💯💯💯
📌 احادیث و سیره امام موسی کاظم (ع)
📜 امام کاظم علیه السّلام فرمودند:
لَیسَ مِن دَواءٍ الاّ وَ هُوَ یُهَیِّجُ داءًا، وَ لَیسَ شَیءٌ فِی البَدَنِ اَنفَعَ مِن اِمساکِ الیَدِ، اِلاّ عَمّا یَحتاجُ إلَیهِ؛
هیچ دارویی نیست، مگر آن که دردی را تحریک می کند. برای بدن هیچ چیز سودمندتر از امساک و نخوردن نیست، مگر آنچه مورد نیاز بدن باشد.
مسند الامام الکاظم(ع)، ج3، ص256
شرح حدیث:
چه در طبّ قدیم، چه در پزشکی جدید، مصرف دارو برای معالجه بیماریها، از یک جهت درمان بخش است یا درد را تسکین می دهد، و از سوی دیگر عوارض جانبی و اثرات سوء دارد.
بنابراین، تا انسان بتواند با «پرهیز»، به درمان بیماریها بپردازد، بهتر است.
از پیامبر خدا(ص) نیز روایت است:تا جایی که بدنت تحمّل درد را دارد، از دارو پرهیز کن. وقتی که دیگر تحمّل درد را نداشت، آن گاه به درمان بپرداز.(طبرسی، مکارم الاخلاق، ص362.)
نیز از حضرت علی(ع) نقل شده است:«اِمشِ بِدائِکَ ما مشی بِکَ».تا وقتی درد، با تو راه می آید، تو هم با آن مدارا کن.(نهج البلاغه، حکمت 27.)
از این رو برای سلامتی و عافیت، هر چه می شود باید پرهیز و امساک کرد. «پرهیز درمانی» مناسب ترین راه و مطمئن ترین شیوه برای معالجه امراض است.
باز از کلام حضرت رسول(ص) بهره بگیریم که فرمود:«الحِمیَهُ رأسُ الدّواء، و المِعدَهُ بیتُ الدّاءِ».پرهیز، اساس درمان است و معده، خانه درد است.(مکارم الاخلاق، ص362.)
📚منبع:
حکمت های کاظمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام کاظم علیه السلام)، جواد محدثی.
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
اللهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج..
⚫️جاهلان مدرن⚫️
1⃣ - تمام روانشناسان در سراسر جهان معتقدند که ۷ سال اول زندگی بهترین زمان برای نهادینه کردن آداب و رسوم و فرهنگ و ارزشها و باورهای دینی در وجود هر انسان است و اگر در پیریزی پایههای تربیت در سنین تولد تا ۷ سالگی کوتاهی و غفلت شود بیشک تربیت فرهنگی و نهادینه سازی ارزشها و... یا بکلی غیر ممکن خواهد شد و یا با سختی زیاد مواجه خواهد شد.
2⃣همانگونه که عقل سلیم تأیید میکند آموزههای دینی رسیده از قرآن کریم و ائمه معصومین علیهمالسلام نیز به ما امر میکند که امر تربیت باید از سنین طفولیت (و مراقبتها قبل از شکل گیری نطفه) آغاز شود و در صورت غفلت امر تربیت در سنین بالاتر بسیار بسیار دشوار و گاهی ناممکن خواهد شد.
3⃣ - از دیدگاه جاهلیت مدرن و قرن بیست و یکمی باید کودکان را برابر سند عصر جاهلیتی ۲۰۳۰ نهتنها آزاد بگذاریم بلکه تکلیف داریم که آنان (کودکان معصوم) را به اجبار!!! به شرکت در برنامههای غیر اخلاقی مختلط نظیر رقص ، آواز ، موسیقی و... وادار نماییم
از نظر جاهلیت مهندسی شده و مدرن کسانی که کودکان را با آداب فرهنگی نظیر حجاب و پرهیز از اختلاط با نامحرم آشنا میکنند امّل و ظالم به حقوق کودکان هستند.
4⃣ - برخی افراد غربزده و مسحور غرب و بیفرهنگ (کسانی که از فرهنگ بومی خود فاصله گرفته و دچار خود کم بینی شده اند) کودکان معصوم خود را تحت تعالیم و القائات شیطانی غرب با بیفرهنگی برهنگی و رقص و شنای مختلط و....پرورش میدهند ولی وقتی در سنین بالاتر با شرارت، افسارگسیختگی، نافرمانی، عصیان و بیادبی فرزند خود مواجه میشوند در نهایت پررویی از نظام طلبکار شده و همه کاسه کوزهها را بر سر حکومت شکسته و دشنامها و شمشیرهای برهنه خود را به نهادهای امنیتی و انتظامی و فرهنگی و... حواله میدهند غافل از اینکه از کشت جو ، گندم نخواهد رویید.
