♻️ چیستی دولت اسلامی (بخش اول)
🔹 مقصود از «دولت اسلامی» در پروژه فقه دولت سازی اسلامی، پدیده ای است با شاخه های سه گانهاش، که توسط ولی امر جامعه طراحی، تاسیس و مدیریت می شود. ⁉️
🔹 اشاره به این نکته لازم است که اطلاق و تمامیت دولت در قوای سهگانه، به گونه ای که خارج از آن حوزه، اقتداری برای کسی یا نهادی دیگر باقی نماند، ناشی از تبیین و تعریف دولت از پایگاه ادبیات سکولاریستی و علوم سیاسی غربی است.⁉️
🔹 در ادبیات دینی و شیعی اما، با توجه به نظریه و نظام امت-امامت، اصل و اساس اقتدار از آن امام معصوم (در عصر حضور) و فقیه عادل (در عصر غیبت) است و سه گانه «تقنین، تشکیلات و کارگزاران» و یا «تقنین، اجرا و قضاء» در گستره وظائف و اختیارات امام معصوم و یا فقیه عادل (به عنوان حاکم جامعه) قرار دارد. ⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
🔹 در تاریخ فقه شیعی، شیوهها و رویکردهای متفاوتی وجود داشته و فقها در کار فقهی خود، در دورههای گوناگون، از شیوهها و مکاتب متفاوتی تبعیت کردهاند که این شیوهها هرچند در برخی موارد یکسان بوده، اما تفاوتهایی در مبانی و نتایج آنها نیز وجود داشته است؛ مثلاً، شیوه «اجتهادی» و شیوه «اخباری» دو شیوه استنباط فقهی است که در برخی اصول و نتایج، تفاوتهایی با هم دارند. از جمله دوگانه های رویکردی به فقه می توان از دوگانه رویکرد «فردی و حکومتی» به فقه نام برد. رویکرد حکومتی به فقه شیوه ای متمایز از رویکرد فردی به فقه است که در برخی از مبانی، فرآیند و نتایج با رویکرد فردی متفاوت است. در رویکرد حکومتی، وصف «حکومتی» بیانگر رویکردی متمایز به فقه است که ضمن حفظ غرض اصلی فقه ـ یعنی استخراج احکام رفتار مکلّفان ـ از لحاظ پیشفرضها، قواعد، شمول توأمان حکم و نظریه، لزوم و فرآیند شناخت موضوعات و… با فقه غیرحکومتی (فردی) متفاوت می باشد .⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
🔹 رویکرد فردی به فقه از چند جهت با رویکرد حکومتی به فقه تفاوت دارد:
۱)🔺 غفلت رویکرد فردی از نظریه پردازی و اهتمام رویکرد حکومتی به نظریه پردازی؛
۲) 🔺عدم توجه رویکرد فردی به اهمیت و ضرورت موضوع سازی و موضوع شناسی و در مقابل توجه جدی رویکرد حکومتی به این دو؛
۳) 🔺ارتباط وثیق رویکرد حکومتی با حکومت و توجه این رویکرد به لوازم اجرا شدن احکام در ساختار حکومت و عدم توجه رویکرد فردی به این مهم؛
۴) 🔺رویکرد سیستمی و نظام وار در رویکرد حکومتی و در مقابل رویکرد اتمیک و جزئی نگر در رویکرد فردی؛
۵) 🔺 انحصار مکلفین در رویکرد فردی به خصوصِ آحاد و افراد، و گسترش دامنه مکلفین در رویکرد حکومتی به جامعه، حکومت و افراد؛ و… بر همین اساس پردازش فقه دولت با هر کدام از دو رویکرد فردی و حکومتی، دارای تفاوتهایی در فرآیند و برآیند اجتهاد پیرامون «فقه دولت» خواهد بود.
