانشگاه_آزاد_اسلامی و... گذراندنش اجباری شد ولی نمره اش در معدل تأثیر ندارد، توانسته است نسل جوان ما را با امام آشنا کند؟
نمی دانم تا چه اندازه ای شمارگان چاپ #صحیفه_۲۲_جلدی سخنان امام توانسته است در ذهن جوانان این مرز و بوم این مصرع از شعر حضرت ایشان را تفسیر کند: «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم».
نمی دانم تا چه اندازه فیلم « #معمای_شاه» توانسته است چهره امام را به نسل جوان معرفی کند.
💥 اگر این کشور دارد با مبانی فکری این #متفکر_مترقی_معاصر اداره می شود به نظر می رسد، ما به عنوان متولیان فرهنگی جامعه نتوانستیم به درستی امام را در جامعه معرفی کنیم.
👈 کارهای انجام شده در مقابل هجمه ها و شبهه ها ناچیز است.
👈 امام در کالبد جامعه جاری نشده است.
👈 جملات امام تمثیل نسل جدید نیست.
👈 دلیل مخالفت او با رژیم شاه در دو سه جمله خلاصه شده است.
👈 راهبردهای سیاست داخلی و خارجی اش برای خیلی از افراد جامعه(نسل جوان) تبیین نشده است.
👈 برخوردهای ایشان با نزدیکان فرصت طلب و منحرف مسکوت مانده است.
👈 و....
ا#نیمه_خرداد گذشته است. نسل جوان ما باید انتظار از نیمهٔ خرداد کدام سال بکشند تا این #حقیقت_همیشه_زنده را به درستی بشناسند؟
آنچه از امام آموخته ایم
غده سرطانی چه #خوش_خیم باشد و چه #بدخیم، نیاز به جراحی دارد. اگر خوش خیم باشد و تو زود به فکر درمانش بیفتی، جان سالم به در خواهی برد ولی اگر بدخیم باشد، بهترین نوع جراحی هم تاثیری ندارد و مرگ دیر یا زود به سراغ مان خواهد آمد.
👈 #غده_سرطانی_اسرائیل، در حال ریشه دواندن است.
👈 بدخیم و خوش خیم بودنش برای مان فرقی نمی کند،
ما حتما باید با #تیغ_وحدت، این غده سرطانی را از کالبد جامعه اسلامی خارج کنیم.
دیروز عربستان، علنا با درخواست ۱۸ فروند هواپیمای جنگی از اسرائیل، اعلام کرد که حفظ خود را مرهون ماندگاری اسرائیلی می داند. از منظر وهابی ها، اسرائیل تنها کشوری ست که تاج و تخت حکومت استبدادی سعودی ها را می تواند تضمین کند. نگارنده کاری به حمایت اسرائیلی ها از حاکمیت سعودی ها و یا درخواست ذلیلانه ال سعود از آنها ندارد.
تنها نگرانی نگارنده، #ریشه_دوانیدن این غده سرطانی در پیکره جهان اسلام است که امروزه تا حدود زیادی, شاهد آن هستیم. #سقوط_علنی_عربستان، در دامی که ۶۹ سال پیش گسترانیده شده، (تاریخ تأسیس رژیم صهیونسیتی) زنگ خطریست جدی که باید همگان با آن بیدار شویم.
👌روز همبستگی جهان اسلام.
👌روز نه بزرگ به جهانخواران شیطان صفت.
👌روز «ما» شدن و دور شدن از «من».
👆اینها را نوشته ام تا یادمان باشد، #درست_سربازی کنیم و #درست_برزمیم تا در #جشن_نابودی_اسراییل که قرار است حدودا تا ۲۳ سال دیگر رقم بخورد، خاطراتی برای گفتن داشته باشیم.
آنچه از امام آموخته ایم
برخی بر این باورند که دوره مبارزه به #سبک_امام (ره) به سر آمده و باید شیوه را تغییر داد. #حرفی_به_ظاهر_منطقی ولی نصفه و نیمه! #چرا_نصفه_و_نیمه؟ چون وقتی سر نخ کلاف جمله به ظاهر منطقی آنان را می گیریم تا ما را به یک راهبرد و شیوه جدید راهنمایی کند، می بینم نه این که روشی را به ما نشان نمی دهد بلکه ترسی از دشمن را در مسیر حرکت این کلاف سر در گم و پیچ در پیچ به ما القاء می کند. البته #امام هم به شیوه های جدید مبارزه در هر برهه ای از زمان قائل است ولی این نیست که «روش» که باید راه گشای چگونگی مبارزه باشد، تو را از مبارزه باز دارد. به این جمله حضرت امام توجه بفرمایید:👇
«...ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺁﻥ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺩﯾﮕﺮ، ﻭﻇﯿﻔﻪ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻋﺼﺮ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﯽ، ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺷﯿﻮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﯽ ﻃﻠﺒﺪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﯾﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮﯼ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﮐﻪ ﺳﺮﺍﻥ ﮐﻔﺮ ﻭ ﺷﺮﮎ، ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﯾﺖ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﻣﻠﯽ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻭ ﺩﯾﻨﯽ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﻠﺘﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﯾﭽﻪ ﻫﻮﺳﻬﺎ ﻭ ﺷﻬﻮﺗﻬﺎ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺮﺩ؟...» [۱]
پس گزینش #روش_جدید برای مبارزه ، جزو #منطق_انقلابی ما محسوب می شود و بی شک پرهیز از آن، #ماهیت_انقلابی ما را به مخاطره می اندازد. اینکه ما صبر کنیم تا روش جدید اتخاذ شود هم به دید ما غیر منطقی است و این باعث می شود، دشمن هنگام سکون و سکوت ما پیشروی های خود را داشته باشد.
پس، پیش به سوی #مبارزه_همه_جانبه با نوع آوری های جدید با دشمنی که ماهیت او در طول دشمنی هایش با ما، هیچ تغییری نکرد و فقط #ظاهر_بزک_کرده و فریبنده ای را برای مان به نمایش گذاشته است.
ﭘﯽ ﻧﻮﺷت :
[۱] ﺻﺤﯿﻔﻪ ﺍﻣﺎﻡ، ﺝ 20 ، ﺹ 316