رفتار این جماعت خودباخته و بیفرهنگ مصداق عینی جاهلیت مدرن است
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
دنياى اسلام كه با رهبرى اين كتاب روزى پيشرو و رهبر بود امروز #دنباله_رو شده، كتابى كه سند دين و حاكم بر همه امور بوده مانند آثار عتيقه و كتاب ورد تنها #جنبه_تقديس_و_تبرّك يافته و از سر حد زندگى و حيات عمومى بركنار شده و در سرحد عالم اموات و تشريفات آمرزش قرار گرفته و آهنگ آن #اعلام_مرگ است. دنياى خود باخته اختراع و صنعت و دنياى ورشكست شده مسلمان توجه ندارد و باور نميكند كه قرآن محلى در حيات دارد، به صراحت و زبان حال هر دو ميگويند با پيشرفت دانشها و اختراعات حيرت انگيز و سياره هاى كيهان خيز چه نيازى به آئين الهى و قرآن است؟
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
📖 #قران_کتاب_زندگی
📚صفحه20-پرتوی از قران
💠نقش امام باقر در تحول هویت شیعی«۱»💠
🌿امام صادق (علیه السلام) پس از تبیین مسئله امامت، اختلاف مسلمانان در تشخیص امام زمانشان و نام بردن از یکیک امامان راستین، خطاب به عیسی بن سَریّ میفرمایند:
🍃«کَانَتِ الشِّیعَةُ قَبْلَ أَنْ یَکُونَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ هُمْ لَا یَعْرِفُونَ مَنَاسِکَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ حَتَّی کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ فَفَتَحَ لَهُمْ وَ بَیَّنَ لَهُمْ مَنَاسِکَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ حَتَّی صَارَ النَّاسُ یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا کَانُوا یَحْتَاجُونَ إِلَی النَّاسِ.»
📚 الكافي،ج۲،ص۱۹
🍃«شیعه، پیش از ابوجعفر (امام محمد باقر علیه السلام) نیز بود، اما مناسک حج و حلال و حرام خود را نمیشناخت، تا اینکه ابو جعفر (علیه السلام) باب را گشود و مناسک حج و حلال و حرامشان را تبیین نمود.
کار به جایی رسید که دیگران به شیعیان محتاج شدند، درحالیکه تا پیش از آن، شیعیان به دیگران محتاج بودند.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝پانوشت۱: شیعه، تا پیش از امام باقر (علیه السلام)، مکتبی بود صرفاً عقیدتی، با شاخصه اعتقاد به امامت و ولایت امیر مؤمنان و فرزندانشان (علیهم السلام). به علت نامساعد بودن شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوره، فرصت تعلیم شیعیان توسط ائمه (جز برای اصحاب خاص) فراهم نبود و به همین خاطر شیعیان در احکام و معارف، مستقل نبودند و از جریان غالب پیروی میکردند. اما با فراهم شدن شرایط مناسب در زمان امام باقر (علیه السلام)، احکام و معارف به پیکره جامعه شیعی تزریق شد و به این ترتیب شیعیان با بهرهگیری از علوم اهل بیت، اولاً به احکام و معارف اصیل اسلامی دست یافتند و صاحب مذهبی مستقل شدند و ثانیاً به دلیل فقر علمی مسلمانانِ محروم از معارف اصیل اسلامی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به مرجع علمی آنان بدل گشتند.
📝پانوشت۲: در تأیید این مطلب، میتوان به فرقه زیدیه اشاره کرد؛ پیروان این فرقه که پیش از امام باقر (علیه السلام) از بدنه اصلی شیعه جدا شدند، در اعتقاد به ولایت امیر مؤمنان و فرزندانشان تا امام سجاد (علیهم السلام)، با دیگر شیعیان همعقیدهاند اما در احکام شریعت، مانند اهل سنت عمل میکنند.