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
♻️ چیستی دولت اسلامی
#تبیین_تفاوت_رویکرد_فردی_و حکومتی_به_ فقه_دولت👇
🔹 طیفی از طرفداران رویکرد فردی به فقه به صورت مبنائی در حوزه اجتماع و سیاست عموماً و ساختار حکومت و دولت خصوصاً، برای فقه نقشی قائل نیستند. طیفی دیگر اما با پذیرش نقش برای فقه در این حوزه ها، معتقدند فقه صرفاً بیانگر حکم موضوعات این حوزه است، اما در مقام موضوع شناسی نقشی برای فقه و فقیه قائل نیستند.⁉️
✅ بر اساس این دیدگاه اولاً «ساخت موضوع» و ثانیاً «شناخت موضوع» کار فقیه نیست و او صرفاً متکفل بیان حکم موضوعات است. طیف دوم کسانی هستند که موضوع شناسی را جزو عملیات اجتهاد میدانند و در این زمینه از «نظام کارشناسی» موجود و در پیشینه آن از کارشناسان و متخصصان متدین و مذهبی بهره می گیرند.⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
.🔺در مسئله مورد بحث، یعنی فقه دولت، معتقدین به رویکرد فردی به فقه، معتقدند شارع مقدس پیرامون فرایند و برآیند دولت سازی و دولت داری، نظر و ساختار خاصی را ارائه ننموده و در این حوزه میتوان از «خرد جمعی» استفاده کرد. چنانکه در پیشینه انقلاب اسلامی ایران شاهدیم که الگوهای گوناگون دولت از قبیل پارلمانی، ریاستی، نیمه ریاستی و نیز انواع و اقسامی از الگوها و فرمولهای اداره جامعه از «نظام و مکتب غرب» اخذ شده و با عملیات بومی سازی، تلاش شده از آنها در راستای اداره جامعه اسلامی بهره گرفته شود. خلاصه اینکه در رویکرد فردی به فقه دولت، فقیه صرفاً متکفل بیان «حکم» است و کاری به «موضوع» و «نظریه» دولت ندارد. بدیهی است با توجه به نسبت وثیق «حکم و موضوع» و نیز در هم تنیدگی «نظریه و حکم»، عدم التفات جدی به «نظریه پردازی» و «موضوع سازی» و شناخت هر دو، حکم استنباط شده توسط فقیه در این رویکرد تا چه حد میتواند مطابق با مبانی اسلامی بوده، پاسخگوی نیازهای جامعه اسلامی و انسان مسلمان باشد؟
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
🔹❌در رویکرد حکومتی به فقهِ دولت اما، فقیهِ متکفل استنباط و اجرا (ولی فقیه)، اولاً از پایگاه و جایگاه حکومت و با لحاظ الزامات مقام اجرا و ثانیاً با تبیین «نظریه» دولت، و مبتنی بر «شناخت دقیق و بلاواسطه موضوعاتِ» مربوط و یا مرتبط با حوزه دولتسازی و دولتداری، به تعیین حکم میپردازد. در این رویکرد در حوزه مبانی، فقیه معتقد است شارع مقدس در حوزه ساختار، فرایند و برآیند دولت سازی و دولت داری نیز دارای نظریه و حکم است و «فقیه حاکم» میبایست متناسب با شرائط زمانی و مکانی و مبتنی بر منابع و نظریات دینی، به طراحی دولت بپردازد. در این انگاره، دولت سازی و دولت داری، بخشی از اختیارات فقیه حاکم در راستای تدبیر جامعه اسلامی است و فقیه حاکم با تبیین نظریه دولت و تعیین احکام فقهی آن (دولت سازی)، از طریق «طراحی نظام کارشناسی و اجرائی دینی» به عملیاتی سازی آن (دولتداری) اقدام می کند.⁉️
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت #انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
#کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها #رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
#دوباره_استقلال_دوباره_آزادی👇
#کنفرانس_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#جریان_شناسی_سیاسی
📛#واکاوی_"نفوذ"_#در_بدنه_حاکمیت_بررسی_تاریخی_پروژه_نظام_سلطه_دشمن_شناسی
#مورد_مطالعه_👇👇
#فقه_دولت_سازی_اسلامی
#چیستی_دولت_اسلامی
#با_ما_همراه_باشید_در_👇
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
@daneshgahevelyat
#کانالی_متفاوت_برای_ارائه_ی_اندیشه_ها
#رصد_بهترین_تحلیل_های_روز
🔹بسم الله الرحمن الرحيم🔹
💕 #چه_کسانی_نمی_فهمند؟!: گویا و رسا در نقد عرفان التقاطی و تفکرات یونانی
👈دين مبين اسلام همگان را دعوت به تفکر و انديشيدن ميکند، زيرا اين تفکر و انديشه آزاد است که انسان را از تعصبات کور رها ميسازد.
👈تعصبات مهم ترين مانعي است که انسان را از رشد و حرکت به سمت جلو باز ميدارد.
علامه محمدتقي جعفري ميگويد:👇
نه مُثُل افلاطوني صورت تحقق به خود خواهد گرفت و نه بحث از مفهوم و حقيقت وجود خاتمه خواهد يافت، بهتر و بلکه ضروري تر اين است که ما اولاد شرق تشخيص بدهيم👈 فکر یعنی چه؟ چگونه بايد به کار بست؟ و چه نتيجه اي را بايد از فکر توقع داشته باشيم؟ روح تقليد نبايد ما را به دنبال شبستري و ملاصدرا بکشاند. [۱] 🔺
توجه ودقت👇👇
📢📢آري، روح تقليد نبايد ما را تابع عقايد ناسالم سازد و مرتب به ديگران
بگوييم: تو نمي فهمي!! و اگر با تهمت نفهمي نتوانستيم او را از ميدان به در کنيم
👈با زدن انگهاي سياسي و انتساب وي به برخي گروهها او را از ميدان به در کنيم!!
👈موافقان و مروجان تفکرات عرفاي صوفي آيا حجت شرعي براي اينگونه تفکرات که بسياري از آن در برابر عقل و نص قرآن قرار ميگيرد را دارند؟!!
🔺🔺 آيا آنان فردا در روز رستاخيز ميتوانند جوابگوي حضرت اميرمؤمنان عَلَيهِ السَّلام باشند⁉️
✍مرحوم علامه مجلسي ميفرمايد:
پس اگر اعتقاد به روز جزا داري امروز حجت خود را درست کن که چون فردا حق تعالي از تو حجت بطلبد جواب کافي و عذر پسنديده داشته باشي👌
👈 و نمي دانم بعد از ورود احاديث صحيحه از اهل بيت رسالت و شهادت اين بزرگواران از علماي شيعه بر بطلان اين طايفه [صوفيه] و طريقه ايشان در متابعت از ايشان نزد حق تعالي چه عذر خواهي داشت
👈… يا پناه به ابن عربي خواهي برد که هرزه هايش را در اول و آخر اين کتاب شنيديد و ميگويد جمعي از اولياء اللّه هستند که شيعيان را به صورت خوک ميبينند و ميگويد به معراج که رفتم مرتبه علي عَلَيهِ السَّلام را از مرتبه ابوبکر و عمر و عثمان پست تر ديدم و ابوبکر را در عرش ديدم چون برگشتم به علي عَلَيهِ السَّلام گفتم چون بود که در دنيا ادّعا ميکردي که من از همه آنها بهترم
👈 ديدم مرتبه تو را که از همه پست تري. [۱] معاذالله❌
📕[۱]: مبدأ أعلي، ص ۸ به بعد.
📕[۱]: عين الحيوة، ص ۵۷۷.
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت
⚠️انقلابیا فریب نخوریدا !!!
🔴#اصلاح_طلبا با همکاری کانالای #ضدانقلاب همیشه خودشونو #مخالف_آخوندا نشون میدن...
🔵به مردم میگن؛ همه ی اینا یکی هستن...یکی از یکی بدتر...
تو دهن همه میندازن؛ همشون یکی هستن..
🔥❌اما زمان انتخابات، همینایی که مخالف آخوندها بودن، تمام کانالهاشون میشه، #ستاد_اصلاح_طلبا و حامی روحانی نمای خودشون.. از #کانال_های_طنز بگیر تا کانال های ضدانقلاب و #منافقین و رسانه های #وهابی و رسانه های آمریکایی و صهیونیستی و...همه و همه... از #آمدنیوز و #بی_بی_سی و #منوتو #صدای_آمریکا تا انواع کانال های طنز پرجمعیت..
خیلی کانالا رو میخرن و مردم رو فریب میدن..
🔹به مردم میگن؛ حالا بین #بد و #بدتر به این کاندیدا رای بدید..
دقیقا دوباره مردم به همون رای میدن که #بی_بی_سی و #منوتو میگه!!!
⭕️تو فریب نخور...
#بازی_رسانه_ای
@daneshgahevelyat
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
📌 تکلیف مردم بعد از ظهور
✳️ در این باره دو دسته #آیات و #روایات وجود دارد:
1⃣دسته اول، آیات و روایاتی است که ظاهر آنها وجود #غیر_مسلمان در دوران حکومت حضرت مهدی (ع) است؛
👈 مانند آیه: «یهود می گوید: دست خدا بسته است... و کینه و دشمنی را تا قیامت میان آنان افکندیم.»(مائده: 64)
👈 و مشابه این آیه، درباره ی مسیحیت نیز آمده است، (مائده: 14)
👈مقتضای ظاهر این آیات، آن است که دین #بهود و #مسیحیت، تا قیامت باقی خواهند بود.
2⃣دسته دوم، آیات و روایاتی است که ظاهر آنها می رساند که در زمان امام مهدی (ع) همه مردم، #مسلمان می شوند و هیچ دینی جز #اسلام باقی نخواهد ماند؛ مانند آیه: «و برای او، هر آن که در آمان و زمین است، تسلیم هستند؛ از روی میل یا به اجبار و به سوی او، بازگردانده می شوند». (آل عمران 83)
◽️ روایات، مربوط به دو دوران از حکومت حضرت مهدی (ع) است: دسته اول، اشاره به سیره وروش حضرت در ابتدای ظهور دارد و دسته دوم، اشاره به دوره #تحکیم و #تثبیت حاکمیت حضرت مهدی عج
👈توضیح اینکه آن حضرت، در ابتدای ظهور، تنها #کافرانی را که به ظلم و فساد در زمین مشغولند، سرکوب می کند و از بین می برد؛
👈ولی با کافرانی که از ظلم و جور و فساد دورند و پذیرای حکومت دادگستر آن حضرت هستند، همانند سیره پیامبر اکرم (ص) از سر مسالمت رفتار می کند و از آنان، #جزیه می گیرد. به تدریج، با برقراری عدل و فراگیری آن در سراسر زمین و از بین بردن باطل ها و بدعت ها و آشکار شدن نشانه ها و آیا حق، حجت های روشن الهی بر مردم تمام می شود و دیگر جای هیچ عذری برای کفر و شرک باقی نخواهد ماند.
✅ در آن دوره، همه مردم، مسلمان خواهند شد
#کانال_دانشگاه_مدافعان_حریم_ولایت