#امام_صادق_علیه_السلام
#امام_باقر_علیه_السلام #تفقه_در_دین #شیعه #تشیع #اهل_سنت #علم #نهضت_علمی #علم_آموزی #اهل_سنت #زیدیه
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
💠نقش امام باقر در تحول هویت شیعی«۲»💠
امام باقر (علیه السلام) برای استفاده از فرصت فراهم شده در زمانه خویش، با جدیت و سرسختی به «تعلیم شیعیان» و «تحکیم تشیع» پرداختند و پیروانشان را به «تفقّه (فهم حاصل از تأمل و تفکر) در دین» ترغیب مینمودند. در ادامه نمونههایی از دعوتهای ایشان برای آغاز یک «نهضت علمی» بیان میگردد:
🌿كان أبو جعفر (علیه السلام) يقول:
🍃«تفقّهوا و إلا فأنتم أعرابٌ.»
📚 المحاسن، ج۱، ص۲۲۸
🌿امام باقر (علیه السلام) همواره میفرمودند:
🍃«تفقّه کنید، و گرنه بیسوادی بیش نخواهید بود.»
🌿قال أبو جعفر (علیه السلام):
🍃«لو أتيتُ بشابّ من شباب الشيعة لا يتفقّه في الدين لأوجعتُه.»
📚 المحاسن، ج۱، ص۲۲۸
🌿امام باقر (علیه السلام) فرمودند:
🍃«اگر جوان شیعهای را نزد من آورند که در دین تفقّه نمیکند، به سختی تنبیهش میکنم.»
🌿قال أبو جعفر (علیه السلام) لسلمة بن كهيل و الحكم بن عتيبة:
🍃«شرّقا و غرّبا لن تجدا علماً صحيحاً إلا شيئاً يَخرجُ من عندنا أهل البيت.»
📚 بصائر الدرجات في فضائل آل محمد، ج۱، ص۱۰
🌿امام باقر (عليه السلام) به سلمه بن کهیل و حکم بن عتیبه فرمودند:
🍃شرق و غرب را بگردید، هرگز علم صحیحی نخواهید یافت، مگر چیزی که از ما اهل بیت صادر شده باشد.
#امام_صادق_علیه_السلام
#امام_باقر_علیه_السلام #تفقه_در_دین #شیعه #تشیع #اهل_سنت #علم #نهضت_علمی #علم_آموزی #اهل_سنت #زیدی
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab
💠آیا نگاه ما به «امر به معروف» شبیه نگاه «اهل بیت» است؟💠
🌿قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام):
🍃«إِنَّ الْإِيمَانَ عَشْرُ دَرَجَاتٍ بِمَنْزِلَةِ السُّلَّمِ يُصْعَدُ مِنْهُ مِرْقَاةً بَعْدَ مِرْقَاةٍ فَلَا يَقُولَنَّ صَاحِبُ الِاثْنَيْنِ لِصَاحِبِ الْوَاحِدِ لَسْتَ عَلَى شَيْءٍ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى الْعَاشِرِ فَلَا تُسْقِطْ مَنْ هُوَ دُونَكَ فَيُسْقِطَكَ مَنْ هُوَ فَوْقَكَ وَ إِذَا رَأَيْتَ مَنْ هُوَ أَسْفَلُ مِنْكَ بِدَرَجَةٍ فَارْفَعْهُ إِلَيْكَ بِرِفْقٍ وَ لَا تَحْمِلَنَّ عَلَيْهِ مَا لَا يُطِيقُ فَتَكْسِرَهُ- فَإِنَّ مَنْ كَسَرَ مُؤْمِناً فَعَلَيْهِ جَبْرُهُ.»
📚 الكافي، ج۲، ص۴۵
🌿امام صــادق (علیه السلام) فرمودند:
🍃«به راستی که ایمان ده درجه است؛ مانند نردبان، که پلههایش یکی پس از دیگری طی میشوند.
🔸کسی که بر پله دوم ایستاده، نباید به کسی که بر پله اول است بگوید «تو ایمان نداری»، همینطور دیگران، تا برسد به پله دهم.
🔸پس کسی را که پایینتر از توست، سقوط مده، تا کسی که بالاتر از توست، تو را سقوط ندهد.
🔸اگر دیدی کسی یک پله از تو پایینتر است، او را با ملایمت به سوی خود بالا بکش و چیزی را که طاقتش را ندارد، بر او بار مکن که او را میشکنی.
🔸به راستی کسی که مؤمنی را بشکند، باید جبران کند.»
#امام_صادق_علیه_السلام
#ایمان #مراتب_ایمان #درجات_ایمان #رفق #ملایمت #امر_به_معروف #دستگیری_از_دیگران #مهربانی
http://eitaa.com/joinchat/385548302Ca1d19c22ab